Auteur Topic: [stelling] kamerleden die uit de fractie zijn gezet, moeten vertrekken  (gelezen 1107 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Stelling: kamerleden die uit hun fractie zijn gezet, moeten hun zetel opgeven, en teruggeven aan de partij waar ze uit gezet zijn.

Vandaag besloot ex-SP-kamerlid Ali Lazrak zijn kamerzetel niet op te geven, en op persoonlijke titel verder te gaan.


Mijn eigen mening: een klein beetje kiezersbedrog.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2004, 17:09:25 door Bodejos »

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re: [stelling] kamerleden die uit de fractie zijn gezet, moeten vertrekken
« Reactie #1 Gepost op: 5-02-2004, 07:49:51 »
Ik vind het een beetje afhangen van het aantal voorkeursstemmen hij gekregen heeft.
Als hij genoeg voorkeursstemmen heeft om de kiesdeler te halen, dan heeft hij die zetel naar mijn mening gewoon verdiend.

Maar ik vind het wel sneu voor mijn partij dat ze nu een zetel kwijt zijn. Bovendien heeft hij bij zijn kandidaatstelling moeten onderschrijven dat hij zijn zetel af zou staan mocht hij uit de fractie gaan. En dat is een schriftelijke overeenkomst, en daar is hij dus in principe gewoon aan gehouden.



we're back :(

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [stelling] kamerleden die uit de fractie zijn gezet, moeten vertrekken
« Reactie #2 Gepost op: 5-02-2004, 20:20:51 »
Moeilijke vraag.

Ik zat al aan precies hetzelfde te denken als Idefix. Heeft een kamerlid meer stemmen dan de kiesdeler(1/150 van alle stemmen), dan heeft hij sowieso recht op een eigen zetel vind ik. Hij is dan immers op eigen kracht de kamer in gekomen en heeft een mandaat van zijn kiezers.

Maar het gaat natuurlijk om kamerleden die niet op eigen kracht de kamer in zijn gekomen. Ik neig naar opgeven van zetel, omdat de kiezer niet wil dat mensen zich zomaar afslitsen. Bovendien kunnen fracties kamerleden die niet functioneren dan naar huis sturen.
Maar aan de andere kant, zou een fractievoorzitter iedereen die hem maar even niet zint zomaar uit de kamer kunnen zetten. En dat is weer niet democratisch.  :-\\

Moeilijk... ::)
« Laatst bewerkt op: 5-02-2004, 22:27:33 door Malcolm »

Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [stelling] kamerleden die uit de fractie zijn gezet, moeten vertrekken
« Reactie #3 Gepost op: 5-02-2004, 22:20:07 »
Eens met alle bovenstaande beweringen.

Naar mijn mening zou de zetel terug moeten naar de SP, want ook al zou Lazrak het aantal van 150 stemmen hebben, dan nog was dit verkregen onder de noemer van de SP.
Als hij bij volgende verkiezingen met eigen fractie zou komen, dan kan hij alsnog zetels vergaren voor zijn "eigen" partij.

Ik krijg eerder het idee dat hij zijn huidige salaris té aantrekkelijk vindt om er nu al mee te stopen! ;D
De SP zegt dat anders de helft van zijn salaris de partijkas zou ingaan; zal ie wel helemáál geen trek in hebben ::)
Mol moet, mol doet je goed!