Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105158 keer)

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #300 Gepost op: 2-03-2013, 15:09:15 »


Ur der Chaldeeën
« Laatst bewerkt op: 24-11-2015, 22:10:15 door Stormpie, Reden: link naar plaatje gefixed »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #301 Gepost op: 24-12-2013, 17:24:24 »
Pjotr, Swifty en anderen. Ik zal deze weer even omhoog halen voor jullie ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #302 Gepost op: 24-12-2013, 17:27:59 »
 ::ok::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #303 Gepost op: 24-12-2013, 17:28:46 »
Goed,dan stel ik de vraag hier nog maar een keer: Ik verbaas me er elk jaar weer over dat de kerken met kerst propvol zitten. Waarom gaan mensen met kerst nog wel naar de kerk als ze anders nooit gaan?

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #304 Gepost op: 24-12-2013, 17:30:14 »
Pjotr, Swifty en anderen. Ik zal deze weer even omhoog halen voor jullie ::ok::
Zal de persoon die boven je heeft gereageerd nu ook weer wakker worden? ;D
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #305 Gepost op: 24-12-2013, 17:33:04 »
Ik was al wakker... Maar mij valt het ook ieder jaar weer op. Op een 'gewone'zondagochtend zitten er pak m beet 70 mensen in de kerk, terwijl er met Kerst makkelijk 150 a 200 mensen in diezelfde kerk zitten. En dan ontbreken iook nog eens de meeste ouderen die 's avonds niet het huis uit durven te gaan.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #306 Gepost op: 24-12-2013, 17:34:02 »
Zal de persoon die boven je heeft gereageerd nu ook weer wakker worden? ;D

Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #307 Gepost op: 24-12-2013, 17:34:24 »
Als je maar één keer in het jaar naar de kerk gaat ben je dus ongelovig? Misschien dat die mensen gewoon met kerst naar de kerk gaan voor het kerstgevoel (als ze dus niet gelovig zijn) of om te laten zien dat ze nog steeds in God geloven of weet ik veel? Ik vind iig dat iedereen zelf moet weten of en zo ja wanneer hij naar de kerk wil gaan. Ik ben zelf eigenlijk helemaal niet gelovig maar ik sta wel ingeschreven bij de kerk. Ik ging af en toe wel eens gedwongen mee naar de kerk met kerstmis, maar wij bidden ook nooit of zo. Ik vind ook dat je gelovig kunt zijn zonder te bidden, in de kerk of ergens anders. Dat je gelooft dat er een God is betekent niet meteen dat je ook je leven wil laten leiden door die God.
Maar de meeste mensen die alleen met kerst naar de kerk gaan zijn vaak toch wel gelovig hoor, alleen gaan ze gewoon bijna nooit naar de kerk, wat volgens mij dus best kan.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #308 Gepost op: 24-12-2013, 17:35:17 »
Dan stop ik direct met de discussie. Met Willem ben ik wel een beetje klaar ;D

maar met pjotr wil ik wel babbelen.

Geloven doe je niet in een gebouw Pjotr.
Geloven doe je met je hart en met je gevoel. Daar is geen grote hoop stenen voor nodig met een man/vrouw die mij vertelt wat ik wel en niet mag doen.

Maar om rechtstreeks op je vraag te reageren, dat heeft denk ik bij veel mensen met traditie te maken. Op kerstavond naar de nachtmis met de familie voor een gevoel van verbondenheid. Om stil te staan bij hetgeen je dankbaar voor kunt zijn. Na afloop en vooraf met de familie bij elkaar en tijdens de dienst met mede gelovigen luisteren naar het verhaal van hoe een kindje werd geboren dat iets goeds heeft gestart.


Ik vind de reactie van mensen die zich daarover verbazen eigenlijk verbazingwekkend. Het lijkt net of die mensen niet welkom zijn met kerst ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #309 Gepost op: 24-12-2013, 17:38:16 »
Ik vind het vooral opvallend dat gelovigen, bij wie naastenliefde zo hoog in het vaandel zou horen te staan, juist opmerkelijk vaak kritiek hebben op anderen. Wees blij dat sommige mensen ten minste nog komen met kerst, maak een praatje met ze en eet gezellig samen een stuk krentenbrood.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #310 Gepost op: 24-12-2013, 17:42:11 »
Dan stop ik direct met de discussie. Met Willem ben ik wel een beetje klaar ;D

maar met pjotr wil ik wel babbelen.

Geloven doe je niet in een gebouw Pjotr.
Geloven doe je met je hart en met je gevoel. Daar is geen grote hoop stenen voor nodig met een man/vrouw die mij vertelt wat ik wel en niet mag doen.

