Auteur Topic: De Opstelling tegen Portugal  (gelezen 5947 keer)

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
De Opstelling tegen Portugal
« Gepost op: 27-06-2004, 11:30:24 »
Na gisteren, moet er echt wat in die opstelling van het Nederlands Elftal veranderen!! Dit stukje las ik op een internetsite:

'Seedorf, Van Bronckhorst en Van der Meyde eruit!'

Na de gewonnen kwartfinale tegen Zweden hoeft Oranje nog maar twee wedstrijden te winnen, om de tweede Europese titel in de geschiedenis in de wacht te slepen. Tegen de Scandinaviërs werd niet heel goed gevoetbald, maar was er wel veel strijd en dus is er goede hoop om ook Portugal uit het toernooi te knikkeren.

Voetbalzone.nl beoordeelt de prestaties van de spelers individueel in het duel met Zweden. Welke elf man kunnen het beste spelen tegen Portugal?

Edwin van de Sar: 8
De doelman van Oranje is bezig aan een goed toernooi. Tegen Duitsland maakte hij nog een klein foutje, maar tegen Tsjechië en Letland liet hij weer zien hoe goed hij is. Strafschoppen waren echter altijd een probleem voor Edje. Zaterdagavond liet hij zien ook daar goed in te zijn. In de basis tegen Portugal? Geen twijfel mogelijk.

Michael Reiziger: 6
De rechtsback van FC Barcelona speelde een goede wedstrijd. Was niet te betrappen op een foutje achterin en kwam in de tweede helft ook vaak op. Daardoor ontstond er af en toe veel ruimte op de Zweede vleugels, maar dat is Reiziger niet te verwijten. Ook tegen Portugal moet hij starten, want concurrent Heitinga blijkt toch echt een centrale verdediger en Reiziger is daarom de beste man voor rechtsachter.

Jaap Stam: 6
Toekomstig AC Milan-verdediger Stam kent tot nog toe geen gelukkig toernooi. Waar voor het toernooi niemand twijfelde aan het feit dat hij in de basis moest starten, begint nu een enkeling toch te twijfelen. Aangezien hij tegen zowel Tsjechië als Zweden op een bijna fataal foutje was te betrappen. Echter, dat hij tegen de Portugesen zal moeten spelen in duidelijk. Hij blijft op dit moment de beste verdediger van Oranje.

Frank de Boer: 6, Wilfred Bouma: 6, Johnny Heitinga: 7 Recordinternational De Boer keerde na een blessure van WIlfred Bouma tegen Letland weer terug in de basiself van Oranje. Dat deed hij zo goed, dat Bouma tegen Zweden, toen hij weer fit was, zijn plaats moest afstaan aan de aanvoerder. Tegen de Zweden had de verdediger echter de pech dat hij al in de eerste helft na een ongelukkig overtreding moest uitvallen. Hij lijkt ook tegen de Portugesen de eerste keus van Advocaat naast Stam. Echter, de concurrentie deed het ook goed. Bouma verving hem een half uur lang goed, waarna Johnny Heitinga op zijn posititie kwam. De Ajacied speelde een foutloze wedstrijd en zorgde bovendien voor enkele schitterende dieptepasses. Laat Heitinga maar naast Stam spelen.

Giovanni van Bronckhorst: 5
Van Bronckhorst heeft tot nog toe niet kunnen overtuigen. De oorspronkelijke middenvelder speelt elke wedstrijd in opbouwend opzicht erg goed, maar laat verdedigend nog wel eens een steekje vallen. De grootste fout was tegen de Tsjechen toen hij teveel opkwam en het uiteindelijk werd afgestraft. Ook tegen Zweden speelde hij niet goed, maar was er wel een tomeloze inzet. Daarom lijkt het beter dat linkspoten Bouma of De Boer tegen Portugal op zijn positie gaan spelen.

Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2004, 11:30:35 »
Edgar Davids: 6
Davids is al het gehele toernooi de speler met de meeste strijdlust, zoals we al jaren van hem gewend zijn. De middenvelder vecht om elke bal en is daarom een onmisbare kracht in het Nederlands Elftal. Tegen Zweden werd hij door Advocaat uit het veld gehaald omdat hij 'teveel balverlies leed'. Opvallend, aangezien Davids twee keer een foute pass gaf en hem twee keer terugveroverde. Dick, tegen Portugal moet hij gewoon weer in de basis starten!

