Bij het pianoconcert heb je invloed op zowel deze opdracht als de karaoke-opdracht. Ideale positie als Mol dus ;) Philip, Katrien of Annelotte? Al hebben zij wel elk 1.000 euro opgebracht ::vergroot::
Wat een fantastische opdracht ::bravo:: De carpool karaoke was legendarisch!Lijkt me nu zeer onaannemelijk dat Katrien de Mol is. Want als Mol weet je alle opdrachten van te voren.
Als Katrien de Mol is, dan kon ze niet anders dan hier 1000 euro verdienen. Ze heeft zich geprofileerd als iemand die houdt van klassieke muziek, dus ze kon ook lastig ontkomen aan het groepje 'klassiek'. Dit geldt voor Lottiepoes in mindere mate, maar ook enigszins.
Ik denk toch dat de Mol bij de carpool karaoke zat, maar niet in de volgauto.
Volgens mij heeft Philip met zijn spel er meer uitgespeeld dan dat hij erin heeft gebracht uiteindelijk :) aflevering 2 en ik begin al in een tunnel te geraken, dit gaat niet best zo ::rofl::Hahaha, ik zat tot nu toe ook wel redelijk in de Philip-tunnel, maar ik vind het toch wel echt een gemiste kans om hier zomaar even 1.000 euro te verdienen. Is toch wel iets teveel van het goede denk ik dan...
De montage suggereerde vrij duidelijk dat het Annelotte was die Kevin verkeerd liet spelen. Al dan niet bewust. Ik had ook niet goed begrepen hoe vertrouwd zij zogezegd zou moeten zijn met partituur en piano?
Ze zei iets over de fa-sleutel, het bas-gedeelte bij piano. Afhankelijk van welk instrument je speelt of speelde kan het zomaar kloppen dat je minder vertrouwd bent met het lezen van muziek in die sleutel, zeker als het al even geleden zou zijn.
Viel me wel op als iets dat zeker op sabotage kon wijzen en niet meteen superdik in de verf werd gezet, dus best interessant.
Hahaha, ik zat tot nu toe ook wel redelijk in de Philip-tunnel, maar ik vind het toch wel echt een gemiste kans om hier zomaar even 1.000 euro te verdienen. Is toch wel iets teveel van het goede denk ik dan...
Ik denk dat ik morgen toch wel eens even ga uitpluizen hoe de verdeling zat bij het pianospelen en of het effectief zo is dat Kevin een moeilijker stukje kreeg. Ik speel al best lang piano, dus dat moet me wel lukken denk ik.
(https://i.imgur.com/kEg4Dyq.jpg)
Ik zag net een foto voorbijkomen van de partituur, dus ik kan al even een aantal snelle conclusies posten (ik speel al een aantal jaar piano en volg een cursus harmonieleer):
- de toonaard van dit stuk is do groot. Dat wil dus zeggen dat er geen voortekening aan het begin staat. Een mol of een kruis (zwarte toetsen) moet dus enkel worden gespeeld als dat voor een noot in de partituur zelf staat. Ik heb even gekeken bij de 4 passages van de kandidaten en daar staat (als ik goed heb gekeken) nergens een mol of een kruis voor een noot. Enkel de witte toetsen mochten de kandidaten gebruiken, dus een zwarte toets gebruiken was sowieso een fout.
- Alle passages behalve de laatste bevatten 4 maten. De laatste bevat er eentje minder en werd gespeeld door de beste pianospeler, Katrien...
- fa is de noot die in geen enkele passage voorbij komt en dus niet mocht worden gespeeld.
Morgen ga ik even op mijn gemak dieper in op de fouten die werden gemaakt.
Belangrijk om het extra beeldmateriaal in het achterhoofd te houden (zie ander topic). Waaruit duidelijk wordt dat alle kandidaten reeds heel goed weten dat Katrien zeer goed piano kan spelen.Met twee zulke goede spelers (Katrien en Annelotte) heb je bij deze opdracht als mol dus niks te zoeken achter de piano, veel te opvallend, ze zullen je meteen door hebben.
Met twee zulke goede spelers (Katrien en Annelotte) heb je bij deze opdracht als mol dus niks te zoeken achter de piano, veel te opvallend, ze zullen je meteen door hebben.Wat was het alternatief dan voor hun? Zich bij de groep 'klassiekers' aansluiten ipv 'klassiek'. Terwijl iedereen bij klassieke muziek al aan Katrien en Annelotte zou denken. Geen ontkomen aan als één van hen de mol zou zijn.
Wat was het alternatief dan voor hun? Zich bij de groep 'klassiekers' aansluiten ipv 'klassiek'. Terwijl iedereen bij klassieke muziek al aan Katrien en Annelotte zou denken. Geen ontkomen aan als één van hen de mol zou zijn.Ik duid meer op Kevin en Philip. Voor de andere twee: zie jouw quote.
