Auteur Topic: Anti-rook-beleid  (gelezen 22921 keer)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #40 Gepost op: 9-01-2004, 19:59:54 »
Het punt van de uitlaatgassen is het bewijs dat rokers geen argumenten hebben waarom zij het recht hebben anderen op te mogen zadelen met hun smerige rook.


dus kwam jij et het geweldige argument dat je ook niet mag roulettespelen tijdens het werk!  ::ok::  ;D
Het meest vermoeiende is met rokers in discussie gaan, of je er wel of geen last van hebt.  :-\

volgens mij lees jij niet goed. daar ging mijn post niet over. ik stelde zelfs dat niet-rokers beschermt moeten worden tegen rokers. als je dat al vermoeiend vind...  ::)

ik zeg alleen dat er altijd meerdere kanten aan een zaak zitten. kanten die jou als perfect mens die natuurlijk niet rookt en nooit anderen tot last is misschien niet zo 123 zou kunnen bedenken. maar niet alles is zwart-wit in het leven. zo simpel liggen zaken niet.
en het stoort me zoals jij alle rokers over 1 kam scheert. alsof het in de wereld maar 2 categorieen mensen zijn: rokers en niet rokers. dat bedoel ik met doorslaan.

*cora steekt er nog eentje op voordat malc er een rookvrij-forum van maakt.. ;)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #41 Gepost op: 9-01-2004, 22:36:18 »
Nog steeds geen argumenten waarom je anderen mag opzadelen met jouw rook. :P

dus kwam jij et het geweldige argument dat je ook niet mag roulettespelen tijdens het werk!  ::ok::  ;D
was slechts een illustratie van dat een werkgever dingen niet hoeft te betalen. Of dat roken is of roulette, maakt niet uit. :)

Citaat
en het stoort me zoals jij alle rokers over 1 kam scheert.
Doe ik dat? Waar blijkt dat uit dan?

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #42 Gepost op: 10-01-2004, 10:38:47 »
Nog steeds geen argumenten waarom je anderen mag opzadelen met jouw rook. :P



ik probeer juist uit te leggen dat dat idd niet ok is.  ::) ;D en ik dat dan ook niet doe.
volgens mij zijn we het gewoon stiekum met elkaar eens...  ;)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #43 Gepost op: 11-01-2004, 00:00:23 »
:)

Helaas is niet iedereen zoals jij Cora.  ::) :-\

Offline Anzjie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #44 Gepost op: 11-01-2004, 00:12:21 »
:)

Helaas is niet iedereen zoals jij Cora.  ::) :-\

Het ging mij ook niet meer over "het opzadelen"met mijn rook...Ik zal nooit roken als mensen er last van hebben. Dan ga ik gewoon buiten roken of ik rook niet. De discussie ging begon over roken maar er werden allerlei verslavingen bij gehaald, en daar haakt ik op in.
Ik ben alleen het anti-rook beleid een beetje beu..
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #45 Gepost op: 11-01-2004, 11:28:26 »
Op dit moment heeft de Nederlandse overheid de roker een beetje paria gemaakt. de paria die een puber jaren geleden was als hij niet rookte.

Of dat goed is,moet iedereen zelf weten, maar ik vind het ronduit belachelijk dat roken of niet roken een criteria zou moeten zijn bij het wel of niet aannemen van sollicitanten. Net zoals geslacht, geloofsovertuiging en huidskleur. Het gaat daar om kwaliteit en een prijskaartje wat er aan de kwaliteit hangt, maar enkel mag dat verschil uitmaken indien de getoonde kwaliteit nagenoeg gelijk is. En ja ik weet dat dat een utopie is, we leven helaas niet in de wereld van harmonie, vrede en liefde. Maar ergens moeten we beginnen met het veranderen van deze wereld van macht, corruptie, ongelijkheid en te doden of gedood worden. En zoals altijd ligt het begin bij de kleinste eenheid :: JEZELF
we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #46 Gepost op: 11-01-2004, 11:33:37 »
Laatst stond er in de 'Metro' een brief van een boze niet-roker, heeft hij eindelijk een rookvrije werkplek, heeft hij weer een nieuw iets om te zeuren. De rokers gingen namelijk om het uur even een sigaretje roken buiten, nou en al met al was de roker dan toch wel 10 minuten weg, in een 32-urige werkweek was dat meer dan 5 uur. Oftewel: De arme niet-roker moest dus 5 uur meer werken dan de roker. Wat een schande!  :P  ::)  ::)

Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #47 Gepost op: 11-01-2004, 11:54:01 »
Dat is dus bij ons op werk nu ook al discussie..  Moet je als niet roker ook rookpauze krijgen??? Ik vind het echt te onzinnig voor woorden
we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #48 Gepost op: 11-01-2004, 11:54:46 »
bij ons op het werk ook zoiets. we hebben een koffieruimte waar niet gerookt mag worden, dus drinken de rokers (3) altijd op mijn kantoortje koffie. logisch. nu zit iedereen daar, inclusief de niet-rokers, omdat het anders zo ongezellig is.....nou vraag ik je.

