Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 104908 keer)

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #20 Gepost op: 30-11-2003, 19:40:35 »
En ik ben het daar niet mee eens.
Ik wil als ik later kinderen krijg, ze ook naar een Christelijke school sturen. Dan weten ze wat het geloof inhoud en kunnen ze makkelijker een keuze maken geloven of niet. Als je niet weet wat het Christendom inhoud, hoe kan je dan zeggen ik geloof niet?
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline sjulie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #21 Gepost op: 30-11-2003, 19:42:19 »
Helemaal eens,Molice.
Ik dring mijn kind ook geen geloof op,later moet ze dat zelf maar bepalen.
Ze zit ook op een openbare school en is niet gedoopt.

Offline sjulie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #22 Gepost op: 30-11-2003, 19:44:31 »
tijgertje,dat kan ook op een openbare school.
Bij mijn dochter op school kan je vrijwillig de keus maken om godsdienstles te volgen.

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #23 Gepost op: 30-11-2003, 19:55:50 »
En ik ben het daar niet mee eens.
Ik wil als ik later kinderen krijg, ze ook naar een Christelijke school sturen. Dan weten ze wat het geloof inhoud en kunnen ze makkelijker een keuze maken geloven of niet. Als je niet weet wat het Christendom inhoud, hoe kan je dan zeggen ik geloof niet?
Doe je het dan niet alsnog helemaal fout? Je hebt idd wel gelijk maar is een christelijke school dan de oplossing?? Ik denk van niet. Word daar verteld wat het Boeddhisme inhoud dan? Dan weet je kind alleen maar wat het christendom is en verder ook niet echt.
De oplossing zou dan om op scholen algemene godsdienst te geven, waarin alle geloven aan bod komen. Maar daar ben ik eik ook weer geen voorstander van.
Is het niet zo dat kinderen onderzoekend zijn en de wereld zelf onddekken? Dan zien ze vanzelf wel of ze behoefte hebben aan een geloof. Op school word ook geen lesgegeven over voetbal en toch hebben heel heel heel veel mensen daarover een uitgesproken mening over. Alleen omdat ze zich daarvoor intresseren en er ook wel via andere manieren dan school aankomen (als je me nog kan volgen)

Begrijp me niet verkeerd hoor, wat jij met jou kind doet is helemaal jou keuze. Wie ben ik ook om jou daarover de les te lezen. Maar daarom hoeven we het nog niet met elkaar eens te zijn.

Oh en ik bdoel het allemaal nog heel vriendelijk hoor ::)  ::vergroot::

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #24 Gepost op: 30-11-2003, 20:13:41 »
Probeer eens antwoord te krijgen op de vraag: wanneer is god ontstaan, of hoe groot is het heelal, wat is er daarbuiten en wat was er VOOR de oerknal?

Niemand die daar een zinnig antwoord op kan geven. Met het antwoord; God is er altijd geweest, kom je bij mij niet ver. Probeer het eens te beredeneren vanuit een gelovig standpunt en vanuit een niet-gelovig standpunt. Niemand ter wereld kan daar een zinnig antwoord op geven.

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #25 Gepost op: 30-11-2003, 20:14:32 »
Ik voel me ook niet aangevallen hoor ;) en ik begrijp jou ook wel maar, hmm, ik ga het proberen uit te leggen...
Het Christendom is idd maar 1 van de vele geloven die er zijn. Wij wonen in Nederland en het nr.1 geloof is (op dit moment nogsteeds) het Chirstendom. Wat je op een Chistelijke school leert is níet dat je naar de kerk moet en dat het Christendom goed is en het andere niet enz. M.i. is het een basis, vanuit daar kan je misschien ook beter andere geloven begrijpen. Ik heb laatst een docu gezien (discovery?) en er zijn toch best wel veel overeenkomsten met andere geloven. Maar als mijn kinderen zeggen, sorry hoor maar ik wil er nix meer mee te maken hebben, prima, maar dan weten ze iig waar ze het over hebben.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline @miesh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Heartbreak.. :*)
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #26 Gepost op: 30-11-2003, 20:20:05 »
Ik geloof wel in God. Waarom? Kwestie van gevoel,, en ja ik ben en word nog steeds.. :P christelijk opgevoed. Ik ga ook regelmatig naar de kerk.. maar vind 't wel moeilijk om echt 100% te geloven. En als je mensen ziet die geloven die echt zo'n 'rust' uitstralen en ook niet bang voor de dood zijn.. dat zou ik ook wel willen..