Philip Cocu: 6
Cocu kreeg tegen Zweden nog in de eerste helft weer de aanvoerdersband, waarmee hij ook tegen Duitsland en Tsjechië speelde, aangezien De Boer uitviel. De verdedigende middenvelder bekleede die rol opnieuw uitstekend, al was hij in de opbouw nog een aantal keer zwak. Er van uitgaande dat wij tegen Portugal niet weer penalty's moeten nemen, moet de toekomstig PSV'er in de basiself spelen. Samen met Davids zorgt de voormalig FC Barcelona-aanvoerder voor de balans in Oranje.

Clarence Seedorf: 6
Seedorf veroverde na zijn goede seizoen bij AC Milan en een goede invalbeurt bij Oranje, weer een basisplaats. Concurrent Rafael van der Vaart liet zien niet in vorm te zijn, en Seedorf wel. De Amsterdamse middenvelder speelde tegen Zweden echter zeer zwak. Verdedigend is het nooit best met hem, maar ook aanvallend zag het er niet goed uit. Veel van zijn dieptepasses bereikte Andy van der Meyde en Robben niet, waardoor spits Van Nistelrooy op een eiland terecht kwam. Bovendien liet Seedorf zien dat toen hij iets meer naar voren mocht spelen, niet over een geweldig afstandschot te beschikken. Zo'n man mist Oranje al het hele EK, en er is maar een die zijn rol kan overnemen. De man die ons naar Portugal schoot: Wesley Sneijder. De Ajacied heeft een weergaloos afstandschot, een voorzet en een vrije trap.

Arjen Robben: 7
Robben is de revelatie van dit Europees Kampioenschap. Hoe veel goals Wayne Rooney ook maakte, de Groningen is tot nog toe de beste spelers op het EK. Opvallend, aangezien hij op een vleugelpositie speelt. Elke wedstrijd laat hij Van der Meyde zien hoe je wel een man voorbij gaat en assist geeft. De toekomstige dribbelaar van Chelsea zorgt al het gehele EK voor de aanvoer naar Van Nistelrooy. Zijn positie staat nog minder ter discussie dan die van Van der Sar en Stam.

Ruud van Nistelrooy: 7
Van Nistelrooy is bezig een aan ijzersterk toernooi. De Manchester United-spits laat zien meer kwaliteiten te hebben dan dat van goaltjesdief. Goals scoren doet hij eindelijk ook bij Oranje, en niet alleen in Engeland. Maar hij laat ook zien een bal vast te kunnen houden en op Pierre van Hooijdonk-achtige wijze een bal panklaar om te schieten te kunnen koppen. Ook is Van Nistelrooy een zeer positief mens en is hij ongelooflijk belangrijk in de Oranje-selectie. Technisch gezien is Patrick Kluivert misschien een betere spits, maar op basis van inzet en een duidelijke wil om te winnen komt Van Nistelrooy veel verder dan de FC Barcelona-spits die uit vorm is. Concurrent Van Hooijdonk wordt alleen als pinchhitter gebruikt, terwijl een andere concurrent, Roy Makaay, altijd voor een goede invalbeurt zorgt.

Andy van der Meyde: 5
Van der Meyde heeft duidelijk de vorm niet. Al blijft hij het proberen: zelfs een Letse linksback komt hij niet voorbij. De vleugelspits heeft bij vlagen een leuke actie in zich, maar het rendament is veel te weinig. De enige goede voorzet van het toernooi die een goal opleverde was tegen Duitsland, toen Van Nistelrooy met een schitterende volley de gelijkmaker in het net knalde. Van der Meyde moest tegen Zweden vervangen worden, dat was wel duidelijk. Met het oog op de penalty's wachtte Advocaat echter en bracht hij niet Marc Overmars maar Roy Makaay in. Overmars lijkt echter de beste optie voor de rechtsbuitenpositie. De vleugelspits van Barcelona laat ondanks zijn leeftijd zien nog altijd te beschikken over de kwaliteiten om een man te passeren en een goede voorzet te geven. Bovendien wil hij wel een penalty nemen.

