Realitynet - Realitynet.org

Oudere seizoenen => Online spellen => Time Warpers 2012 => Topic gestart door: Molcrazy op 19-04-2012, 17:48:33

Titel: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 19-04-2012, 17:48:33
In dit topic verschijnen de opdrachten voor de kandidaten.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 2-05-2012, 16:09:23
Aflevering 1 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een grotschildering. Dit mag je invullen zoals je zelf wilt: met of zonder kleur, concreet of abstract, ... Wat je tekent/creëert, mag ook zelf gekozen zijn: een dinosaurus, een oermens, een prehistorisch werktuig, ... zolang het maar geassocieerd is met de prehistorie.

Post je creatie ten laatste op zondag 6 mei, 20u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 5-05-2012, 17:29:13
Aflevering 1 - game

Verf de woorden op jullie stenen tablet. Als jullie dit goed doen, houden jullie een aantal letters over.

De Kameleon wil weten:
- hoeveel letters er in totaal over zijn (bv 5)
- hoeveel medeklinkers er zijn (bv 4)
- hoeveel klinkers er zijn (bv 1)

PM je antwoord naar Molcrazy voor maandag 7 mei, 20u. Elke Warper mag maar één keer een antwoord insturen.

Het eerste goede antwoord krijgt een bonustoken.
Het vijfde goede antwoord krijgt een verminderingstoken.

PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 7-05-2012, 15:29:40
Aflevering 1 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 9 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot woensdag 9 mei, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 7-05-2012, 18:21:53
Aflevering 1 - game

Eventuele winnaars van tokens worden via PM op de hoogte gebracht. Het is aan hen om te beslissen of ze dit bekend maken of niet.

Ook zal hen gevraagd worden of ze hun token willen inzetten of niet.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 7-05-2012, 18:28:57
Aflevering 1 - quiz

De quiz zal morgen rond 19u verstuurd worden.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 11-05-2012, 16:12:32
Aflevering 2 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een mini-piramide. Die kan getekend worden, gevouwen worden, er kan een maquette gemaakt worden, ...

Post je creatie ten laatste op maandag 14 mei, 20u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 12-05-2012, 12:19:39
Aflevering 1 - oplossingen

- de woordzoeker: na een goede oplossing zou je nog 31 letters over gehad moeten hebben waarvan 25 medeklinkers en 6 klinkers

PS: het was de bedoeling om de Y als medeklinker te laten tellen maar omdat ik dat niet in de opgave had gezet, heb ik Y zowel goed gerekend als klinker of medeklinker. Het goede antwoord is dus 25/6 of 24/7

- de quiz:
1. 65 miljoen jaar
2. herbivoor = planteneter
3. Precambrium - Cambrium - Ordovicium - Siluur - Devoon - Carboon - Perm - Trias - Jura - Krijt - Tertiair - Quartair
4. Gideon Mantell
5. platentektoniek
6. Centrosaurus = Ceratops, de anderen zijn Stegosaurussen
7. autoradiateur (de platen op de rug van een Stegosaurus koelen het bloed af wanneer het te warm is geworden)
8. Pangaea
9. Spinosaurus
10.verschrikkelijke hagedis (<Gr. deinos + saurus)

- creatieve opdracht: dit heeft geen oplossing omdat de score gebaseerd is op meningen van de kandidaten, meningen van een jury en eventuele tokens. Aan het einde van het spel wil ik de rangschikkingen van elke week wel bekend maken.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 14-05-2012, 21:16:04
Aflevering 2 - game

Los de puzzel op.

Maak een screenshot van de juiste oplossing en PM/mail Molcrazy voor woensdag 16 mei, 20u. Elke Warper mag maar één keer een antwoord insturen.

Het eerste goede antwoord krijgt een wisseltoken.
Het vijfde goede antwoord krijgt een bonustoken.

PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 14-05-2012, 21:17:25
Aflevering 2 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 8 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot woensdag 16 mei, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 16-05-2012, 13:37:06
Aflevering 2 - quiz

De quiz zal vanavond rond 20u verstuurd worden.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 16-05-2012, 16:58:53
Aflevering 2 - game

Eventuele winnaars van tokens worden via PM op de hoogte gebracht. Het is aan hen om te beslissen of ze dit bekend maken of niet.

