Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 104915 keer)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Geloof jij in God?
« Gepost op: 30-11-2003, 15:50:50 »
ben ik gewoon ontzettend benieuwd naar. wie gelooft er en wie niet? wat betekent religie voor jullie?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2003, 16:47:49 »
Nee. Ik geloof niet in God. Maar dat weten vele vaste bezoekers van deze site al.

Hoe moet ik dat nu motiveren? Ik denk dezelfde motivatie, als gelovigen gebruiken, om aan te geven dat zij het vanzelfsprekend vinden om in god te geloven. Maar iets als vanzelfsprekend aannemen, dat is niets voor mij.

Laat ik voorop stellen: ik heb het uitsluitend over het wel of niet gelovig zijn, en maak bij die keuze geen enkel onderscheid tussen religies. Ik geloof niet dat deze wereld in elkaar geflanst is, op de manier zoals in de bijbel beschreven. OK, wat daarin staat, moet overdrachtelijk worden gezien.

Maar als ik zie dat iedereen de bijbel, en wat daarin beschreven staat, uitlegt zoals het hem of haar toevallig het beste uit komt, dan zeg ik: laat maar fijn zitten.

Mensen die mij willen behoeden voor misstappen, en het beste met mij voor hebben? Ik kan dat eveneens, ZONDER daarvoor in god te geloven.

Er is nog niemand geweest die mij ervan heeft kunnen overtuigen waarom ik dan wel in god moet geloven. Diezelfde argumenten kan ik namelijk TEGEN ze gebruiken. Niemand heeft onomstotelijk het bestaan van god kunnen bewijzen. Toegegeven: het bewijs van het tegendeel is er evenmin. Maar is dat laatste nou het bewijs dat god bestaat?

Ik zeg weleens: als er geen godsdiensten zouden bestaan, vervalt bij 90 procent van de gewapende conflicten de reden om te vechten. Verreweg de meeste van die conflicten, hebben een verschil in religieuze opvattingen als basis. Vervalt die basis, waarom vechten die mensen dan?

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #2 Gepost op: 30-11-2003, 16:55:27 »
tja idd waar, er zijn nog nooit zoveel mensen vermoord als in de naam van god.
maar ik heb enkele 'gelovige' vrienden, zowel joden als christenen en moslims en ik moet zeggen dat ik af en toe weleens jaloers ben op de manier waarop zij in het leven staan. ik merk aan mezelf dat ik toch vaak zoekende ben, en dat ik toch wel iets van spiriualiteit in het leven nodig heb. ik kom uit een gezin dat niet gelovig is, de enige manier waarop mijn vader de naam van god in zijn mond nam was in de woorden godtering en godkolere, maar toen ik een jaar of 22 was merkte ik wel dat ik heel erg behoefte aan houvast had. ik heb de bijbel en de koran gelezen maar kon het toch niet vinden.....en vraag me weleens af of dat niet gewoon een knop is die je moet omdraaien in je hoofd.

Offline Elmar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De verboden vrucht
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #3 Gepost op: 30-11-2003, 16:58:39 »
Ik geloof niet in God. Zo simpel ligt dat. Ik geloof wel dat er nog genoeg is dat niet te verklaren is met de wetenschap. Maar op een bepaald moment komen we daar ook wel uit.
Ik kan er voor de rest niet veel over kwijt behalve dat ik wel in reďncarnatie geloof.
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #4 Gepost op: 30-11-2003, 17:05:18 »
Ik ben wel katholiek opgevoed, dus ook met het idee dat er een God is. Maar naar mijn eigen idee nu laat die God (mocht hij bestaan) te vaak en teveel mensen in de steek die hem hard nodig hebben. En bovendien is het iets ontastbaars, dus er is geen enkel bewijs (en ook geen logica vind ik).

Wel geloof ik dat er idd meer is tussen hemel en aarde, maar dat heeft met andere dingen te maken, dat komt meer vanuit de mensen zelf denk ik. En heeft veel met gevoel te maken.
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #5 Gepost op: 30-11-2003, 17:06:36 »
Die knop kun je twee kanten opdraaien. Aan en uit. Iemand die bijvoorbeeld het licht gezien heeft, zoals dat zo genoemd wordt, je kunt niet bewijzen dat het zo is, maar ook het tegendeel niet.