Offline Anzjie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #49 Gepost op: 11-01-2004, 23:40:30 »
Dat is dus bij ons op werk nu ook al discussie..  Moet je als niet roker ook rookpauze krijgen??? Ik vind het echt te onzinnig voor woorden

Een beetje roker werkt dus gewoon door...Bij ons is het zo dat de niet rokers ruim een uur lunchpauze nemen + plus tussendoor koffiepauze nemen, terwil de rokers door de dag heen 4 tot 5 keer een sigaretje roken +/_ 6 minuten per keer....tel uit....
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #50 Gepost op: 11-01-2004, 23:43:23 »
nou, ik rook dus ook niet en ter compensatie van de rookpauzes die ik NIET neem, ga ik lekker op het forum kijken...  :P

Offline mollinde

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #51 Gepost op: 15-01-2004, 12:00:31 »
Ik werk met verstandelijk gehandicapten jongeren, en heb nooit mogen roken op deze werkplek. Vind ik geen punt ook. Ga op een dag een keer of 3/4 even naar buiten, vaak met een client of collega. Wat ik daar doe is roken en praten of nadenken over het werk. Werk dus wel degelijk door tijdens het roken. We zijn met 3 rokers op een team van een man of 13, maar niemand die er ooit een punt van maakt.
Er is zelfs wel eens door niet rokende collega´s gezegt dat ik in bepaalde gevallen best uit het raam mag gaan roken......was er zelf verbaast van, dat doe ik dus niet, ruik je nog vreselijk binnen...
Ook de jongeren maken er geen punt van dat ze naar buiten moeten.
Dus alles eigelijk prima geregeld. :D  Wou toch even laten weten dat dat ook kan.

stap voor stap

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #52 Gepost op: 15-01-2004, 12:13:10 »
Maar dat zijn jullie met z'n allen zo geregeld, ooit eens een keer. En dán werkt het maar niet dat het ineens word ingesteld en iedereen moet maar uitzoeken over hoe of wat.
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline mollinde

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #53 Gepost op: 15-01-2004, 15:29:54 »
Ben me er wel van bewust dat het niet overal makkelijk te realiseren is hoor.
Niet alle werkplekken zijn daar even geschikt voor en niet alle werknemers zijn even flexibel, dus dat maakt het lastig.
stap voor stap

Offline Rookwolkje

  • Forumlid
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #54 Gepost op: 5-06-2007, 01:10:48 »
Tja, als het in ons landje zo door gaat, dan is vrijheid ver te zoeken.

Kon vroeger de niet-roker en de roker nog kiezen om bijvoorbeeld naar een gelegenheid te gaan waar al naar behoefte wel of niet gerookt wordt, dat kan dus straks niet meer.

Ook is de vrijheid om een eigen bedrijf te beginnen voor bijvoorbeeld niet-rokers of voor rokers naar keuze, straks door de wet verboden.

En dat terwijl wij westerse beschaving toch zo prat gaan op onze vrijheid en alle zogenaamde dictatuur afwijzen en veroordelen.
Voor mij is het gewoon dictatuur als iedereen bij wet wordt voorgeschreven wat ze wel en niet mogen eten, drinken, roken enz.
De volgende stap is waarschijnlijk alle fastfood restaurants verbieden, want dat is ook ongezond en verkort het leven van mensen door hartkwalen veroorzaakt door cholesterol en zwaarlijvigheid. Dus geen Mc.Donalds of Burgerking etentjes meer. En vergeet de snackbar ook maar.
Trouwens waarom zou de regering niet gaan verbieden wat er in de supermarkt aan etenswaren wordt verkocht die niet gezond zijn. Dus geen koekjes, snoep, patat, kroketten, piza's enz meer thuis maken dan.