Belangrijk om het extra beeldmateriaal in het achterhoofd te houden (zie ander topic). Waaruit duidelijk wordt dat alle kandidaten reeds heel goed weten dat Katrien zeer goed piano kan spelen.Nog een derde optie; ervoor zorgen dat ze niet het lastigste stuk partituur toebedeeld krijgt, en er op die manier voor zorgen dat een medekandidaat sowieso 3 fouten zal maken. Maar ook dat is niet gebeurd.
Dus als Katrien de mol zou zijn, kan ze niet plots veinzen geen piano te kunnen spelen. Haar enige sabotagemogelijkheid zou dan slecht lesgeven zijn (is niet gebeurd) of vaak de valse noot aanspelen. Dat laatste is wel vaak gebeurd, maar het was voor zover we konden zien toch Philip die dan aan het spelen was.
Wie het klavier kent, is makkelijker te briefen over welke de verboden toets is.
Enkel de witte toetsen mochten de kandidaten gebruiken, dus een zwarte toets gebruiken was sowieso een fout.- Kevin’s stuk bevatte als enige van de vier stukken mollen (::vergroot::) en kruisen (zwarte toetsen). Daarom kan ik zijn aanname dat zijn stuk moeilijker was dan dat van anderen (Annelotte) wel begrijpen. Katriens stuk leek me voor een beginner echter ingewikkelder.
Zijn wijnproef past niet als mol.
Waarom niet? Hij blijft zelf onopvallend maar jaagt wel de hele groep op waardoor zij stuntelen...?Nee, gewoon voldoende snel om de tijdslimiet te halen (zonder morsen) en niet te snel zodat ze te vroeg bij de tussenposten aankwamen.
Dit is niet hoorbaar in de uitzending, omdat de valse-noot-klank er waarschijnlijk bij de montage in is geplakt (dat is geen G, maar een G#).G# is ook wel A mol. Een hint naar Annelotte als mol?
- Tijdens het concert maakte Philip één fout: hij speelde in zijn derde maat een hoge fa en sol tegelijkertijd, maar dit mocht enkel de hoge fa zijn. Zijn laatste 2 maten kwamen niet in beeld tijdens het oefenen, maar het gaat hier wel om dezelfde hoge sol (valse noot) die hij altijd speelde in plaats van de hoge fa in de tweede maat
Hm, dit lijkt qua woordkeuze wel erg op mijn stukje hier:
- Wat de valse noot is op de oefenpiano's van Kevin, Annelotte en Katrien is onduidelijk. Enkel de hoge sol op de piano van Philip wordt bevestigd door Gilles, de valse noten op de andere piano's niet. De hoge sol ligt ver af van de stukken die Kevin en Annelotte moeten spelen, maar ligt bij Katrien net zoals bij Philip een hele noot boven de hoogste noot van haar passage.
Wat de valse noot is op de oefenpiano van Kevin en Annelotte, is onduidelijk. Gilles heeft het over een valse noot op beide oefenpiano’s en we zien alleen de hoge G op Philips piano. De hoge G ligt ver af van de stukken die Kevin en Annelotte moeten spelen.Maar los daarvan:
(...)
die ligt een hele noot boven de hoogste noot in Philip’s stuk.
Dit klopt niet, Philip slaat hier per ongeluk de E (mi) en F (fa) tegelijk aan. Niet de valse noot (G).Oh ja, goed gezien! Daar heb ik inderdaad even een foutje gemaakt.
(...)Oh klopt inderdaad hoor. Toen ik bezig was met alle fragmenten die we zagen één voor één te analyseren en te noteren zag ik dat jij al iets had gepost, dus had ik dit puntje nog even meegenomen omdat ik ook tot die conclusie kwam ;)
Hm, dit lijkt qua woordkeuze wel erg op mijn stukje hier:
(...)
Maar los daarvan:We zien Annelotte en Katrien heel weinig spelen, maar ook zij hebben elk een 'eigen' piano. Of deze allemaal in verbinding staan met een lamp is niet helemaal bevestigd, maar lijkt me wel gewoon logisch als dat zo is. Waarom maar 2 piano's in verbinding brengen met de lamp als je toch meerdere piano's hebt? Opvallend is wel dat Kevin ook aan de piano van Annelotte speelt, dus dat vind ik wel vreemd. Dus ik denk dat Kevin en Annelotte dezelfde valse noot hadden en dus die 2 piano's tot hun beschikking kregen. Philip en Katrien hebben dan ook dezelfde valse noot en de andere 2 piano's tot hun beschikking.
Gilles heeft het over valse noten op "beide oefenpiano's". Ik maakte hieruit op dat de lamp alleen in connectie stond met de twee piano's waar we Philip en Kevin op zien spelen.
