Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105148 keer)

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #280 Gepost op: 15-01-2013, 08:11:05 »
Beter voorbeeld inderdaad ;)

Ook de Moslims onderling vechten hoor. En de Christenen ook. Kijk in Belfast en kijk naar het Europa van vroeger

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #281 Gepost op: 15-01-2013, 11:33:06 »
Voor ik begin aan mijn monoloog wil ik eerst zeggen dat ik niet alles weet over het geloof of verschillende geloven. Het is mijn eigen perceptie. Ik wil jullie hiermee een ander perspectief een ander inzicht geven waarbij jullie zelf mogen bepalen wat jullie ermee doen. Jullie hebben namelijk gewoon het recht op keuzevrijheid, je eigen geloof, je eigen ideeen.


Onder geloof versta ik een levensbeschouwing en een levensbeschouwing is gebaseerd op een moraal en een moraal is het idee van goed en kwaad. Het geloof is dus jouw idee van leven volgens jouw idee van goed en kwaad. Gedurende ons leven vormen wij ons idee van goed en kwaad door middel van interactie met onze omgeving en beseffen we ons ook dat we afhankelijk zijn van de omgeving en met name van mensen die ons met hun taal bewuster inzichten verschaffen dan dieren, voorwerpen, en dergelijke. Het feit dat wij ons bewust zijn van deze interactie zorgt ervoor dat we op zoek gaan naar een algemeen beeld van goed en kwaad. Een beeld van goed en kwaad dat voor iedereen kan gelden.

Het mooie aan de verschillende soorten 'geloven' is dat zij een beeld van goed en kwaad scheppen dat veel mensen met elkaar verbindt. Dat is iets wat wij allemaal willen en zoeken. Het nadeel aan de geloven, waarvan ik enige kennis heb, is dat zij in hun idee van wat kwaad/fout is grondrechten van mensen beperken. (Ik kan vanwege mijn gebrek aan kennis niet bepalen of dat voor alle vormen zo is.) Elk mens heeft namelijk recht op vrijheid van meningsuiting, op gelijke behandeling, om te leven, op geluk, om met respect behandeld en gewaardeerd te worden. (Ik weet niet of ik er nog een paar vergeten ben). Veel geloven, hoe mooi en fijn het ook is dat ze mensen verbinden, tasten 1 of meerdere grondrechten aan.
IK BEN HIERBIJ VERGETEN TE VERMELDEN DAT OOK DE NATUUR DEZELFDE RECHTEN HEEFT ALS DE MENS EN ONDERDEEL ZOU MOETEN ZIJN VAN DIT SYSTEEM.

Waar ik in geloof is dat er een levensbeschouwing van goed of kwaad zou moeten en/of kunnen zijn die elk mens EN DE NATUUR in zijn of haar recht waardeert en tot ik die levensbeschouwing gevonden heb, zal ik naar mijn idee hiervan (welke nog niet uitontwikkeld is) proberen te leven.
Ananas

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #282 Gepost op: 15-01-2013, 12:17:31 »
Ik ben het in grote lijnen wel eens Go_ahead.. Alleen dat goed en kwaad zou ik er persoonlijk uit laten.

