Auteur Topic: Wielrennen  (gelezen 662643 keer)

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Wielrennen
« Reactie #3360 Gepost op: 6-08-2020, 14:01:47 »
Ik snap dat het zo werkt In de rechtspraak, maar Ben het er volstrekt niet mee eens.
Als ik In een uit de Hand gelopen Ruzie iemand een duw geef om van hem af te komen, krijg ik vaak niks of een waarschuwing. Als ik Met dezelfde intentie ( om van hem af te komen ) en dezelfde intensiteit ( de kracht van mijn duw) een laveloze persoon omduw die Met zijn hoofd de trottoirband raakt, is het doodslag.

Dan is het dood door schuld, omdat je de intentie niet had. Alleen als je de intentie wél had, kon het doodslag zijn. Voor dood door schuld is de maximum celstraf 2 jaar. Maar in dit geval zou je dat waarschijnlijk bij lange na niet krijgen, omdat je aanvoert dat dit resultaat niet te voorzien was, dat die dronken persoon jou lastig viel en je dus uit zelfverdediging handelde, dat het echt een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. Het is een beetje simpel en tendentieus om te stellen dat onze rechtspraak in dat opzicht heel krom is, want rechters houden juist wel rekening met al deze omstandigheden.

Overigens sprak ik net een Poolse vriend van me die jurist is. Hij heeft ook begrepen dat er nu wellicht een civiele procedure tegen Groenewegen wordt gestart, maar denkt niet dat het genoeg is voor een strafrechtelijke procedure, omdat het in de kern toch een sportincident is. Alleen met een stevige verdenking van intentie, zou dat tot strafrechtelijke vervolging kunnen leiden en dat is hier zeer twijfelachtig.

Wat Lefevere nu dus roept over een 'moordaanslag' is misschien wel te begrijpen vanuit zijn emotie, maar snijdt juridisch gezien geen hout. Dus dat een ploegleider dat roept, kan het rechtssysteem natuurlijk niet worden aangerekend.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wielrennen
« Reactie #3361 Gepost op: 6-08-2020, 14:54:18 »
Intentie, ?   Daar kan iemand die niet aanwezig was bij de feiten tich helemaal niks mee. Dat is Alleen te bepalen aan de Hand van  Verklaringen. Dus als de ene duwer beter kan praten of vrienden heeft die beter kunnen liegen, dan gaat die eerder vrij uit of krijgt minder straf. Dat vind ik op zijn minst een manco In het systeem.

Juridisch zal misschien er geen zaak van komen, maar voor lefevre en voor mij ook is de intentie van Dylan toch echt enorm dubieus.

Bewuste gedragingen Met het risico hierdoor Anderen  schade te doen berokkenen.
Is de actie van Dylan bewust?  Voor mij Zonder enige vorm van twijfel, ja.
Loopt hij het risico de fysieke integriteit van Anderen hierdoor te beschadigen?  Eh nogmaals ja

Is de actie bedoeld om deze aantastimg van de integriteit te bewerkstelligen?  Nee dat geloof ik zeker niet.
Hoop ik dat Dylan nog meer gestraft wordt, nee absoluut niet
Verdient dylan de diskwalificatie , absoluut

Maar Ik hoop boven al dat Het Met Fabio in orde komt.
Verder hoop ik dat Dylan ( en andere sprinters ) hieruit lering trekken en zich bewust zijn/worden van wat hun handelen anderen kan aandoen.
Maar meer nog hoop ik dat de uci een lijn gaat stellen hoe sprints veiliger te maken en dan niet een papieren regel zonder gevolg. Maar echt gewoon bij 1 overtreding maand ontzegging van deelnames en boete voor de ploeg, bij 2e overtreding jaar ontzegging.
Etc.






Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: Wielrennen
« Reactie #3362 Gepost op: 6-08-2020, 15:03:37 »
Lees nu dat ze hem nog een dag langer in coma gaan houden. Het plan was eerst om hem vanmiddag al weer bij te brengen

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Wielrennen
« Reactie #3363 Gepost op: 6-08-2020, 15:15:16 »
Blijven duimen.
2024: wie is de Mol?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wielrennen
« Reactie #3364 Gepost op: 7-08-2020, 14:32:40 »
Jakobsen is ontwaakt uit coma  ::bravo::

En in goede conditie  ::ok::
« Laatst bewerkt op: 7-08-2020, 14:43:14 door MollenvangR-Art »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Wielrennen
« Reactie #3365 Gepost op: 7-08-2020, 14:51:42 »
Wat Groenewegen hier doet gebeurt zo vaak: het gaat 100 keer goed en 1 keer verschrikkelijk fout. Blijft wel dat ik vind dat Groenewegen een straf moet krijgen, maar meer dan een schorsing voor de rest van het seizoen vind ik echt overdreven. De kritiek die hij nu over zich heen krijgt is in mijn ogen soms echt overdreven.


Hier ben ik het wel niet mee eens. Dit gebeurt echt geen 100 keer. Dat er tijdens elke sprint zaken gebeuren die niet helemaal correct zijn, dat klopt wel. Maar dit kan je niet vergelijken met licht van je lijn afwijken of professioneel de deur toedoen.

Wat Groenewegen hier doet, is vanuit het oog van een winnaar begrijpelijk. Hij ziet Jakobsen komen en gaat eerst wat naar rechts om hem het moeilijker te maken. Dit vind ik nog aanvaardbaar. Daarna gaat hij nog naar rechts en zet hij zijn elleboog. Dit is voor mij onaanvaardbaar. Het gaat allemaal erg snel, maar op dat ogenblik had Jakobsen geen kans meer.

Groenewegen gaat hier 100% in de fout en de reacties van velen zijn vooral te wijten aan de heftige beelden van de valpartij. Dan zeg je dingen op basis van je emoties. Ik denk niet dat je Groenewegen hier nog veel harder moet straffen dan enkele weken schorsing. De grootste straf komt er waarschijnlijk door alle reacties.

Ik weet niet of Groenewegen en Jakobsen nog veel zin hebben om nog veel mee te doen aan massasprints in de toekomst.. Dit zal wel lang blijven hangen.

Sterkte voor Fabio, maar ook voor Dylan. Dit verhaal kent enkel verliezers.. Gelukkig zijn de signalen omtrent Fabio positief en kan hij dit nog navertellen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wielrennen
« Reactie #3366 Gepost op: 7-08-2020, 15:14:52 »
Gelukkig dat Fabio er goed van af is gekomen, maar Ik mag hopen dat deze Val wel gaat leiden tot een hernieuwde kijk op hoe sprints veiliger moeten.

Ik heb niet uit emotie gezegd dat Ik vind dat Dylan serieus gestraft mag worden, want hij zet gewoon tot 2 keer toe zijn lichaam naar Fabio toe, waarbij de 2e keer ( de elleboog) het duidelijk was dat fabio geen kant uit kon.

Dit staat voor mij gelijk aan het motorincident waarbij iemand in de remmen kneep van zijn concurrent. Zonder fysiek gevolg, maar met het risico op serieus lichamelijk letsel. Dit gaat voor mij alle grenzen van sport te boven.
En het “excuus” dat het in the heat vd moment is vind ik vrij zwak.

Als Dylan weer mag Koersen ( wat van mij dus nog even mag wachten, laat maar ff nadenken) en fabio weer kan koersen, zullen beide professioneel genoeg zijn om weer terug in de sprinttreintjes te stappen. 

Alleen hoop ik dat er dan meer veiligheidsregels  zijn en Andere omheiningen, die het een stuk veiliger moeten maken. ( dat hekwerk, mijn God, de renner achter fabio krijgt nog een klap na van het alsof de buiteling door de lucht niet al genoeg was)


Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Wielrennen
« Reactie #3367 Gepost op: 7-08-2020, 15:24:53 »
Minder ploegen in een ronde en minder renners per ploeg. Ook bredere wegen/andere hekken bij de sprint en de sprint of de punten hiervan anders indelen?