Opstelling van Oranje tegen Zweden
Van der Sar;
Reiziger, Stam, De Boer, Van Bronckhorst;
Cocu, Seedorf, Davids;
Van der Meyde, Van Nistelrooy en Robben.

Ideale opstelling Oranje tegen Portugal
Van der Sar;
Reiziger, Stam, Heitinga (Bouma), Bouma (De Boer);
Davids, Sneijder, Cocu;
Overmars, Van Nistelrooy en Robben.

Dikgedrukt: gewijzigde posities

voetbalzone.nl

Maare zouden jullie de bovenstaande elf een goed elftal vinden?
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #2 Gepost op: 27-06-2004, 11:40:15 »
Liever v.Bronckhorst op links en om nu nog te gaan beginnen met Heitinga in het centrum vind ik te gevaarlijk.

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2004, 16:37:14 »
Waarom geen Makaay als rechtsbuiten?!
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #4 Gepost op: 28-06-2004, 16:46:28 »
Ik vind het wel een goede oplossing, maar ik ben bang voor scheve verhoudingen. Het elftal is niet meer in contrast, want je speelt met een 'valse vleugelspits'. Ik ben bang dat Nederland de weg kwijtraakt in de structuur.

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #5 Gepost op: 29-06-2004, 14:41:09 »
Portugal heeft er veel vertrouwen in (vi.nl):

Deco: 'Portugal heeft beter team dan Oranje'

29/6/2004  8 :55

'Portugal wil de wereld laten zien waartoe het in staat is', zegt Anderson Luis De Souza, voetbalnaam Deco. En op dit moment is dat in ieder geval een plaats bij de beste twee van Europa. 'Want wij hebben op dit moment een beter elftal dan Nederland.'
Al te veel zin leek Deco op de Portugese persconferentie van maandag niet te hebben. Hij gaapte 'ns wat en leek af en toe zelfs in te dommelen. Niettemin kon de wereldpers niet om de geboren Braziliaan (26) heen. De strateeg van FC Porto (en straks Barcelona) én Portugal is immers hét dreh- und angelpunkt van zijn land, zeker nu de discussie rond Figo (nog altijd) in volle gang is.

De statistieken liegen bovendien niet: Deco is niet alleen dé strateeg op het Portugese middenveld, maar bovendien dé balveroveraar. Van alle spelers op het EK is hij niet alleen de speler tegen wie de meeste overtredingen zijn gemaakt, maar hij is ook nog eens de speler die zélf het vaakst wordt teruggefloten. Tegen Nederland staat hij dan ook op scherp: een gele kaart zal hem de eventuele finale kosten.

En dat Portugal die finale haalt, staat voor hem vast. Los van zijn eigen prestatie overigens: 'Een wedstrijd als tegen Oranje kan nooit door één enkele speler worden beslist. Het gaat om het team, om de teamprestatie. Maar ik ben er zeker van dat wij straks in de finale zullen staan. Nederland is goed hoor, maar als ik eerlijk ben hebben wij op dit moment een beter elftal.'

Deco beseft dat de hele wereld Portugal nu scherp in de gaten houdt, zeker nu de grote landen van het toneel zijn verdwenen. 'Grote landen? Daar ben ik het niet mee eens. Als die landen écht zo sterk waren geweest, waren ze toch wel bij de laatste vier gekomen, niet? En nu wij dat wél hebben behaald, willen wij de wereld laten zien waartoe we in staat zijn.'


Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #6 Gepost op: 29-06-2004, 15:17:54 »
Mag het nog 's een keertje over voetbal gaan dan?

Naar aanleiding van m'n voorbeschouwing omtrent Nederland-Duitsland, werd ik hier achteraf genomineerd als nieuwe bondscoach van Oranje.  Dus waag ik me aan de vooravond van de halve finale tegen Portugal opnieuw aan een taktische bespreking.

