Auteur Topic: Schansspringen en Noorse combinatie  (gelezen 6774 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Schansspringen en Noorse combinatie
« Gepost op: 6-01-2018, 18:53:48 »
Zo moet het niet!

You'll never walk alone

Offline spechteke

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2018, 15:12:59 »
Zo moet het niet!



weet je toevallig ook welke blessure deze springer aan die val overhield?

poule widm '16: 56ste,  '17: 25ste.                  5de plaats in de mol online

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2018, 15:51:08 »
Verboden vraag. >:( :\'(

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #3 Gepost op: 7-02-2018, 17:18:45 »
Las net pas dat ie daar mentaal zoveel aan over heeft gehouden.....
Wist ik oprecht niet ::sorry:: Daisy  :-*

Ik dacht dat ie gewoon te oud was en daarom stopte
You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #4 Gepost op: 7-02-2018, 19:20:50 »
Was een reactie op spechteke, en daar was ik ook niet boos op. ;)

Maar was zijn 2e grote val in korte tijd, hij was nog maar net op tijd fit voor Sochi (was ong. een maand voor de spelen dit), hij stond daar bond en blauw aan de start, maar daarna heeft ie zich niet meer mentaal kunnen opladen en is ie gestopt. :( Hij is 1 jaar jonger dan ik, dus helemaal niet te oud.

Nou ja, vergeleken met Noriaki Kasai is iedereen die stopt jong. Hij doet wéér mee dit jaar (maar nu echt voor het laatst denk ik.). ::jaja::

Ik wil eigenlijk wel een voorbeschouwing doen, maar dat ga ik niet doen zolang de deadline voor het wedkantoor

Morgen kwalificatie kleine schans. ::bravo::

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #5 Gepost op: 9-02-2018, 20:21:42 »
Morgen wedstrijd op de kleine schans. Slechts 57 deelnemers aan de kwalificatie, 50 door, dus geen verrassingen.
Moeilijk te voorspellen wie de favoriet hier is, aangezien er in de wereldbeker eigenlijk alleen nog maar op de grote schans (en skivliegschans) gesprongen wordt. Dus maar uitgaan van de kwalificatie en de wereldbeker.

Ik zou voorspellen
1. Stoch
2. Freitag
3. Wellinger
outsiders: Kraft, Kubacki, Eisenbichler en de Noren (Tande, Forfang en Fannemel).

De Noren verwacht ik meer op de grote schans, zeker in de teamwedstrijd. Die houden van zover mogelijk vliegen.

Zelf hoop ik op een Duitse zege, die hebben het leukste team.

Kasai doet voor de 8e keer mee. Hij is niet echt in supervorm, maar als alles meezit kan ie misschien wel weer de top 10 halen. Van Simon Ammann verwacht ik ook geen wonderen.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2018, 16:22:40 »
Wellinger ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

Pfffffffff wat een zit zeg

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2018, 16:25:57 »
Die Ammann die moet verkleumd zijn
You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #8 Gepost op: 16-02-2018, 20:04:54 »
Geen idee of er iemand op zit te wachten, maar heb toch even een vooruitblik gemaakt op de wedstrijd van morgen, de grote schans. Voor deze wedstrijd hebben we ook ingezet bij het wedkantoor van Nieky!

De wedstrijd begint morgen om 13.30 uur Nederlandse tijd.

De regels
Bij het skispringen zijn tegenwoordig meerdere zaken van invloed op de score. Omdat de regels de laatste jaren nogal veranderd zijn, volgt hieronder een uitleg.

Er zijn 4 factoren van invloed op de score van een sprong.

Factor 1: De afstand
Allereerst, het belangrijkst natuurlijk, is de afstand. Elke schans heeft een calculatiepunt, ofwel 'K-punt'. Voor deze schans is dat 125 meter. Voor een grote schans geldt, indien een springer exact op het K-punt landt, hij 60 punten krijgt. Bij elke meter meer, krijgt hij er 1,8 punten bij, bij elke meter minder gaan er 1,8 punten af. De sprongen worden afgerond per halve meter.

Factor 2: De jury
Er zijn in totaal 5 jury leden die de sprong op stijl beoordelen. Een belangrijk element is de telemark landing. De springer buigt licht door de kniën en landt met één voet voor de andere, skiën netjes naast elkaar. Ook een stabiele sprong in de lucht (weinig arm en been bewegingen), en een springer die in één vloeiende beweging de schanstafel verlaat, zonder al te veel correcties, krijgt hoge stijlpunten.