Ik kijk weleens naar programma's waarin zo iemand aan het woord komt, en altijd eindigt het ermee, dat zijn/haar leven zoveel inhoud heeft gekregen door die gebeurtenis. Gisteren was er een programma, waarbij de stelling was: hou nu eens op met dat gepredik, anders verbreek ik de relatie. Ik heb het niet gezien, las het later op teletekst. Maar als je in een eo-programma te gast bent, waarbij de ene partner gelovig is en de andere niet, kun je (vooroordeel, vooroordeel) de uitkomst al raden.

Mensen die mij dwingen om naar hun verhaal te luisteren, daar moet ik al niets van hebben. Dan kom ik haast als vanzelfsprekend bij jehova getuigen uit. Ja hoor, ik ken ook heel wereldse jehova's, maar ook een aantal verschrikkelijke fanatici, die echt van geen wijken weten.

Ik heb eens een gesprek met ze gehad, een paar jaar geleden. Ze waren er vast van overtuigd dat ze weer een zieltje hadden gewonnen. Het tegendeel werd haast waar. Toen ik mijn visie mocht geven, viel er een bijna van zijn geloof af, en was wat hen betreft het gesprek ten einde. Dat bedoel ik: zij mogen wel HUN mening opdringen, maar als je met deugdelijke tegen-argumenten aan komt, houden ze het meteen voor gezien.

Ik heb echt geen jehova-fobie hoor, al kwam dat ooit eens ter sprake. Het gaat in dit topic over wel of niet gelovig zijn. Prima als anderen geloven in god, maar laat mij daarbuiten.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2003, 17:08:29 door bodejosm43 »

Offline rudeangel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Het leven is leuk!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #6 Gepost op: 30-11-2003, 17:13:37 »
Ja,ik geloof wel in god. Een god die in iedereen en alles om ons heen aanwezig is. Ik bedoel, het is geen persoon. Het is een kracht, een energie. Ikzelf heb goeie ervaringen met geloven. Het heeft me door een aantal moeilijke perioden in mijn leven geholpen(o.a.het overlijden van mijn ouders). Ik ben geen kerkganger. Maar dat hoeft ook niet, vind ik. Bidden, of op een andere manier hulp vragen kun je immers overal en altijd. Geloven helpt mij tevens bij het bereiken van doelen in m'n leven, en geeft me(als dat nodig is) grote innerlijke rust. Kortom, ik heb eigenlijk alleen positieve ervaringen met geloven.   :) :)

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #7 Gepost op: 30-11-2003, 17:13:52 »
Ik weet nog dat er Jehova-getuigen bij ons aanbelden toen ik een jaar of 10 was ( 15 jaar geleden dus  ;) ) en dat een saaie meneer tegen mijn moeder zei: 'Ik kom U God brengen'

en mijn moeder zei: 'das goed, zet maar in de schuur' ...

en daar zit ie nu geloof ik nog  :o  :-X  :-[
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #8 Gepost op: 30-11-2003, 17:27:47 »
Ja,ik geloof wel in god. Een god die in iedereen en alles om ons heen aanwezig is. Ik bedoel, het is geen persoon. Het is een kracht, een energie. Ikzelf heb goeie ervaringen met geloven. Het heeft me door een aantal moeilijke perioden in mijn leven geholpen(o.a.het overlijden van mijn ouders). Ik ben geen kerkganger. Maar dat hoeft ook niet, vind ik. Bidden, of op een andere manier hulp vragen kun je immers overal en altijd. Geloven helpt mij tevens bij het bereiken van doelen in m'n leven, en geeft me(als dat nodig is) grote innerlijke rust. Kortom, ik heb eigenlijk alleen positieve ervaringen met geloven.   :) :)

adt bedoel ik nou, dat zie ik dus ook om me heen. maar ik kan niet net alsof doen...ik wil het wel, maar kan het niet. ik ben gewoon té nuchter daarvoor denk ik..

