Auteur Topic: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'  (gelezen 29397 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021


Kandidaten,

Welkom in de staat Alaska, dit is het speelveld van Wie is de mol online 2018. Wie een reisje naar sunshine states als Florida en Hawaii had verwacht, komt bedrogen uit. Hier op het strand bij de de waterval van de Nugget Falls staat een grote en wat kleinere tafels waar een en ander te verdienen is.

Jullie weten allemaal dat items in dit spel goud waard zijn. Alleen zijn we er dit jaar niet zo gulzig mee als in andere jaren, dus grijp je kans. Je moet er alleen wel voor samenwerken en met elkaar onderhandelen.

Het spel in het kort
Straks leg ik elke keer iets op op de grote tafel, maar wat dat is, laat ik in het midden. Hoe lang het item er precies ligt, wanneer het tevoorschijn komt en hoeveel items ik in totaal op tafel ga leggen, blijft ook geheim. Op het moment, dat jij denkt: dit items wordt voor mij, dan plaats je de volgende tekst dikgedrukt in het topic: [NAAM] pakt [ITEM].  Denk dus goed na over wat en wanneer je iets doet, misschien grijp je anders wel mis...

Spelregels
Bij het pakken van de items gelden een paar regels. Deze worden hieronder verder uitgelegd.
1.1 Meerdere mensen mogen voor een item gaan. Alleen in dat geval gaan jullie met elkaar onderhandelen over wie het item krijgt (zie 1.2)

1.2 Voorbeeld: Stel ik leg 2 jokers neer en 4 kandidaten hebben bij mij binnen de tijd aangegeven dat ze die jokers willen hebben, dan gaan zij onderhandelen in het daarvoor aangemaakte onderhandelingstopic. Voor die onderhandeling krijgen jullie een tijdslimiet om eruit te komen. Een onderhandeling is geslaagd als er unaniem wordt besloten dat iemand het door mij op tafel gelegde item (2 jokers) krijgt. Daarmee is ook geld te verdienen of te verliezen (zie 1.3) Besluiten doe je door in het onderhandelingstopic dik te drukken: [NAAM PERSOON] krijgt [ITEM] Kortom, vertrouw en gun je elkaar iets, of helemaal niets?

1.3 Elke geslaagde onderhandeling binnen de door ons gestelde tijdslimiet levert 200 euro op. Mislukt een onderhandeling? Gaat er 100 euro uit de pot.

Voorbeeld hoe een onderhandeling verloopt
Persoon A, persoon B, persoon C en Persoon D zijn geïnteresseerd in 2 jokers die ik op tafel heb gelegd. Na overleg in het topic wordt bepaald dat persoon C de 2 jokers krijgt. 
Geslaagd: Persoon A,B,C en D posten dikgedrukt binnen de tijd dat persoon C de jokers krijgt: +200 euro in de pot
Niet geslaagd: Persoon A en B geven dikgedrukt aan dat persoon C de jokers krijgt, maar persoon D stribbelt tegen en blaast daarmee de onderhandelingen op: -100 euro.

1.4 Pas na afloop van het spel kan iemand eventueel beslissen een joker weg te geven aan iemand anders. Dit geef je dan per PM aan bij beide spelleiders.

2.1 Iedere speler heeft maximaal drie pogingen om bij een item op tafel te zeggen [NAAM] pakt [ITEM] denk dus goed na over of en wanneer je mee wilt dingen naar een item.

2.2 Als je aan een onderhandeling meedoet om een item, ben je een van je pogingen kwijt ongeacht of deze is geslaagd of mislukt.

3. Als er niemand voor een item gaat, gaat er sowieso 100 euro uit de pot. In elke ronde moet dus sowieso één iemand meedingen naar het door mij op tafel gelegde item.

4. Als slechts één iemand voor het door mij op tafel gelegde item gaat, is dat item voor die persoon, komt er geen onderhandeling over dat item en verdient deze persoon 100 euro voor de pot.

5. De onderhandelingen worden gevoerd in het topic dat bij deze opdracht hoort: het onderhandelingstopic. De onderhandelingen duren net zo lang tot het volgende item op tafel komt. Aangezien jullie niet weten wanneer, moet je zorgen dat je er snel bij bent!
« Laatst bewerkt op: 8-04-2018, 15:26:32 door MollenvangR-Art »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Kanidaten,

Het is 15.00 uur. Tijd om te beginnen. Hoe lang dit spel precies duurt? Jullie hebben geen idee, maar ik leg één joker op tafel. Wie wil deze joker hebben?


Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
BigBoots pakt Joker
Als ik van jullie dit item mag pakken, dan zal ik mijn overige pogingen niet gebruiken. Anders zal ik al mijn 3 pogingen gebruiken als boycot en krijgt niemand het betreffende item.
Nu kan het geld opleveren, anders kost het geld, ben je voor niks een poging kwijt geraakt en krijg je sowieso het item niet.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Als mensen denken dat ze in dit spel door chantage hun zin kunnen krijgen bij mij dan komen ze bedrogen uit.

Ik denk nog even na over de joker.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ik lees weer eens verkeerd, dit is dus de plek voor discussie?

@Spelleiding, mag ik even duidelijkheid over wat nou waar gepost moet worden, want het andere topic heet topic, maar dit is ook een topic. Ik ben verward.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2018, 15:11:30 door Meezter »
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Ik lees weer eens verkeerd, dit is dus de plek voor discussie?
Dit is de plek om te pakken/ en je dus in te schrijven voor een onderhandeling. Als je pakt, mag je er wat mij betref wat bij zeggen zoals BB doet, maar of dat slim is?  Zodra je Naam pakt hebt getypt, ga je naar het onderhandelingstopic om te omderhandelen, vanaf het moment dat de inschrijving gesloten is.

