Poll

Hebben jullie een donorcodicil?

Ja, al heel lang
32 (54.2%)
Ja, maar sinds kort
3 (5.1%)
Nee, maar zal het in orde maken
9 (15.3%)
nee, en wil ik ook niet
11 (18.6%)
ik twijfel wat ik zal doen
4 (6.8%)

Totaal aantal stemmen: 59

Auteur Topic: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?  (gelezen 26212 keer)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
[Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Gepost op: 1-02-2004, 20:13:07 »
Landelijk gezien is het niet best, maar hoe zit het hier bij ons?? hebben jullie eréén? en zoniet waarom niet? vinden jullie dat het omgekeerde systeem er moet komen? dus alleen bij een niet-verklaring geen donororganen gebruiken....


« Laatst bewerkt op: 2-02-2004, 23:56:51 door Malcolm »

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #1 Gepost op: 1-02-2004, 20:16:51 »
Was dat al niet zo? Staat me iets van bij dat ik ooit moest aangeven of ik het NIET wilde en dat heb ik niet gedaan, dus ik ben gewoon donor volgens mij. En daarnaast geef ik ook bloedplasma iedere 6 weken... alleen nu even niet  ::ohno::
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #2 Gepost op: 1-02-2004, 20:28:42 »
Ik heb de verkeerde aangeklikt :( . Ik heb gedaan: Ja, maar sinds kort, maar dat moet zijn: Ja, al heel lang. En lang is dan sinds m'n 18e verjaardag, sinds ik het formuliertje thuisgestuurd kreeg. Van mij mogen ze alles hebben, behalve de huid.

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #3 Gepost op: 1-02-2004, 20:50:55 »
Ik ben zelf al lang donor. Waarom? Puur eigenbelang. Als je zelf een orgaan wilt ontvangen, moet je ook bereid zijn een orgaan af te staan.

Wat me wel tegenstaat aan het Belgische systeem (iedereen donor, tijnzij...) is dat niet eens alle Belgen weten dat ze automatisch donor zijn.

Ik wil graag een extra kruisje op het huidige formulier: "Ja, ik ben donor, maar sta mijn organen alleen af aan mensen die zelf voor minstens één jaar ook donor zijn."

Ik vind niet dat mensen die zelf geen donor zijn van niemand organen mogen krijgen. Maar ik wil mijn organen niet aan hen afstaan. Op het moment dat je nee invult (of niets invult), jaag je mij de dood in. Ben je principieel? OK, maar respecteer mijn mening en aanvaardt de gevolgen. Voor wat hoort wat.

Sommigen mensen zeggen geen orgaan te willen. Moet maar zien of ze dat ook zeggen als het zover is. Mensen doen nou eenmaal niet wat ze zeggen (nadeel van enquetes en daardoor is het huidige systeem mislukt).

Met mijn systeem krijg je meer donoren: Doordat niet-donoren een kleinere kans hebben snel een orgaan te krijgen, zullen ze beter nadenken of en wat ze invullen.
Verder kan iedereen vrij en bewust een keuze maken. En het is niet zo dat niet-donoren helemaal geen orgaan zullen ontvangen (doordat niet iedereen dat extra kruisje zal aanvinken). Ze moeten alleen wat langer moeten wachten. Maar daar kiezen ze dan ook zelf voor.


Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #4 Gepost op: 1-02-2004, 20:52:15 »
ja heb ik al heel lang. Van mij mag alles hergebruikt worden als het nog bruikbaar is tenminste (flink doorrookte longen, ooit een gebroken hart en die lever...)
alleen mijn ogen wil ik graag houden, dat is van mij, daarmee heb ik alles waargenomen wat ik weet en ken.
Mijn prinsje is chriz!!

Offline alathea

  • Forumlid
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #5 Gepost op: 1-02-2004, 20:54:56 »
Ik had vroeger een donorcodicil, totdat systeem kwam wat je in moest vullen en opsturen.
Nooit gedaan. En volgens mij word het dan gevraagd aan de nabestaanden.
Dat vind ik in principe best.
Ik heb me namelijk ooit eens laten vertellen dat het toch niet uitmaakt wat je hebt ingevuld.
Als de familie het niet wil, gebeurt het niet.
Maar zeker ben ik er niet van.
Ik zou het trouwens niet erg vinden om donor te zijn, weet je wel honderd procent zeker dat je dood bent en niet levend begraven of zoiets
It's not  that easy beeing green

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #6 Gepost op: 1-02-2004, 20:54:57 »
ik heb zelf ook al heel lang zo'n ding en heb er ook absoluut geen problemen nog dat ze mijn organen gebruiken (als ze nog wat aan hebben  ;) ) maar nou heb ik een volgend dilemma. mijn man zegt al een tijdje dat hij na zijn dood zijn lichaam ter beschikking wil stellen aan de wetenschap. en dáár heb ik echt wél problemen mee..of zie ik dat verkeerd? weten jullie daar iets van?

