Poll

Geloof jij in God?

ja
60 (39.2%)
nee
63 (41.2%)
zo simpel ligt het niet...
30 (19.6%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 104902 keer)

Offline Floortje

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #40 Gepost op: 30-11-2003, 22:46:04 »
klopt, de mensen verpesten de wereld. maar wat voor nut heeft god dan volgens jou als hij daar niks aan doet? kan hij alleen kleine problemen verhelpen?
als de ouders van een doodziek kind veel voor haar bidden en het dan uiteindelijk beter word, dan weet niemand of dat door het bidden komt of doordat het kind gewoon weer hersteld is door de medicijnen of een operatie. Gelovigen denken blijkbaar dat god hiervoor gezorgd heeft, dat is prima. Door te bidden voor iemand denk je ook enkele minuten intens aan diegene en dat is ook heel mooi natuurlijk. Maar als god invloed zou hebben op dit soort dingen, waarom dan niet op de grotere problemen?

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #41 Gepost op: 30-11-2003, 22:47:11 »
[helemaalofftopic]
en dat op zondag  :D  ;)  ::ok::
Mislogica 2! Was zondag niet de rustdag?  :P
[/helemaalofftopic]

Offline Floortje

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #42 Gepost op: 30-11-2003, 22:48:40 »
euh dit zal wel een domme vraag zijn maar goed:

wat is het verschil tussen God en kracht geven en leven na de dood  ???

Mijn vraag is of je naar de kerk gaat omdat je gelooft in een personage dat de wereld heeft geschapen en Adam en Eva uit het paradijs heeft weggehaald en invloed uitoefent op de mensen, of dat je naar de kerk gaat voor het gevoel dat het je geeft?

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #43 Gepost op: 30-11-2003, 22:51:32 »
Da's toch niet eerlijk? De mensen verpesten de wereld, God toch niet? Lekker makkelijk, wij maken fouten en God maakt het wel weer goed... zo werkt dat niet.
Leg mij dan es uit hoe het dan wel werkt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #44 Gepost op: 30-11-2003, 23:03:24 »
Ik heb eens een geestelijke gevraagd, of hij met een bewijs wilde komen dat god bestaat. Zegt hij zo: je moet niet vragen of god wil bewijzen dat hij bestaat, je moet er simpelweg vanuit gaan DAT hij bestaat.

Oh ja? Van wie? Wie bepaalt dat? Dat is me toch echt te kort door de bocht. Dat bedoelde ik te zeggen met dezelfde argumenten die gelovigen gebruiken om aan te tonen dat god bestaat, die kan ik gebruiken om het tegendeel aannemelijk te maken.

Laat maar eens komen, dat bewijs. Is er iemand ooit teruggekeerd van de dood? Ja, in de bijbel staat dat jezus voor ONS gestorven is aan het kruis, en dat hij drie dagen later weer vrolijk rondwandelt. Ja, daaaaaaaaaaag. Het staat in de bijbel, en DUS is het de waarheid?

Offline Floortje

  • Forumlid
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #45 Gepost op: 30-11-2003, 23:10:23 »
Ik ben bang dat de gelovigen onder ons zich nu misschien erg aangevallen gaan voelen, maar het is zeker niks persoonlijks. Ik (en Jos en Molice ws. ook niet) heb niks tegen christenen of islamieten of wie dan ook. We vragen alleen een wat duidelijkere beargumentering voor het bestaan van God, omdat we zelf wel een hoop goede argumenten kunnen geven waarom hij niet bestaat. Maar het is echt niet persoonlijk bedoelt! ik ben ook gewoon geinteresseerd in de mening van anderen erover, en ben benieuwd of mensen die elke zondag naar de kerk gaan ook echt geloven in god, of alleen geloven in de kracht die ze erdoor krijgen.
Als jullie me begrijpen...  ;D

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #46 Gepost op: 30-11-2003, 23:18:43 »
Zolang we hier in dit topic naar elkaars argumenten "luisteren", en we elkaar hier niet verrot schelden, alleen omdat dit een zeer beladen onderwerp is, en altijd zal blijven, is er niets aan de hand. Het is juist goed dat we met zovelen zijn die met originele, maar ook met voor de hand liggende argumenten aankomen om ons standpunt te verdedigen.

