Auteur Topic: Maanlandingen, echt of fake?  (gelezen 12974 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Maanlandingen, echt of fake?
« Gepost op: 20-07-2019, 22:56:47 »
Ja, op de dag af 50 jaar geleden vond 1 van de tot de verbeelding sprekende technische hoogstandjes van de 'moderne' tijd plaats.

De eerste maanlanding was een feit (door het tijdsverschil zag Europa de beelden overigens pas op 21 juli, maar dit terzijde). Neil Armstrong en Edwin (Buzz) Aldrin namen als eerste mensen een kijkje op de maan.

Zelf heb ik het destijds op televisie gezien, en twijfelde er geen moment aan dat de beelden niet in scene waren gezet. Als 11-jarige zette je daar ook geen vraagtekens bij.

Er is een groeiende groep sceptici die de echtheid van de missies in twijfel trekt. Technisch zou de mensheid er nog niet toe in staat zijn geweest, er worden allerlei argumenten gebruikt om dat te ondersteunen.

Ik denk dat die groep helaas groeit, onder invloed van allerlei complot-theorieën. Behalve het gegeven dat ik de landingen nooit in twijfel heb getrokken, is er nog een argument waaruit twijfelaars af zouden kunnen leiden dat de landingen echt plaats hebben gevonden. In 2009 is er een aantal foto's gemaakt, van de zes landingsplekken en hun directe omgeving, en daarop zijn sporen zichtbaar van het menselijk bezoek.

Ik vrees echter dat die beelden uit 2009 de sceptici ook niet zullen overtuigen van hun ongelijk. Telescopen zijn helaas nog niet nauwkeurig genoeg om vanaf de aarde de menselijke sporen op de maan zichtbaar te maken.

Wat denken jullie, zijn er ander argumenten te bedenken om sceptici voor eens en voor altijd het gras voor de voeten weg te maaien?

Offline putyourHANSup!

  • Winnaar Expeditie Robinson 2019 Pool
  • Forumlid
  • Gaudeamus!
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #1 Gepost op: 21-07-2019, 14:22:13 »
Op mijn faculteit is er een man van in de 50 die een paar keer per jaar tijdens de pauze van de les met zijn kartonnen bord het auditorium in kwam en zijn zegje door de microfoon mocht doen dat de maanlanding een fabel is  ::rofl::

Ik hou van mijn faculteit ;)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #2 Gepost op: 21-07-2019, 15:12:45 »
Die meneer heeft pseudowetenschappen gestudeerd?

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #3 Gepost op: 21-07-2019, 17:22:41 »
Wat denken jullie, zijn er ander argumenten te bedenken om sceptici voor eens en voor altijd het gras voor de voeten weg te maaien?

Ik was 1 jaar en 5 maanden oud tijdens de landing op de maan dus ik heb het zelf niet live op tv gezien, maar ik twijfel geen seconde aan de echtheid ervan.

Hoeveel wetenschappelijk onderbouwde argumenten er ook zijn die de echtheid van de de maanmissie ondersteunen, er zal altijd een groep mensen blijven die daar niet ontvankelijk voor is. Ik zag van de week toevallig een stukje op Discovery Channel dat ging over het argument dat de astronauten in een bepaald gedeelte van de ruimte rond de aarde de straling van o.a. deeltjes afkomstig van de zon nooit overleefd zouden kunnen hebben tijdens de reis naar de maan.

Dat zou dus een bewijs zijn dat astronauten nooit levend de maan zouden kunnen bereiken. De bepantsering van de capsule zou niet afdoende zijn geweest.

Met een eenvoudige proef hier op aarde werd met apparatuur gemeten dat de 8 cm dikke metalen bescherming in de Apollo-capsule ruim voldoende was om deze straling tot een heel laag niveau terug te brengen: geen centje pijn voor de bemanning. En zo zijn er nog vele andere argumenten van de maanmissie-ontkenners overtuigend onderuit gehaald.

