Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 105093 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #320 Gepost op: 24-12-2013, 18:05:22 »
Kerkliederen zingen via de skype ::rofl:: Ik zie het al voor me
« Laatst bewerkt op: 24-12-2013, 18:18:40 door D*N »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #321 Gepost op: 24-12-2013, 18:16:23 »
Was op die begrafenis ook zo raar voor mij dan, iedereen stond daar op om de communie te halen, maar ja ik had die nooit gehad, dus dan moet je ook beleefd weigeren enzo, voel me dan nooit op mijn gemak


Bij ons in de kerk wordt er bij het halen van de communie (bij zulke gelegenheden dan he, niet op een gewone zondag) altijd gezegd dat diegene die het met zichzelf kunnen rechtvaardigen, de communie mogen komen halen.
En dan gaan er dus ook van bijv. andere gezindten en mensen die niet gedoopt zijn....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #322 Gepost op: 24-12-2013, 18:26:10 »
Overigens ben ik wel gelovig, maar ik merk wel dat ik steeds minder en minder met het fenomeen kerk heb. En dat komt omdat het vanuit Bisdom Breda steeds verder uitgekleed wordt.

In 2007 verdween een van onze pastoraal werkers naar Zeeuws-Vlaanderen, waar hij door de toenmalige bisschop naar toe gestuurd werd. Dit was een groot verlies voor ons, want het was een erg bevlogen man die ook de jongeren heel erg wist aan te raken. Wij hielden toen 1 pastoor en 1 pastoraal werker over. Budget voor weer een nieuw iemand was er niet...

Toen is besloten om een pastoraal werkster aan te nemen waarbij zij en de pastoraal werker die we overhielden beide 1 dag naar de Bevelanden (Goes e.o) zouden gaan en er dus ook een flink deel van het salaris door hen betaald werd. We hielden dus 1 pastoor en deeltijd 2 pastoraal werkers.

Nu hebben we vorige maand te horen gekregen dat onze pastoraal werker grotendeels naar de Bevelanden over gaat en dat ook de pastoraal werkster 1 dag éxtra naar de Bevelanden gaat. Wij raken dus op Walcheren 27 uur arbeidskracht kwijt...

Het werd allemaal positief en leuk gebracht, maar het kwam op mij over of ik op een zinkend schip zat. Heel veel dingen verdwijnen hier en daarvoor zullen we naar de Bevelanden moeten en ook de zondagvieringen zal een beroep worden gedaan op vrijwilligers en op 2 (sorry, maar echt 2 mutserige) pastoraal werkers van de Bevelanden.

Het is te verwachten dat we op termijn hier nog meer dingen gaan verliezen (kerkgebouw, arbeidskracht; onze pastoor wordt in februari 75...) en ik vraag me wel af hoe lang we hier nog kunnen kerken. De motivatie om naar de kerk te gaan is bij mij weg... Als je weet dat onder je kont alles uitgekleed wordt, moedigt het niet aan om gezellig met zijn allen de kerkviering te houden. En daarbij komt nog dat ook de viering zelf uitgekleed wordt dankzij onze fijne betrokken bisschop... We hebben alleen nog het brood (communie) want de wijn is alleen nog voor rond het altaar, niet meer voor de gewone mensen in de kerk.

Het lijkt wel alsof voor Bisdom Breda Zeeland eindigt bij Goes en dat de rest er niet bij hoort... niet belangrijk is.... Ik heb onze bisschop dan ook geschreven of het niet slimmer is om Zeeland bij Bisdom Rotterdam te trekken. Misschien dat onze voormalige bisschop van den Hende wel om ons geeft... Bisschop Liesen van Breda neemt nl. niet eens de moeite om ons te bezoeken en vindt de afstand te ver. Het lijkt mij beter dat ze de missionarissen weer naar hier sturen. Dan zijn we in elk geval zeker van God's woord ;)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #323 Gepost op: 24-12-2013, 18:32:34 »
met het risico dat we het over de poppetjes gaan hebben in plaats van het geloof....
Bisschop Liesen is aan deze kant van Breda ook niet populair hoor ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #324 Gepost op: 24-12-2013, 18:33:25 »
Denk dat in deze tijden van individualisering en internet dat niet meer zo nodig is. Als je wil, kan je in een paar klikken preken over welk onderwerp dan ook op internet vinden of zelf in de bijbel lezen. Anderen zien god juist heel erg in de natuur of in de mensen om hen heen. Zingen bijv. kan je thuis ook, niet iedereen heeft de behoefte elke week op een bepaalde plaats medegelovigen op te zoeken (ook al iets wat via internet kan trouwens). Ik ken mensen die de kerk hun geloof juist vonden afstompen; meer een ingesleten gewoonte dan een sprankelende relatie met iemand van wie ze zoveel zeggen te houden.

