Auteur Topic: Dossier 9  (gelezen 12226 keer)

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Dossier 9
« Gepost op: 28-11-2003, 10:59:31 »
In een zinderende finale wordt Max uitgeroepen tot winnaar van The Devil Made Me Do It, maar vervolgens meteen gearresteerd door Cappel & Claire "op verdenking van afpersing en medeplichtigheid aan moord."

Daarbij komt het tragische bericht dat Robert Engel zijn eigen leven heeft genomen...

De volledige reconstructie van de Zaak Sascha van Dijk is te lezen in de Reconstructie, opgesteld door Cappel en Claire.


Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: Dossier 9
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2003, 11:02:25 »
En om 15.00 uur zullen we weten wie de moord daadwerkelijk gepleegd heeft. Ik ben benieuwd. Ik hoop nog steeds op Willemijn, want dan komt m'n ingezonden theorie uit ;D
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: Dossier 9
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2003, 12:13:18 »
aiai, het dossier is weer offline gehaald. Ik denk dat ik 't niet had mogen zien ;D
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Dossier 9
« Reactie #3 Gepost op: 28-11-2003, 12:40:27 »
aiai, het dossier is weer offline gehaald. Ik denk dat ik 't niet had mogen zien ;D


dus max is de dader??  :o

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: Dossier 9
« Reactie #4 Gepost op: 28-11-2003, 12:57:11 »
Het is dat'ie waarschijnlijk nu achter tralies zit, maar anders had hij vast dat laatste belastende dossier gestolen.

Hij wordt gearresteerd voor medeplichtigheid aan de moord. Daarmee is'ie waarschijnlijk dus niet de dader. Wel is hij de afperser en zou hij de zelfmoord van Robert ook nog wel eens op z'n geweten kunnen hebben...
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dossier 9
« Reactie #5 Gepost op: 28-11-2003, 13:09:20 »
Ben benieuwd...waarom moet dat zo lang duren  :(
Compuart, had je het echt van de site, wel slordig dan van de kro. Ben blij dat het Max dus in ieder geval niet is,
 maar Robert zal nu ook wel niet meer zo waarschijnlijk zijn  :-\
je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Dossier 9
« Reactie #6 Gepost op: 28-11-2003, 13:11:49 »

 maar Robert zal nu ook wel niet meer zo waarschijnlijk zijn  :-\

uit schuldgevoel zelfmoor...komt vaker voor.  ;)

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: Dossier 9
« Reactie #7 Gepost op: 28-11-2003, 13:13:07 »
Compuart, had je het echt van de site, wel slordig dan van de kro.
Yep, samenvatting was letterlijk van de site gekopieerd.

Citaat
Ben blij dat het Max dus in ieder geval niet is,
 maar Robert zal nu ook wel niet meer zo waarschijnlijk zijn  :-\
Tsja, het lijkt me meer een slachtoffer dan een dader, zelfs als'ie het gedaan heeft...
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Dossier 9
« Reactie #8 Gepost op: 28-11-2003, 13:15:05 »
Yep, samenvatting was letterlijk van de site gekopieerd.

als ze het weer weg hebben gehaald is dit toch echt de uitkomst denk ik hoor....max is de dader (arrestatie)

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dossier 9
« Reactie #9 Gepost op: 28-11-2003, 13:26:32 »
als ze het weer weg hebben gehaald is dit toch echt de uitkomst denk ik hoor....max is de dader (arrestatie)
Maar in de samenvatting wordt gezegd: op verdenking van medeplichtigheid aan moord...dus samen met iemand....Chantal???
je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Dossier 9
« Reactie #10 Gepost op: 28-11-2003, 13:29:02 »
Maar in de samenvatting wordt gezegd: op verdenking van medeplichtigheid aan moord...dus samen met iemand....Chantal???


hadden die elkaar ook geen alibi verzorgd?? en dan eerst zgn max geen alibi om het niet te laten opvallen...  ::vergroot::

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dossier 9
« Reactie #11 Gepost op: 28-11-2003, 13:32:57 »
Ze hadden wel een alibi, maar die bleek van de avond ervoor te zijn (bewijs was een foto waarmee Max kwam)
En toen bleek Chantal "ineens" een rekening te kunnen overleggen van een etentje met haar vader en wat kennissen  ::)
Lekker vaag dus, en Max had nog steeds geen alibi. Nou ik dit zo opschrijf wordt hij ook wel erg verdacht  ;D
je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dossier 9
« Reactie #12 Gepost op: 28-11-2003, 15:17:34 »
Het is een heel verhaal, voor wie het niet allemaal wil lezen heb ik helemaal onderaan <edit: 2 berichtjes verder> gezet wie de moordenaar is...

