Realitynet - Realitynet.org

Forumspellen => Weerwolvenspel => Topic gestart door: MitchK op 6-02-2020, 22:07:37

Titel: [CL + RH] Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 6-02-2020, 22:07:37
Post hier eventuele feedback voor een volgende editie!

Ideeën, thema's of hulp voor een volgende editie mogen altijd naar mij verstuurd worden in een pm!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 6-02-2020, 22:09:54
;D

De hints zijn wisselend inderdaad ;D
Ik vind ze goed gevonden hoor! Het enige is dat ik het erg lastig vind hoe om te gaan met hints in dit spel. Het maakte voor mij en anderen het er natuurlijk niet leuker op dat er iets randoms over je geschreven wordt in het verhaal en dat je dan beschuldigd wordt van overvaller zijn. Je kan je daar met geen mogelijkheid tegen verdedigen. Maar aan de andere kant is het voor de burgers al lastig genoeg zonder hints online. Voor een volgende keer zou ik misschien wel met hints werken maar dan op de een of andere manier zorgen dat er geen random dingen over mensen in het verhaal komen, of aangeven dat de hints uitsluitend van puzzel waardige aard zijn, zoals spelen met letters en cijfers.

Also, mag ik even weten hoe jullie erop kwamen om mij en Bjorn dat toilet in te laten duiken? Was dat toeval? ::vergroot:: ::rofl::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 6-02-2020, 22:24:33
Top, dankjewel Lucy!

WCeerwolven wordt de nieuwe versie ::rofl::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Kaaasje op 6-02-2020, 22:47:34
Super gedaan. ::bravo::

Een kleine tip of iets om over na te denken. Misschien kan de deadline ergens helder in de titel van het topic of bovenaan in de eerste post.

Ik vond het soms best verwarrend hoe laat de deadline was omdat het ook elke dag anders was. En op je telefoon is het dan niet altijd even makkelijk terug lezen. Maar goed het was wel rerug te vinden dus niet zo'n big deal.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 6-02-2020, 22:49:30
Ja, de deadline was iedere dag anders omdat we de agenda's van Convans en ondergetekende naast elkaar moesten leggen. De deadline zou bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde tijdstip kunnen, maar de tekst dan bijvoorbeeld later.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 7-02-2020, 07:31:38
Vond het heel leuk.
Spel liep heel vlot.
Regels waren duidelijk.
Positief punt: als ziener, als ik om een rol vroeg, ik had binnen notime antwoord, geloof ik nooit langer dan 5 min hoeven te wachten ::ok::

Hints hadden niet perse gehoeven van mij, maar waren wel leuk bedacht. ::ok::

Één ding: mocht dit spel nog eens gespeeld worden, en er zijn weer ca 34 deelnemers, mogen er nog wel wat extra speciale rollen in.  ::jaja::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 7-02-2020, 08:53:37
Leuk Daisy!

De extra rollen hebben we nu weggehouden om het spel overzichtelijk te houden en te kijken hoe dit werkt. Zeker een optie voor een nieuwe editie :D
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: hulpdakdekker op 7-02-2020, 10:21:07
Één ding: mocht dit spel nog eens gespeeld worden, en er zijn weer ca 34 deelnemers, mogen er nog wel wat extra speciale rollen in.  ::jaja::

Yup. Er waren weliswaar redelijk wat burgers voor het aantal wolven, maar denk dat ze toch wat mogen worden ondersteund.
Vergeleken met in het echt weerwolven, hebben de weerwolven ogenschijnlijk zo'n immens voordeel dat ze niet alleen hun verdachte kunnen afspreken, maar ook de volledige strategie.
Als alternatief daarop is het natuurlijk ook mogelijk om een stemsysteempje op te zetten (daar is vast een website op), waarbij wolven hun eet-stem kunnen maken & aanpassen & dat je kan zien wie op wie stemt; maar zonder verdere communicatie. Zelfs niet over motivatie om welke persoon op te eten. Dat heb je immers allemaal in het normale spel ook niet.



Hints zouden wat mij betreft ook niet hoeven. Ook omdat de uiteindelijke hints niet specifiek logischer waren dan de vermeende hints. Dus dan heb je er niets aan: als je een mogelijke verklaring hebt gevonden, dan blijft het gokken of dat toevallig ook de intentie van de spelleiders was.

En ik vermoed dat neutrale rollen leuk zouden zijn (zoals de looier bij 1-nacht), maar weet niet zeker of dat in een dergelijke setting ook mogelijk is.

Vermoed tevens dat dit spel o.a. een boost heeft gekregen omdat het kort na WidM begon, omdat er dan sowieso veel mensen op het forum zijn. Dus wellicht dat een vervolg niet wederom 34 mensen zou trekken.

..tevens zou ik The Braindead Café erin houden, dat was toch wel zo'n geniale vondst ::hypocriet::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: de_witte op 7-02-2020, 11:46:06
Een Fluitspeler is een neutrale rol die er wel in zou kunnen bijvoorbeeld ::hypocriet::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Robbieazerty op 7-02-2020, 13:22:37
Wat doet een fluitspeler?
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 7-02-2020, 13:24:53
Ik vond het echt goed georganiseerd. Hints zijn prima, maar wel facultatief. Het was een beetje irritant hoe de focus voornamelijk op de hints werd gelegd en minder op het spel, van de deelnemers uit dan.

Ik miste wel een rol zoals de beschermengel die elke dag iemand mag beschermen. Dat is best een belangrijke en occasionele rol die vaker terug komt in deze spelletjes.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 7-02-2020, 13:43:11
Wat doet een fluitspeler?
Is een soort van zombie/cultleider, die mag elke nacht iemand bespelen die dan tot zijn cirkel behoort. Wanneer alle spelers nog in het spel tot zijn cirkel behoren wint hij het spel.


Ik vond het ook erg leuk en goed georganiseerd ::bravo::. Een paar extra rollen had wel gemogen imo. Zo nieuw zijn de meesten ook weer niet met het concept weerwolven.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Chardo op 7-02-2020, 16:07:29
Statistieken bijhouden of eventueel via stemmen naderhand en aan de hand daarvan awards uitreiken als het spel is gespeeld. Als een gezamenlijke afsluitfeestje.

-Minst verdachte wolf
-Meest verdachte burger
-Leukste bericht
-Grootste blunder
-Beste theorie
-etc.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: JaccoS op 7-02-2020, 16:15:41
Statistieken bijhouden of eventueel via stemmen naderhand en aan de hand daarvan awards uitreiken als het spel is gespeeld. Als een gezamenlijke afsluitfeestje.
Zo'n 'afterparty' met awards vind ik best een leuk idee!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: mrchipie op 7-02-2020, 16:38:25
lijkt me ook best wel een grappig idee.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: SpacyColours op 7-02-2020, 18:41:41
Statistieken bijhouden of eventueel via stemmen naderhand en aan de hand daarvan awards uitreiken als het spel is gespeeld. Als een gezamenlijke afsluitfeestje.

-Minst verdachte wolf
-Meest verdachte burger
-Leukste bericht
-Grootste blunder
-Beste theorie
-etc.
Kan alsnog. ;D
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Hautoa op 7-02-2020, 19:29:16
Jullie hebben het echt super georganiseerd! ::ok::

Ik zou alleen willen meegeven dat het wel een spel is waarvoor je toch redelijk wat tijd moet hebben, anders is het gewoon bijna niet te doen (in het begin vooral). Hoewel je natuurlijk prima kan stemmen zonder verder iets te zeggen, kreeg ik wel het idee dat het niet heel erg werd gewaardeerd als mensen niet actief meededen.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 7-02-2020, 20:20:21
Toch nog één puntje, maar dit is echt mijn mening: toch duidelijker in de regels vermelden wat wel en niet mag per PM. Ik snap dat er een grijs gebied is, maar ik denk dat ik de enige ben die de weerwolven regels letterlijk genomen heeft (en ja daar heb ik zelf voor gekozen). Weerwolven kunnen in het echte spel ook niet overleggen, dat mocht nu wel. Daar kwam ik ook pas na 3 rondes achter. Daarop hebben ze een enorm voordeel gehad t.o.v. de IRL variant. Daar moet je in de nacht stil aan elkaar duidelijk maken wat je wil (en wellicht wat knipogen gedurende de dag), nu kan je letterlijk tegen elkaar zeggen wat je opvalt en één plan smeden). Als wolven die vrijheid hebben, hadden de andere speciale rollen dat eigenlijk ook moeten hebben.

Waarmee je eigenlijk alleen maar meer spel achter de schermen creeër, dus eigenlijk zou het wolvenoverleg strikter moeten, als je dat niet wilt.

Wat jullie hiermee willen moeten jullie zelf weten, maar iets meer duidelijkheid kan geen kwaad. ;)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 7-02-2020, 20:33:00
Ik vind het wel leuk als er achter de schermen ook dingen gebeuren. Het is toch niet hetzelfde als irl, het blijft een forumspel vind ik. Het geeft er toch juist ook een andere dimensie aan? Anders kun je ook gewoon weerwolven irl spelen :P
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 7-02-2020, 20:35:14
Ja maar het klopt wel dat er wat onduidelijkheid over was over wat nou wel mocht en wat niet ::jaja::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Swifty op 7-02-2020, 20:46:36
Eens met Daisy. Overigens hebben we het ergens nog eens gevraagd en uit het antwoord wat werd gegeven concludeerden oa Kaaasje en ik dat we ook als gegijzelden wel per pm mochten overleggen. Dus heel duidelijk was het zelfs na vragen niet.

Ik vind het jammer om nu te lezen dat maar liefst 7 deelnemers in een whatsappgroep samen bepaalden op wie ze gingen stemmen. Het is wel grappig dat er een wolf tussen zat wat ze niet door hadden, maar op deze manier wordt het een heel ander spel.

Ik snap wel dat het als spelleiders allemaal moeilijk te controleren is, je weet niet wie met wie contact heeft. Maar over het algemeen worden forumspellen hier behoorlijk eerlijk gespeeld, als iets niet mag doen we het gewoon ook niet, omdat dat het spel leuker maakt.



