Auteur Topic: [De Mol] Follow the Money  (gelezen 4203 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #20 Gepost op: 1-04-2018, 14:29:29 »
Heb na een week met hιιl veel terugkijken mijn follow the money geupdatet (en ook enkele zinvolle comments van Tarbozan en kaaasje meegenomen in mijn hoofd):



De update bestaat uit het volgende:

Opdracht 1
De 2500 euro wordt nu volgens tijd verdeeld:
- Met 10 minuten op de klok worden de kruisjes er af gehaald en wordt het laatste deel van de opdracht in beweging gezet. Wie stil is (Channy, Pieter en Kelly) gaat een bedrag X krijgen.
- Met 15 minuten op de klok geven Bahador en Lloyd aan dat ze de kruisjes er af willen halen. Zij hadden dus voor 3/2 meer tijd gezorgd en krijgen dus slechts 2/3 van X aangesmeerd.
- Met 15 minuten op de klok wil Jeffrey wachten en dat komt omdat de 2 dames in de kist er ook nog niet zijn. Die 3 zorgen er dus voor dat slechts 2/3 van die 15 minuten gebruikt gaan worden, dus krijgen ze 3/2 van X aangesmeerd.
- Als Lloyd en Bahador sterk genoeg waren geweest om met 15 minuten de kruisjes er af te halen, dan hadden ze gebeld naar een kistje, want pas met 12,5 minuut op de klok openen Joke en Steve de 468 en de telefoon kistjes. Dat is nog altijd 5/4 beter dan die 10 minuten, dus krijgen ze 4/5 van X aangesmeerd.

X blijkt dan 239,617 te zijn om tot 2500 te raken

Opdracht 2
Bij het basketbalspel:
- Ik heb het vinden van 'dunk' met 1 euro beloond omdat het gewoon te triviaal is. Met een 6e letter wordt het ook statistisch gezien 6 keer zo moeilijk en met een 7e wordt het dan 7 keer zo moeilijk. Dat geeft dus 1-6-42 als verdeling. Lloyd en Katrien komen quasi tegelijk met 'sloep', dus krijgen ze ieder 3 euro van dat woord.
- Oorspronkelijk had ik voor de verste worp een bedrag voorzien dat 3 keer zo hoog was als voor de eerste worp. Maar de afstand is niet 3 keer gegroeid en dus is het ook niet 3 keer zo moeilijk. Ik heb dus aan de hand van de officiλle afmetingen van een basketbalveld de afstand tot de ring bepaald iedere keer (respectievelijk a,b en c) en dan heb ik worp 1 een bedrag van X toegekend, worp 2 van b/a keer X en worp 3 van c/a keer X. Het totaal moet 951 euro zijn. En hier is X dan 198,419.

Bij het Wie ben ik?:
Het exact delen door 2 van de deelbedragen vind ik niet goed weergeven hoe de verschillende antwoorden tot stand komen:
- Steve werkt helemaal alleen voor 1/3 van het bedrag.
- Pieter en Pascale hebben voor mij een evenwaardige bijdrage om tot 1/3 te komen en krijgen beide dus 1/6.
- Ik vind Steve's vondst van Pamela Anderson ontzettend knap, want hij moet kiezen uit alle blonde, Amerikaanse (ze is trouwens Canadees) filmactrices die niet Demi Moore en Jane Fonda heten. Eigenlijk wil ik hem bijna heel dat bedrag geven, maar de vragen van Pascale leiden natuurlijk ook deels naar Steve's ingeving. Dus ik geef Pascale 1/10 van haar deel en Steve 9/10. (Misschien heel sterk, maar ik vind Steve's bijdrage heel knap).

Opdracht 3
- Channy en Steve zijn nu beiden 500 euro, want het is toch Channy die het goede antwoord eerst roept.
- Pascale en Kelly komen er met overleg. Dus beide 500 euro.
- Katrien hoort een halve quote en geeft een goed antwoord. Pieter verdient wel credits voor het roepen van die quote. Dus ik blijf bij de 250-750 verdeling
- Joke en Lloyd zijn helemaal alleen verantwoordelijk voor een fout antwoord.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #21 Gepost op: 4-04-2018, 12:27:37 »
Beetje stil op dit topic. In ieder geval wil ik mijn Follow the money toch updaten en kijken of er van jullie interessante suggesties komen om hem te verbeteren.