Offline Robin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #7 Gepost op: 1-02-2004, 20:58:15 »
daar weet ik dus alleen van, dat je niet begaven of gecremeerd wordt en dat ze in je kunnen gaan wroeten wat ze maar willen

moet er niet aan denken
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #8 Gepost op: 1-02-2004, 20:59:25 »
Cora, ik denk dat ik daar ook wel problemen mee zou hebben hoor. Het ligt er op zich dan ook weer aan wat voor wetenschap, maar dan is het lichaam wel weg, kan het niet begraven worden of gecremeerd.

Offline alathea

  • Forumlid
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #9 Gepost op: 1-02-2004, 20:59:47 »
mijn man zegt al een tijdje dat hij na zijn dood zijn lichaam ter beschikking wil stellen van de wetenschap. en dáár heb ik echt wél problemen mee..of zie ik dat verkeerd? weten jullie daar iets van?

Opgeven aan de wetenschap zou ik ook niet zo snel doen.
Al is het maar omdat je dan niet begraven of gecremeerd word, je word als het goed is niet meer vrijgegeven aan je familie waardoor die niet op een goede manier afscheid kunnen nemen. De kans is dan ook groter dat zij jarenlang rouwen om jou, en als het goed is wil je dat toch ook niet je familie aandoen.
Das voor mij toch wel de beste reden om het niet te doen.
Verder is het wel financieel aantrekkelijk. Geen begrafenis/crematiekosten of zo. Dat is voor de wetenschap.
Wel een vrolijk onderwerp zeg  ::ohno::
Even voor de duidelijkheid, dit was in ieder geval een paar jaar geleden, ik weet niet hoe het nu precies zit
It's not  that easy beeing green

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #10 Gepost op: 1-02-2004, 21:05:08 »
Cora, ik denk dat ik daar ook wel problemen mee zou hebben hoor. Het ligt er op zich dan ook weer aan wat voor wetenschap, maar dan is het lichaam wel weg, kan het niet begraven worden of gecremeerd.
ja pcies. ik zou dat een rotidee vinden...ik zie al die medicijnenstudenten al met 'm aan de haal enzo..  ::ohno:: nee daar geef ik geen toestemming voor..

Verder is het wel financieel aantrekkelijk. Geen begrafenis/crematiekosten of zo. Dat is voor de wetenschap.

nee ok dan doen we het wel!!  ;) ;D

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #11 Gepost op: 1-02-2004, 21:11:30 »
er is laatst een (soort) tante/oma van me overleden en ik wilde heel graag naar haar begrafenis want als iemand in mijn jeugd de oma-rol op zich nam dan was zij het wel.
maar er was geen begrafenis (of crematie) zij had haar lichaam ter beschikking gesteld van de wetenschap.
ik vond dat heel moeilijk om te verwerken. Het is heel erg als iemand overlijd, elke keer weer maar bij de mensen die ik verloren heb moet ik wel zeggen dat een begrafenis of een crematie wel echt een afsluiting is die je deelt met de andere nabestaanden.
zonder die begrafenis of crematie is het iets wat nog niet afgerond is voor mijn gevoel.
Mijn prinsje is chriz!!

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #12 Gepost op: 1-02-2004, 23:42:23 »
Ik heb er bij mijn weten nooit eentje gekregen toen ik 18 werd, en das toch alwel 8 maanden geleden. Maar mss hebben mn ouders em onderschept en em op de een of andre manier niet aan mij laten zien :(
Ik ga dr toch eens naar vragen denk ik, want ik heb er verder geen problemen mee. En ik ben in dat opzicht ook voor het Belgische systeem. Hoef je teminste geen moeite te doen van invullen en opsturen.

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #13 Gepost op: 2-02-2004, 08:12:35 »
Ik heb er al heel lang een. Tien jaar om precies te zijn. Ik vind ook dat als je zelf organen wil ontvangen mocht het nodig zijn, dat je dan ook bereid moet zijn om je organen af te staan.
Ik heb toen die enquete ook ingevuld met ja en opgestuurd, maar heb toch ook nog zo'n ouderwetse rode codicil in mijn portemonee, dan kan iedereen tenminste meteen zien hoe de vork in de steel zit, is daar geen misverstand over.

