Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1019202 keer)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Wat is jouw nieuws van de dag?
« Gepost op: 9-10-2003, 10:01:24 »


Proces moeder 'meisje van Nulde' hervat

Uitgegeven: 9 oktober 2003 07:43
ARNHEM - Het gerechtshof in Arnhem hervat donderdag het proces in hoger beroep tegen Wanda R., moeder van Rowena Rikkers, beter bekend als het meisje van Nulde. Het hof zal de ex-partner van de verdachte, Mike J., als getuige horen. Ook zijn twee gedragskundigen opgeroepen om hun bevindingen nader toe te lichten.


De gedragskundigen zijn een onderzoeker van het Pieter Baan Centrum (PBC), de observatiekliniek van justitie, en een psycholoog die een tegenonderzoek heeft uitgevoerd. Het PBC adviseerde de rechtbank in Zutphen R. tbs op te leggen, maar dit advies werd niet overgenomen. Na een eis van vijftien jaar cel en tbs met dwangverpleging veroordeelde de rechtbank R. in januari tot acht jaar gevangenisstraf.

Verantwoordelijk

R. wordt mede verantwoordelijk gehouden voor de gewelddadige dood van haar 4-jarige dochter Rowena. Lichaamsdelen van het kind werden na haar gruwelijke dood in augustus 2001 verspreid over het land aangetroffen, onder andere bij het Veluwse Strand Nulde. De zaak veroorzaakte grote opschudding.

In december spoorde de politie Wanda en Mike op in Spanje, nadat een Brits forensisch expert een geslaagde reconstructie had vervaardigd van het hoofdje van Rowena. Aan de hand daarvan kon de identiteit van het slachtoffer worden vastgesteld.

Twaalf jaar

Mike J. is veroordeeld tot twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging, wegens het feitelijk doden van het meisje. Rowena is gestorven aan stelselmatige, zware mishandeling. J. legde het stoffelijk overschot enige tijd in een vriezer, verminkte het om het onherkenbaar te maken en zaagde het in stukken. J. berustte in zijn veroordeling.

Volgens de rechtbank heeft moeder Wanda een passieve rol gespeeld in het drama. De rechtbank achtte de kans op herhaling niet groot en vond de tbs-maatregel daarom niet nodig. Het Openbaar Ministerie denkt daar anders over en ging, evenals Wanda R. zelf, in hoger beroep tegen het vonnis. Volgens Wanda is zij niet actief betrokken geweest bij het doden van Rowena.

Advocaat-generaal R. Rozingh en R.'s advocaat meenden tijdens het hoger beroep te kunnen volstaan met een nieuwe behandeling van de feiten. Het hof in Arnhem was het daar niet mee eens, zo bleek tijdens een regiezitting in mei. Het hof wil nader ingelicht worden door de gedragskundigen die R. hebben onderzocht. Voor de zaak is twee dagen uitgetrokken.



dit zijn van die dingen die je nooit loslaten, menselijk gedrag wat je niet kan begrijpen.
8 jaar.....je vermoordt je kind op gruwelijke wijze en krijgt 8 jaar. wat een waanzin. meestal ben ik het wel eens met de strafmaat in nederland, behalver als het om kindermisbruik en/of moord gaat........dan is levenslang wat mij betreft niet genoeg. 
:-\

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #1 Gepost op: 9-10-2003, 20:49:10 »
Louis van Gaal nieuwe technisch directeur Ajax

9/10/2003  18:47

Louis van Gaal is weer thuis. De voormalige succes-trainer van de Amsterdammers werd donderdag gepresenteerd als de nieuwe technisch directeur van Ajax. In die hoedanigheid is hij de opvolger van Leo Beenhakker, die afgelopen zomer naar Mexico vertrok.
De aanstelling van Louis van Gaal was geen verrassing. Al eerder vielen Frank Arnesen (te nauw betrokken bij concurrent PSV), Ronald Spelbos (geen internationale contacten) en Wim Jansen (geen trek in Ajax) om uiteenlopende redenen af.

Overigens stond ook Van Gaal van meet af aan hoog op het Amsterdamse verlanglijstje. Het was alleen de vraag of ex-bondscoach er zelf al toe aan toe was om definitief van het veld af te stappen. Die knoop hakte hij deze week definitief voor zichzelf door.

'Lees mijn interviews er maar op na', aldus Van Gaal op www.ajax.nl, 'ik heb altijd gezegd dat ik op mijn 55ste wilde stoppen als trainer. Het is iets eerder geworden. Ik kom weer terug op het oude nest. Dit is mijn club. Ik ga voorlopig in de luwte aan de slag. Ik wil mij eerst eens rustig oriënteren.'

De 52-jarige Louis van Gaal en Ajax kwamen een contract overeen voor onbepaalde tijd. De geboren Amsterdammer zal op 1 november aanstaande met zijn werkzaamheden beginnen.