Ik heb het wel overwogen hoor, ik heb gekeken hoe mijn leven er eventueel anders zou kunnen uitzien als ik wel gelovig zou zijn. En nee, wel of geen kerk bezoeken staat hier volstrekt los van. Zoals ik al zei: nog steeds, alles zorgvuldig afwegend, is voor mij de kant van het niet geloven toch sterker dan het wel geloven.
Je kunt toch niet even voor je zelf overwegen, zal ik wel of niet geloven? Zovan: hm.. als ik vanaf vandaag besluit te gaan geloven. wat zijn de voordelen daarvan? Je kunt dat niet zomaar afwegen. :-\

Wat maakt het nou uit of je katholiek, protestands of hoe dan ook bent opgevoed? Je hebt toch zeker zelf een stel hersens om mee te bepalen wat je wel geloofd en wat je onzin vind.
Als kind hecht je enorm veel waarde aan wat je ouders vinden enzo. Dus als zij je vertellen dat Jezus en God bestaan dat geloof je dat ook. Later begin je er pas kritisch over na te denken meest.. maar de opvoeding heeft wel grote invloed op wat je later gelooft.. of juist niet.

Eik is het ook te gek wat er gebeurd. Ouders dringen eik hun geloof aan hun kind op. Het kind kent de helft van de geloven niet een maar heeft er al wel een. Voordat het kan praten en lopen is het soms al gedoopt. Hoe kan een kind zo ooit een keuze maken of en zo ja, welk geloof hij/zij wil hebben?
Ben ik het niet mee eens. Ik ben gedoopt maar dat is meer de gedachte dat mijn ouders mij met het christelijk geloof willen opvoeden. Dat is hun keuze geweest en niet de mijne.. dat is natuurlijk zo. Maar ik kan toch zelf kiezen wat ik met die christelijke opvoeding wil doen? Geloof ik in God en wil ik daar mee verder gaan kan ik er zelf voor kiezen om belijdenis te doen. Zo niet... dan niet.. Helemaal niet dat ze het geloof opdringen ofzow. En als ik later zeg dat ik niet meer geloof ofzow.. okee.. dan hebben ze dat te respecteren en dat zullen ze ook wel doen denk ik.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2003, 20:21:55 door @miesh »
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #27 Gepost op: 30-11-2003, 20:20:39 »
De stelling is: geloof je of geloof je NIET? Maar wie kan mij het antwoord geven op de vraag, wat IS religie, wat IS geloven eigenlijk?

Tijgertje, je eerstvolgende post is je 4000e hier, heeft nix met de discussie te maken, maar wilde het even kwijt, had je allang gezien ;D ;D

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #28 Gepost op: 30-11-2003, 20:24:02 »
De stelling is: geloof je of geloof je NIET? Maar wie kan mij het antwoord geven op de vraag, wat IS religie, wat IS geloven eigenlijk?

Dàt moet je helemaal voor jezelf uitvinden...
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

maapie

  • Gast
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #29 Gepost op: 30-11-2003, 20:28:31 »
Ik geloof wel in God. Waarom? Kwestie van gevoel,, en ja ik ben en word nog steeds.. :P christelijk opgevoed. Ik ga ook regelmatig naar de kerk.. maar vind 't wel moeilijk om echt 100% te geloven. En als je mensen ziet die geloven die echt zo'n 'rust' uitstralen en ook niet bang voor de dood zijn.. dat zou ik ook wel willen..

dat heb ik nou ook. Moeilijk is dat he....


En jos: geloven komt er voor mij op neer dat er Iemand is die voor me zorgt, van me houdt en die altijd voor me op komt. Die me beschermt, helpt en kracht geeft. Dát is God voor mij.


Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #30 Gepost op: 30-11-2003, 20:39:39 »
Dat laatste wil ik graag van je aannemen, Maapie. Jij plakt er het etiket geloven, of god op. En lees het nog maar eens goed allemaal: ik ontzeg ook niemand om dat voor zichzelf uit te maken.