Ik vind het aan de andere kant wel heel erg leuk om de discussies tussen de wolven nu te kunnen lezen :D leuke extra dimensie! Toch best knap van ons als gegijzelden dat we het spannend wisten te houden tot de laatste 8 spelers.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 7-02-2020, 20:54:25
Er was ook een vrijgepleite groepspm (Frank, De Witte, Chipster, Spacy, D*N) en er was vast nog meer contact daarbuiten.

In my defense, beide groepen werd ik ingegooid ;D. En het was dus nu ook niet tegen de regels. Hoewel er volgens mij later een paar keer werd gezegd nee alles in het topic, waardoor het confusing werd :P
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 7-02-2020, 20:59:26
Ik vind het jammer om nu te lezen dat maar liefst 7 deelnemers in een whatsappgroep samen bepaalden op wie ze gingen stemmen. Het is wel grappig dat er een wolf tussen zat wat ze niet door hadden, maar op deze manier wordt het een heel ander spel.

Ik snap wel dat het als spelleiders allemaal moeilijk te controleren is, je weet niet wie met wie contact heeft. Maar over het algemeen worden forumspellen hier behoorlijk eerlijk gespeeld, als iets niet mag doen we het gewoon ook niet, omdat dat het spel leuker maakt.
Hier ben ik het wel mee eens. Het zal wel niet zo'n grote invloed gehad hebben op het spel, maar het is wel jammer omdat het uitdrukkelijk verboden werd in de spelregels.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 7-02-2020, 20:59:43
Ik vind het wel leuk als er achter de schermen ook dingen gebeuren. Het is toch niet hetzelfde als irl, het blijft een forumspel vind ik. Het geeft er toch juist ook een andere dimensie aan? Anders kun je ook gewoon weerwolven irl spelen :P

Als het niet specifiek wordt uitgelegd, houd ik de algemene WW regels aan. Het is dat Swifty op een gegeven moment de ziener opriep om wat PMs te gaan sturen, dat ik dacht, huh, maar dat mag toch niet?

Eens met Daisy. Overigens hebben we het ergens nog eens gevraagd en uit het antwoord wat werd gegeven concludeerden oa Kaaasje en ik dat we ook als gegijzelden wel per pm mochten overleggen. Dus heel duidelijk was het zelfs na vragen niet.

Ik vind het jammer om nu te lezen dat maar liefst 7 deelnemers in een whatsappgroep samen bepaalden op wie ze gingen stemmen. Het is wel grappig dat er een wolf tussen zat wat ze niet door hadden, maar op deze manier wordt het een heel ander spel.


O kijk dat wist ik niet eens.

Ik had al heel veel moeite ermee dat ik wel mocht PMen met Nieky, zonder te zeggen wie ik was. Verder dan door laten schemeren dat ik bang was voor de nachtelijke stemming (en daarmee probeerde duidelijk te maken dat ik iig geen overvaller was), ben ik niet gekomen.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: mrchipie op 7-02-2020, 21:15:27
die whatsapp groep vond ikzelf ook erg raar want het is een forum spel en als het dan buiten het forum in een appgroep over het spel wordt gesproken is dan erg raar. voor de rest moeten de regels wel duidelijker zijn. overigens heb ik een kort bondje gehad met jacco tijdens het spel.  dusja
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: FrankLapidus op 7-02-2020, 21:22:02
Really, whatsapp-groep met 7 mensen?  ::)

Vind ik ook een beetje vreemd. En ik werd net als Dennis ook ineens in die PM-groep gestopt van de 5 confirmed gegijzelden, maargoed dat vind ik toch anders aangezien iedereen onze rol toch al wist.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 7-02-2020, 21:30:30
Wat wil je dan in de regels zetten? Onmogelijk volgens mij. Na er over na te denken wist ik het nog niet.

Alle communicatie toegelaten? Gaat niet

Niets van communicatie? Gaat ook niet, want das gewoon niet realistisch
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Miek1999 op 7-02-2020, 21:31:12
Really, whatsapp-groep met 7 mensen?  ::)

Vind ik ook een beetje vreemd. En ik werd net als Dennis ook ineens in die PM-groep gestopt van de 5 confirmed gegijzelden, maargoed dat vind ik toch anders aangezien iedereen onze rol toch al wist.

Ik kan niet tellen, het waren er 6 :P Anyway, ik werd erin gezet en er stond nergens dat het verboden was dus dan kan ik ga ik niet zeggen van 'doei jongens, ik ga eruit' ;D
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Swifty op 7-02-2020, 21:34:53
Zeker niet als wolf Miek, dat snap ik heel goed  :P

Convans, je hoeft die afspraken niet te kunnen controleren, je mag er ook op vertrouwen dat deelnemers zich aan de afspraken houden.

Het is verder geen verwijt aan jullie hoor, de spelleiding was prima. Het is vooral een oproep om er de volgende keer duidelijke spelregels over te maken.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 7-02-2020, 21:36:19
Zeker niet als wolf Miek, dat snap ik heel goed  :P

Convans, je hoeft die afspraken niet te kunnen controleren, je mag er ook op vertrouwen dat deelnemers zich aan de afspraken houden.

Het is verder geen verwijt aan jullie hoor, de spelleiding was prima. Het is vooral een oproep om er de volgende keer duidelijke spelregels over te maken.

 ::jaja::

Was verder een superleuk spel ::bravo::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 7-02-2020, 21:37:20
Ja, maar ik weet niet wat voor regels ik kan maken  :P

Geen PM-contact vind ik overdreven. Alles vertellen vind ik ook overdreven. Ik kan dan geen duidelijke regels bedenken
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 7-02-2020, 21:43:26
Ja, maar ik weet niet wat voor regels ik kan maken  :P

Geen PM-contact vind ik overdreven. Alles vertellen vind ik ook overdreven. Ik kan dan geen duidelijke regels bedenken
Gewoon geen contact via andere media dan het forum?
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 7-02-2020, 21:45:05
Gewoon geen contact via andere media dan het forum?

Daar ben ik het niet mee eens, maarja  :P

Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: FrankLapidus op 7-02-2020, 21:51:15
Daar ben ik het niet mee eens, maarja  :P
???

Juist een goede oplossing van Brent. Het is een forumspel....
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 7-02-2020, 21:52:13
Daar ben ik het ook mee eens.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 7-02-2020, 21:53:47
???

Juist een goede oplossing van Brent. Het is een forumspel....

Ik mag toch ook een mening hebben daarover?  :P

Waarom zou je niets mogen zeggen in PM tegen elkaar? Zorgt toch ook voor een extra dimensie?

Ieder een andere mening en maar goed ook dat niet iedereen hetzelfde denkt  ::ok::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 7-02-2020, 21:54:59
Wat maakt het nou uit via welk medium je contact hebt? ???

Het wordt nu ook wel een beetje anders voorgespiegeld dan het was. We hebben al een whatsappgroep met onze vriendengroep en een deel van die mensen deed wel mee en een deel niet. Er werd in die groep over het spel gepraat dus toen heb ik op een gegeven moment een nieuwe groep gemaakt met alleen de mensen die speelden om de anderen niet tot last te zijn. That’s all. En we vertrouwden elkaar ook heus niet allemaal, kijk maar naar D*N die gewoon in het topic Nieky verdacht begon te maken.

En ja als het verboden was hadden we natuurlijk niet over het spel gepraat maar dat was dus niet zo dus ik vind iedereen die nu doet alsof dat supersneaky van ons was erg kort door de bocht
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: JaccoS op 7-02-2020, 21:58:46
Ik vind het leuk om buiten het topic contact te hebben over het spel. Alles wat je in het topic zegt kunnen de overvallers lezen dus is het wel slim om te overleggen met iemand die je vertrouwt.
Of je dat via Whatsapp doet of via PM maakt niet uit.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Miek1999 op 7-02-2020, 22:01:50
kijk maar naar D*N die gewoon in het topic Nieky verdacht begon te maken.

En in prive app naar mij ;D
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brtdm op 7-02-2020, 22:20:05
Ik snap wel dat als je met elkaar in een whatsappgroep zit, dat het dan zo nu en dan over het spel gaat. Om vervolgens een nieuwe groep aan te maken om de niet-deelnemers niet tot last te zijn, lijkt me dan een logisch gevolg.

Het enige nadeel is wel dat het voor de voltallige groep nogal lastig wordt redeneren als opeens uit het niets bepaalde mensen verdacht worden. Ik ging ervan uit dat alleen de wolven met elkaar overlegden. Alle verbanden die ik kon vinden, zonder zichtbaar overleg vond ik verdacht. Als dan blijkt dat er meer groepjes zijn, dan kan ik die onterecht als wolf gaan verdenken. (En dat is volgens mij ook gebeurt)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Mollenmania op 7-02-2020, 22:27:46
Ik mag toch ook een mening hebben daarover?  :P

Waarom zou je niets mogen zeggen in PM tegen elkaar? Zorgt toch ook voor een extra dimensie?

Omdat dat duidelijkheid schept. Je wil dat het spel zich in het topic afspeelt, nou dan moet je pm-contact dus verbieden. Er zijn makkelijk regels te bedenken maar wat jij wil is te onduidelijk en dan krijg je dus toch mensen die hele whats-app groepen gaan maken. Wat ik ook best vreemd vind hoor, het was duidelijk dat het spel via dit topic moest plaatsvinden.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 7-02-2020, 22:33:31
Omdat dat duidelijkheid schept. Je wil dat het spel zich in het topic afspeelt, nou dan moet je pm-contact dus verbieden. Er zijn makkelijk regels te bedenken maar wat jij wil is te onduidelijk en dan krijg je dus toch mensen die hele whats-app groepen gaan maken. Wat ik ook best vreemd vind hoor, het was duidelijk dat het spel via dit topic moest plaatsvinden.

Ik wil dat de discussie in het topic afspeelt. Ik wil niet dat er niemand buiten het topic spreekt met elkaar? (Wat sommigen wel willen)

Ik snap ook wel dat je niet alles kan zeggen tegen elkaar in het topic. Maargoed snap wel dat er daar andere meningen over zijn hoor  ::ok::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 7-02-2020, 22:59:03
Omdat dat duidelijkheid schept. Je wil dat het spel zich in het topic afspeelt, nou dan moet je pm-contact dus verbieden. Er zijn makkelijk regels te bedenken maar wat jij wil is te onduidelijk en dan krijg je dus toch mensen die hele whats-app groepen gaan maken. Wat ik ook best vreemd vind hoor, het was duidelijk dat het spel via dit topic moest plaatsvinden.