-------------------------------------------------
Voorlopige Reconstructie Zaak Sascha van Dijk

Voorjaar 2003:
Robert Engel, wiens bedrijf TV-Ventures na enkele magere jaren aan de rand van het failissement verkeert (zie dossier 4) besluit alles op alles te zetten. Hij gaat Frank Dekens’ originele idee “The Devil Made Me Do It” produceren, en huurt daarvoor hotshot regisseuse Sascha van Dijk in. (Zie dossier 1.)
Zoals uit de verklaring van Monique Dekens blijkt, betekent het voortbestaan van TV-Ventures veel voor Engel. (Zie dossier 6.)
Helaas valt de financiering tegen. Niemand zit nog op TV-Ventures (en vooral Frank Dekens) te wachten, en in zijn desperaatheid om de financiering rond te krijgen, neemt Engel een fatale stap. Hij schakelt zijn kennis Hans Ebbinge in (zie dossier 5) die op zijn beurt contact legt met zijn goede vriend Ton Kraaimans, de bank van de onderwereld.
Zondag 2 november:
Max krijgt van The Devil de opdracht in een louche tent cocaďne te verkopen. Als hij dit weigert – zeggend dat hij veel voor de hoofdprijs doet, maar niet dat – laat Sascha zich ontvallen dat hij niet zo hypocriet moet doen; immers, “zonder Baron Sosa was er helemaal geen show”. Max spitst zijn oren en voert de opdracht tenslotte toch uit.
(Dit is te zien in het fragment uit Dossier 6.)
Maandag 3 november:
Op deze dag vindt het conflict tussen Sascha en Engel plaats waarover Koen en Leroy reppen in hun verhoor/verklaring. (Zie dossier 2 en 4.) Dit conflict gaat over het format van de show.
Donderdag 6 november:
Chantal en Max zijn in café De Jaren. (Dit wordt bevestigd in dossier 4.)
Chantal vertelt Max over haar “Oom Ton” en laat terloops vallen dat ze de scripts allang heeft gekregen waarin ze gaat winnen. (Dit verklaart ze in haar verhoor in dossier 6, en correspondeert met de eerdere ontdekking van Claire & Cappel: dat het hele spel gescript is, zie dossier 3.) Intrigant Max spitst wederom zijn oren.
Max:
Ik wilde het spel winnen. Waarom deed ik anders mee? Toen ik besefte dat ik geen kans maakte – sterker nog, dat ik voorgelogen was! – besloot ik het heft in eigen hand te nemen. Op mijn manier.
Max besluit Robert Engel te chanteren, want Engel is degene die heeft “geregeld” dat Chantal wint. Maar waarmee kan Max Engel uit de tent te lokken? Hij weet niet wie Baron Sosa is, maar hij weet dat er “zonder Baron Sosa was er helemaal geen show” was. Dus gooit hij een balletje op.
« Laatst bewerkt op: 28-11-2003, 15:19:15 door n@ncy »
je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dossier 9
« Reactie #13 Gepost op: 28-11-2003, 15:18:18 »
(vervolg)