Met de rechtermuisknop klikken en in nieuw tabblad openen om te vergroten

Opdracht 1

De uitleg van de opdracht is hier nog vrij straight forward: 20 schijfjes worden ofwel voor geld ofwel voor pasvragen gebruikt.

- De 8 schijfjes die Joke al gebrand heeft, konden nooit geld worden. Dus Joke verdient 8 x €200 = €1600 niet.
- De overige 12 schijfjes komen niet in het spel omdat de opdracht voortijdig afgelopen is door het afknallen van Joke. Joke wilde niet afgeknald worden, de geldgroep heeft zeker benadrukt dat Joke nu nog niet afgeknald moest worden en Pascale en Channy hebben geen mening geuit.
De €2400 moet dus over de 3 truckrijders verdeeld worden en op het moment van de waarheid vind ik hen alle 3 een evenwaardige actie doen die ervoor zorgt dat dat schot er komt. Dus voor zowel Jeffrey, Katrien als Lloyd is dat €2400/3 = €800 niet verdiend.

Opdracht 2

Als iemand die graag overzichtjes maakt, ben ik nog steeds teleurgesteld dat we hier overduidelijk slechts een selectie krijgen.

Verloren bedragen

- De vragen die fout beantwoord worden, tellen allemaal voor €100 mee bij de 2 mensen aan het bord en hebben geen negatieve invloed op de baseballers. Je hebt dan ofwel een vraag waar je beide het antwoord niet op wist (een hor is geen dar) of je hebt een vraag waar iemand het antwoord op wist, maar de andere overrulet je (28 lidstaten, maar 12 sterren op de vlag). In geval 1 verliezen ze beiden €50 en in geval 2 heeft de persoon met het foute antwoord invloed uitgeoefend en krijg die dus €75 terwijl de andere €25 krijgt.

Met de beperkte informatie: 19 vragen fout met overleg OF niet in beeld (€950 euro verloren door Channy en Steven), 1 vraag fout terwijl Channy het juist had: Channy €975 verloren, Steve €1025

- De overige €2000 die niet verdiend wordt, zijn ballen die het mandje niet bereiken en dus geen vraag opleveren.
Ballen bereiken de finish niet omdat ze door niemand genomen worden (€20 euro voor alle 5 de baseballers) OF
ballen bereiken de finish niet omdat een speler ze heeft, maar uit gaat.

In het eerste geval kan het met de 11-9-6 vraag niet anders zijn dan dat er minstens 12 ballen niet uit de bakken gehaald werd. In theorie verliezen ze dus €1200 euro verdeeld zoals hierboven.

In dit laatste geval reken ik zo:
i) Als de slagman loopt en de persoon aan honk 1 gaat met 1 bal uit, dan hebben ze beiden €50 schuld aan die bal.
ii) Als de slagman loopt en de persoon aan honk 1 loopt, maar die aan honk 2 gaat uit, dan heeft de slagman nog altijd €50 schuld, de persoon aan honk 2 heeft invloed op de 2e bal die verloren gaat, want de eerste heeft hij/zij nog gered door de persoon van honk 1 binnen te laten. Dus krijgt de persoon aan honk 1 €100 aangerekend.
iii) Als we dit doortrekken, krijgen we: €50-€100-€100-€50 als verdeling.

Dat maakt dus dat de 3 verloren ballen van Pieter neerkomen op €50 voor Baha, €100 voor Lloyd, €100 voor Joke, €50 voor Pieter
en de 2 verloren ballen van Baha komen neer op €50 voor Pascale, €100 voor Joke, €50 voor Baha.

De overige €300 is helaas niet toe te wijzen, want dat zijn ofwel ballen die uit zijn ofwel niet gevonden ballen.