Even lezen lieve schat ::)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 7-02-2020, 23:09:07
Ach het was een leuk spel en de overvallers hebben verdiend gewonnen, daar is iedereen het over eens  ::bravo::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: B&W op 7-02-2020, 23:35:30
De beste oplossing lijkt mij om voorafgaand aan het volgende spel een keuze te maken en die het hele spel door te voeren. Of contact buiten het topic toestaan, of alleen in het topic contact hebben. Hiermee kan per keer nog mee worden afgewisseld. Wel of niet contact hebben kan het spel nog interessanter maken met meer speciale rollen, dus zeker doen ::ok::


Ik heb enorm genoten van het spel. Ik wil jullie, Mitchkox en Convans, nogmaals enorm bedanken! Ik vond het super leuk!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 7-02-2020, 23:45:33
"Het is verboden om je rol door te geven, we kunnen natuurlijk niet elke vorm van communicatie verbieden buiten het topic, maar probeer zoveel mogelijk in het topic te posten zodat iedereen kan volgen" Dit was de regel. Het was dus niet verboden ::ohno::.

Sowieso vind ik pmgroepen en whatsappgroepen of andere media sowieso gelijk hierin. Als de ene mag, dan mag de andere ook. Als je het verbied, dan verbied je beide. Beide groepen hebben echt minimaal effect gehad op het spel.

Daisy, Nieky, Lucy en ik hebben elkaar ook nog eens in real life gezien en in elkaars ogen gekeken, weer een andere manier :P.

Ik kan niet tellen, het waren er 6 :P Anyway, ik werd erin gezet en er stond nergens dat het verboden was dus dan kan ik ga ik niet zeggen van 'doei jongens, ik ga eruit' ;D
Ja Bjorrn was nummer 7 maar die is er al uit ;D

Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 8-02-2020, 00:03:38
Die heeft er nooit ingezeten want de groep is pas na zijn exit uit de andere groep gedistilleerd ;)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 8-02-2020, 00:13:01
Oh dat was het ;D

Bjorrn je bent vrijuit ::pinokkio::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: SpacyColours op 8-02-2020, 01:54:27
Laat me raden, dat spontane idee om massaal Nieky weg te stemmen ontstond ook in die appgroep? :P

Het is al besproken, maar voor mij was het ook onduidelijk. "Liever niet, maar we kunnen het je niet verbieden" vatte ik op als "Je mag het doen, maar dan ben je wel een enorme lul". ::tandpastasmiley:: Daarom dat ik toch maar geen vertrouwelings-pm-groep maakte, al werd die de volgende dag alsnog door iemand gemaakt. Afijn, het is niet dat die ons uiteindelijk nou superveel opleverde, want we waren nou niet bepaald The A-Team. ;D

Ik had er ook geen idee van dat er zó massaal gesproken werd achter de schermen om, en er allerlei bondjes waren en zo. Wat mij betreft mag dat volgende keer wel helemaal verboden worden. Behalve voor de wolven. Ik vond het wel een leuk onderdeel (en verschil met real life) dat de wolven hier met elkaar konden overleggen. Ik zou ook niet zo goed weten hoe je het anders zou kunnen implementeren (het 'wijzen' naar iemand zonder te praten).
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 8-02-2020, 08:52:05
Ik ben helemaal akkoord met de post van SpacyC
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: LdHmolletje op 8-02-2020, 09:15:01
Ik had er ook geen idee van dat er zó massaal gesproken werd achter de schermen om, en er allerlei bondjes waren en zo. Wat mij betreft mag dat volgende keer wel helemaal verboden worden. Behalve voor de wolven. Ik vond het wel een leuk onderdeel (en verschil met real life) dat de wolven hier met elkaar konden overleggen.
Hier sluit ik me bij aan. Gewoon alleen via het topic in het forum communiceren (buiten de wolven dan), maakt het gewoon voor eidereen gelijk! Natuurlijk kan je niet voorkomen dat er IRL met elkaar ineens over een spel gepraat wordt, maar toch... De spellen zonder contact buiten het topic heb ik altijd verreweg de leukste spellen gevonden om te spelen!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 8-02-2020, 09:35:55
Maar dan maak je het toch voor de wolven veel makkelijker 😅 Waarom zouden de wolven wel met elkaar mogen praten en afspraken maken en alles en de burgers niet, dat slaat toch nergens op ???

Wel eens dat er duidelijkere regels over moeten zijn ja. Ik dacht gewoon dat het niet de bedoeling was dat alles zich achter de schermen ging afspelen dus dat we wel in t topic moesten blijven praten. Niet dat je dus helemaal niet achter de schermen mocht praten. Is wat mij betreft ook geen optie. Als ik een spel speel met m’n beste vrienden zou ik het heel stom vinden als ik daar niet over zou mogen praten met ze.

Ik snap ook niet wat het probleem is? Hoezo zou het niet gelijk zijn? Iedereen kan toch met iemand pmen? En zelfs dan maakt het geen verschil want je weet nooit of iemand een wolf is of niet.  Het wordt er hooguit voor de wolven wat moeilijker van en dat lijkt me alleen maar goed want die zijn zo online toch al enorm in het voordeel.

Als niemand buiten het topic mag communiceren dan de wolven ook niet.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 8-02-2020, 10:05:09
Maar dan maak je het toch voor de wolven veel makkelijker 😅 Waarom zouden de wolven wel met elkaar mogen praten en afspraken maken en alles en de burgers niet, dat slaat toch nergens op ???
De wolven weten van elkaar wie ze zijn en moeten samen een beslissing nemen, dat is in het echte spel ook zo. De burgers weten dit sowieso niet van elkaar. De kans dat je als burger dan plots met een wolf zit te praten en dus om de tuin geleid kan worden is best groot als je het buiten het forum doet.

Het gaat simpelweg tegen de geest van het spel in om, als burger, dingen buiten de groep te gaan doen. Dat is hetzelfde als je in het echte spel even met iemand naar buiten gaat om iets te bespreken en dan gezellig terug te komen. Dat gebeurt ook niet. Wolven spreken standaard met elkaar af (via de ogen of wijzen) in het echte spel wie ze vermoorden en weten dus wie ze zijn. Dat is net het spel, de wolven weten meer maar zijn in de flinke minderheid.

Verder is er ook geen probleem. Dit is een feedback topic en dus mag dit aangekaart worden. Laten we er vooral geen probleem van maken zoals ik al eerder heb gezegd.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Nieky op 8-02-2020, 10:14:00
Ik was ook tegen de appgroep en heb ook de hele tijd tegen Molduck gestemd en bijna niet met dr groep mee voor ik eruit lag.

Dat wilde ik wel even zeggen  :P
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 8-02-2020, 10:20:13
Overschatten jullie nu ook niet zwaar de invloed van afspraken buiten het topic?

Wij wisten van Miek dat die groep er was en buiten de verdachtmaking van Nieky had ik nooit het gevoel dat die groep het spel helemaal beïnvloedde. Ze hebben zichzelf zelfs verdacht gemaakt en zo zijn er ook een paar uitgestemd geweest. Dus het was helemaal niet zo verstandig achteraf gezien  ::rofl::

Daarnaast kun je toch ook volledig ernaast zitten met iemand vertrouwen naast het topic? Als Daisy nu zou gezegd hebben: ik ben de ziener, heb je rol gezien en ze blijkt een overvaller te zijn die zichzelf semi-opoffert? Ik zou echt niemand vertrouwen, dus die invloed naast het topic lijkt me al minder sturend.

Natuurlijk mag zich niet alles naast het topic afspelen en moet iedereen toch weten waarom er gestemd werd op personen en hoe die discussies op gang kwamen, maar dat was toch allemaal goed? Ik durf echt wel zeggen dat contact naast het topic hier weinig invloed had en zelfs de gegijzelden soms meer last heeft bezorgd dan goeds..
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 8-02-2020, 10:25:10
Probeer het meer als iets preventiefs te zien voor een volgend spel. Niemand zegt dat dit een bijzonder grote invloed heeft gehad op het spel (al is daardoor Nieky wel bijna gestorven bijvoorbeeld).

Als dit gedoogd wordt, dan mogen anderen dit dus ook en gaan dit ook effectief doen. Mij niet gelaten, maar dan wordt het volgende spel een pak saaier omdat het vormen van kliekjes buiten het forum blijkbaar geen probleem is.

Ik zou gewoon het advies ter harte nemen en de onnodige discussie niet verder zetten. Next.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 8-02-2020, 10:29:00
Je kunt nooit voorkomen dat mensen het topic om het over het spel hebben, daar kennen te veel mensen elkaar voor. Tuurlijk komt het ter sprake (ja ook dat etentje waar D*N, Nieky, Lucy en ik waren). Maar als je alleen maar in het reglement zou zetten, dat je geen stemafspraken mag maken buiten buiten het topic om, dan kom je al een heel eind. Dan is het verder een kwestie van vertrouwen, zoals Swifty al schreef.

Dan zou je verder alleen hoeven te vermelden over de rollen:
- Wolven hebben een speciale wolvenPM, waarin ze met elkaar kunnen overleggen, en als enige stemafspraken mogen maken.
- Duidelijk of door Cupido gekoppelden per PM hun rol mogen uitwisselen (mocht nu niet)
- Duidelijk of ziener een groepsPM mag opstarten met burgers die hij/zij gezien heeft (mocht nu niet, zou ik ook niet veranderen)
- Daarbij extra speciale rollen voor de burgers, waarmee ze meer kans hebben om de wolven te ontmaskeren (of eventueel andere manier te winnen, zoals die sekteleider die ik al voorbij zag komen). (Daarbij wel aangetekend dat ik het uiteraard niet meer dan logisch vind dat bij deze eerste keer er alleen basis rollen in zaten, en het aantal deelnemers ongetwijfeld ietsje hoger was dan verwacht ::ok:: )

Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 8-02-2020, 10:29:13
Antwoord op Brent:

Waarom? Ik heb genoeg online weerwolven gespeeld en heb nooit het gevoel gehad dat dit saaier was? Niemand vertrouwt elkaar dus wordt er zowiezo meer discussie gevoerd in het topic.