Hwet is al heel wat, dat we hier deze discussie KUNNEN voeren.

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #47 Gepost op: 1-12-2003, 00:04:48 »
Ik heb nog nooit zoveel zinvolle posts op 1 dag in 1 topic gezien!  ::ok::

Ik heb alles nog niet doorgelezen, dat ga ik morgen maar doen, ik geloof iig in God, en wil mezelf onder de noemer Christen plaatsen, welke naam de kerk heeft vind ik minder belangrijk.

Maar ik lees ' verrot schelden' ?
Ik snap niet direct waar nu de discussie heengaat, maar je kunt niet zomaar discuseren/bewijzen aandragen over of god nu wel of niet bestaat, het gaat tenslotte om geloof. Ik denk ook niet dat dit topic daarvoor bedoeld was.

Maar iig las ik geloof ik nog ergens allemaal oorlogen veroorzaakt heeft, dat vind ik dus zo'n bullshit, alsof er in de bijbel letterlijk staat dat je elkaar het hoofd moet inslaan. Mischien staat in de koran wel iets sterker in die richting, maar je kunt altijd wel een paar zinnen zo uit het verband rukken en daar de vinger opleggen. Dat kan niet met de bijbel en ook niet met de koran imo.
Dat 'oorlogje voeren' zit in de natuur van de mens, als het niet om een godsdienst ging dan was het wel omdat de ene een baard draagt en de andere een snor...
Ik heb nu de tijd niet om alles door te lezen, maarr morgen is weer een dag. :)

Offline Dokter Wouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #48 Gepost op: 1-12-2003, 00:27:56 »
Ten eerste, ik ben niet gelovig.
Ik ben meer iemand van eerst zien dan geloven. In iets geloven dat ik niet kan zien of aanraken gaat er bij niet in. Ik vind de wetenschappelijke theorieen over het ontstaan van het heelal en de aarde veel geloofwaardiger. De argumenten voor het bestaan van God zijn voor mijn gevoel vaak cirkelredeneringen waarbij er in de argumentatie al van uit wordt gegaan dat God bestaat.

Wat mij betreft mag iedereen geloven wat hij of zij wil. Ik vind het alleen niet goed dat sommigen hun geloof proberen op te dringen aan een ander, maar dat ligt waarschijnlijk in de menselijke aard. En dit is toch helaas de bron van veel ellende in de wereld. Groeperingen die elke letter van de Bijbel of de Koran letterlijk nemen tolereren vaak niet dat mensen een andere opvatting kunnen hebben. Dat is gelukkig niet de meerderheid, maar deze kleine groep veroorzaakt wel de grootste problemen.
Zolang er mensen zijn die niet van elkaar kunnen verdragen dat er andersdenkenden zijn, is wereldvrede nog ver weg.

Ik denk dat religies te weinig met hun tijd mee gaan.
Laten ze iedereen in hun waarde laten en niet verkondigen dat condooms gebruiken, homohuwelijken en abortus slecht zijn. Dat hebben religies volgens mij in het verleden veel te weinig gedaan.
Reality top 3:  1. Wie is ... de mol?  2. Peking Express  3. Expeditie Robinson