'Bij de benoeming is uiterst zorgvuldig te werk gegaan', aldus voorzitter John Jaakke op de website van Ajax. 'Ajax heeft voor de juiste invulling van de positie van technisch directeur uitgebreid de tijd genomen. De keuze voor Louis van Gaal is er een met grote eenstemmigheid en staat borg voor de continuïteit van het beleid.'

Van Gaal zat bijna een jaar lang zonder club, nadat hij aan het begin van dit jaar op diende te stappen als coach van Barcelona. Voordien was hij bondscoach van het Nederlands elftal en trainer bij Barcelona, Ajax en AZ. In Amsterdam behaalde hij zijn grootste successen, met onder meer een UEFA Cup (1992) en een Europa Cup I (1995).

Afgelopen zomer was hij enige tijd in onderhandeling met Fulham, maar om financiële redenen kwam het niet tot een akkoord. Behalve kandidaat bij Ajax als technisch directeur, zou Van Gaal de afgelopen dagen ook op de nominatie hebben gestaan als manager bij Tottenham Hotspur.

In schril contrast met het vorige, maar mijn nieuws van de dag...
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2 Gepost op: 9-10-2003, 20:55:40 »
Klink idioot, maar dit is mijn nieuws van de dag

Sato vervangt Villeneuve in Suzuka
Het zat er aan te komen! Takuma Sato zal nog dit weekend tijdens de Grand Prix van Japan voor BAR aan de slag gaan. Dit omdat Villeneuve teambaas Richards liet weten niet langer te willen rijden.

Vandaag (donderdag) liet BAR teambaas David Richards weten aan zijn team dat Villeneuve hem heeft gevraagd hem per direct van zijn contract te ontbinden.

De voormalig wereldkampioen was woedend toen Richards hem opbelde met het nieuws dat Villeneuve's contract niet verlengt werd en hing prompt de telefoon op.

Richards liet vandaag op een persconferentie weten dat Villeneuve's manager Craig Pollock hem heeft laten weten dat Villeneuve niet gemotiveerd meer is om nog te beginnen aan de laatste race.

Reserverijder en Villeneuve's vervanger in 2004 Takuma Sato zal dit weekend voor zijn thuis publiek in de BAR in actie mogen komen.

Vorig jaar wist de 26-jarige Sato de Japanese fans gek te krijgen door een geweldige race te rijden en als vijfde te eindigen. Er werd na zijn race in Suzuka nog lang feest gevierd in Suzuka.

Takuma Sato liet weten over het rijden van zijn thuisrace komend weekend: "Dit had ik natuurlijk nooit verwacht en ik kan je niet uitleggen hoe blij verrast ik ben! Het is fantastisch om mijn debuut voor BAR te mogen maken voor mijn thuispubliek. Het zal een gekkenhuis worden, maar ik denk dat ik goed kan presteren."


Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3 Gepost op: 9-10-2003, 21:06:23 »
Voor geen wielrenfans niet belangrijk maar ik vindt het wel belangrijk

Sponsor dwingt Mario De Clercq weer op de fiets

Mario De Clercq zet zondag dan toch geen punt achter zijn carrière. De komst van een nieuwe sponsor op de shirtjes van de veldrijders van Palmans - Collstrop steekt stokken in zijn wielen.

Mario De Clercq: “Wat moet ik doen? Als ik mijn been stijf houd, haakt die sponsor af en breng ik mijn eigen toekomst als ploegleider in het gedrang”. Vreemd hoe snel dingen kunnen veranderen. Vorige week kondigde Mario De Clercq aan dat de vierde Trofee met zijn naam in zijn thuisgemeente zijn afscheidscross zou worden, een week later ziet de realiteit er weer heel anders uit.

De Clercq: “Een vervelende situatie. Straks denken de mensen dat ik gek ben. Maar het was ploegleider Hilaire Van der Schueren die mij tijdens een twee uur durend gesprek met een probleem confronteerde. Op 1 november verschijnt de naam van de nieuwe sponsor Keukens Vasco op onze truitjes en die werd gestrikt met mijn naam. Kan ik mij permitteren dat te negeren en mijn eigen toekomst als ploegleider in het gedrang te brengen? Zonder sponsors geen ploeg en dan sta ik op 1 maart op de keien.”

De vraag stellen is ze beantwoorden. Hoe moet het nu verder? “Ik vrees dat het van moeten wordt. Makkelijk wordt dat niet, want in mijn hoofd nam ik al een beetje afscheid. Over het wat, hoe en waar wil ik mij nog een paar dagen en nachten beraden. Ga ik nog even door tot nieuwjaar? Werk ik na zondag nog een beperkte selectie crossen af? Kies ik daarvoor het buitenland of binnenland uit? Echt waar, ik weet het niet. Ik was er zo op gebrand met mijn schoonbroer in november een paar weken hengelvakantie te nemen in het Spaanse Calpe. Dat plan zal ik weer even moeten opbergen.” (GvA)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2003, 19:37:29 »
Tsja, mijn nieuws v/d dag donderdag, je kan er niet omheen.