Foxhunter je hebt last van een tunnel ::rofl:Ik heb er geen last van. Het is een keuze en voorlopig bevalt deze tunnel prima. En ik trek een spoor. Of het goed of fout is zien we achteraf wel, maar zo ontstaan er wel ijkpunten. Met meerdere sporen gaat dat nog sneller, so go for it.
We zien Annelotte en Katrien heel weinig spelen, maar ook zij hebben elk een 'eigen' piano. Of deze allemaal in verbinding staan met een lamp is niet helemaal bevestigd, maar lijkt me wel gewoon logisch als dat zo is. Waarom maar 2 piano's in verbinding brengen met de lamp als je toch meerdere piano's hebt? Opvallend is wel dat Kevin ook aan de piano van Annelotte speelt, dus dat vind ik wel vreemd. Dus ik denk dat Kevin en Annelotte dezelfde valse noot hadden en dus die 2 piano's tot hun beschikking kregen. Philip en Katrien hebben dan ook dezelfde valse noot en de andere 2 piano's tot hun beschikking.Maar Gilles heeft het in de voice-over over 'beide piano's'. Dat lijkt dan toch eerder te verwijzen naar 2 piano's (degene die het meest in beeld waren), en niet naar 4. Stel dat er inderdaad maar 2 piano's in verbinding stonden met de lamp, is Annelotte wel verdacht dat ze Kevin op 'haar' piano laat spelen. En dan ook nog een verkeerde toonhoogte aanleert.
Met twee zulke goede spelers (Katrien en Annelotte) heb je bij deze opdracht als mol dus niks te zoeken achter de piano, veel te opvallend, ze zullen je meteen door hebben.Het was natuurlijk logisch dat beiden voor deze deelopdracht werden verkozen. En ook logisch dat ze geen fouten (bewust) zouden gaan maken. Maar toch zie ik in Annelotte nog steeds mijn grootste molkandidaat. Zelf geen fouten maken, maar wel Kevin de hele tijd het stuk verkeerd laten instuderen. Zo kan je ook geld uit de pot spelen.
Ik heb het pianogedeelte van de eerste opdracht bestudeerd en het pianostuk zelf en ik kwam tot de volgende inzichten:
- De valse noot op Philip’s oefenpiano is de hoge G, die ligt een hele noot boven de hoogste noot in Philip’s stuk. Los van de drie keer dat het duidelijk in beeld wordt gebracht, slaat Philip nog drie keer de valse noot aan .
Eén keer rond 12:11, waarop Katrien zegt ‘nee, dat is één te hoog’ en twee keer rond 12:41 (Katrien weer: ‘dat is te hoog).
Dit is niet hoorbaar in de uitzending, omdat de valse-noot-klank er waarschijnlijk bij de montage in is geplakt (dat is geen G, maar een G#).
- Annelotte lijkt Kevin inderdaad verkeerd te corrigeren bij de linkerhand in de eerste maat. Katrien corrigeert hem goed terug.
- Twee van de drie fouten van Kevin zijn in de linkerhand, de hand die door Annelotte en Katrien is gecorrigeerd (echter: hij speelt niet het stuk verkeerd waar eerst Annelotte en vervolgens Katrien hem op corrigeert, dat is de eerste maat).
- Wat de valse noot is op de oefenpiano van Kevin en Annelotte, is onduidelijk. Gilles heeft het over een valse noot op beide oefenpiano’s en we zien alleen de hoge G op Philips piano. De hoge G ligt ver af van de stukken die Kevin en Annelotte moeten spelen. Zou die noot op die oefenpiano hetzelfde zijn, of een andere?
- De hoge G zit maar één noot af van de hoogste noot in Philip en Katrien. Je zou je daarom kunnen afvragen of deze valkuil misschien expres in het leven is geroepen om de spelers van stuk 1 en stuk 4 (onbewust) te laten saboteren?
- Kevin’s stuk bevatte als enige van de vier stukken mollen (::vergroot::) en kruisen (zwarte toetsen). Daarom kan ik zijn aanname dat zijn stuk moeilijker was dan dat van anderen (Annelotte) wel begrijpen. Katriens stuk leek me voor een beginner echter ingewikkelder.
Oh klopt inderdaad hoor. Toen ik bezig was met alle fragmenten die we zagen één voor één te analyseren en te noteren zag ik dat jij al iets had gepost, dus had ik dit puntje nog even meegenomen omdat ik ook tot die conclusie kwam ;)
[...] Ik beloofde met een overzicht te komen, dus hier ben ik dan ;)
Ik heb het aantal keren remmen door de bus eens geteld.
Bij Sven is er 6 keer geremd door de bus, waarvan 1x voor een bocht.