Er moet inderdaad gekeken worden hoe dit beter kan, want het gaat natuurlijk vaker fout in de sprint.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Wielrennen
« Reactie #3368 Gepost op: 7-08-2020, 16:07:52 »
Ja, dat dit consequenties moet hebben voor de etappebouwers lijkt me logisch. Sowieso geen eindsprint bergaf, een brede, rechte weg aan het einde, veiligere hekken en misschien ook de mogelijkheid voor niet-sprinters om kort voor het einde een afrit te nemen (net als de volgauto's) waarmee ze niet meer kunnen winnen, maar wel gewoon de tijd van dat moment geklokt krijgen.

Voor Groenewegen lijkt me een stevige straf (lange schorsing) binnen de sport het meest gepaste. Strafrechtelijke vervolging zie ik niet echt gebeuren. Is nog nooit gebeurd in het wielrennen en daarvoor is deze situatie niet uitzonderlijk genoeg. Dat zou bijvoorbeeld zo zijn als een wielrenner echt zijn hand uitsteekt en een ander 'hoppa!' het ravijn in duwt.

Aan de andere kant betekent het feit dat iets vaker gebeurt met minder heftige gevolgen, niet dat het om die reden een heel lage straf zou moeten worden. Als 99 mensen zitten te appen in de auto en de 100e rijdt iemand dood, dan krijgt die gewoon terecht een forse straf. 'Ja maar anderen zitten ook te appen in de auto!', is dan geen goed excuus.

Een lange schorsing betekent overigens niet 'tot Jakobsen weer kan fietsen'. Zo werkt dat namelijk in andere situaties ook niet.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wielrennen
« Reactie #3369 Gepost op: 8-08-2020, 18:29:04 »
Pff van aert toch sterk staaltje.

Terwijl zijn ploeg de focus eigenlijk toch In de tour d l’ain heeft liggen, wint hij tich maar mooi Milan -San remo.


Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wielrennen
« Reactie #3370 Gepost op: 8-08-2020, 18:57:09 »
Wat een weelde in Vlaanderen. Evenepoel en Van Aert zijn fenomenen.

Ons fenomeen heeft een vormdipje.
Maar we mogen niet klagen met Dumoulin, Kruijswijk en Mollema in vorm. Hopelijk zien we onze topsprinters weer opkrabbelen  :-\\
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wielrennen
« Reactie #3371 Gepost op: 8-08-2020, 19:10:36 »
Dumoulin en kruyswijk hard gewerkt In tour de l ‘ain voor roglic.

Mollema zeker In vorm. De enige die we allemaal wat meer Hadden gegund is vanderpoel.

Maar de paar koersen die er zijn geweest laten wel zien dat de grote renners er meteen bewust van zijn dat ze zich moeten laten zien, nu er gekoerst wordt..

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Wielrennen
« Reactie #3372 Gepost op: 8-08-2020, 19:47:19 »
Ik weet niet wat het meest indrukwekkend is vandaag. Van Aert die ‘makkelijk’ MSR wint of Evenepoel die de rest op een hoopje rijdt..

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wielrennen
« Reactie #3373 Gepost op: 8-08-2020, 19:58:20 »
Wat Evenepoel doet heb ik nog nooit gezien. Wat Van Aert doet is superknap, maar Alaphillipe deed vorig jaar nog dezelfde dubbel.
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wielrennen
« Reactie #3374 Gepost op: 8-08-2020, 21:54:57 »
evenepoel voor mij, geen twijfel. Ik denk dat van aert meer disciplines kan , maar dat evenepoel eerder de opvolger van de kannibaal wordt, de meer complete ronderenner.