Ik vraag me af of mensen die niet naar een kerk dan ook echt actief op internet gaan zitten zoeken. Ik denk dat dat percentage maar heel klein is.

Pff interessante discussie dit.
Ik ben het wel met Pjotr eens dat als je gelooft het wel belangrijk is om dat met andere mensen te delen en de kerk is daar een goed instituut voor omdat je daar een dominee hebt die theologie heeft gestudeerd, veel weet over de Bijbel en over de grondtekst en uitleg kan geven, en je dat dus veel kan helpen met je geloof. En ook de ontmoeting met andere gelovigen is belangrijk. Maar helaas zijn kerken niet perfect en snap ik ook dat je erg teleurgesteld kan zijn in het instituut kerk, en daarom niet zo vaak meer gaat terwijl je wel gelooft. Er zijn genoeg andere manieren om met je geloof bezig te zijn, erover te leren, dit met andere mensen te delen etc. buiten de traditionele kerk. Waarschijnlijk gaan veel mensen met Kerst en Pasen nog wel inderdaad vanwege traditie, verbondenheid, of omdat ze het belangrijk vinden om hier wel bewust bij stil te staan.

En dat bedoel ik dus. En tsja,teleurstellingen in de kerk zijn er helaas altijd... Maar ik denk dat je als je iets volmaakts in een kerk verwacht,dat je dan te veel verwacht.  Daarbij denk ik dan: Als je een paar teleurstellingen hebt meegemaakt,is dan meteen iedereen in de kerk verkeerd? Scheer je dan niet de hele kerk over 1 kam?

Maar ik ben absoluut geen kerkhater hoor, wil dat wel even zeggen. Vind het juist heel mooi dat er mensen zoals Pjotr zijn die geloven. Ik geloof ook dat het voor die mensen echt kracht en inspiratie en allemaal mooie dingen kan opleveren, dat vind ik echt mooi! Maar voor mij werkt het gewoon niet, daar ben ik ook heel eerlijk in. Ik ben veel meer zoals Lukie iemand die zelf goede daden wil verrichten af en toe of mensen gelukkig maken en goed leven zegmaar, maar daar heb ik geen kerk voor nodig, en ik hoop dat Pjotr mij nu niet stom vind ;)


Ten 1e: Bedankt. En nee,ik vind dat je niet stom. Ik denk dat dat in ieder mens zit. Ik zou het liefst ook mijn plekje in de hemel verdienen en een valkuil voor vele christenen is ook om goede dingen te gaan doen om het dan maar te verdienen. Terwijl dat juist het hele christelijke geloof niet is. Dat is gewoon aanvaarden,geloven,je hoeft er zelf niets voor te doen. En dat is moeilijk,voor christenen en zeker voor mensen die er buiten staan. Het is iets ongrijpbaars. Ik geloof zelfs dat als iemand tot geloof komt dat dat niet door die persoon zelf komt.. Volg je het nog?  ;)

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #325 Gepost op: 24-12-2013, 18:51:37 »
z
lees dit; zeer verhelderend op dit topic

Ja :D Helemaal mee eens. Zo zie ik het geloof ook. Ik zie het geloof (net zoals ook in dit boek beschreven wordt) als een 'middel' van controle. Vroeger, in kleine samenleving konden mensen elkaar zo wel in de gaten houden. het bepalen van 'goed' en 'kwaad' was toen een stuk gemakkelijker. Geloof is pas ontstaan toen samenlevingen groter werden en mensen elkaar niet een op een in de gaten konden houden (met kan namelijk niet ieder mens kennen en in de gaten houden). Het geloof werd toen een soort 3e persoon die de basis vormt van wat goed is en wat niet. Een godsdienst of geloof is geen mannetje op een wolk, maar het is een crusiale vorm om een samenleving draaiende te houden en om de normen en waarden van heel veel mensen op een lijn te stellen. Want.. wanneer mensen op een lijn zitten gaat het leven een stuk gemakkelijker.

