Het ConceptIn The Amazing Race racen teams van twee de wereld over om uiteindelijk als eerste over de finishlijn te komen. Het team dat dit doet na 9 legs, wint The Amazing Race. Onderweg bevinden zich 8 pitstops. Dit zijn punten waarbij een koppel geëlimineerd wordt en het spel verlaat, je wilt hier niet als laatste aankomen. Daarnaast zullen er onderweg opdrachten voltooid moeten worden. Alleen de sterkste teams overleven tot het einde.
1. OpdrachtenTijdens elke leg moeten de teams verschillende opdrachten voltooien. Hierbij de verschillende soorten opdrachten die je kunt tegenkomen:
1.1 DetourEen detour is een keuze tussen twee opdrachten.
1.2 RoadblockEen roadblock is een opdracht die wordt vervuld door slechts één teamlid. Diegene staat er op dat moment alleen voor. Elk persoon mag maximaal 3 roadblocks doen.
1.3 Fast ForwardEr is één Fast Forward te verkrijgen deze race. Wanneer je de clue krijgt dat er een fast forward is op de leg moet je de keuze maken of je hiervoor gaat of niet. Wanneer je een Fast Forward voltooid mag je alle andere opdrachten overslaan en direct naar de pitstop rijden. Dit is een groot voordeel. Er is maar één Fast Forward per leg dus wanneer meerdere teams ervoor kiezen om ervoor te strijden, wint alleen het team dat als eerste de opdracht heeft voltooid. Je kan ook maar eenmalig een Fast Forward gebruiken gedurende de gehele race. Wanneer je de Fast Forward niet weet te bemachtigen omdat een ander team eerder is, zal je de race moeten vervolgen via het normale pad.
1.4 SpeedbumpWanneer een team laatste wordt in een non-elimination leg, dan komen zij de volgende leg een speedbump tegen als straf. Wanneer ze deze opdracht tegenkomen moeten ze stoppen met racen en deze opdracht voltooien voordat ze weer verder mogen racen.
1.5 AssignmentHet kan zijn dat een detour of roadblock vervangen wordt door een normale assignment die iedereen moet doorlopen. In de finale zit minimaal één assignment.
2. Tactische wapensDe race kent verschillende tactische wapens. We hebben een yield en een U-turn. Je mag maar 1 keer in de hele race één van beiden gebruiken. Vaak zal een clue zeggen, let op yield/U-turn in het vooruitzicht. Wanneer de eerste die aankomt hem niet gebruikt zal deze open liggen voor het tweede koppel. Er is maar 1 yield of U-turn per keer, dus als deze gebruikt is kan hij niet nogmaals gebruikt worden. Er zal openbaar gemaakt worden wie de yield of U-turn heeft ingezet.
2.1 YieldWanneer je een ander team yield, moeten zij voor 30 minuten stoppen met racen. Ze hebben dus een half uur straftijd verkregen.
2.2 U-turnWanneer je een ander team een U-turn geeft dan forceer je dit team om de detour die ze niet hebben gedaan, alsnog te doen. Het koppel kan pas weer verder reizen als ze beide detours hebben voltooid.