Ik vind de rijstijl van beide tof om naar te kijken. Van aert al wat minder jonge hond gedrag dan evenepoel, maar beide gretig en aanvallend.


Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wielrennen
« Reactie #3375 Gepost op: 9-08-2020, 09:01:17 »
Rode kaart voor Groenewegen... enkele wedstrijden (weken/maanden) schorsing

Aansprakelijkheid zou grotendeels moeten liggen bij de organisatie van de wedstrijd die zo'n achterlijke eindsprint in het parcours bouwt (en dan ook nog eens hekken neerzet die niet blijven staan)
Wit is ook een kleur!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wielrennen
« Reactie #3376 Gepost op: 9-08-2020, 09:57:15 »
Ja, dat dit consequenties moet hebben voor de etappebouwers lijkt me logisch. Sowieso geen eindsprint bergaf, een brede, rechte weg aan het einde, veiligere hekken en misschien ook de mogelijkheid voor niet-sprinters om kort voor het einde een afrit te nemen (net als de volgauto's) waarmee ze niet meer kunnen winnen, maar wel gewoon de tijd van dat moment geklokt krijgen.
Eindsprint naar beneden moet inderdaad stoppen, en zeker op zulke smalle wegen. Echter, ik heb al van meerdere oud-sprinters gehoord dat je juist geen lange rechte weg moet hebben. Een bocht op een paar honderd meter van de finish haalt immers de snelheid eruit, en zorgt voor een langgerekter peloton. En dus minder kansen op dit soort fouten.
Renners wegleiden zal ook onmogelijk zijn. Want wie zouden dan weggeleid moeten worden? En wie zouden door mogen gaan? Daarnaast: plaatseringen zijn ook van belang voor het eindklassement, bij gelijke stand.

Citaat
Voor Groenewegen lijkt me een stevige straf (lange schorsing) binnen de sport het meest gepaste. Strafrechtelijke vervolging zie ik niet echt gebeuren. Is nog nooit gebeurd in het wielrennen en daarvoor is deze situatie niet uitzonderlijk genoeg. Dat zou bijvoorbeeld zo zijn als een wielrenner echt zijn hand uitsteekt en een ander 'hoppa!' het ravijn in duwt.
Schorsing van een paar weken: ja, maar lange schorsing? Nee. het mag niet, maar er zijn in het verleden genoeg soortgelijke zaken gebeurd. En die zijn ook niet met extreem lange schorsingen afgedaan. Niet perse met zulke gevolgen, maar er is genoeg geslagen en gekwakt tijdens koersen in het verleden... En ook genoeg horrorcrashes... (ik heb er in 40 jaar wielrennen volgen heel wat voorbij zien komen) En als ik eerlijk mag zeggen: ik heb de sprint daar in Polen meermaals voorbij zien komen, en het was zeker over het randje van Dylan, maar ik vond het nog meevallen. Fabio kwam gewoon compleet verkeerd terecht.
En wat zijn manager aangaat: ik begrijp in eerste instantie zijn reactie wel, maar een moordaanslag? Volgens mij is hij dan een bidon-incident ooit in de Tour vergeten (was dat niet Tom Boonen?) Dan zou dat ook een moordaanslag zijn geweest.

En wat er in de toekomst moet gebeuren? Andere aankomsten, dat zeker. Maar zwaarder straffen van renners zal vrees ik niks gaan helpen. Dit soort acties is inherent aan het sprinten, en zal door zwaarder straffen zeker niet minder worden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Wielrennen
« Reactie #3377 Gepost op: 9-08-2020, 11:47:11 »
Je bedoelt wss Steegmans!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wielrennen
« Reactie #3378 Gepost op: 9-08-2020, 12:05:29 »
Die was het inderdaad!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wielrennen
« Reactie #3379 Gepost op: 9-08-2020, 20:26:49 »
Dat was toch Steels?  ::hypocriet::
You'll never walk alone