De jury kijkt naar de sprong tot de springer een groene lijn passeert. Gebeurt er iets na de groene lijn (bijv. een val), telt dat niet meer mee. Indien een springer voor de groene lijn valt, volgt er uiteraard aftrek.

Alle juryleden delen tussen de 0.5 en 20 punten uit . De hoogste en laagste score vervallen en de andere 3 worden bij de afstandspunten opgeteld.

Factor 3: De 'gate'
Tot enkele jaren geleden moest, als vanwege omstandigheden het startpunt veranderd werd, de hele ronde overgesprongen worden. Iedereen moet immers vanaf hetzelfde punt beginnen, om de wedstrijd eerlijk te laten verlopen. Vaak liep de westrijd daardoor flink uit, met als gevolg dat er maar één ronde gesprongen kon worden ipv 2. Om dat te voorkomen, is ter nu de 'gate compensation' regel.

De compensatie wordt berekend vanaf de 1e springer van de ronde. Alle springers die vanaf dezelfe starthoogte, ofwel gate, vertrekken, krijgen 0 punten.

Als de afstanden tegenvallen, door bijvoorbeeld slechte wind, kan de jury besluiten het startpunt/gate te verhogen. Een hogere gate, betekent meer aanloopsnelheid en op papier een verdere sprong. Deze springers krijgen daarom aftrekpunten, omdat ze voordeel hebben tov eerdere springers.

Indien de sprongen heel ver gaan, kan de jury besluiten het startpunt te verlagen. De beste springers komen immers als laatste, en als de 'mindere goden' al het maximale van de schans halen, kan het gevaarlijk worden. Een lagere gate betekent weer minder aanloopsnelheid. Springers die vanaf een lagere gate springen als de 1e springer, krijgen er dan dus punten bij, omdat zij nadeel hebben.

Per schans is er een andere berekening. Dit heeft te maken met de hoek van de schans en de afstand tussen de startbalken op de schans. Op deze schans is er een compensatie van ongeveer 3,5 punt per gate (zowel omhoog als omlaag).

(Naast de jury mogen ook de coaches besluiten het startpunt te veranderen (alleen omlaag). Deze regel werd in het begin ook wel eens 'misbruikt'. Een coach van een springer kan er voor kiezen om zelf de startbalk te verlagen, als een springer in vorm vanaf 1 gate lager zeker dezelfde afstand denkt te kunnen springen als de concurrent. Het verschil in aanloop snelheid is dan nihiel, maar hij krijgt dan wel bonuspunten.)


Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #9 Gepost op: 16-02-2018, 20:06:29 »
Factor 4: De wind
Ook voor wind kunnen springers extra of aftrek punten krijgen. Net als voor een vliegtuig geldt: tegenwind is gunstig, want dan wordt een springer 'gedragen door de wind'. Er staan meerdere windmeters langs de schans. Hoe meer tegenwind een springer heeft, hoe meer aftrekpunten. Bij rugwind, krijgt een springer juist bonuspunten, omdat het dan lastiger is om ver te springen. Deze regel bestaat er om springers die onder slechte omstandigheden moeten springen wat te compenseren. De exacte berekening is te ingewikkeld om uit te leggen, maar bij elke springer verschijnt na de sprong de score in beeld.

Als de wind op meerdere plekken meer dan 2 meter per seconde is, mag de springer niet van start, en legt de jury de wedstrijd stil. Dit gebeurde regelmatig tijdens de wedstrijd van de kleine schans.

De score van afstand, jury, gate compensation (indien van toepassing) en wind compensation, bepalen tezamen de totaalscore van de sprong.

In de 1e ronde verschijnen 50 springers aan de start. Zij hebben de kwalificatie overleefd. De startlijst wordt vastgelegd aan de hand van de stand van de wereldbeker, de laagst gerankte springer eerst, zodat gedurende de wedstrijd de sprongen steeds verder zouden moeten gaan, de beste springers komen immers als laatste.
Na de 1e ronde vallen de 20 springers met de laagste scores af en mogen de beste 30 nog een keer, in omgekeerde volgorde van de tussenstand van dat moment. Zo wordt de spanning opgevoerd en blijft het tot het laatste moment spannend wie er wint!


De schans


De wedstrijd wordt gehouden in het Alpensia Ski Jumping Centre.

De schans is een zogenaamde HS142, ofwell 'Hillsize 142'. Dat betekent, dat dit onder normale omstandigheden het maximale is wat de springers zouden moeten kunnen halen, zonder dat het gevaarlijk wordt. Als er te ver wordt gesprongen, is de kans op valpartijen en blessures groot, en dat wil niemand.