Ook zal hen gevraagd worden of ze hun token willen inzetten of niet.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 16-05-2012, 19:49:15
Aflevering 2 - quiz

Stuur je antwoorden in PM naar Molcrazy voor vrijdag 18 mei, 20u. Elke Warper mag maar één keer insturen.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 22-05-2012, 19:04:32
Aflevering 3 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een zuil. Die kan gecreëerd worden zoals je zelf wil: iets knutselen, iets tekenen, ... Uiteraard wordt er geen zuil van 2 meter verwacht, het kan gewoon een mini-zuil zijn. Besteed vooral aandacht aan de top van de zuil (dus eerder de Korinthische traditie dan de Dorische).

Post je creatie ten laatste op vrijdag 25 mei, 20u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 22-05-2012, 19:09:07
Aflevering 2 - oplossingen

- de quiz:
1. farao = Groot Huis
2. Bucephalus = koeienkop
3. Vallei der Koningen, DK 62
4. 1953, Due Notti Con Cleopatra
5. Saqqara
6. een pictogram dat een woord, morfeem of klank uitbeeldt
7. Jean-François Champollion, Steen van Rosetta
8. een canope bevat menselijke stoffelijke overblijfselen
Amset      lever
Doeamoetef   maag
Hapy      longen
Kehbesenoef   darmen
9. In een mastaba werd ook het gewone volk begraven.
10. alle prinsessen trouwen

PS: jullie gaven bij vraag 9 allemaal de oplossing dat een mastaba een afgeknotte piramide is, dat heb ik goed gerekend
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 25-05-2012, 16:06:12
Aflevering 3 - game

Los de getallenreeksen op die jullie via PM ontvangen. Elke Warper mag maar één keer een antwoord insturen. Doe dit voor zondag 27 mei, 20u.

Het eerste goede antwoord krijgt een immuniteitstoken.
Het vijfde goede antwoord krijgt een blokkeertoken.

PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 26-05-2012, 14:56:25
Aflevering 3 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 7 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot maandag 28 mei, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 28-05-2012, 14:45:55
Aflevering 3 - quiz

De quiz zal vanavond rond 22u verstuurd worden.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 28-05-2012, 15:37:35
Aflevering 3 - game

Eventuele winnaars van tokens worden via PM op de hoogte gebracht. Het is aan hen om te beslissen of ze dit bekend maken of niet.

Ook zal hen gevraagd worden of ze hun token willen inzetten of niet.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 29-05-2012, 16:57:13
Aflevering 3 - extra opdracht

Swifty en Jann, ik wil van jullie een moment dat jullie beiden online zijn zodat jullie evenveel kans hebben om als eerste de extra opdracht in te leveren.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 29-05-2012, 17:03:10
Aflevering 3 - oplossingen

- de quiz:
1. Troje
2. Socrates – Plato – Aristoteles
3. In Sparta werden niet-gezonde kinderen van het Taygetusgebergte geworpen.
4. De Hangende Tuinen van Babylon
5. Pythia
6. Aeneïs & Vergilius, Ilias & Homeros, Metamorphosen & Ovidius
7. Artemis & jacht, Hephaistos & smeedwerk, Hermes & boodschapper
8. De mens
9. Ariadne, die met haar wollen draad Theseus hielp de weg terug te vinden uit het labyrint van de Minotaurus
10. Chiron want hij is een goede centaur
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 29-05-2012, 22:02:38
Aflevering 4 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een Romeinse god/godin. Hoe ziet hij/zij eruit en wat is zijn/haar domein? Een bondige uitleg volstaat.

Post je creatie ten laatste op vrijdag 1 juni, 20u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 30-05-2012, 00:19:10
Aflevering 4 - creatieve opdracht

Ter verduidelijking: het is de bedoeling om een god/godin te creëren én een bondige uitleg te geven.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 2-06-2012, 15:00:18
Aflevering 4 - game

Los het logigram op dat jullie via PM ontvangen. Elke Warper mag maar één keer een antwoord insturen. Doe dit voor maandag 4 juni, 20u.