Offline rudeangel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Het leven is leuk!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #9 Gepost op: 30-11-2003, 17:37:14 »
Het maakt niet uit of je nuchter bent of niet hoor, Cora. Geloven kun jij ook. Altijd. Gewoon doen! :D :D

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #10 Gepost op: 30-11-2003, 17:48:09 »
Hier mijn extreme visie:
(niet bedoeld om iemand te kwetsen of in een of andre manier te beledigen)
Wat mij betreft is in god geloven de grootste onzin ooit verzonnen! (zo, dat zet de toon. Geweldige eerste zin al zeg ik het zelf) Als mensen in een god willen geloven vind ik dat best maar laten ze er niet over met mij beginnen of (nog erger) mij proberen te bekeren(!!!). Ik discrimineer niet want alle geloven vind ik onzin. Dat mensen erin willen (of moeten) geloven vind ik best en dat respecteer ik dan ook maar.

Pffff zeg, das wel een ontzettend bijtende tekst zo. Khoop maar dat ik nou geen groeperingen achter me aan krijg  :P

Oh en mocht deze post toch te ver gaan... Ik laat de operators vrij em te vervijderen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #11 Gepost op: 30-11-2003, 17:51:12 »
Dat is nou net wat ik bedoelde: gewoon geloven in iets dat ik niet zie, niet kan aanraken, ruiken of vastpakken: dat gaat mij gewoon te ver. Ik respecteer mensen omdat het uit mijzelf komt, niet omdat de een of andere godsdienst mij daartoe oproept. Ik kan zelf nadenken over wat goed voor mij is, en daar heb ik dus geen godsdienst bij nodig.

Enne: nuchter, betekent ook gewoon op een realistische manier over dingen nadenken.


Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #12 Gepost op: 30-11-2003, 17:52:06 »
Ook ik geloof in God. Vroeger schaamde ik ervoor, het is niet echt "in" om te geloven maar ik heb net als rudeangel er best veel aan gehad. Het is wel zo dat ik niet naar de kerk ga en ook niet echt bid ofzo, daar heb ik op dit moment geen behoefte aan. En wie zegt dat je zoveel keer naar de kerk moet zijn gegaan om gelovig te zijn?
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2003, 17:56:29 »
"zo simpel ligt het niet"

Bij mij dan... Ik geloof niet echt in God, ben ook niet gedoopt of iets in die richting, maar ik geloof wel in "iets". Er is iets van een lot wat ons allemaal stuurt en waarin in grote lijnen vaststaat hoe de rest van ons leven gaat verlopen. Dit lot kan je grotendeels veranderen, maar bepaalde dingen staan volgens mij al vast.
Zo geloof ik ook in reďncarnatie, iedereen komt terug, ooit, op een bepaalde manier. Ik weet niet waar, hoe en wanneer, maar het gebeurt volgens mij wel.

M.a.w... Zo simpel ligt het niet.

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #14 Gepost op: 30-11-2003, 17:59:40 »
Ben nog vergeten te zeggen dat ik idd net als rudeangel (toepasselijke naam ??? ::) ;)) geloof dat het een soort engergie is. Geen mannetje op een wolk ofzo iig ;D
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #15 Gepost op: 30-11-2003, 18:01:18 »
Ook ik geloof in God. Vroeger schaamde ik ervoor, het is niet echt "in" om te geloven maar ik heb net als rudeangel er best veel aan gehad. Het is wel zo dat ik niet naar de kerk ga en ook niet echt bid ofzo, daar heb ik op dit moment geen behoefte aan. En wie zegt dat je zoveel keer naar de kerk moet zijn gegaan om gelovig te zijn?

niks om je voor te schamen....en idd geloof heeft niets met de kerk te maken denk ik.

een vriendin van mij (die moslim is) zegt ook altijd dat haar geloof in haar hart zit en niet op haar hoofd, vandaar dat ze geen sluier draagt. andere vriendin draagt wél een sluier, en die zegt dat ze die puur voor haarzelf draagt, zodat zij voor haar gevoel er alles aan doet om mensen te laten zien dat zij gelooft. ik kan beide standpunten alleen maar respecteren. geloof en geloven is heel persoonsgebonden.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #16 Gepost op: 30-11-2003, 19:04:36 »
Tijgertje, natuurlijk hoef je je niet ervoor te schamen als jij zegt dat jij in god gelooft, het is immers JOUW opvatting. Daar kan een ander het wel of niet mee eens zijn, maar het blijft jouw eigen opvatting.