Gewonnen bedragen

Als er x ballen binnen komen en er worden ook x vragen goed beantwoord, dan is het gemotiveerd om 50% aan het schoolbord te verdelen en 50% aan de groep van 5.

Als er dus 40 ballen binnen komen en er worden maar 20 vragen goed beantwoord, dan vind ik het gemotiveerd om 2/3 aan de grondploeg te geven en 1/3 aan het schoolbord.

- Zowel Channy als Steve hebben 3 vragen op hun eentje beantwoord in beeld en de rest zien we niet. Dus verdeel ik hun deel gelijk (ieder €2000/6)
- We weten bij de grondploeg niet hoeveel ballen iedereen binnen bracht, maar wel dat iedereen er minstens 6 binnen bracht. Dus krijgt ieder 6x(€100/3).
- Pieter krijgt €300 voor zijn homerun.

Opdracht 3

Vraag 1: Katrien elimineert een bord en Jeffrey elimineert een bord. Beiden dus €500 gewonnen.
Vraag 2: Quasi gelijktijdig het antwoord gegeven, dus €500 gewonnen allebei.
Vraag 3: Katrien elimineert ιιn Mexicaan, Jeffrey elimineert er 2, maar Katrien is van 1 er van nog niet overtuigd. Toch elimineert ze hem uiteindelijk ook snel, dus ook hier wil ik beiden €500 geven.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #22 Gepost op: 12-04-2018, 19:54:29 »
Ik ben jullie wat verschuldigd zie ik! Vandaag update ik “Follow the Money” tot en met aflevering 3!



Hoe ik het geld dus heb verdeeld van de opdrachten 2.1 t/m 3.3.

Spoiler: Geldverdeling (klik om te tonen/verbergen)

En hoe ziet de ranking er nu dan uit?

EDIT: Verdeling van WillemMolleeder meegenomen (niet in overzicht)
« Laatst bewerkt op: 16-04-2018, 19:37:15 door B&W »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #23 Gepost op: 12-04-2018, 20:10:32 »
Oef, ik had al angst om hier straks 3 berichten na elkaar te hebben. ;D

Katrien&Steve hadden er meer uit kunnen halen. €50 per persoon.

Ik wil hierbij opmerken dat Katrien en Steve daarmee enkel onze piloot nog meer tijd hadden kunnen aansmeren, maar dat had niets meer opgeleverd dan nu het geval was. Ze hebben in mijn ogen dus ook gewoon een bijdrage geleverd aan het resultaat zoals de rest.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #24 Gepost op: 12-04-2018, 20:52:05 »
Mooi, die verschillende zienswijzen.  :)

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #25 Gepost op: 13-04-2018, 07:40:13 »
Ik wil hierbij opmerken dat Katrien en Steve daarmee enkel onze piloot nog meer tijd hadden kunnen aansmeren, maar dat had niets meer opgeleverd dan nu het geval was. Ze hebben in mijn ogen dus ook gewoon een bijdrage geleverd aan het resultaat zoals de rest.
Daar heb je gelijk in. Het is volgens mij bij geen enkel groepje geweest dat de opdracht niet geslaagd was geweest als ze hun eigen opdrachtje niet gedaan hadden. Maar bij Joke, Pascale, Lloyd en Baha zijn eigenlijk geen verdachte dingen gebeurd die de opdracht hebben beοnvloed. En bij Katrien en Steve wel.

Er werd in totaal 250 verdiend bij deze opdracht. Hoe kan joke dan 450 verdienen.. :P
€450-€100-€100=€250 ::tandpastasmiley::
Joke was in die opdracht de enige die echt goede dingen deed. Steve en Jeffrey hebben de opdracht juist tegengewerkt. En als compensatie heb ik voor deze verdeling gekozen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #26 Gepost op: 13-04-2018, 14:11:22 »
Het was weer iets moeilijker om het geld te verdelen deze week, maar ik ben er nu toch ook uit:



Opdracht 1: Piρata

Het verdiende geld is heel duidelijk voor Joke en Jeffrey die beiden de helft van de bijdrage leveren (Jeffrey zegt Sting, Joke zegt George Michael). Steve verdient hier uiteraard helemaal niets.