Offline Michelangelo

  • Forumlid
  • Chatten doe je op #PR
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #49 Gepost op: 1-12-2003, 00:38:26 »
Het zal niemand ontgaan zijn dat ik in God geloof het staat tenslotte onder al mijn berichten  ;)
Ik geloof echter alleen zonder daar iemand mee lastig te vallen en dat wil ik ook niet. Ik ga niet naar de kerk ik lees geen bijbel of koran omdat ook mij niemand hoeft te vertellen hoe ik moet geloven. Maar als ik op een mooie zomerdag buiten ben en dan ineens een beeld krijg van een wonderschoon stukje aarde of een betoverende zonsondergang dan geloof ik dat god dat mogelijk heeft gemaakt.
Wat god heeft gemaakt is slechts een kladje, in het net zul je het zelf moeten doen

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #50 Gepost op: 1-12-2003, 00:43:01 »
Leuk topic. :)

Een hogere kracht, god, God, geloof, godsdienst, religie, kerk, bijbel.
Dit soort dingen blijven voor mij altijd wel vaag. ::) Wat is wat? Ik heb het woordenboek (vandale.nl) er ff bijgepakt:

god (de ~ (m.), ~en)
1 bovenmenselijk, machtig en aanbiddelijk wezen [bij polytheïstische volkeren] => godheid
 
God (de ~ (m.))
1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt => de alfa en de omega, de Allerhoogste, de Almachtige, de hemelse Vader, de Opperste Rechter, Heer, Heer der heerscharen, Onze-Lieve-Heer, Opperheer, Vader

ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

ge·lo·ven1 (onov.ww.)
1 er vast van overtuigd zijn dat iem. of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat
2 gelovig zijn

re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst


Echt veel wijzer wordt ik er nog niet van, maar goed. Nog een paar vragen aan jullie:
  • Kun je geloven zonder naar de kerk te gaan?
  • Voor de mensen die naar de kerk gaan: Waarom ga je naar de kerk?
  • Stel dat het verhaal over het bestaan van God waar is, is dan alles wat in de kerk gezegd wordt ook waar?
  • Wat is de Bijbel eigenlijk? Zijn dat echt Gods woorden, of is het door een paar lui geschreven die zeiden door God geïnspireerd te zijn, maar de boel eigenlijk gewoon belazerden en zelf wat verzonnen hebben (hoe goed bedoeld dan ook)? Ik kan immers ook een verhaal schrijven en zeggen dat ik door God ben geïnspireerd.
  • Waarom geloven veel volwassen wel in God en wat de kerk zegt, maar niet in Sinterklaas en wat het Sinterklaasjournaal meldt?
  • Stel God bestaat: eehhh, ja wat dan...? Wat kan ik ermee? Ik zie hem niet, ik kan niet met hem praten dus wat heb ik eraan? Of moet ik het ter kennisgeving aannemen en verder gaan met waar ik was gebleven?
  • Muzieksmaak is persoonlijk, maar ik denk dat veel mensen het met mij eens zijn dat er in de kerk oersaaie liedjes gezongen worden. Waarom geen liedjes die wel leuk zijn? Waarom eik zingen in de kerk? Veel mensen kunnen niet eens zingen.
  • Kan ik zelf een geloof oprichten? (geen kerk, maar een geloof: met een eigen god, een eigen boek, eigen regels waaraan mijn gelovigen zich moeten houden etc.)
  • Ben je een beter iemand als je gelooft?

