Realitynet - Realitynet.org
Off topic => De Huiskamer => Topic gestart door: Cora Bora op 6-11-2003, 14:43:57
-
Om ervoor te zorgen dat er meer geld aan onderwijs besteed wordt ben ik best bereid laten we zeggen 5% meer belasting te betalen. Het gaat tenslotte om de toekomst van onze kinderen.
-
Helemaal mee eens, als de zekerheid er zou zijn dat dat geld ook helemaal naar de scholen zou gaan, en niet naar bv het ministerie zelf (salarissen van ambtenaren enz.)
-
Ik vind ook dat er in Nederland meer geld naar het onderwijs moet. Dat moet dan alleen niet via het heffen van meer belasting. Ik denk namelijk dat een merendeel van de gezinnen in Nederland niet zo maar even een paar procent extra belasting kan ophoesten. De regering moet er voor kiezen om aan andere zaken minder uit te geven (ik heb wel wat ideetjes, maar dat is weer een hele andere discussie :) ), en dit geld in het onderwijs te stoppen.
-
Waarom wil je eigenlijk meer geld voor onderwijs Cora? Ik bedoel... wat zou je er mee doen?
-
Waarom wil je eigenlijk meer geld voor onderwijs Cora? Ik bedoel... wat zou je er mee doen?
het gaat er niet om wat ik wil. het gaat om de kwaliteit van het onderwijs. het gaat om simpele dingen die er gewoon niet zijn. zo hebben ze bij mijn kinderen op school wel een computer maar zonder cd-rom bv en met heel weinig schijfruimte. er is simpelweg geen geld voor beschikbaar gesteld door het rijk. en dit is de top van de ijsberg. er wordt verschrikkelijk veel al jaren lang bezuinigd. leerkrachten die het niet meer aan kunnen, teveel zieken daardoor. allemaal hardstikke onderbetaald....en ga maar door.
als er een extra potje was, dan is niet de vraag: wat gaan we er mee doen? maar de vraag zal zijn: wat gaan we het eerst doen?
-
Er wordt verschrikkelijk veel al jaren lang bezuinigd. leerkrachten die het niet meer aan kunnen, teveel zieken daardoor. allemaal hardstikke onderbetaald....en ga maar door.
:-[
Kan ik mijn stem nog veranderen?
-
Ik ben het op dit punt met Pim Fortuyn eens. (en dat is een van de weinige dingen waarmee ik het eens was). Om het onderwijs te verbeteren zijn andere maatregelen nodig dan er gewoon geld in te pompen.
-
zoals?
scholen kunnen nu al nauwelijks zorgen voor een 5 daagse en soms zelfs een 4 daagse werkweek omdat er geen geld is voor een extra leerkracht. Leerkrachten staan zelf na schooltijd de hele school te poetsen omdat er geen geld is voor een schoonmaakploeg.
Hoe kan dit nu nog efficienter?
Individuele aandacht als je achterloopt of juist ver voor, is er al helemaal niet bij.
Het onderwijs is nou juist een voorbeeld van een sector, waar een zak geld nou juist wel een groot verschil zal maken.
-
Dat is een probleem wat alleen in de Randstad speelt en ik doelde niet zozeer op het basisonderwijs, maar meer op het voorgezet onderwijs. Bij ons op school werd er vaak geld over de balk gegooid, onnodig veel stencils uitgedeelt. De kwaliteit gaat echt niet stijgen als er nog meer geld wordt tegen aan gegooid voor nog meer materiaal en leraren. Vaak zijn leraren niet gemotiveerd en denken: 'Laat ze hun gang maar gaan, ik krijg mijn geld toch wel.' Dat was niet alleen bij mij zo, maar ik hoorde het laatst ook bij RTL (nogwat tussen 5 en 7 op RTL 4). Uit een test was gebleken dat veel leerlingen op het VMBO vonden dat de kwaliteit slecht was en waardoor kwam het? Doordat de leraren niet gemotiveerd waren om leerlingen wat te leren. Bij ons op school was dat ook zo. De 2de fase werd uitgelegd als: 'Zelfstandigheid? Goed, hier is jullie opdracht. Ik ga koffie halen, toedeledokie.' Meestal als we het lokaal binnenkomen dan kletsten we nog wat, soms greep een leraar dan in door met de les te beginnen. Soms waren er leraren die zeiden niks, lieten ons kletsen en gingen nakijken, een uurtje later ging de bel, was er gewoon helemaal niks gebeurt. Maar als er een inspecteur was, braaf de leraar uithangen natuurlijk. Bovendien zijn er ontelbare nutteloze functies, zoals fulltime adjunct-directeur ;) (terwijl er gewoon ook een echte directeur rond liep). Eerst moet de organisatie en het leerplan (in mijn geval 2de fase) worden aangepakt.
