Realitynet - Realitynet.org

Oudere seizoenen => Online spellen => Mol online 2017 => Topic gestart door: MollenvangR op 16-04-2017, 23:13:03

Titel: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 16-04-2017, 23:13:03
(https://www.heldenvan.nu/wp-content/uploads/2017/02/feedback-matters.png)

Stort alle (opbouwende, geen zure) feedback op ons af, zodat een eventueel volgend spel nog beter kan worden. En stel ook hier je vragen aan de spelleiding die betrekking hebben op het spel/jouw feedback.

Al heb ik wel zo'n vermoeden welke punten gefeedbackt gaat worden:
- aantal items (en weekopdrachten)
- twists (hoeveelheid)
- aantal deelnemers
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: spechteke op 16-04-2017, 23:26:53
ik ga het nu kort houden en hier later nog eens een langere post komen zetten.
Over het algemeen zat het spel geweldig in mekaar en ik vond het echt geweldig. Mijn ervaring was super positief en dus ook heel veel complimenten en bedankingen aan de spelleiding.

Als ik nu 1 ding mag zeggen wat ik volgende keer wel zou doen is een topic om het gewonnen geld overzichtelijk bij te houden. Dit zou zeer handig zijn. voor de andere tips ga ik nog eens nadenken, maar ik persoonlijk heb me niet echt aan veel gestoord. ik ben misschien soms rap tevreden, maar dat mag hier zeker wel.

bedankt voor het fantastische seizoen.  ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 17-04-2017, 01:26:57
Jullie weten dat ik een kritisch persoon ben en ik heb tijdens het seizoen af en toe al wel laten merken wat ik wel en niet goed vond. Laten we voorop stellen dat ik echt heel erg in het spel zat en ontzettend veel plezier heb beleefd hieraan ::jaja::.

Opdrachten verbeterpunten:
- Ik vond dus persoonlijk de rode vrijstelling opdrachten niet zo geslaagd. En ik denk dat je ook kritisch moet kijken als je zegt dat je hoopt dat er chaos ontstaat en veel mensen gaan praten, wat uiteindelijk niet is gebeurd, dat je doel van de opdracht niet is uitgekomen. Ik heb hier uiteindelijk ook twee opdrachten gewoon uitgezeten en dat lijkt me geen uitgangspunt voor opdrachten, dat deelnemers niet meedoen.

- Veel schoonheidsfoutjes waaronder anagrammen die niet klopte bij ik hou van holland, afstanden van locatie die niet klopte bij rondje om het meer, spelregels die soms later kwamen zoals dat er niet in molboekjes gekeken mocht worden bij het reconstrueren van de groepsfoto's etc.

- Kijk kritisch naar de verhoudingen. In dit geval bij bijvoorbeeld ghostbusters waarbij de ghosts een heel groot voordeel hadden en ook bij diamantenroof waarbij de dieven heel erg weinig kans hadden. Bij diamantenroof is het uiteindelijk goed gekomen voor de dieven.

- Opgesloten in de cel: De dilemma's die jullie gaven waren naar mijn idee gewoon niet logisch. Natuurlijk pak je de vrijstelling als er alleen virtueel geld tegenover staat, waardoor de opdracht dus heel snel was afgelopen. Ook het dilemma daarna was geen logische om een kandidaat terug te kopen met alleen een zwarte vrijstelling (want hoe machtig dat wapen is hmmm valt mee).

- De verlaten tv-studio was voor mij één van de slechtste opdrachten, wat jammer is omdat de afzonderlijke spellen (lingo, wie ben ik etc.) wel super leuk waren. Maar iets inschatten waarbij je niet weet wat je inschat en dan na zoveel moeite het hele bedrag in de min te krijgen was echt niet oké en vergalde voor mij het plezier om voor de pot te gaan heel erg.

Opdrachten pluspunten:
Opdrachten die ik heel erg goed en leuk vond waren: Taxi-opdracht, mandjesopdracht, diner, kabelbaan, op de vlucht, diamantenroof, winkelstraat, waar gaan we heen, flessenpost. Genoeg opdrachten die goed in elkaar zaten wat mij betreft! ::bravo::

Twists:
- De eerste executie twist was goed. Ik vond het zelf weer geen logische keuze maar de praktijk heeft hier gesproken, het was 7-7 dus uiteindelijk was dit voor veel mensen wel degelijk een dilemma. Goeie twist dus!

- Miek terug. Tsja ik vond het een beetje raar dat we eerst Miek en een zwarte vrijstelling terug kunnen krijgen....dan doen we het niet en krijgen we de zwarte vrijstelling alsnog. Dus eigenlijk was het alleen Miek terughalen (en wat virtueel geld) wat voor niemand echt een goed iets was.

- Toekomstvragen, ja die hebben mij wat stress bezorgd maar in eerste instantie vind ik het wel een leuke twist. Enige puntje van kritiek is dat ik ze absoluut niet in de finaletest zou doen. Er is een reden waarom we daar ook geen jokers kunnen inzetten omdat het dan puur gaat om wie het meeste weet van de mol. Volgens mij heeft het nu niets uitgemaakt als ik naar de reacties van Wouter en Mollenmania kijk dus dat scheelt. De toekomstvraag over het spoor zat ook apart nog in de halve finale test waardoor het overkwam alsof deze er last minute nog bij bedacht was?

- Rode vrijstelling was ik eerst tegen, daarna vond ik hem wel oké omdat er ook mee gehandeld werd. Dus ja I didnt mind.

- Halve jokers vond ik een goeie toevoeging, daar kan je er ook meer van weggeven omdat het toch halve zijn en je ook geluk moet hebben met ze bij elkaar te matchen.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 17-04-2017, 01:27:10
Andere verbeterpunten:
- De weekopdrachten werden slecht bijgehouden, wat jammer was.

- Ik ben zelf niet zo'n fan van de finale vrijstelling. Toen MM hem uiteindelijk had heb ik indd besloten hem niet af te pakken want dat vond ik dan ook weer niet oké, maar gewoon uberhaupt een finale vrijstelling is best heftig.

- Er zaten af en toe fouten in de test. Iets wat me bijvoorbeeld opviel was: Ik weet even niet meer welke aflevering maar er zat een fout in de test omdat je Spechteke niet als antwoord kon geven op één van de vragen. Ik maakte de test op vrijdagmiddag en was dus wsl de eerste die hem maakte en heb dit gelijk aangegeven en niets meer van gehoord. Later in het spel was er vraag waarbij je Swifty niet als antwoord kon invullen, dit merkte uiteraard meerdere op. Toen werd besloten de hele vraag uit de test te schrappen, wat nog meer zekerheid gaf dat Swifty inderdaad de mol was en Specht dus niet.

- Teveel items. Ik heb mij heel lang stilgehouden. In eerste instantie dacht ik bij aanvang van de mandjesopdracht van mijn god wat een items. Maar de opdracht was geweldig en het was één van de eerste opdrachten met items dus oké. Maar daarna volgde bijna elke aflevering weer een opdracht waarbij nog meer items bemachtigd konden worden. Ja ik heb zelf heel erg geprofiteerd van de items, maar het was wel echt teveel. Ik heb volgens mij dit spel 11 jokers, 2 vrijstellingen en 1 zwarte vrijstelling gehad. Das echt veel. Ik zat nog met 4 jokers in de halve finale en ik wist niet wat ik ermee moest ::rofl::.

- De selectie: Wat Lukie4 eigenlijk zegt. Hoe eerlijk dit was weet ik niet. Maar ik had het zeker iets anders aangepakt.

Overige Pluspunten:
- Toevoeging van Moltalk was leuk.

- Weekopdrachten waren stuk voor stuk leuk om te doen ::jaja::

- Jullie hebben een tandje bijgezet in de opmaak, waarvoor props! De filmpjes, plaatjes etc. Super toevoeging!

Ik heb genoten van onze interactie tijdens dit spel en hoop dat jullie dat ook hebben kunnen doen ook al was ik soms nogal uhm direct ;D. Diepe buiging voor jullie, want dit is een heftig spel om te organiseren en jullie hebben het super goed gedaan!
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: TimvDons op 17-04-2017, 09:29:54
Dank voor de uitgebreide feedback. Ik zal vanavond/morgen erop reageren, want ik vind dat ik als spelleider op ieders feedback moet reageren. ::jaja::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 17-04-2017, 09:30:25
Vragen aan de spelleiders

Hoe zijn jullie tot de selectie van deelnemers gekomen?
Wat vonden jullie achteraf van het idee om iedereen het eerste spel te laten spelen?

Ik zal hier even vanuit mijn zicht kort op reageren. We zijn in eerste instantie van de inschrijfformulieren uitgegaan, en na een eerste schifting hadden we een stuk of wat 'zekere' deelnemers, waarbij de vrouwen inderdaad een 'pre' hadden. Echter, over de laatste 4, 5 plaatsen konden we het niet eens worden... (ik had bijv. jou best als deelnemer gezien dit jaar) en daarom besloten we tot deze extra opdracht. Misschien niet de allerbeste oplossing, maar zo zagen we wel wie er actief waren en wie wat minder. Voor een volgende editie zou ik het in ieder geval zeker niet meer op die manier gaan doen.

Overigens, jullie hebben ons wel erg verrast met zoveel inschrijvingen!

Voor de rest zal ik later reageren op jullie feedback! Daar moet ik iets meer tijd voor nemen!
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Miek1999 op 17-04-2017, 10:38:58
Citaat
- Miek terug. Tsja ik vond het een beetje raar dat we eerst Miek en een zwarte vrijstelling terug kunnen krijgen....dan doen we het niet en krijgen we de zwarte vrijstelling alsnog. Dus eigenlijk was het alleen Miek terughalen (en wat virtueel geld) wat voor niemand echt een goed iets was.

Voor mij wel  ::hypocriet::.

Wat betreft feedback: het meeste is al gezegd. Moltalk en weekopdrachten vond ik heel erg leuk. Ik vond inderdaad ook wel dat er teveel items waren, en jammer van de schoonheidsfoutjes maar geen drama  :)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Dolfie op 17-04-2017, 11:27:08
In het diepste geheim hebben we daarom afgelopen zomer ook al wat mensen gepolst of ze deelname zagen zitten. Dat is de enige oplossing, zelf een groep samenstellen. Maar dan sluit je mensen uit..
Hier ben ik echt heel erg boos en teleurgesteld over. Dit is niet zomaar even een "dingetje".........
Zijn er door jullie Actieve Leden benaderd?
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 17-04-2017, 11:33:38
Hier ben ik echt heel erg boos en teleurgesteld over. Dit is niet zomaar even een "dingetje".........
Zijn er door jullie Actieve Leden benaderd?
Volgens mij wordt dit een beetje verkeerd geïnterpreteerd.. MV heeft in het andere topic al aangegeven dat de mensen die ze benaderd hadden zich gewoon nog moesten aanmelden en niet verzekerd waren van een plekje. Voor zover ik het heb begrepen hebben ze dit vooral gedaan om te peilen of er genoeg animo zou zijn, maar dat kunnen de spelleiders misschien zelf beter toelichten.

Zelf ben ik ook benaderd, maar ik heb van MV begrepen dat ik niet mee had mogen doen als ze het aantal deelnemers niet hadden opgeschroefd van 12 naar 14 vanwege het grote aantal aanmeldingen. Dus het is echt niet zo dat ze allang hadden besloten wie er mee mocht doen en het aanmeldformulier er alleen voor de sier was ofzo, en dat is volgens mij wel hoe jullie het op dit moment interpreteren :-\\
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Hadewychisdemol op 17-04-2017, 11:33:43
Zo geheim was dat toch niet? Ik herinner me nog duidelijk een post van MV in de zomer dat hij daarmee bezig was ::jaja::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: TimvDons op 17-04-2017, 11:36:24
Hier ben ik echt heel erg boos en teleurgesteld over. Dit is niet zomaar even een "dingetje".........
Zijn er door jullie Actieve Leden benaderd?

Dit punt moet zeker besproken worden. Is het misschien verstandig om dit even achter de schermen te bespreken? Of liever hier in het topic?
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lukie4 op 17-04-2017, 11:45:15
het punt is dat dit een open forum is en niet een vriendengroepje die een spelletje gaat spelen.

Je hebt nu de schijn tegen dat je vriendjes mee laat doen en anderen niet. Die schijn krijg je heel simpel niet meer weg.

