Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 389491 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #880 Gepost op: 5-08-2020, 11:29:16 »
Ik heb het voor je gefixt, je was de / vergeten bij de tweede tag! ;)

Als je geen auto hebt mag je ook op de fiets of met het OV :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #881 Gepost op: 5-08-2020, 12:02:17 »
O,dank je wel  :)

Ik neem aan dat je niet tussen de autorij hoeft te gaan staan  ;)

Best raar dat je bij klachten thuismoet blijven, maar nog wel mag reizen  ???
...maar soms even niet :)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #882 Gepost op: 5-08-2020, 12:08:48 »
Op de website van de GGD staat dat je vooral niet met het OV moet reizen, inderdaad.  En wie echt niet kan komen met eigen vervoer, kan als het goed is een landelijk nummer bellen (voor een thuistest?)
...óf niet!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #883 Gepost op: 5-08-2020, 12:36:50 »
Ja met ov mag in principe niet. Met fiets wel, dan kan je wel ook tussen de auto's gaan staan.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

anoniem 30784

  • Gast
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #884 Gepost op: 5-08-2020, 13:37:31 »
Hmm, het lijkt erop dat een redelijk aantal mensen hier zich al eens heeft laten testen.
Nu vroeg ik mij af: wanneer vinden jullie dat je laten testen zinvol is?
Ik heb bijvoorbeeld wel al meegemaakt dat ik na een verjaardagsfeestje het idee had dat ik iets meer moest hoesten/niezen dan normaal, maar ik hoestte/nieste nog steeds zo enorm weinig dat ik me niet ziek voelde en dus vroeg ik me af of me dan laten testen wel de moeite waard is... ook omdat niemand die daar was ziekteverschijnselen had of kreeg verder. Het kan ook zo zijn geweest dat ik slechts dacht dat ik significant meer moest hoesten/niezen dan voorheen omdat ik na een bijeenkomst waar niet altijd afstand gehouden werd daar meer over nadenk. Normaal gesproken let ik veel minder op hoe vaak ik hoest/nies, omdat ik toch denk dat de kans dat ik corona krijg veel kleiner is in andere situaties en ik meestal wel voldoende afstand houd van mensen. Daarnaast hoesten/niezen mensen wel eens zonder dat dat per se betekent dat ze ziek zijn..  Nu had ik verder ook maar 1/2 dagen last hiervan naar mijn idee, maar aangezien er blijkbaar toch ook redelijk wat (bijna) asymptotische mensen zijn die corona hebben vraag ik me toch af of dit niet al reden genoeg was om me te laten testen.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #885 Gepost op: 5-08-2020, 13:44:51 »
Ja vind ik wel, inderdaad doordat je veel mensen hoort die weinig tot geen klachten hebben die wel corona hebben. Als je dan toch meer gaat hoesten, niezen of andere symptomen gaat vertonen zou ik voor de zekerheid gewoon testen. Ik heb dat dan ook vooral heel snel gedaan omdat ik de welzijnssector werk en dus in aanraking kom met kwetsbare mensen. De test doen is een kleine moeite en het risico om die mensen aan te steken vind ik persoonlijk gewoon heel erg.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #886 Gepost op: 5-08-2020, 13:49:23 »
Ja, datzelfde heb ik ook een beetje. Maar 5 keer niezen op een dag was voor mij nog niet echt een reden om te gaan. Ik denk dat ik er vooral meer op lette, omdat de dagen dat ik voor mijn gevoel meer moest niezen altijd de dagen waren dat ik de deur uit ging.  Dag ervoor en erna nooit ergens last van en verder ook 0 klachten.

Normaal kan ik een verkoudheid altijd 2 dagen van tevoren wel aanvoelen. Maar dat heb ik nu al maanden niet gehad, dus voor mij nog geen reden om me te laten testen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #887 Gepost op: 5-08-2020, 14:16:23 »
Op de website van de GGD staat dat je vooral niet met het OV moet reizen, inderdaad.  En wie echt niet kan komen met eigen vervoer, kan als het goed is een landelijk nummer bellen (voor een thuistest?)
Oh, apart, ik meen me toch echt te herinneren dat toen ik mijn test ging laten doen er stond aangegeven dat je met het OV mocht als je écht geen andere optie had. Maar toen gold ook nog dat er maar een beperkt aantal mensen tegelijk met het OV mocht, dus misschien is dat aangepast nu het OV weer op volle capaciteit rijdt. Of ik herinner me het gewoon verkeerd.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #888 Gepost op: 5-08-2020, 16:09:46 »
Oh, apart, ik meen me toch echt te herinneren dat toen ik mijn test ging laten doen er stond aangegeven dat je met het OV mocht als je écht geen andere optie had. Maar toen gold ook nog dat er maar een beperkt aantal mensen tegelijk met het OV mocht, dus misschien is dat aangepast nu het OV weer op volle capaciteit rijdt. Of ik herinner me het gewoon verkeerd.
Zag laatst bij een Facebook vriend die zich ging laten testen dat in de mail stond niet met OV komen.