Maar hiermee doel ik dus op andere zaken dan het basisonderwijs.
-
Zelf heb ik geen kinderen, dus daarvoor hoef ik het met deze stelling niet eens te zijn. Toch ben ik het met deze stelling eens, omdat het woord onze daarin hoogstwaarschijnlijk in het algemeen bedoeld wordt.
Dan ga je je natuurlijk afvragen: WAT zou ik met een ruimer budget doen?
Ik zou Jos niet zijn, als ik daar niet over had nagedacht.
1. Aantal goed gekwalificeerde leraren vergroten. Dit geldt zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs. Eigenlijk tot en met de Universiteit.
2. Buitenschoolse opvang strikter reguleren, en verplicht stellen. Leerlingen hangen aan de ene kant minder lang doelloos op straat, hun huiswerk kan daarnaast op die manier beter in goede banen worden geleid, waardoor er minder uitval is.
3. All-round maken van docenten bevorderen, zodat het uitvallen van een docent niet automatisch een vrij tussen-uur voor de leerlingen betekent.
4. Ouders/verzorgenden meer betrekken bij, dan wel regelmatiger inlichten over de vorderingen van hun zoon of dochter. Ouders eerder aanspreken op minder goede prestaties, zodat die minder lang voor hen verborgen blijven.
5. Leerlingen direct confronteren met onaanvaardbaar gedrag. Dit laatste is eigenlijk iets te algemeen. Ik bedoel ermee te zeggen, dat hen duidelijk gemaakt moet worden dat scholen er niet zijn om de jeugd zo lang mogelijk te pesten, maar dat ze er ook iets van kunnen opsteken. ALS er straffen moeten volgen, zoek dan een zinvolle taak uit, zodat een leerling het gevoel krijgt, dat hij er zelf ook iets aan heeft gehad.
-
Geen persoonlijke kritiek hoor, maar toch even wat dingetjes toevoegen
1. Aantal goed gekwalificeerde leraren vergroten. Dit geldt zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs. Eigenlijk tot en met de Universiteit.
Dat gebeurt van zowel, door de recessie hebben er dit jaar heel veel leerlingen aangemeld voor de PABO. Bovendien is het niet zozeer dat leraren niet gekwalificeerd zijn, maar geen motivatie hebben. Een ander probleem is dat er veel mensen zijn met de kennis, maar dit niet kunnen overbrengen, geen orde houden etc. etc.
2. Buitenschoolse opvang strikter reguleren, en verplicht stellen. Leerlingen hangen aan de ene kant minder lang doelloos op straat, hun huiswerk kan daarnaast op die manier beter in goede banen worden geleid, waardoor er minder uitval is.
Dit wordt al verkapt gedaan onder het motto van tussenuren. Bovendien lijkt me het niet fair om leerlingen te straffen met verplichte buitenschoolse opvang. Vooral jonge kinderen moeten niet de hele dag gericht zijn op schoolwerk, ook omdat ze er anders er een (nog grotere) afkeer van krijgen.
3. All-round maken van docenten bevorderen, zodat het uitvallen van een docent niet automatisch een vrij tussen-uur voor de leerlingen betekent.
Wat bedoel je met 'all-round', dat er altijd wel een vervanger klaar staat? Dat kan niet, want leraren zitten zelf ook met een rooster, of je moet voor elke leraarpost een dubbelpositie maken. Dat word wel erg duur, bovendien heeft een leraar een eigen werktempo en een vervanger weet niet wat al wel en wat al niet behandelt is.
4. Ouders/verzorgenden meer betrekken bij, dan wel regelmatiger inlichten over de vorderingen van hun zoon of dochter. Ouders eerder aanspreken op minder goede prestaties, zodat die minder lang voor hen verborgen blijven.