Het eerste goede antwoord krijgt een bonustoken.
Het vijfde goede antwoord krijgt een verminderingstoken.

PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 2-06-2012, 15:01:24
Aflevering 4 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 6 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot maandag 4 juni, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 4-06-2012, 18:02:24
Aflevering 4 - game

Eventuele winnaars van tokens worden via PM op de hoogte gebracht. Het is aan hen om te beslissen of ze dit bekend maken of niet.

Ook zal hen gevraagd worden of ze hun token willen inzetten of niet. Warpers die tokens hebben, kunnen deze inzetten tot de deadline van de laatste opdracht.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 4-06-2012, 18:05:49
Aflevering 4 - quiz

De quiz zal morgen rond 19u verstuurd worden.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 5-06-2012, 19:01:39
Aflevering 4 - quiz

Jullie hebben tijd om de quiz op te lossen tot donderdag 7 juni, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 8-06-2012, 00:32:06
Aflevering 4 - creatieve opdracht

Enkele Warpers waren te laat met het inleveren van hun ranking. Zij krijgen 5 minpunten voor de creatieve ranking.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 8-06-2012, 15:45:36
Aflevering 4 - oplossingen

- het logigram
Cora      17u30      2u          broer
Karel      18u         2u30       moeder
Lonneke 17u15      1u30      vader
Martijn   18u15      1u         buurvrouw
Sylvia      17u45     30         zus   

- de quiz:
1. Welke persoon stichtte Rome en van wie was hij de zoon?
2. Wie hoort niet in het rijtje thuis en waarom? Julius Caesar – Pompeius – Octavianus – Crassus
3. Wie leidde een leger van ontsnapte gladiatoren en slaven?
4. Waarvoor stond de Muur van Hadrianus symbool?
5. Wat was er bijzonder aan de Juliaanse kalender?
6. De Warpers die zich nu in Rome bevinden mogen een toga dragen. Waar of niet waar en waarom?
7. Wat betekent ‘Carpe diem’ en wie bedacht dit?
8. Welk woord staat hier? FJAADZ (sleutel: Rot5)
9. Waarvoor staat S.P.Q.R.? (zowel Latijn als Nederlands)
10. Welke stijlfiguur is dit: witte sneeuw?

1. Romulus – Mars & Rhea Silvia
2. Octavianus, hij behoorde tot het Tweede Triumviraat
3. Spartacus
4. Romeinse macht
5. De kalender volgde niet meer de cyclus van de maan maar het zonnejaar.
6. Niet waar: de toga is kenmerkend voor Romeinse mannen. De Warpers zijn geen Romeinen en ook niet allemaal mannen dus niemand mag hem dragen.
7. ‘Pluk de dag’, Horatius
8. koffie
9. Senatus Populusque Romanus – De Senaat en het Volk van Rome
10. pleonasme
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 8-06-2012, 15:49:21
Aflevering 5 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een Inca-schat. Hoe ziet zo'n schat er voor jou uit? Er wordt een echte schat verwacht dus goud, zilver, juwelen, ... dat soort zaken in een kist. (dus niet alle ijsjes/DVD's/videospelletjes/... ter wereld)

Een uitleg hoeft niet want bondig zijn, lukt jullie niet ::tandpastasmiley::

Post je creatie ten laatste op zondag 10 juni, 20u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 11-06-2012, 15:39:19
Aflevering 5 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 5 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot woensdag 13 juni, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 11-06-2012, 15:55:33
Aflevering 5 - game

Los de raadsels op die jullie via PM ontvangen. Elke Warper mag maar één keer een antwoord insturen. Doe dit voor woensdag 13 juni, 20u.

Het eerste goede antwoord krijgt een immuniteitstoken.
Het vijfde goede antwoord krijgt een blokkeertoken.

PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 15-06-2012, 14:29:57
Aflevering 5 - quiz

De quiz zal in de loop van vandaag verstuurd worden.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 15-06-2012, 17:43:05
Aflevering 5 - quiz

Jullie hebben tijd om de quiz op te lossen tot zaterdag 16 juni, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 18-06-2012, 15:59:25
Aflevering 5 - game

Eventuele winnaars van tokens worden via PM op de hoogte gebracht. Het is aan hen om te beslissen of ze dit bekend maken of niet.