Het niet verdiende geld is dan weer iets dubbelzinniger:
i) Joke herkent vanaf haar luisterpositie 4 artiesten, Steve herkent vanaf zijn kijkpositie 0 van die artiesten. Steve verspeelt dus de volledige 500 euro hier.
ii) Steve herkent vanaf zijn luisterpositie 0 artiesten, maar geeft met "because I'm happy" wel nuttige informatie. Jeffrey geeft die informatie goed door, maar haalt er dan James Brown uit. De tweede mash up loopt weer in het honderd dankzij Steve. Dus 125 euro voor Jeffrey en 375 euro voor Steve.
iii) Jeffrey herkent niet alle artiesten, maar heeft wel de aanzet gegeven voor Joke om ze allemaal bij naam goed te hebben. Dat Beethoven niet kapot geslagen wordt, ligt volledig aan Joke. Dus 250 voor Joke

Opdracht 1: Sombrero

Drie kandidaten komen weinig in beeld en dus kan ik geen onderscheid maken. Alle 3 dus 500 euro niet verdiend.

Opdracht 1: Tequila

Voor het verdiende geld geef ik Lloyd de volledige 100 euro van de kotsmeeuw-vraag. Baha blijft tot op het einde volhouden dat het de snor is. De overige 8 goede antwoorden zijn ofwel niet in beeld of worden bereikt door consensus: Beiden 400 euro voor die vragen.

Voor het niet verdiende geld heb ik de vraag over de olympische sporten apart beschouwd. Daar heeft Lloyd een goede ingeving, maar laat zich overhalen door Baha. Daar gebruik ik dus mijn standaard 3 tegen 1 verdeling (dus Baha 75 en Lloyd 25). De overige foute antwoorden zijn niet in beeld of zijn door consensus bereikt. Beiden dus 250 euro daar.

Opmerking: Ik zet de bedragen van de vragen die we niet zien niet in de 'onbekend' kolom omdat het in tegenstelling tot de baseball proef hier maar om 2 kandidaten gaat. Het niet geven van die bedragen aan Baha en Lloyd zou de tabel moeilijker te interpreteren maken.

Opdracht 2: Het winnen van de racepiloot

De eerste 500 euro wordt verdiend door de racepiloot te verslaan. Daar heeft Pieter helemaal niets voor gedaan, dus krijgt die ook 0 euro. Het verdelen van het geld over de anderen was een pain in the ass, maar ik heb een verdeling gevonden die me gelukkig maakt omdat ze wat ik weet nog het beste koppelt aan procentuele bijdrages:

Ik heb berekend dat de racepiloot zonder vertragingen zo'n 274 seconden had nodig gehad, terwijl hij er nu 367 seconden over deed. Als Jeffrey dus zelf 274 seconden reed, kreeg hij de volledige 500 euro (want dan had de rest geen invloed) en als Jeffrey 367 seconden reed, dan kreeg iedereen sowieso 0 euro. Ik heb Jeffrey (met zijn 337 seconden) dan ook 30/93 van de 500 euro gegeven. Het overige deel heb ik verdeeld over de duo's op basis van de geleverde vertraging.
Zo heb ik berekend dat Baha en Lloyd voor 53 (!) seconden vertraging zorgde en de andere 2 duo's voor 20 seconden elk.

Opdracht 2: De vragen

In dit geval wordt het geld ook maar verdiend omdat de racepiloot trager is, dus heb ik dezelfde verdeling gebruikt, maar ik moet nu ook een deel van Jeffrey zijn geld aan Pieter geven. Ongeacht welk antwoord nu juist was, het is Jeffrey die de invloed heeft, dus wordt het 3-1 verdeeld tussen Jeffrey en Pieter.

Wat betreft het niet verdiende geld ligt dat volledig aan Pieter en Jeffrey. Jeffrey heeft Pieter die gehandicaptenkaart-vraag beοnvloed (dus 375-125 voor Jeffrey tov Pieter), maar de gordel-vraag daar heeft Pieter zelfs niet geprobeerd om het op te zoeken, dus daar geef ik (250-250). Ongeacht welke vraag goed was, heeft Jeffrey de andere vraag met als antwoord C goed gedaan en Pieter dan blijkbaar slecht, dus (125-375 daar voor Jeffrey tov Pieter). De regenvalvraag is onbekend, maar wat het ook wordt (3-1 of fifty-fifty) ze zullen minstens 125 euro aangerekend krijgen elk.

