Poll

Tweede kamer 2023; je stem?

VVD
1 (2.4%)
PVV
5 (12.2%)
CDA
0 (0%)
D66
3 (7.3%)
PvdA/GroenLinks
22 (53.7%)
NSC
0 (0%)
ChristenUnie
2 (4.9%)
Forum voor Democratie
1 (2.4%)
Pvdd
0 (0%)
SP
2 (4.9%)
SGP
0 (0%)
DENK
0 (0%)
50 plus
0 (0%)
Ja21
0 (0%)
Volt
2 (4.9%)
Bij1
1 (2.4%)
BBB
2 (4.9%)
BvNL
0 (0%)
Ik ga niet stemmen
0 (0%)
Overig
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 41

Auteur Topic: Politiek Nederland  (gelezen 435267 keer)

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2140 Gepost op: 28-11-2023, 10:45:00 »
Ik maak me eigenlijk net als D*N ook wel echt zorgen. Natuurlijk zal de PVV het grootste deel van hun plannen helemaal niet uit kunnen voeren omdat ze ongrondwettelijk zijn, en gelukkig hebben we in Nederland coalities ipv alleenheersers.

Maar alsnog denk ik dat een coalitie met de PVV dingen echt een stuk erger kan maken dan ze nu zijn. De situatie voor veel minderheden, met name mensen met een migratieachtergrond en de LHBTQ+ gemeenschap, zal er eerder op achteruit gaan dan zelfs maar gelijk blijven - al is het maar omdat dingen als moslimhaat en transhaat hierdoor genormaliseerd worden. En de situatie voor chronisch zieken en gehandicapten, mensen in de bijstand, etc. zie ik er ook niet bepaald op vooruit gaan. Aan (long-)covidpreventie gaat er ook al niets gebeuren, en tot slot gaat klimaatbeleid stilstaan. En zeker wat betreft het klimaat hebben we helemaal niet de tijd om 4 jaar niets te doen.

Dus ja, ik hoop heel erg dat een coalitie met de PVV ofwel niet gaat lukken in de formatie, ofwel dat het kabinet dan heel snel weer valt. Want ik vrees dat met nog 4 extra jaar rotzooi het helemaal niet meer op te ruimen ís.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2141 Gepost op: 28-11-2023, 11:06:51 »
Mooi samengevat.

Dan is er ook nog de cultuursector die het zwaar te verduren krijgt met hem als premier.

Schrappen van subsidies, staat namelijk ook in zijn verkiezingsprogramma.

Om maar een voorbeeld te noemen: als een museum nu haar toegangsprijs door de subsidie beperkt kan houden tot bijvoorbeeld 8 of 10 euro, zijn ze genoodzaakt de prijs voor dat entreebewijs te verdubbelen of misschien te vervijfvoudigen. Voor de bezoekersaantallen is dat nou niet echt een goede ontwikkeling.

En dan heb ik het echt alleen maar over een museum.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2142 Gepost op: 28-11-2023, 11:59:02 »
De cultuursector is in die zin helemaal het haasje inderdaad. Waar op andere vlakken er nog mensenrechten zijn waar de PVV niet doorheen kan komen, kunnen ze de subsidie op kunst en cultuur wel stopzetten zonder dat het tegen de grondwet ingaat. En ook dat is absoluut niet goed.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2143 Gepost op: 28-11-2023, 15:55:54 »
Aan (long-)covidpreventie gaat er ook al niets gebeuren


Dat weet ik nog niet hoor. Volgens mij is Fleur Agema wel iemand die echt oog heeft voor de zorg. Zij is iemand die zich ook in het Covid dossier (en de fouten die gemaakt zijn) en de zorg in zn algemeenheid heeft vastgebeten. Om te checken wat ik hier nu schrijf, ook even gekeken of ik iets op dit gebied kon vinden. Ze heeft bijvoorbeeld ook een aangenomen motie ingediend voor bijvoorbeeld meer aandacht voor re-integratie m.b.t long Covid patiënten. En ze was ook mede-indiener van een motie uit 2022 m.b.t Long Covid. (wat me hier nu pas opvalt is dat er vanuit de VVD geen mede-indiener was, maar wel van de andere coalitiepartijen).

Uit een NOS artikel waarin vanuit verschillende partijen aandacht voor long Covid wordt gevraagd:
Citaat
Ook Fleur Agema van de PVV pleit voor meer onderzoek en daarnaast extra aandacht voor medewerkers met long covid in de ouderenzorg, waar in het begin van de pandemie zonder beschermingsmiddelen werd gewerkt.

Zij was ook heel erg bezig met die beschermingsmiddelen. Dus op dat vlak heeft de PVV met haar op zich wel een goede denk ik. Een kamerlid dat ik ook in de top van dossierbijters van de afgelopen jaren zou zetten met Leijten, Omtzigt, Azarkan, Westerveld. Maar goed, de toekomst zal uitwijzen of dat ook echt zo is wat ik over haar beweer als ze straks minister van Zorg is :P (iets dat ze graag wil worden). En erger dan clown Hugo kan het niet worden ;D
« Laatst bewerkt op: 28-11-2023, 16:20:25 door MollenvangR »

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2144 Gepost op: 28-11-2023, 17:13:13 »
Klopt, ook rechtse oppositiepartijen hebben soms meegestemd met moties over Long Covid. Maar als er in hun hele partijprogramma niets over staat en als ze het Long Covid stembusakkoord niet ondertekenen, heb ik er heel weinig vertrouwen in dat ze daar echt genoeg aan gaan doen. Nog los van dat re-integratie en onderzoek geen preventie zijn. Aan re-integratietrajecten hebben de meeste LC-patiënten niet eens wat, want daar zijn te ziek voor.

En het kan absoluut erger dan Hugo, we hebben nu namelijk Kuipers ;)

Daarnaast, zelfs als de PVV wél goed zou zijn voor covidpreventie, hoeven mijn rechten nog altijd niet ten koste te gaan van die van anderen. Alle huidige crisissen liggen niet aan immigranten, die liggen aan jarenlang neoliberaal beleid.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2145 Gepost op: 8-02-2024, 11:11:21 »
Mislukt ;D

Benieuwd of we nu uiteindelijk naar NSC, VVD, D66 & GL/Pvda coalitie gaan.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Politiek Nederland
« Reactie #2146 Gepost op: 8-02-2024, 12:23:53 »
Ooit was er een partij, die met ruim 1/3 van de stemmen in de oppositie terechtgekomen is. Toen werkte het CDA nog niet onder die gemeenschappelijke naam. Ze bekonkelden echter wel een rechts kabinet, ondankt het feit dat ze de verkiezingen toen niet gewonnen hadden.