Het geloof wordt vaak gezien als het begin en een crusialiteit van moraal. Dit is dus niet geheel waar. Moraal is veel ouder dan geloof. Ook dieren kunnen dondersgoed het verschil tussen goed en kwaad onderscheiden (zij hebben echt geen geloof of godsdienst). Het verschil is hier heel duidelijk dat deze dieren leven in veel kleinere gemeenschappen.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #326 Gepost op: 24-12-2013, 19:25:32 »
En dat bedoel ik dus. En tsja,teleurstellingen in de kerk zijn er helaas altijd... Maar ik denk dat je als je iets volmaakts in een kerk verwacht,dat je dan te veel verwacht.  Daarbij denk ik dan: Als je een paar teleurstellingen hebt meegemaakt,is dan meteen iedereen in de kerk verkeerd? Scheer je dan niet de hele kerk over 1 kam?
Ik denk dat niemand echt een volmaakte kerk verwacht, en ik denk ook niet dat iedereen die teleurstellingen meemaakt binnen de kerk de hele kerk als verkeerd ziet. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand zich in de kerk zo niet thuis voelt, niet alleen in een bepaalde denominatie maar in het gehele instituut kerk, dat de kerk juist helemaal niet meer vormend is voor zijn geloof maar juist afstoot. Dus daarom kan ik me goed voorstellen dat mensen de kerk vaarwel zeggen zonder het geloof vaarwel te zeggen. De kerk is zeker wel belangrijk maar God is ook weer te groot om in een kerk te "vangen" zeg maar. Je kan God soms op de meest onverwachte plaatsen vinden :)

Zelf voel ik me ook niet echt thuis in de kerk waar ik nu heenga, ik wil wel naar de kerk blijven gaan maar ik zou niet weten waar dan en heb momenteel niet de mogelijkheid om andere kerken te bezoeken dan die waar ik nu heen ga (ik ga gewoon met m'n ouders mee). Ik blijf nu ook vaak thuis en luister dan via internet. Ik denk dat de meeste mensen die niet naar de kerk gaan maar wel geloven ook via internet of tv kerkdiensten volgen of zelf in de Bijbel lezen of op andere manieren met het geloof bezig zijn.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #327 Gepost op: 24-12-2013, 19:37:33 »
Ja :D Helemaal mee eens. Zo zie ik het geloof ook. Ik zie het geloof (net zoals ook in dit boek beschreven wordt) als een 'middel' van controle. Vroeger, in kleine samenleving konden mensen elkaar zo wel in de gaten houden. het bepalen van 'goed' en 'kwaad' was toen een stuk gemakkelijker. Geloof is pas ontstaan toen samenlevingen groter werden en mensen elkaar niet een op een in de gaten konden houden (met kan namelijk niet ieder mens kennen en in de gaten houden). Het geloof werd toen een soort 3e persoon die de basis vormt van wat goed is en wat niet. Een godsdienst of geloof is geen mannetje op een wolk, maar het is een crusiale vorm om een samenleving draaiende te houden en om de normen en waarden van heel veel mensen op een lijn te stellen. Want.. wanneer mensen op een lijn zitten gaat het leven een stuk gemakkelijker.

Het geloof wordt vaak gezien als het begin en een crusialiteit van moraal. Dit is dus niet geheel waar. Moraal is veel ouder dan geloof. Ook dieren kunnen dondersgoed het verschil tussen goed en kwaad onderscheiden (zij hebben echt geen geloof of godsdienst). Het verschil is hier heel duidelijk dat deze dieren leven in veel kleinere gemeenschappen.
yep, zo begreep ik het boek ook. Vooral die link met dat het een overlevingsmechaniek is voor een gemeenschap, vond ik boeiend.

“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #328 Gepost op: 25-12-2013, 10:23:35 »
Ik geloof in God. Ik ben ermee opgevoed......... Ik denk dat er daarom zoveel verschillend denominaties zijn binnen het christendom.