Als ik het persoonlijk trek. Ik heb geen pm gekregen. Ik heb me wel ingeschreven, ik heb niet mee mogen doen, maar ik heb de eerste opdracht het meeste geld binnen gehaald en de waldo gevonden. Dat ldh dan schrijft dat ik een twijfelgeval was en net ben afgevallen is dus gewoon pure onzin.

De reden dat ik hier een punt van maak is niet persoonlijk. Ik was er vrij snel overheen dat ik niet mee mocht doen. Het gaat erom dat je achter de schermen mensen benadert en anderen niet. Een grote weeffout (in een verder volgens mij goed spel) die er uit moet en die niet had mogen gebeuren. Er moet een eerlijke selectie zijn. Dus of loten of een spel. Kiezen kan nooit meer.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Nieky op 17-04-2017, 11:49:35
Ik ga er geen oordeel over vellen want ik heb niet meegedaan in een selectieprocedure.
Toch denk ik dat een oplossing redelijk voor de hand ligt, en daar is feedback ook voor. Dus ik zet het hier neer:

Is het geen idee een 'regel' in te voeren dat als je vorig jaar hebt meegedaan je bij een 'overaanmelding' de volgende serie als eerste in aanmerking komt om niet mee te doen?
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 11:52:06
het punt is dat dit een open forum is en niet een vriendengroepje die een spelletje gaat spelen.

Je hebt nu de schijn tegen dat je vriendjes mee laat doen en anderen niet. Die schijn krijg je heel simpel niet meer weg.

Ben ik het niet mee eens, dat we mensen hebben benaderd was meer ter inventarisatie dan echt mee te laten tellen. De woordkeuze 'in het diepste geheim', was misschien niet goed, maat dat is omdat dit Wie is de mol is.

We hebben 12 "nieuwe" (lees: die niet meededen in 2015) mensen mee laten doen t.o.v de vorige serie, waaronder wat mensen die in 2015 niet meededen (Lama, RoyL), die toen zijn afgevallen. Dat we Wouter e Starlight hebben toegevoegd, is omdat we ook 2 mensen van de oude garde erbij wilden hebben (een fanatiekeling en verliezend halve finalist). Als bv. Bubbles zich ook had aangemeld, dan was het misschien wel Bubbles geworden ipv Starlight. Maar niet omdat ik toevallig een erg goede band heb met Starlight dat ze ineens mee mocht doen of zo.

Iedereen heeft een eerlijke kans gehad op deelname, waarbij de inschrijfformulieren de rode draad vormden. Het enige dat je zou kunnen zeggen is dat we vrouwen voorrang hebben gegeven, maar dat is omdat we juist een evenwichtige groep wilden hebben en het bij meer spellen voorkomt dat er gebrek is aan vrouwelijke deelnemers.

Ik voel me nu eerlijk gezegd een beetje beschuldigd van vriendjespolitiek of wat dan ook. Als we Starlight en Wouter niet hadden toegevoegd, was er dus exact een groep van 12 andere mensen geweest t.o.v 2015. Al snap ik dat jullie het open karkater van het forum willen "verdedigen", wat ook terecht is.

Maar goed, dit motiveert me niet echt om nog een serie te maken eigenlijk. Als anderen het beter kunnen, succes ermee, dat selectere kun je toch nooit goed doen kennelijk  :-\\ :-\\ Sorry voor mijn felle reactie, ik sta echt open voor kritiek om gave spel nog beter te makn, want de feedback van 2015 hebben we ook meegenomen, maar dit voelt een beetje als een persoonlijke aanval en van een mug een olifant maken als ik eerlijk ben.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lama1997 op 17-04-2017, 11:55:05
Ik ben het ook helemaal eens met Starlight. Ik heb nooit me bevoordeeld gevoeld ten opzichte van de rest. Ik zie er geen kwaad in eigenlijk
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Miek1999 op 17-04-2017, 12:01:40
Ik snap de kritiek hierop ook niet. Het feit dat sommige mensen eerder hun inschrijfformulier hebben moeten inleveren betekent niet dat die mensen voorrang krijgen op deelname. Dus ik snap het probleem niet  ???
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 12:04:39
Is het geen idee een 'regel' in te voeren dat als je vorig jaar hebt meegedaan je bij een 'overaanmelding' de volgende serie als eerste in aanmerking komt om niet mee te doen?
Vind ik wel een goede suggestie Niek  ::ok::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Pjotr1992 op 17-04-2017, 12:06:45
Ik denk dat het punt gewoon is, dat er mensen benaderd zijn. En dat dit als oneerlijk gezien wordt.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 17-04-2017, 12:08:34
Sowieso zijn er ook een aantal mensen die zich op het laatste moment pas hebben aangemeld, en die zijn ook door de selectie heen gekomen. Ik snap dan niet helemaal hoe het de schijn heeft van vriendjespolitiek.
 
Naar mijn idee was de groep een prima mix van 'bekende' en 'onbekende' deelnemers, waarbij degenen die vorig seizoen niet mee mochten doen allemaal een nieuwe kans hebben gekregen. Dan zou je evt. nog kunnen zeggen dat die kandidaten een streepje voor hadden, maar dat lijkt me juist wel zo eerlijk ;)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 17-04-2017, 12:20:22
Nou ja Mv schrijft zelf 'dat is de enige oplossing, zelf de groep samenstellen'
Dan is het toch logisch dat mensen dat interpreteren als vriendjespolitiek? Hij zal het vast niet zo bedoeld hebben maar dat staat er nou eenmaal wel...

Verder vond ik het een heel tof spel! Heb al in moltalk wat over de rode vrijstelling en halve jokers gezegd en ben het eens met Dennis over het aantal items (hoewel de mandjesopdracht ook 1/4 vrijstellingen had enzo dus dat was wel weer fijn). Maar over het algemeen goede opdrachten, veel diversiteit, leuke dynamische groep en goede spelleiding (meestal :P )
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 17-04-2017, 12:21:25
Dus of loten of een spel. Kiezen kan nooit meer.
Dan zou dit dus voor alle spellen moeten gaan gelden, als er teveel inschrijvingen zijn?

Dan is het systeem wat Nieky zei (en wat wij dit keer ook grotendeels hebben gedaan) beter, dat degenen die vorige keer niet mee hebben gedaan voorrang krijgen boven degenen die wel hadden meegedaan. Loten ben ik sowieso op tegen, want hoe dan ook, je wilt een uitgewogen groep kandidaten krijgen! En dat zal niet gebeuren door loting. (daarbij: de mol of de mogelijke molkandidaten kies je in het vooruit, niet pas op het laatste moment) Maar goed, we hebben daar een misser gemaakt, door te peilen bij enkele personen die 2 jaar geleden niet hadden meegedaan of ze eventueel interesse aan een deelname dit jaar zouden hebben. Meer was het in mijn ogen niet.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 12:23:18
Nou ja Mv schrijft zelf 'dat is de enige oplossing, zelf de groep samenstellen'
Dan is het toch logisch dat mensen dat interpreteren als vriendjespolitiek? Hij zal het vast niet zo bedoeld hebben maar dat staat er nou eenmaal wel...
Ik bedoelde het er juist los van. Als a niet kan, en b. ook niet goed is, dan c. mensen selecteren, maar ja dan sluit je mensen uit, dus dat is ook niet de juiste oplossing voor iets dat je eignlijk nooit goed kunt doen. Thanks voor je voorzet Luus, hopelijk is het nu voor iedereen duidelijk :)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 17-04-2017, 12:30:48
Loten of een spel waarbij de winnaars mee mogen doen is altijd eerlijk tho
En dan idd wat Niek zegt over al meegedaan hebben

Overigens is het denk ik minder belangrijk dat de man-vrouw verhouding zo precies gelijk is hoor. Leuk als er meer vrouwen zich inschrijven maar je moet ook niet krijgen dat vrouwen altijd mee kunnen doen en nieuwe mannelijke forumleden daardoor minder kans hebben
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 17-04-2017, 12:34:02
Nou ja Mv schrijft zelf 'dat is de enige oplossing, zelf de groep samenstellen'
Ja, ik snap ook wel waarom Lukie dat in eerste instantie zo interpreteerde. Maar MV heeft daarna al meerdere keren uitgelegd hoe hij dat bedoelde, en dat het benaderen alleen ter inventarisatie was.

Misschien hadden ze dat benaderen überhaupt niet moeten doen, en daar mag dan best iets over gezegd worden. Maar als de spelleiders dan uitleggen wat de bedoeling daarvan was en dat het niets te maken had met een voorselectie, zie ik het echt het probleem niet. Tenzij je ze heel graag niet wil geloven, maar daar is imo geen enkele reden voor.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Convans op 17-04-2017, 13:07:29
Misschien handig om eens een stem te horen van iemand die helemaal buiten het spel stond en op de achtergrond mee gevolgd heeft.

Een groep kandidaten kiezen zal altijd voor discussie zorgen, daar kan je denk ik niet onderuit. Maar je zit met het probleem dat velen elkaar hier al persoonlijk kennen. Als jullie naast dit forum ook soms afspreken om eens samen een gezellige namiddag door te brengen dan creëer je altijd al (onbewust) vriendjespolitiek en dat maakt het misschien ook wel net een tikkeltje minder leuk dat vele kandidaten elkaar gewoon al te goed kennen. Een van de leukste dingen aan 'De Mol' is net het feit dat 10 kandidaten elkaar helemaal niet kennen en niet weten hoe de ander zal spelen of hoe de ander reageert op bepaalde situaties. Nu ga je toch veel sneller contact opnemen met 'bekenden' voor jezelf of niet?

Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: hillo op 17-04-2017, 13:16:15
Ik vind het belachelijk dat hier zo'n ophef over is eigenlijk. Misschien dat mijn ervaring als programmamaker hierin een rol speelt en misschien is tv maken volgens velen helemaal niet te vergelijken met een forumspel organiseren (ik zou niet weten waarom dat dan zo'n verschil is..), maar je spel is zó afhankelijk van je spelers. Dat betekent dat je een gevarieerde groep wilt. Je wil mannen, je wil vrouwen. Je wil 'gozertjes', je wil de zogenaamde 'bitches', je wil de denker en de doener, de stille kracht en de spammer, de meestertacticus en de 'yolo'-speler, oud gedienden en newbies. Loting brengt je spel dus in gevaar imo, want als je 12 D*N's hebt is dat een dooddoener. Je wil juist een Starlight tegenover een D*N zetten. En zo kan ik me nog oneindig veel combinaties voorstellen. Casting wordt niet voor niks gedaan en is al helemaal geen vriendjespolitiek. En tuurlijk hou je rekening met andere mensen ook een kans geven, maar volgens mij is dat gewoon gebeurd hier. En sommige mensen benaderen, tja, ik vind 't niet meer dan logisch eigenlijk. Als MV, LDH en Tim denken dat die spelers het spel ten goede komen, go for it, helemaal als ze in the end geen echt voordeel hebben tov de anderen.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: hillo op 17-04-2017, 13:17:22
Misschien handig om eens een stem te horen van iemand die helemaal buiten het spel stond en op de achtergrond mee gevolgd heeft.

Een groep kandidaten kiezen zal altijd voor discussie zorgen, daar kan je denk ik niet onderuit. Maar je zit met het probleem dat velen elkaar hier al persoonlijk kennen. Als jullie naast dit forum ook soms afspreken om eens samen een gezellige namiddag door te brengen dan creëer je altijd al (onbewust) vriendjespolitiek en dat maakt het misschien ook wel net een tikkeltje minder leuk dat vele kandidaten elkaar gewoon al te goed kennen. Een van de leukste dingen aan 'De Mol' is net het feit dat 10 kandidaten elkaar helemaal niet kennen en niet weten hoe de ander zal spelen of hoe de ander reageert op bepaalde situaties. Nu ga je toch veel sneller contact opnemen met 'bekenden' voor jezelf of niet?