Dat andere, het gevoel hebben dat het een soort energie is. Ja, dat is een leuke. Voor mij verandert er echter niet veel: alleen de naam van het beestje (ik bedoel dat laatste niet onaardig hoor): dan is het een kwestie van het wel of niet die energie tot je toelaten. In dat geval zeg ik: als ik alle argumenten voor en tegen afweeg, laat ik die energie toch niet tot mijzelf toe.

Ik heb het wel overwogen hoor, ik heb gekeken hoe mijn leven er eventueel anders zou kunnen uitzien als ik wel gelovig zou zijn. En nee, wel of geen kerk bezoeken staat hier volstrekt los van. Zoals ik al zei: nog steeds, alles zorgvuldig afwegend, is voor mij de kant van het niet geloven toch sterker dan het wel geloven.

Ik schreef het al eens ergens: er zijn gelovigen, die zich storen aan bepaalde uitingen die niet in hun straatje te pas komen. Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar zij noemen dat dan godslastering. Iets tegenovergestelds IS er niet. Verdi heeft in dat verband eens de term ''heidenlastering'' gebruikt, zoek het maar eens op. Het staat in het topic Lastige vragen. Ook in Je ergste nachtmerrie is DEZE discussie ook al voor een deel gevoerd.

Waar het mij om gaat: ik ben van mening dat je niet alles zomaar moet afwijzen, maar ook niet al het ogenschijnlijk onverklaarbare aan god moet toeschrijven.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2003, 19:17:28 door bodejosm43 »

Offline sjulie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2003, 19:07:05 »
Ik ben ook katholiek opgevoed met daarbij het verplicht iedere week naar de kerk gaan.
Ik geloof dat er idd meer is tussen hemel en aarde, maar of dat nu God is.
Ik heb geen idee, wel heb ik van nabij mee gemaakt dat het geloof je kan steunen en troosten in zeer moeilijke tijden.
Als het geloof je dat kan bieden is dat alleen maar heel mooi.


Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #18 Gepost op: 30-11-2003, 19:22:43 »
Wat maakt het nou uit of je katholiek, protestands of hoe dan ook bent opgevoed? Je hebt toch zeker zelf een stel hersens om mee te bepalen wat je wel geloofd en wat je onzin vind.

Ja ik ben ook gedoopt en heb zelfs nog het vormsel gedaan. Maar als je klein bent weet je niet echt wat het is. Ja ze vertellen je wel verhalen en alles maar dan dacht ik van: goh wat een mooi sprookje. Ik heb het allemaal nooit echt geloofd Als ik nu nog zou mogen kiezen over wel of niet dopen enz. zou ik er zeker niet meer aan mee doen.

Eik is het ook te gek wat er gebeurd. Ouders dringen eik hun geloof aan hun kind op. Het kind kent de helft van de geloven niet een maar heeft er al wel een. Voordat het kan praten en lopen is het soms al gedoopt. Hoe kan een kind zo ooit een keuze maken of en zo ja, welk geloof hij/zij wil hebben?

Maar omdat het altijd zo was en altijd zo zal blijven zegt niemand er wat van. Maar als ouders hun kind willen dopen of wat dan ook (besnijden, ook zoiets, de reinste kindermishandeling!) mogen ze dat natuurlijk doen.

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #19 Gepost op: 30-11-2003, 19:27:38 »
nou molice... daar heb je inderdaad een punt

kinderen wordt op die manier hun eigen keus ontnomen, klopt
Augurken zijn net krokodillen!!!