Tja, vrijheid..... daar hebben we voor gevochten in de 2e wereldoorlog. En tegen discriminatie zijn we ook.
Behalve dan discriminatie van rokers. Want de niet-rokers vinden het makkelijker om de rokers te verjagen uit hun eigen horeca bedrijf, dan om zelf het initiatief te nemen en eigen horeca gelegenheden op te richten waar hun eigen bevolkingsgroep gezellig bij elkaar kan komen.
En wie weet welke bevolkingsgroep na de rokers heksenjacht aan de beurt is om gediscrimineerd te worden.
Er zijn altijd wel groepen mensen te vinden die een andere groep willen dwingen naar hun pijpen te dansen toch... ::oink::

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #55 Gepost op: 5-06-2007, 11:03:25 »
Behalve dan discriminatie van rokers. Want de niet-rokers vinden het makkelijker om de rokers te verjagen uit hun eigen horeca bedrijf, dan om zelf het initiatief te nemen en eigen horeca gelegenheden op te richten waar hun eigen bevolkingsgroep gezellig bij elkaar kan komen.

Er zijn twee soorten horecabedrijven volgens mij... degenen waar je een rokershoek hebt en degenen waar je helemaal niet mag roken en dat zijn vaak de kantines van bedrijven en cafe's (waar men niet op 1 plek zit). En dan ben je inderdaad veroordeeld tot het rokershok of tot buiten, wat een lelijk gezicht is en geen reclame voor het bedrijf ::niet-ok::

Zelf hobbel ik vaak met mijn rokerscollega's mee naar ons overdekte rookterras, omdat ik ze gezellig vind en ze niet binnen bij mij in de kantine mogen zitten :(  dus ik kies bewust voor mn broodje eten tussen hun geplof :) Terwijl ik astmatisch ben, maar moet ik dan in mn eentje koffie drinken ??? :-\\ ::) Het is onderhand inderdaad allemaal erg overdreven en absurd :(

Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #56 Gepost op: 5-06-2007, 12:21:09 »
Ik ben ook voorstander van een keuzemogelijkheid: ik ben zelf niet-roker, en ga waar het mogelijk is naar een niet-rokers afdeling in een restaurant. Maar mijn broer is roker, en die zou dan, als we samen met onze moeder ergens gaan eten of iets drinken, apart moeten gaan zitten?

Nee, niet nodig voor mij.

Bij mij op het werk is het zo, dat rokers buiten moeten staan, wanneer ze willen roken. Dit, terwijl ze het grootste deel van de wekdag sowieso buiten zijn, en dan naar hartelust kunnen roken. DAN zeg ik: steek even helemaal GEEN sigaret op, sorteer je post, en je bent eerder op weg. dan kun je je ''schade'' inhalen.

Laatst, een week voor ik op vakantie ging, loopt iemand van de werkleiding al rokend onze ruimte binnen. Natuurlijk zei ik er iets van, krijg ik meteen de wind van voren. Of ik wel wist wie hij was, en dat pikte hij van een ondergeschikte niet.

Ik heb hem heel duidelijk gezegd, dat het juist de leidinggevende was, die het goede voorbeeld moest geven. Leidinggevende belt ZIJN leiding-gevende op, DIE belt mij vervolgens op, met de mededeling dat ik er juist goed aan had gedaan die man op die regel te wijzen. Hij overtrad die op andere lokaties ook regelmatig.

Met een rood hoofd bood ie zijn excuses aan. Meende hij niets van, maar hij stond wel voor schut.

Om terug te gaan naar de kern van dit topic: het hangt van de situatie af, hoe jemet die regels moet omgaan. Soms is er best ruimte voor een tussen-oplossing.

Offline Rookwolkje

  • Forumlid
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #57 Gepost op: 5-06-2007, 12:43:13 »
Citaat
Zelf hobbel ik vaak met mijn rokerscollega's mee naar ons overdekte rookterras, omdat ik ze gezellig vind en ze niet binnen bij mij in de kantine mogen zitten

Dat is iets wat bij de meeste bedrijven en kantines gebeurt nu. Dus hieruit blijkt mijns inziens dat er meer rokers dan niet-rokers zijn. En dat de niet-rokers gezelligheid met anderen meer op prijs stellen dan alleen zitten zonder rook.

Dat met 2 soorten horeca, dat gaat dus 1 januari veranderen als ik de media moet geloven. Vanaf dan mag er in alle horeca bedrijven , restaurants zowel als cafe's niet meer gerookt worden.