Dit is trouwens het eerste topic over het geloof wat ik ooit heb gezien waar iedereen respectvol blijft tegenover elkaar, in ieder geval voor zover ik het heb gelezen. Mooi ::ok::

Ook ik heb iets ervaren, alleen heb ik er geen naam voor. Het iets is te groot om er een naam aan te geven. Ik geloof wel dat Jezus als een soort profeet heeft bestaan,iemand die een groot bewustzijn had.  Maar niet als de zoon van een of andere God. Het was iemand zoals Ghandi, of wat dat aangaat, Mohammed ook. Want Mohammed was heel iemand anders dan de meeste Moslims omschrijven. Mohammed was liefhebbend. Ze verwarren verschillende Mohammeds met elkaar. Maar dat is niet zo gek na 1300 jaar. Dan weet je ook niet meer wie wat gezegd heeft. En je had ook nog Zarathoestra, en nog wat zeer wijze mensen. Er is iets, maar de God van de Bijbel hebben we zelf verzonnen, of om het even anders te zeggen, het is een zienswijze van wat wij denken dat het onnoembare is.

En inderdaad, er zijn veel teksten uit de Bijbel die best wel wijsheden weergeven. Niet alles, en er zijn veel tegenstrijdigheden in die Bijbel. Maar dat komt omdat de Bijbel niet een boek is, maar een bundel geschriften van verschillende schrijvers. Er zitten dus bewuste schrijvers tussen, en er zitten handlangers van de instellingen tussen die alleen maar macht wilden. De Bijbel is een vat vol tegenstrijdigheden. Dus kan het niet van A tot Z waar zijn. Alleen zoals ik zei,er zitten wel waarheden in. Hangt van de schrijver af.


Een God die oneindig groot is heeft geen tussenpersonen nodig om ons te bereiken of te vergeven. Dat wat God is, of wat wij zo noemen,  is onpartijdig, en onze dwalingen waarbij we dingen doen die voor anderen wellicht onaangenaam zijn, is voor HET zo klein, dat het niet als doodzonde gezien zal worden. Wij maken er een drama van, omdat wij die dingen in onze kleinheid als pijnlijk ervaren, maar HET, of God zo je wilt, staat daar ver boven. HET/God is niet vatbaar voor beledigingen, heeft geen kleine egoïstische  eigenschappen zoals boosheid, verdriet,of welke dan ook. En HET/GOD moet niet geëerd worden zoals een koning, want alleen kleine ego's hebben eren nodig. HET is klaar om in je hart te komen indien je er zelf voor open staat, maar je hebt geen enkele verplichting.

Je word niet door het hogere gestraft, maar je ondervind wel de gevolgen van je handelingen. Om een voorbeeld te geven, als ik iemand een klap geef, krijg ik er 1 terug. Dat is niet God die straft, dat is een kracht die ik zelf opwek. Ik geef een energiestoot waarbij iemand pijnenergie  ondervind, en die geeft uit woede en angst een tik terug. Is hij niet sterk genoeg, ga ik net zolang door met mensen te tikken, tot ik iemand tegenkom die veel sterker is als ik, en krijg ik alsnog de volle lading in een energiestoot die neerkomt op alles wat ik er bij de vorigen heb ingestoken. Dat is niet God, maar dat doe ik zelf. Ik wek zelf die energie op. En zo is dat met alles.


Voor datgene wat wij God noemen, zijn wij kleiner dan mieren, en HET bemoeit zich dan ook niet actief met ons. Maar dat wil niet zeggen dat we er geen contact mee kunnen hebben.

God is ook niet beledigbaar. Wij worden beledigd in onze manier van geloven, zoals bijvoorbeeld met de strips over Mohammed. Mohammed als ego bestaat sowieso al lang niet meer. Die is niet beledigd. Het zijn de mensen die op een bepaalde manier geloven, die beledigd zijn. Niet Mohammed, niet God, maar de mensen. Wij worden boos, niet God, want die is daar te groot voor

Als een mier mij een grote onbenul noemt, ben ik niet beledigd. Daar ben ik te groot voor ten opzichte van de mier. Als ik al beledigd zou zijn, heb ik daarvoor geen andere mieren nodig om mij tegen beledigingen te verdedigen. Dan zet ik zelf mijn voet wel op die mier. Maar er is meer kans dat ik die mier volkomen negeer. Want wat kan mij de mening van die mier schelen? En wij zijn nog kleiner dan mieren voor HET/God. We kunnen wel door HET/Gods neutraliteit (wat wij ervaren als liefde) geraakt worden als we er voor open staan. HET of God, is volkomen neutraal. Wij zijn het zelf die het onderscheid willen maken en de beste willen zijn.