Opdracht 3

De bedragen die uit de pot genomen worden die gaan er ook af bij die kandidaten.

Er is voor alle 7 de kandidaten een scenario te schrijven waarin die 3000 euro niet gehaald werd dankzij hen. Dus die is 'onbekend'.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #27 Gepost op: 13-04-2018, 14:28:45 »
Alle respect voor de tijd en moeite die jij en Hulpmol in deze overzichten steken maar het zijn juist al die bijzondere verdelingen, gekleurde interpretaties en ingewikkelde (voor mij vaak onlogische) berekeningen die maken dat ik er verder geen waarde aan kan hechten. Ik zal dan ook verder geen lastpak zijn en mij zodoende niet meer mengen in de discussie.

Ik snap de kritiek, maar je mag FTM dan ook niet zien als iets wat zelfstandig kan werken. Je zal altijd acties moeten koppelen aan de numerieke waarden die je ziet.

In dit geval werkt FTM wel om aan te tonen dat Katrien de Mol niet is aangezien niemand zelfs in haar buurt komt qua verdiend bedrag.

Op hetzelfde moment toont dit overzicht aan dat je scherp moet blijven voor iemand als Joke (in wie ik geen Mol zie) omdat ze erg weinig positieve invloed op de pot heeft.

Maar de Mol ga je inderdaad niet uit zo'n overzicht halen.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #28 Gepost op: 13-04-2018, 16:26:45 »
Ik ben nog bezig met mijn overzicht bijwerken. Ik was druk dus moest ook aflevering 2 nog doen. Maar vind het weer knap werk van je Hulpmol.

Citaat
Ik heb berekend dat de racepiloot zonder vertragingen zo'n 274 seconden had nodig gehad, terwijl hij er nu 367 seconden over deed. Als Jeffrey dus zelf 274 seconden reed, kreeg hij de volledige 500 euro (want dan had de rest geen invloed) en als Jeffrey 367 seconden reed, dan kreeg iedereen sowieso 0 euro. Ik heb Jeffrey (met zijn 337 seconden) dan ook 30/93 van de 500 euro gegeven. Het overige deel heb ik verdeeld over de duo's op basis van de geleverde vertraging.
Zo heb ik berekend dat Baha en Lloyd voor 53 (!) seconden vertraging zorgde en de andere 2 duo's voor 20 seconden elk.
Ik snap dit niet helemaal. De 93 seconde is het aantal seconde dat ze de racepiloot hadden vertraagd. Jeffrey was 30 seconde sneller dan de racepiloot. Maar ik snap je berekening niet helemaal.

Dan is de 500 euro voor het verslaan van de racepiloot (dus niet die van de vraag):
Jeffrey krijgt 30/93 * 500 euro = 161,29
Heb je dan die andere 338,71 verdeeld via die 52/93 (en 20/92 en 20/93) sleutel?

(edit: ik had al zitten proberen en te kijken naar je totaalbedrag, maar volgens mij kom ik op bijna hetzelfde volgens deze berekening die ik hierboven zei. Alleen dan 60 cent minder bij LLoyd/Baha  en weer net iets meer bij Jeffrey etc.)
« Laatst bewerkt op: 13-04-2018, 16:34:21 door Kaaasje »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #29 Gepost op: 13-04-2018, 16:33:20 »
Ik ben nog bezig met mijn overzicht bijwerken. Ik was druk dus moest ook aflevering 2 nog doen. Maar vind het weer knap werk van je Hulpmol.
Ik snap dit niet helemaal. De 93 seconde is het aantal seconde dat ze de racepiloot hadden vertraagd. Jeffrey was 30 seconde sneller dan de racepiloot. Maar ik snap je berekening niet helemaal.