Offline rudeangel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Het leven is leuk!
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #51 Gepost op: 1-12-2003, 01:04:50 »
Ik wil even reageren op wat o.a. Wouter W. schrijft, nl. dat het letterlijk nemen van de koran of de bijbel oorzaak is van geloofsconflicten. Dat is volgens mij niet het geval. De oorzaak ligt in het feit dat er, A:mensen zijn die hun geloof 'beter'vinden dan een ander geloof, of B: dat zij hetgeen er in de bijbel of koran staat zodanig verdraaien dat het in hun straatje past en ze dat(in sommige gevallen) een argument vinden om de in hun ogen'ongelovigen'te lijf te gaan. Zowel de koran als de bijbel zijn geen van beiden boeken waarin geweld word voorgeschreven. Kortom, niet de godsdiensten zelf zijn de oorzaak van oorlogen,maar het feit dat er mensen zijn die godsdienst misbruiken voor hun eigen(vaak geweldadige) doelen. >:( >:(
Door de hele geschiedenis heen zie je geregeld gebeuren dat diverse leiders(koningen,keizers,generaals,presidenten en dictators)hun volk wijsmaken dat alles wat zij beslissen Gods wil was(is). Maar God is liefde, geen god van oorlog. En God is ook geen puinruimer! Dat moeten(en kunnen!) we zelf doen. Want God is ook geen dictator die ingrijpt en zegt wat we allemaal wel en niet moeten doen.
Zo, dit is mijn volledige mening en bijdrage voor wat betreft deze topic.  :P :P Gegroet allemaal! :-* :-*

Offline Dokter Wouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #52 Gepost op: 1-12-2003, 02:09:37 »
Ik wil even reageren op wat o.a. Wouter W. schrijft, nl. dat het letterlijk nemen van de koran of de bijbel oorzaak is van geloofsconflicten. Dat is volgens mij niet het geval.
Nou ja, letterlijk nemen is misschien niet zo'n goede formulering.
Volgens mij is de tekst van boeken zoals de Bijbel en de Koran voor meerdere uitleggen vatbaar. Jammergenoeg geven sommige groeperingen er een nogal radicale uitleg aan. Of dat verdraaien is van wat er in die boeken staat weet ik niet. Dat is gewoon hun uitleg waar ze sterk in geloven.
Iedereen mag geloven wat hij of zij wil maar laat anderen wel in hun waarde. Dit is in de wereldgeschiedenis jammergenoeg niet altijd gebeurd.

Laat gewoon iedereen geloven wat hij wil en laten we proberen in vrede samen te leven!
Reality top 3:  1. Wie is ... de mol?  2. Peking Express  3. Expeditie Robinson

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #53 Gepost op: 1-12-2003, 07:25:19 »

Kan ik zelf een geloof oprichten? (geen kerk, maar een geloof: met een eigen god, een eigen boek, eigen regels waaraan mijn gelovigen zich moeten houden etc
Kennelijk dachten sommigen erover dat dit inderdaad kon. Maar je doelt dus waarschijnlijk niet op de stroming die in de 19e eeuw door een Pool is bedacht, en sindsdien door het leven gaat als jehova-getuigen. Ja, daar heb je de term weer. Maar dat is een groepering die er bij mij MEDE voor heeft gezorgd dat ik mij steeds verder van het geloof af ben gaan keren (dat begon dus vanaf mijn 12e, en vanaf mijn 18e was daar niets meer van over).

Ik schreef al eerder: het is geen fobie tegen ze: als ze zinnige dingen hadden verteld, zou ik misschien naar ze hebben geluisterd. Maar het aan de mensen opdringen van HUN waarheid, alleen HUN verhaal als het ware presenteren, dat stelde mijn geduld echt zodanig op de proef, dat ik heb gezegd: nee, HIER wil ik niets mee te maken hebben.

Het is natuurlijk bullshit om te zeggen dat god er niets aan kan doen dat er godsdienstoorlogen worden gevoerd. In mijn ogen is god gewoon een uitvinding van de mens, omdat er in een mensenleven nou eenmaal dingen gebeuren die ze niet kunnen verklaren, ze zijn er een kapstok voor gaan zoeken om die onverklaarbare dingen aan op te hangen, aan toe te schrijven, en noemen dat dan god. In de loop der tijd zijn echter heel veel dingen, die ze vroeger de hand van god noemden, wetenschappelijk verklaard. En wat Elmar zei: dit zal meer en meer gebeuren.