Het schansrecord is op dit moment 139,5 meter, gesprongen door Stephan Leyhe uit Duitsland én Anze Lanisek uit Slovenië. Opvallend genoeg doen beide springers niet mee. Leyhe is als 5e Duitser gepasseerd (er mogen er maximaal 4 per land meedoen) voor de wedstrijd en Lanisek is niet een geselecteerd voor de Spelen (uit vorm).

Een schansrecord kan alleen in de wedstrijd gesprongen worden. In de training en kwalificatie is er al verder gesprongen, dus de verwachting is dat het schansrecord vanaf morgen in andere handen zal komen.

Wanneer de Hillsize of het Schansrecord wordt benaderd/overschreden, kan de jury besluiten de startbalk te verlagen, om te voorkomen dat de springers die nog moeten komen (op papier nog beter dan de voorgangers) té ver springen. Dan gaat de 'gate compensation' in werking.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #10 Gepost op: 16-02-2018, 20:08:09 »
Deelnemers

Korte feitjes voorafgaand
Titelverdediger: Kamil Stoch (POL)
Regerend wereldkampioen: Stefan Kraft (AUT)
Leider wereldbekerstand: Kamil Stoch (POL)

Uitslag kwalificatie: hier te bekijken

Nu in mijn ogen de belangrijkste deelnemers aan de wedstrijd van morgen. Qua kansrijkheid in mijn ogen, heb ik 1 tot 5 sterren uitgedeeld.

Kamil Stoch

Kamil Stoch won dit jaar als tweede springer ooit alle 4 de wedstrijden van de vier schansen tournee. Hij staat aan kop van de wereldbeker en is tevens de titel verdediger op dit onderdeel. Op de kleine schans viel hij net naast het podium, maar hij zint op wraak. Kan vaak uit het niets een geweldige sprong neerzetten, maar soms zit er ook een onverklaarbare misser tussen. Is wel ervaren genoeg om met de druk om te gaan en weet wat is het om Olympisch Kampioen te worden.
Kansen op overwinning: *****

Richard Freitag

Begon dit seizoen met meerdere zeges, maar een val tijdens de vier schansen toernee wierp hem iets terug. Kwam op de kleine schans te kort en viel tijdens de trainingen voor de grote schans ook niet echt op. Wel een stabiele springer, die zich niet snel gek laat maken.
Kansen op overwinning: **

Daniel Andre Tande

Heel constant, maar wint zelden. Tot hij deze winter wereldkampioen ski-vliegen werd. Een mislukte eerste sprong koste hem een topklassering op de kleine schans. Komt op deze schans beter tot zijn recht, maar mag geen steken laten vallen om kans te maken op een medaille. Werd in de kwalificatie verslagen door twee landgenoten.
Kansen op overwinning: ***

Andreas Wellinger

Heeft na winst op de kleine schans natuurlijk niets meer te verliezen. Was de beste Duitser in de kwalificatie en werd vorig jaar tweede op het WK. Geen veelwinnaar, maar kan zomaar weer voor een stunt zorgen, aangezien de Duitsers in de winning mood zijn (ze staan bovenaan het medaille klassement).
Kansen op overwinning: ****

Johan Andre Forfang

Een groot talent, maar er zit af en toe een enorme mispeer tussen. Anders had hij zeker hoger in het wereldbeker klassement gestaan. Heeft met zilver al een medialle op zak. Werd tweede tijdens de kwalificatie. Als het in het koppie goed zit, zeker een groot kanshebber.
Kansen op overwinning: ****

Robert Johansson

Tot voor kort alleen vanwege zijn snor een opvallende verschijning. Maar voorlopig dé verrassing tijdens deze Olympische Spelen met een verassende 3e plek op de kleine schans. Won de kwalificatie, maar kan hij met de druk omgaan van een plotselinge favoriet?
Kansen op overwinning: ***

Stefan Kraft

Af en toe een uitschieter, maar niet in de vorm van vorig jaar. Een mislukte nieuwjaarssprong koste hem een topklassering in het vier schansen toernooi en sindsdien loopt het niet meer. De rest van het Oostenrijkse team is echter helemaal uit vorm. Zal flink wat geluk moeten hebben, wil hij meedoen om de prijzen.
Kansen op overwinning: **

David Kubacki

Vaak is deze Pool top in de zomer, en minder in de winter, maar dit jaar niet. De wind koste hem een topklassering op de kleine schans, maar de vorm is er wel. Zal wel 2 constante sprongen moeten afleveringen om kans te maken op een medaille, en daar schort het vaak aan tijdens de belangrijke wedstrijden.
Kansen op overwinning: **

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #11 Gepost op: 16-02-2018, 20:09:17 »
Markus Eisenbichler