En precies wat Tijgertje zegt: DAT moet je zelf zien uit te vinden. OK, ik kan daar een heel eind in mee gaan, al klinkt het dan raar als ik dat zeg. Echter: die overweging HEB ik gemaakt, het is niet zo van: wat ga ik morgen eens doen, ik ga me morgen eens afvragen of er wel een god bestaat. Dat is bij mij ook geleidelijk gekomen.

Alleen: bij het zoeken naar een zinnig antwoord op levensvragen (ik noem het gemakshalve dan maar zo), kwamen bij mij minder antwoorden dan nieuwe vragen naar boven. En dan hak je op een gegeven moment toch een knoop door: ik vind in het geloof niet wat ik zoek.

Maar dat gevoel is zuiver individueel. Iedereen mag en kan dat voor zichzelf bepalen. Tenminste: zo zou het moeten zijn. En dan komen we bij een punt waar ik niet zo blij mee ben: helaas zijn er landen, waar je die keuze niet hebt.

Offline Floortje

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #31 Gepost op: 30-11-2003, 20:48:12 »
Ook maar even mijn mening over dit onderwerp dan.
Als eerste mijn antwoord op de centrale vraag: Nee ik geloof niet in god. Dat wil niet gelijk zeggen dat ik niet geloof dat er meer is dat we kunnen waarnemen, of dat ik geloof in de oerknal. Maar ik denk niet dat er iets is als een almachtig persoon die de wereld heeft gemaakt en aldoor over ons waakt.
Het geloof in het algemeen heeft echter ook een hoop positieve punten. Mensen hebben het blijkbaar nodig om te geloven in leven na de dood, in iemand die hun zonden vergeeft en ze kan helpen. Als je je als gelovige zekerder voelt in je leven en misschien ook wel minder misdaden begaat en minder slechte dingen doet omdat je naar de hemel wilt, dan is dat toch hartstikke mooi? Het als gezin naar de kerk gaan en een bepaald geloof delen met je gezin en met de andere mensen die daar komen, daar is ook niks mis mee.
Helaas (en ik weet dat veel mensen het hier vast niet mee eens zijn) heeft geloof voor een hoop gesodemieter in de wereld gezorgd. Tussen katholieken en protestanten, tussen islamieten en christenen, en al die joden die zijn vermoord in de tweede wereld oorlog... Al sinds eeuwen, en ook zeker op dit moment worden er complete oorlogen gevoerd om geloof. Hoe kun je als je in god gelooft, ook geloven dat hij mensen dit soort dingen aandoet? Als hij bestaat, waarom heeft hij dan in godsnaam (heel toepasselijk :P) al die miljoenen mensen laten doodgaan? Wat hebben die onschuldige mensen en zelfs jonge kinderen verkeerd gedaan om dat te verdienen?
Over de niet-realistische aspecten van de bijbel wil ik het niet al teveel hebben. Dat is mij een te standaard argument voor het niet bestaan van god. Tis allemaal complete onzin en mensen nemen dat boek te letterlijk, of verzinnen er teveel onzin bij. Duizenden jaren geleden kan god toch nooit hebben bedacht dat mensen geen sex voor het huwelijk mogen en niet mogen roken?
Wat kinderen betreft ben ik het volledig met Molice eens. Kinderen moeten het zelf kunnen beslissen en je kunt ze een geloof niet opdringen.
Ik vind wel weer dat je er kennis van genomen moet hebben. Door een christelijk vriendje of vriendinnetje gehad te hebben in je jeugd, of een paar keer naar een kerk te gaan, godsdienst op school gehad te hebben o.i.d.
Ik ben laatst naar een soort feest geweest in een kerk, samen met een gelovige vriendin en daar heb ik heel veel van opgestoken, was erg leuk. Maar niemand kan me bekeren ofzo hoor, mij mening zoals hierboven beschreven zal wel altijd zo blijven denk ik.
Sorry dat het zon lang verhaal was hoor  :P

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #32 Gepost op: 30-11-2003, 21:47:50 »
Helaas (en ik weet dat veel mensen het hier vast niet mee eens zijn) heeft geloof voor een hoop gesodemieter in de wereld gezorgd. Tussen katholieken en protestanten, tussen islamieten en christenen, en al die joden die zijn vermoord in de tweede wereld oorlog... Al sinds eeuwen, en ook zeker op dit moment worden er complete oorlogen gevoerd om geloof. Hoe kun je als je in god gelooft, ook geloven dat hij mensen dit soort dingen aandoet? Als hij bestaat, waarom heeft hij dan in godsnaam (heel toepasselijk :P) al die miljoenen mensen laten doodgaan? Wat hebben die onschuldige mensen en zelfs jonge kinderen verkeerd gedaan om dat te verdienen?