Ook zal hen gevraagd worden of ze hun token willen inzetten of niet. Warpers die tokens hebben, kunnen deze inzetten tot maandag 18 juni, 23u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 28-06-2012, 16:28:08
Aflevering 5 - oplossingen

- raadsels
1)   Maak met de volgende getallen een nieuw getal zodat de waarde van het nieuwe getal zo dicht mogelijk bij 927 aanleunt: 10, 10, 1, 2, 6, 8. Je mag optellen, verminderen, vermenigvuldigen en delen. Gebruik elk getal één keer. Geef de bewerking én het eindgetal.
2)   Cryptisch: deze twee vogels laten je erin trappen.
3)   In een kamer hangt een gloeilamp. Je bevindt je buiten deze kamer en voor je staan drie schakelaars. Hoe weet je met zekerheid welke schakelaar ervoor zorgt dat de gloeilamp brandt als je slechts één keer in de kamer mag gaan kijken?

1) (1+8)* ((10*10) + (6:2)) = 927
opm oorspronkelijk was het de bedoeling dat je elk getal (dus 1, 2, 6, 8, 10 en 10) in een bewerking zou gebruiken. Bovenstaande oplossing zou dan niet kunnen aangezien daar bv 100 + 3 gedaan wordt en dat allebei geen van de originele getallen zijn. Echter was ik vergeten dit in de opgave te zetten dus werd het goed gerekend. Anders zou dit de oplossing zijn: 10 + 1 = 11, 11 x 10 = 110, 110 + 6 = 116, 116 x 8 = 928, 928 – 2 = 926.
2) valkuil
3) Je doet bijvoorbeeld schakelaar 1 aan en wacht vijf minuten. Vervolgens doe je schakelaar 1 uit en schakelaar 2 aan. Dan ga je kijken. Als de lamp brandt, dan is schakelaar 2 de juiste schakelaar. Als de lamp niet brandt maar wel warm aanvoelt, dan is schakelaar 1 de juiste schakelaar. Als de lamp niet brandt en koud aanvoelt, dan is schakelaar 3 de juiste schakelaar.

- de quiz:
1. Wat betekent Machu Picchu in het Quechua?
2. Welke steden vormden de Azteekse Driebond?
3. Welke typische wolsoort gebruikten de Inca’s om hun kledij te maken?
4. Wat is tegenwoordig een probleem voor veel Maya’s?
5. Welke drie soorten Inca’s waren er volgens Inca Carcilaso de la Vega?
6. Wat is een bola?
7. Welke bekende Inca-heerser kun je vormen met de letters van de volgende naam: Paul Ahata?
8. Hoe heetten de twee klassen bij de Azteekse bevolking?
9. Waarom offerden de Azteken mensen?
10. Hoe heet de zonnegod bij de Inca’s?

1. Oudeman Hoogte
2. Tenochtitlan, Texcoco en Tlacopan
3. alpacawol
4. Enerzijds willen ze profiteren van de goede kanten van de moderne wereld, anderzijds willen ze hun eigen identiteit niet verliezen.
5. volbloed inca, halfbloed inca, inca bij benoeming
6. een twee- of drieriemige lasso met kogels aan de uiteinden bedoeld om dieren aan hun benen te vangen
7. Atahualpa
8. gewone bevolking = macehualtin, adel = piltin/tlahtoanimeh
9. ze dachten dat anders de zon niet meer zou opkomen
10. Inti
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 28-06-2012, 16:29:41
Aflevering 6 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een wapenschild. Je mag dit creëren hoe je wil: tekenen, boetseren, knutselen, ...

Post je creatie ten laatste op zaterdag 30 juni, 20u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 2-07-2012, 12:34:58
Aflevering 6 - game

Los de denkoefening op die jullie via PM ontvangen. Elke Warper mag maar één keer een antwoord insturen. Doe dit voor maandag 2 juli, 20u.

Het eerste goede antwoord krijgt een bonustoken.

PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 2-07-2012, 12:35:29
Aflevering 6 - quiz

De quiz zal vanavond verstuurd worden.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 2-07-2012, 16:04:42
Aflevering 6 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 4 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot woensdag 4 juli, 14u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 4-07-2012, 23:05:38
Aflevering 6 - oplossingen
- denkoefening: je gaat een kamer binnen en ziet op de muur recht tegenover je 100 lampen. Op een tafel in het midden van de kamer zie je 100 schakelaars. Schakelaar 1 is aangesloten op alle veelvouden van 1. Wat betekent dit? Wanneer schakelaar 1 'geschakeld' wordt, gaan alle lampen die veelvouden zijn van 1 (de lampen zijn genummerd van 1 tem 100) branden indien ze uit staan óf ze gaan uit indien ze aan het branden zijn.

Schakelaar 2 laat alle veelvouden van 2 branden, schakelaar 3 alle veelvouden van 3, enz. Welke lampen branden wanneer je alle schakelaars één keer hebt geschakeld? Bij het binnenkomen van de kamer staan alle lampen uit.



De oplossing is makkelijker dan misschien op het eerste gezicht lijkt. Je hoeft niet alle 100 schakelaars uit te gaan rekenen. Wanneer je de eerste 10 schakelaars bekijkt, merk je dat na het switchen lampen 1, 4 en 9 branden. Dit zijn de kwadraten van 1, 2 en 3. Toevallig? Als je twijfelt, ga je nog even door met de volgende 10 schakelaars waarna je merkt dat alleen lamp 16 brandt wat het kwadraat van 4 is. Dit is geen toeval. Na het switchen van alle schakelaars branden lampen 1, 4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, 81 en 100.


- de quiz:
1. Wat zijn de Grote Volksverhuizingen?
2. Wat is de Reconquista?
3. Wat is de Beeldenstorm?
4. Noem 3 Germaanse Rijken.
5. De hoeveelste Merovingische koning was Chlothar II als je start in 447?
6. Wanneer stierf de laatste Karolingische vorst?
7. Welke oorzaak hebben de Pest van Justinianus en de Zwarte Dood gemeen?
8. Wat is de naam van het document samengesteld door Willem de Veroveraar dat een overzicht bood van alle bezittingen in het land om belastingen te kunnen heffen?
9. Wat is de belangrijkste en de bekendste Hanze?
10. Wat is de volledige naam van de veronderstelde uitvinder van de boekdrukkunst?

1. het binnendringen van verschillende stammen in het Romeinse Rijk tussen de 4e en de 6e eeuw
2. een periode van ongeveer 800 jaar waarin enkele christelijke koninkrijken op het Iberische Schiereiland erin slaagden om de moslims van het schiereiland te verdrijven
3. de vernieling op grote schaal van heiligenbeelden en andere objecten van religieuze kunst alsmede van liturgische gebruiksvoorwerpen
4. Visigoten, Ostrogoten, Hunnen, Angelen, Saksen
5. 9e
6. 987
7. builenpest
8. Domesday Book
9. De Duitse Hanze
10. Johannes Gensfleisch zur Laden zum Gutenberg
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 4-07-2012, 23:10:23
Aflevering 7 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een hoed voor Napoleon. Je mag dit creëren hoe je wil.

Post je creatie ten laatste op zaterdag 7 juli, 15u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 4-07-2012, 23:12:53
Aflevering 7 - game

Er liggen 100 stokjes op een tafel. Om de beurt mogen jullie 1, 2 of 3 stokjes wegnemen. Wie het laatste stokje pakt, wint.

Jullie spelen in alfabetische volgorde: D*N – Mollenvanger21 – Nieky – Swifty. Echter krijgen jullie met dit spel allemaal punten en wel als volgt: stel dat D*N wint, dan pakt hij 4 punten. De andere punten worden van hoog naar laag gegeven aan de mensen die na D*N komen. Mollenvanger21 zou er dus 3 krijgen, Nieky 2 en Swifty 1.

Voor dit spel wordt een nieuw topic geopend.