De sterkste wapens van Oranje op dit tornooi heten Van Nistelrooy en Robben. De eerste blijkt dezelfde scherpte van bij Manchester gevonden te hebben voor het nationale team, de andere is de revelatie van het EK, met vlijmscherpe acties op de linkerflank en perfecte assists voor de eenzame spits voor doel. Daarnaast heeft de leiding geleerd uit het verleden... het oogstrelende voetbal heeft plaats moeten maken voor een realistische versie op hetzelfde thema, waarbij het resultaat primeert. Cocu en Davids kregen nooit eerder zulke voornamelijk defensieve opdrachten en spelen voortdurend achter de bal. Seedorf speelt weinig in steun van de voorhoede en Van der Meyde heeft in de vorige partijen alleen maar bewezen een basisplaats niet waard te zijn op dit ogenblik. Klinkt dus behoorlijk negatief voor een team dat de halve finale wist te bereiken, of maakt enkel nog klaarder hoe belangrijk de rol van het duo Robben/Van Nistelrooy is voor Oranje. Is dus de vraag of dat voldoende zal zijn om de thuisploeg Portugal te verslaan. En dan kom ik terug bij het thema dat ik al aanhaalde naar aanleiding van de wedstrijd tegen Duitsland. Elk ander land kan enkel maar dromen van de weelde van aanvallers waarover Nederland beschikt. Het lijkt me dus nog steeds even onlogisch dat er slechts gebruik wordt gemaakt van eentje van hen. Vermits er van die rechterflank toch geen bruikbare bal komt (op die ene tegen Duitsland na), lijkt het mij verstandig om tegen Portugal een tweede spits naast Van the Man te posteren. Makaay als logische 1ste keuze, al zouden Van Hooijdonk en zelfs Kluivert die rol ook best kunnen invullen. Ik ben ervan overtuigd dat Nederland hiermee veel gevaarlijker voor de dag zou komen, alleen de aanwezigheid van iemand op die positie verlicht de taak van Van Nistelrooy al in ernstige mate.

Ik heb (wederom) gesproken !   ;)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #7 Gepost op: 29-06-2004, 15:29:17 »
ik zal wel weer zeuren he.. en ik vind het een hele aardige jongen, en vast een goede voetballer, maar ik vind van nistelrooy niet tot zn recht komen als spits bij oranje.  ::ohno:: de goals die hij maakt, zijn echt door iedereen te maken. geen toegevoegde waarde vind ik. soms lijkt het zelfs of hij helemaal niet kan voetballen, en geeft echt een nieuwe defenitie aan het begrip 'balletje wachten'. ik zie toch liever 1 van die andere drie op die plek (makaay, kluivert, van hooijdonk) , wat jullie?

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #8 Gepost op: 29-06-2004, 16:43:37 »
ik zal wel weer zeuren he.. en ik vind het een hele aardige jongen, en vast een goede voetballer, maar ik vind van nistelrooy niet tot zn recht komen als spits bij oranje.  ::ohno:: de goals die hij maakt, zijn echt door iedereen te maken. geen toegevoegde waarde vind ik. soms lijkt het zelfs of hij helemaal niet kan voetballen, en geeft echt een nieuwe defenitie aan het begrip 'balletje wachten'. ik zie toch liever 1 van die andere drie op die plek (makaay, kluivert, van hooijdonk) , wat jullie?

Zoals aangegeven in de post boven die van jou, vind ik dat Oranje gewoon met 2 spitsen moet spelen. En 1 ervan is dan volgens mij ontegensprekelijk Van Nistelrooy, gewoon omdat ie aartsgevaarlijk is in het strafschopgebied. Bovendien zie ik niet zomaar iedere spits die goal tegen Duitsland maken, was echt een juweeltje. Maar als je 'm kwijt wil, Cora, België kan nog wel 'n goeie topschutter gebruiken...  :D  ::ok::

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #9 Gepost op: 29-06-2004, 18:34:49 »
Ik zou de volgende 11 man opstellen:

Van der Sar;
Reiziger (Heitinga), Stam, Cocu, Bouma;
Davids, Sneijder , Seedorf;
Makaay, Van Nistelrooy en Robben.
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #10 Gepost op: 29-06-2004, 19:42:32 »


 Maar als je 'm kwijt wil, Cora, België kan nog wel 'n goeie topschutter gebruiken...  :D  ::ok::
;D volgens mij ís het al een reservebelg he.. ;) dus ::ok:: ruilen voor ehhh ehhhhh....  :-\\  :-X laat maar zitten..  :P

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: De Opstelling tegen Portugal
« Reactie #11 Gepost op: 29-06-2004, 21:43:10 »
Simon, mogen wij dan van Buyten?

Maar bij nader inzien, houden we Ruud maar..
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!