Er is dus geen enkele religie die meer waarheid is dan andere religies, maar in de religies kun je wel delen van de  waarheid, HET of God zo je wilt, vinden. Het belangrijkste is dat ons hart, of eigenlijk onze Geest, ervoor open staat. Dan zie je in eender welke religie de delen van de waarheid.

Ik geef dit alleen maar mee als denkoefening, niet als mijn wijsheid of enige waarheid. Ik ben niet de waarheid. Dit is niet mijn persoonlijke waarheid maar datgene wat doorkomt  ergens vanuit het neutrale. Je doet er mee wat je wilt. Dit staat boven mijn ego.

Prettige kerst



« Laatst bewerkt op: 25-12-2013, 22:05:04 door Willemtk »

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #329 Gepost op: 25-12-2013, 15:14:02 »
ik geloof niet in een god, ik houd wel van kerken. Bezoek ze graag, genietend van de rust en soms de muziek. Ik ga ook graag heen tijdens feestdagen als Pasen en Kerstmis.
er was eens......

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #330 Gepost op: 25-12-2013, 17:18:07 »
Mijn tante vertelde ook dat ze naar de kerk was geweest, gewoon omdat er een kinderkoor was en omdat ze het leuk vond om er heen te gaan. Los van dat ze totaal niet gelovig is. Om maar weer een visie te geven op het 'met kerst zitten de kerken opeens vol' discussie.

And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #331 Gepost op: 25-12-2013, 20:48:40 »
Ik vind het vooral opvallend dat gelovigen, bij wie naastenliefde zo hoog in het vaandel zou horen te staan, juist opmerkelijk vaak kritiek hebben op anderen. Wees blij dat sommige mensen ten minste nog komen met kerst, maak een praatje met ze en eet gezellig samen een stuk krentenbrood.

Dit. Ik voelde me gisteren echt een beetje aangevallen hierop, en dat verbaast me, dat het juist door mensen gebeurd die vanuit hun christelijke achtergrond geacht worden minder over anderen te oordelen.

En het deed me pijn, omdat het voor mij een worsteling is geweest om 'de kerk' los te laten. Dat is geen makkelijk iets, daar heb ik het geestelijk wel moeilijk mee gehad. Ik kan me gewoon niet vinden in de grote stappen achteruit die Rome de laatste jaren heeft genomen, en wat vanuit Rome doorwerkt in ons bisdom en daarmee ook in onze parochie, en in de houding van de pastoor en de anderen van het Pastorale Team.

Ik ben gisteren met mijn ouders naar de kerk gegaan, en heb erg genoten van hun pastoor. Ben zelfs een tikje jaloers, hadden wij in onze parochie maar zo'n voorganger...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #332 Gepost op: 25-12-2013, 21:00:37 »
Dit. Ik voelde me gisteren echt een beetje aangevallen hierop, en dat verbaast me, dat het juist door mensen gebeurd die vanuit hun christelijke achtergrond geacht worden minder over anderen te oordelen.

En het deed me pijn, omdat het voor mij een worsteling is geweest om 'de kerk' los te laten. Dat is geen makkelijk iets, daar heb ik het geestelijk wel moeilijk mee gehad. Ik kan me gewoon niet vinden in de grote stappen achteruit die Rome de laatste jaren heeft genomen, en wat vanuit Rome doorwerkt in ons bisdom en daarmee ook in onze parochie, en in de houding van de pastoor en de anderen van het Pastorale Team.

Ik ben gisteren met mijn ouders naar de kerk gegaan, en heb erg genoten van hun pastoor. Ben zelfs een tikje jaloers, hadden wij in onze parochie maar zo'n voorganger...

Dit vind ik zo herkenbaar Swifty.....ik ben gelovig opgevoed, heb veel werk binnen de kerk verzet, jarenlang bij onze dominee opgepast maar toen de nood aan de vrouw was werk ik met de nek aangekeken door mijn mede gelovigen.

