Auteur Topic: Aflevering 1: Alfa  (gelezen 11536 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #100 Gepost op: 10-03-2020, 23:44:01 »
Ik weet dat het niet door iedereen gewaardeerd wordt, maar toch een vergelijk met de NLse mol. Wat mij opvalt is hoe anders de opdrachten zijn en hoe anders de manier van speuren daardoor wordt. Doordat de proeven veel meer bestaan uit deelopdrachten zie je dat verschillende kandidaten in een proef echt een andere rol hebben. Daardoor kun je moeilijker vergelijken. Als in de Nederlandse alle kandidaten over dezelfde brug lopen, kun je relatief goed vergelijken wie "verdachter" is. Maar hoe vergelijk je de torens-van-Hanoi-spelers met de topografisch-raadsel-oplossers?

Dus dat vind ik eigenlijk wel mooi, dat het ook voor het speurwerk zo anders is allebei. Ik denk natuurlijk meteen in molpunten en vind het best lastig om acties te kiezen anders dan "die zat in dat groepje".

De twist met de vrijstelling vind ik niet heel bijzonder, het was eigenlijk vrij recht-toe-recht-aan de hoogste bieder, maar het zorgt wel voor wat reuring in de groep. De kist met de mol volgende week heb ik heel veel zin in. (Ik denk dat gewoon alle namen daar in zitten, en daarmee dus ook de naam van de mol.)

het is gewoon net alsof je naar een film zit te kijken ::bravo::
Ik had - en dat had ik voorgaande seizoenen niet - bij het intro "Alpha: het begin" heel erg het gevoel dat ik in een adventure game zat en dat dit de eerste "wereld" was of zoiets. Die vormgeving heeft het een beetje.

Dit programma kijk je allang niet meer om de opdrachten, maar meer om het gedrag van de kandidaten.
Wat ik zo mooi vind aan De mol is dat het first en foremost gaat om het gedrag van de kandidaten. Dit is een psychologisch spel. De proeven zijn slechts een vehikel. Het spel is de zoektocht naar de mol. Wat de opdrachten zijn, maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar de opzet met deelopdrachten maakt dat kandidaten elkaar moeten inschatten, en wij ook meer bezig zijn met gedrag, en dát vind ik wel de essentie van dit spel.

Dus ik ben blij :D

En wie de mol zou kunnen zijn heb ik nog geen idee van.

Edit: en oh ja. Gilles is fantastisch. Allebei, maar ik bedoel de presentator.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2020, 23:49:09 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #101 Gepost op: 11-03-2020, 14:06:11 »
hear hear  ::ok::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #102 Gepost op: 11-03-2020, 14:21:38 »
Alfa. Bart als eerste in beeld. Jammer dat Omega helemaal aan het einde zit. Als Bart dan weer in beeld is, dan is hij de Alfa en de Omega. Een zoektocht naar de mol eindigt met de mol.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #103 Gepost op: 11-03-2020, 14:27:28 »
Alfa. Bart als eerste in beeld. Jammer dat Omega helemaal aan het einde zit. Als Bart dan weer in beeld is, dan is hij de Alfa en de Omega. Een zoektocht naar de mol eindigt met de mol.

Ik ben niet zo van "de mol is als eerste in beeld"-hints, maar over Alfa gesproken: Bart is wel een typisch alfamannetje.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline JaccoS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 🌴🌴🌴
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #104 Gepost op: 11-03-2020, 17:11:51 »
In Nederland maakt altijd iedereen de test, ook als je een vrijstelling hebt.
Is dat in België ook zo? Heeft Bart de test gemaakt?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #105 Gepost op: 11-03-2020, 17:17:28 »
Er zijn geen zwarte vrijstellingen dus ik neem aan van niet eigenlijk.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #106 Gepost op: 11-03-2020, 19:28:47 »
Die doos van Pandora gaat volgende week wel open. In de vooruitblik zie je grote honden waar Els nogal bang voor is, en je ziet de jagers. We gaan de angsten van de kandidaten een voor een langs? Maar er is ook een trainer van blinde geleidehonden Laure die twee kunnen elkaar dan helpen. Zijn er nog meer complementaire angsten bij de kandidaten? Hoe gaan die angsten het resultaat beïnvloeden.