Friso en Mabel zien af van toestemming
DEN HAAG - Prins Friso en Mabel Wisse Smit hebben besloten het kabinet geen toestemming te vragen voor hun huwelijk op 24 april. Het huwelijk gaat door, maar Friso ziet af van zijn rechten op de troon.

Dat blijkt uit de brief die premier Balkenende vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Volgens Balkenende heeft Wisse Smit in een gesprek met hem in juni "onvolledige en onjuiste" informatie verschaft. Hierdoor is het vertrouwen geschaad. Dat is Balkenende in een gesprek op 3 oktober gebleken, schrijft hij. In een brief van het paar zelf, die Balkenende ook openbaar heeft gemaakt, geeft Mabel Wisse Smit toe dat ze een meer dan oppervlakkige relatie heeft gehad met topcrimineel Klaas Bruinsma en dat deze intensiever was dan ze eerder tegen de premier heeft gezegd. Ze houdt echter staande dat het geen liefdesrelatie was.

Het paar biedt zijn "oprechte verontschuldigingen" aan aan de regering, de koningin en iedereen die ze hiermee gekwetst hebben. Balkenende laat in zijn brief aan de Kamer weten dat de regering de excuses aanvaardt. Mabel heeft Friso in het najaar van 2000 verteld over haar relatie met Bruinsma, maar omdat ze nooit bij diens criminele activiteiten betrokken is geweest, zag de prins hierin geen beletsel voor een huwelijk. Het paar besloot niet geheimzinnig te doen over Mabels verleden, maar wel zo weinig mogelijk details bekend te maken aan derden. Dat deden ze ook niet tegenover de koningin. Het paar wilde hiermee het oprakelen van "pijnlijke herinneringen waarvan Mabel hoopte dat ze tot het verleden behoorden", vermijden. "In de afgelopen weken is ons duidelijk geworden hoe naïef en onverstandig deze beslissing is geweest", schrijft het paar in zijn brief, die overigens alleen door prins Friso is ondertekend.

De twee zeggen dat ze hadden moeten beseffen dat de details van Mabels relatie van Bruinsma ooit naar buiten zouden komen. Die relatie wordt in de brief omschreven als "meer dan oppervlakkig". Gedurende drie maanden in 1989 hebben Mabel en Bruinsma regelmatig contact met elkaar gehad. "Toen Mabel zich bewust werd van zijn activiteiten besloot ze haar vriendschap met de heer Bruinsma niet op dezelfde wijze voor te ztten. Wel heeft zij in de daarop volgende anderhalf jaar hem nog met enige regelmaat gezien." Balkenende schrijft dat het paar de regering op 16 juni van dit jaar liet weten dat zij zich wilden verloven. Daarop heeft hij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) opdracht gegeven onderzoek te doen naar "relevante feiten of omstandigheden die een risico zouden kunnen vormen voor de veiligheid van leden van het Koninklijk Huis."

Zelf heeft Balkenende tussen 16 en 28 juni drie "diepgaande" persoonlijke gesprekken gehad met Wisse Smit en Friso. Gesprekken noch onderzoeken brachten "beletselen" aan het licht voor een huwelijk waarvoor een toestemmingswet nodig was. In de brief aan de Tweede Kamer laat Balkenende weten dat hij op 3 oktober de AIVD en de DKDB heeft gevraagd hun onderzoek te vervolgen. Dit loopt nog steeds en zal worden afgerond omdat Wisse Smit "door haar huwelijk gaat behoren tot de Koninklijke familie en dus directe toegang heeft tot het staatshoofd."


Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2003, 18:49:55 »
Vanaf nu is het geen eigenrichting meer, maar gewoon zinloos geweld. En is dus helemaal niet meer te vergelijken met de AH zaak van prins Bernhard.

Anja Joos stal niets bij Dirk van den Broek

"AMSTERDAM (ANP) - Anja Joos had niets gestolen toen zij maandagavond de Dirk van den Broeksupermarkt aan het Marie Heinekenplein in Amsterdam verliet. Ook stond zij niet als veelpleger bij de politie bekend, zei hoofdofficier van justitie L. de Wit gisteren. Een personeelslid bood zijn excuses aan.

Anja Joos lijkt het slachtoffer van een misverstand. Winkelpersoneel zag haar in de winkel met een blikje bier in de tas. Ze liep de winkel uit zonder te betalen. Het twee- of drietal sprak haar buiten aan, vond in de tas het blikje bier, maar Joos bleek ook over een bonnetje te beschikken.

Daarmee had de zaak afgedaan kunnen zijn, maar het liep anders. Nog een groep jongens voegde zich bij het gezelschap. De gemoederen liepen hoog op. Eerst vielen er woorden, toen klappen.