Hehe, klopt. Dit wordt meestal meegegeven op een stencil, die de ouders moeten ondertekenen en uit ervaring weet ik dat het makkelijk is om ze te laten tekenen, zonder dat ze weten waarvoor (bv. ik had een rapport en dat moest getekend terug; 'Mam, kan je hier even tekenen, is voor school.' 'Waar is dat dan voor?' 'Oh, voor schoolgeld enzo dat je betaalt hebt' 'oke')
5. Leerlingen direct confronteren met onaanvaardbaar gedrag. Dit laatste is eigenlijk iets te algemeen. Ik bedoel ermee te zeggen, dat hen duidelijk gemaakt moet worden dat scholen er niet zijn om de jeugd zo lang mogelijk te pesten, maar dat ze er ook iets van kunnen opsteken. ALS er straffen moeten volgen, zoek dan een zinvolle taak uit, zodat een leerling het gevoel krijgt, dat hij er zelf ook iets aan heeft gehad.
Op school zelf leer je ook bijna geen fluit, alle informatie staat in de boeken, alleen in de 1ste en 2de klas leer je nog weleens wat van een leraar, maar de kennis die je opdoet is 90% uit boeken/maakwerk en 10% uitleg van de leraar. (Geldt niet voor technische vakken). Heel vaak heb je het idee: 'Wat doe ik hier?' Het enige waarvoor ik eigenlijk naar school ging was omdat het gezellig was (en verplicht) :-\
Maar dit is mijn mening en ook geheel beredeneert vanuit mijn eigen situatie.
-
Als 'erkend insider' op een VMBO-school op het moment, ben ik het zeker met de stelling eens. Ik kan trouwens alleen echt spreken over mijn vakgebied (Bèta) en over wat ik zie op mijn school.
De boeken zijn ronduit slecht. Het zijn oude boeken, waar in guldens gerekend wordt en ik vind dat niet kunnen. Ik heb het daar ook over gehad op school, maar er is geen geld voor nieuwe boeken.
De materialen voor de practica bij natuur-/scheikunde zijn oud, versleten en vaak kapot. De leerlingen weten niet wat het is om met een nieuwe osciloscoop te werken, ze werken met dingen van minstens 10 jaar oud. Reden: Er is geen geld voor nieuwe spullen.
Op de hele school zijn er voor de leerlingen om hun huiswerk op te maken maar liefst 4 computers. 875 leerlingen, 4 computers... Op mijn vraag: waarom zo weinig? Tja, daar is geen geld voor.
De docenten all round maken las ik hier ook ergens. Binnen bepaalde vakgebieden gebeurt dat nu al. Zo word ik opgeleid voor natuur- en scheikunde. De docent bij wie ik stage loop, is officieel een biologiedocent, maar geeft ook natuur-/scheikunde. Dit is omdat op het VMBO het niveau natuurlijk zodanig is, dat dit ook kan, maar ook op een HAVO/VWO-school moet dit te doen zijn, door bijscholing.
Leerlingen stimuleren om in het onderwijs te gaan, om docent te worden, wordt hier in Zuid-Nederland al gedaan, ik weet niet hoe het in de rest van het land is. Leerlingen die op een zogenaamde OMO-school zitten (Ons Middelbaar Onderwijs) en een lerarenopleiding gaan volgen (met uitzondering van gym en Pabo), komen in aanmerking voor een studiebeurs. Ik heb ook zo'n beurs. Het betekent dat je per jaar (als je voldoende studiepunten haalt) €1300,- krijgt. Ook krijg je goede stagevergoedingen in het tweede, derde en vierde jaar. Na je studie heb je al een baangarantie, je krijgt meteen een baan aangeboden voor minimaal 4 jaar en dan minimaal een halve baan, zodat je nog verder kan studeren eventueel.
Ik las vanmorgen in de Spits ook het stuk over VMBO-leerlingen die niet tevreden zijn over hun scholen. Ik snap dat best, als ik de school zie waar ik stage loop. Leraren zijn op zich wel gemotiveerd, maar in de docentenkamer wordt er toch veel gepraat over wat de leerlingen nu weer voor doms hebben gedaan. Ik heb het daar ook met leerlingen over gehad en zij zien zichzelf ook redelijk dom. Ze denken dat ze niet echt iets kunnen worden, behalve vrachtwagenchauffeur. Ik heb ze toen uitgelegd dat dat ook een belangrijk beroep is, anders zouden de supermarkten geen voorraad krijgen. Toen zagen ze in dat ook zij hartstikke nodig zijn in de maatschappij. Ik denk dat dat ook meespeelt.