Bij Lennart is er 1 a 2 keer geremd.
Bij Noah is er 2 keer geremd.
Bij Samina is er 1 a 2 keer geremd.
Er werd redelijk wild gereden, de kandidaten werden de hele tijd wel een beetje heen en weer geslingerd.
Met 3 uur piano oefenen, en zeker geen 3 uur rijden in de bus, is het het eerlijkst als er een interpretatie van de piano's opgenomen en die versneld is afgespeeld in de bus in max. 30 minuten. Samina werd al misselijk, het kan niet al te lang duren. Misschien 4 rondes a 5 minuten met een beetje pauze er tussen.
Opvallend is dan dat wij zien dat er alleen in het begin bij Sven veel fouten op de piano gespeeld zijn, maar naderhand nauwelijks meer. Bij Lennart, Noah en Samina zal er ook een bocht in gezeten hebben waarvoor afgeremd moest worden, dat betekent dat bij hen mogelijk maar 1 fout gespeeld werd op de piano.
Zo bekeken was de invloed van de pianospelers zeer bescheiden. Maar dan alleen voor zover wij gezien hebben.
Dit is niet hoorbaar in de uitzending, omdat de valse-noot-klank er waarschijnlijk bij de montage in is geplakt (dat is geen G, maar een G#).
Het aantal fouten bij de pianos is gewoon geteld en dat aantal is doorgegeven naar de chauffeur, of aan de hand van dat aantal is de chauffeur gestuurd. Tot zover de magie ;D
Huh? Wat bedoel je daarmee? Heb je gemist dat er een radioverbinding was tussen de piano's en de vrachtwagen, waar in de cabine een rode lamp ging branden zodat de chauffeur wist dat hij op de rem moest trappen?Als die radio verbinding 1:1 zou zijn, dan zouden 4 kandidaten 3 uur lang in een zwembadje in koud water in een afgesloten vrachtwagen hebben gezeten. Zuurstofgebrek en blaasontsteking liggen op de loer.
Is een G# niet hetzelfde als een A-mol?Voor echte partituurnazi's niet, maar effectief op de piano wel ;)
Als die radio verbinding 1:1 zou zijn, dan zouden 4 kandidaten 3 uur lang in een zwembadje in koud water in een afgesloten vrachtwagen hebben gezeten. Zuurstofgebrek en blaasontsteking liggen op de loer.Mee eens. Bedenk ook dat de vrachtwagen niet twee keer snel na elkaar op de rem zal drukken want hij moet eerst weer snelheid maken. Dus als een pianist kort na elkaar 2 valse noten speelt, zal dit toch uit elkaar getrokken moeten worden voor de vrachtwagen. Daar zal dus een vertaalslag tussen zitten.
Daarom het vermoeden van een interpretatie van de verkeerde toon naar een gecomprimeerd tijdsbestek in de vrachtwagen.
Die liedjes waren maar 5 minuten max per stuk, 4 stuks, dus binnen 20-30 minuten is dat klaar. Compressie van 3 uur naar 20 minuten is een factor 9. 5 minuten vrachtwagen is dan 45 minuten piano. Als je in 45 minuten 45 keer op de verkeerd toets drukt, dan worden dat 5 remacties. Je kan niet 45 keer remmen in 5 minuten.
Voor echte partituurnazi's niet, maar effectief op de piano wel ;)
...
Wat mij opviel is dat Kevin een vrij moeilijke passage kreeg,
...
Bij opnieuw kijken zag ik ook dat Kevin zei dat hij iets moeilijkers kreeg dan de rest bij de verdeling van de stukken. Wie en hoe hebben daar besloten hoe die verdeling ging? Of heb ik iets gemist, ik heb niks daarvan in beeld gezien. De mol wil natuurlijk niet in de spotlight zelf zijn muziekstuk verknallen, maar een moeilijk stuk dirigeren naar de onervaren Kevin.
Als de mol dus aanwezig was bij het oefenen (dat hoeft niet natuurlijk) dan kunnen alleen Katrien, Annnelotte of Philip dat stuk aan Kevin gegeven hebben. Maar gezien de leidende rol van Katrien en Annelotte bij het oefenen denk ik eerder aan hen dan aan Philip.
Weer over-the-top spelbederf van Sven dus.
Volgens mij kent Lennart z'n karaokenummer niet en moet hij de melodie dus wat aftasten, vandaar dat Sven bij het begin meezingt.
Wat mij hier opvalt, is dat Sven bij Lennarts nummer wel in de maat kan zingen terwijl hij bij z'n eigen nummer seconden achterloopt op de muziek. Dat is ook de reden voor de € 0, de helft van de tijd wanneer Sven aan het zingen moet zijn, hoort de machine helemaal niets.
Weer over-the-top spelbederf van Sven dus.