Vermoedelijk twee jongens begonnen Joos te schoppen. De rest stond eromheen. Het duurde wel twee minuten. De aanleiding zou zijn dat Joos iets over Marokkanen riep. De meeste jongens van de groep waren van Marokkaanse afkomst. De Wit noemde dit geen enkele rechtvaardiging voor het excessieve geweld van de jongens tegen de vrouw.

De jongens hielden het na de mishandeling voor gezien. In een jolige stemming, aldus hoofdofficier De Wit, gingen ze terug naar de Dirk van den Broek. Joos werd aan haar lot overgelaten. De gealarmeerde politie ontfermde zich over haar. Ze overleed korte tijd later in het ziekenhuis.

In verband met de zaak zitten vijf verdachten vast. Een van hen heeft bekend Joos te hebben geschopt. De overige vier moesten vrijdag naar de rechter-commissaris, zodat justitie ze nog het hele weekend kan vasthouden. Daarna neemt justitie een besluit over de inbewaringstelling voor tien dagen. Ook daar moet de rechter-commissaris weer aan te pas komen. Justitie sluit meer arrestaties nog altijd niet uit."
Bron: Reformatorisch Dagblad - 10 oktober

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2003, 11:31:08 »
Onderzoek: Wraaknemen is nutteloos

Uitgegeven: 14 oktober 2003 11:16
MAASTRICHT - Wraaknemen helpt niet, is volkomen nutteloos en slurpt alleen maar tijd en energie. Je kunt je tijd beter besteden aan plezieriger zaken. Bovendien kan wraak een tegenreactie uitlokken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht.


Het onderzoek door de Maastrichtse jurist Hans Crombag en de psychologen Eric Rassin en Robert Horselenberg toont aan dat de meeste proefpersonen afzagen van wraak nemen op iemand die hen had gekwetst. Voor de verwerking op de langere termijn maakt wraak nemen of geen wraak nemen geen verschil uit.

De onderzoekers vroegen aan 513 studenten van de faculteiten Rechtsgeleerdheid en Psychologie of ze wel eens zodanig gekwetst waren dat ze wraak wilden nemen. Van hen zei 64 procent ja, maar bijna driekwart van deze 328 gekwetsten voerde de wraak toch niet uit. De 185 studenten die wel wraak namen, wilden aantonen dat ze niet met zich lieten sollen. De meesten van hen voelden zich daarna tevreden. Maar beide groepen voelen op de iets langere termijn dezelfde gemoedsrust, of ze nu wel of geen wraak hadden genomen. Wraaknemen maakt zaken alleen maar erger, concludeert Crombag. " De huidige gang van zaken in Israël lijkt mij in dat opzicht leerzaam. Die uitzichtloze opeenvolging van wraak en weerwraak; iedere nieuwe wraakactie lijkt de wederzijdse wraakbehoefte hoger te doen oplaaien. Een kind kan zien dat het zo alleen maar erger wordt". Verwerking van problemen is belangrijk, want doe je dat niet, dan worden de wraakgevoelens sterker, weet Crombag. Bovendien roept elke wraak nog meer wraak op.

bron: www.nu.nl

daar moesten ze onderzoek naar verrichten?? naar iest wat ieder 3 jarig kind weet? tjongejonge, wat een tijdsverspilling.

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2003, 14:06:18 »
Belg promoveert in Sus- en Wiskunde
Door onze correspondent Joris van Poppel

Zeven jaar lang boog hij zich over de stripverhalen van het populairste stripduo van België. Nu is Pascal Lefèvre de eerste doctor in de 'stripologie'.

"Kijk", zegt hij, vliegensvlug wijzend op plaatjes in een oud Suske en Wiske-album. "Iedere tweede strook eindigt in een spanningsmoment. Een boem, een vraagteken, schrik of een blik buiten het plaatje. Dat brengt vaart in de albums en was essentieel voor de stroken in dagbladen. Je wilt verder lezen."

Lefèvre, 40 jaar, kan uren over strips vertellen. Zeven jaar lang bestudeerde hij de best verkopende strip van België. Sinds een week mag hij zich doctor noemen, officieel in de sociale wetenschappen, officieus in de stripologie.

Lefèvre concentreerde zich op de eerste 71 verhalen (1945-1971), omdat tekenaar Willy Vandersteen zijn geesteskinderen daarna volledig toevertrouwde aan Paul Geerts. Anders dan tegenwoordig zaten de Suske en Wiske-albums in de jaren 50 en 60 boordevol kritiek op de actualiteit. ,,Vandersteen leverde zijn stroken vaak pas enkele uren voor de deadline bij de krant in'', zegt Lefèvre. ,,Daardoor kon hij actueel zijn. Tegenwoordig worden de albums lang op voorhand getekend en gekleurd.'' Over de kwaliteit van de afgelopen jaren laat hij zich liever niet uit.