Dan is de 500 euro voor het verslaan van de racepiloot (dus niet die van de vraag):
Jeffrey krijgt 30/93 * 500 euro = 161,29
Heb je dan die andere 338,71 verdeeld via die 52/93 (en 20/92 en 20/93) sleutel?

Het punt is dat er geen logica in zit en dat besef ik ook. Zo geef ik Jeffrey 30/93, maar volgens hetzelfde mechanisme zou ik hem 50/113 (wat groter is dan 30/93) moeten geven als Steve nog aan die 2km was gekomen. In zekere zin geef ik Jeffrey dus een bedrag dat afhangt van hoeveel de racepiloot vertraagd wordt en dat kan uiteraard niet.

Ik sta dus helemaal open voor betere suggesties.

Hoe het nu is:

30/93 voor Jeffrey

63/93 * 52/92 voor Baha en Lloyd
63/93 * 20/92 voor Katrien en Steve
63/93 * 20/92 voor Joke en Pascale

Dus ik heb de 63/93 die over schieten verdeeld volgens geleverde vertraging. Daar ben ik ook vrij zeker van dat ik dat in elke versie zo zou doen, maar ik heb moeite met de 30-63 verdeling te verantwoorden omdat ze dus afhangt van een slechte parameter.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #30 Gepost op: 13-04-2018, 16:40:49 »
Ah ja zo snap ik het wel. Nu snap ik ook waar die kleine verschillen vandaan komen. Dat is natuurlijk de seconde van teveel/te weinig (92 ipv 93). Mijn berekening om het te snappen was namelijk voor Baha en Lloyd: 53/93*(500-30/93*500)

Ik heb overigens nog geen betere suggestie. Ik vind het al een heel interessante manier van verdelen. Maar het is inderdaad lastig hoeveel nou aan Jeffrey is toe te schrijven...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #31 Gepost op: 21-04-2018, 00:19:29 »
We doorbreken de stilte weer met een update:



Opdracht 1

De verdiende 1000 euro verdeel ik weer 3 tegen 1 voor mensen met initiatief tov mensen met een volgzame rol. Zo geef ik 375 euro aan Pascale en Joke voor het vinden van Brussel (Baha heeft geen actieve rol gespeeld). Katrien en Steve krijgen 125 euro voor het correct doorgeven van Lobo Guerrero.

Het eerste raadsel wordt vooral door Lloyd slecht opgelost. Dus 750 voor Lloyd en 250 voor Pieter.
Het derde raadsel is dan weer vooral dankzij Joke, maar ook Baha en Pieter zijn erbij, dus nu een 3-1-1 verdeling: Joke 600, Baha 200 en Pieter 200.
Het vierde raadsel wordt goed opgelost, maar op een moment dat we allemaal al weten dat het niet meer gaat lukken. Dat komt vooral omdat het eerste raadsel een tweede keer fout werd opgelost en dat ligt dan weer aan Lloyd en Pascale vooral (en Pieter deed ook mee). Dus 3-3-1 verdeeld geeft dat: 3/7*1000 voor Lloyd en Pascale en 1/7*1000 voor Pieter.

Opdracht 2: Escape Room

Ook al hebben Pascale en Steve de kleur rood niet gegeven, de mogelijkheid was er wel om te praten tijdens het doorknippen van de draden. Theoretisch bestaat de mogelijkheid dat ze op die manier toch aan de kleur rood konden komen.

Ik ben dus eerder geneigd om de 3000 euro aan Lloyd, Katrien en Joke te geven. Lloyd verliest dan wel 5 minuten, maar hij raadt wel als enige Green Day. Ze dragen allemaal dus wel bij tot de positie waar ze gestrand zijn dus ik ga dit gelijk verdelen. Ze verliezen alle drie de 1000 euro.

Opdracht 2: Worstelen

Er wordt 3000 euro verloren, maar het lijkt vooral of dit enkel door Pascale komt. Dat is natuurlijk enkel zo als Joke en Steve hun greep ook goed hadden gehad. Verder kan je ook niet uitsluiten dat een slechte uitvoering van Baha en Pieter aan de basis ligt.