Je kan erop wachten tot iemand zegt: God heeft de mens vrije wil gegeven. Waardoor het voor mensen mogelijk is keuzes te maken, helaas ook foute.

Offline Floortje

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #33 Gepost op: 30-11-2003, 21:56:25 »
Maar waarom worden mensen die die foute keuze nooit gemaakt hebben daar dan ook slachtoffer van? Hoe kan god ons beschermen als we alles uiteindelijk toch beslissen door met onze vrije wil onze eigen keuzes te maken?

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #34 Gepost op: 30-11-2003, 22:03:45 »
Maar waarom worden mensen die die foute keuze nooit gemaakt hebben daar dan ook slachtoffer van? Hoe kan god ons beschermen als we alles uiteindelijk toch beslissen door met onze vrije wil onze eigen keuzes te maken?

Dat is nou precies de reden waarom sommige mensen twijfelen aan het bestaan van God
Augurken zijn net krokodillen!!!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #35 Gepost op: 30-11-2003, 22:23:19 »
Even offtopic: WAT een leuke discussie is dit!!!!!

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2003, 22:24:00 »
Helaas (en ik weet dat veel mensen het hier vast niet mee eens zijn) heeft geloof voor een hoop gesodemieter in de wereld gezorgd. Tussen katholieken en protestanten, tussen islamieten en christenen, en al die joden die zijn vermoord in de tweede wereld oorlog... Al sinds eeuwen, en ook zeker op dit moment worden er complete oorlogen gevoerd om geloof. Hoe kun je als je in god gelooft, ook geloven dat hij mensen dit soort dingen aandoet? Als hij bestaat, waarom heeft hij dan in godsnaam (heel toepasselijk :P) al die miljoenen mensen laten doodgaan? Wat hebben die onschuldige mensen en zelfs jonge kinderen verkeerd gedaan om dat te verdienen?
En...
Je kan erop wachten tot iemand zegt: God heeft de mens vrije wil gegeven. Waardoor het voor mensen mogelijk is keuzes te maken, helaas ook foute.
En...
Maar waarom worden mensen die die foute keuze nooit gemaakt hebben daar dan ook slachtoffer van? Hoe kan god ons beschermen als we alles uiteindelijk toch beslissen door met onze vrije wil onze eigen keuzes te maken?
Je legt zojuist pijnlijk een mislogica bloot in het hele bijbelse gebeuren. Tenzij iemand een betere verklaring voor het lijden in de wereld heeft natuurlijk. Volges mij kan je, als je de bijbel echt leest en alles op dezelfde manier opvat zo nog wel een paar van dit soort "foutjes" vinden.

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #37 Gepost op: 30-11-2003, 22:24:30 »
Even offtopic: WAT een leuke discussie is dit!!!!!

en dat op zondag  :D  ;)  ::ok::
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Floortje

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #38 Gepost op: 30-11-2003, 22:38:13 »
dat verklaart het lijden in de wereld niet. Als hij onze gedachtes kan sturen, waarom verzint zo iemand als Bush het dan om een land zonder reden aan te vallen? Hij lijkt me toch best wel gelovig en zal ook openstaan voor god.
Hij laat ons nu blijkbaar bewijzen wat we zijn, zoals je zegt en dat loopt helemaal verkeerd omdat mensen veel wreder blijken te zijn dan je zou verwachten. Moet hij dan niet ingrijpen?
Als ik je dat heel direct mag vragen maapie: geloof je in god, of geloof je in iets dat je kracht geeft en in leven na de dood?
Geloof je echt alles wat er in de bijbel staat?

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #39 Gepost op: 30-11-2003, 22:41:45 »
dat verklaart het lijden in de wereld niet.
Da's toch niet eerlijk? De mensen verpesten de wereld, God toch niet? Lekker makkelijk, wij maken fouten en God maakt het wel weer goed... zo werkt dat niet.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.