Poll

Hebben jullie een donorcodicil?

Ja, al heel lang
32 (54.2%)
Ja, maar sinds kort
3 (5.1%)
Nee, maar zal het in orde maken
9 (15.3%)
nee, en wil ik ook niet
11 (18.6%)
ik twijfel wat ik zal doen
4 (6.8%)

Totaal aantal stemmen: 59

Auteur Topic: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?  (gelezen 26183 keer)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #40 Gepost op: 20-03-2004, 15:52:34 »
Dat zou betekenen dat Annemieke, Elmar en Molcracy er vandaag ook eentje hebben ontvangen. :)

Klopt dit?

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #41 Gepost op: 20-03-2004, 15:56:12 »
Dat zou betekenen dat Annemieke, Elmar en Molcracy er vandaag ook eentje hebben ontvangen. :)

Klopt dit?

Waarschijnlijk Molcrazy niet, want hij woont in België.
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #42 Gepost op: 20-03-2004, 22:25:22 »
hmmnja... maar ik ben toch alwel weer een poosje 18 (3kwartjaar) dus ik snap niet echt waarom dat ik dat ding nou pas krijg :-\\  Wordt zeker door de overheid verzorgd?

Bij Malcolm ben je dan al bijna halverwege je bedenktijd ::) :P

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #43 Gepost op: 21-03-2004, 11:17:45 »
Dat zou betekenen dat Annemieke, Elmar en Molcracy er vandaag ook eentje hebben ontvangen. :)

Klopt dit?
geen idee, vanavond in Nijmegen zie ik de post ;). Maar zal wel, want als ik jullie zo hoor met 'vanaf mn 18e verjaardag' dan leek mij bijna een half jaar ook wel erg lang.. maar dat wordt zeker 1 keer per jaar verstuurd aan alle 18-jarigen?

Offline pekingfan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ervaring is niet meer dan de som van al je fouten
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #44 Gepost op: 23-03-2004, 23:24:25 »
Ik heb een codocil vanaf 1979. In dat jaar stierven twee kinderen van een collega van mij aan Cystic Fybrosis. Ze kunnen tegenwoordig gered worden met een longtransplantatie.
Maar toen ben ik er eigenlijk over na gaan denken. En heb meteen zo'n papiertje ingevuld. Heb ik dus nog steeds in mijn zak zitten. Ze mogen alles gebruiken wat ze kunnen gebruiken.
Ik denk alleen dat m'n longen niet meer gebruikt worden, want oh oh oh wat is het moeilijk om helemaal te stoppen met roken ::schaam::
we worden steeds beter op de computer

Offline mollinde

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #45 Gepost op: 25-03-2004, 21:52:59 »
Ik heb een donor sinds mijn 13-e. ::jaja::
En sta er nog steeds achter, heb later alleen toegevoegd dat ik m´n ogen graag wil houden. Vind ik zo´n vies idee als ze eraan komen. bah, ookal ben ik dood.

En iedereen mag het van me hebben hoor. Het lijkt mij ook niet te doen om te selecteren. Als ik doodga moeten ze er al heel snel bij zijn om uberhaupt optijd te zijn voor het redden van m´n organen, als ze vervolgens nog moeten uit gaan zoeken waar de dichtsbijzijnde mededonor zit die mijn orgaan nodig heeft kost dat alleen maar meer tijd.
Bovendien, stel, ze hebben een x aantal uur de tijd. Binnen die tijd kan mijn nier wel geplaatst worden bij iemand die geen donor was, maar de dichtbijzijnste die mijn nier nodig heeft en wel donor was duurt te lang. Moeten ze m´n nier dan maar weggooien ?????

Ik kan de beredenatie van malcolm wel volgen hoor, en er zit nog wel wat in ook denk ik misschien maar ik geloof er toch niet in. Als ik doodga is ieder mens dat ze met mijn organen kunnen redden meegenomen. Maakt dan niet zoveel meer uit wat mij betreft.
 

stap voor stap

Offline pekingfan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ervaring is niet meer dan de som van al je fouten
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #46 Gepost op: 26-03-2004, 15:50:53 »
Als je organen al gebruikt kunnen worden, moet je volgens mij ook nog eens in een ziekenhuis doodgaan, want als je thuis bent doodgegaan (waar ik dan toch eigenlijk voor zou kiezen als ik die keuze heb) duurt het veel te lang voordat er ook maar iets van je gebruikt kan worden.  ::zwaai::
we worden steeds beter op de computer

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #47 Gepost op: 26-03-2004, 17:27:02 »
geen idee, vanavond in Nijmegen zie ik de post ;).
ik heb hem van de week, dinsdag geloof ik, gekregen. Nog niet opgestuurd, ik weet het nog niet helemaal zeker, wil t ook nog even met mn ouders bespreken eigenlijk.