De winnaar krijgt een verminderingstoken.


PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 6-07-2012, 15:09:28
Aflevering 7 - quiz

De quiz zal vanavond verstuurd worden.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 6-07-2012, 23:36:52
Aflevering 7 - quiz

Jullie hebben tijd om de quiz op te lossen tot zondag 8 juli, 14u.

Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 7-07-2012, 14:14:21
Aflevering 7 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 3 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot zondag 8 juli, 14u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 8-07-2012, 19:01:18
Aflevering 7 - oplossingen
- de quiz:
1. Welke wet beoogde arbeidersverenigingen en stakingen te verbieden?
2. De Bastille had de vorm van een onregelmatige rechthoek met acht torens. Tussen welke torens bevond de ingang zich?
3. Onder welke bijnaam was kardinaal Richelieu ook bekend?
4. Welke markies was een nationale held voor zowel Frankrijk als de Verenigde Staten?
5. Hoe kennen we Jeanne-Antoinnette Poisson beter?
6. Welke juridische hervorming van Napoleon Bonaparte had een grote en blijvende invloed op het recht in vele landen?
7. Hoeveel kinderen kregen Lodewijk XVI en Marie-Antoinette?
8. Wat is de bijnaam van Lodewijk XIV?
9. Welk werk van Voltaire dateert uit 1759?
10. Wie creëerde ‘De eed van de Horatiërs’?

1. Wet Le Chapelier
2. Basinièretoren en Comtétoren
3. Rode Eminentie
4. Markies De La Fayette
5. Madame de Pompadour
6. Code Napoléon
7. 4
8. Zonnekoning
9. Candide
10. Jacques-Louis David
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 8-07-2012, 19:06:23
Aflevering 8 - creatieve opdracht

De Kameleon verwacht van ieder van jullie een tank. Je mag dit creëren hoe je wil.

Post je creatie ten laatste op woensdag 11 juli, 20u in je eigen topic.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 10-07-2012, 16:10:37
Aflevering 8 - game

Los de mysteries op die jullie per PM toegestuurd krijgen. De antwoorden moeten ten laatste op woensdag 11 juli, 17u verstuurd worden. Elke kandidaat mag maar één keer insturen.



PS: de punten voor de game-ranking worden echter toegekend op basis van de volgorde van insturen waarbij eerst gekeken wordt naar het correcte aantal antwoorden en vervolgens naar de snelheid: het tweede goede antwoord krijgt dus meer punten dan het vijfde goede antwoord

PS2: als er zaken onduidelijk zijn vwb de puntentelling, dan mag je dat altijd vragen via PM of gewoon in de bar
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 11-07-2012, 18:19:25
Aflevering 8 - game

Voor de liefhebbers volgt hieronder de opgave van de vijf mysteries:

-   Mysteries
1)   Je staat aan de oever van een rivier met een wolf, een schaap en een kool bij je. Deze dieren/zaken moet je transporteren naar de andere oever met behulp van een rubberbootje. Je kan echter maar één dier/zaak behalve jezelf meenemen. Bovendien weet je dat het schaap de kool opeet als het de kans krijgt en de wolf het schaap. Hoe transporteer je alle dieren/zaken én jezelf naar de andere kant van de oever?
2)   De Verenigde Staten van Amerika bestaan uit 50 staten. Welke staten hebben de letter L in hun naam?
3)   Een man beweert dat zijn moeder en grootmoeder geboren zijn op dezelfde dag en even oud zijn. Hoe kan dit?
4)   Bewijs dat 7 de helft is van 12.
5)   Er zitten 50 mensen in een kamer in een cirkel. Ze zien allemaal de 49 anderen. Ze weten dat ze allemaal een stip op hun voorhoofd hebben: een blauwe of een bruine. De regels zijn eenvoudig: iemand met een blauwe stip op zijn/haar voorhoofd mag de kamer verlaten wanneer het licht uitgaat, iemand met een bruine stip op zijn/haar voorhoofd moet blijven zitten. Een ronde bestaat uit het zien van de anderen terwijl het licht brandt én de mogelijkheid om de kamer te verlaten wanneer het donker is. Je mag alleen naar buiten als je zeker weet dat je een blauwe stip op je voorhoofd hebt. De mensen kunnen niet met elkaar communiceren. Er bevinden zich geen spiegels in de kamer. Minstens één iemand heeft een blauwe stip op zijn/haar voorhoofd. Na hoeveel rondes verlaten de mensen de kamer wanneer ze alle 50 een blauwe stip op hun voorhoofd hebben?

Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 11-07-2012, 18:20:16
Aflevering 8 - creatieve opdracht

Warpers, jullie mogen je rangschikking van de creatieve opdracht doormailen naar Molcrazy. Je stelt een lijst op van 1 t.e.m. 2 waarbij de nummer 1 degene is die je de meeste punten gunt. Jezelf neem je niet op in de lijst.

Jullie hebben tijd tot zondag 15 juli, 17u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 11-07-2012, 18:33:56
Aflevering 8 - dilemma

Warpers, buig jullie over het dilemma dat jullie toegestuurd krijgen. Jullie hebben tijd tot zondag 15 juli, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 16-07-2012, 21:32:56
Aflevering 8 - quiz

Jullie hebben tijd om de quiz op te lossen tot woensdag 18 juli, 15u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 16-07-2012, 21:36:08
Aflevering 8 - tokens

Gelieve aan te geven of jullie eventuele tokens nog willen inzetten.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 18-07-2012, 15:17:34
Aflevering 8 - onderhandeling

De Kameleon heeft drie koffers bij zich. Jullie gaan met elkaar onderhandelen wie welke koffer neemt. De eerste koffer zit vol met goud en is drie punten waard, de tweede koffer zit vol met zilver en is 2 punten waard, de derde koffer zit vol met brons en is 1 punt waard. Een koffer krijgen jullie alleen als niemand anders de koffer kiest. Wanneer twee of meer personen een koffer kiezen, krijgt niemand de koffer en bijhorende punten.

Jullie hebben tijd tot vrijdag 20 juli, 20u.
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 24-07-2012, 16:45:22
Aflevering 8 - oplossingen (deel 1)
- de quiz:
1. Wat is de Nederlandse naam van de wet op basis waarvan de VS in het begin van de Tweede Wereldoorlog materiële steun kon verlenen aan andere landen zonder het uitgangspunt van neutraliteit te schenden?
2. Wat was het doel van operatie Seelöwe?
3. Wat is de naam voor het leger van de Sovjet-Unie na het uiteenvallen van de legers van de Russische tsaren?
4. Hoe was Leib Bronstein beter bekend?
5. Welke mislukte operatie zorgde voor een keerpunt in de oorlog en de ondergang van de nazi’s?
6. Welke crisis zette Egypte enerzijds en Israël, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk anderzijds lijnrecht tegenover elkaar?
7. In welk gebouw vond de Conferentie van Jalta plaats?
8. Wat zorgde op 7 december 1941 voor een grote schok voor het Amerikaanse volk?
9. Van welke operatie was D-Day de eerste dag?
10. Wat was voor Nederland de belangrijkste operatie uit de Tweede Wereldoorlog?

1. Leen- en Pachtwet
2. Het Verenigd Koninkrijk tot vrede dwingen of bezetten.
3. Het Rode Leger
4. Leon Trotski
5. Operatie Barbarossa
6. Suezcrisis
7. Livadiapaleis
8. De aanval op Pearl Harbor
9. Operatie Overlord
10. Operatie Market Garden