Helemaal eens! ::jaja::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lama1997 op 17-04-2017, 13:18:33
Ik vind het belachelijk dat hier zo'n ophef over is eigenlijk. Misschien dat mijn ervaring als programmamaker hierin een rol speelt en misschien is tv maken volgens velen helemaal niet te vergelijken met een forumspel organiseren (ik zou niet weten waarom dat dan zo'n verschil is..), maar je spel is zó afhankelijk van je spelers. Dat betekent dat je een gevarieerde groep wilt. Je wil mannen, je wil vrouwen. Je wil 'gozertjes', je wil de zogenaamde 'bitches', je wil de denker en de doener, de stille kracht en de spammer, de meestertacticus en de 'yolo'-speler, oud gedienden en newbies. Loting brengt je spel dus in gevaar imo, want als je 12 D*N's hebt is dat een dooddoener. Je wil juist een Starlight tegenover een D*N zetten. En zo kan ik me nog oneindig veel combinaties voorstellen. Casting wordt niet voor niks gedaan en is al helemaal geen vriendjespolitiek. En tuurlijk hou je rekening met andere mensen ook een kans geven, maar volgens mij is dat gewoon gebeurd hier. En sommige mensen benaderen, tja, ik vind 't niet meer dan logisch eigenlijk. Als MV, LDH en Tim denken dat die spelers het spel ten goede komen, go for it, helemaal als ze in the end geen echt voordeel hebben tov de anderen.
Amen ::respect::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 13:21:54
Misschien handig om eens een stem te horen van iemand die helemaal buiten het spel stond en op de achtergrond mee gevolgd heeft.

Een groep kandidaten kiezen zal altijd voor discussie zorgen, daar kan je denk ik niet onderuit. Maar je zit met het probleem dat velen elkaar hier al persoonlijk kennen. Als jullie naast dit forum ook soms afspreken om eens samen een gezellige namiddag door te brengen dan creëer je altijd al (onbewust) vriendjespolitiek en dat maakt het misschien ook wel net een tikkeltje minder leuk dat vele kandidaten elkaar gewoon al te goed kennen. Een van de leukste dingen aan 'De Mol' is net het feit dat 10 kandidaten elkaar helemaal niet kennen en niet weten hoe de ander zal spelen of hoe de ander reageert op bepaalde situaties. Nu ga je toch veel sneller contact opnemen met 'bekenden' voor jezelf of niet?


Zo'n blik van helemaal buitenaf is inderdaad erg fijn :) Laat ik ook dat even toelichten. Alleen of ik (of eigenlijk we, maar spreek nu voor mezelf) mensen persoonlijk ken of niet doet er naar mijn idee niet toe, omdat het inschrijfformulier, de motivatie en ook nog het gedrag in de eerste opdracht leidend waren. We zijn met drie man, die moeten komen tot een consensus over de groepssamenstelling natuurlijk, dus wat de een geweldig vindt, vindt de ander misschien weer niet zo.

Sowieso ben ik (en LDH volgens mij ook niet), nog nooit op een spelletjesmiddag geweest. En heb ik slechts privé een hele sterke band met Starlight (waar volgens mij ook een deel van dit conflict zit..). Op een enkele anderen na, heb ik forummers nooit in het echt ontmoet, dus dat speelt echt geen rol. Starlight zou eerst helemaal niet meedoen, net als Wouter. De 6 vrouwen waren nieuw t.o.v 2015, dus zij zou echt niet meedoen. Maar ja, over Wouter (die ook meedeed), hadden we ook twijfels. Ook hij had al eens meegedaan, moest daar niet iemand anders op zijn plek komen? Maar zijn inschrijving was gewoon zo sterk, dat we dat niet konden negeren eigenlijk.

Maar goed, deze hele discussie ontstaat gewoon door:
a. een verkeerd geïnterpreteerde woordkeuze van mijn kant
b. de voorkeur voor een evenwichtige verdeling man-vrouw (wat niet gek is, want in 2015 was dat 10-2), al is het argument dat Luus geeft wel terecht en iets om rekening mee te houden  ::jaja::
c. De gedachte dat mensen voorgetrokken worden omdat we ze wel/niet mogen/voorkeuren hebben weet ik wat, wat gewoon niet klopt.

Je kunt dit gewoon niet goe doen. Wij waren overdonderd door de 25 aanmeldingen. Nooit verwacht, 11 mensen zomaar wegsturen is keihard. Als je dan iedereen een kans geeft mee te doen, het molgevoel geeft, leek ons voor die bizarre situatie dat de beste oplossing.

Want kijk naar de mogelijke oplossingen:
1. loten (geen oplossing, want kans op inactievelingen en miscasting qua groep)
2. De eerste X die komen malen (geen oplossing, want kans op inactievelingen, en idd miscasten)
3. Zelf een groep samenstellen (ook geen oplossing, want je sluit mensen uit zoals ik PROBEERDE te zeggen).
4. 11 mensen sowieso teleurstellen (ook niet leuk, dat was de kritiek in 2015)
5. Iedereen mee laten doen (mja 25 mensen... dan moeten er elke week 3 uit en mol vinden onmogelijk)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 17-04-2017, 13:23:09
Ik denk dat het gewoon verkeerd verwoord is, laten we indd geen groot ding van maken hier nu. Ik ben overigens niet benaderd en ben uiteindelijk wel gecast ;).

Voor mij wel  ::hypocriet::.
Ja ik bedoelde ook meer van dat ze het dilemma dan anders moeten hadden stellen dat er ook een daadwerkelijk voordeel was voor het terughalen van jou, waardoor het moeilijker zou worden. Nu had ik het idee dat je kansloos was ;).

Nog een extra toevoeging over één van de opdrachten:
De bagageopdracht, leuke maar wel moeilijke opdracht. Maar ik snapte niet goed waarom de spelleiders waren toegevoegd. Het doel van het spel is om je mede-kandidaten ook beter te leren kennen, niet de spelleiders. Hiervoor hadden we ook geen kans gehad, dus voor mij schiet dat dan zijn doel ook voorbij en maakt het de opdracht nog onmogelijker omdat je 3 keer 10 items van mensen hebt die je niet hebt leren kennen en nog eens 10 random items wat al bijna de helft is.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 17-04-2017, 13:25:09
Misschien handig om eens een stem te horen van iemand die helemaal buiten het spel stond en op de achtergrond mee gevolgd heeft.

Een groep kandidaten kiezen zal altijd voor discussie zorgen, daar kan je denk ik niet onderuit. Maar je zit met het probleem dat velen elkaar hier al persoonlijk kennen. Als jullie naast dit forum ook soms afspreken om eens samen een gezellige namiddag door te brengen dan creëer je altijd al (onbewust) vriendjespolitiek en dat maakt het misschien ook wel net een tikkeltje minder leuk dat vele kandidaten elkaar gewoon al te goed kennen. Een van de leukste dingen aan 'De Mol' is net het feit dat 10 kandidaten elkaar helemaal niet kennen en niet weten hoe de ander zal spelen of hoe de ander reageert op bepaalde situaties. Nu ga je toch veel sneller contact opnemen met 'bekenden' voor jezelf of niet?
Dit is een compleet ander issue, en zou dan voor elk forumspel gelden. Maar zelf heb ik eigenlijk niet echt het idee dat dit verschil maakt. Onbekende spelers benaderen kan ook juist ontzettend handig zijn (en het blijkt ook wel dat dat gebeurt, verschillende newbies hadden ook gewoon bondjes en contacten lopen). In mijn eerste spel op dit forum kende ik ook nog niemand, maar ik heb dat nooit als een nadeel ondervonden, en het wel al kennen van mensen in latere spellen ook nooit als een voordeel.

Sowieso is iedereen in zo'n spel toch wel weer anders dan in het echt. In het echt ben ik bijv. heel stil en had ik in deze hele discussie vermoedelijk geen woord gezegd ;D
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Pjotr1992 op 17-04-2017, 13:26:17
En een eerste spel spelen en mensen die daarin verliezen niet deel laten nemen? Zit dan misschien een klein beetje geluk bij, maar ook wel een stuk fanatiek het spel spelen. Wat sowieso een goede graadmeter voor de rest van het spel is.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: hillo op 17-04-2017, 13:31:55
En een eerste spel spelen en mensen die daarin verliezen niet deel laten nemen? Zit dan misschien een klein beetje geluk bij, maar ook wel een stuk fanatiek het spel spelen. Wat sowieso een goede graadmeter voor de rest van het spel is.

Maar je wil ook niet alleen maar sterke opdrachtspelers. Helemaal niet bij widm natuurlijk, maar sowieso ;D
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 17-04-2017, 13:31:58
Over het issue met bestaande contacten. Dat ligt er heel erg aan wie er meedoen en hoe er gespeeld wordt enz. Ik heb het idee dat nieuwelingen geen heel groot nadeel hebben over het algemeen. Vooral als spelers zoals ikzelf meedoen. Ik heb toch al een bepaalde "villain" reputatie waardoor ik graag met nieuwe mensen samenwerk die mij wsl een stuk beter vertrouwen dan mensen die ik al een paar keer genaaid heb ;D.

Dit spel heb ik ook bondjes gevormd met Juulx1 en Lama, beide nieuw. Daarnaast Lucy, wel een bestaand contact. En geprobeerd een bondje met Spechteke te krijgen, ook een nieuw iemand.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Nieky op 17-04-2017, 13:35:37
Ik speel altijd tegen D*N en Lucy
Terwijl ik ze wel goed ken
Dus dat argument gaat niet op
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 17-04-2017, 13:36:59
Ik speel altijd tegen D*N en Lucy
Terwijl ik ze wel goed ken
Dus dat argument gaat niet op
(http://68.media.tumblr.com/tumblr_lnlbdoEBPq1qg5nht.gif)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: hillo op 17-04-2017, 13:37:10
Ik speel altijd tegen D*N en Lucy
Terwijl ik ze wel goed ken
Dus dat argument gaat niet op

Wij wisselen haat en liefde lekker af he moppie ::love::
Zo blijft het altijd onvoorspelbaar ::jaja::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Nieky op 17-04-2017, 13:38:09
Haha ja  ::rofl::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 17-04-2017, 14:04:19
Ik laat de kandidaten discussie even voor wat t is, want daar is inmiddels genoeg over gezegd. Maar aangezien ik zelf om een feedback topic heb gevraagd, vind ik dat ik zelf ook nog even moet reageren.

Opdrachten: helder van opzet, 3 per week + weekopdracht. Éenmalig was t echt teveel, daar is toen goed op ingesprongen. Niet elke opdracht kwam goed uit de verf (dat heb je al tijd wel eens, weet ik uit ervaring) maar het grootste deel wel en daar gaat t om. Er is duidelijk veel voorbereiding in gaan zitten, een land uitzoeken en daar geschikte lokaties vinden. Ik zou daar niets aan wijzigen.

Wel een toevoeging, die al elders werd benoemd: maak een overzicht hoeveel geld er is verdiend en houd die wekelijks bij. Indien er dan iets niet klopt, kan je dat makkeljk corrigeren.

Twists: er zaten goede twists in, maar t waren er wel wat veel. Op een gegeven moment ga je t verwachten, en dan schiet t z'n doel voorbij. Met een paar twists weet niemans wanneer iets komt en zo houd je t spannend.

Rode vrijstelling: kwam niet uit de verf, maar dat kan gebeuren. Vorige keer kwam de sleutel juist wél heel goed uit de verf. Een speciaal item heeft echt wel een toevoeging, laat een tegenslag je niet weerhouden, t niet nogmaals te proberen.

Items: Hier heb ik wel een duidelijke mening over: dat waren er echt teveel. Een joker of een vrijstelling moet iets speciaals zijn. Ik zou hier echt heel erg op minderen.

Hints: er zaten echt een paar goede hints in, maar heb er zelf (op de laatste week na) niet echt naar gezocht.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 17-04-2017, 14:07:32
Ik denk dat het gewoon verkeerd verwoord is, laten we indd geen groot ding van maken hier nu. Ik ben overigens niet benaderd en ben uiteindelijk wel gecast ;).
 Ja ik bedoelde ook meer van dat ze het dilemma dan anders moeten hadden stellen dat er ook een daadwerkelijk voordeel was voor het terughalen van jou, waardoor het moeilijker zou worden. Nu had ik het idee dat je kansloos was ;).

