Auteur Topic: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren  (gelezen 42855 keer)

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #80 Gepost op: 16-01-2013, 01:50:45 »
en dat is dus de omgekeerde wereld. Wil je iets leren,let je op en zit dat ding in je tas.
En anders ::zwaai::

en studenten van 50+ die vind ik goed. De docent moet gewoon het aantal vragen dan beperken ;)

Hoezo de omgekeerde wereld?
Ik vind dat tdietz een heel goed punt heeft met het feit dat ook een docent invloed heeft op het gedrag van de studenten. Natuurlijk kun en mag jij een student die dergelijk gedrag vertoont een slecht student vinden, maar een leerkracht die geen interesse toont in de belevingswereld van de student toont andersom ook 'te weinig respect' en is dan ook een slecht docent.

Bij conflictsituaties zijn er minimaal 2 belangen en is het aan beiden om te kijken naar waar de overeenkomsten en verschillen zitten, zodat jullie vanuit de overeenkomsten de verschillen in jullie voordelen kunnen gebruiken.

Wat dat betreft vind ik het ook echt kort door de bocht en van disrespect getuigen wanneer je studenten per wet iets verbiedt. Natuurlijk zijn die studenten disrespectvol naar jou en hun medestudenten, maar om dat met gelijke munt terug te betalen is wat mij betreft niet veel beter. Er zijn betere oplossingen die wel aan de individuele rechten van de mens tegemoet komen, alleen kosten deze meer tijd en energie van zowel student als docent.

OT: Ze kunnen slechte invloed hebben, net zo goed als dat ze een positieve invloed kunnen hebben. Het is met name afhankelijk van de morele ontwikkeling van een persoon en diens kennis van de sociale media. Daarnaast zijn er nog tig andere factoren, maar dan zijn we nog wel een tijdje zoet.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2013, 23:02:37 door Go_ahead »
Ananas

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #81 Gepost op: 9-02-2013, 23:03:14 »
Ik ben nog wel benieuwd naar jouw reactie Lukie4 ;)!
Ananas

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #82 Gepost op: 9-02-2013, 23:04:19 »
ik ook maar die komt vanavond niet meer ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #83 Gepost op: 12-02-2013, 08:39:09 »
Ik heb de laatste tijd wat workshops gevolgd over social media in het onderwijs. "flipping the classroom"  is zo'n concept wat nu belangrijk wordt gemaakt. Dat heeft een aantal hele goede punten. En dus is sociale media niet per definitie fout. Je kunt je lessen er mee verbeteren en interessanter maken maar stel dat de docent er voor kiest om het vandaag niet te gebruiken en dat dus bekend maakt dan hebben de studenten (tussen de 0 en de 80 jaar ) zich daar aan te houden.
Dan kun je met allemaal prettige verhaaltjes aankomen van wederzijds respect en je inleven in de belevingswereld van de studenten en nog meer goed bedoelde maar in het algemeen niet werkbare situaties.

We praten over een algemeen verhaal en dat blijkt altijd lastig. Er zijn docenten die een onwijs goede band met hun studenten hebben maar vakinhoudelijk minder goed zijn. Of heel goed vakinhoudelijk zijn maar minder goed didactisch of.... je snapt wat ik bedoel.  Dat betekent dus in mijn ogen dat elke docent zijn manier moet kiezen waarop hij het het beste kan overbrengen. De Universiteit/hogeschool is verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze mensen en de studenten hebben daar ook enige inspraak bij (ik neem aan dat er kwaliteitsonderzoeken/studentenraden etc. zijn ). Wat ik wil zeggen is dat elke docent het op zijn manier doet en die manier heb je te respecteren. Ben je het er niet mee eens dan kun je dat met hem bespreken, maar ik blijf erbij dat het onrespectvol is als je zijn wensen/regels negeert.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #84 Gepost op: 12-02-2013, 19:53:47 »
Ik kan me vinden in de grote lijnen van het verhaal.
De school is verantwoordelijk en elke leerkracht moet zo dicht mogelijk bij zichzelf blijven om zijn kwaliteiten optimaal te benutten. Daarbij hebben de studenten dit ook sowieso te respecteren.

En natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid van het geven van respect aan de leerkracht bij de student.
Ik vind echter ook dat de leerkracht ongeacht of hij respect krijgt of niet sowieso respect moet tonen aan de student. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren waarbij ik het goed acht om te laten blijken wat er bij hen leeft en/of er dan wel interesse in te tonen. Je hebt gelijk dat dit ook anders kan maar ik hoop dat je het met mij eens bent dat het respect geven voor het respect ontvangen staat. Dit is ook nodig want bij velen moet je eerst respect verdienen voor je het krijgt.

OT: Of je social media er al dan niet bij gebruikt dat kan maar hoeft niet... als het niet bij jouw stijl past of er niet bij te integreren valt dan moet je het niet krampachtig erbij willen betrekken.
Ananas

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #85 Gepost op: 9-05-2020, 15:01:32 »
Ik vind van wel  ::jaja::

Met name vanwege de opkomst van influencers de afgelopen jaren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een Anna Nooshin, die laat zien hoe goed haar leven wel niet is mede door haar materialistische levensstijl en de drang om zoveel mogelijk geld te hebben  ::ohno::

Als dat langzaam de nationale waarden gaan worden, vrees ik voor een heel andere soort samenleving. Om me heen merk ik al dat vele jongeren steeds meer de neiging hebben om er zo rijk en welvarend mogelijk uit te zien en zich ook zo te gedragen, sad maar helaas.