Buiten het topic gaat het altijd maar om sporadisch contact?

Jullie doen alsof er dan enkel in ‘groepen’ overlegd zal worden en dat er niets meer in de topics komen, maar dat is toch helemaal niet zo. Maargoed wss organiseert iemand anders het volgende weerwolvenspel dus die mag er zijn regels van maken, ik zou het allebei leuk vinden  ::ok::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 8-02-2020, 10:31:29
Antwoord op Brent:

Waarom? Ik heb genoeg online weerwolven gespeeld en heb nooit het gevoel gehad dat dit saaier was? Niemand vertrouwt elkaar dus wordt er zowiezo meer discussie gevoerd in het topic.
Dit heb ik toch ook niet gezegd? Niet gemeen bedoeld, maar misschien moet je mijn post gewoon goed lezen voor je reageert.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 8-02-2020, 10:34:19
Dit heb ik toch ook niet gezegd? Niet gemeen bedoeld, maar misschien moet je mijn post gewoon goed lezen voor je reageert.

Je zegt dat het een pak saaier wordt en dat weerleg ik gewoon  ::ok::

Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 8-02-2020, 10:36:54
Je zegt dat het een pak saaier wordt en dat weerleg ik gewoon  ::ok::
En dat wordt het ook effectief als groepsgesprekjes gewoon mogen  ::jaja::

Maar dit spel was allesbehalve saai, dat heb ik ook al een paar keer gezegd!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 8-02-2020, 10:37:28
Laat me raden, dat spontane idee om massaal Nieky weg te stemmen ontstond ook in die appgroep? :P
Ja Nieky was echt thrilled ::rofl::

Nee dat was helemaal ontstaan in het topic ::jaja::.

Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: de_witte op 8-02-2020, 10:37:33
voor de toeschouwers wordt het misschien saaier..... voor de deelnemers wordt het alleen maar interessanter
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 8-02-2020, 10:49:04
Ik ben het er ook echt niet mee eens dat het dan saaier wordt. Juist veel interessanter ::jaja::

En het argument dat de wolven in het echte spel ook overleggen is natuurlijk onzin. Wolven kunnen hooguit naar elkaar gebaren en wijzen tijdens de nacht. Als je het echt realistisch wil maken moet je de wolven alleen maar namen laten noemen in de pm groep en ja of nee laten zeggen.

Maar then again zoals ik al zei, kun je dan net zo goed irl weerwolven spelen dus waarom niet juist de mediumspecifieke voordelen van online spelen gebruiken 🤷🏻‍♀️

@Nieky als je zo tegen was had je er ook gewoon uit kunnen stappen hoor ::) :-*
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 8-02-2020, 10:52:59
Achteraf verbaast het me toch niet dat we dit spel dik verloren hebben

(https://i.imgur.com/0XMS14O.gif)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Nieky op 8-02-2020, 11:00:10
Ik ben het er ook echt niet mee eens dat het dan saaier wordt. Juist veel interessanter ::jaja::

En het argument dat de wolven in het echte spel ook overleggen is natuurlijk onzin. Wolven kunnen hooguit naar elkaar gebaren en wijzen tijdens de nacht. Als je het echt realistisch wil maken moet je de wolven alleen maar namen laten noemen in de pm groep en ja of nee laten zeggen.

Maar then again zoals ik al zei, kun je dan net zo goed irl weerwolven spelen dus waarom niet juist de mediumspecifieke voordelen van online spelen gebruiken 🤷🏻‍♀️

@Nieky als je zo tegen was had je er ook gewoon uit kunnen stappen hoor ::) :-*

Om over het spel te kletsen vond ik leuk en prima.
Maar stemafspraken niet dit keer
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 8-02-2020, 12:31:10
Maargoed wss organiseert iemand anders het volgende weerwolvenspel dus die mag er zijn regels van maken, ik zou het allebei leuk vinden  ::ok::
Waarom zou je geen tweede seizoen willen organiseren? Want jullie hebben dat echt fantastisch gedaan! Ik ben oprecht blij dat dit mijn eerste forumspel was.  ::bravo::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 8-02-2020, 12:45:50
Waarom zou je geen tweede seizoen willen organiseren? Want jullie hebben dat echt fantastisch gedaan! Ik ben oprecht blij dat dit mijn eerste forumspel was.  ::bravo::

Ik wil dat zeker doen, maar zal niet voor meteen zijn. Ik acht de kans groter dat iemand anders dit in tussentijd zal doen.. kruipt aardig wat tijd in  ;)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: SpacyColours op 8-02-2020, 20:22:21
Ik wil dat zeker doen, maar zal niet voor meteen zijn. Ik acht de kans groter dat iemand anders dit in tussentijd zal doen.. kruipt aardig wat tijd in  ;)
Er moet sowieso een deel 2 komen! ::bravo:: Maar inderdaad, we hebben ook nog wel even tijd nodig om bij te komen van deze editie. ;D

En wie weet? Misschien komt er over een tijdje nog wel een forumspel dat hier een wel een klein beetje op lijkt? ::hypocriet:: Voor de zekerheid de komende maanden het forum maar heel goed in de gaten houden... ::vergroot::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 8-02-2020, 20:25:29
King of self promotion ::bravo::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 8-02-2020, 21:54:45
En wie weet? Misschien komt er over een tijdje nog wel een forumspel dat hier een wel een klein beetje op lijkt? ::hypocriet:: Voor de zekerheid de komende maanden het forum maar heel goed in de gaten houden... ::vergroot::
Ik ben benieuwd!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 9-02-2020, 14:24:25
Misschien ook leuk om weerwolven in de zomervakantie weer een keer te doen? Dan is het vaak vrij rustig dus kunnen we wel een spelletje gebruiken. En het duurt maar ongeveer 2 weken dus makkelijk te doen denk ik.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 9-02-2020, 14:30:31
Goed plan!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 9-02-2020, 14:34:03
Alleen nog iemand die het organiseert  ;D. Nouja duurt nog even. Aanmelden kan bij mij in ieder geval ::joehoe::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 9-02-2020, 15:08:48
Leuk idee!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Hadewychisdemol op 9-02-2020, 20:52:04
Wat ik gelezen heb was vermakelijk dus dank daarvoor heren! ::bravo::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: hulpdakdekker op 11-02-2020, 21:10:35
voor de toeschouwers wordt het misschien saaier..... voor de deelnemers wordt het alleen maar interessanter

Yup - vooral het eerste deel.
Had nu het idee dat ik actiever was dan sommige deelnemers/wolven. Als die actief waren in de wolven-pm, prachtigmachtig, maar het maakt niet specifiek een interessanter spel.

Sowieso zou ik brainstormen om inactievelingen makkelijker te dumpen. Het is bijzonder tijdsintensief voor de burgers om te doen, en kostbaar aangezien de wolven met de wolven-pm elkaar wel actief kunnen houden. Maar ondanks dergelijke intenties zijn er langdurig deelnemers ingebleven die weinig bijdroegen.

Verder eens met overwegend Brent, Daisy & Swifty, en met:
Om over het spel te kletsen vond ik leuk en prima.
Maar stemafspraken niet dit keer

Lijkt me een solide verschil te zitten tussen socializen en het formeren van stemblokken.



Het lijkt me tevens prima mogelijk om de overlegmogelijkheid bij de wolven weg te halen.
Het voordeel met irl weerwolven is dat dat nu eenmaal niet kan op deze grootte, met deze mensen, en in deze tijdsspanne. Dus dan heb je in feite een irl-weerwolven-simulatie, met dezelfde regels.

Als je weerwolven wel laat overleggen, dan moeten de burgers serieus meer ondersteuning krijgen.
De wolven hebben netjes gespeeld, en de burgers hebben voldoende steken laten vallen (of zaten zichzelf vooral verdacht te maken), maar de pm-mogelijkheid is een serieus machtmiddel.

Wat wellicht interessant zou zijn (en een verdere stap van irl weerwolven vandaan), is als je iets minder speciale rollen dan wolven neemt; en die speciale karakters ook aan elkaar bekend maakt, en laat overleggen.
Geen idee of het werkt. Dan geef je een burgerteam ook overleg en extra informatie. Maar ook zij moeten zich verscholen houden, en niet consequent overeenkomstig stemmen, omdat de wolven anders de speciale rollen te makkelijk kunnen achterhalen.
Vind het gevolg moeilijk te overzien, maar zou interessant kunnen zijn.

Misschien ook leuk om weerwolven in de zomervakantie weer een keer te doen? Dan is het vaak vrij rustig dus kunnen we wel een spelletje gebruiken. En het duurt maar ongeveer 2 weken dus makkelijk te doen denk ik.

Wellicht lastig vanwege vakanties van mensen - je moet hier in feite elke dag wel voor aanwezig zijn.
Misschien is er een mouw aan te passen, maar 't zou een probleem kunnen zijn.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 11-02-2020, 22:06:50
Vaak helpt het om net iets meer speciale rollen in het spel te brengen ter voordeel van de burgers om dat onevenwicht te gaan compenseren. Zoals ik al zei miste ik echt wel een beschermengel die elke nacht iemand van een lunch kan beschermen. Of iemand die ook iemand opnieuw tot leven kan wekken.