De 3e Duitser in het team. Werd vorig jaar 3e op het WK, maar verder geen grote uitschieters. Wel een hele constante springen, nuttig voor de teamwedstrijd, maar individueel waarschijnlijk niet goed genoeg.
Kansen op overwinning: *

Andreas Stjernen

Houdt Anders Fannemel uit het team. De vierde Noor, viel niet op op de kleine Schans, maar won wel een wereldbeker wedstrijd, niet zo lang geleden. Een alles of niets springer, wie weet is het morgen ineens alles.
Kansen op overwinning: **

Junshiro Kobayashi

Won een wedstrijd aan het begin van het seizoen, vaak in de top 10 te vinden, maar niet meer in de buurt gekomen van de overwinning de laatste wedstrijden. Had pech op de kleine schans, en maakt nog niet veel indruk op de grote schans, slechts 37e in de kwalificatie. Wel veruit de beste Japanner dit seizoen.
Kansen op overwinning: *

Ryoyu Kobayashi

Het jongere broertje van de springer hierboven, sprong het verst in de kwalificatie, echter vanaf 3 balkjes hoger dan de concurrentie. Heeft weinig ervaring in de top 10, al haalde hij wel een top 10 op de kleine schans. Heeft misschien geluk dat hij in de eerste ronde voor alle favorieten mag springen, maar of hij twee gelijkwaardige sprongen kan afleveren is de vraag.
Kansen op overwinning: *

Nog grotere outsiders
Michael Hayboeck, Jernej Damjan, Simon Ammann, Maciej Kot, Stefan Hula, Petr Prevc, Karl Geiger

Overige deelnemers
Uiteraard doet ook 'good old' Noriaki Kasai weer mee, alsmede de Fin Janne Ahonen. Kasai moet normaal gesproken de 2e ronde kunnen halen, maar Ahonen is al jaren niet meer in de vorm van vroeger (net als de rest van het Finse team).

De jongste deelnemer is Jonathan Learoyd uit Frankrijk, pas 17 jaar. Hij heeft zich als 34e weten te plaatsen voor de wedstrijd. Bij de kleine schans wist hij de 2e ronde te halen, wie weet nu weer.

Gregor Schlierenzauer, recordhouder aantal wereldbeker zeges, is gepasseerd door de Oostenrijkse coach.


*** dat was 'm! ***

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #12 Gepost op: 16-02-2018, 20:12:41 »
Ooooooh

Zijn er 2 Kobayashi's ?
Hopelijk winnen die dan niet anders gaat dat gedoe bij t wedkantoor opleveren ;D
You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #13 Gepost op: 16-02-2018, 20:18:35 »
Dat was me niet eens opgevallen.  ::rofl:: Ik zag de interessante quotering van Tande staan, gelijk daar op gewed en niet verder gekeken, anders had ik je wel gewaarschuwd.  ;)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #14 Gepost op: 16-02-2018, 20:25:40 »
Tande staat bij de bookies nog steeds op x8....

Beetje raar. Want Stoch staat nu nog sterker als favoriet vergeleken met toen ik de odds postte.

Als je 11 euro zou inzetten op Stoch, krijg je er maar 15 terug  ::oink::
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #15 Gepost op: 17-02-2018, 12:10:12 »
Dat was me niet eens opgevallen.  ::rofl:: Ik zag de interessante quotering van Tande staan, gelijk daar op gewed en niet verder gekeken, anders had ik je wel gewaarschuwd.  ;)
Daarom had ik Wellinger gekozen. Als die nou hetzelfde gaat doen als op de kleine/normale schans, ben ik tevreden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #16 Gepost op: 17-02-2018, 12:18:32 »
Ik gun het je van harte. ;D

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #17 Gepost op: 17-02-2018, 13:04:19 »
Uitslag 'trial round'
1. Forfang
2. Freitag
3. Stoch
4. Stjernen
5. Johansson
6. Kraft
-. Bickner
8. Wellinger
=. Tande
10. Kubacki

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #18 Gepost op: 17-02-2018, 14:27:09 »
Ik gun het je van harte. ;D


En ik ook ;D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schansspringen en Noorse combinatie
« Reactie #19 Gepost op: 17-02-2018, 14:36:59 »
Het kan nog.

Tussenstand na ronde 1:
1. Stoch
2. Hayboeck
3. Wellinger
4. Johansson
5. Kubacki

Opvallend: Behoudens Wellinger vallen de Duitsers tegen. Noren had ik ook meer van verwacht, maar Johansson zit niet van het podium, het kan nog.

Beste Kobayashi op plek 7 Niek. ;)