Pascale zou dus minstens 1/5 deel krijgen van de 3000 euro, dus dat geef ik haar ook. Over de overige 2400 euro kan ik weinig zeggen omdat we te weinig weten.

Opdracht 3

Zeer vertekend beeld nu, maar Joke heeft 2000 euro niet verdiend van de goed beantwoordde vragen en had dan zelf nog haar vraag fout beantwoord. Dankzij haar werd 2500 euro dus niet verdiend.

Steve heeft door een fout antwoord ook zeker 500 euro niet verdiend.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #32 Gepost op: 23-04-2018, 23:11:23 »
Nieuwe update is al klaar omdat de bedragen vrij makkelijk te verdelen zijn deze week:



Opdracht 1

Lloyd en Joke hebben wat mij betreft even veel invloed op de goede uitkomst. Beiden krijgen dus 500 euro.

Pascale neemt dan weer meer initiatief om een goed antwoord te vinden door terug te keren naar het spiegelpaleis en kindjes achter te laten bij logo's. De 3-1 regel geeft haar dus 750 euro en Baha 250 euro.

Pieter en Steve daarentegen brengen hun opdracht niet tot een goed einde, maar dat is uiteindelijk ook maar omdat Baha en Pascale er te laat mee beginnen. Ik geef hen dus ook ieder 375 euro en Pieter en Steve slechts 125 euro verlies.

Bij het raden van de mascottes zijn Baha en Pascale de eersten (en ook enigen) die openlijk een goede suggestie doen naar hun gast. Ik verdeel dus 3-3-1-1-1-1 en geeft Pascale en Baha 300 euro terwijl ik de anderen 100 euro geef.

Opdracht 2

De winst en het verlies laat zich hier ontzettend makkelijk bepalen uiteraard. ;)

Opdracht 3

De kandidaten die (gelijktijdig) een kandidaat zonder pasvragen raken zijn allemaal even schuldig aan het verlies van de 3000 euro. Ik verdeel dus het geld evenredig over hen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #33 Gepost op: 25-04-2018, 20:14:04 »
hoewel er natuurlijk altijd een mate van subjectiviteit in ftm zit, is er wel een tendens te zijn in de verschillende uitwerkingen. Joke en pieter staan vaak laag bij t binnengebrachte geld . Joke staat meestal hoog bij t gemiste geld.

als je de ftm's moet geloven lijkt de kans dat lloyd, pascale of baha de mol is een stuk kleiner dan holy pieter of rabid joke.

dank je hulpmol

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #34 Gepost op: 25-04-2018, 20:20:02 »
hoewel er natuurlijk altijd een mate van subjectiviteit in ftm zit, is er wel een tendens te zijn in de verschillende uitwerkingen. Joke en pieter staan vaak laag bij t binnengebrachte geld . Joke staat meestal hoog bij t gemiste geld.

als je de ftm's moet geloven lijkt de kans dat lloyd, pascale of baha de mol is een stuk kleiner dan holy pieter of rabid joke.

dank je hulpmol

Dat klopt inderdaad. Je kan er niet langs dat Joke en Pieter structureel het minste binnen brengen. Al is het bij Joke ook duidelijk dat het meeste komt door het abseilen, het opgejaagd worden als ze op zoek is naar pasvragen en het winnen in de toren. Dus het is omdat ze een te goede kandidaat is in mijn ogen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #35 Gepost op: 25-04-2018, 20:37:46 »
door te snel te abseilen, weet ze de vraag niet, dus geen geld in de pot

door de voortvluchtige te zijn en niet te beginnen over verderop ook nog pasvragen te branden, of t stamperke te gaan halen en geld te branden. brengt deze opdracht 0 euro in het laatje

de winst in de toren, zorgt er direct voor dat ook deze opdracht nul euro oplevert.

toch vreemd he, tuurlijk is joke enorm sportief en fanatiek, maar t resultaat van exact die drie opdrachten is nul euro. een te goede kandidaat of een hele sluwe mol.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #36 Gepost op: 25-04-2018, 20:42:39 »
Iemand die een van de betere (beste/fanatiekste) kandidaten lijkt maar financieel gezien het slechtste van allemaal presteert, zou in mijn ogen een hele goede mol zijn. Maar die mening deel ik nog maar met precies een handvol mensen volgens de poll ::rofl::

Omdat Follow The Money daar dus gebreken heeft zoals je zelf vorige week al aangaf.