Als iemand in een KRO-programma beweert van de rails opgetild te zijn door een onzichtbare hand, waardoor zijn leven is gered, wie zegt mij dan dat dit ECHT zo is gebeurd. Wie weet, is die trein waar hij onder vermorzeld dreigde te worden, wel tijdig tot staan gebracht, en hebben hulpverleners hem op dat perron neergelegd of gezet. Hij beweert zelf, dat hij overeind stond toen hij het zich bewust was. Wie weet, is hij in half bewuste toestand ZELF op dat perron geklommen. Een wonder? Als hij dat wil geloven, doet hij dat maar. Wie weet, heeft hij het hele verhaal misschien verzonnen om interessant te doen.

De bijbel wordt door iedere godsdienstige groepering uitgelegd op een manier die in hun eigen straatje te pas komt. Kijk maar, het staat in de bijbel, hoor je dan. Moet ik het daarom dan maar geloven? Leg mij maar eens uit, waarom ik het dan moet geloven.

Voor mij is de koran hetzelfde als de bijbel, hetzelfde als de thora, ze zijn min of meer elkaars vertaling. De naam god is de vertaling van de naam allah, de naam allah de vertaling van de naam god. Mensen geloven overal ter wereld in feite in hetzelfde, noemen het alleen anders. En dan gaan ze elkaar met hun eigen heilige schrift om de oren slaan. Wederom een reden voor mij om niets met het geloof i.h.a. te maken te willen hebben.

Met verrot schelden bedoelde ik het niet letterlijk, bertha, ik bedoelde er juist mee te zeggen: je kunt in dit geval als kemphanen tegenover elkaar staan zonder elkaar figuurlijk de koppen in te slaan.


« Laatst bewerkt op: 1-12-2003, 14:20:51 door bodejosm43 »

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #54 Gepost op: 1-12-2003, 09:39:46 »
ik ga op de vroege maandagochtend ook even proberen om helder te formuleren wat ik geloof.

Ik ben protestants opgevoed. En toen ging ik studeren in Nijmegen. en dan kom je in aanraking met allerlei mensen, filosofieen, enz. En toen ging ik denken: Alle religies zijn op zoek naar een bepaalde Waarheid: hoe zit het in elkaar, hoe is alles ontstaan, enz.

Waarom zouden wij als Christenen het dan bij het rechte eind hebben als het gaat om de Waarheid die we allemaal zoeken?
Waarom zijn wij als Christenen en moslims (die in een iets andere vorm feitelijk hetzelfde geloven als "wij") als minderheid op deze wereldbol als enige goed?

Ik geloofde daar niet in.
Ik denk dat de Waarheid, om het zo dan maar even te noemen, een gemene deler is van alle godsdiensten die er op de wereld bestaan. Zoek naar een gemeenschappelijke noemer, en dan heb je iets wat in de buurt komt.

Mijn huidige beeld van de Waarheid wordt natuurlijk beperkt door de kennis die ik heb over andere religies, en is dus voortdurend onderhevig aan 'fine tuning', m.a.w. ik ben constant bezig om mijn beeld van de waarheid bij te stellen. Maar globaal ziet het er nu ongeveer zo uit:

Er is een kracht, een energie, verglijkbaar met het
Brachman in het hindoeisme. Een wereldziel zeg maar.
Ieder kind dat geboren wordt krijgt een "druppeltje" van die wereldziel mee, en als iemand overlijdt, komt zijn "druppeltje" weer terug in de "soep" van "geesten" en is dan, net zoals je een druppel water in een vol glas niet meer terug kan vinden, een onderdeel geworden van die wereldziel.
Op die manier kun je reincarnatie verklaren doordat mensen een gedeelte van een druppeltje van een ander meegekregen heeft dat nog wel herkenbaar is gebleven.