Trouwens Malcolm jouw idee van 'niet-donoren jagen mij de dood in en dus krijgen zij van mij geen organen', dat is eigenlijk wel een beetje hetzelfde als 'moordenaars moeten de doodstraf krijgen'... :-\\

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #48 Gepost op: 27-03-2004, 13:40:27 »
Heeft iemand die een ander niet het recht op leven gunt, zelf nog wel recht op leven?

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #49 Gepost op: 27-03-2004, 14:14:00 »
Dus je bent idd voor de doodstraf?? Sorry voor het mss offtopic gaan, maar dat vind ik toch wel vergelijkbaar...

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #50 Gepost op: 27-03-2004, 15:42:13 »
Is dit hét excuus om 'NEE' in te vullen?  ::)

Deze link vind ik wel een beetje ver gezocht. Ik proef er een soort van disrespect uit. (zeg me als het niet waar is)
We geven elkaar niet onze organen. En dan zou ik jou wél moeten respecteren, maar jij mij niet...?  ::)  :-\\



Annemieke, sorry als ik wat direct ben. Het is niet persoonlijk bedoeld.

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #51 Gepost op: 28-03-2004, 20:43:16 »
Is dit hét excuus om 'NEE' in te vullen?  ::)
Nee, daar heb ik het nu helemaal niet over. Niemand zal nee invullen omdat hij zelf toch nog wel organen zal krijgen, je zult daar altijd je eigen redenen voor hebben.

Citaat van: Malcolm link=topic=7583.msg179295#msg179295 date=1080398533Deze link vind ik wel een beetje ver gezocht. Ik proef er een soort van disrespect uit. (zeg me als het niet waar is)[quote
Zo bedoel ik het heus niet! Ik begrijp je redenering prima, maar ik vind hem een beetje ver gaan, omdat je dan ook aan moordenaars - die immers hun slachtoffer(s) niet het leven gunden, het zelfs aan hen ontnamen - hun leven zou moeten ontnemen, in zo'n 'oog om oog'-redenatie. Okee, dat is dan wel een stuk minder passief, dus het is niet hetzelfde, maar ik vind het wel vergelijkbaar. Jij haalt er ook vergelijkingen bij.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat je het aan je nabestaanden overlaat, die zijn er dan tenslotte nog wel bij..

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #52 Gepost op: 4-04-2004, 15:25:05 »
omdat je dan ook aan moordenaars - die immers hun slachtoffer(s) niet het leven gunden, het zelfs aan hen ontnamen - hun leven zou moeten ontnemen
Van mij mag het. Ik ben ook niet principieel tegen de doodstraf. Alleen in de praktijk loop je het risico dat je onschuldigen ter dood veroordeelt.

Citaat
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat je het aan je nabestaanden overlaat, die zijn er dan tenslotte nog wel bij..
Keuze overlaten aan nabestaanden betekent in de praktijk een 'NEE'.  :(  Of je zou de keuze moeten overlaten aan de 'nabestaanden' van degene die het orgaan nodig heeft. ;)


Uit onderzoek blijkt dat het overstappen op het 'geen-bezwaarsysteem' (iedereen donor, tenzij..) niet meer organen oplevert:

Systeem orgaandonatie niet wijzigen
Het veranderen van het systeem voor orgaandonatie levert niet meer donoren op. Wijziging van het systeem veroorzaakt slechts hogere kosten en een onnodige periode van onzekerheid.

Dat blijkt uit een nog vertrouwelijk evaluatierapport van het Nederlands Instituut voor onderzoek van de Gezondheidszorg (NIVEL), dat onderzoek deed in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Het VPRO-radioprogramma Argos wist het rapport in handen te krijgen. Volgens het rapport zouden er wel meer donoren kunnen komen als de organisatie in de ziekenhuizen wordt verbeterd.