Bewustzijn is kracht waarmee je niet nuttige dingen nalaat, datgene wat gelovigen het kwaad noemen. Het "kwaad" schuilt in onze instincten volgen. Angst om dood te gaan is een overlevingsinstinct. Nuttig als je geen bewustzijn hebt en toch moet overleven in redeloze omstandigheden wat de natuur is. Onnuttig als je bewustzijn hebt en met rede een deel van de natuur kunt gebruiken zodanig dat er rede in komt en deze geen gevaar meer is voor je soort.  Eigenlijk is het geen kwaad, maar onbewustheid van je eigen mogelijkheden die lijden veroorzaken. Ben je bewust, heb je ook geen enkele regel nodig. Want dan volg je vanzelf de rede die dient om een zo groot mogelijk groep van leven in staat te stellen een leerzaam en leefbaar leven te leiden. Wat een religieuze goed zou noemen. Maar goed en kwaad refereren eigenlijk weer teveel naar instincten. Hebzucht noemen wij kwaad, maar het is slechts een doorgeslagen angst om te weinig te hebben waarmee mensen zich omringen met spullen. Die spullen zijn een bescherming tegen de elementen. Het feit dat we nu zoveel spullen hebben is het instinct angst en die is doorgeslagen. Een instinct dat nuttig was om te overleven zolang we met weinig en nog redeloos waren. Nu zit het ons in de weg. Maar ik zou het geen kwaad noemen, alleen onbewust zijn van onze mogelijkheden. Dus goed en kwaad impliceren teveel naar instincten. Ze hebben teveel lading. Gebruiken we die woorden wakkeren die juist oorlogen aan tussen mensen groepen. Sla de geschiedenis er maar op na. In elke oorlog worden de termen goed en kwaad ongelooflijk veel gebruikt. Maar als je kijkt welke oorlogen nu eigenlijk echt nut hebben gehad om als soort te overleven, en bewust te worden van onze mogelijkheden, dan zul je zien dat er niet veel oorlogen om goed en kwaad nut hebben gehad. In een oorlog zijn 2 partijen, die allebei voor hetzelfde goed elkaar doden. Dat klopt dus niet. Laat dus termen goed en kwaad maar varen. Gebruik liever de woorden bewust en onbewust, daar zit minder negatieve lading aan dan de woorden goed en kwaad.


Probeer liever het woord bewustzijn te gebruiken. Hoe bewuster je bent, hoe minder je een religie, en dus regels nodig hebt. En bij bewustzijn tellen goed en kwaad niet meer. Dan doe je vanzelf wat noodzakelijk is. Maar je bent al lekker op weg. Ga zo verder  ::tandpastasmiley::

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #283 Gepost op: 15-01-2013, 12:32:33 »
Ik snap goed dat als jij de woorden als dergelijk interpreteert jij het niet volledig eens bent met mijn verhaal, wat verder overigens ook helemaal niet hoeft. Maar het feit dat jij goed en kwaad koppelt aan instincten en oorlogen betekent nog niet dat ik dat doe!

Ik haal het uit de morele ontwikkeling waarin goed en kwaad gewoon staat voor hetgeen jij op dat moment goed en niet goed vindt.

Daarbij vind ik de termen bewust en onbewust ook niet goed, omdat ik denk dat je zowel bewust als onbewust goed kan doen en bewust en onbewust kwaad kan doen.
Een deel van je geweten (het idee van goed en kwaad) ken je en een deel daarvan ken je vaak nog niet, omdat je nooit uitgeleerd bent.

Wat mij betreft is een instinct dan ook helemaal niet verkeerd, zelfs niet met rede, maar heb je je rede nodig om er goed mee om te kunnen gaan. Maar ja dat is mijn mening maar ;)!

Btw.: Het feit dat je zegt dat iemand goed op weg is, dat komt enigszins denegrerend over, wat naar ik mag hopen niet je bedoeling is/was!
Ananas

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #284 Gepost op: 15-02-2013, 15:37:37 »
Ik geloof in God. Ik ben ermee opgevoed, maar heb ook zelf ervaren dat God bestaat. Ook denk ik dat er zeker wel aanwijzingen voor zijn dat God bestaat, voor mij vormen wetenschap en geloof geen tegenstelling. Maar uiteindelijk komt het toch aan op geloof, en niet alleen dat God bestaat, maar ook dat Jezus is gestorven in plaats van ons, om de schuld die wij hebben tegenover God te vergeven zodat we in de hemel kunnen komen. Dat heeft niets te maken met regeltjes opvolgen, maar met je hart en je intenties.
Daarnaast geloof ik dat de Bijbel van a tot z waar moet zijn, want ik geloof dat God zich aan ons wilde openbaren, anders zouden we ook niet weten wat Hij van ons vraagt. Wel is de Bijbel in een bepaalde cultuur geschreven en kun je denk ik niet altijd de teksten letterlijk overnemen in deze tijd. Dat betekent niet dat deze teksten nu compleet geen inhoud meer hebben, maar je moet ze wel plaatsen in deze tijd en deze cultuur, en dat zorgt vaak voor interpretatieverschillen. Ik denk dat er daarom zoveel verschillend denominaties zijn binnen het christendom.