Vrijdag 7 november (dag van de moord):
Max schrijft een dreigement in de vorm van een Devil-opdracht, waarin hij verwijst naar “de baron”. Hij bezorgt dit ’s middags aan Engel. Dit is het scriptvelletje dat bij Sascha’s lijk wordt gevonden. (Zie dossier 1.)
Max:
Hoe kon ik weten dat hij daar zo aangebrand op zou reageren?
Engel bevindt zich op dat moment thuis, zoals hij in zijn verhoor stelt. (Zie dossier 1.) Hij heeft al niet zo’n geweldige dag achter de rug. Hij is zojuist gebeld door Ebbinge, de tussenpersoon tussen hem en zijn malafide investeerder. (Zie dossier 7.)
Deze investeerder is uiteraard Ton Kraaimans, dezelfde “Ton” als in het verhaal van Chantal aan Max, en de man die, zo blijkt later uit de bekentenissen van Engel en Dekens, zwart geld investeert in TV-Ventures, en bovendien zijn nichtje Chantal naar voren heeft geschoven als voorgekookte winnares. (Zie dossier 6, 7, 8.)
Bij het lezen van de Devil-opdracht wordt de druk Engel te groot. Gestresst en paranoďde als hij is, is de referentie aan “de Baron” de druppel die de emmer doet overlopen. Hij weet dat zijn toekomst uiteen spat als bekend wordt dat zijn bedrijf voor witwaspraktijken wordt gebruikt... Wie kan het dreigement verstuurd hebben? Sascha, concludeert Robert. Hij kan niet anders: Sascha schrijft immers alle Devil-opdrachten uit, heeft een zakelijk conflict met hem over de toekomstige winnares – Sascha prefereert Willemijn, zo valt af te leiden uit dossier 1, 2, 4 – en Sascha is de enige buitenstaander die hij ooit in vertrouwen heeft genomen over het geld in TV-ventures. (Sascha weet dit – zie dossier 5.)
Sascha is die avond in de studio aan het stressen met de montage van de resultaten van die dag: het item van Koen. Engel vertrekt laat van huis en rijdt naar de studio om Sascha te confronteren met de dreigbrief. De studio’s zijn verder verlaten. Het alarm staat aan. Engel laat zichzelf binnen om 23 uur 12, getuige de alarmlog. (Zie dossier 2.)
Van wat er zich in de montageruimte heeft afgespeeld zijn geen getuigen, maar de ravage die de volgende ochtend wordt aangetroffen spreekt voor zich: Engel confronteert Sascha met de dreigbrief. Sascha bekt hem op de haar welbekende manier af, en Engel – die een verleden heeft van geweld tegen vrouwen (zie dossier 4) - slaat haar in het gezicht. Sascha grijpt naar haar pepperspray, Engel grist het busje ruw uit haar hand en spuit haar plat. Sascha valt voorover op haar bureau en Engel wurgt haar met het snoer van haar hoofdtelefoon. Hij maakt het karwei tenslotte af door haar met een monitor op haar hoofd te slaan.
Engel wist zijn sporen en steelt zelfs twee van zijn eigen camera’s om de illusie van een roofmoord te wekken. Helaas vergeet hij het propje in de hoek: de scriptpagina die Max hem als afpersbrief had opgestuurd.
je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dossier 9
« Reactie #14 Gepost op: 28-11-2003, 15:18:35 »
Aanvullende Theorie
Nu Sascha dood is, heeft Max zijn doel niet bereikt: hij wil zelf winnen, en als de opnames weer worden hervat, besluit hij dóór te gaan met afpersen, temeer omdat hij het sterke vermoeden heeft dat Engel Sascha heeft vermoord – naar aanleiding van zijn dreigement! Zo stuurt hij Engel een tweede Devil-opdracht, die Engel verbeten uitvoert: hij wordt aangehouden als hij in de Blokker een haarfohn probeert te stelen. (Zie Dossier 5.)
Max weet nu dat hij Engel volledig in zijn greep heeft, en stuurt een derde Devil-opdracht, waarin hij eist dat Chantal afvalt. Dit gebeurt, onder regie van Kroeske, en tot grote verbazing van Chantal zelf, die meteen verhaal haalt bij haar Oom Ton. (Zie dossier 7.)