Nog een extra toevoeging over één van de opdrachten:
De bagageopdracht, leuke maar wel moeilijke opdracht. Maar ik snapte niet goed waarom de spelleiders waren toegevoegd. Het doel van het spel is om je mede-kandidaten ook beter te leren kennen, niet de spelleiders. Hiervoor hadden we ook geen kans gehad, dus voor mij schiet dat dan zijn doel ook voorbij en maakt het de opdracht nog onmogelijker omdat je 3 keer 10 items van mensen hebt die je niet hebt leren kennen en nog eens 10 random items wat al bijna de helft is.
Ik was inderdaad oorspronkelijk van plan om ons alle 3 apart te nemen, maar uiteindelijk was het maar 1 koffer die je voor ons moest vullen. Zo kwamen we immers aan een mooi aantal koffers te vullen. Dus het was maar 10%...
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 14:10:33
Ik laat de kandidaten discussie even voor wat t is, want daar is inmiddels genoeg over gezegd. Maar aangezien ik zelf om een feedback topic heb gevraagd, vind ik dat ik zelf ook nog even moet reageren.

Opdrachten: helder van opzet, 3 per week + weekopdracht. Éenmalig was t echt teveel, daar is toen goed op ingesprongen. Niet elke opdracht kwam goed uit de verf (dat heb je al tijd wel eens, weet ik uit ervaring) maar het grootste deel wel en daar gaat t om. Er is duidelijk veel voorbereiding in gaan zitten, een land uitzoeken en daar geschikte lokaties vinden. Ik zou daar niets aan wijzigen.

Wel een toevoeging, die al elders werd benoemd: maak een overzicht hoeveel geld er is verdiend en houd die wekelijks bij. Indien er dan iets niet klopt, kan je dat makkeljk corrigeren.

Twists: er zaten goede twists in, maar t waren er wel wat veel. Op een gegeven moment ga je t verwachten, en dan schiet t z'n doel voorbij. Met een paar twists weet niemans wanneer iets komt en zo houd je t spannend.

Rode vrijstelling: kwam niet uit de verf, maar dat kan gebeuren. Vorige keer kwam de sleutel juist wél heel goed uit de verf. Een speciaal item heeft echt wel een toevoeging, laat een tegenslag je niet weerhouden, t niet nogmaals te proberen.

Items: Hier heb ik wel een duidelijke mening over: dat waren er echt teveel. Een joker of een vrijstelling moet iets speciaals zijn. Ik zou hier echt heel erg op minderen.

Hints: er zaten echt een paar goede hints in, maar heb er zelf (op de laatste week na) niet echt naar gezocht.
Dank voor je feedback Daisy. Duidelijk en opbouwend. Qua aantal items, ja helemaal mee eens. Het idee was tot de helft verspreid items en dan geen meer. Op ons crew board hebben we zelf ook wel eens een discussie gehad over het aantal items. Volgens mij was het in de diamantenroof dat er veeeel meer op het spel stond nog, en dat we dat al gereduceerd hebben. We waren ons ervan bewust, maar kan zeker nog beter  ::jaja::  ::ok::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lama1997 op 17-04-2017, 14:38:57
Ik zal vanmiddag/vanavond ook even mijn feedback geven  :)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: FrankLapidus op 17-04-2017, 14:44:01
Ik als kijker heb eigenlijk dezelfde mening: te veel items, maar leuke opdrachten, leuke twists, leuke hints (en ook veel) en een super leuke groep. Ik vond het juist wel leuk dat er een 7-7 verdeling was van mannen en vrouwen. Ik zou volgende keer niet perse kandidaten voortrekken die nog niet mee hebben gedaan, maar wel veel van hen mee laten doen en ook nog een of twee van de oude groep. Net zoals deze keer dus. Bedankt voor dit leuke seizoen, ik heb genoten!
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: hulpdakdekker op 17-04-2017, 14:54:20
Dat betekent dat je een gevarieerde groep wilt. Je wil mannen, je wil vrouwen. Je wil 'gozertjes', je wil de zogenaamde 'bitches', je wil de denker en de doener, de stille kracht en de spammer, de meestertacticus en de 'yolo'-speler, oud gedienden en newbies. Loting brengt je spel dus in gevaar imo, want als je 12 D*N's hebt is dat een dooddoener.

Spelers kiezen levert een gebalanceerde groep op; maar heeft zoals gemerkt de mogelijkheid tot vermoedens van partijdigheid.
Spelers loten lost de mogelijkheid tot partijdigheid op, maar daar offer je de mogelijkheid tot balanceren voor op.
Dus je hebt of het een, of het ander.

Nieuw plan:
Het combineren van beide plannen om beide voordelen te hebben, zonder de nadelen, via Anoniem Solliciteren 2.0.

Op de volgende manier:
- Je maakt een inschrijfformulier waarbij de hoofdzaak 2 aspecten zijn:
1. Je moet een indruk krijgen van iemands spelstrategie,
2. De vragen moeten niet eenvoudig te herleiden zijn naar personen.
Oftewel, vragen als geslacht, geboortedatum, en hobbies dump je direct.
Mocht je die nodig hebben voor het spel, dan doe je dat in een apart formulier nadat de samenstelling compleet is.
Je kunt bv vragen overhouden als kiezen tussen denken vs doen.

- Het inschrijfformulier stuur je naar een tussenpersoon; bijvoorbeeld de dienstdoend AL.
De tussenpersoon leest de formulieren door, en stript er zo-nodig info uit die makkelijk naar een persoon wijst

- De tussenpersoon stuurt de anonieme inschrijfformulieren in 1 batch naar de spelleiding, en geeft de namen pas vrij wanneer de spelleiding een keuze heeft gemaakt.



Zo ver ik kan overzien heeft dit 1 nadeel:
Je moet als spelleiding beter nadenken over welke vragen informatief zijn mbt speelstijl, zonder herleidbaar te worden.
Naja, soit, dat lijkt me een flink kleiner nadeel dan dat zowel loten als uitkiezen heeft.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lukie4 op 17-04-2017, 15:19:15
Mooie oplossing HDD ::ok::

jammer dat Mv-Mv het zich persoonlijk aantrekt. Mijn kritiek was op de selectieprocedure van de spelleiders. Die was ondoorzichtig en daardoor kan het lijken  alsof niet iedereen een eerlijke kans heeft gekregen. Daar was mijn feedback op gebaseerd. Dat moet je voorkomen. Dat hij dat persoonlijk maakt is denk ik vooral iets wat hem bij ligt. Fijn dat er mee wordt gedacht door anderen ::ok::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 15:26:50
Mooie oplossing HDD ::ok::

jammer dat Mv-Mv het zich persoonlijk aantrekt. Mijn kritiek was op de selectieprocedure van de spelleiders. Die was ondoorzichtig en daardoor kan het lijken  alsof niet iedereen een eerlijke kans heeft gekregen. Daar was mijn feedback op gebaseerd. Dat moet je voorkomen. Dat hij dat persoonlijk maakt is denk ik vooral iets wat hem bij ligt. Fijn dat er mee wordt gedacht door anderen ::ok::
Nee, waar het mij om ging is dat een uitspraak van mij die niet duidelijk was helemaal uit zijn verband getrokken wordt. En dat ik me dat persoonlijk aantrek is niet zo gek toch? Ik ben onderdeel van de spelleiders, LDH en tim reageren toch uit uit henzelf. Dan voelt het alsof we ons moeten verdedigen tegen iets dat niet klopt. Maar goed, dat zal inderdaad vast aan mij liggen dat ik me dat persoonlijk aantrek.

Maar laten we hier maar over ophouden. Genoeg goede input al om weer mee verder te kunnen (door mij of andere mogelijke organisatoren) inderdaad, waarvoor dank  ::ok::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lukie4 op 17-04-2017, 15:30:39
het ging
a) om de selectieprocedure
b) om het persoonlijk benaderen van mensen dat zoals het er stond bedoeld was om mensen mee te laten doen, en wat later bleek was om te kijken of mensen geïnteresseerd waren.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Meezter op 17-04-2017, 15:56:12
Ik, als één van de 11 afvallers, vond het idee van een opdracht met alle deelnemers wel leuk, maar het lijkt me niet de beste weg. Het gaf mij een gevoel dat ik al meedeed, om daarna keihard eruit gegooid te worden, ik zou liever hebben gehad dat ik te horen kreeg dat ik niet meedeed. Maar ik begrijp jullie idee erachter om de teleurstellingen te verminderen voor bepaalde mensen, maar dit is in ieder geval hoe ik erover denk. Ik denk dat je dit als organisatie moet gaan peilen bij diegene die niet mochten meedoen tijdens de beide Mol Online's, dan kan je zien wat er "beter" werkt.



Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 17-04-2017, 16:21:16
het ging
a) om de selectieprocedure
b) om het persoonlijk benaderen van mensen dat zoals het er stond bedoeld was om mensen mee te laten doen, en wat later bleek was om te kijken of mensen geïnteresseerd waren.
Ja maar Lukie,
a) MV had in zijn opvolgende reactie al gezegd dat de mensen die benaderd waren niet meer kans hadden dan mensen die dat niet waren (alleen had hij niet door dat jij het verkeerd interpreteerde, waardoor hij zei "ja dat lees je goed". Miscommunicatie, kan gebeuren).
b) LdH heeft hier in het topic ook nog eens uitgelegd waar de selectieprocedure voornamelijk op gebaseerd was.

En daarna pas komt er ineens een reactie hoe boos en teleurgesteld jullie hierover zijn, terwijl toch allang duidelijk had mogen zijn hoe het zat. Dan snap ik wel dat dat enigszins overkomt als een aanval op de spelleiders, en niet als een kritiekpuntje op de openheid mbt de selectieprocedure.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lukie4 op 17-04-2017, 16:34:54
het blijft raar om sommige mensen wel te benaderen en anderen niet.

en bij punt b blijft het woord voornamelijk een pijnpunt.

Hoe je het ook went of keert, of je de drie spelleiders nu 100 of 200 procent vertrouwd, er blijft in mijn ogen een zweem van ongelijke kansen hangen.

Maar wat mij betreft ook einde discussie hoor. Ik heb mijn punt gemaakt denk ik.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lan op 17-04-2017, 16:40:16
Ik heb zelf op een ander forum regelmatig spellen opgezet, ik vind een selectie maken een prima oplossing (ondanks dat het uiteraard een grove fout is om mij niet te casten  ::hypocriet::). Uiteindelijk wil je dat een spel voor de deelnemers zo leuk mogelijk is, en dan is loting bijvoorbeeld gevaarlijk. Het enige tegenargument is het vriendjespolitiek-deel, maar ik heb op basis van de groep die uiteindelijk gekozen is niet het idee dat dit een rol heeft gespeeld.

Ik vond zelf het eerste spel als soort van pijn-verzachter minder geslaagd. Het komt op mij nu over van leuk, je hebt een rondje voor spek en bonen mee kunnen doen, ga maar weer terug naar je hoek. Ik had het zelf fijner gevonden meteen te horen te krijgen dat ik niet mee zou doen. Nu zit je toch al deels in het spel en dat dat dan wordt afgenomen om een reden die niks met de inhoud van het spel zelf te maken heeft wringt bij mij een beetje.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Pjotr1992 op 17-04-2017, 16:48:01
Ik zou in het vervolg gewoon voor het idee van HDD gaan. Dan maak je keuzes zonder enige kans op vriendjespolitiek. Probleem opgelost.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 16:49:17
het blijft raar om sommige mensen wel te benaderen en anderen niet.

en bij punt b blijft het woord voornamelijk een pijnpunt.

Hoe je het ook went of keert, of je de drie spelleiders nu 100 of 200 procent vertrouwd, er blijft in mijn ogen een zweem van ongelijke kansen hangen.

Maar wat mij betreft ook einde discussie hoor. Ik heb mijn punt gemaakt denk ik.
En toch wil ik hier nog even op reageren. Het is toch niet gek dat je uberhaupt van tevoren polst of er animo is? En iedereen had evenveel kans, gepolst of niet. En juist dat hele punt van jou over die zweem van ongelijke kansen is waarom ik zo fel reageer en waarom ik me dat persoonlijk aantrek. Want het laatste wat wij willen is dat, maar juist iedereen een eerlijke kans geven. Maar goed, hier gaan we niet uit komen ben ik bang  ::ohno::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lukie4 op 17-04-2017, 16:57:49
ja het is wel gek als je sommige mensen wel benadert en anderen niet.
Waarom krijg A wel een pm en B niet?
Waarom vraag je niet op het openbare forum of er interesse is? Het is in mijn ogen al oneerlijk dat spelleiders kiezen en juist door ook van te voren nog mensen te benaderen creëer je of je het nu wilt of niet al een zweem van oneerlijkheid.