Uiteindelijk heb ik besloten om een stap terug te doen, mijn kinderen niet te laten dopen maar zelf de keuze te geven of ze gedoopt willen worden. Geloof me dat was geen genakkelijke keuze.
Ik kom niet meer in de kerk.....behalve wanneer ik in het weekend bij mijn moeder ben, dan ga ik uit respect voor haar mee.
Met kerst ga ik ook niet naar de kerk...maakt dit mij tot een ongelovige? Ik vind van niet want diep van binnen zit het er nog wel....alleen deel ik dit niet meer met anderen in de kerk!
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #333 Gepost op: 25-12-2013, 21:53:57 »
Ik heb al eerder aangegeven nergens meer in te geloven. Dat wil echter niet zeggen dat ik nooit meer in een kerk kom. Dat is echter uitsluitend vanwege de sfeer. Min of meer datgene dat Stormpie en Bakkertje aangeven.

Ik misgun niemand zijn of haar geloof, ik maak daarbij geen onderscheid tussen welke religies dan ook. Dat laatste houdt voor mij echter wel in dat een ander mijn standpunt ook hoort te respecteren. Voor mij valt dit onder godsdienstvrijheid. Die houdt volgens de Nederlandse grondwet namelijk ook in: "het recht om NIET te geloven".

Vorige week werd ik door een collega, ongetwijfeld goed bedoeld, uitgenodigd om naar een kerstdiner te komen, georganiseerd door de Pinkstergemeente in mijn woonplaats. Ik gaf aan dat ik niet op de uitnodiging zou ingaan, en ik gaf ook aan waarom. Mijn collega was "not amused".......

Respect voor elkaars mening moet van twee kanten komen, dacht ik toch.

Reageert die collega met te zeggen dat geloven in god toch geen mening is, maar een  vanzelfsprekendheid..........zucht.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #334 Gepost op: 25-12-2013, 21:57:48 »
Dit. Ik voelde me gisteren echt een beetje aangevallen hierop, en dat verbaast me, dat het juist door mensen gebeurd die vanuit hun christelijke achtergrond geacht worden minder over anderen te oordelen.

En het deed me pijn, omdat het voor mij een worsteling is geweest om 'de kerk' los te laten. Dat is geen makkelijk iets, daar heb ik het geestelijk wel moeilijk mee gehad. Ik kan me gewoon niet vinden in de grote stappen achteruit die Rome de laatste jaren heeft genomen, en wat vanuit Rome doorwerkt in ons bisdom en daarmee ook in onze parochie, en in de houding van de pastoor en de anderen van het Pastorale Team.

Ik ben gisteren met mijn ouders naar de kerk gegaan, en heb erg genoten van hun pastoor. Ben zelfs een tikje jaloers, hadden wij in onze parochie maar zo'n voorganger...

Ben zelf niet Katholiek of anders kerkelijk. Maar ik weet wel dat hetgeen wat in je hart zit belangrijker is dan te laten zien aan de buitenwereld hoe gelovig je bent door naar een kerk te gaan. Ik weet ook, maar ik kan het niet meer terug vinden, dat Jezus dat ook eens zei tegen een vrouw die zich bij hem aan het verontschuldigen was dat ze in jaren niet naar de synagoge was geweest. Een vrouw die naastenliefde toonde door hem, op dat moment een vreemdeling, water te geven. Het is niet zo heel belangrijk om naar een synagoge of kerk of moskee te gaan, maar om wat in je hart is.

Ik vind trouwens als niet katholieke toch wel dat die nieuwe Paus wel ok is. Hij heeft warmte, en dat is wat ik vaak in een kerk wel mis als ik er voor een of andere gelegenheid kom. Ik ben ook wel eens tijdens een trouwerij in een kerk geweest waar een, ik denk dat ze het een diaken noemen, sprak. Ik ben geen kerkelijk gelovige, maar als die man hier zou spreken, ging ik toch af en toe eens luisteren, want die was ook een warme persoonlijkheid.

Dus misschien als u er echt behoefte aan heeft, probeer nog eens met een andere kerk te zoeken. De ene kerk is de andere niet, ondanks dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde doel zouden moeten hebben. Ik kan, ondanks dat ik geen kerkganger ben, me wel voorstellen dat u die verbondenheid mist.
« Laatst bewerkt op: 25-12-2013, 22:08:37 door Willemtk »

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #335 Gepost op: 25-12-2013, 22:22:12 »
ik geloof niet in een god, ik houd wel van kerken. Bezoek ze graag, genietend van de rust en soms de muziek. Ik ga ook graag heen tijdens feestdagen als Pasen en Kerstmis.


hmmmm mijn antwoord is wel heel kort. Het openlijk kunnen zeggen dat ik niet in een god geloof gaat me nu redelijk eenvoudig af.. Dat is wel eens anders geweest.. Getrouwd met een katholieke man, wonend in een 99% katholiek dorp. 'Anders' zijn was niet altijd even simpel en heeft zijn sporen nagelaten. Ik heb ontdekt/gemerkt dat 'gelovig' niet per definitie verbonden is met 'goed', 'respectvol', 'verdraagzaam'.
er was eens......