Dit is trouwens het eerste topic over het geloof wat ik ooit heb gezien waar iedereen respectvol blijft tegenover elkaar, in ieder geval voor zover ik het heb gelezen. Mooi ::ok::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #285 Gepost op: 15-02-2013, 16:27:20 »
Zou je wat meer kunnen vertellen over die momenten waarin je God hebt ervaren, Starlight? Is dat een gevoel dat je krijgt of heb je echt 'bovennatuurlijke' dingen gezien of meegemaakt?
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #286 Gepost op: 15-02-2013, 16:46:58 »
Ik vraag me af wat voor soort interpretatie jij zelf hebt op de bijbel? Wat mag en wat mag niet volgens jou?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #287 Gepost op: 15-02-2013, 16:54:46 »
Zou je wat meer kunnen vertellen over die momenten waarin je God hebt ervaren, Starlight? Is dat een gevoel dat je krijgt of heb je echt 'bovennatuurlijke' dingen gezien of meegemaakt?
Het is meestal een gevoel, zoals ervaren dat God dicht bij me is op moeilijke momenten, maar ik heb ook wel wonderen meegemaakt. Geen hele grote dingen, maar wel gebeden die verhoord werden enzo. Of dat ik ineens zie dat bepaalde dingen in mijn leven die ik eerst niet snapte me juist hebben gebracht waar ik moet zijn. Ik zie daar dan de hand van God in.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #288 Gepost op: 15-02-2013, 17:08:20 »
Ik vraag me af wat voor soort interpretatie jij zelf hebt op de bijbel? Wat mag en wat mag niet volgens jou?
Ik denk niet dat het zo om de regeltjes gaat maar om het volgen van Jezus. De 10 geboden zijn voor mij wel heel belangrijk, maar ik volg ze niet om de geboden zelf, maar omdat ik denk dat het willen volgen van deze geboden automatisch voortkomt uit de liefde voor God en de naaste, de belangrijkste dingen binnen het christendom. Wat niet zegt dat christenen dat ook altijd doen, want we geloven dat we dat uit onszelf nooit kunnen sinds we tegen God gekozen hebben bij de zondeval. Daar hebben we Jezus voor nodig.
Maar ik probeer dus voorzichtig te zijn met het zeggen "dit mag wel en dat mag niet". Ik weet niet voldoende van de achtergronden waarin sommige teksten zijn geschreven om te kunnen zeggen hoe ze nu geïnterpreteerd moeten worden. Natuurlijk heb ik zelf wel bepaalde dingen waar ik me aan hou omdat ik geloof dat God ze zo bedoeld heeft (bijvoorbeeld geen seks voor het huwelijk) maar ik ga anderen niet veroordelen als ze zich daar niet aan houden. In de hemel komen hangt niet af van het je altijd exact houden aan bepaalde regels, want niemand kan zich daar exact aan houden, hoe goed we het ook proberen te doen. Het gaat om het aannemen van Gods liefde en als je dat doet gaat je levensstijl mijns inziens vanzelf veranderen, omdat je hart verandert.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #289 Gepost op: 15-02-2013, 17:42:54 »
Ik vind het altijd heel mooi dat mensen zo geloven, heb daar toch echt respect voor ook al geloof ik zelf niet  ::bravo::

You'll never walk alone

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #290 Gepost op: 15-02-2013, 21:30:21 »
Het is meestal een gevoel, zoals ervaren dat God dicht bij me is op moeilijke momenten, maar ik heb ook wel wonderen meegemaakt. Geen hele grote dingen, maar wel gebeden die verhoord werden enzo.
Haha, ik ben me een keer gaan verdiepen in Het Vliegende Spaghettimonster, op een gegeven moment geloof je het écht, en voel je het ook écht. Zo'n gevoel kan je flink bedriegen ;)
...óf niet!