Daarnaast zijn sociale media zeker ook verslavend.
Frankje Lapi

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #86 Gepost op: 15-07-2020, 11:08:08 »
Ik vind van wel  ::jaja::

Met name vanwege de opkomst van influencers de afgelopen jaren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een Anna Nooshin, die laat zien hoe goed haar leven wel niet is mede door haar materialistische levensstijl en de drang om zoveel mogelijk geld te hebben  ::ohno::

Dus ik ben niet de enige die Anna Nooshin niet kan uitstaan. Wat een irritant persoon is dat zeg.  ::hypocriet::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #87 Gepost op: 15-07-2020, 16:14:55 »
Recentelijk ook heel veel kinderen met name op Tik Tok gezien die elkaar volledig met de grond gelijk maken en alles en iedereen zitten af te zeiken. En dan heb ik het echt over 9 jarigen.

Voor zo'n jonge kinderen vind ik heel social media echt puur gif. Niet bijster intelligente mensen spuien al hun op niets gebaseerde kritiek op alles dat een beetje buiten het normaal valt (qua ras & geaardheid) en die kinderen zien dat en denken oh werkt het zo, en doen vervolgens niks anders. Echt, gif.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #88 Gepost op: 18-08-2020, 12:30:47 »
Voor zo'n jonge kinderen vind ik heel social media echt puur gif. Niet bijster intelligente mensen spuien al hun op niets gebaseerde kritiek op alles dat een beetje buiten het normaal valt (qua ras & geaardheid) en die kinderen zien dat en denken oh werkt het zo, en doen vervolgens niks anders. Echt, gif.

Dit is een zijpaadje, maar ik moest er aan denken.

Tim Minchin is geweldig.
Hij is in z'n songteksten ook soms wel erg fundamentalistisch atheïstisch, en ik ben het niet altijd met hem eens, maar meestal vind ik hem super intelligent en, ja, zelfs wijs. Ook voor componenten die ik ergens misschien wel weet, maar.. niet helemaal.
Er staan een paar speeches van 'm op internet - en bij eentje zegt hij het volgende:

"a lesson I’m still trying to learn: that comparing yourself to others, in any area of your life, is poison."


En sindsdien.. probeer ik dat ook te blijven leren.
Ben voorheen vaak genoeg.. bitter geweest, als anderen bijvoorbeeld hun leven beter op orde hadden. Verder waren.
Puur gif, dat het hart verhardt.
Dus dat inzicht heeft me zachter gemaakt.


Vergelijkbaar, maar ik merkte ook dat ik verbitterde door sarcastisch te zijn. Sarcasme - bijtende spot. Het is, zoals je zegt, makkelijk om dingen neer te sabelen. Eenvoudig om een snerende grap te maken, en met een beetje geluk nog populair ook.
Bedoel, je hebt het hier ook met het songfestival. Er wordt soms toch over elkaar heen gebuiteld met afbrekend commentaar.
Dat was bij mij in geen verhouding met waar ik positief over was, waar ik daadwerkelijk achter kon staan.



Maar goed.


Ben blij dat ik nooit echt aan social media ben gegaan.
Denk dat zeker Twitters drek niet positief voor m'n mentale gesteldheid was geweest.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #89 Gepost op: 18-08-2020, 13:32:46 »
Ik ben helaas ( ? ) ook wel vaker doorspekt van sarcasme. Vooral in stress-situaties en heb ooit van mijn baas de commentaar gekregen dat ik daar voor op moet passen, want dat niet iedereen het begrijpt en mensen het verkeerd op konden pakken.

Een week later vond hij dit artikel dat hij naar me doorstuurde met het bericht erbij dat ik maar gewoon mezelf moest blijven. ;D

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #90 Gepost op: 18-08-2020, 13:40:22 »
Het zou me niets verbazen als sarcasme en intelligentie inderdaad correleren.
En een gevatte snerende opmerking kost inderdaad enige creativiteit.


Maar ik merkte dat het me geen leuker persoon maakte :)
En dat vind ik uiteindelijk toch belangrijker.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #91 Gepost op: 18-08-2020, 14:53:43 »
Ja... true.

Hoewel mijn beste opmerkingen op tijden van stress komen en mensen dan hartelijk lachen om de dingen die ik zeg.
Hoe meer mijn collega's kunnen lachen door mijn opmerkingen, hoe groter het teken dat ik eigenlijk overloop van de stress. Basically hebben andere mensen plezier door mijn miserie.  ::)

Gelukkig hebben sommigen dat door en vragen ze achteraf of alles wel oké is. :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] Sociale media hebben een slechte invloed op jongeren
« Reactie #92 Gepost op: 18-08-2020, 16:28:31 »
Voor mij is social media heel dubbel. Aan de ene kant ben ik echt blij dat het er is, met name voor contact met chronisch zieken en gehandicapten-communities. Zeker in deze coronatijd helpt dat mij echt enorm om te weten dat ik niet alleen ben. Maar aan de andere kant is er ook zeker een hoop gif op social media en juist een hoop reacties die heel slecht zijn voor mijn mentale gezondheid. En dan kan ik er ook nog eens uren aan kwijt zijn door maar te blijven scrollen, terwijl ik eigenlijk liever andere dingen zou doen.

Dus ik denk dat het met social media vooral goed is om een balans te vinden. Het kan heel fijn zijn om online communities te hebben (net zoals op een forum :D), maar het kan ook zeker wel een slechte invloed hebben. En er zijn natuurlijk ook een hoop foute communities om in te belanden :-\\
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"