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #336 Gepost op: 25-12-2013, 22:31:14 »
En het deed me pijn, omdat het voor mij een worsteling is geweest om 'de kerk' los te laten. Dat is geen makkelijk iets, daar heb ik het geestelijk wel moeilijk mee gehad. Ik kan me gewoon niet vinden in de grote stappen achteruit die Rome de laatste jaren heeft genomen, en wat vanuit Rome doorwerkt in ons bisdom en daarmee ook in onze parochie, en in de houding van de pastoor en de anderen van het Pastorale Team.

Voor mij is dit eigenlijk kort verwoord wat ik ook bedoel....
Op de houding van de pastoor na dan ;) Wij hebben een hele fijne pastoor die je weliswaar moet kennen, maar waar ik heel tevreden mee ben. Hij wordt helaas in februari 75.....
Maar met de kerk op zich merk ik ook dat ik steeds minder en minder heb..... En niet dat ik niet gelovig ben, maar als ik er op zondag zit, erger ik me wel aan de afbraak van de kerk en dan bedenk ik me dat ik liever thuis gebleven was.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #337 Gepost op: 26-12-2013, 13:29:15 »
Er is natuurlijk al eeuwen het nodige mis in de kerk: machtsmisbruik, corruptie, achterbaksheid etc. "De kerk" is dan ook mensenwerk en mensen zijn in meer of mindere mate gevoelig voor deze zonden om een bepaald doel te bereiken. "Het geloof" heeft mi meer te maken met bepaalde normen en waarden om de maatschappij leefbaar te houden: regels om het met elkaar uit te houden. Je ziet het terug in de huidige ontkerkelijkte maatschappij waar veel mensen voor zichzelf kiezen ipv voor een ander. Een maatschappij waar ik me steeds minder thuis voel.

Ik ben gelovig opgevoed maar sinds mijn puberteit voelde ik me niet meer thuis in een geloof of een kerk, juist vanwege het feit dat bepaalde zaken worden gepredikt en vervolgens worden deze zaken door dezelfde mensen met voeten getreden. Bepaalde normen en waarden (simpelweg samengevat in de 10 geboden) kan ik me wel in vinden en probeer deze zo goed en kwaad mogelijk toe te passen in het dagelijks leven.
Geniet nooit met mate...

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #338 Gepost op: 27-12-2013, 12:23:28 »
Dit. Ik voelde me gisteren echt een beetje aangevallen hierop, en dat verbaast me, dat het juist door mensen gebeurd die vanuit hun christelijke achtergrond geacht worden minder over anderen te oordelen.

En het deed me pijn, omdat het voor mij een worsteling is geweest om 'de kerk' los te laten. Dat is geen makkelijk iets, daar heb ik het geestelijk wel moeilijk mee gehad. Ik kan me gewoon niet vinden in de grote stappen achteruit die Rome de laatste jaren heeft genomen, en wat vanuit Rome doorwerkt in ons bisdom en daarmee ook in onze parochie, en in de houding van de pastoor en de anderen van het Pastorale Team.

Ik ben gisteren met mijn ouders naar de kerk gegaan, en heb erg genoten van hun pastoor. Ben zelfs een tikje jaloers, hadden wij in onze parochie maar zo'n voorganger...

Ik vind het is dus altijd heel jammer dat als het over zulke onderwerpen gaat mensen zich aangevallen voelen. Want zoals ik al eerder zei,zo was dat dus helemaal niet bedoeld vanuit mijn kant.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #339 Gepost op: 27-12-2013, 12:24:37 »
kwam denk ik vooral door de beginposts in het "stel een vraag aan de ander" topic in de relaxhoek. Daar waren de antwoorden nogal 'kort door de bocht'. Hier begreep ik je een stuk beter.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.