Het overleg van de wolven tijdens een online spel is een vrij standaard mechanisme desondanks dit niet in het gewone spel zit. Het lijkt veel voordelen met zich mee te brengen (overleg, tips delen, etc.) maar je moet verdomd op je hoede zijn om niet te laten uitschijnen dat je samenwerkt. Want dat valt soms best snel op.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 30-06-2020, 20:54:02
Even een berichtje plaatsen zodat mijn berichten op één pagina komen te staan.....
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 30-06-2020, 20:54:45
(https://www.mupload.nl/img/ydgzrwn1.png)

Na een forumspel is het altijd even belangrijk om op een respectvolle manier feedback te geven en jouw mening te kunnen geven. Ook bij dit weerwolvenspel gaan we dit doen zodat ik en/of toekomstige organisators weten hoe ze het beter kunnen doen dan deze editie  ;)

Hier even een aantal puntjes waarbij ik even wat over wil zeggen:

Duidelijkheid rond communicatie:
Ik heb er voor gekozen om in deze editie een duidelijke keuze te maken tussen wel of geen communicatie buiten het topic. De keuze viel op geen communicatie buiten het topic, met uitzondering van de hackers. Zij kregen een aparte groepspm waarin ze konden overleggen. Deze keuze zorgde voor een nadeel bij de forumleden en dat heb ik gecompenseerd door hun extra goede rollen te geven en de hints in het spel te behouden.

Hints:
In de vorige editie vonden verschillende mensen dat er te veel hints waren over ze te vergezocht waren. Ook waren er een paar die hier volledig tegen waren. Omdat de hackers een groepsPM kregen, vond ik dat ook de forumleden iets extra mochten krijgen en daarom heb ik de hints behouden, maar ze wel beperkt tot één hint naar iedere hacker.

Ik had mijn best gedaan om zo goed mogelijke hints te verzinnen en het niet te makkelijk of te moeilijk te maken. De hint naar SpacyColours is ontdekt, maar de andere hints niet. Zelf denk ik dat ik bij een volgende editie geen hints meer zou gebruiken, maar dan hebben de hackers een groot voordeel doordat ze kunnen overleggen. Om dat voordeel te kunnen compenseren dacht ik aan een voorstel dat Brent ergens vlak voor of tijdens het spel deed. Iedereen zou dan niet via een PM moeten stemmen, maar wel via het dagtopic (of misschien is een apart stemtopic handiger en beter voor het overzicht). Hier valt veel informatie uit te halen doordat je kan zien wie wanneer stemde en wie de stemming in een bepaalde richting wil sturen.

Andere voorstellen om het voordeel dat de hackers hebben te compenseren zijn zeker welkom!

Deadline:
In deze editie heb ik gekozen voor een deadline op 20:00 en daar altijd bij te blijven. Zo was het voor iedereen duidelijk om hoe laat jouw stem moest binnen zijn en kon je je niet vergissen en/of moest je de deadline terug gaan zoeken. Nadeel was wel dat daardoor het verhaaltje niet meteen online kwam, want ik had ook af en toe eens wat te doen op een dag. Ik deed mijn best om het zo snel mogelijk online te zetten.

Extra rollen:
Ik heb ervoor gekozen om de Forumbeveiliger (bodyguard), de Dramatische Vertrekker (martelares), de Bondjesvormer (sekteleider), de Boze Hacker (welp) en de Allesweter (geest) toe te voegen als extra rollen.

De Dramatische Vertrekker was een kleine toevoeging. Een rol die niet teveel in de spotlights zou staan en toch voor discussie kon zorgen als diegene uit het spel zou stappen. Uiteindelijk heeft Lucy geen gebruik gemaakt van deze extra, waardoor ik eigenlijk niet zo heel goed weet of deze rol wel een leuke toevoeging was of niet?

De Bondjesvormer heb ik toegevoegd omdat ik een derde neutrale partij miste bij de vorige editie. Helaas lag Brent er al snel uit waardoor we niet veel hebben gezien van deze rol. Deze rol zou een extra laag aan het spel geven, dus ik zou deze zeker weer gebruiken bij een volgende editie.

De Forumbeveiliger vond ik samen met de Bondjesvormer de beste toevoeging. Dit zijn gewoon leuke rollen die erbij moeten zijn vind ik.

De Boze Hacker was ook een leuke, maar ook deze rol lag er helaas al snel uit. Zelf verwachtte ik dat dit voor een discussie zou zorgen. De hackers hadden de mogelijkheid om deze op te offeren om zo 2 forumleden te kunnen hacken en daardoor zouden forumleden dan gaan twijfelen om een zo goed als zekere hacker te pakken of niet.

De Allesweter….. Een rol waar ik enorm veel spijt van heb. Er waren een aantal regels waar Michael zich aan moest houden, maar toch is deze rol helemaal anders verlopen dan verwacht. Als ik Michael gewoon had laten doen, dan waren de hackers na 5 dagen allemaal ontmaskerd denk ik. Daarom ben ik Michael heel dankbaar voor het meewerken, want na KLM had ik toch wel een beetje schrik van deze rol en heb ik wel gevraagd om het niet te makkelijk te maken en me even te vragen of een bepaald woord goed is of niet. 

Achteraf zou ik deze rol eigenlijk niet meer gebruiken in een volgende editie, maar als het toch zou moeten, dan zou ik de Allesweter iedere dag een opdracht geven om een letter te kunnen doorgeven of om zelfs een naam van een hacker te kunnen verkrijgen. Ook het geven van een letter om de 2 dagen zou kunnen. Zelf heb ik deze rol redelijk slecht ingeschat, want ik zag het als een extra, maar het werd eigenlijk gezien als de belangrijkste rol en dat was helemaal niet de bedoeling. Volledig verkeerd ingeschat dus.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 30-06-2020, 20:54:59
Ik ben, behalve over het toevoegen van de rol Allesweter, redelijk tevreden over hoe ik dit spel heb georganiseerd. Ook heb ik veel geleerd uit dit spel en dat kan mij als spelleider zeker helpen bij toekomstige forumspellen zoals The Big Puzzle. Uiteraard hoor ik heel graag van jullie wat jullie van deze editie vonden! Ook ben ik eigenlijk nieuwsgierig naar het verschil tussen Nederlands en Vlaams. Hebben jullie vaak gemerkt dat de verhalen door een Vlaming werden geschreven?

Ook wil ik de hackers enorm bedanken. Als zij niet zoveel pech hadden gehad (2 hackers eruit door de jager en de heks, nog eens 2 hackers eruit door de rol van Michael en 1 hacker eruit door een verborgen hint) dan hadden zij veel verder kunnen geraken. Ook MollenvangR-Art wil ik even bedanken, want hij heeft me af en toe geholpen achter de schermen en bij hem kon ik uithuilen als er alweer iets gebeurde waar ik niet op had gerekend, want ik moet echt leren om mijn perfectionisme aan de kant te laten...

Ik plaats in één van de komende dagen het overleg van de hackers en de kijkersPM!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brtdm op 30-06-2020, 20:58:44
Ik ben over het algemeen wel tevreden. Verhaaltjes vond ik weer erg leuk. Wel iets minder dan de vorige keer, maar dat heeft met name te maken met het onderwerp. Met zijn allen in Vermoljoens huis achter een laptop zitten en mensen naar de kelder sturen is net iets minder spectaculair dan bommen plaatsen voor de politie. Maar uiteindelijk gingen we toch naar buiten en werd het voor mij ook leuker.

Hints waren icm allesweter wat duidelijk, maar enige extra vorm van informatie voor de burgers is zeker goed.

En ik heb op een zetel na niet echt gemerkt dat je Vlaams bent.

 ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 30-06-2020, 21:01:25
Het verhaal was met dit onderwerp inderdaad lastiger. Na een paar dagen was ik de kelder ook beetje beu en heb ik het verhaal maar even wat sneller laten gaan door naar buiten te gaan  ;)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: HappyDutchman op 30-06-2020, 21:06:03
Een deel van dit bericht heb ik ook al bij de verborgen hints geplaatst, maar hier past het beter.

De algehele verzorging was top! Leuke verhaaltjes en goede organisatie.

Het volgende met betrekking tot de hints:
Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens. Het is heel leuk om nu terug te lezen wat er allemaal te vinden was, maar zeker als hacker is het best frustrerend als je zo je best doet om er vervolgens uit te liggen door een hint waar je niks aan kunt doen. De hint richting mij klopte dan weliswaar niet, maar er zou ook niet naar gezocht zijn als er helemaal geen hints in hadden gezeten.

Ik denk dat het wel kan dat er nog iets van hints zijn. Dan moet imo wel de keuze worden gemaakt tussen de verborgen hints van de organisator of de hints van de allesweter. De hints in het verhaal kunnen dus best blijven, maar dan zonder allesweter. Andersom is ook een mogelijkheid, hoewel er dan misschien wel aanpassingen bij de allesweter moeten worden gedaan. Allebei is denk ik een beetje overkill.

Verder vind ik de nieuwe rollen een goede toevoeging. De vorige editie heb ik niet gespeeld, maar de bondjesvormer, forumbeveiliger en boze hacker waren wel belangrijk.

Van het Vlaams heb ik als Nederlander zo goed als niets gemerkt.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 30-06-2020, 21:09:09
De rol Allesweter én de hints in de verhalen zorgde inderdaad voor het effect waarin hints opeens heel belangrijk werden. Zelf neig ik dan het meest naar het weglaten van De Allesweter. Al kan het perfect zijn dat ik bij een volgende keer ze allebei weglaat en dat voordeel dat de hackers dan krijgen compenseer met iets anders (bv. openbaar stemmen).
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brtdm op 30-06-2020, 21:13:31
Allesweter zou ik inderdaad in het vervolg weglaten. Naast dat dit online lastig toepasbaar is, is het ook gewoon jammer om er op dag 0 al uit te liggen.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Sanmol op 30-06-2020, 21:14:45
Ik ben ook heel tevreden (see what I did there) over het spel. Ik vond het verhaal vaak spannend, de hints in de tekst variërende van moeilijk (Daisy & DRenziboy hun hints) naar makkelijk (SpacyColours & Tim hun hints), en de extra rollen vond ik een goede toevoeging. De allesweter hoef ik niet nog eens te zien als ik eerlijk ben, want uiteindelijk hoefde die alleen maar een hint te vormen over de avatar van een hacker en we wisten wie het was.

Een rol die ik in plaats van de allesweter zou willen zien is de geestenfluisteraar (ik weet niet alsof de rol echt zo heet), maar deze rol kan in tegenstelling tot alle de andere burgers wel met de gelynchte & vermoorde mensen praten in een aparte PM. Elke avond als de weerwolven iemand vermoorden kan hij/zij dan informatie doorgeven aan de burgers in vorm van een briefje (zoals Focus ook deed) en dat komt dan elke nieuwe dag in beeld. Als de geestenfluisteraar word gelyncht of vermoord door de weerwolven is de communicatie met de geestenwereld weg.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 30-06-2020, 21:16:32
Die hints waren wat pech en ik heb er ook wel erg lang naar gezocht en volgens mij deden Sanmol en Brtdm dat ook.