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #291 Gepost op: 16-02-2013, 14:21:15 »
Ik denk niet dat het zo om de regeltjes gaat maar om het volgen van Jezus. De 10 geboden zijn voor mij wel heel belangrijk, maar ik volg ze niet om de geboden zelf, maar omdat ik denk dat het willen volgen van deze geboden automatisch voortkomt uit de liefde voor God en de naaste, de belangrijkste dingen binnen het christendom. Wat niet zegt dat christenen dat ook altijd doen, want we geloven dat we dat uit onszelf nooit kunnen sinds we tegen God gekozen hebben bij de zondeval. Daar hebben we Jezus voor nodig.
Maar ik probeer dus voorzichtig te zijn met het zeggen "dit mag wel en dat mag niet". Ik weet niet voldoende van de achtergronden waarin sommige teksten zijn geschreven om te kunnen zeggen hoe ze nu geïnterpreteerd moeten worden. Natuurlijk heb ik zelf wel bepaalde dingen waar ik me aan hou omdat ik geloof dat God ze zo bedoeld heeft (bijvoorbeeld geen seks voor het huwelijk) maar ik ga anderen niet veroordelen als ze zich daar niet aan houden. In de hemel komen hangt niet af van het je altijd exact houden aan bepaalde regels, want niemand kan zich daar exact aan houden, hoe goed we het ook proberen te doen. Het gaat om het aannemen van Gods liefde en als je dat doet gaat je levensstijl mijns inziens vanzelf veranderen, omdat je hart verandert.

Hier ben ik het mee eens. Ik zie de tien geboden ook niet als regeltjes waar ik enorm mijn best voor moet doen. Ik wil ook gewoon bepaalde dingen niet,omdat ik in God geloof. Ik wil leven tot Gods eer,en laat daarom bepaalde dingen. En niet omdat dat vervelend is,maar omdat ik ze niet wil. Dan krijgen die regeltjes ineens een heel andere betekenis.

Offline fleurdeg

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #292 Gepost op: 28-02-2013, 14:28:56 »
ben ik gewoon ontzettend benieuwd naar. wie gelooft er en wie niet? wat betekent religie voor jullie?

Ik ben god  ::pinokkio::

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #293 Gepost op: 1-03-2013, 09:47:47 »
Ik snap goed d...............maar ja dat is mijn mening maar ;)!

Btw.: Het feit dat je zegt dat iemand goed op weg is, dat komt enigszins denegrerend over, wat naar ik mag hopen niet je bedoeling is/was!

Tja, we zijn iets van 1700 jaar bestookt met het idee goed en kwaad. Ik ben me er van bewust dat een en ander moeilijk is uit te roeien. Je kunt niet bewust goed of kwaad doen, want goed en kwaad bestaan niet. Helemaal niet. Dat hebben we zelf verzonnen om dingen "goed" te praten. Woorden die we gebruiken om andere partijen als slecht te omschrijven zodat we oorlogen rechtvaardigen. We vechten tegen het kwaad, zeggen we. Door die woorden, goed en kwaad, worden we door overheden onder de duim gehouden. Door die woorden wordt verhinderd dat we zelf gaan denken over wat we doen, worden we onbewust gehouden.

Als je neutraal bent, is dat een staat waarbij je niemand, ook geen dieren, gaat doden en geen schade veroorzaakt aan levende wezens. Zolang je hier op aarde rondwandelt kun je nooit volkomen schadeloos leven, onmogelijk. Je kunt je schade wel sterk beperken. Als je bewust wordt, wordt je je ook bewust van het lijden dat je veroorzaakt, en vermijd je dat ook vanzelf te doen. Zonder dwang, zonder woorden als goed en slecht, die alleen maar voor lijden zorgen. Alleen met bewustzijn.

Geen enkele religie is echt waarheid. Er zit wel hier en daar waarheid in die religie, omdat dit door wat meer bewuste mensen geschreven is, maar er zit toch altijd een mening in. En mening is geen waarheid, maar een optelsom van opvoeding en cultuur. Die is per definitie gekleurd.


Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #294 Gepost op: 1-03-2013, 09:48:49 »
Religies werden en worden bijgewerkt om mensen als marionetten te laten fungeren. Het Christendom is ook vreselijk verkracht door Keizer Constantijn. Hij heeft het Christendom naar zich toegetrokken, en zodanig veranderd dat zij de mensen in hun macht konden hebben. In eerste instantie volgde Constantijn de zonnegod, waardoor de rustdag niet meer sabbat, of zaterdag is, maar zondag, ter ere van de zonnegod, om maar iets te noemen. Om de aanbidders van de zonnegod aan zijn kant te krijgen.  Het Christendom heeft hij dan weer aangenomen om die mensen aan zijn kant te krijgen. Jezus heeft nooit gezegd de zoon van god te zijn. Dat is allemaal verdraaid door Constantijn en de kerken om de mensen via angst in hun macht te houden. Als je niet doet zoals wij het zeggen, ga je naar de hel, dat is de boodschap. Denk je nu echt dat we juist zus of zo moeten doen om wat we God noemen, te behagen? God heeft ons niet nodig om zichzelf te bevestigen. Of  een of andere tussenpersoon nodig om voor ons te pleiten. Denk je dat wat God genoemd wordt in zijn alwetendheid een pleiter nodig heeft om te weten wie we zijn? Nee, Dat wat gGod genoemd wordt, is niet dom. Wij kunnen rechtstreeks in contact komen met het Al, en dat is door ons er voor open te stellen. Het weet wie we zijn, en waarom we dingen doen. Het is volkomen neutraal. Jezus heeft dat ook gezegd. Jezus kwam om mensen over bewustzijn vertellen, de weg naar wat we God noemen.  Niet om als onderhandelaar te dienen. Jezus was een rabbi, een leraar. Alles werd verdraaid ter meerdere eer en glorie van Constantijn. Die je eigenlijk als Antichrist kunt beschouwen. De kerk is dus gebouwd op de Antichrist. Het woord Christus is trouwens een verbastering van het Griekse woord Christos wat Godsvonk in de mens betekent. Jezus verwees dus alleen maar naar de Godsvonk die in iedereen is. Het bewustzijn. En je hoeft je alleen maar naar binnen te keren om bij God te kunnen zijn. Dus niets onderhandelaar. Alleen een wegwijzer. Niet aan het kruis gestorven voor onze zonden, maar omdat hij een gevaar was voor de toenmalige machthebbers. Over mensen die bewust zijn heb je geen macht, en dus moest hij weg, want hi jwerkte aan bewustzijn. Hij is gestorven in de hoop dat wij zouden kunnen leren om ook de angst voor de dood te overwinnen. Niet om als zondebok te dienen. De angst is trouwens datgene wat in de weg staat om in de andere sferen door te gaan. Het eeuwige leven zit in bewustzijn. Angst is onbewust blijven. Het maakt dat je bewustzijn slaapt. En slapen is als dood. Daardoor blijf je hangen in de hel die aarde genoemd wordt. Je hoeft niet bang te zijn om in de hel te komen, je bent er al  ::tandpastasmiley::

Natuurlijk zullen we hinder ondervinden van wat we hier hebben uitgestoken. Dat is nooit een straf van hogerop,  actie geeft reactie, je doet het dus zelf. En je leert het vanzelf. Maar laat woorden als goed en slecht erbuiten. Dat zijn alleen termen die mensen in verwarring brengen.Gebruikt om mensen in de macht te houden van hen die geen belang bij bewustzijn hebben. Goed en slecht is angst, en angst verblind. Angst verwijdert ons van datgene wat hier in het leven het enige belang heeft, bewustzijn laten groeien. Maar ieder is vrij om dat te doen of te laten wat ie wil. ALs je van angst houdt, mag je daar gerust in blijven hangen.  De hel is hier zolang je in angst leeft. Maar zoals Jezus al zei, het Koninkrijk de hemelen is ook hier, binnenin jezelf. Zoekt en gij zult vinden.

En nee, ik heb nooit degenererende bedoelingen. In ieder geval niet als ik schrijf en er rustig over kan nadenken. Ik ben ook maar een mens, en als ik in een mondelinge discussie kwaad wordt, dan ben ik ik wel eens niet netjes. Ik geef het toe. Ik ben nog niet 100 % van de tijd bewust. Maar anderzijds, ik kan ook dingen zeggen die je alleen maar beschouwt als kwetsend. Ik ben een zoekende naar waarheid, en waarheid kan kwetsend zijn. Ofwel worden soms dingen verkeerd begrepen. Maar als ik al kwets, het is nooit zo bedoeld. Bij deze mijn verontschuldigingen moest je gekwetst zijn

Prettige dag nog


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #295 Gepost op: 1-03-2013, 14:53:52 »
Ik weet dat dit een tipje van de sluier van het Grote LeeftijdsMysterie gaat oplichten, maar