Alle angsten op een rijtje (van Vermoljoen)
Alina : Niet bang van water en hoogtes en een beetje van dieren.
Bart : Durf- en adrenalineproeven zullen hem goed afgaan, maar voor slangen gaat hij lopen.
Bruno : Hij denkt dat hij niet bang is van parachutespringen en bungeespringen, hij heeft het nog nooit gedaan. Hij is voor niets bang.
Christian : Hij denkt dat hij gezonde schrik heeft voor hoogtes, maar hij probeert dat te overwinnen. Insecten heeft Christian ook niet graag.
Dorien : Ze heeft het meeste schrik voor de hoogteproeven en misschien ook wel de fysieke proeven. Ze twijfelt of ze fysiek nog in orde is.
Els :  Ze heeft al heel lang bang van honden, zeker als ze blaffen.
Gilles :  Hij heeft nergens schrik voor.
Jolien : Ze heeft bang van spinnen
Laure : Ze heeft van weinig zaken bang. Als ze iets doet, gaat ze er volledig voor.
Salim : Er zijn niet veel dingen waar hij bang van is, maar als hij iets moet noemen dan zegt hij ondergrondse dingen. Hij is licht claustrofobisch.


« Laatst bewerkt op: 11-03-2020, 20:12:45 door foxhunter »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #107 Gepost op: 11-03-2020, 21:52:57 »
Die doos van Pandora gaat volgende week wel open. In de vooruitblik zie je grote honden waar Els nogal bang voor is, en je ziet de jagers. We gaan de angsten van de kandidaten een voor een langs? Maar er is ook een trainer van blinde geleidehonden Laure die twee kunnen elkaar dan helpen. Zijn er nog meer complementaire angsten bij de kandidaten? Hoe gaan die angsten het resultaat beïnvloeden.

Alle angsten op een rijtje (van Vermoljoen)
Alina : Niet bang van water en hoogtes en een beetje van dieren.
Bart : Durf- en adrenalineproeven zullen hem goed afgaan, maar voor slangen gaat hij lopen.
Bruno : Hij denkt dat hij niet bang is van parachutespringen en bungeespringen, hij heeft het nog nooit gedaan. Hij is voor niets bang.
Christian : Hij denkt dat hij gezonde schrik heeft voor hoogtes, maar hij probeert dat te overwinnen. Insecten heeft Christian ook niet graag.
Dorien : Ze heeft het meeste schrik voor de hoogteproeven en misschien ook wel de fysieke proeven. Ze twijfelt of ze fysiek nog in orde is.
Els :  Ze heeft al heel lang bang van honden, zeker als ze blaffen.
Gilles :  Hij heeft nergens schrik voor.
Jolien : Ze heeft bang van spinnen
Laure : Ze heeft van weinig zaken bang. Als ze iets doet, gaat ze er volledig voor.
Salim : Er zijn niet veel dingen waar hij bang van is, maar als hij iets moet noemen dan zegt hij ondergrondse dingen. Hij is licht claustrofobisch.

Dit klopt vast, want je ziet in de preview
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
.

Online Luc

  • Forumlid
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #108 Gepost op: 12-03-2020, 22:12:12 »
Leuke aflevering! Ik denk dat de molactie vooral bij het bieden op de vrijstelling gebeurde. De mol heeft dan goed meegedaan met de opdrachten om vertrouwen te winnen.

Offline twammetje

  • Forumlid
Re: Aflevering 1: Alfa
« Reactie #109 Gepost op: 14-03-2020, 08:41:25 »
Omdat ik al veel op het forum van widm had gelezen dat de Vlaamse versie veel beter was heb ik vandaag de eerste aflevering van dit seizoen. En ik moet zeggen, ik heb er van genoten. Wat een leuke aflevering en opdrachten. Geweldig.
Wel jammer dat Gilles eruit ligt.