,,Wacht'', zegt de stripfanaat, terwijl hij naar zijn werkkamer snelt om terug te komen met een tweekleuren versie van De Stalen Bloempot. ,,Een adembenemend album.'' Suske en Wiske belanden er op het eiland Amoras, waar een bittere strijd woedt tussen de koning - die een kathedraal wil bouwen - en de politici - die een toren van Babel willen. Een duidelijke verwijzing naar het toenmalige België, dat tot op het bot verdeeld was over de positie van de eigen collaborerende katholieke koning. ,,Vandersteen stak zijn mening niet weg'', zegt Lefèvre. ,,Hij steunde de monarchie. Politici, dat waren babbelaars. Op Amoras wint de koning het referendum, er komt een kathedraal.''

Een rechtse rakker, zo wordt de productieve Vandersteen wel omschreven. ,,Niet helemaal waar'', zegt Lefèvre. ,,Al waren hijzelf en alle stripuitgevers katholiek, in de albums is daar weinig van terug te vinden. In het begin heeft Wiske nog wel een kruisbeeldje boven haar bed, maar ze gaat bijvoorbeeld zelden bidden. De feeën en heksen maken de avonturen eerder heidens.'' 'Pacifistisch', noemt Lefèvre de tekenaar. Vooral in de jaren 60 verzet Vandersteen zich tegen de wapenwedloop tussen de VS en de Sovjet Unie. En tegen de Vietnam-oorlog. De Dulle Griet eindigt met Vietnamese kinderen die vluchten voor een bommenregen. Wiske laat haar traditionele afsluitende knipoog achterwege en bedekt beschaamd haar gezicht. ,,De albums worden in die tijd emotioneler en sarcastischer'', zegt Lefèvre. ,,Zo wordt Lambik in De Poenschepper een kille manager verblind door geld.''

Lefèvre ontdekte ook de nodige foutjes. Deuren die bijvoorbeeld eerst links, daarna rechts in de muur zitten. ,,Dat mag in strips'', zegt hij. ,,Het valt nauwelijks op.'' Ook merkte hij dat Vandersteen het befaamde beginrijm in de titels pas na jaren begon toe te passen. ,,Paul Geerts is dat pas echt vaak gaan gebruiken.''

Nog een ontwikkeling: Sidonia, Lambik en de andere helden gingen steeds netter - lees: minder Vlaams - spreken. Tot in 1963 verscheen er van elk album een Vlaamse en een Nederlandse versie. In dat jaar opent De Nerveuse Nerviërs met een memorabele uitspraak van 'Sidonie' tegen Lambik: ,,Van nu af aan spreken we beschaafd Nederlands en daarom wil ik voortaan Sidonia heten.''

Vandersteen een kunstenaar? Lefèvre twijfelt. De tekstballonnetjes die Vandersteen als eerste in Europa gebruikte, waren in Amerika al langer in gebruik. Ook andere ideeën haalde hij uit Amerika. Zo lijkt de broodmagere Sidonia op Popeye's vriendinnetje Olijfje en doet spierbundel Jerom aan een Amerikaanse stripheld denken. ,,Ook het kuifje van Suske komt bekend voor'', zegt Lefèvre. ,,En in de Kuifje-albums zit ook een professor zoals Barabas. Toch maakte zijn mix van spanning, humor, actualiteit en familie-setting zijn werk uniek. Sommige albums zijn ware kunstwerkjes. Vandersteen tekende een fantastisch tijdsdocument.''
(bron: AD - 14-10-2003)

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2003, 14:45:57 »
Leuk om te lezen, ik heb de albums ook waar hij het over heeft en het klopt. Tegenwoordig is er weer een nieuwe tekenaar van Suske en Wiske 'Marc Verhaegen' die het ook erg leuk doet. Qua stijl en denken en doen heeft hij meet weg van Vandersteen dan Geerts het had. 

Nog zo'n voorbeeld van Vlaams naar beschaad NL:
Schabolleke wordt Schanulleke (en daarvoor de naam 'Schalulleke' droeg)

PS: In het eerstvolgende album komt zelfs de broer van Wiske 'Rikki' terug. (Rikki is de voorloper van Suske en heeft in het allereerste verhaal van Tante Sidonia en Wiske meegespeeld)

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2003, 15:48:02 »
Is suske dan niet het broertje van wiske??? ???  ???  :o
we're back :(

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #10 Gepost op: 15-10-2003, 09:30:59 »
Onderzoek naar het schenken van lidmaatschap omroep BNN
Van onze verslaggevers

AMSTERDAM - Omroep BNN heeft vorige week zevenduizend nieuwe leden geworven op een jongerenbeurs in Utrecht door hen een jaar lang gratis lidmaatschap aan te bieden. Het Commissariaat voor de Media onderzoekt of deze methode in strijd is met de Mediawet.