In principe zou ik dus ook voor het belgische systeem zijn. Maar dan moet daar wel duidelijk over gecommuniceerd worden, zodat er bij niemand twijfel of onwetendheid over KAN bestaan dat hij donor is.
we're back :(

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #14 Gepost op: 2-02-2004, 08:46:37 »
Ik heb het ook al lang. En ook met uitzondering van de huid. Ze mogen alles bij me weghalen als ze me maar weer mooi dichtnaaien, de huid is toch een soort verpakking.

Wat ze nu willen doen (of is dat al zo?), donor zijn behalve als je dat aangeeft, vind ik verkeerd. Ja, ik weet dat sommige mensen te lui zijn om dat formuliertje in te sturen maar toch... het is niet iets dat je al je knikkers ofzo moet afstaan als je dood bent, het gaat wel om je lichaam.

Maar wat ik me ook afvraag... mijn vriend weet dus dat ik donor wil zijn en ik weet van hem dat hij dat niet wilt (behalve als het om fam. gaat. Jammer dat hij dat niet wil maar goed, dat is zijn keuze) maar weten mensen het van jou en weet jij het van je vriend/vriendin/ouders/broer/zus?
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline bertha531

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #15 Gepost op: 2-02-2004, 12:10:36 »
Ik weet zeker dat er ooit een topic was hierover...

Ik had eerder nog wel eens moeite mee dat mijn organen mischien ooit op een potje op sterk water kwamen te staan op een stoffige plank, maar nu maakt me dat eik niet meer uit, dus ze mogen alles van me hebben incl de huid...

Als je in een kist onder de grond ligt rot het toch alleen maar weg he, dan hoef ik er niet meer zo mooi uit te zien hoor. :)

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #16 Gepost op: 2-02-2004, 14:22:15 »
Ik heb zelf mijn donorcodicil niet ingevuld, simpelweg omdat ik vanuit overheidswege geen donor mag zijn wegens "familiekwaaltjes etc.". Daarom nog even de vraag aan Malcolm... Zou ik wel een orgaan van jou mogen hebben, ook al ben ik (misschien wel tegen mijn wil in) geen donor?  ::)
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #17 Gepost op: 2-02-2004, 14:34:44 »
Uiteraard mag je van mij een orgaan hebben.

Het is goed dat je het vraagt. Ik heb al eerder in dit soort discussies tegen mensen gezegd dat ik mijn organen wel wil afstaan aan mensen die geen donor kunnen of mogen zijn. Zoals jij dus. Ook mogen mijn organen naar minderjarigen mensen jonger dan 20, verstandelijk gehandicapten etc.

Mij gaat het erom dat ik er niet tegen kan dat gezonde normale volwassen mensen die prima donor kunnen zijn, niet bereid zijn hun organen af te staan aan mij, maar wel de mijne willen hebben.


edit: "minderjarigen" vervanger door "jonger dan 20". Als iemand 18 jaar en 6 maanden is, kan hij nog niet een jaar donor zijn. Daarnaast krijgen mensen van mij een jaar 'denktijd' en om hun formuliertje op te sturen. :)
« Laatst bewerkt op: 2-02-2004, 17:26:47 door Malcolm »

Offline Tijgertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #18 Gepost op: 2-02-2004, 16:18:33 »
Heb je wel gelijk in alleen vind ik het weer zo... ja ik weet niet, hij wel en jij niet. Soms maken mensen fouten en ja, dat kunnen ook verkeerde keuzes zijn maar wil jij graag dat iemand overlijd die wel gered had kunnen worden met bv jou hart?
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodiciel?
« Reactie #19 Gepost op: 2-02-2004, 16:28:11 »
Heb je wel gelijk in alleen vind ik het weer zo... ja ik weet niet, hij wel en jij niet. Soms maken mensen fouten en ja, dat kunnen ook verkeerde keuzes zijn maar wil jij graag dat iemand overlijd die wel gered had kunnen worden met bv jou hart?

Want stel he... dat ik geen donor zou zijn, zonder goede reden, en dat ik een nieuwe nier nodig zou hebben. Zou ik die dan geen van jou krijgen?? (*kijkt lief) En als ik beloof om daarna donor te zijn?