En daar is mijn feedback op gebaseerd. Ik zeg nergens dat jullie oneerlijk zijn geweest.

En nee wij komen er niet uit ;)

 
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Pjotr1992 op 17-04-2017, 17:11:35
Misschien omdat er mensen zijn die niet vaak in het spellenforum kijken en dus kans lopen om de inschrijving te missen? Dat zou een reden zijn waarom je de ene wel een PM stuurt en de ander niet.

Anderzijds lopen spellen op het forum altijd goed,dus of het nu heel erg nodig is om te kijken of er interesse is kun je je afvragen.

Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Meezter op 17-04-2017, 17:17:33
Laat ik eens een suggestie doen.

1. Je maakt een verkorte inschrijflijst waarin je vraagt naar de essentiële dingen; Naam, Geslacht, Leeftijd, waarom ze mee willen doen en of ze de mol willen zijn.
2. Je maakt enkele "selectieopdrachten" waarin elke inschrijver mee mag doen, daardoor krijg je een goed zicht van hoe iemand zich in het spel gedraagt, want het noteren van jouw eigen gedrag is vaak lastiger dan je denkt.
Deze selectieopdrachten worden dan over een week / 2 weken tijd gezet, zodat iedereen de tijd heeft om mee te kunnen doen.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Hierbij is wel de "regel", de eerste selectieopdracht draait om jezelf laten zien, hierbij vallen dus meteen alle inactieven af, vrijwel iedereen die goed meedoet aan deze opdracht gaat door naar opdracht 2.
In opdracht 2 wordt de groepsdynamiek getest en wordt er gekeken naar hoe jij dus functioneert in de groep en kijkt men alvast naar een mogelijke mol. Ook hier kunnen dus inactieven afvallen.
Zo heb je al een wat kleiner groepje over, van deze groep vraag je een volledige informatielijst en een "mollicitatie." Je hebt dan namelijk bijna alle kandidaten al geselecteerd en zoekt dan pas naar een mol, want je zoekt geen mol tussen mogelijke niet-kandidaten.
Zie dit als een soort middenweg tussen de manier waarop het deze serie gedaan is en bij de vorige; meteen rood scherm.
3. Dit moet apart staan van de echte serie, er is geen mol, je doet niet mee aan de mol, je doet mee aan de selectieronde van de mol. Denk aan WIDM Junior's selectieweekend.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
5. Na het selecteren van de kandidaten selecteer je de Mol. Dan kan het spel beginnen.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Nieky op 17-04-2017, 17:21:05
En t allerbelangrijkste is denk ik wel dat er van te voren duidelijkheid bestaat over hoe er geselecteerd wordt
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 17-04-2017, 17:21:23
en bij punt b blijft het woord voornamelijk een pijnpunt.
Als je alle berichten bij elkaar optelt, is het volgens mij vrij duidelijk hoe de selectie is gegaan: op basis van de inschrijvingsformulieren, waarbij mensen die nog niet eerder hadden meegedaan en vrouwen (gezien de gelijke verdeling) een voordeel hadden, en de treinopdracht nog wat laatste knopen heeft doorgehakt. Er zijn daar vast genoeg verbeteringen mogelijk, ik vind het idee van anonieme formulieren bijv. best een goed idee. Maar ik vind het jammer dat er meteen beschuldigingen worden gedaan van vriendjespolitiek, terwijl toch duidelijk is dat er genoeg newbies en late aanmeldingen door de selecties zijn gekomen.

Ik denk overigens ook niet dat het van te voren benaderen de meest slimme methode was om te peilen of er genoeg animo was, maar uiteindelijk heeft het geen enkel verschil gemaakt voor de kandidatengroep, dus maakt het volgens mij helemaal niet uit en wordt er nu van een mug een olifant gemaakt.

Maar goed, ik zal ook wel ophouden met discussiëren ;)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Miek1999 op 17-04-2017, 17:22:22
Mooie suggestie Meezter  ::ok::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 17-04-2017, 17:24:01
Mooie suggestie Meezter  ::ok::
Dit :)  ::ok:: zeker het overwegen waard.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lukie4 op 17-04-2017, 17:34:58
Maar ik vind het jammer dat er meteen beschuldigingen worden gedaan van vriendjespolitiek, 
protest. is niet gebeurd
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 17-04-2017, 17:45:58
Oh, om ook nog even wat overige feedback te geven:

- Het idee van de eerste opdracht was sympathiek, maar het was inderdaad niet heel duidelijk dat dit niet om een selectieopdracht ging, dus ik snap dat sommigen dat niet doorhadden en het extra hard aankwam dat ze toch niet mee mochten doen. Waarschijnlijk zullen jullie toch niet meer kiezen om het nog eens op deze manier te doen, maar het is sowieso handig om gewoon helemaal duidelijk en open te zijn, en zoiets niet te gebruiken voor een twist.
- Net als anderen vond ik ook dat er wel erg veel items in het spel zaten. De rode vrijstelling vond ik ook niet zo'n heel leuk idee.
- Wel heel positief: de halve jokers! Zo kun je toch wat meer items in het spel brengen zonder dat het meteen een overvloed aan jokers wordt, want je moet eerst nog de andere helft zien te verzamelen. Dit zou ik zeker wel terug willen zien in een volgend seizoen :)

Over de opdrachten etc. kan ik helaas niet goed feedback geven, omdat ik zelf door allerlei omstandigheden gewoon even wat minder in het spel zat. Maar bovenstaande dingen wilde ik wel even kwijt. En verder natuurlijk gewoon mijn complimenten voor hoe het spel in elkaar zat, het is duidelijk dat er enorm veel werk en voorbereiding in heeft gezeten ::bravo::

Anderzijds lopen spellen op het forum altijd goed,dus of het nu heel erg nodig is om te kijken of er interesse is kun je je afvragen.
Dat is niet helemaal waar, de grote spellen lopen momenteel wat terug. Dus is het ook weer niet heel gek dat ze dat wilden peilen.

protest. is niet gebeurd
...die zweem hangt er wel een beetje over...
(https://68.media.tumblr.com/938053ad867530484cdeec944b06d700/tumblr_inline_njxcu81RJr1s7oayg.gif)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lukie4 op 17-04-2017, 17:50:56
zie je het probleem ;) ::rofl::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Hadewychisdemol op 17-04-2017, 17:51:11
Weten jullie wat? IK wil het laatste woord hebben!

En daarmee is de discussie wat mij betreft beëindigd.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Swifty op 17-04-2017, 19:20:42
Ik ga stiekem toch ook nog wat toevoegen  :P

Ik ga niet in op de kandidatenselectie, daar is genoeg over gezegd. Wel wil ik nog aangeven dat het mij vooraf ook een erg goed plan leek om iedereen aan 1 spel mee te laten doen om ze toch het molgevoel te geven. Het is jammer om dan achteraf te lezen dat het afvallen daardoor zwaarder voelt, dat had ik niet zo ingeschat.

En zo zijn er meer dingen die je vooraf anders inschat dan hoe het uitvalt. Zoals de rode vrijstelling, op papier een superleuk item, in de praktijk toch wat lastiger. Ik vind het wel erg leuk om nu in de biechten te lezen dat Spechteke met minstens 3 spelers is gaan onderhandelen over die RV, er is toch meer mee gebeurd dan je als kijker zag dus.
De hoeveelheid items, dat waren er natuurlijk ook meer door de weekopdrachten. Ik moet zeggen dat D*n gewoon ook heel veel mazzel had bij de mandjes, Starlight had daar bijzonder veel pech. De items zorgden wel voor onderhandelingsmogelijkheden achter de schermen, en dat was een leuke bijkomstigheid die je wederom als kijker niet meekrijgt. Al met al had ik niet het gevoel dat het er veel teveel waren.

De opdrachten waren imo goed verdeeld, er was van alles wat. Ik hou zelf erg van puzzelen en quizzen (al zijn quizzen als mol best wel heel vervelend af en toe :P) en van spellen als Diamantroof en Ghostbusters. Actieopdrachten zijn erg fijn in een week waar de andere 2 opdrachten veel tijd vragen, maar speuren volgens mij wat lastiger. Ik vond ze goed verdeeld zitten dit seizoen.
Ik hoor veel enthousiasme over het ResumeDiner, maar ik vond die opdracht niet zo geweldig, dat is dus heel persoonlijk. Zo waren er meer opdrachten die ik wel ok vond maar niet superleuk. De Celopdracht was redelijk voorspelbaar, het was van tevoren duidelijk dat iemand die vrijstelling zou pakken, ik deed mijn best om eerst betrouwbare personen uit de cel te laten maar ze wilden niet luisteren :P

Ik vond achteraf dat ik vrij bot iets had gezegd over aflevering 2, over dat de spellen teveel tijd in beslag namen, maar jullie pakten die kritiek heel goed op en ik heb daarna nooit weer dat gevoel gehad (nja 1x, maar dat was omdat ik een halve week weg was en toen in 2 dagen alles nog wou doen).

Ik wou als Mol zoveel mogelijk het overleg voor de spellen op het forum doen. In sommige spellen kun je niet anders dan via pm zaken afspreken, zoals Ghostbusters, maar ik vind het jammer dat er zich toch meer achter de schermen heeft afgespeeld dan je als kijker meekrijgt. Ik weet niet hoe je dat anders zou kunnen doen trouwens. Nja, hooguit bij de eerste spoor-opdracht direct aan het begin melden al het overleg in het topic moet bijvoorbeeld.

De spelleiding was over het algemeen goed. Natuurlijk waren er schoonheidsfoutjes, en ik snap dat je daar van baalt als perfectionisten, maar je moet daar niet een al te groot punt van blijven maken. Snel herstellen en weer door. En proberen de volgende keer die foutjes niet meer te maken ;)

Iemand schreef al dat het vrij mannelijke onderwerpen waren in bijv de quizzen en zo. Ik heb het niet perse als heel mannelijk ervaren, wel als heel veel treinopdrachten. Ik zit gemiddeld eens per jaar in de trein, van Weesp naar Amsterdam/Schiphol, dus ik zie vrijwel geen enkel station, weet niets van prijzen en reistijden, etc. Dus ik was met dat onderwerp wel een beetje klaar. Verder vond ik de thema's goed afwisselend.

We hebben kunnen merken dat jullie je echt heel goed voorbereid hebben op de locaties, echt supermooi gevonden allemaal, petje af daarvoor  ::bravo::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Juulx1 op 17-04-2017, 20:00:59


Iemand schreef al dat het vrij mannelijke onderwerpen waren in bijv de quizzen en zo. Ik heb het niet perse als heel mannelijk ervaren, wel als heel veel treinopdrachten. Ik zit gemiddeld eens per jaar in de trein, van Weesp naar Amsterdam/Schiphol, dus ik zie vrijwel geen enkel station, weet niets van prijzen en reistijden, etc. Dus ik was met dat onderwerp wel een beetje klaar. Verder vond ik de thema's goed afwisselend.


Dat was ik  ;) Kwam vooral toen er voetbalclubs moesten worden genoemd en in één van de puzzels een basketbalclub uit Oss (ofzoiets????) moest worden ingevuld als antwoord.  En ik wil niet zeggen dat voetbal/sport perse een mannending is, maar er waren veel vragen over dit onderwerp in een korte tijd, waardoor ik telkens geen antwoorden wist. En geen vragen over musicals/disney/dingen waar ik (en met mij vele anderen) veel kennis over heb. Maar dat is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak, dus de spelleiding heeft het wat mij betreft prima gedaan :)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lama1997 op 17-04-2017, 21:33:02
Ook van mij de (uitgebreide) feedback. Te beginnen met de opdrachten (met cijfers):

- Aflevering 1:
•   Per spoor deel 1: doordat er 25 man aan meededen wat chaotisch, maar niet minder leuk! Leuke beginopdracht van het seizoen, met genoeg mogelijkheden om geld te verdienen en om te mollen. Ik zou voortaan wel van het begin duidelijk maken of je wel of niet mag overleggen via pm, in plaats van ‘probeer het te beperken’. Dat maakt het duidelijker (8,0).
•   Rode vrijstelling: deze opdracht kwam helaas wat minder uit de verf vond ik. Komt inderdaad doordat mensen niet wisten waar ze aan begonnen. Het meer verwerken in een tactisch spel lijkt me meer aan te slaan. Rode vrijstelling an sich ben ik niet ontevreden over. Het is een échte hersenbreker! (5,0)
•   Waar gaan we heen: zoals eerder gezegd een hele leuke chaotische opdracht. Het zat gewoon heel goed in elkaar en het zorgde ervoor dat er grappige dingen gebeurden in de groep. De leukste ‘Waar gaan we heen-opdracht’ die ik heb gezien! (9,0)
•   Speeddaten: goed haalbare opdrachten, die ervoor zorgde dat we elkaar leerden kennen. Altijd fijn in aflevering 1. Misschien de volgende keer nog even kritisch kijken naar de geldladder, want volgens mij was het tactisch gezien alleen maar handig als je ‘bankte’. Verder leuke opdracht met hele grappige gesprekken! (7,8).