Alleen de mensen die dikdrukken bij een bepaald item mogen in het onderhandelingstopic overleggen. Tot nu zou alleen BigBoots in zijn eentje aan die tafel zitten en komt er geen onderhandeling. Maar het sluiten van de deal begint pas, zodra ik het volgende item op tafel leg.

Voorbeeld:
15.00 start Item 1: joker --> BB naar tafel
16.00 start Item 2: onbekend. Hier start BB (en eventuele anderen) onderhandeling over joker en start de inschrijving voor het tweede item
17.00 start Item 3: onbekend. Hier eindigt onderhandeling voor de joker en start de onderhandeling voor item 2. De inschrijving voor het derde item start dan ook.

etc. etc.

Is het zo iets duidelijker? :)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Als we met meerdere mensen nu BigBoots blokkeren kan hij daarna nooit alle mensen die hem nu niet een gratis joker geven blokkeren, dan heeft hij nog maar 2 beurten over.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Zeker duidelijk, maar er is in dit topic dus wel ruimte voor discussie zoals nu?
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Je weet dat we pas in aflevering 1 zitten, BigBoots? Denk niet dat veel mensen jou nog iets aan gunnen de komende tijd. Goed gedaan  ::ok::
Frankje Lapi

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Kunnen we BigBoots niet gewoon de joker laten pakken? Het is jammer dat hij het zo opeist, maar als hij geen problemen wil hebben in de rest van het spel zal hij die andere 2 pogingen dus laten gaan. Een joker lijkt me niet één van de hogere items.

Daarnaast, we kunnen makkelijker geld verdienen bij de lagere items, deze zijn minder gewild. De hogere items zullen nooit direct naar één persoon gaan.
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Dat kunnen we ook doen. Hem nu dit laten hebben en dan in de toekomst uitsluiten van ieder voordeeltje. Heeft deze houding en chantage hem in het hele spel 1 jokertje opgeleverd :)

Maar dan wil ik wel afspreken dat we BigBoots in de toekomst dus niets meer gunnen. Dit soort giftige attitudes kunnen we niet gebruiken in de groep.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Zeker duidelijk, maar er is in dit topic dus wel ruimte voor discussie zoals nu?
Nou ja, je kunt met elkaar praten maar of dat slim is? Je laat je hier misschien wel mee in je kaarten kijken. De echte onderhandeling vindt (als die er komt) na sluiting pas plaats in dat andere topic.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'
« Reactie #12 Gepost op: 8-04-2018, 15:26:04 »
Ik heb de naam van het topic ook maar even veranderd voor de duidelijkheid. Dit is de opdracht Onderhandelen, daar komen de items op tafel. Het andere is het onderhandelingstopic, waar onderhandeld kan worden

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Dat kunnen we ook doen. Hem nu dit laten hebben en dan in de toekomst uitsluiten van ieder voordeeltje. Heeft deze houding en chantage hem in het hele spel 1 jokertje opgeleverd :)

Maar dan wil ik wel afspreken dat we BigBoots in de toekomst dus niets meer gunnen. Dit soort giftige attitudes kunnen we niet gebruiken in de groep.

Hier mee eens  ::jaja::
Frankje Lapi

Offline Molino

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'
« Reactie #14 Gepost op: 8-04-2018, 15:34:42 »
Hier mee eens  ::jaja::

Ik ook. Laat hem gewoon die sjekel hebben, wat boeit het ons. Is maar een kruimeltje van een grote taart.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2018, 19:21:43 door Molino »

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'
« Reactie #15 Gepost op: 8-04-2018, 15:38:22 »
Die ene joker maakt ook niet uit, maar het gaat om de manier waarop. 'Geef mij dit, anders haal ik geld uit de pot.' Dit soort kandidaten heeft alleen de Mol iets aan. Meteen korte metten mee maken en voorkomen dat andere mensen zo gaan denken.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Nvy

  • Forumlid
Re: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'
« Reactie #16 Gepost op: 8-04-2018, 15:38:56 »
Ik ook. Laat hem gewoon die sjekel hebben, wat boeit het ons. Is maar een kruimeltje van grote taart.

Ik ben het er ook mee eens.

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'
« Reactie #17 Gepost op: 8-04-2018, 15:41:52 »
Ik ben er het er ook mee eens
deelnemer WIDMO 18 :)

Offline Lan

  • Forumlid
Re: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'
« Reactie #18 Gepost op: 8-04-2018, 15:46:53 »
Goed van Bigboots om meteen al zijn goodwill weg te gooien, maar hij doet maar  :P

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [MO18] Aflevering 1 opdracht 1.2 [Juneau - Nugget Falls] 'Onderhandelen'
« Reactie #19 Gepost op: 8-04-2018, 22:11:11 »
Mee eens wat er gezegd is.

Daarbij. Als ik het goed begrijp kan er als er onderhandeld wordt 200 euro verdiend worden en als er maar één iemand reageert 100 euro.

Dus eventueel kan iemand (zoals BigBoots) nog mee gaan doen in een toekomstige onderhandeling als er nog maar één persoon was om hem daarna in de onderhandeling meteen aan de ander te geven om zo nog 100 euro extra te verdienen?