Maar hints zijn wel leuk, nu hebben we eigenlijk maar 1 hacker gevonden door hints.

Die allesweter zou ik ook weglaten, was een beetje zonde, maarja goed dat het eens geprobeerd is!

Knap werk Vermoljoen!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 30-06-2020, 21:23:32
Gewoon geen hints meer in het verhaal stoppen, genoeg rollen in het spel verwerken voor variatie én mensen openbaar (in het topic) hun stem vetgedrukt laten posten. Dan komt alles goed!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: mrchipie op 30-06-2020, 21:29:25
De verhaaltjes waren best leuk, tuurlijk moest er een discussie van mij en convans ::rofl::
Communicatie vond ik ook wel goed zo, maar miste wel mijn bondje met Jacco :\'(
En de deadlines was ook prima

De hints:
Ik ben niet tegen hints, maar ik vind dat er een contrast moet komen tussen de hints van potje 1 en dit potje, zodat het niet te makkelijk of te moeilijk wordt.

De extra rollen:
Ik vond alle extra echt een leuke toevoeging, al zou ik bij de potjes verschillende rollen afwisselen met elkaar voor een leuke mix. En tja, de allesweter was gewoon overpowerd dit keer en zou hem ook niet meer terugbrengen in het spel. Misschien een idee om meer rollen er in te doen dan burger?

Voor de rest was het weer een super leuk potje en bedankt Jeroentje voor de organisatie je deed het top ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Swifty op 30-06-2020, 21:32:27
Ik heb genoten van het spel :D

Even wat opmerkingen mbt jouw voorzet:

Duidelijkheid rondom communicatie: ik vind het een erg goeie keuze om communicatie buiten het topic, muv de wolvenpm, te verbieden. Het spel speelde zich echt af op het forum, ik kreeg als speler alle info mee, werd niet ineens geconfronteerd met verrassingen omdat sommigen elkaar hadden ontmoet en dingen hadden doorgesproken. Wat mij betreft mag het altijd zo strikt gespeeld worden.

Hints: heb ik elders al iets over gezegd. Ik ben zelf geen hint-zoeker trouwens.

Deadline: erg prettig, heel duidelijk, en 20u is een prima tijd. Tijdens mijn lunchpauze las ik het topic bij, en na mijn werk weer, en dan had ik genoeg tijd om te stemmen. Iets lastiger was het voor mij om rond 20u online te zijn om iets te zeggen over mijn heksenrol, maar dat ging ook prima. We hebben whatsapp niet eens nodig gehad.
Als je het zelf vervelend vindt dat het schrijven dan nog even duurt, kun je vooraf het verhaal al in grote lijnen opzetten. Vaak maakt het voor het verhaal niet veel uit wie er uit moet, en bovendien heb je door de vroege stemmers soms al goed een idee wat er gaat gebeuren. Volgens mij was het verhaal voor 22u altijd klaar, dus ik wist voor ik ging slapen wel of ik er nog in zat of niet, dus dat is goed genoeg ;D

Extra rollen: ik zou de allesweter inderdaad weglaten. Niet leuk om buiten het spel gezet te worden op de eerste dag. Maar leuk om een keer geprobeerd te hebben, en goed ingegrepen op de moeilijkheidsgraad.

Het verhaal: erg leuk dat je ons hebt meegenomen door een stukje geschiedenis van Realitynet, en dat anderen in het verhaal werden betrokken :D ook leuk hoe je de rollen (beschermengel, heks, ziener, etc) hebt weten te benoemen met forumbegrippen.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 30-06-2020, 21:39:07
Ik vond het zelf ook heel fijn om wat meer over de geschiedenis van RealityNet te weten te komen. Voor mij was de inleiding echt helemaal geslaagd en dat was ook grotendeels dankzij Compuart waar ik hem toch nog eens voor wil bedanken!

Bedankt voor de leuke reacties!
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brtdm op 30-06-2020, 21:41:35
Ik zou overigens geen voorstander zijn van openbaar stemmen in het topic. Juist dag 3 was voor ons best handig qua informatie. Uiteindelijk nouwelijks nodig gehad, maar ik kon er wel een tactiek uit herkennen.

Daarnaast maakt het nu niet uit hoe laat je een stem doorgeeft. Iedereen heeft op een ander moment tijd om te reageren en als je een keer 's avonds niet kan, wil je daar geen nadeel aan ondervinden qua verdenkingen.

Dus wat mij betreft gewoon zo laten al het is.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 30-06-2020, 22:32:16
Als je het zelf vervelend vindt dat het schrijven dan nog even duurt, kun je vooraf het verhaal al in grote lijnen opzetten. Vaak maakt het voor het verhaal niet veel uit wie er uit moet, en bovendien heb je door de vroege stemmers soms al goed een idee wat er gaat gebeuren. Volgens mij was het verhaal voor 22u altijd klaar, dus ik wist voor ik ging slapen wel of ik er nog in zat of niet, dus dat is goed genoeg ;D

Haha nou ik kan je verzekeren dat dit vaak goed. Zeker deze editie op de anonieme stemming na. Maar vorige editie werd er nog vaak geswitcht. Denk aan Daisy en Nieky waarmee van alles gebeurde. Verhaal was klaar en 10 minuten van de deadline veranderde alles :P :P
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 30-06-2020, 22:54:20
Feedback :)

Duidelijkheid rond communicatie:
Ik was de vorige keer geen liefhebber van communicatie buiten het topic, behalve voor de hackers, dus ik was blij dat dit bij dit spel aan banden was gelegd. Uiteraard heb je als hackers groep een groot voordeel dat je met elkaar kunt PMen, dus dat er een compensatie voor de forumleden moest komen, vind ik niet meer dan terecht. Helaas vond ik de hints niet zo goed uitpakken, maar je moet wat proberen, zeker voor een eerste keer.

Hints:
Ik ben gewoon geen fan van hints. Uiteindelijk zijn er maar 2 van de hackers door het spel gepakt (Frank en ikzelf). De HappyDutchMan hint bleek niet te kloppen, maar als er geen hints in het spel hadden gezeten, had niemand op hem gestemd en was HappyDutchMan nog wel even onder de radar gebleven. Zoals jezelf al eerder zei had je het gebruik van afkortingen door de allesweter onderschat (de KLM hint voor Tim). Andere hints waren moeilijker. Maar gewoon een persoonlijke voorkeur, voor mij geen hints, ik heb er niks mee (bij WIDM ben ik ze ook liever kwijt dan rijk - je gaat er toch naar kijken en je raakt gefrustreerd als je iets vind wat je niet wil vinden).

Mochten er toch weer hints komen, dan idd op één manier, of alles in het verhaal, of een allesweter (al heb ik zo'n vermoeden dat deze rol niet snel meer gaat terugkeren ;)).

Deadline:
Top, duidelijk, iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

Extra rollen:
Behalve de allesweter, waren de rest v/d extra rollen prima. Bondjes vormer is gewoon een gevaarlijke rol, die voor spanning kan zorgen voor zowel forumleden als hackers, tsja pech (of geluk vanuit spelersoogpunt) dat deze er snel uitlag. Forumbeveliger is een leuke rol, ben ik ook een keer in de chat geweest. Boze hacker ook prima. Dramatische Vertrekker heeft nu niet zoveel toegevoegd, maar kan leuk worden als het spannend is welk kamp gaat winnen. Die spanning was nu vrij snel weg, dus is nog wel een keer het proberen waard. ::jaja::


Overig:

Ik vind dat je het heel goed gedaan hebt hoor Vermoljoen. ::bravo:: De verhaaltjes waren leuk. Je hebt gewoon een strak schema opgesteld met duidelijke regels, waardoor iedereen wist waar hij of zij aan toe was. Dit komt een forumspel altijd ten goede, complimenten. Je hebt je niet laten opjagen (ook al deden sommigen een poging :P) door een verhaal hush hush te publiceren, je hebt je tijd genomen. Beetje spanning kan ook geen kwaad!

Nederlands/Vlaams is me niet eens opgevallen, ja een paar losse woorden, maar dat vind ik eigenlijk wel leuk. Ik geloof dat er nergens een onduidelijkheid qua taalgebruik is opgetreden.

Hacker PM was leuk, zeker de eerste dagen ::jaja::, balen toen Tim eruit lag en ja toen ik erna ging toen stortte het een beetje in. Ik had net het idee dat ik er achter de schermen lekker inzat. Ik had vooraf bedacht dat ik v/d 3 weerwolven potjes deze zomer er wel 1-tje zou gaan skippen om niet alleen maar met weerwolven bezig te zijn, maar ja, na deze vroege exit, misschien toch maar bij nr 2 ook inschrijven. Ik denk nog even na (de komende 1,5 week heb ik nog wat liedjes te beluisteren nl.  :-X )
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 30-06-2020, 23:01:46
Bedankt voor de uitgebreide feedback, Daisy! Ik ben het eigenlijk volledig eens met alles wat je zegt.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: DRenziboy op 1-07-2020, 01:29:18
Mijn eerste keer dat ik meedoe met een forumspel... in het begin dacht ik echt: "Mijn hemel, waar ben ik aan begonnen?" Maar toen het eenmaal begon was het alleen maar een bron van extase voor mij.

Bij de rolverdeling begon het al: "30 man, dus 5-6 hackers. Zal ik wel niet tussen zitten... JA ZEKER WEL" een van mijn grootste angsten komt waar, ik heb de belangrijkste rol, terwijl ik zoiets nog nooit gedaan heb.

Na wat geruststellende woorden van mijn mede-hackers ging het spel vlot verder. Al gauw werd bij ons ook bekend dat KLM de hint van de allesziener was. Kak, Tim weg, onze troef weg. Dit zorgde snel voor een wat zure smaak in iig mijn mond. En ik denk dat ik hier ook voor mijn mede-hackers spreek.