Uit angst voor de wraak van Engel – die nu kan deduceren dat Willemijn of Max de afperser is – vraagt Max om politiebescherming van Claire & Cappel – namens hen allebei, al weet Willemijn van niets. (Zie dossier 7.)
Engel, die de hete adem van een afperser, teleurgestelde malafide investeerder en de politie in zijn nek weet, duikt onder. (Zie dossier 8.)
Nu Chantal is afgevallen, kan Max zijn laatste kaart spelen: zorgen dat hijzelf, en niet Willemijn, gaat winnen. Hij stuurt een laatste dreigbrief. Engel pleegt uiteindelijk op zijn onderduikadres in Vlissingen zelfmoord. Zijn droom, om TV-Ventures groot te maken, komt definitief ten einde.
Alibi’s en Motieven van de Andere Verdachten
Frank Dekens is linkshandig (zie dossier acht) en de moordenaar is rechtshandig (zie dossier 2). Bovendien zat hij ten tijde van de moord in de taxi op weg naar het vliegveld. Zoals hij zelf verklaarde, ging hij nog even langs de studio om zijn zonnebril op te halen, alwaar hij – om 23 uur 46, getuige de alarmlog (Zie dossier 2) – arriveerde, het lijk van Sascha aantrof en van schrik zijn joint liet vallen. Geheel tegen de sociale verwachtingen in vervolgde hij zijn reis naar zijn buitenhuis in Cannes, en belde onderweg het 112-alarmnummer. (Zie dossier 2.)
Willemijn Elbers, die Sascha eerder op de avond bezocht in de studio (tussen 21:49 en 22:22) om haar het duivelseendje cadeau te doen, was ten tijde van de moord op weg naar Paradiso, en werd bij de pinautomaat op het Haarlemmerplein gefotografeerd om 23 uur 17. (Zie dossier 7.) Dat betekent dat zij 5 minuten had om daar te komen, wat in theorie haalbaar is. Maar waar haalde ze dan de tijd vandaan de DV-camera’s kilometers verder te dumpen? (Zie dossier 3.)
Koen Hulshof hield zijn alibi lang geheim maar bekende uiteindelijk bezoek te hebben gehad van een jongedame. (Zie dossier 7.)
Max Joostens wilde winnen. Hij was alleen thuis en heeft derhalve geen sluitend alibi. Echter, Max had geen enkel motief om Sascha te vermoorden. Hij had op dat moment net een eerste balletje opgegooid bij een ander slachtoffer, namelijk Robert Engel, van wie hij kennelijk veronderstelde dat hij over de winnaar van het spel ging. (Zie hierboven.)
Leroy Kneppers gaf een optreden in Groningen. (Zie dossier 3.)
Chantal Paris was die avond uit eten met haar vader. Hoewel dit alibi onbevestigd is gebleven had Chantal totaal geen motief om Sascha te willen vermoorden, immers, ze ging The Devil toch al winnen, daar zouden Engel en oom Ton zorg voor dragen.
Ton Kraaimans en Hans Ebbinge hadden evenmin een motief om Sascha te vermoorden. Waarom zouden ze de politie betrekken in hun witwasserette?
Rolf Kroeske was aan het draaien voor het programma Memories. (Zie dossier 4.)
De Devil-crew tenslotte was op de avond van de moord op stap in de Cotton Club aan de Nieuwmarkt in Amsterdam. (Zie dossier 2.)
------------------------------


Kortgezegd:
De moordenaar is Robert Engel
Max besluit Robert Engel te chanteren, want Engel is degene die heeft “geregeld” dat Chantal wint. Max schrijft een dreigement in de vorm van een Devil-opdracht. Na ontvangst wordt het Robert allemaal teveel. Hij concludeert dat Sascha hem chanteert en besluit haar te vermoorden...
« Laatst bewerkt op: 28-11-2003, 15:24:23 door n@ncy »
je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Dossier 9
« Reactie #15 Gepost op: 28-11-2003, 15:26:41 »
uit schuldgevoel zelfmoor...komt vaker voor.  ;)

dus toch!  :D

Offline LC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Re: Dossier 9
« Reactie #16 Gepost op: 28-11-2003, 17:34:59 »
Maar in de samenvatting wordt gezegd: op verdenking van medeplichtigheid aan moord...dus samen met iemand....Chantal???



Niet Chantal, Engel was diegene

Offline n@ncy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dossier 9
« Reactie #17 Gepost op: 28-11-2003, 19:25:24 »
Niet Chantal, Engel was diegene
Toen ik die opmerking vanmiddag maakte, was het volledige dossier weer van de kro-site afgehaald (ze hadden het per ongeluk al eerder dan 15.00u er op gezet) en was het dus nog niet bekend wie degene was....

je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...