Ik kan me voorstellen dat jullie dit een moeilijk verhaal vinden, maar ik heb mijn best gedaan om mijn beeld van de Waarheid weer te geven.
we're back :(

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #55 Gepost op: 1-12-2003, 09:52:49 »
allereerst  ::ok:: voor alle reacties. leuk om te lezen dat er zo verschillend over gedacht wordt, maar dat iedereen elkaar toch in z'n waarde laat. écht hartverwarmend.
Ik heb nog nooit zoveel zinvolle posts op 1 dag in 1 topic gezien!  ::ok::

Ik heb alles nog niet doorgelezen, dat ga ik morgen maar doen, ik geloof iig in God, en wil mezelf onder de noemer Christen plaatsen, welke naam de kerk heeft vind ik minder belangrijk.

Maar ik lees ' verrot schelden' ?
Ik snap niet direct waar nu de discussie heengaat, maar je kunt niet zomaar discuseren/bewijzen aandragen over of god nu wel of niet bestaat, het gaat tenslotte om geloof. Ik denk ook niet dat dit topic daarvoor bedoeld was.
even wat reacties:

Maar iig las ik geloof ik nog ergens allemaal oorlogen veroorzaakt heeft, dat vind ik dus zo'n bullshit, alsof er in de bijbel letterlijk staat dat je elkaar het hoofd moet inslaan. Mischien staat in de koran wel iets sterker in die richting, maar je kunt altijd wel een paar zinnen zo uit het verband rukken en daar de vinger opleggen. Dat kan niet met de bijbel en ook niet met de koran imo.
Dat 'oorlogje voeren' zit in de natuur van de mens, als het niet om een godsdienst ging dan was het wel omdat de ene een baard draagt en de andere een snor...
Ik heb nu de tijd niet om alles door te lezen, maarr morgen is weer een dag. :)

is ook onzin bertha, maar er werd (en wordt) in oorlogen en conflicten wel veel gebruik gemaakt van het feit dat mensen gelovig zijn. als je niet bang bent voor de dood en het hiernamaals is het natuurlijk makkelijker om te sterven voor volk en vaderland.

Citaat
Mischien staat in de koran wel iets sterker in die richting
das dus een absolute nee, en waarschijnlijk de grootste fabel van de 20e eeuw. fundamenteel verschilt de koran maar heel weinig van de bijbel, en heeft precies dezelfde normen en waarden.

Citaat van: jossie
Als iemand in een KRO-programma beweert van de rails opgetild te zijn door een onzichtbare hand, waardoor zijn leven is gered, wie zegt mij dan dat dit ECHT zo is gebeurd. Wie weet, is die trein waar hij onder vermorzeld dreigde te worden, wel tijdig tot staan gebracht, en hebben hulpverleners hem op dat perron neergelegd of gezet. Hij beweert zelf, dat hij overeind stond toen hij het zich bewust was. Wie weet, is hij in half bewuste toestand ZELF op dat perron geklommen. Een wonder? Als hij dat wil geloven, doet hij dat maar. Wie weet, heeft hij het hele verhaal misschien verzonnen om interessant te doen.
daar heb ik idd ook altijd moeite mee....maar aan de andere kant, wie ben ik om aan mensen te twijfelen? ik ken toch hele rationele mensen die dergelijke verhalen vertellen, mensen die ik geloof en vertrouw....


Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #56 Gepost op: 1-12-2003, 10:24:20 »
Ben je een beter iemand als je gelooft?

kijk dat vind ik nou een interessante vraag malcolm, daar worstel ik zelf ook erg mee. ik denk namelijk dat IK een beter iemand zou zijn als ik zou geloven. kijk, ik doe nu mijn best om een goed iemand te zijn (en soms lukt dat zelfs een beetje) maar over het algemeen bekruipt mij toch weleens het gevoel: 'waar doe ik het allemaal voor?' en kies dan toch vaak de makkelijke weg ipv de juiste.......

mijn vraag aan de 'gelovers'(sorry voor dit hokje): zijn jullie beter (in de ruimste zin van het woord) dan ons? en zo ja, wat is de aanvulling van het geloof daarop?