Beslissysteem
Sinds 1998 geldt in Nederland het beslissysteem. Nabestaanden beslissen over het al dan niet afstaan van organen voor transplantatie, tenzij de overledene expliciet heeft aangegeven orgaandonor te willen zijn. In andere landen, waaronder België, geldt het geen-bezwaarsysteem. In dit stelsel mogen organen worden gebruikt behalve als de overledene heeft aangegeven dat niet te willen.

Het huidige syteem levert per jaar 200 orgaandonaties op, momenteel wachten 1400 mensen op een orgaan. Eind vorig jaar bleek uit een onderzoek dat een ruime meerderheid van de Nederlanders veel voelt voor het geen-bezwaarsysteem. Maar volgens het evaluatierapport levert het systeem nauwelijks meer donoren op en is het duurder.

Ook patiëntenorganisaties dringen al jaren aan op invoering van het geen-bezwaarsysteem. De Nierpatiëntenvereniging Nederland reageert teleurgesteld op het rapport. "Het is onzorgvuldig, de argumenten zijn half en de cijfers zijn op sommige plaatsen op zijn minst boterzacht om naar tot deze conclusie toe te werken", aldus voorzitter Boekhof.

nosnieuws.nl - 2 apr 2004

Offline Franksta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #53 Gepost op: 19-04-2004, 19:27:33 »
Ik ben jammer genoeg nog niet oud genoeg. Als ik 18 ben ga ik gelijk een donorcodicil halen en invullen
het is echt een goede zaak ::jaja:: ::ok::
To know is to know that you know nothing. That's the true meaning of knowledge

Offline Yvje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Be heppie!! : )
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #54 Gepost op: 19-04-2004, 19:32:31 »
Ik ben jammer genoeg nog niet oud genoeg. Als ik 18 ben ga ik gelijk een donorcodicil halen en invullen.
??? Je kan eerder toch ook al een donorcodicil hebbben  ???
Volgens mij kun je er nu ook al eentje halen, alleen moet je je ouders ook laten tekenen...
Smiling isn't a crime..

Offline Franksta

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #55 Gepost op: 19-04-2004, 19:36:44 »
Dat is me toch iets TE omslachtig. Gaan ze misschien zeiken.
 ::jaja:: Vast wel ::jaja::
To know is to know that you know nothing. That's the true meaning of knowledge

Offline simonee.

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #56 Gepost op: 26-03-2005, 12:27:35 »
ik ben geen donor (k ben nog te jong) en ik denk niet dat iemand een onderdeel van zo`n gestoorde persoon wil hebben en misschien loop ik met het hiv virus rond (heb nog steeds geen test laten doen) dus dan kan ut al helemaal niej
The mistakes I've made are dead to me. But I can't take back the things I never did.

Offline Jet

  • Winnaar Pool AVRO 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #57 Gepost op: 26-03-2005, 12:36:11 »
Ik ben donor sinds 1993.  ::trots::
Maar inderdaad voor transplantatiedoeleinden, ik wil niet dat mijn lichaam naar de wetenschap gaat..... brrrrr!
When God created man, she was only joking!

Offline Eirc

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de lokroep roept
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #58 Gepost op: 26-03-2005, 12:41:08 »

Ik heb enkele weken voordat ik 18 werd een documentaire gezien, die over donororganen ging.
Dat was zóoooo indrukwekkend  ::ok:: Een donororgaan kan zooo verschrikkelijk veel verschil maken voor zieke mensen. Te gast waren os de ouders van een 21jarig meisje, dat verongelukt was. Dankzij haar donoroverdracht zijn er 36 verschillende mensen geholpen!!!! 36 mensen die weer een dragelijk leven konden krijgen!!! Vrijwel alles is bruikbaar mits niet beschadigd, van hart, longen, nieren tot haar en vooral ook huid. Veel mensen kunnen geholpen worden met je huid.
In elk geval, dat maakte zoooveel indruk op mij. Dat 1 persoon na zijn/haar overlijden nog zo enorm waardevol kan zijn. Dat ik zeker dat ik een donorcodicil wilde hebben  ::bravo::
I'm Not Sure, Who's Fooling Who Here...

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hebben jullie een donorcodicil?
« Reactie #59 Gepost op: 26-03-2005, 13:44:33 »
Ik ben ook al lang donor, ik denk sinds 1998... van mij mogen ze alles hebben al ze denken er wat mee te kunnen... ::) Ik heb er dan toch niks meer aan, kunnen ze beter iemand anders blij mee maken dan! :P ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)