Maar, zoals ik al zei, als iemand het niet wil geloven dat de landing ooit heeft plaatsgevonden dan zal die persoon nooit te overtuigen zijn.
« Laatst bewerkt op: 21-07-2019, 18:42:56 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #4 Gepost op: 21-07-2019, 18:51:57 »
De film Capricorn  One uit 1977 geeft een beetje inzicht hoe zoiets zou gaan. De astronauten verbleven in een filmstudio alwaar ze voor de camera's een landing op Mars simuleerden. De overheid wou niet dat dit bedrog ooit uit zou komen, dus bedachten ze een list: de astronauten zouden op de terugreis naar de aarde verongelukken. Weg getuigen.

Als de maanlanding echt fake zou zijn, dan lijkt me niet dat de bemanning levend "terug" zouden keren. Als je met zo'n grootschalig complot te maken hebt, lijkt me dat je als overheid toch wel her en der wat getuigen wilt opruimen. Dat is niet gebeurd.

Met wetenschappelijk bewijs kan je dergelijke complotdenkers nooit overtuigen. Als zij iets niet begrijpen, dan is het makkelijker om het een leugen te noemen dan je er daadwerkelijk in te interesseren. Zelfde geldt ook voor de ontkenners van de klimaatverandering, etc etc. Vooroordelen zijn zoveel gemakkelijker dan daadwerkelijk onderzoek doen. Een nare vorm van tunnelvisie.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #5 Gepost op: 21-07-2019, 22:20:03 »
Het lijkt me persoonlijk moeilijker om dit alles te faken, en dan bedoel ik echt ALLES, inclusief raketten, die op rails naar het lanceerplatform gebracht worden, inclusief landing van de capsule in de oceaan, en het oppikken met een vliegdekschip, dan om alles gewoon te laten plaatsvinden. Ik zei op facebook al eens: de techniek was in 1969 al zover dat er een paar generaties vliegtuigen waren gebouwd, gigantische schepen voor de beroepsvaart, goederenvervoer en de eerder genoemde vliegdekschepen. Er konden al wolkenkrabbers gebouwd worden met vele tientallen verdiepingen, etc.

De techniek om een maanlander te ontwerpen, uit te proberen, inclusief alles dat die maanlander op de maan moest krijgen en weer terug, verschilt echt niet zoveel van al die andere verworvenheden. Ik hoef hier op het forum niemand te overtuigen van wat ''de mensheid'' in 1969 allemaal kon.


Ik weet ook niet hoe sterk mijn argument is, maar het is mijn overtuiging dat diezelfde mensheid in 1969 niet bepaald bestond uit Neanderthalers, die pas het wiel dan wel het maken van vuur hadden uitgevonden. Met andere woorden:  dat hun kennis van de techniek in het algemeen veel verder reikte dan dat.

Let wel, het ging niet om 1 landing, het waren er 6. Hoe krijgt een organisatie het voor elkaar om dit 6 keer te faken?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #6 Gepost op: 22-07-2019, 00:00:56 »
Yep, de maanlanding was fake........ en de aarde is plat......  ::hypocriet:: ::rofl:: ::oordoppen::
Wit is ook een kleur!

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #7 Gepost op: 2-04-2020, 12:55:10 »
Er zullen altijd complotdenkers en populisten blijven. Er zijn altijd mensen die uit angst voor iets liever iets geloven dat stellig wordt beweerd door iemand met een grote mond en/of een podium, dan gewoon logisch (en zelf!) na te blijven denken en relativeren en beslissingen niet te nemen op basis van gevoelens als angst, maar op basis van aantoonbare feiten, meerdere zo betrouwbaar mogelijke bronnen en logica.

Ik vind het altijd grappig te zien dat paranoide mensen altijd wel de bronnen geloven die dit soort onzin uitkramen, die ook nooit goed kan worden onderbouwd of bewezen en vaak verre van logisch is, maar de veelvoud aan wetenschappelijke documenten en experts op hun vakgebieden dan vreemd genoeg weer niet.