Dan op miraculeuze wijze word een hint ontdekt, SpacyColours weg. Daisy weg, en toen was het spel al gespeeld. De allesziener had ondertussen al 3 D's getypt en het was dat ik uiteindelijk besloot erover te posten vlak voordat mensen het links legde dat het nog enig zoekwerk naar mijn profielfoto opleverde. Zuur, maar eigen fout.

Daarna nog wel gevolgd, maar voelde me niet geroepen om me er nog belachelijk veel mee bezig te houden ik had geen aandeel meer. Ten slotte was ik ook al in Frankrijk.  ;)

Sorry dat ik dit in de feedback plaats als het hier niet thuishoort, maar wilde mijn ervaring delen, aangezien ik redelijk weinig had gedeeld.

Mijn feedback dan:
- Allesziener heeft geen plaats in tekstueel weerwolven, niet in deze vorm althans.

- Manier van communiceren en stemmen is prima, de anonimiteit ervan maakt het juist dat mensen achteraf pas zijn agenda prijs hoeven te geven, plus het creëert drama.

- Hints waren soms te makkelijk, denk eerder gezegd dat, dit beter en of anders kan.

Als laatste wil ik toch nog zeggen dat ik uiteindelijk blij ben dat ik meegedaan heb. Mijn eerste keer heeft bij mij iets losgemaakt. Dit wordt zeker niet de laatste en misschien wil ik zelf ook nog wat organiseren.

Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Robbieazerty op 1-07-2020, 08:08:13
Michael's rol was misschien inderdaad slightly overpowered. Heb ik ook niet bij stil gestaan toen ik je al die verschillende mogelijke rollen voorstelde. ::sorry::
Vooral op een forum, waar je kan refereren naar avatars is het inderdaad makkelijk. Het is waarschijnlijk meer voor in het echt, waar je dan dingen als ROOD moet maken omdat iemand een rood t-shirt aan heeft ofzo. Maar het is ook wel mede door de jager, de heks en de hints in het verhaal dat het zo vlot ging en door Michael die met goede hints kwam en anderen die de hints goed interpreteerden. Ik zou pas bij de M op KLM gekomen zijn en met DDD had ik nooit iets opgeschoten. Maar goed, ik suck ook zwaar in hints en probeer ze ook vaak te vermijden, zoals Daisy ook zei. Bij WIDM hoeft het voor mij niet en bij weerwolven dus ook niet.

Het verhaal was leuk, zeker het begin, goede research gedaan! Ik ben zelf niet echt een verhalenlezer online en zag mezelf na een paar dagen al snel doorscrollen naar wie ligt eruit en welke rol had ie. Dus voor mij hoeft het verhaal ook niet perse, al geeft het voor anderen waarschijnlijk wel meer schwung en beleving.

Voor de rest ga ik een paar dingen van je overnemen bij de Piratenversie, zoals je duidelijke 20u deadline en het niet communiceren buiten het topic (behalve door de wolven, hackers, muiters).
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Kaaasje op 1-07-2020, 11:14:43
Ik keek alleen van de zijlijn maar ik had het denk ik als speler wel jammer gevonden dat juist op het moment dat ik tijd had ik vooral zou moeten wachten op de uitslag. Ik werk overdag en juist zo rond 8-10 uur s avonds zou ik tijd hebben om na te denken te posten ed. maar dat is net een beetje het gat dat je wacht op de uitslag.
Ik vond het soms ook irritant dat ik niet wist wanneer de uitslag zou komen. Niet om 8 uur ala, maar wanneer dan wel? Als speler had ik het vast wel heel fijn gevonden dat de deadline duidelijk was.

Ik vind het nog wel een dingetje dat dag en nacht tegelijk plaats vinden in deze en de vorige editie. Enerzijds logisch want het houdt de vaart in het spel maar ik zou het niet erg vinden als deze worden opgeknipt.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 1-07-2020, 11:18:13
Ik heb zelf ook nog gedacht aan het splitsen ervan, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het de vorige keer naar mijn gevoel wel goed ging en deze verandering het spel enorm zou vertragen.

Wat denkt de rest?
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Convans op 1-07-2020, 11:31:28
Ik ben persoonlijk ook fan als men zegt: deadline 20:00 dat er dan om 20:15 een verhaaltje is. Dat de deadline dan soms eens verlaat wordt om ervoor te kunnen zorgen dat je steeds snel na de deadline een verhaal kan posten, vind ik dan minder erg. Nu zat ik ook soms anderhalfuur te wachten  :P

Maar langs de andere kant is steeds hetzelfde uur wel erg duidelijk.

Dus dat is dan een afweging die gemaakt moet worden..

Dag en nacht op hetzelfde moment, lijkt me online zeker nodig aangezien anders de vaart er idd helemaal uit is.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brtdm op 1-07-2020, 11:33:05
Ik zou het zelf niet erg hebben gevonden als het verhaal pas later volgde. Het leukste is wel tegelijkertijd direct om 8 uur, want 's avonds is wel een goed discussiemoment.
Zelf las ik het verhaal vaak pas later, omdat ik toch vooral gefocust was op de namen.

Het handigste is als je het verhaal zo maakt dat je alleen nog maar een naam hoeft in te vullen met een paar details. De rest van het verhaal kan je een dag eerder al af hebben.

Ik vond het zelf niet heel erg, maar iets sneller is toch wel fijn.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 1-07-2020, 12:27:08
Deadline eerder zetten om 18:00/19:00 uur zodat het verhaal er niet te laat op de avond is en er lekker gediscussieerd kan worden? Lastig met school en werk voor de organisator natuurlijk maar wel het meest ideale :P
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: belg op 1-07-2020, 12:33:32
Ik vond het goed dat iedere dag dezelfde deadline werd gehanteerd. 20 uur is ook prima wat mij betreft. De tijd tussen de deadline en het verhaal mocht van mij iets korter, omdat ik vooral geïnteresseerd ben in hoe er gestemd is. Voor mij is het niet nodig dat er in het topic wordt gemeld hoeveel stemmen er al uitgebracht zijn. De discussie wordt namelijk afgeremd als je weet dat al meer dan de helft gestemd heeft. Een goede toevoeging was dat je een bevestiging kreeg van je stem en dat er enkel in het topic mocht worden gecommuniceerd.

Extra rollen zoals de bondjesvormer en de beschermengel zou ik zeker behouden voor een volgende keer. De allesweter daarentegen was een te krachtige rol (omdat michael90 zijn taak uitstekend uitgevoerd heeft) en hoeft niet terug te keren.

De aanwijzingen in de verhalen waren creatief bedacht en ook de moeilijkheidsgraad was goed in balans. Ik ben geen voorstander van deze aanwijzingen, omdat het zowel voor een wolf als voor een burger frustrerend is om daardoor weggestemd te worden.
Om de burgers te compenseren voor het wegvallen van lichaamstaal ten opzichte van real life kan je bijvoorbeeld het volgende doen:
1) Een drietal berichten uit het wolven-overleg worden de dag erna openbaar gemaakt in het topic, waarbij namen van spelers indien nodig worden weggelaten.
2) De afgevallen burgers krijgen elke dag één gemeenschappelijke stem om in te zetten. Hierover kunnen ze overleggen in de afvallers-PB. Bovendien blijven spelers die in een vroeg stadium het spel moeten verlaten op die manier toch nog betrokken. 


Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Swifty op 1-07-2020, 12:41:40
Deadline eerder zetten om 18:00/19:00 uur zodat het verhaal er niet te laat op de avond is en er lekker gediscussieerd kan worden? Lastig met school en werk voor de organisator natuurlijk maar wel het meest ideale :P

Nee. Deadline echt niet voor 20u svp. Ik red 18u nooit en 19u ook vaak niet. Zeker niet als er overdag flink gediscussieerd is.
Geldt niet alleen voor mij neem ik aan, ook voor anderen die gewoon tot 17u of 17:30u werken.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Daisy op 1-07-2020, 12:54:13
Klopt, met werkenden is een deadline rond eindtijd werk niet handig. Dan moet ik 's ochtends al stemmen, en als er dan iets veranderd (ala een ziener die zich plots bekend maakt), dan mis je dat misschien als je overdag geen tijd hebt om bij te lezen.

Ik vond dit perfect. Later mag ook, als dat beter uitkomt voor de organisator, maar zeker niet eerder.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Robbieazerty op 1-07-2020, 13:15:01
Ik vermoed dat het verhaal/resultaat soms ook op zich zal laten wachten door dingen die anderen nog moeten doen.
Geen idee of dat nu gebeurd is, maar als bvb de heks nog niet online is geweest om te laten weten of ie iemand redt. Of je krijgt om 19u50 van de wolven door dat ze de jager vermoorden en de jager is pas om 21u00 online om te antwoorden wie hij neer schiet. Zo'n dingen spelen achter de schermen ook allemaal mee. Het is wel makkelijk zeggen om het verhaal binnen de 15 minuten na de deadline te willen, maar als spelers last minute stemmen of belangrijke rollen die een beslissing moeten nemen op basis van iets dat gebeurd is niet tijdig online kunnen zijn, dan kan je daar als organisator weinig aan beginnen.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 1-07-2020, 14:00:53
Ik heb er ook nog aan gedacht om rond 20:00 de uitslag van de stemming en het slachtoffer van de hackers te posten en later het verhaal, wat ik wel probeerde zo snel mogelijk klaar te krijgen.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 1-07-2020, 16:55:02
Weten jullie wel hoe de Dramatische Vertrekker werkt? ???

Ik heb er wat op gegoogled (martelares) en het is gewoon geen leuke rol. Je kunt je alleen opofferen voor iemand die gelyncht wordt, maar waarom zou je dat doen? Je bent zelf ook burger dus een burger redden heeft geen zin, het heeft alleen zin als je de ziener of zo kunt redden maar als ik weet wie de ziener is, weten de andere burgers dat normaal ook en zal die niet weggestemd worden.

Dus ik zie niet hoe het van toegevoegde waarde is.