Maar om rechtstreeks op je vraag te reageren, dat heeft denk ik bij veel mensen met traditie te maken. Op kerstavond naar de nachtmis met de familie voor een gevoel van verbondenheid. Om stil te staan bij hetgeen je dankbaar voor kunt zijn. Na afloop en vooraf met de familie bij elkaar en tijdens de dienst met mede gelovigen luisteren naar het verhaal van hoe een kindje werd geboren dat iets goeds heeft gestart.


Ik vind de reactie van mensen die zich daarover verbazen eigenlijk verbazingwekkend. Het lijkt net of die mensen niet welkom zijn met kerst ?

Eens,ik heb voor geloof geen gebouw nodig. En ook geen mensen. Geloven doe ik ook zeker met mijn hart. Maar wat ik me dan afvraag bij mensen die naar een kerk gaan en wel geloven: Wil je dat geloof dan niet met andere mensen delen? Dat is juist mijn verlangen als gelovige,daarom zit ik in de kerk. Ik vergelijk het altijd met verliefdheid.. Dan wil je ook graag bij diegene zijn van wie je houd. Ik geloof dat de kerk een plaats is waar God aanwezig is,en waar ik meer over Hem kan leren. En daarom wil ik naar de kerk. En daarom verbaas ik me over mensen die wel geloven en amper naar de kerk gaan. Willen die dan niet meer leren van degene van wie ze zoveel houden,die heel hun leven bepaald? Dat zijn vragen die bij mij opkomen.

Natuurlijk zijn die mensen welkom,ik vind het juist heel interesant dat die mensen toch nog 1 keer in het jaar in de kerk te vinden zijn,beter die ene keer dan nooit natuurlijk. Alleen komen bij mij dan bovenstaande vragen op. Ik hoop dat je mijn verbazing nu wat meer begrijpt.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #311 Gepost op: 24-12-2013, 17:43:06 »
z
lees dit; zeer verhelderend op dit topic
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #312 Gepost op: 24-12-2013, 17:47:11 »
En daarom verbaas ik me over mensen die wel geloven en amper naar de kerk gaan. Willen die dan niet meer leren van degene van wie ze zoveel houden,die heel hun leven bepaald? Dat zijn vragen die bij mij opkomen.
Kijk hier zit wel een verschil tussen jou en mij. Ik hou niet zoveel van God/Jezus dat hij mijn hele leven bepaalt. Dat doe ik zelf, maar ik probeer dat wel op zo'n goed mogelijke manier te doen. Waarbij ik (nu ik erover nadenk) best veel fout doe, maar  "degene zonder zonde werpe de eerste steen"
Natuurlijk zijn die mensen welkom,ik vind het juist heel interesant dat die mensen toch nog 1 keer in het jaar in de kerk te vinden zijn,beter die ene keer dan nooit natuurlijk. Alleen komen bij mij dan bovenstaande vragen op. Ik hoop dat je mijn verbazing nu wat meer begrijpt.
ja, fijn deze nuance. ::ok::


@schulz doe eens een samenvatting.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #313 Gepost op: 24-12-2013, 17:48:24 »
Ik vind het vooral opvallend dat gelovigen, bij wie naastenliefde zo hoog in het vaandel zou horen te staan, juist opmerkelijk vaak kritiek hebben op anderen. Wees blij dat sommige mensen ten minste nog komen met kerst, maak een praatje met ze en eet gezellig samen een stuk krentenbrood.

En nee wat ik dus al zei: Ik geef geen kritiek. Ik vind het juist interessant dat ze in de kerk komen. Waarom met kerst nog wel,ik zou denk ik als ik ooit de kerk gedag zou zeggen geen reden zien om met kerst wel te gaan. Die mensen blijkbaar wel,en dat vind ik interessant.

Kijk hier zit wel een verschil tussen jou en mij. Ik hou niet zoveel van God/Jezus dat hij mijn hele leven bepaalt. Dat doe ik zelf, maar ik probeer dat wel op zo'n goed mogelijke manier te doen. Waarbij ik (nu ik erover nadenk) best veel fout doe, maar  "degene zonder zonde werpe de eerste steen"

Dat vind ik ook een boeiende gedachte. Maar denk wel dat daar het verschil zit ja.

Over waarom ik waarde hecht aan de kerk kan ik trouwens nog wel iets toevoegen: Ik geloof ook niet dat de kerk een menselijk instituut is. Maar de gemeente van God. Zoals daar ook in de Bijbel over gesproken wordt. De gemeente als een lichaam. Waarbij alle lichaamsdelen nodig zijn.
« Laatst bewerkt op: 24-12-2013, 17:52:56 door Pjotr1992 »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #314 Gepost op: 24-12-2013, 17:54:43 »
Zal de persoon die boven je heeft gereageerd nu ook weer wakker worden? ;D
Volgens mij heeft ie alleen het vlees/vegetarisch topic op notificatie staan ;D.