Voor zover mijn mening.
-
Ik ben een beetje ambivalent op dit punt.
Ja er moet mee geld naar het onderwijs, maar het grootste probleem in het onderwijs is het feit dat de scholen geld krijgen van het rijk op basis van het aantal leerlingen dat het eindexamen haalt en dat leerlingen op een te hoog niveau worden ingeschaald.
Mijn moeder is lerares Frans (en ik heb ook een bevoegdheid voor het VMBO) en de praktijk leert dat als kinderen in de brugklas bijvoorbeeld bij de vervoegingen van avoir en être (hebben en zijn) in de tegenwoordige tijd (dus je hoeft eigenlijk maar 12 dingen uit je hoofd te leren) op 10 zinnen 7 fouten maken (of erger) dus een 3 zouden horen te krijgen.
Maar nee, dat is zielig dus geven we ze een 6.
Het gebeurt! Deze week nog bij mijn moeder op school.
Dit is een voorbeeld uit de brugklas, alle kinderen gaan over naar de tweede met een 6 gemiddeld, wat dus eigenlijk een 3 moet zijn en dan vinden ze het raar dat in de eindexamenklas ze het opeens niet snappen.
En... omdat de school geld krijgt naar rato van het aantal eindexamenleerlingen, wordt er dus veel opgewaardeerd en daalt het niveau.
Leraren die kinderen op de juiste manier becijferen (dus die 3 geven) worden op het matje geroepen door de directie. Liever een hoog schoolgemiddelde dan leerlingen die de stof daadwerkelijk beheersen...
Het idee van Groenlinks (?) om het colleggeld af te schaffen en elke student genoeg geld te geven om rond te komen, vind ik wel weer een goed idee
-
Ik ben een beetje ambivalent op dit punt.
"knip heel verhaal"
Tjee dit is toch wel heel erg als het tegenwoordig zo gaat..!!
Zelf heb ik geen kinderen, dus ook niet zo op de hoogte van deze materie/problematiek...
Maar Als ik dit zo lees....Dan begrijp ik dat "hoogbegaaft" tegenwoordig ook niet veel meer wil zeggen..
-
Het idee van Groenlinks (?) om het collegegeld af te schaffen en elke student genoeg geld te geven om rond te komen, vind ik wel weer een goed idee
Wat is de gedachte achter dit idee? Want zoals het hier staat hevel je dus geld over van de scholen naar de student. Ik zie niet waar dit zinnig voor is.
-
er wordt hier nu vooral gesproken over studenten en voortgezet onderwijs. ik zou alleen eerst willen dat er meer aandacht wordt besteedt aan het basisonderwijs, zodat alle kinderen gelijke kansen hebben om ook daadwerkelijk te gaan studeren. nu is dat niet zo, en dat vind ik een slechte zaak. studeren zou geen elitesport moeten zijn....
-
Ik vind de persoonlijke aanpak van minister van der Hoeven eigenlijk wel goed. Ze stapt op willekeurige leerlingen/docenten af, en zegt: nu wil ik eens uit jullie eigen mond horen waar de grootste knelpunten worden ervaren.
Misschien is deze opmerking een beetje gekleurd, want zij was in de jaren 80 mijn directrice/werkgeefster op het CAVV te Maastricht. Eerlijkgezegd moest ik haar toen niet zo erg, maar ben ik haar aanpak later meer gaan waarderen. De docent/leerling het gevoel geven dat ze persoonlijk naar hen luistert, maar niet alleen luistert: ze probeert ook meteen een oplossing voor het probleem te vinden.
Dat heb ik Païs en Deetman nooit zien doen. Die waren minister van onderwijs in de tijd dat Maria van der Hoeven mijn directrice was, dat was in de periode
1983-1986.
-
ik denk dat er op zich genoeg geld naar het onderwijs gaat ( of het nou basis of voortgezet is, maakt ff niet uit).
ik krijg de indruk dat tegenwoordig te veel kinderen als "probleem"geval worden aangemerkt. je kan het zo gek niet bedenken, of er wordt wel een of andere ziekte aangehangen: adhd, dyslexie, hoogbegaafd, weet ik veel wat. er moet gelijk individuele begeleiding aan te pas komen.
waar is de tijd gebleven dat kinderen die wat slimmer waren naar HAVO/VWO gingen en kinderen die wat dommer waren naar het lager beroepsonderwijs??
soms denk ik wel eens dat er meer leraren/therapeuten op scholen rondlopen dan leerlingen.