Als Lloyd iets sneller die trap opgelopen was dan Joke, dan had hij 2500 euro verloren in plaats van Joke.

Joke verliest haar geld in opdrachten waar een kandidaat er net zoveel baat bij heeft om geen geld te verdienen. Het is dat wat in mijn achterhoofd meespeelt als ik haar weg schuif als Mol.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #37 Gepost op: 25-04-2018, 20:54:36 »
grappig hoe je dan precies iets anders kunt halen uit precies dezelfde beelden

Ik zou het als Mol heel lastig vinden om mijn kastanjes uit t vuur te laten halen door een sportieve kandidaat, maar t resultaat blijft natuurlijk wel t zelfde, als katrien maar niet eerst bovenkomt.

Hier kun je t gedrag van joke inderdaad als kandidaats beschouwen, gaan voor die vrijstelling, maar ook als is de andere kant van die vrijstelling, geen geld in de pot,  is aantrekkelijk als mol.

in de rabid joke opdracht vind ik t moeilijker om te bepalen wat t doel van joke als kandidaat zou zijn geweest in de uitvoering zoals we ze hebben gezien.
feit blijft weinig geld door joke of pieter en dat zijn dan ook nr 1 en 2 in mn verdenkingen






Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #38 Gepost op: 25-04-2018, 21:04:00 »
Jullie hebben alle twee gelijk dat het voor een Mol in de eerste plaats gaat om dat geld niet in de pot te laten komen, maar deel van de fun als Mol is om dat toch zo onverdacht mogelijk te proberen doen.

Wanneer Joke geld uit de pot haalt, dan gebeurt dat in een situatie dat het voor iedereen duidelijk is dat Joke het was: Dominosteentjes vallen niet om, fout antwoord na snel afdalen, pasvragen maken als ze op de vlucht is, 500 euro bieden voor een pasvraag, vrijstelling verdienen door snel trappen op te lopen.

Het is mijn natuurlijke denkmechanisme om dan te zeggen: De Mol zou subtieler dat geld uit de pot halen.

Ik zie dat hoge bedrag van Joke dus vooral opgestapeld worden door heel veel acties die voor iedereen duidelijk zijn.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Follow the Money
« Reactie #39 Gepost op: 25-04-2018, 21:40:01 »
ik denk niet dat t zo verdacht is,
ze doet steeds iets wat een gedreven kandidaat ook zou doen, bv pasvragen  kopen bij standoff ( er zijn er zelfs meer die dat doen) of bij de koffers wederom samen met anderen). en toevallig levert dat steeds geen geld op . dat zij dan die vrijstelling pakt, oke duidelijk dat dat joke is, maar doet xze dat als Mol of als kandidate, ik zie ze er voor aan om t in beide rollen te doen

haar positie is wat t voor mij steeds net haar kant in doet vallen als Mol. maar dat ligt heel veel in hoe ik een mol graag bezig zie.

neem als vb de lift/trappen opdracht. en kiezen we lloyd als Mol. Die drijft joke wat op ,maar passeert haar niet omdat hij denkt dat als 1e boven komen te verdacht zou zijn. stel dat joke op de laatste meters kramp krijgt en katrien is toch eerder boven, dan is er opeens geld verdient.
als mol wil je in control blijven , daarom zie ik de Mol ook niet als worstelaar dat is gewoon niet de juiste plek.
en als ik de posities en de acties om op die positie te komen  na 5 afleveringen optel bij ftm dan kom ik uit bij joke op 1 en pieter op 2 ( is vaak sturend bezig bv bij de planning van rabid joke_)

Maar ik zag  bv de mol in widm 18 liever op de grond dan in de lucht bij de podcast:-). want daar zou hij meer kunnen sturen, maar niets bleek minder waar.