- Aflevering 2:
•   Op de vlucht: een oude bekende, maar een leuke variant! Gewoon goed. (7,5)
•   Tour de Taiwan: hier was ik helaas wat minder positief over. Het spel vond ik een beetje te veel. De vele spelletjes en dan nog de ‘groepsopdracht’. Ik ben bij dit soort spelletjes heel visueel ingesteld. We zouden onze eigen tour de Taiwan doen (op de fiets neem ik aan), maar hoe kunnen we op een fiets deze puzzels maken? :P Dit geldt ook voor de groepsopdracht. Qua geldverdeling vond ik het wel prima! (5,5)
•   Taiwanese winkelstraat: Heel leuk, origineel, zat leuk in elkaar! Goed gelaagd, want de mol kon op verschillende manieren mollen! (8,8)

- Aflevering 3:
•   Kabelbaan: Altijd leuk, zo’n communicatieopdracht! En ik vind het heel fijn dat er genoeg ruimte was voor de creativiteit van kandidaten. Juich ik alleen maar toe! Ook goed dat je per goed antwoord geld krijgt en dat er een bonus in het verschiet lag (9,0)
•   Theeplantage: prima actieopdracht, waarbij de mol eigenlijk op beide posities had kunnen zitten! (7,8)
•   Mandjesopdracht: mijn lof hierover heb ik al beschreven, maar nogmaals: geweldig! Het zette de verhoudingen meteen op scherp en zat gewoon heel goed gelaagd in elkaar. Vertrouwen en wantrouwen wisselde elkaar af, evenals individueel belang en collectief belang. Ik heb vernomen dat de presentatoren een beetje spijt hadden van deze opdracht, vanwege de discussie. Echter vind ik dit bij dit spel horen en was het voor mij een reden dat deze opdracht geslaagd is! Te veel items? Mwah, ik vond het wel meevallen. Ook omdat het de eerste echte keer is dat we serieus jokers konden verdienen! Als het daarna weer even duurt voordat je weer items kunt verdienen, vind ik het prima! (9,3)
•   Rode vrijstelling: zie bij aflevering 1 (5,0)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lama1997 op 17-04-2017, 21:33:26
- Aflevering 4:
•   Per seconde wijzer: vond ik iets minder origineel, maar verder niet veel op aan te merken. Ook hier had ik een beetje moeite met de ‘visualisering’ (7,0).
•   Ghostbusters: ook een oude bekende, maar mooi passend in het thema! En ik vind weerwolven gewoon geweldig. Ik vind het ook wel mooi opgelost dat de posities worden bepaald door enveloppen! Enige puntje zou misschien kunnen zijn dat het vrij snel na de mandjes kwam, waardoor er veel items gewonnen konden worden in korte tijd. Al heb ik dat op het moment zelf niet echt als storend ervaren (8,5).
•   Rondje om het meer: ook een oude bekende, maar vond dit een leuke versie! Ook fijn dat je geld kon verdienen per persoon die juist stond. Leuk! (8,3)

- Aflevering 5:
•   Gestolen diamanten: een pareltje! De beste opdracht van het seizoen vond ik. Zat gewoon heel goed in elkaar en was heeeel spannend! Enige puntje: wel weer items. Maar ja, spreiding van dit soort spellen is een beetje moeilijk door het aantal spelers en het is té zonde om ze niet te spelen :P Maar verder: alleen maar lof voor dit spannende spel! (9,5)
•   Ik houd van Holland: zoals zelf al gemerkt kwam deze opdracht helaas ook was minder uit de verf. Anagrammen waren wat moeilijk en het eindspel kwam niet echt van de grond. Ook hiermee zit ik een beetje met de visualisering van het spel (5,0).
•   Fotograferen: prima actieopdracht. Ik denk wel de leukste actieopdracht van dit seizoen. Genoeg mogelijkheden om te mollen! (8,0)

- Aflevering 6:
•   Cel: dit is een heel leuk spel, maar voor online niet geschikt. Het dilemma kan van de grond komen, wanneer je in het écht in de primitieve modus van een cel zit (of in een bos), maar minder vanuit de bank. Ook weer een vrijstelling te verdienen, wat een beetje veel werd (5,0).
•   Diner: Super leuk! Leuk dat er gasten bij betrokken waren. Geheime opdrachten zijn altijd leuk en het werd gelaagd omdat je zelf geld mocht inzetten. Geweldig. (9,0).
•   Taxi: ook weer een leuke communicatie-opdracht, waarbij creativiteit ook weer vrij terrein kreeg van sommige kandidaten. Zat goed in elkaar. Verder zelfde feedback als bij de kabelbaan (8,8).

- Aflevering 7:
•   RealityNet Go: leuke opdracht, die goed haalbaar was, ook al is die stad enorm :P Ook leuk dat andere forumleden er een rol in hadden! (8,0)
•   Meet the mole: heerlijk geheimzinnig! Met een mooie locatiekeuze! (8,3).
•   Cadeautjes: objectief gezien zat het prima in elkaar. Maar op het moment dat ik al die afbeeldingen zag, werd het onoverzichtelijk. Ik zou het voortaan met minder afbeeldingen doen (6,8).

- Aflevering 8:
•   Metro-challenges: door de voorspellers wel een interessant spel. Spellen tussendoor waren oké. Inderdaad erop letten dat de regels duidelijk zijn van tevoren, maar dit was jullie zelf ook opgevallen (7,0).
•   Expeditie Robinson: vond ik persoonlijk niet heel bijzonder. Het is altijd lastig om dit soort spellen te spelen als sommigen overdag op een bepaalde dag wel verplichtingen hebben en anderen niet. Hierdoor is het spel snel gespeeld. Overigens vind ik in tegenstelling tot de meesten de finalevrijstelling niet storend, zolang hij nog wel later verdedigd moet worden (6,5).
•   Duiken: prima opdracht! Leuk gelaagd door zee-opdracht en land-opdracht. Ja, leuk! (8,0).
•   Flessenpost: leuke opdracht, met de citaten. Voorspellen was al eerder gebeurd deze aflevering, maar niet storend (7,5).
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lama1997 op 17-04-2017, 21:33:51
- Aflevering 9:
•   Regels zijn regels: hele leuke, mysterieuze opdracht! Niks op aan te merken, heel gelaagd (8,8).
•   Verlaten TV-studio: hier ben ik het wel met Dennis eens. De spellen waren prima, maar het inschatten was helaas minder goed uit de verf gekomen. Als van tevoren duidelijk was wat het doel was, werd het een heel interessant spel waarbij informatie gewonnen moest worden over de gegeven percentages en het al dan niet slagen van de opdrachten (6,0)
•   Show me the money: nee heel origineel, maar wel leuk! Ook beetje moeite met visualisering (6,8).

- Aflevering 10:
•   Elkaar inschatten: ik vind dit soort opdrachten altijd leuk. Een rustige, psychologische opdracht! Leuk dat ‘ie doorloopt, maar eerder gegeven antwoorden. Dit soort spellen moedig ik graag aan (8,5)
•   Restaurant van de mol: mooie, originele opdracht met verschillende mogelijkheden om geld te verdienen en te mollen. Ook leuk door de externe spelers. En ja, de credits zijn voor Dennis :P (8,8).
•   Zoektocht: hier heb ik me helaas te weinig in verdiept. Sorry…

- Aflevering 11:
•   Tribunaal: Hele mooie opdracht. Soort opdracht in dat Tamil-dorp maar dan omgekeerd. Mooie sfeer in de opdracht. Top! (8,5).
•   Drone-show: qua hoe de opdracht in elkaar zat misschien niet de sterkste, maar wel origineel! En hele mooie plaatjes! (8,5).
•   Per spoor: Maakt het cirkeltje helemaal rond. Qua sfeer ook weer top! Maakt het tot een hele sterke finale (8,3).

Qua locaties: heel mooi uitgezocht! Goed research gedaan. Genoeg afwisseling, prima!

Qua kandidaten: heel veel verschillende karakters, die het allemaal op hun eigen manier speelde.

Qua items: ja, halverwege de serie werden het er veel. Met name aflevering 3, 4, 5 en 6. Maar zoals eerder aangegeven is het in dit geval moeilijk te spreiden.

Wil ik even afsluiten dat het over het algemeen prima in orde was en dat ik fantastische maanden heb gehad! Presentatoren, kandidaten en alle andere betrokkenen: heel erg bedankt voor die geslaagde spel! Was heel mooi!

 ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Swifty op 17-04-2017, 21:39:33
Oh ja, ik was in mijn feedback de finalevrijstelling nog even vergeten. Ik ben van WIDM op tv ook nooit een fan van finalevrijstellingen, ik zie graag dat je de finale haalt door de test goed te maken. Maar het feit dat het niet zeker was, dat er nog een mooi spel was waarbij MM hem kwijt kon raken (of we allevier door zouden kunnen) maakte het wel een mooi gegeven.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: wouterv op 17-04-2017, 22:18:04
Mijn feedback

Locatie: super gedaan. Je ziet dat hier veel tijd in gekropen is. Echt mijn complimenten

Opdrachten: goede variatie tussen quizzen, actie-opdrachten en andere opdrachten.

Items: ik had niet de indruk dat er teveel waren, dat kan liggen aan het feitde enige items die ik mijn bezit had mij gegeven werden (waarvoor dank MM en Miek). Aan D*N zijn lijstje te zien
had hij er dan wel veel.

Groep: Selecteren is altijd lastig. Je wilt een goed evenwicht. en volgens mij is dat goed gelukt.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Stormpie op 18-04-2017, 11:53:47
mijn feedback.. want al heb ik niet alles gelezen, ik heb molonline wel in grote lijnen gevolgd.
- zeer positief vind ik het enthousiasme en alle inspanningen en moeite van de organisatie om er weer een prachtig spel van te maken. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, mijn bewondering voor de spellenmakers is enorm!! Petje af en diepe buiging ::respect:: ::bravo::
- zeer positief vind ik ook de deelnemers.. applaus voor jezelf ::bravo::

punt van kritiek.. tja, die betreft voor mij ook de selectie. Die kritiek was er voor mij al vanaf het begin maar er was op dat moment weinig meer aan te doen. Gelukkig zijn dit soort dingen achteraf bespreekbaar :) En het meeste is er al over gezegd. En, wat Lukie ook zegt, je moet echt ook al zijn de bedoelingen nog zo goed, zelfs als is het maar de schijn van, partijdigheid vermijden. Het gaat tenslotte om je medeforummers. Gelukkig leren we hier allemaal van.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 19-04-2017, 16:03:43
Mooie suggestie Meezter  ::ok::
Dit klinkt zo perfect!

Overigens, het idee van HDD is ook niet slecht, al zou ik, mocht je dat idee gaan nemen, toch wel het geslacht en een leeftijdsindicatie erbij zetten (niet de precieze leeftijd, maar bijv. -20, 20-30, 30+)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 19-04-2017, 16:49:20
•   Restaurant van de mol: mooie, originele opdracht met verschillende mogelijkheden om geld te verdienen en te mollen. Ook leuk door de externe spelers. En ja, de credits zijn voor Dennis :P (8,8).
::respect:: Thank you!

Ik vond het ook wel fijn dat ie werd uitgekozen omdat ik ook echt heb gedacht van waar moet deze opdracht aan voldoen om goed uitgevoerd te worden dit seizoen. Denk aan geen items, want die waren er al teveel, locatie, moeite voor de spelleiders, aantal spelers etc.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 19-04-2017, 16:57:18
Dit klinkt zo perfect!