- mysteries
1)   Je staat aan de oever van een rivier met een wolf, een schaap en een kool bij je. Deze dieren/zaken moet je transporteren naar de andere oever met behulp van een rubberbootje. Je kan echter maar één dier/zaak behalve jezelf meenemen. Bovendien weet je dat het schaap de kool opeet als het de kans krijgt en de wolf het schaap. Hoe transporteer je alle dieren/zaken én jezelf naar de andere kant van de oever?
2)   De Verenigde Staten van Amerika bestaan uit 50 staten. Welke staten hebben de letter L in hun naam?
3)   Een man beweert dat zijn moeder en grootmoeder geboren zijn op dezelfde dag en even oud zijn. Hoe kan dit?
4)   Bewijs dat 7 de helft is van 12.
5)   Er zitten 50 mensen in een kamer in een cirkel. Ze zien allemaal de 49 anderen. Ze weten dat ze allemaal een stip op hun voorhoofd hebben: een blauwe of een bruine. De regels zijn eenvoudig: iemand met een blauwe stip op zijn/haar voorhoofd mag de kamer verlaten wanneer het licht uitgaat, iemand met een bruine stip op zijn/haar voorhoofd moet blijven zitten. Een ronde bestaat uit het zien van de anderen terwijl het licht brandt én de mogelijkheid om de kamer te verlaten wanneer het donker is. Je mag alleen naar buiten als je zeker weet dat je een blauwe stip op je voorhoofd hebt. De mensen kunnen niet met elkaar communiceren. Er bevinden zich geen spiegels in de kamer. Minstens één iemand heeft een blauwe stip op zijn/haar voorhoofd. Na hoeveel rondes verlaten de mensen de kamer wanneer ze alle 50 een blauwe stip op hun voorhoofd hebben?

1)   Je brengt het schaap van oever A naar oever B en gaat terug. Je neemt de wolf mee en gaat terug met het schaap. Dan neem je de kool, legt deze bij de wolf en gaat alleen terug. Tot slot vervoer je het schaap en iedereen is aan de overkant.
2)   Alabama, Alaska, Californië, Colorado, Delaware, Florida, Illinois, Louisiana, Maryland, North Carolina, Oklahoma, Pennsylvania, Rhode Island, South Carolina
3)   De grootmoeder over wie hij het heeft, is de moeder van zijn vader.
4)   Trek een horizontale lijn door het Romeinse cijfer voor 12 (XII) en kijk zelf.
5)   Ze kunnen de kamer pas verlaten na 50 rondes. Om deze situatie op te lossen, volstaat het om de situatie te reduceren tot bv 3 mensen die alle drie een blauwe stip op hun voorhoofd hebben. Stel: jij ziet 2 mensen met een blauwe stip op hun voorhoofd. Aangezien je weet dat minstens één iemand een blauwe stip op zijn/haar voorhoofd heeft, zou je de kamer hebben kunnen verlaten wanneer je twee bruine stippen zag. Helaas zijn het dus twee blauwe stippen dus je blijft zitten. Je weet dat de andere twee minstens één blauwe stip zien, namelijk bij elkaar. Na de eerste ronde kan dus niemand weggaan. De tweede ronde zit iedereen nog in de kamer. Indien jij een bruine stip op je voorhoofd hebt, zien de andere twee één bruine stip en één blauwe stip. Het wordt donker en na de tweede ronde zit iedereen nog altijd in de kamer. Dit kan alleen betekenen dat ook jij zelf een blauwe stip hebt want als het niet zo was dan waren de twee anderen na de tweede ronde vertrokken. Na de derde ronde verlaten de drie mensen de kamer. (dezelfde redenering kan gevolgd worden vanuit het oogpunt van de andere twee mensen)
Titel: Re: De opdrachten
Bericht door: Molcrazy op 24-07-2012, 16:45:52
aflevering 8 - oplossingen (deel 2)
- dilemma
Er is een bankoverval gepleegd en jullie zijn de verdachten. Helaas heeft de politie geen bewijs dat jullie de overval gepleegd hebben. Bijgevolg belooft de politie strafvermindering aan diegenen die praten. In tegenstelling tot het bekende prisoner’s dilemma zit in dit dilemma nog een extra dimensie omdat jullie met drie zijn.
Als jullie alle drie zwijgen, worden jullie vrijgelaten. Als jullie alle drie spreken, krijgen jullie 3 jaar celstraf. Wanneer één persoon spreekt, en twee personen zwijgen dan krijgt de spreker 2 jaar celstraf en de zwijgers 5 jaar celstraf. Indien twee personen spreken en één persoon zwijgt dan krijgen de sprekers 1 jaar celstraf en de zwijger 10 jaar celstraf.
De punten worden toegekend op basis van het aantal strafjaren.