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


In other news heb ik alleen je eerste en laatste zin gelezen - dus ik wens je ook een prettige dag nog ::ok:: ::zwaai::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #296 Gepost op: 1-03-2013, 17:55:56 »
 ::rofl:: HDD is een schrijver, geen lezer :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #297 Gepost op: 1-03-2013, 23:36:04 »
Ik weet dat dit een tipje van de sluier van het Grote LeeftijdsMysterie gaat oplichten, maar

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


In other news heb ik alleen je eerste en laatste zin gelezen - dus ik wens je ook een prettige dag nog ::ok:: ::zwaai::

Als de bevolking 1700 jaar geïndoctrineerd word met een bepaald idee hoef je geen 1700 jaar te oud zijn om  in een idee gevangen te zitten. Wellicht ontgaat een en ander je, maar we zijn 1700 jaar door de kerk met ideeën bestookt. Onze wetten zijn romeins, en veel woorden stammen uit het latijn. Een mens bestaat uit ideeën  en ons gedrag volgt eeuwen oude ideeën. We zijn zo vol ideeën gepompt dat bijna niemand in de gaten heeft dat een en ander anders kan. Sommigen zijn zo vol ideeën gestopt dat het zelfs niet opvalt dat je geen 1700 jaar oud hoeft te zijn om die ideeën gewoon te volgen. Bepaalde dingen zijn zelfs nog ouder. Bakstenen worden in het middeloosten al 6000 jaar gebruikt. En ik heb nog geen enkele metselaar van 4000 jaar oud gezien. En toch metselen ze nog steeds op de zelfde manier als metselaars 4000 jaar geleden in Ur der Chaldeeën. Alleen de mortel is iets anders van samenstelling. De laatste 60 jaar is wel een en ander veranderd, maar 1700 jaar hersenspoeling is er zo maar niet uit. Sommige mensen denken nog steeds dat ze geen dier zijn en en zo. Ze geloven niet meer dat ze geschapen zijn, maar ze zijn geen dier hoor. Tja, 1700 jaar hersenspoeling....
« Laatst bewerkt op: 2-03-2013, 15:13:55 door Willemtk »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #298 Gepost op: 2-03-2013, 10:52:00 »
En hoe weet jij zo zeker dat wat jij hier allemaal vertelt de waarheid is? Dat vraag ik me bij het lezen van jou stuk werkelijk soms af...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #299 Gepost op: 2-03-2013, 14:57:47 »
En hoe weet jij zo zeker dat wat jij hier allemaal vertelt de waarheid is? Dat vraag ik me bij het lezen van jou stuk werkelijk soms af...

Als je het over die 1700 jaar hebt hoef je alleen even de geschiedenis te bekijken en er over na te denken. Ik kijk er  op een andere manier naar dan anderen. Ik geloof wel in het goede van de mens, maar niet in de betrouwbaarheid van zijn waarnemingen. We worden enorm gemanipuleerd, en manipuleren elkaar. Ons instinkt wat een goed overlevingsmiddel was, wordt nu tegen ons gebruikt. Het probleem is dat we ons instinkt ontkennen, en zodoende niet herkennen dat het wordt gebruikt tegen ons. Je hoeft me geen gelijk te geven, maar bekijk jezelf en de mensen eens af en toe van op een afstand. Dan zie je het vanzelf.

Wat Constantijn uitspookte is allemaal goed te vinden in de wiki, en in geschiedenisboeken

En Ur de Chaldeeën, zoek dat maar eens op. Vind je ook wel in de Wiki. Prachtige werken waarvan je denkt:" Hoe konden ze het in die tijd al bouwen?" Precies maar 100 jaar oud als je het zo ziet.

Ik heb veel docu's bekeken over geschiedenis en veel gelezen. Maar ik bekijk dat met een heel ander oog. De meeste mensen nemen het gewoon voor info. Ik zoek altijd naar het waarom. En ik neem regelmatig eens afstand van mezelf. Bekijk mijn daden van op een afstand soms. Je leert veel van je zelf, en van anderen als je er maar niet naar kijkt in het kader van goed en kwaad. Dat verduistert alles en iedereen.

Prettige dag nog
« Laatst bewerkt op: 2-03-2013, 15:05:18 door Willemtk »