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #57 Gepost op: 1-12-2003, 11:00:20 »
kijk dat vind ik nou een interessante vraag malcolm, daar worstel ik zelf ook erg mee. ik denk namelijk dat IK een beter iemand zou zijn als ik zou geloven. kijk, ik doe nu mijn best om een goed iemand te zijn (en soms lukt dat zelfs een beetje) maar over het algemeen bekruipt mij toch weleens het gevoel: 'waar doe ik het allemaal voor?' en kies dan toch vaak de makkelijke weg ipv de juiste.......

mijn vraag aan de 'gelovers'(sorry voor dit hokje): zijn jullie beter (in de ruimste zin van het woord) dan ons? en zo ja, wat is de aanvulling van het geloof daarop?
Ik voel mij niet "beter" dan nietgelovers. Absoluut niet. Ik denk wel dat nietgelovers soms idd 'iets' missen, iets tjsa, ik kan dat niet echt uitleggen. Ik denk dat gelovers dat alleen kunnen begrijpen.
Ik heb het vroeger zo uitgelegd gekregen:
Je hebt een rechte brede straat met allemaal leuke kroegjes en restaurantjes enzo en het ziet er allemaal gezellig uit.
Daarnaast ligt er een smal slingerend paadje met veel obstakels. Tussen de 2 wegen liggen wel zijweggetjes zodat je van de ene naar de andere weg kan gaan.
In je leven sta je op een weg, in mijn geval het smalle paadje. Soms komen er momenten in je leven dat je het even niet meer ziet zitten en dan is de zijweg naar de makkelijke weg snel gepakt natuurijk. Je moet sterk in je schoenen staan om toch het smalle paadje te vervolgen. Maar als je dan aan het eind bent weet je waar je het voor hebt gedaan. Dan kom je in de "hemel" wat dat dan ook betekend.
Het is natuurlijk ook zo dat je vanaf de grote weg ook naar dat smalle paadje kan gaan. Het is nooit te laat!
Geloven houd echt niet in dat je dit moet en dat niet, het is echt veeeeel meer dan dat. Ik heb bv wel eens in een vlaag dat ik ineens weet waarvoor we het allemaal doen. Ik kan het niet onder woorden brengen hoor maar dan voel ik me ineens zó gelukkig, zelfs als ik me daarvoor heel rot heb gevoeld. Er is zoveel meer dan alleen dit leven, echt waar :)
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #58 Gepost op: 1-12-2003, 11:13:21 »
voor jou is dat geloof dus een meerfactor tijgertje.....maar er zijn ook gevallen bekend van mensen die eigenlijk heel erg afgeremt worden door hun geloof, en juist daardoor niet meer openstaan voor andere dingen.
denk jij bv dat jouw God de enige en de ware is?? zoals de joden en de moslims geloven in principe in dezelfde god, alleen is de beleving misschien anders. sta jij open voor hun ideeen?

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Geloof jij in God?
« Reactie #59 Gepost op: 1-12-2003, 11:19:51 »
voor jou is dat geloof dus een meerfactor tijgertje.....maar er zijn ook gevallen bekend van mensen die eigenlijk heel erg afgeremt worden door hun geloof, en juist daardoor niet meer openstaan voor andere dingen.
denk jij bv dat jouw God de enige en de ware is?? zoals de joden en de moslims geloven in principe in dezelfde god, alleen is de beleving misschien anders. sta jij open voor hun ideeen?
Ik denk dat we allemaal dezelfde bedoelen maar het net weer even iets anders interpreteren en een andere naam eraan geven.
Ik denk dat degenen die ook geloven maar vinden dat dit niet mag en dat niet dat ze niet meer of minder geloven dan ik. Ze moeten dat ook zelf weten natuurijk maar ik denk dat je juist blij moet worden van je geloof ipv dat je vanalles niet mag want dan heb je denk ik juist sneller van het geloof is nix voor mij.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.