Zelf heb ik een cafe gehad, en 95 procent van de klanten rooktte. Trouwens het personeel rookte ook allemaal.
Nog nooit heeft er iemand geklaagd over teveel rook in de ruimte, Zelfs niet toen de verordening kwam dat wegens eventueel geluidsoverlast de buitendeuren dicht moesten blijven, behalve om mensen in en uit te laten.
De afzuiginstallatie was toendertijd (6 jaar geleden) niet echt geweldig en een afzuiginstallatie die werkelijk de lucht schoon hield was niet meer te betalen, nadat de gemeente ook nog de horeca verplichtte om erkende beveiliginswerkers als portiers neer te zetten bij drukke evenementen. deze portiers verdiende per stuk meer dan het hele personeel dat er verder werkte. Dus geen geld meer om installaties voor de klanten aan te leggen.

Wel klaagde de mensen dat het enorm warm was als alle deuren gesloten moesten zijn. Daar klaagden zowel rokers, niet-rokers als personeel over.
En klaagde de klanten dat er geen muziek meer te horen was als het druk was. Ook alweer een verordening van de overheid, die de geluidsinstallatie kwam verzegelen en afstellen op een bepaald nivo, als je horeca in de buurt van woonhuizen lag. Dat geluid was dus zo zacht afgesteld dat mijn stereo thuis er makkelijk bovenuit kwam als ik gezellig muziek draaide thuis.

AL MET AL IS DOOR AL DEZE REGELS EN WETTEN EN VERORDENINGEN HET CAFE NU 4 JAAR GESLOTEN, WANT HET WAS NIET MEER OP TE BRENGEN OM HET RENDABEL TE HOUDEN.

Ik zit dus nu al jaren thuis, want ik heb een leeftijd waarmee ik echt geen baan meer krijg. En door alle stress die de wetjes en regels met zich meebrachten ben ik het eereste jaar psychisch geheel in de lappenmand geraakt. Financieel is de nasleep nog steeds niet opgelost. Ik kost de overheid dus nu geld, en niet omdat ik rook. mijn longen zijn prima, ondanks mijn aangeboren chronische bronchitis

Dus als de overheid nog eens wil klagen dat rokers te veel kosten, dan moeten ze toch eens kijken naar al die mensen die ze werkloos gemaakt hebben door wetjes en verordeningen, want die kosten natuurlijk ook kapitalen.
En na 1 januari 2008 zullen dat waarschijnlijk nog meer mensen zijn, want echt niet elke horeca gelegenheid kan het zich veroorloven om een anti-rook beleid te voeren.

Er is nu al een gewoonte onder het uitgaans publiek om thuis eerst in te drinken, zodat ze minder drank hoeven te betalen in de uitgaansgelegenheid. Als ze nu ook naar buiten moeten om te roken, wat let ze dan om gewoon thuis te blijven roken bij het drinken of buiten hun eigen consumptie te nuttigen onder het roken?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #58 Gepost op: 5-06-2007, 13:19:28 »
Citaat
wat let ze dan om gewoon thuis te blijven roken bij het drinken of buiten hun eigen consumptie te nuttigen onder het roken?
Dat gebeurt al in toenemende mate.

Om de strakker wordende horecaregels op het gebied van leeftijdsgrenzen (drinken, rookwaren verstrekken aan minderjarigen) te omzeilen, zie je toch al veel zogenaamde ''keten''?

Daar geldt geen leeftijdslimiet omdat het zogenaamd een thuissituatie is.

Offline Rookwolkje

  • Forumlid
Re: Anti-rook-beleid
« Reactie #59 Gepost op: 5-06-2007, 14:25:18 »
met een leeftijdslimiet hadden wij als horeca geen probleem. We waren meer een cafe voor mensen boven de 30. Dus geen disco of jeugdgebeuren.

Dat de jeugd de regels omzeilt klopt wel denk ik, want ik zie in mijn omgeving al jaren 13 en 14 jarige gewoon zaterdags de heel nacht uitgaan. En volgens mij mogen ze dus nergens in op die leeftijd of het moet met de ouders zijn. Maar die ouders laten ze thuis hoor.
Wat een "keten"is weet ik niet, nog nooit van gehoord
Zelf ben ik wat ouderwets in die dingen. Ondanks dat ik een cafe had, bleef mijn zoon tot zijn 16e gewoon netjes thuis of ging naar een sport of jongere gebeuren zonder alcohol.
Helaas, op de middelbare school waar hij zat, werden gewoon feestavonden gehouden met alcohol, georganiseerd door de school.
Zogenaamd alleen voor degene boven de 16, maar ja, er zaten er veel meer op school van onder de 16 en wie controleert dat dan?