Het lidmaatschapsgeld blijkt indirect te worden betaald door de eigenaar van het bedrijfspand van BNN, Hanegraaf BV. BNN moet volgend jaar maart 150 duizend leden hebben om te kunnen blijven bestaan.

In Utrecht konden jongeren een formulier invullen waarmee ze organisator Studie Beurs machtigden het geld over te maken naar BNN. Daarmee werden ze totwederopzegging lid.

Studie Beurs betaalt het geld, 40 duizend euro, niet uit eigen zak maar krijgt het bedrag van Hanegraaf BV, eigenaar van het BNN-pand. Die nam het initiatief samen met 'een paar huurders en wat toeleveranciers'. Directeur Pieter Hanegraaf: 'Wij hebben er met zijn allen belang bij dat BNN blijft.' Naar eigen zeggen heeft BNN de constructie met Studie Beurs opgezet.

In de Mediawet staat dat nieuwe leden minstens 16 jaar moeten zijn, een positieve wilsverklaring moeten tekenen en zelf dienen te betalen. Maar in een toelichting staat dat het ook mogelijk is een ander daartoe te machtigen. Volgens voorzitter Jan van Cuilenborg van het Commissariaat voor de Media heeft de wetgever daar echter nooit mee bedoeld dat bedrijven collectief betalen. 'De actie van BNN is ver verwijderd van de bedoeling van de wetgever.'

Maar BNN-voorzitter Gerard Timmer bestrijdt dat. 'Dit mag. Er staat nergens of degene die wordt gemachtigd een rechtspersoon of een natuurlijk persoon moet zijn. We hebben gewoon gebruikgemaakt van een leemte in de wet.' In 2000 haalde BNN volgens hem ook op deze manier ook al 'een paar honderd leden' binnen.
(bron: Volkskrant - 15-10-2003)


Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #11 Gepost op: 15-10-2003, 11:12:32 »
Is suske dan niet het broertje van wiske??? ???  ???  :o

*zucht* Nee, na hun avontuur in Chocowakije waar Rikki bokskampioen is geworden, zijn tante Sidonia, proffesor Barabas en Wiske naar het eiland Amoras gegaan. Daar hebben ze Suske ontmoet. Vanaf dat moment zijn Suske en Wiske onafscheidelijke vriendjes geworden. Niet veel later kwam Lambik daarbij in het avontuur met de 'Sprietatoom' en nog weer later Jerom, die het geheime wapen was in 'de Dolle Musketiers'. Hij was eerst een slechte, maar door zijn liefde voor Schanulleke is hij bij de 'goeien' gekomen.  ::)

Nu even dat andere bericht:
Ik vind het belachelijk dat BNN zoveel leden moet werven. Het is in het publiek bestel een van de betere omroepen en een omroep die WEL de jeugd bereikt. Iets waar al jarenlang om wordt gezeurd. Voor mij zijn 'leden' iets vanuit de verzuiling. NCRV, VARA, AVRO en KRO vormden elk een groep voor hun eigen zuil. Ik denk nu ook dat minimaal 50% leden van die omroepen 50+ is, niet dat daar iets mis mee is, maar jongeren hebben niet de behoefte om zich bij een omroep aan te sluiten. Ik hoop dat BNN blijft, maar ik ga er geen geld voor betalen, zo belangrijk vind ik het nou ook weer niet.

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #12 Gepost op: 15-10-2003, 11:29:50 »
Ik ben het helemaal met je eens Chriz. Bovendien kun je je nog serieus afvragen of die mensen echt allemaal lid zijn van een omroepvereniging, of dat ze gewoon een abonnement hebben op een tv-gids. Aan de angstvalligheid van de omroepen om hun programmagegevens openbaar te maken, kun je wel opmaken dat de omroepen wel degelijk door hebben dat het het laatste is. Als ik al lid zou worden zou worden van een omroep, zou ik niet eens weten welke. Als ik kijk naar welke omroep ik het meeste aantal uren kijk, kom ik uit bij de NOS en NPS.  ::) Verder kijk ik naar alle omroepen wel.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #13 Gepost op: 16-10-2003, 10:53:59 »
Wereldvoedseldag, genoeg eten voor iedereen

Uitgegeven: 16 oktober 2003 08:41

RIJSWIJK - Donderdag 16 oktober is het op initiatief van de Verenigde Naties Wereldvoedseldag. Meer dan 840 miljoen mensen lijden honger. Maar toch is er genoeg eten voor iedereen, hoe gek het ook klinkt.

De VN-voedsel- en landbouworganisatie FAO heeft uitgerekend dat er per aardbewoner elke dag 2,4 kilo voedsel valt te verorberen. Maar van een gelijke verdeling is geen sprake door oorlog, slechte infrastructuur, prijspolitiek, natuurrampen en overconsumptie in de westerse wereld.