-
voorbeeld: ik woon naast een basisschool met 8 groepen, daar lopen 23 leraren rond.
(het schijnt dat fulltime werken in het onderwijs niet meer kan tegenwoordig).
in mijn tijd (en ik ben al 33 ;D) waren er gewoon 6 leraren op 6 klassen. je deed het hele jaar met 1 juf of meester en die hield 30 kinderen in toom en dat ging prima!
-
in mijn tijd (en ik ben al 33 ;D) waren er gewoon 6 leraren op 6 klassen. je deed het hele jaar met 1 juf of meester en die hield 30 kinderen in toom en dat ging prima!
Alleen gingen wij wel ongewapend naar school Daantje!
:P
-
In mijn tijd op de basisschool (ben nu 19 :P ) had ik ook per jaar 1 leraar en een aparte leraar voor muziek, die dan de hele school muziekles gaf. Schijnbaar waren de rest van de docenten zo a-muzikaal als een mossel ofzo... Pas in groep 8 kreeg ik twee docenten, maar die wisselden elkaar gewoon af. Maandag en dinsdag de een, woensdag om de week dezelfde, donderdag en vrijdag de ander. Ik zou trouwens niet weten hoe het nu daar is, ben er al lang niet meer geweest.
Kinderen worden in principe wel snel als probleem aangezien, maar in mijn ogen zijn kinderen ook sneller een probleem dan toen ik 13 jaar was... klinkt misschien stom, maar ik heb het gevoel dat ook de jongeren van een jaar of 16 nu heel anders zijn dan toen ik 16 was, en dat is echt nog maar 3 jaar geleden. Ik wil trouwens ook niet zeggen dat alle jongeren zo zijn, maar het gros wel. Veel van die BrEeZaH-meiskes en zwaar veel make-up... Opstaan voor een ouder iemand in de bus? Ho maar, terwijl ik dat altijd geleerd heb. En veel mensen van mijn leeftijd ook.
De kinderen en jongeren van nu zijn ook brutaler dan een paar jaar geleden volgens mij. Ik zat gister in de klas te observeren (4 VMBO) en leerlingen waren super brutaal tegen de docent, hij kreeg allemaal ijzeren dingen naar het bord gegooid en werd 5 minuten voor het einde van de les bekogeld met een cassettebandje! Nu vraag ik je... die jongeren zijn 15-16 jaar! De docent was boven de 50... dat doe je dan toch niet? Of ligt dat dan aan mij...
Ik las ook dat scholen leerlingen extra hoge punten geven om ze maar te laten slagen... Gister moesten de raportcijfers ingevuld worden en de leerlingen krijgen alleen maar een 5, 6 of 7 op het rapport. Ze mogen ook geen 8 of 9, hoewel sommige leerlingen een 8,7 gemiddeld stonden. Maar dus ook niet lager dan een 5, waardoor leerlingen die een 3 gemiddeld staan, ook niet zo heel slecht overkomen.
Bij ons in de docentenkamer hangt:
You should be proud to be a teacher, you make the future.
-
Wat is de gedachte achter dit idee? Want zoals het hier staat hevel je dus geld over van de scholen naar de student. Ik zie niet waar dit zinnig voor is.
Ja en nee.
Je hevelt idd van het ene potje naar het andere, maar ik weet nog goed wat een ramp hetwas als dat collegegeld weer betaald moest worden.
Veel studenten hebben geldproblemen, en als het collegegeld wordt afgeschaft en studenten genoeg krijgen om rond te komen vervallen veel leningen en schulden...
Ik neem aan dat ze dat bedoelen/
oja en bij mijn moeder op school hebben ze 2 (twee!) brugklassen met hoogbegaafde kinderen!!
Ik had vroeger niet één hoogbegaafd iemand in de klas, of ik moet het zelf geweest zijn....
-
Ik heb vandaag op m'n stageschool eens veel informatie ingewonnen over de werkwijze van de school.
1. Niemand kan blijven zitten. Een leerling had vorig jaar 4 vijven en 4 vieren op z'n rapport en toch ging hij over. "Als we maar van hem af zijn."
