Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 104897 keer)

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #360 Gepost op: 25-11-2015, 21:26:08 »
Daar ben ik blij om. :)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #361 Gepost op: 25-11-2015, 22:49:33 »
anders ik wel ;D
er was eens......

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #362 Gepost op: 26-11-2015, 11:10:43 »
Voor mij heeft het leven doordat ik geloof een extra dimensie. Ik geloof dat ik niet maar toevallig hier op de aarde ben terecht gekomen, en leef dus ook vanuit die gedachte. Het feit dat ik geloof troost mij als ik eraan denk dat ik nog een zus zou hebben, maar ik geloof dat ze in de hemel is, dit heeft mijn ouders ook erg getroost toen ze een kind kregen wat nooit het licht heeft gezien. Zonder geloof zeggen ze dat ze waarschijnlijk alleen maar waarom vragen hadden gehad, en heel erg boos waren geweest, nu hadden ze dat totaal niet. Als ik zou geloven dat ik hier toevallig was, zou ik ook heel anders leven.. Dan zou ik er nu maar wat van maken, want voor je het weet is het afgelopen.. Ik geloof dat ik straks ergens kom waar er nooit meer pijn,verdriet,ziekte of oorlog is. Iets wat we hier op aarde nooit zullen behalen, dus daar streef ik hier ook niet naar, maar ik kijk uit naar die toekomst.Je hoeft niet uit elke dag alles uit te halen wat erin zit,want je mag weten dat er eenmaal een betere tijd zal komen zonder alle ellende die er nu is.

Is dat een beetje een antwoord op je vraag?


Dit is hoe ik het meer of minder zelf ook zie. Als ik voor moeilijke keuzes kom te staan vraag ik ook hulp, zodat ik voor het juiste kies. En ik hoop ook dat mijn pas overleden opa ook ergens in een hemel is waar het beter is dan hier.

Maar ik weet niet of daarvoor perse in een God (zoals beschreven in de Bijbel) moet geloven. Christus daar in tegen denk ik wel dat die ooit hier op aarde is geweest. En dat het een man is geweest die goede daden heeft gedaan waardoor mensen hem hebben onthouden (soort van Nelson Mandela ofzo of Malalla). Maar ik denk niet dat hij de zoon van God is o.i.d.

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #363 Gepost op: 27-11-2015, 08:02:49 »
Ik vind jullie theorieën allemaal erg interessant om te lezen, maar vraag me af: Wat heeft het voor jullie voor meerwaarde dat er "iets" is?  Ik als christen kan dat voor mezelf uitleggen, voor mij is geloof/God een grote steun. Bijvoorbeeld als er mensen overleden zijn, dat soort dingen. Kunnen jullie dat ook voor jezelf uitleggen? Of zie je het gewoon als: Er is iets, punt?

Dat laatste. Voor mij heeft het eigenlijk zelden meerwaarde, uit het besef dat er een hiernamaals is krijg ik geen hoop o.i.d. Daarom snap ik het ook nooit als atheïsten aankomen met het argument "Dat mensen geloven in een hiernamaals omdat ze (onbewust) willen/hopen dat het zo is" en het in werkelijkheid dus 'wishful thinking' (wensdenken) is. Op mij kan die theorie althans niet van toepassing zijn want ik had veel liever gehad dat er geen hiernamaals bestond en je gewoon chronisch doodgaat bij overlijden. Dan is het lijden namelijk voorgoed over. Als je echter in het hiernamaals komt, wie zegt dat het lijden dat je ervaart dan opeens stopt? Die garantie is er niet. Wellicht blijft het lijden daar gewoon voortduren, en moet je daarnaast op den duur weer opnieuw reïncarneren.

Want wie weet klopt het beeld van 'dat er in het hiernamaals enkel vrede word ervaart' helemaal niet en is dat door ons mensen bedacht. Er bestaan ook talloze negatieve BDE's (bijna dood ervaringen) namelijk. Het lijkt er dus op dat alles wat IN jezelf bestaat hier op aarde (dus je emoties, je gedachten etc) ook daar blijft voortbestaan, wie je bent verdwijnt namelijk niet. Dat houdt dus in dat zelfs in het hiernamaals emoties als verdriet kunnen bestaan. Je kunt immers terecht komen in een energie vol licht, vrede en liefde, maar dat houdt nog niet in dat je die vrede ook intern ervaart. Je eigen interne gemoedstoestand staat namelijk los van de externe energie waarin je terecht komt.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #364 Gepost op: 27-11-2015, 15:23:39 »
voor mij als niet-gelovige een onbekend argument. Maar moet erbij zeggen dat ik geen argumenten nodig heb, ik hoef anderen niet persé te overtuigen van mijn ideeën. Ik predik geen non-geloof zeg maar.
er was eens......

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #365 Gepost op: 30-10-2017, 23:41:56 »
Na het veelvuldig lezen van allerlei artikelen en boeken over religie waar ik in m'n loopbaan nooit iets mee ga doen, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet in God geloof maar wel religieus ben ::)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #366 Gepost op: 31-10-2017, 07:43:11 »
Na het veelvuldig lezen van allerlei artikelen en boeken over religie waar ik in m'n loopbaan nooit iets mee ga doen, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet in God geloof maar wel religieus ben ::)

Wat houdt het religieus zijn voor jou in? ;)
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #367 Gepost op: 31-10-2017, 13:57:25 »
Dat ik mens ben
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #368 Gepost op: 31-10-2017, 15:48:48 »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #369 Gepost op: 31-10-2017, 15:58:08 »
Het humanisme spreekt je wel aan dus?
Keep calm and eat chocolates!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #370 Gepost op: 8-03-2018, 21:07:47 »
Afgelopen maandag nog een ervaring in de wok toen ik aan het werk was. Twee vrouwen kwamen binnen met een donkere man, waarschijnlijk een dakloze, en kochten een maaltijd voor hem. Daarna ging één van de vrouwen een heel verhaal houden over "dat Jezus er ook voor jou is" etc. en kaartjes uitdelen om een film te kijken. Ik vind het altijd lastig om hier goed op te reageren... Maar vond het wel erg bewonderingswaardig dat ze een dakloze hielpen en een maaltijd voor hem kochten ::bravo::. Dat is toch de kant van geloof die mij het meeste aanspreekt.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #371 Gepost op: 22-05-2018, 19:13:56 »
Afgelopen maandag nog een ervaring in de wok toen ik aan het werk was. Twee vrouwen kwamen binnen met een donkere man, waarschijnlijk een dakloze, en kochten een maaltijd voor hem. Daarna ging één van de vrouwen een heel verhaal houden over "dat Jezus er ook voor jou is" etc. en kaartjes uitdelen om een film te kijken. Ik vind het altijd lastig om hier goed op te reageren... Maar vond het wel erg bewonderingswaardig dat ze een dakloze hielpen en een maaltijd voor hem kochten ::bravo::. Dat is toch de kant van geloof die mij het meeste aanspreekt.

Same!
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans