Poll

Verhuzien?

JA
0 (0%)
NEE
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4

Auteur Topic: [Lockdown spel] Robinson Crusoe  (gelezen 94049 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #360 Gepost op: 8-04-2020, 07:50:22 »
Dank voor het hosten Robbie! :D
No problemo, ik vond het ook leuk om te doen!

Ik ben nog wel benieuwd naar je vernietigende commentaar ;)
Haha, ik heb geen vernietigende commentaar hoor, jullie hebben toch gewonnen? Dus goed gedaan! Voor mij duurde het wat lang eer er aan hout gatheren begonnen werd. Maar jullie hadden inderdaad de pech dat jullie heel veel moesten exploren om de bergen te vinden. En er is ook een tijd gefocust geweest om de drums te maken, waar ik niet zo heel veel nut in zag (dan kreeg je elke moraalfase +2 Determination). Al bleek Determination uiteindelijk wel flink nodig te zijn voor wolken wegjagen.

That said, we zijn wel fors geholpen door de extra hond die mee kon helpen exploren. Want dat was toch een goodie die er normaal niet bijzit?
De jachthond daarentegen, ach.. ;D
Nee, in het solospel doen Friday en de hond mee. Ik had enkel de jachthond er als een bonusje bij gegooid en die hebben jullie maar één keer nodig gehad. Denk dat er wel missies zijn waar hunting belangrijker is.

Ik heb dit spel ook nog maar max met 2 spelers gespeeld. En het al best vaak gewonnen, terwijl er gezegd wordt dat het zo aartsmoeilijk is. Maar misschien is dat met 3 en 4 spelers zo. Want dan moet elke speler 's nachts kunnen eten, of ze verliezen een hartje.

Kunnen het misschien ooit nog eens doen, maar dan vier spelers? En op dat donkere krocht forum zodat wij met 4 de rest niet storen, haha.


Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #361 Gepost op: 8-04-2020, 07:50:29 »
Overigens zijn dit de andere missies:
Cursed Island
Tijdens een exorcism expeditie is ons schip gezonken en zijn we op een cursed island gestrand. Het ziet er niet goed uit voor ons, maar onze missie moet door gaan: de exorcism...
We moeten 5 kruisen bouwen op het eiland. Elk kruis kost 2 hout en moet op een andere tegel gebouwd zijn.
Hierbij komen de totems die op de tegels staan wel in het spel. De eerste totem levert nog schatten (en een monster) op. Bij de 2e verlies je 2 hartjes en bij de 3e en 4e moet je een Mysterious Fog marker op de tegel leggen. Sowieso komt er doorheen het spel steeds meer van die mysterieuze mist. Die mist betekent dat als je op die tegel iets wil doen, het een extra pion kost (dus 3 nodig om te slagen) én als de mist op de tegel van jouw kamp komt, krijg je in de productie fase niets meer.

Jenny needs help
We zijn weer aangestrand op een eiland, maar dan zien we in de verte dat Jenny, een van onze shipmates, in de verte op een rots in de oceaan gestrand is. We meoten eerst een raft bouwen (rope + 2 hout) om haar van de rots af te halen en daarna ook snel een lifeboat bouwen (6 hout, rope, 4 leer + wapen) om te ontsnappen. Maar we moeten opschieten, want Jenny heeft haar eigen health balk en moet net als ons 's nachts eten en onderdak hebben. Maar ja dat gaat niet midden op een rots, dus ze verliest elke nacht 2 of 3 hartjes.

Volcano Island
We zijn schattenjagers die eeuwenoude tempels doorzoeken diep in de jungle. We meoten zo veel mogelijk treasure vinden en nog een bootje bouwen om te ontsnappen, want die zijn we kwijt geraakt. We starten echter naast een vulkaan die vanaf ronde 4 begint uit te barsten en elke ronde 1 of 2 tegels zal vernietigen. Als je dan nog op die tegel staat, is het sowieso game over. Dus run, run, run!

Cannibal Island
Het is moeilijk te geloven, maar het schip dat gezonken is, is nog maar het begin van je slechte nieuws... je bent gestrand op een heel gevaarlijk eiland: Cannibal Island! Om te overleven zal je moeten vechten en de dorpjes van de kannibalen moeten opsporen en plat branden.
Je start het spel met aan de andere kant van de map een tegel. Daar bevindt zich the City of Cannibals. Je moet dus een goed wapen bouwen om die city aan te vallen. De strength van de city is 21-Y waarbij Y = 3X (het aantal platgebrande kannibaaldorpjes).
Jaja, eindelijk weten we waarom we vroeger wiskunde moesten studeren.

Family Robinson
Eer is geen hoop om gered te worden, je zal voor altijd op dit eiland blijven. Je moet een sterk huis bouwen, goed gereedschap maken en een gezin opbrengen. Goal: shelter bouwen met rood, palissade en wapen level op minstens 1. En alle 9 random items die je aan het begin trekt, moeten gebouwd worden.