Overigens, het idee van HDD is ook niet slecht, al zou ik, mocht je dat idee gaan nemen, toch wel het geslacht en een leeftijdsindicatie erbij zetten (niet de precieze leeftijd, maar bijv. -20, 20-30, 30+)

Waarom? Wat maakt dat uit?
Ik snap dat echt niet. Ik snap echt wel dat je een leuke, diverse, dynamische groep kandidaten wil hebben maar waarom spelen leeftijd en geslacht daar een rol in? Iemands karakter wordt toch niet bepaald door zijn of haar geslacht? Dennis is bijvoorbeeld mannelijk maar weet echt niks van voetbal of auto's, terwijl sommige vrouwen juist weer op bepaalde gebieden karaktertrekjes hebben die volgens de maatschappij 'typisch mannelijk' zouden zijn.

Dus waarom is het in een online spel dan belangrijk om evenveel mannen als vrouwen te hebben, of om een goede leeftijdsspreiding te hebben?
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Fabiann op 19-04-2017, 17:02:20
Waarom? Wat maakt dat uit?
Ik snap dat echt niet. Ik snap echt wel dat je een leuke, diverse, dynamische groep kandidaten wil hebben maar waarom spelen leeftijd en geslacht daar een rol in? Iemands karakter wordt toch niet bepaald door zijn of haar geslacht? Dennis is bijvoorbeeld mannelijk maar weet echt niks van voetbal of auto's, terwijl sommige vrouwen juist weer op bepaalde gebieden karaktertrekjes hebben die volgens de maatschappij 'typisch mannelijk' zouden zijn.

Dus waarom is het in een online spel dan belangrijk om evenveel mannen als vrouwen te hebben, of om een goede leeftijdsspreiding te hebben?
Helemaal mee eens. ::respect::

Gender is zooooooo 2016. ;D
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 19-04-2017, 17:06:38
Dus waarom is het in een online spel dan belangrijk om evenveel mannen als vrouwen te hebben, of om een goede leeftijdsspreiding te hebben?
Voor de test is dat wel handig op zich, vorig seizoen met maar 2 vrouwen kon je gewoon bij elke vraag hierover 'de mol is een man' invullen en dan zat je vrijwel zeker goed ::)

Aan de andere kant zat er dit jaar - in ieder geval in de eerste 3 testen - steeds de vraag in of de mol Belg of Nederlander was, terwijl de Belgen toch duidelijk in de minderheid waren. En je kunt uiteraard ook gewoon interessantere vragen stellen dan of de mol een man of een vrouw is of hoe oud de mol is.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 19-04-2017, 17:08:04
Voor de test is dat wel handig op zich, vorig seizoen met maar 2 vrouwen kon je gewoon bij elke vraag hierover 'de mol is een man' invullen en dan zat je vrijwel zeker goed ::)

Aan de andere kant zat er dit jaar - in ieder geval in de eerste 3 testen - steeds de vraag in of de mol Belg of Nederlander was, terwijl de Belgen toch duidelijk in de minderheid waren. En je kunt uiteraard ook gewoon interessantere vragen stellen dan of de mol een man of een vrouw is of hoe oud de mol is.

Of je maakt de mol expres 1 vd 2 vrouwen en dan zit iedereen fout ::hypocriet::
Nee maar idd gewoon die vraag niet stellen, simple as that

Helemaal mee eens. ::respect::

Gender is zooooooo 2016. ;D

Thank you very much ::bravo::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: MollenvangR op 19-04-2017, 17:09:46
Dus waarom is het in een online spel dan belangrijk om evenveel mannen als vrouwen te hebben, of om een goede leeftijdsspreiding te hebben?
Sowieso is er minder animo onder vrouwelijke spelers (D*N heb ik ook wel eens zien posten dat er vrouwen bij moeten) voor deze spellen. En na de scheve 10-2 verdeling van 2 jaar geleden, leek ons dat nu wel beter als er meer dan 2 zouden zijn. Daarbij is er ook nog test. Met 10-2 is die verdeling bij de vraag is de mol een man of een vrouw ook weer erg scheef. Wat je ook weer kunt weerleggen door die vraag er niet in te stoppen. Maar we proberen waar we kunnen zo veel als mogelijk widm na te bootsten.

Ook hebben we in aanloop erop aangestuurd, vrouwen schrijf je in. Dat het 7 werden, hadden wij ook niet gedacht. Maar ook bij de echte widm is die verhouding evenwichtig natuurlijk. Al snap ik ook wel wat jij zegt dat man/vrouw niks zegt over karakter. Kan best zijn dat bij een eventuele volgende serie 8 vrouwen aanmelden en 10 mannen en dat er 4 vrouwen en 8 mannen in de definitive groep zitten  ::jaja:: Vanuit de ervaring van 2015 keken we er nu zo tegenaan. Bij een volgende serie kunnen we vanuit deze ervaring er weer anders tegenaan kijken :)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Mollenmania op 19-04-2017, 17:13:05
Of je maakt de mol expres 1 vd 2 vrouwen en dan zit iedereen fout ::hypocriet::
Nee maar idd gewoon die vraag niet stellen, simple as that


Je kan die vraag best stellen denk ik. Net als dat dit jaar Business class / Economy class verdeling 3 - 9 was en de mol bij de minderheid zat.

Wel eens met dat het niet uitmaakt of je man of vrouw bent.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Hadewychisdemol op 19-04-2017, 17:15:07
Ik snap de logica van een gelijke verdeling willen heel goed maar als spelleider heb ik zelf ook gemerkt dat geslacht zeker tijdens online spelletjes eigenlijk helemaal geen rol speelt ::jaja::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 19-04-2017, 17:15:41
Ja maar MV, dat is precies mijn punt. Waarom moet het precies hetzelfde zijn als de 'echte' widm? Je zit nou eenmaal op een forum en niet in een ver land, dus het is niet hetzelfde. Een van de dingen die daardoor anders zijn is dat het veel minder uitmaakt hoe oud iemand is (er zijn toch geen letterlijk fysieke proeven) of welk geslacht iemand heeft. En als je argument dan is dat dat voor die ene vraag in de teat wat uitmaakt, vind ik het onzin. Als je die ene vraag schrapt kijkt je spel echt niet ineens veel minder op de echte serie ;)
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Hadewychisdemol op 19-04-2017, 17:29:30
Denk dat je sowieso al niet heel dicht meer bij de echte WIDM zit met het aantal spelers en de twists en items. Bovendien is het exact nabootsen van een WIDM online heel lastig omdat de pot virtueel is e.d.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de ene beter is dan de andere, maar dat ik niet denk dat als je het element van een gelijk aantal mannelijke en vrouwelijke deelnemers laat vallen dat dat het 'minder' WIDM maakt.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 19-04-2017, 17:47:36
Je kan die vraag best stellen denk ik. Net als dat dit jaar Business class / Economy class verdeling 3 - 9 was en de mol bij de minderheid zat.
Dat is dan maar voor 1 aflevering though. De man/vrouw vraag zit er elke aflevering in en vorig seizoen kreeg je die vraag dus eigenlijk steeds cadeau. Dan kun je hem net zo goed niet stellen.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 19-04-2017, 18:05:35
Ach er zat ook een keer een vraag in de test of de mol op de juiste plek stond bij het rondje om het meer.....terwijl iedereen goed stond ;D

Overigens de man-vrouw verdeling was voor mij bij de selectie ook niet overdrevend storend. Als ik een lijstje zou maken van de 14 meest interessante spelers die ik het spel zou willen spelen dan zaten de meeste vrouwen daar ook wel bij. En ik snap Mollenvanger ook dat als je 7 vrouwen hebt die zich aanmelden en vorig seizoen had je er 2 dan ga je sowieso wel iets meer vrouwen selecteren deze editie. Een precieze verdeling is dan niet noodzakelijk. Maarja ik had sowieso wat Nieky voorstelt (en even los van dat ze leuke spelers zijn ;)) geen personen geselecteerd die de afgelopen editie hebben meegedaan en dan had je dus ook een oneven aantal mannen en vrouwen gehad ::jaja::.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Mollenmania op 19-04-2017, 23:07:58
Mijn Feedback:

Er is al veel gezegd over de selectie en het al dan niet laten meedoen van kandidaten die later toch afvallen. Ik kan er over zeggen dat ik het idee van Meezter wel zie werken ::jaja:: Nu was het toch een beetje alsof je een demo van een spel speelt en dan te horen krijgt dat de volledige versie voor jou niet verkrijgbaar is.

Ik ben heel erg te spreken over de Weekopdrachten. In het begin leek het me nog een beetje eng om creatief bezig te gaan, maar toen de opdrachten eenmaal kwamen kreeg ik wel ideeën en heb ik daardoor wat nieuwe programma's leren kennen ::ok::. De muntjes zorgen voor een leuke twist die ik gretig gebruikt heb om te onderhandelen :D. Dit aspect zou ik er zeker in houden, was top!

De reguliere opdrachten:
Laat ik beginnen met opdrachten waar m.i. nog wat aan verbeterd kan worden:
- Rode Vrijstelling opdracht. De rode vrijstelling vond ik leuk, maar omdat niemand wist hoe je hem kreeg gebeurde er niet zoveel, en hij was zo te makkelijk te pakken voor de Mol.

- Mandjesopdracht. Deze opdracht was op zich goed maar ik had liever geweten dat pmen was toegestaan zodat ik wat eerder contacten had kunnen leggen. In zn algemeenheid misschien bij elke opdracht waar nodig bij vermelden of pmen is toegestaan of niet.
Ook had MV gezegd dat je met niemand mocht spreken over je bom, maar Lucy heeft dit wel gedaan dus het mocht kennelijk wel?

- Cel-opdracht. Deze was niet zo spannend omdat iedereen voor de vrijstelling zou gaan. De follow-up was ook niet zo geslaagd omdat er geen voordeel aan zat om miek terug te halen (ZV weegt niet op tegen een kandidaat met veel info terug). Ik zou niet zo goed weten hoe je deze opdracht wel kan laten werken. Misschien helemaal schrappen.

- Groeten uit Kaohsiung: Qua idee een hele leuke opdracht, maar veel cadeaus en daardoor moeilijk te halen. Daarnaast als je al geld verdiende was het te weinig geld voor de moeite die je moet doen.

- Verstoppertje. De opdracht hoe hij oorspronkelijk zou zijn was onhaalbaar voor de verstopper. Misschien kun je opdrachten als deze vooraf testen op haalbaarheid / eerlijkheid. Wel goed op ingesprongen door de regels toe te voegen ::ok::

Dan houd ik 28 opdrachten over die ik goed tot geweldig vond!  ::bravo::

Mijn top 3 is
1. De 9 bochten
2. Ghost busters
3. Finale-tribunaal

Actieopdrachten was ik niet bekend mee dus eerst dacht ik echt huh gaan we echt thee proeven?  ::rofl:: Zeker een leuk onderdeel en goed uitgewerkt door LdH ::ok::

Aankleding (locatie, filmpjes, hints)
Was echt helemaal dik in orde  ::bravo:: Superleuk om bij elke opdracht en executie een specifieke locatie met plaatje te hebben. Alle filmpjes voegden ook zeker iets toe aan het spel. Hints ook dik in orde.
Suggestie voor de test: Ik zou het prettig gevonden hebben om de test in een programma te maken die zelf de tijd meet zoals in de echte WIDM (en executie zoals de filmpjes van Luiaardje). Zo ben je niet afhankelijk van een presentator die online moet zijn als jij de test wil maken en is de tijdmeting wat "correcter". Maar dit is echt een luxe-probleem hoor, alles ging supergoed ::ok::

PM-groepen:
Kijkers-pm is heel leuk, houden zo  ::ok::
Afvallerspm groep heb ik een beetje mijn twijfels over. Mensen die afvallen gaan hun verdachten delen en zo krijgen eerdere afvallers toch inside-information over de Mol waardoor de ontknoping voor hen toch wat minder verrassend is.

Items:
Mij is niet zo opgevallen dat er te veel items waren (misschien omdat ik er bijna geen heb gehad :P). Maar als ik lees dat Dennis 12 (?) jokers heeft gehad is dat wel bizar veel ::rofl::. Misschien alleen de jokers wat terugschroeven en die vervangen voor halve jokers. Halve jokers vond ik een hele mooie vondst! Een soort topito waar je dus onderhandelingen mee krijgt, wat voor spanning zorgt in de groep :) ZV en vrijstellingen heb ik me niet aan gestoord, leuk zelfs!