Tegelijkertijd hebben de stemmingmakers vaak hele andere belangen. Bijvoorbeeld medestanders krijgen voor hun eigen angsten zodat ze niet alleen staan (gedeelde smart), politieke macht of commerciële doeleinden. Zo is Jensen tegenwoordig angstige mensen via Youtube nog banger aan het maken door te doen alsof wetenschappelijke Corona-cijfers niet kloppen, waarbij hij alles verdraait, spannende muziek gebruikt, onzin verkoopt en in werkelijkheid misbruik maakt van angstige mensen die naar houvast zoeken en luisteren naar de verkeerde bron die toevallig het hardst schreeuwt, om een doelgroep te creeeren om t-shirts aan te verkopen.  ::ohno::

We hebben meer relativerende mensen als Maarten van Rossums nodig op televisie!  ::jaja::

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #8 Gepost op: 2-04-2020, 16:26:20 »
Stemmingmakerij, samenzweringstheorieën, fake news whatever. Het gebeurt allemaal, vooral in deze tijd. Mensen die een foto delen van rijen doodskisten of overvolle stranden in relatie tot COVID-19, maar dat blijken dan oude foto's te zijn die helemaal niet relevant zijn.

Iets anders, maar moest er wel aan denken nu. Ik kan me nog herinneren dat ik aan de radio gekluisterd zat tijdens een uitzending (weet niet meer precies wat) waarin alle aanwijzingen werden behandeld dat Paul McCartney eigenlijk dood zou zijn. Met een soort WIDM-achtige hints. Blote voeten op zebrapad enzovoorts. Ik weet niet meer hoe oud ik toen was, maar ik ging het nog bijna geloven ook.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #9 Gepost op: 2-04-2020, 17:07:18 »

Iets anders, maar moest er wel aan denken nu. Ik kan me nog herinneren dat ik aan de radio gekluisterd zat tijdens een uitzending (weet niet meer precies wat) waarin alle aanwijzingen werden behandeld dat Paul McCartney eigenlijk dood zou zijn. Met een soort WIDM-achtige hints. Blote voeten op zebrapad enzovoorts. Ik weet niet meer hoe oud ik toen was, maar ik ging het nog bijna geloven ook.



Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #10 Gepost op: 2-04-2020, 18:04:40 »
Oh leuk de Universiteit van Nederland. Die volg ik ook al een tijdje. Maar deze uitzending ken ik nog niet. Vanavond eens kijken.

Maar de radio-uitzending waar ik het over heb, is denk ik wel zo'n 35 jaar (of langer) geleden.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #11 Gepost op: 2-04-2020, 19:17:47 »
Goede aflevering Niuno! Thanks voor het posten  ::ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Maanlandingen, echt of fake?
« Reactie #12 Gepost op: 2-04-2020, 19:28:22 »
Zo is Jensen tegenwoordig angstige mensen via Youtube nog banger aan het maken door te doen alsof wetenschappelijke Corona-cijfers niet kloppen, waarbij hij alles verdraait, spannende muziek gebruikt, onzin verkoopt en in werkelijkheid misbruik maakt van angstige mensen die naar houvast zoeken en luisteren naar de verkeerde bron die toevallig het hardst schreeuwt, om een doelgroep te creeeren om t-shirts aan te verkopen.  ::ohno::

Dit is eigenlijk iets dat in het Corona-topic thuishoort, maar desodanks hier een reactie: ik heb ''journaal 128'' van hem gezien, maar ben nog niet tot 1/3 gekomen. Ik snap dat dit valt onder vrijheid van menings-uiting, en dat het verbieden ervan de ''ongehoord-nederland-beweging'' van weird duk en arnold knarksens in de kaart speelt. Maar ik zou inderdaad graag willen zien dat dit soort non-informatie massaal aan de schandpaal genageld wordt.

De complot-theorie over (het al of niet fake zijn van) de maanlandingen is overigens enigszins overschaduwd door een ander onderwerp.