King Kong Island
Je bent met een groep Hollywood filmmakers die een film willen maken over een grote aap die op een nog niet eerder verkend eiland leeft. Helaas blijkt dit moeilijker te zijn dan aanvankelijk gedacht en beginnen mensen van de film crew te sterven. Kan je de crew beschermen, het beest filmen en het eiland levend ontsnappen?
Je moet drie valstrikken bouwen. Elke val moet op een andere tegel met de afbeelding van een totem staan, want de totem stelt een mogelijk lair van King Kong voor. Maar voor elke totem op het bord moet je 's nachts de beest dobbelsteen gooien. Als daarmee de palissade onder 0 gaat stert er iemand van de crew. Je moet ervoor zorgen dat de actrice (die niet sterft maar gekidnapt wordt en dan ook eerst nog gered moet worden) én de director levend ontsnappen.

En dan heb ik online nog 6 scenario's gedownload. Maar ben bij de officiële scenario's nog maar aan Cannibal Island geraakt (ik ga pas verder als een scenario me eindelijk lukt)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #362 Gepost op: 8-04-2020, 11:39:24 »
Denk dat we verder best redelijke keuzes hebben gemaakt. Hoop goed overleg ook ::ok::
En denk dat we goed van onze resources gebruik hebben gemaakt, en niet al te veel onnodige dingen hebben gemaakt.

Eens. ::ok::

Haha, ik heb geen vernietigende commentaar hoor, jullie hebben toch gewonnen? Dus goed gedaan! Voor mij duurde het wat lang eer er aan hout gatheren begonnen werd. Maar jullie hadden inderdaad de pech dat jullie heel veel moesten exploren om de bergen te vinden. En er is ook een tijd gefocust geweest om de drums te maken, waar ik niet zo heel veel nut in zag (dan kreeg je elke moraalfase +2 Determination). Al bleek Determination uiteindelijk wel flink nodig te zijn voor wolken wegjagen.

Oh. Ik had iets verwacht als: "Als jullie dit en dit hadden gedaan, waren jullie in ronde 10 al klaar geweest." ;D

De Drums hadden we uiteindelijk volgens mij niet gedaan. Dat is via via de Zak geworden. Die bouwactie mislukte, waarna we met het leer van de geit het dak hebben gebouwd. Daar hadden we misschien toch de Zak door moeten zetten. Dan waren we misschien ook wel wat eerder met gatheren begonnen. Maar goed, op deze manier kon het ook. :)

De extra discovery token kwam trouwens wel erg goed uit. Anders waren we nooit gaan jagen en hadden we (de tweede keer) het leer en al die bananen niet gehad. ::ok::

Die andere scenario's klinken ook goed. ::bravo::


Lijkt mij best leuk om het nog een keer met 4 spelers te proberen. Tenzij er anderen zijn (Starlight?) die het graag een keer willen proberen, dan vind ik het geen probleem om een rondje mee te lezen :) (maar misschien is een spel voor 4 ook wel met meer personen te doen).
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #363 Gepost op: 8-04-2020, 11:50:50 »
Voor mij duurde het wat lang eer er aan hout gatheren begonnen werd. Maar jullie hadden inderdaad de pech dat jullie heel veel moesten exploren om de bergen te vinden. En er is ook een tijd gefocust geweest om de drums te maken, waar ik niet zo heel veel nut in zag (dan kreeg je elke moraalfase +2 Determination).

Yeah, ik weet niet of we het achteraf heel veel anders hadden moeten spelen.
Het is ergens 'logisch' om direct te gaan gatheren, en daar elke beurt op te focussen, maar ik denk dat je het dan sowieso niet gaat redden. Dat je minimaal óf de hatchet óf de zak nodig hebt. En dan liefst natuurlijk de hatchet, omdat het +1 hout is waar je niets voor hoeft te doen (bij de zak moet je steeds een actie gebruiken).

Heb het idee dat bij dergelijke spellen/scenarios het meestal niet werkt om consequent een klein beetje te vergaren vanaf het begin, maar dat het uiteindelijk veel beter is om eerst te zorgen die actie te verbeteren (hier: efficiënter hout halen), en dan tegen het einde daar vol op in te zetten.
Net als bij spellen waar je ofwel vanaf het begin steeds 1 puntje per beurt kan halen, of kan proberen om iets op te bouwen waarna je op het eind steeds klappers van 5 pakt.

We hebben al heel vroeg gefocust op exploren. Eerst om daardoor opties te verkrijgen, later gericht op de hatchet. Denk dat dat eigenlijk ook optimaal was. De enige aantekening wellicht dat we aanvankelijk iets te vaak acties op safe hebben gedaan.