Om het probleem onder de aandacht te brengen worden donderdag op verscheidene plaatsen in ons land zogeheten Wereldmaaltijden geserveerd. Dat gebeurt onder meer in Eindhoven, Den Haag, Stoutenburg (bij Amersfoort) en Tilburg. In een Wereldmaaltijd zijn niet meer ingrediënten verwerkt dan de hoeveelheden die per persoon per dag bij een eerlijke verdeling beschikbaar zijn.

Volgens de bedenker van het concept, de organisatie Omslag voor duurzame ontwikkeling, is een Wereldmaaltijd "smakelijk en voedzaam". Tussen de gangen door wordt informatie gegeven.

In de Jaarbeurs in Utrecht organiseert de Stichting Wereldvoedsel een bijeenkomst onder het motto 'De buik vol van honger!' Deelnemende organisaties proberen daar vooral jongeren bij het debat te betrekken. Ramon Beuk, presentator/kok van het culinair tv-programma Born2Cook is dagvoorzitter. Minister Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) geeft ook haar visie.
________________________________________________________________

dit is absoluut mijn nieuws van de dag. ik las vanmorgen op teletekst dat er iedere 7 seconden(!!!!!) een kind sterft van de honger. ik krijg er een enorm machteloos gevoel van....en zou iedere 7 seconden er even bij stil willen staan.


Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #14 Gepost op: 16-10-2003, 21:42:43 »
De VN-voedsel- en landbouworganisatie FAO heeft uitgerekend dat er per aardbewoner elke dag 2,4 kilo voedsel valt te verorberen. Maar van een gelijke verdeling is geen sprake door (...) overconsumptie in de westerse wereld.
Een voorbeeldje: Bedenk dat als je een kilo rundvlees eet, daar 9 kilo(!) voedsel tegenoverstaat. Een koe eet immers ook. En tegenwoordig geen gras meer.  ::)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #15 Gepost op: 16-10-2003, 21:47:55 »
Marokkaantjes zijn onpopulair
(Van een verslaggever)
 
AMSTERDAM - Nederlanders hebben een 'zeer negatief beeld' van Marokkaanse jongeren. Tachtig procent van de Nederlanders denkt dat Marokkaanse jongeren steeds gewelddadiger worden, 75 procent acht de kans groot tot zeer groot dat jonge Marokkanen binnenkort weer iemand zullen doodschoppen. Een meerderheid (onder LPF-kiezers zelfs 98 procent) ziet maar één oplossing: terugsturen naar Marokko.
 
Dat blijkt uit een telefonisch onderzoek dat Maurice de Hond in opdracht van SBS6 heeft gehouden onder achthonderd mensen. Of Marokkaanse jongeren ook werkelijk steeds gewelddadiger worden zegt De Hond niet te weten.

''Nee, het ging ons alleen om de perceptie die mensen hebben. En die perceptie is dat het steeds erger wordt.'' De Hond gelooft niet dat de uitkomsten van zijn onderzoek sterk zijn beïnvloed door de dood van Anja Joos, de dakloze vrouw die vorige week in Amsterdam werd doodgeschopt door Marokkaanse jongeren die werkzaam zijn bij de Dirk van den Broek op het Marie Heinekenplein.

''Dat vraag ik me echt af. Ik ben van plan dit onderzoek over een tijdje nog eens te herhalen, maar dit is natuurlijk al jaren het beeld van Marokkaanse jongeren. Rob Oudkerk had het ook al over kut-Marokkanen. De zaak-Joos zal iets tot een verhoging hebben geleid, maar niet tot een extreme verhoging.''

Nederlanders zijn volgens het onderzoek vaak bang als ze op straat een groepje Marokkanen tegenkomen: zestien procent is dan altijd bang, 41 procent soms . Als oorzaak van het gedrag van Marokkaanse jongeren noemt 68 procent de opvoeding.
(bron: Het Parool - 16-10-2003)
 

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #16 Gepost op: 16-10-2003, 22:19:40 »
Poging tot ontvoering Mateja Kezman verijdeld

16/10/2003  12:44

De Eindhovense politie heeft een poging tot ontvoering van PSV-spits Mateja Kezman verijdeld. Zondagavond werd een 59-jarige man van Servische afkomst aangehouden. Het motief voor de kidnap zou geld zijn geweest.
De verdachte is afkomstig uit Arnhem en werd donderdag weer op vrije voeten gesteld, omdat er te weinig bewijs voorhanden was om hem nog langer vast te houden. Wel zou er nog een tweede verdachte bij het ontvoeringsplan betrokken zijn geweest, zo maakte de Eindhovense politie donderdag op een persconferentie in het Philips Stadion bekend. Namens PSV was trainer Guus Hiddink daarbij aanwezig.

De politie van Eindhoven werd zaterdagavond getipt dat er een ontvoering op handen zou zijn. Een dag later ging de politie in een hotel in Rotterdam over tot aanhouding van de 59-jarige Arnhemmer, die evenals Kezman zelf van Servische afkomst is. Hij is de afgelopen dagen verhoord en blijkt contacten te onderhouden met het (Joegoslavische) criminele circuit.