Over deze discussie, ik denk ook dat het te maken heeft met het veranderen van de maatschappij en dat alles drukker wordt. Zondag is vaak de dag waar je nog iets kan doen naast werk etc. Maar deze mensen kunnen nog wel het geloof hebben in god en op kerst de traditie hebben naar de kerk te gaan.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #315 Gepost op: 24-12-2013, 17:55:56 »
Ik vroeg gister toevallig precies hetzelfde aan mijn vriendin, waarom ze nooit naar de kerk gaat en nu wel. Maar dat was bij haar om al haar dierbaren enzo toch te herdenken en inderdaad familiegevoel bij kerst.
You'll never walk alone

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #316 Gepost op: 24-12-2013, 17:56:31 »
ga je mee Nieky?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #317 Gepost op: 24-12-2013, 17:58:52 »
Pff interessante discussie dit.
Ik ben het wel met Pjotr eens dat als je gelooft het wel belangrijk is om dat met andere mensen te delen en de kerk is daar een goed instituut voor omdat je daar een dominee hebt die theologie heeft gestudeerd, veel weet over de Bijbel en over de grondtekst en uitleg kan geven, en je dat dus veel kan helpen met je geloof. En ook de ontmoeting met andere gelovigen is belangrijk. Maar helaas zijn kerken niet perfect en snap ik ook dat je erg teleurgesteld kan zijn in het instituut kerk, en daarom niet zo vaak meer gaat terwijl je wel gelooft. Er zijn genoeg andere manieren om met je geloof bezig te zijn, erover te leren, dit met andere mensen te delen etc. buiten de traditionele kerk. Waarschijnlijk gaan veel mensen met Kerst en Pasen nog wel inderdaad vanwege traditie, verbondenheid, of omdat ze het belangrijk vinden om hier wel bewust bij stil te staan.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #318 Gepost op: 24-12-2013, 18:02:36 »
Nee, ben eerlijk gezegd nog nooit voor een mis in de kerk geweest. 1x voor de uitvaart van de opa van mijn vriendin.

Weet niet of ze het erg vind dat ik niet meega, volgens mij niet omdat ze zelf ook niet echt geloofd, maar ik voel me dan toch niet op mijn gemak, en dat komt omdat iedereen toch weet daar dat ik niet geloof
Was op die begrafenis ook zo raar voor mij dan, iedereen stond daar op om de communie te halen, maar ja ik had die nooit gehad, dus dan moet je ook beleefd weigeren enzo, voel me dan nooit op mijn gemak

Maar ik ben absoluut geen kerkhater hoor, wil dat wel even zeggen. Vind het juist heel mooi dat er mensen zoals Pjotr zijn die geloven. Ik geloof ook dat het voor die mensen echt kracht en inspiratie en allemaal mooie dingen kan opleveren, dat vind ik echt mooi! Maar voor mij werkt het gewoon niet, daar ben ik ook heel eerlijk in. Ik ben veel meer zoals Lukie iemand die zelf goede daden wil verrichten af en toe of mensen gelukkig maken en goed leven zegmaar, maar daar heb ik geen kerk voor nodig, en ik hoop dat Pjotr mij nu niet stom vind ;)
« Laatst bewerkt op: 24-12-2013, 18:06:06 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #319 Gepost op: 24-12-2013, 18:04:01 »
Eens,ik heb voor geloof geen gebouw nodig. En ook geen mensen. Geloven doe ik ook zeker met mijn hart. Maar wat ik me dan afvraag bij mensen die naar een kerk gaan en wel geloven: Wil je dat geloof dan niet met andere mensen delen? Dat is juist mijn verlangen als gelovige,daarom zit ik in de kerk. Ik vergelijk het altijd met verliefdheid.. Dan wil je ook graag bij diegene zijn van wie je houd. Ik geloof dat de kerk een plaats is waar God aanwezig is,en waar ik meer over Hem kan leren. En daarom wil ik naar de kerk. En daarom verbaas ik me over mensen die wel geloven en amper naar de kerk gaan. Willen die dan niet meer leren van degene van wie ze zoveel houden,die heel hun leven bepaald? Dat zijn vragen die bij mij opkomen.

Denk dat in deze tijden van individualisering en internet dat niet meer zo nodig is. Als je wil, kan je in een paar klikken preken over welk onderwerp dan ook op internet vinden of zelf in de bijbel lezen. Anderen zien god juist heel erg in de natuur of in de mensen om hen heen. Zingen bijv. kan je thuis ook, niet iedereen heeft de behoefte elke week op een bepaalde plaats medegelovigen op te zoeken (ook al iets wat via internet kan trouwens). Ik ken mensen die de kerk hun geloof juist vonden afstompen; meer een ingesleten gewoonte dan een sprankelende relatie met iemand van wie ze zoveel zeggen te houden.
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)