De drums waren inderdaad achteraf een fout geweest. Ik had toen zelf ook nog het incorrecte idee dat acties meermaals per beurt te doen waren. Dus dat als je een berg determination had, dat je ook bv 2 sneeuwwolken kon omzetten naar 2 regen via 6 determination. Dus beetje zelfde principe: dat het nuttig zou zijn om eerst heel goed te worden in determination vergaren, en daar vervolgens VOL gebruik van te maken.
Maargoed, dat is niet toegestaan, dus het was ook geen valide strategie geweest.

Wellicht dat we achteraf ons geitenleer hadden moeten gebruiken voor een zak (ipv in te zetten als 2 hout). Then again, ik weet niet of we dan daadwerkelijk eerder waren gaan gatheren. Misschien wel.

Citaat
Nee, in het solospel doen Friday en de hond mee. Ik had enkel de jachthond er als een bonusje bij gegooid en die hebben jullie maar één keer nodig gehad. Denk dat er wel missies zijn waar hunting belangrijker is.
Ahhhh okee, heb ik dat verkeerd onthouden.
Dat helpt dan wel een hoop in het normale spel, want Doggo the Explorer was superhandig ::ok::

Citaat
Ik heb dit spel ook nog maar max met 2 spelers gespeeld. En het al best vaak gewonnen, terwijl er gezegd wordt dat het zo aartsmoeilijk is. Maar misschien is dat met 3 en 4 spelers zo. Want dan moet elke speler 's nachts kunnen eten, of ze verliezen een hartje.

Mja, dan wordt eten inderdaad eerder een probleem. Then again, je hebt ook een hoop hartjes dan als resource, bv om te hunten. Maar je moet ook je wapen onderhouden.. hmm..
Je zou toch aannemen dat dat wel is gebalanceerd bij playtesting, dat het steeds ongeveer even moeilijk is ongeacht het aantal spelers.

Maar denk wel dat dit spel lastiger is dan bijvoorbeeld Pandemic. Heb het gevoel dat je daar meer inefficiënte beslissingen kan nemen & toch nog winnen.
En dat je wel enigszins moet proberen om overkoepelende plannen te maken (bv dat we vol op de hatchet inzetten), omdat het anders ook echt lastig wordt. Terwijl Pandemic kan je misschien toch wat meer reactief spelen.

Citaat
Kunnen het misschien ooit nog eens doen, maar dan vier spelers? En op dat donkere krocht forum zodat wij met 4 de rest niet storen, haha.
::bravo::

I'm totally game - vond het een topspel! Scenario's zien er lastig uit, maar wel interessant :)
Of misschien Detective-spel, aangezien dat ook omvangrijk lijkt, maar niet 100% sure of dat in zo'n forumsetting ideaal is. Misschien wel.

Even paar dagen rust anders, en dan even kijken waar we zin in hebben?
Zag dat je ook al een ander, toegankelijker ;D, spel wilde gaan runnen :)


Ah, Duncton heeft inmiddels vergelijkbare comments geplaatst ;D

Lijkt mij best leuk om het nog een keer met 4 spelers te proberen. Tenzij er anderen zijn (Starlight?) die het graag een keer willen proberen, dan vind ik het geen probleem om een rondje mee te lezen :) (maar misschien is een spel voor 4 ook wel met meer personen te doen).

Zat ik even op te zoeken. Zie dat paar mensen het hebben geprobeerd met 5, en dat het kan, maar dat 't niet onwijs wordt aangeraden.
Zie ook ergens een suggestie dat je een 5e speler Friday laat besturen.

Misschien dat Starlight deze week het gaat lezen, en anders praat ik haar vermoedelijk volgende week bij ;D
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #364 Gepost op: 8-04-2020, 12:37:31 »
Ja ik ga m'n best doen het één dezer dagen bij te lezen :P Wel een beetje jammer dat ik te laat ben voor dit spel, maar tegelijkertijd is het ook wel fijn dat er nu niet constant posts bij komen want dan is het iets behapbaarder ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #365 Gepost op: 8-04-2020, 13:45:00 »
Haha ja het ging hard.
En tja het blijft een samenwerkingsspel, dus ook met meerdere spelers kan je gewoon overleggen in groep en dan de pionnen inzetten.
Er zitten echter maar 4 karakters in, dus als je met vijf wil, moet eentje inderdaad ofwel Friday besturen, of je moet een extra karakter downloaden.
Ik heb zo een Hernando Cortes, die bij een specifiek gedownload scenario hoort.
Yukon Cornelius en Rudolp the Red Nosed Reindeer, bij een scenario gebaseerd op een tekenfilm.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Een Doctor en een Voodoo Man.


En ja sowieso even pauze best :)
Plus hebben we nu wel het meest overzichtelijke scenario gedaan. Bij die anderen komt er al vanalles extra bij kijken.