Wat ik verder nog op wil merken is dat ik de overgang van executie naar nieuwe opdrachten wel erg snel vond. De executies vond ik erg spannend en ik had het prettig gevonden om daarna even niks te hebben. Nu moest ik weer snel door en bedenken hoe ik de opdrachten zou gaan doen, in welk team je wil enz.

Al met al vond ik het gewoon een heel goed georganiseerd online-spel en heb ik van elke seconde genoten. Mijn complimenten!!!  ::respect:: ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: ::respect::






Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Mollenmania op 20-04-2017, 11:41:51
Dat is dan maar voor 1 aflevering though. De man/vrouw vraag zit er elke aflevering in en vorig seizoen kreeg je die vraag dus eigenlijk steeds cadeau. Dan kun je hem net zo goed niet stellen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het geen gegeven is dat de mol bij de meerderheid zit. Dus ik snap niet hoe je dan een vraag cadeau krijgt? Het is toch niet zo alsof de mol geen vrouw kan zijn ofzo?
De vraag níet stellen zou juist cadeau geven dat de mol bij de mannen zit (if 10-2).
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 20-04-2017, 12:26:36
Wat ik bedoel te zeggen is dat het geen gegeven is dat de mol bij de meerderheid zit. Dus ik snap niet hoe je dan een vraag cadeau krijgt? Het is toch niet zo alsof de mol geen vrouw kan zijn ofzo?
De vraag níet stellen zou juist cadeau geven dat de mol bij de mannen zit (if 10-2).
Natuurlijk kan de mol bij de minderheid zitten, maar als de mol elke aflevering bij dezelfde meerderheid of minderheid zit, is het een beetje onzinnig om dat elke keer weer opnieuw te vragen. Bij één aflevering kan het juist nog wel een interessant dilemma opleveren: ga je voor je mol met het risico dat je fout zit, of voor de veilige meerderheid?

Maar stel; Bubbles was er vorig seizoen heel snel uitgegaan en ik was de enige vrouw geweest. Dan heb ik die vraag dus voortaan altijd goed, en de rest niet per se. Daarom moet je die vraag imo niet stellen als de verdeling aan het begin niet ong. 50/50 is.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 20-04-2017, 14:59:53
Wel eens met dat het niet uitmaakt of je man of vrouw bent.
Zeker niet, je wilt alleen geen groep met enkel mannen of enkel vrouwen hebben. Je wilt het toch gevarieerd hebben, indien mogelijk. Daarom dat ik het over die kleine toevoegingen had.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Mollenmania op 20-04-2017, 19:17:43
Natuurlijk kan de mol bij de minderheid zitten, maar als de mol elke aflevering bij dezelfde meerderheid of minderheid zit, is het een beetje onzinnig om dat elke keer weer opnieuw te vragen. Bij één aflevering kan het juist nog wel een interessant dilemma opleveren: ga je voor je mol met het risico dat je fout zit, of voor de veilige meerderheid?

Maar stel; Bubbles was er vorig seizoen heel snel uitgegaan en ik was de enige vrouw geweest. Dan heb ik die vraag dus voortaan altijd goed, en de rest niet per se. Daarom moet je die vraag imo niet stellen als de verdeling aan het begin niet ong. 50/50 is.

Ja heb je gelijk in. Ik snapte alleen niet waarom je zei dat je die vraag vorige editie cadeau kreeg.

Zeker niet, je wilt alleen geen groep met enkel mannen of enkel vrouwen hebben. Je wilt het toch gevarieerd hebben, indien mogelijk. Daarom dat ik het over die kleine toevoegingen had.

Ja iedereen wil het wel gevarieerd hebben denk ik, maar de vraag is of geslacht en leeftijd echt uitmaken voor variatie. Sommige mannen weten meer van zogenaamde vrouwendingen en andersom. Wat Lucy zei dus :P
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 20-04-2017, 19:55:10
Ja heb je gelijk in. Ik snapte alleen niet waarom je zei dat je die vraag vorige editie cadeau kreeg.
Omdat denk ik wel vrij snel duidelijk was dat Bubbles en ik de mol niet waren ;D
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Mollenmania op 21-04-2017, 00:29:01
Omdat denk ik wel vrij snel duidelijk was dat Bubbles en ik de mol niet waren ;D

Aah ok
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: wouterv op 21-04-2017, 07:50:35
Omdat denk ik wel vrij snel duidelijk was dat Bubbles en ik de mol niet waren ;D

Bubbles was nooit duidelijk hoor  >:D
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 21-04-2017, 14:13:25
Bubbles was nooit duidelijk hoor  >:D
Ik wist wie de mol was, maar ik als ik deelnemer zou zijn geweest had ik haar nooit helemaal uitgesloten...
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Starlight op 21-04-2017, 14:20:38
Ik wist wie de mol was, maar ik als ik deelnemer zou zijn geweest had ik haar nooit helemaal uitgesloten...
Hmm, misschien herinner ik het me dan verkeerd.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 21-04-2017, 14:22:46
Hmm, misschien herinner ik het me dan verkeerd.
Ach, deze keer keek ik ervan op hoe snel sommigen van jullie Swifty al verdachten, terwijl met name Wouterv in mijn ogen veel verdachter aan het doen was!
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Swifty op 21-04-2017, 19:25:57
Wat flauw dat je dat nou net tegen Starlight zegt :P
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Gupp op 24-04-2017, 10:54:06
Ik heb met veel plezier alles teruggelezen, wat zat het super in elkaar! ::bravo::
En als buitenstaander heb ik ook nog even nagedacht over de selectieprocedure voor een eventuele volgende keer en wil ik, als het nog mag, mij aansluiten bij Meezter:

Laat ik eens een suggestie doen.

1. Je maakt een verkorte inschrijflijst waarin je vraagt naar de essentiële dingen; Naam, Geslacht, Leeftijd, waarom ze mee willen doen en of ze de mol willen zijn.
2. Je maakt enkele "selectieopdrachten" waarin elke inschrijver mee mag doen, daardoor krijg je een goed zicht van hoe iemand zich in het spel gedraagt, want het noteren van jouw eigen gedrag is vaak lastiger dan je denkt.
Deze selectieopdrachten worden dan over een week / 2 weken tijd gezet, zodat iedereen de tijd heeft om mee te kunnen doen.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Hierbij is wel de "regel", de eerste selectieopdracht draait om jezelf laten zien, hierbij vallen dus meteen alle inactieven af, vrijwel iedereen die goed meedoet aan deze opdracht gaat door naar opdracht 2.
In opdracht 2 wordt de groepsdynamiek getest en wordt er gekeken naar hoe jij dus functioneert in de groep en kijkt men alvast naar een mogelijke mol. Ook hier kunnen dus inactieven afvallen.
Zo heb je al een wat kleiner groepje over, van deze groep vraag je een volledige informatielijst en een "mollicitatie." Je hebt dan namelijk bijna alle kandidaten al geselecteerd en zoekt dan pas naar een mol, want je zoekt geen mol tussen mogelijke niet-kandidaten.
Zie dit als een soort middenweg tussen de manier waarop het deze serie gedaan is en bij de vorige; meteen rood scherm.
3. Dit moet apart staan van de echte serie, er is geen mol, je doet niet mee aan de mol, je doet mee aan de selectieronde van de mol. Denk aan WIDM Junior's selectieweekend.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
5. Na het selecteren van de kandidaten selecteer je de Mol. Dan kan het spel beginnen.


Een toevoeging die misschien nog goed kan zijn om echt totaal onbevooroordeeld te zijn is om dit concept te combineren met het idee van HDD en dan te doen met anonieme accounts. Dus dat er accounts worden gemaakt door de tussenpersoon en dat die ze verdeeld aan alle aanmeldingen, dan spelen ze een spel op hun anonieme account en vanuit daar kan de organisatie dan kijken hoe iedereen speelt.
Daarna speelt iedereen het echte spel natuurlijk weer gewoon op de normale accounts.  :P

Het is een los idee, dus schiet het gerust af, maar ik moest er vannacht aan denken, dus wilde het toch nog even laten weten ;)

Nogmaals: wat een heerlijk en prachtig mooi gemaakt seizoen! ::bravo::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Pjotr1992 op 24-04-2017, 10:59:38
Ik heb er ook al over na zitten denken om deze 2 ideeën te combineren, maar ik wist niet goed hoe. Dit lijkt me een goede optie. ::jaja::
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Meezter op 24-04-2017, 13:10:19
Ziet er inderdaad uit als een goede toevoeging, heb alleen geen idee of dat wel mag, want je hebt dan natuurlijk 2 accounts etc.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: D*N op 24-04-2017, 13:32:09
Is wel een heel gedoe om er alleen maar voor te zorgen dat de selectie zeker weten eerlijk gaat :P.

Ziet er inderdaad uit als een goede toevoeging, heb alleen geen idee of dat wel mag, want je hebt dan natuurlijk 2 accounts etc.
Ik heb een keer een Survivor twist gedaan met schaduwaccounts, deze worden dan ook beheerd door Test onze technische man en uiteindelijk na het spel weer verwijderd ;). Dus mogelijk is het wel.
Titel: Re: [MO] Feedback-topic
Bericht door: Kaaasje op 24-04-2017, 19:24:43
Ik wil ook nog even zeggen dat ik het erg leuk vond om het spel als buitenstaander te volgen  ::bravo::

Super goed gedaan LdHmolletje, Mollenvanger-MV en TimvDons!  ::confettie:: En zeker ook bedankt aan alle kandidaten en de mol! :D
Ik vond het erg leuk om te volgen. Ik ben bewust niet in de kijkers-PM gegaan omdat ik bang was dat ik er dan te veel tijd aan zou spenderen... Al zou het ook wel leuk zijn geweest om andere mensen hun verdenkingen te horen.

Er zaten heel veel leuke opdrachten tussen. Soms vergeet ik wel eens dat niet alleen de mol molt maar ook andere kandidaten niet altijd even fanatiek over willen komen. Af en toe was ik namelijk wel een beetje gefrustreerd dat kandidaten bepaalde dingen niet zagen/zeiden ;-) Resumé-diner was denk ik wel een van mijn favorieten, ook juist omdat ik nog niet helemaal wist wat de opdrachten waren maar het wel duidelijk was dat er bepaalde dingen gedaan moesten worden. Ik merkte ook dat hoe meer ik opdrachten 'live' meekreeg, hoe leuker ik ze vaak ervaarde. Ook omdat je dan zelf meer mee kunt doen met het proberen op te lossen van dingen. Maar ook opdrachten waar je niet mee kunt doen (bv. de Taiwanese winkelstraat) kan ik zeker waarderen. Soms is het ook leuk om te zien hoe het een uitdaging is voor kandidaten. Het is mooi hoe jullie een mooie balans tussen verschillende opdrachten hebben kunnen maken.

Ik heb de actie-opdrachten niet zo gevolgd, maar als ik meer actief bezig was geweest met de mol vinden had ik die ook zeker uitgepluist. Leuke manier om ook ander soort opdrachten er in te verwerken!

Ik vond het aan de ene kant soms wel jammer dat er in het weekend, wanneer ik meer tijd had om iets te volgen (andere keren juist weer niet), er niet zo veel gebeurden. Kandidaten moeten dan de test invullen maar voor kijkers gebeurt er dan niet zo veel. (Nu was ik zelf dan ook weer niet zo bedreven dat ik alles heel erg aan het uit pluizen was, wat ik natuurlijk ook in die tijd had kunnen doen.)


Over de ideeën over kandidatenselecties die hier aangedragen zijn.
Het nadeel van een spel van te voren spelen waar nog geen mol bij is, ligt denk ik aan het feit dat het misschien nog lastiger wordt voor de mol. De mol heeft dan namelijk ook als deelnemer gespeeld en zo kun je meer gaan vergelijken. Hoe deed persoon X het als deelnemer en hoe doet hij/zij het nu? Bovendien, zullen er misschien ook weer mensen zijn die zich anders gaan gedragen in het echte spel met als doel als mol gezien te worden... Met schaduwaccounts zal dat misschien minder zijn, maar nog zullen mensen misschien 'herkend' worden.