2. De leerlingen krijgen alleen een 5, 6 of 7 op hun rapport, zelfs als ze een 10 gemiddeld staan. Zo kunnen ze op hun volgende rapport niet snel achteruit gaan. Ook mogen ze per rapport maar max. 2 punten achteruit gaan, dus van een 7 naar een 5.
3. De boeken zijn voor de tweede en derde klas hetzelfde, dat wil zeggen: In de tweede klas zitten alle niveau's nog bij elkaar, maar vanaf de derde klas wordt het gesplitst. Het laagste niveau krijgt nog een jaar dezelfde stof als in de tweede klas.
Dit alles gebeurt zodat de kinderen maar slagen, zodat de school maar subsidies krijgt. Ik schrok er wel van toen ik dat hoorde, ik vind het niet kunnen, maar toch gebeurt het.
-
Belachelijk. Wat zegt mijn voormalig directrice hiervan, of mag een school dit ECHT zelf bepalen? Wat betreft die onvoldoendes: weten ze niet dat dit de leerling alleen maar verder benadeelt? En volgens mij werkt het ook echt niet motiverend voor een leerling om goed zijn/haar best te doen, als het hoogst haalbare rapportcijfer een 7 is. Dan zou iemand die gemiddeld een 7 haalt, in verhouding met degene die gemiddeld een 10 haalt, dus ee 5 op het rapport moeten krijgen, want anders is het meten met twee, of meer, maten.
-
Wat vinden jullie hiervan?
De verhalen die hier staan over schoolpraktijken bundelen in een worddocument en dit sturen naar de poltieke partijen
Misschien dat er dan kamervragen over gesteld gaan worden, en wordt er misschien ook daadwerkelijk iets aan gedaan.
Wie weet haalt het niks uit, maar als we niks doen gebeurt er ook niks.
Bij deze vraag ik de toestemming van Annuh en Dopey om hun verhalen (zonder naam en toenaam) alvast te sturen naar "mijn" partij, de SP.
-
Wat vinden jullie hiervan?
De verhalen die hier staan over schoolpraktijken bundelen in een worddocument en dit sturen naar de poltieke partijen
Misschien dat er dan kamervragen over gesteld gaan worden, en wordt er misschien ook daadwerkelijk iets aan gedaan.
Wie weet haalt het niks uit, maar als we niks doen gebeurt er ook niks.
Bij deze vraag ik de toestemming van Annuh en Dopey om hun verhalen (zonder naam en toenaam) alvast te sturen naar "mijn" partij, de SP.
het is zeker het proberen waard!
-
Perfect,
Als je het ook aan mij had gevraagd, had ik ook ja gezegd. Waarom niet rechtstreeks aan minister van der Hoeven? Dan bedoel ik meer in het bijzonder mijn reactie op het verhaal van Annuh. Bij deze: mijn opmerking mag er zeker bij.
-
Ik vind het een heel goed idee, Idefix! ::ok:: Van mij mag je. Ik weet trouwens ook niet of ik de schoolnaam in m'n verhalen heb genoemd, maar zou je die ook niet willen noemen alsjeblieft? Ik weet namelijk niet of ze daar zo blij mee zullen zijn :-\
-
Belachelijk. Wat zegt mijn voormalig directrice hiervan, of mag een school dit ECHT zelf bepalen? Wat betreft die onvoldoendes: weten ze niet dat dit de leerling alleen maar verder benadeelt? En volgens mij werkt het ook echt niet motiverend voor een leerling om goed zijn/haar best te doen, als het hoogst haalbare rapportcijfer een 7 is. Dan zou iemand die gemiddeld een 7 haalt, in verhouding met degene die gemiddeld een 10 haalt, dus ee 5 op het rapport moeten krijgen, want anders is het meten met twee, of meer, maten.
De leerlingen krijgen als ze eigenlijk moeten blijven zitten een brief thuisgestuurd aan de ouders waar het instaat... maar verder wordt er echt niets mee gedaan. Dat van die cijfers op het rapport doen ze, zodat de leerlingen de volgende periode niet ineens veel hogere of lagere cijfers kunnen halen. Maar de gemiddelden tellen voor de volgende perioden wel mee.
-
nee de schoolnaam staat nergens genoemd, en ook alle andere verwijzingen naar namen of personen (voor zover aanwezig) heb ik eruit gehaald.
(keb het nog niet opgestuurd hoor, ik wil eerst weten of Dopey het ook oke vindt)