Verder superleuk, Vermoljoentje! Het was een interessant potje. Denk dat Michael idd overpowered was en ben altijd tegenstander van hints maar zal er niet nog eens op in gaan. Verder leuke rollen, leuk thema ::ok::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brtdm op 1-07-2020, 18:14:49
De rol van de Dramatische vertrekker snapte ik ook niet echt.
Was grappig als ik dat was geweest, maar puur spel technisch heeft het geen enkel nut.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: FrankLapidus op 1-07-2020, 18:25:56
Ik ben het helemaal eens met Daisy haar feedback.

Stemmen openbaar gaan doen in het topic, mwah, niet zo'n voorstander van.

Was ontzettend blij dat communicatie buiten het topic verboden was  ::ok::

Enneh, is de rol van Dramatische Vertrekker toevallig gebaseerd op ons chocomolletje?  ::hypocriet::
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 1-07-2020, 18:26:44
Nee, is gebaseerd op de martelares.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brtdm op 1-07-2020, 18:29:00
Nee, is gebaseerd op de martelares.


Stiekem is het gebaseerd op Karen uit het derde seizoen van WIDM.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Lucy op 1-07-2020, 18:37:04
Het is gewoon een bestaande weerwolven rol maar ik vind m gewoon echt een beetje nutteloos :P

Ik vergat ook steeds dat ik dat was oeps
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: SpacyColours op 1-07-2020, 23:08:21
Het is gewoon een bestaande weerwolven rol maar ik vind m gewoon echt een beetje nutteloos :P

Ik vergat ook steeds dat ik dat was oeps
Logisch, want jij bent toch altijd een martelares? ::blond:: ::zweep::

@Vermoljoen:

Feedback: Geen hints meer de volgende keer. ::tandpastasmiley:: Die leiden alleen maar af van het spel. En ik denk dat de burgers met de extra rollen op zich al genoeg kans hebben tegen de wolven.

Ik vond het echt supertof dat je Compuart hebt geïnterviewd en dit hebt meegenomen in je verhaal. Dat maakt het een stuk levendiger! :)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Sanmol op 2-07-2020, 00:06:26
Ik heb nog even nagedacht over eventuele rollen die ik nog niet heb gezien die interessant zijn voor het spel:

Neutraal & slecht

De vervloekte jongen (deze heet volgensmij niet zo, maar weet het niet zeker) - Bij aanvang is deze persoon een gewone burger, maar als hij word opgegeten door de wolven s'avonds veranderd hij in een wolf. Er gaat dus niemand dan dood, en zo krijgen de burgers het ook te horen.

Als hij voor de conversie word gelyncht door het volk gaat hij dood als burger, als hij na zijn conversie word gelyncht gaat hij dood als wolf.  Deze rol is vrij spannend, want je kan daardoor opeens een hele andere dynamiek krijgen.

Goed

Detective - Kan twee mensen checken om te zien of ze bij hetzelfde team [goed of slecht] horen. Kan eventueel "overpowered" zijn als er ook nog een ziener is, maar je krijgt wel veel drama met deze rol.

Beesten Jager - Kan een val zetten (een persoon aanwijzen die hij/zij denkt woord aangevallen door de wolven), die de volgende nacht activeert of zijn oude val laten staan.  Als de wolf in de val trapt gaat hij dood.

Priester - Kan eenmalig wijwater op 1 speler gooien. Als deze speler een weerwolf is gaat de weerwolf dood, als deze persoon geen weerwolf is gaat de priester dood. Persoonlijk vind ik dit altijd een must have rol, want het leid tot hilarische momenten.

Derde Partij

Seriemoordenaar - Kan ’s nachts iemand vermoorden onafhankelijk van de rol. Wint als hij als enige over is. Is alleen mogelijk als er heel veel rollen zijn.

Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 2-07-2020, 11:05:01
Dit zijn eigenlijk wel leuke rollen! Ik heb ze meteen even in een apart bestandje gezet.

De dorpsgek had ik ook nog op het lijstje staan, maar die heb ik er niet meer in gedaan omdat de burgers dan samen met de ziener en de geest  te sterk waren.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Chardo op 2-07-2020, 18:03:56
Een paar dingetjes uit Town of Salem dat me wel eens leuk lijkt om geïmplementeerd te zien worden in een forumversie van WvW.

Last Will: iedere speler mag indien nog in leven een 'testament' opstellen. Een laatste boodschap aan de nog levende spelers. Dit kan informatie zijn of gewoon succeswensen of iets anders. Het moet in ieder geval voor de dood al eens opgestuurd zijn naar de organisator, daar hij het zal moeten plaatsen.

En wat speciale rollen:

Lookout staat iedere dag op wacht bij een deelnemer om te zien wie hem of haar bezoekt, zonder te weten wat er is gebeurd met die deelnemer. Vooral leuk als er veel speciale rollen meedoen.

Tracker is tegenovergesteld daaraan en volgt iedere dag een deelnemer om te zien wie hij of zij bezoekt die dag.

Jailor neemt iedere dag anoniem iemand gevangen die hij privé kan ondervragen. Toegevoegd kan hij eenmalig besluiten zijn gevangene voor die dag te executeren.

Vampire Hunter schiet elke dag op een deelnemer. Alleen de vampires sterven hieraan. Hij is immuun voor de aanval van een vampire.

Vampire kan iedere dag een doelwit kiezen om tot vampire te vormen. Een succesvolle beet geeft een cooldown van een dag. Alleen town rollen kunnen vervormd worden tot vampire. Eventueel een limiet aan vampires opstellen.

Veteran kan driemaal zijn met bommen geladen vest aandoen om iedereen die op hem stemt die dag uit het spel te knallen, alsmede de wolf die hem aanvalt of andere rollen die hem bezoeken.

Medium kan 's avonds praten met de doden. Als hijzelf dood is kan hij eenmalig nog een keer in het topic spreken.

Transporter wisselt twee spelers om. De acties op de ene speler gaan dus over op de andere speler. Beide partijen weten dat ze getransporteerd zijn.

Mayor is een alternatief op de huidige burgemeester en daarmee een gewone rol zoals de rest zonder verkiezingen. De mayor kan zichzelf officieel openbaren. Zijn stem is dan voortaan drie stemmen waard. Maar vanaf dat moment kan hij niet meer beschermd worden door een beschermende rol.

Forger kan de last will van de deelnemer die wordt vermoord door de wolven aanpassen. Eventueel een limiet van 1 tot 3 keer.

Janitor veegt alle sporen weg. De deelnemer die is vermoord zal een onbekende rol hebben. Ook eventueel een limiet opstellen hoe vaak deze kracht gebruikt kan worden.

Framer kan iedere dag een deelnemer aanwijzen. Wanneer die persoon wordt bekeken door een ziener, zal hij verschijnen als een slechterik.

Blackmailer kan iedere dag een deelnemer de mond snoeren. Tot aan de volgende dag mag hij of zij niks zeggen.

Amnesiac kiest een rol van een deelnemer die al overleden is en zal de opvolgende dag die rol overnemen. Er zijn eventueel restricties op welke rollen wel en niet gekozen kunnen worden.

Guardian Angel krijgt aan het begin van het spel een deelnemer doorverwezen. Als die deelnemer het einde van het spel haalt wint de Angel ook. Eventueel heeft de Angel de mogelijkheid om eenmalig die persoon 's nachts te beschermen. Zelf is hij immuun voor de aanval van de weerwolven.

Survivor moet overleven tot het einde en kan winnen met iedereen. Heeft zelf een viertal beschermingen voor de aanval van de weerwolven of andere moordenaars.

Executioner het tegenovergestelde van de Angel. Hij krijgt een doelwit aan het begin van het spel, dit is altijd een dorprol. Wordt dat doelwit gelyncht, dan wint hij (het spel gaat nog wel gewoon door). Wordt het doelwit op een andere manier vermoord, dan verandert hij in een Jester. Verder is hij immuun voor nachtelijke aanvallen.

Jester (dorpsgek), moet ervoor zorgen dat hij gelyncht wordt. Alle andere manieren van sterven zorgen dat hij verliest.


Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 2-07-2020, 18:51:17
Wil je een keer organiseren Chardo?  ;D
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Vermoljoen op 2-07-2020, 19:05:49
Ik heb de pokémonclub al eens eerder uitgedaagd voor een pokémonversie  ;D
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Brent op 2-07-2020, 20:03:50
"Jullie hebben 30 seconden om je stem uit te brengen"

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Chardo op 2-07-2020, 21:11:24
Ik ga NOOIT meer iets organiseren. Dus jullie mogen die rollen overkopen.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: DRenziboy op 3-07-2020, 00:25:15
Ik heb de pokémonclub al eens eerder uitgedaagd voor een pokémonversie  ;D

maar een pokèmon-versie klinkt eerlijk gezegd nog best mogelijk.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 3-07-2020, 09:32:17
maar een pokèmon-versie klinkt eerlijk gezegd nog best mogelijk.

Lijkt me heel tof ja :o
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: SpacyColours op 3-07-2020, 14:32:52
Zijn er dan ook jokers en vrijstellingen te verdienen, zodat je 1 stem minder krijgt of helemaal immuun bent voor een executie? :-X
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: D*N op 3-07-2020, 14:46:32
(https://thumbs.gfycat.com/SpottedTemptingFruitfly-size_restricted.gif)
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Chardo op 3-07-2020, 14:53:52
Lijkt me heel tof ja :o

Dat was aanvankelijk het idee, maar Kitty dacht dat dat spelers zou ontmoedigen deel te nemen. Dus nu is hij bezig met een Japanese Lore Theme, waar iedereen, in tegenstelling tot Pokémon, wel mee bekend is natuurlijk.
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: MitchK op 3-07-2020, 17:25:43
Dat was aanvankelijk het idee, maar Kitty dacht dat dat spelers zou ontmoedigen deel te nemen. Dus nu is hij bezig met een Japanese Lore Theme, waar iedereen, in tegenstelling tot Pokémon, wel mee bekend is natuurlijk.

HAHAHHA dat zegt mij dan weer helemaal niets inderdaad :P
Titel: Re: Feedback-topic
Bericht door: Miek1999 op 3-07-2020, 19:05:59
HAHAHHA dat zegt mij dan weer helemaal niets inderdaad :P

Same  ;D