En een thuistest aanvragen / krijgen heeft ook nogal wat voeten in de aarde. ME genootje kreeg het niet voor elkaar en moest iemand zoeken om naar de rest straat te gaan.
Ergens ook krom dat je dan iemand moet vragen mee te rijden als je denkt positief te zijn.

En wanneer testen is idd meer inschatten ook in hoeverre je merkt dat je meer klachten hebt als anders.

Ik hoest soms door mijn reflux. Triggert dan mijn longen. Maar als ik ineens zou hoesten zonder de reflux zou me dat wel triggeren.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #889 Gepost op: 5-08-2020, 23:38:47 »
Waarschijnlijk worden de introductieweken voor studenten verboden.

Ik hoop dat niet automatisch geldt dat alles direct verboden is. Zelf heb ik maar één introductiedag met ong. 20 mensen.  Ik zou het nogal knullig vinden als dit niet mag doorgaan vanwege de risico's bij grote universiteiten.

En bovendien zou het wel handig zijn als er een goed alternatief komt eventueel met kleine groepjes. Want het is voor 1e jaars nogal stom als je het eerste jaar alleen online colleges hebt, zonder dat je iemand kent. Ik snap dat het niet kan gaan als normaal, maar een goede start is wel erg belangrijk.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #890 Gepost op: 6-08-2020, 02:24:58 »
Ik vind het belachelijk als het kabinet alle studenten introductieweken gaat verbieden. Die zijn juist allemaal corona proof gemaakt en het is echt essentieel voor eerstejaars. Natuurlijk niet per se de feesten met veel alcohol en weinig afstand, maar wel het elkaar en de stad/universiteit/Hogeschool leren kennen en echt een start maken.

En nog los daarvan is dat toch gewoon aan gemeentes om te bepalen?! Het zijn evenementen, die krijgen toestemming (of niet) van de gemeente waar ze plaatsvinden, niet van het kabinet ::ohno::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #891 Gepost op: 6-08-2020, 06:26:24 »
Ik denk dat er heel veel gaat om een woord controle.
Tuurlijk kun je als organisatie een volledig coronaproof evenement opzetten, maar als de deelnemers aan je evenement zich niet aan de maatregelen houden, zal je daar ook op moeten controleren.

Het is jammer dat het nodig is maar veel mensen blijken niet dat stukje zelfdenken meer te hebben .

Domste voorbeeld cafe Waar je voetbal live kon zien. Allemaal netjes bubbels van 5 mensen In een zelfgemaakte cubicle ( plexiglas afscheiding tussen de tafels)
Na elk doelpunt kwamen de mensen ui5 hun hokje en vierden massaal hun vreugde met fysiek contact Met mensen van een Andere cubicle.  Dan lijkt het toch of je het echt niet wilt snappen.

Of interview met bezoekers tilburgse kermis.  “Ja het is wel wat riskant Ivm corona maar je kunt je kind dit tich niet afnemen.  “ aldus een bezorgde moeder.
Ehm ja Ik vind juist wel dat je je kind daar niet Moet laten komen. Is nie5 noodzakelijk en je zet de gezondheid van je gezin( en de medemens) op het spel.

Nogmaals Ik snap dat mensen verlangen naar vrijheid en ontspanning, maar dan wel binnen de gemaakt afspraken , ook Zonder dat er strong tegen wordt opgetreden en bekeurd wordt bij overtreding hiervan. Want Anders gaan we naar een positie staat en daar zal heel veel ver zet tegen komen. Dus laten we het aub zelf regelrn en dat we weeer gaan werken aan bewustwording van de situatie om ons heen, ipv enkel te jammeren over de dingen Waarvan we voelen dat ze ons worden afgenomen.








Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #892 Gepost op: 13-08-2020, 19:07:53 »
Ik kwam er vandaag achter dat in de woonplaats waar ik vanochtend nog woonde, de dichtstbijzijnde testlocatie op een klein halfuurtje met de auto was. Tja, dat motiveert.  ::ohno::

Ik heb verder niks hoor, maar we moesten naast de testlocatie een busje huren.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #893 Gepost op: 13-08-2020, 20:20:58 »
 Tja, de dichtstbijzijnde bij mij is op zo'n 18 km afstand, dus ook niet echt motiverend om daar heen te gaan, zeker ook omdat ik geen auto heb.

Ik vind dan ook dat er bij elke huisartsenpraktijk het mogelijk moet zijn om je te kunnen laten testen.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Online Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #894 Gepost op: 13-08-2020, 21:46:20 »
Tja we zouden allemaal liever willen dat er op elke straathoek getest kan worden maar zo simpel is het nu eenmaal niet. Wees blij dat je je überhaupt kan laten testen als je klachten hebt nu 🤷🏻‍♀️
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #895 Gepost op: 13-08-2020, 21:51:46 »
Nee, dat klopt. Maar als een gemeente met 60.000 inwoners zelf geen enkele testlocatie heeft, vind ik dat toch behoorlijk opmerkelijk.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #896 Gepost op: 13-08-2020, 22:40:25 »
En het is gewoon een toegankelijkheidsprobleem, want hoe kom je er inderdaad als je geen auto hebt en het te ver is om te fietsen? Niet iedereen heeft een goed netwerk, dus met iemand anders meerijden is ook niet altijd een optie (en overigens ook wel een risico). Ik dacht eerder dus dat je dan (met mondkapje) in het OV mocht, maar dat mag blijkbaar toch niet. Er is wel een nummer wat je kan bellen als je geen vervoer hebt, maar ik las al ergens dat het vrij lastig is om daadwerkelijk iemand naar jouw huis te laten komen.

Als ze willen dat zoveel mogelijk mensen zich laten testen, lijkt het me ook noodzakelijk om meer testcapaciteit te regelen. In andere landen hebben ze ook al thuistesten - geen idee hoe betrouwbaar die zijn, maar het lijkt me dan best mogelijk om te regelen dat het mogelijk is om je bij je huisarts te laten testen als zo'n teststraat echt onbereikbaar is.

Daarnaast zou het ook helpen als de overheid eindelijk eens zou kiezen voor een containmentstrategie (het virus zo dicht mogelijk bij 0 krijgen) ipv mitigatie (alleen zorgen dat de IC's niet overbelast raken). Dan heb je nog steeds een goede testcapaciteit en bron- en contactonderzoek nodig, maar omdat er minder zieke mensen zijn kunnen de GGD's dat tenminste aan.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #897 Gepost op: 14-08-2020, 00:15:51 »
Ik zeg ook niet dat het geen probleem is. Maar ik snap wel dat er niet in elk dorp een teststraat kan zijn.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #898 Gepost op: 14-08-2020, 05:21:00 »
Mijn oma kan niet autorijden en moest 29 km verderop getest worden. Voor een potentieel besmet persoon verhoog je dan enorm de drempel om te gaan; zeker omdat je zo iemand logischerwijs niet in het OV wil hebben.

Ik vind het hele testbeleid nog steeds een probleem in NL en sinds 1 juni toen de Jonge zei ; iedereen kan zich laten testen is er imo niet kritisch naar gekeken.

Als we nu al wachtlijsten hebben en contactonderzoek niet kunnen doen, hoe moet dat dan in de herfst als heel NL verkouden is?
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #899 Gepost op: 15-08-2020, 08:57:40 »
Ik zeg ook niet dat het geen probleem is. Maar ik snap wel dat er niet in elk dorp een teststraat kan zijn.
Daar zeg je het. Dorp... Maar ik kan een stad met 60.000 inwoners geen dorp noemen. Ook Hengelo heeft geen teststraat... En hier zijn zelfs zo'n 85.000 inwoners. Stel dat mijn ouders zouden moeten? Dan zou ik geen idee hebben hoe ze naar Enschede zouden moeten komen, ze hebben geen auto, ze mogen niet fietsen, en het is in Enschede ook nog eens op een onmogelijke plek...
Ich bin ein Bärliner!