Mateja Kezman, die voorlopig 24 uurs bewaking gekregen heeft, werd zondagavond van de aanhouding op de hoogte gebracht. Op het moment van de persconferentie in het Philips Stadion, donderdagmiddag even na twaalf uur, werd op Herdgang de spelersgroep van PSV geïnformeerd door voorzitter Harry van Raaij.

Het onderzoek van de politie gaan onverminderd verder. In dat kader doet de leiding van PSV geen nadere mededelingen.

(Bron: www.vi.nl)
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #17 Gepost op: 17-10-2003, 17:17:42 »
Waar de Nederlandse rechters met man en macht proberen alle strafzaken door te werken, houden Franse rechters zich met heel andere dingen bezig...   :o

-----------------

Masturberende Franse rechter wacht straf

PARIJS - De Franse minister van Justitie Dominique Perben heeft de Hoge Raad van Rechters gevraagd een onderzoek in te stellen naar een magistraat in Angoulême, zo meldde een bron binnen Justitie gisteren. De rechter masturbeerde zich tijdens een pleidooi van een advocaat, zo schrijft de West-Franse krant Charente Libre. Toeschouwers in de zaal bevestigden het verhaal later.
(bron: Trouw - 17-10-2003)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #18 Gepost op: 20-10-2003, 16:11:06 »
Wandelen tijdens lunch gezonder dan fitness

DEN HAAG (ANP) - In de pauze even naar buiten om een wandeling te maken en ondertussen een broodje eten is gezonder dan fitnessen op het werk. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO naar de voordelen van 'lunchwandelen'.

Lunchwandelen is heeft meer voordelen heeft dan bedrijfsfitness en bewegen op de werkplek, zoals traplopen. Fietsen of wandelen naar het werk en terug heeft volgens het onderzoek hetzelfde gezondheidseffect.

Iedereen kan lunchwandelen en het kost niets. Het is gezond want het ontspant en je bent buiten. Nadelen zijn onder meer de afhankelijkheid van het weer en de beperkte mogelijkheid afspraken te maken in de lunchpauze.

Vijf keer per week een half uur wandelen heeft een positief effect op de gezondheid. Dat is belangrijk omdat volgens een ander onderzoek ruim de helft van de Nederlandse beroepsbevolking te weinig beweegt. Uit het TNO-onderzoek komt naar voren dat 20 tot 30 procent van de werknemers die weinig beweegt tijdens hun werk in de pauze een wandeling maakt. Het liefst doen ze dat in een park of gebied met veel winkels. De helft van de ondervraagde werknemers geeft aan de lunch in de kantine te willen opgeven voor een wandeling als de werkgever ze daartoe aanzet.
(bron: Spits 20-10-2003)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #19 Gepost op: 22-10-2003, 22:17:04 »
Justitie verijdelt terreuraanslag
 
Het ministerie van Justitie heeft een terroristische aanslag voorkomen. Het is onduidelijk of het doel in Nederland lag. Er zijn vijf mensen aangehouden. De achtergrond van de arrestanten wordt gezocht in de richting van een radicaal moslimnetwerk. Zo heeft officier van justitie Frielink van het Landelijk Parket meegedeeld.

Wanneer de aanslag precies had moeten plaatsvinden, is eveneens nog niet bekend. De zaak kwam eind vorige week aan het licht na een tip van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Justitie stelde daarop een onderzoek in. Het zou gaan om een bomaanslag.

Bewaring
De vijf arrestanten zijn vandaag voor de tweede keer voorgeleid aan de rechter-commissaris. Vier van hen zijn voor tien dagen in bewaring gesteld. Eén van de arrestanten is vrijgelaten wegens onvoldoende verdenking. De arrestanten worden verdacht van "voorbereiding van een ontploffing'', "deelneming aan een criminele organisatie'' en "het vervalsen van documenten".

Twee van de verdachten zijn afkomstig uit Amsterdam. De anderen werden opgepakt in Amersfoort, Schiedam en Den Haag. Bij huiszoekingen nam de politie onder meer computers, diskettes, videobanden en cassettes in beslag. Verder werden een vals paspoort en een vals rijbewijs aangetroffen.

Justitie sluit niet uit dat op basis van het lopende onderzoek nog meer mensen worden gearresteerd.

Dreiging
De laatste keer dat er in Nederland sprake was van een terroristische dreiging was op 27 september 2001, twee weken na de aanslagen in New York en Washington. Verkeerstunnels en bruggen in Rotterdam en Amsterdam werden afgesloten door zwaarbewapende bijstandseenheden van politie en marechaussee.
(bron: nosnieuws.nl - 22-10-2003)
« Laatst bewerkt op: 22-10-2003, 22:18:39 door Malcolm »