Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen  (gelezen 7802 keer)

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #60 Gepost op: 6-04-2021, 18:32:35 »
Die momenten zijn er wel, en komen ook niet terug in aflevering 10, dat is de realiteit.
Maar als je ziet dat kandidaten de opdracht al om zeep helpen vind ik je een slechte mol als je daarbovenop nog eens iets onnodigs opvallends gaat doen.
Dat vind ik toch een vreemde opvatting van wat een mol moet doen dan. Hoezo kon de mol hier dan al zien dat de kandidaten het aan het verprutsen waren? De keuze voor de pasvragen of voor het geld werd aan het begin van het spel gemaakt, nog voor er ook maar 1 domino-steentje gezet was. Een mol die 'gokt' dat de groep zelf wel geld uit de pot zal halen, faalt in mijn ogen echt heel hard.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #61 Gepost op: 6-04-2021, 20:33:13 »
In deze opdracht kan een mol in zoveel aspecten mollen, dat het puur aan laten komen op de keuze pasvragen of een gouden steen wel erg eenvoudig is.

De mol heeft de duo’s samengesteld, daar begint het al. Daarbij is het zonneklaar dat er gegokt wordt op de gretigheid van bepaalde kandidaten en de overredingskracht om anderen mee te krijgen. Verder komen niet alle vier de duo’s in de mogelijkheid om hun proef te spelen en zal de mol dus waarschijnlijk ervoor zorgen dat hij wel een opdracht speelt ( een kandidatenpunt voor Sven die te weinig opkomt voor zichzelf hier). In die opdracht zal de mol trachten te slagen , indien ze voor pasvragen spelen of juist wat onderpresteren indien ze voor geld spelen.

Tevens om geld in de pot te krijgen moeten de bedragen nog vallen. Ook daar kan de mol met een misplaatste domino zorgen voor een mislukte proef.

Te winnen bij deze proef 4500, als er drie duo’s allemaal voor een goud steentje gaan en alles omvalt.  Met te gaan voor pasvragen gaat er weliswaar 1000 uit de pot, maar richt je meteen de aandacht van de rest op je keuze, terwijl je met een niet geslaagde duo opdracht en een misplaatste steentje een mogelijke 4500 niet in de pot laat komen.

Is 4500 niet in de pot een slechte molactie ?  In mijn boek niet, ook ik Ik zie liever een take that mol, die keihard voor minbedragen gaat. Maar heb in de jaren geleerd dat een mol ook hier en daar bedragen kan incasseren om even wat goodwill te kweken
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #62 Gepost op: 6-04-2021, 21:47:19 »
Goodwill, oké. Maar de mol zal zich zo kandidaats mogelijk willen gedragen. En in dit soort opdrachten is het m.i. heel kandidaats om egoistisch voor een troef te gaan of om het in ieder geval serieus in overweging te nemen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #63 Gepost op: 7-04-2021, 11:33:24 »
Samina begint over "Ik ga voor het geld, voor de groep", maar meteen daarachter aan: "Of niet?".
Philip die later beweerd dat Samina hem over heeft gehaald voor geld te gaan. ::rofl::
Samina ging gewoon voor een pasvraag (in regel 2 en verder) en deed haar stinkende best met het proppen gooien. Kijk maar eens hoeveel proppen er zijn gegooid. 7 van de 10 gehaald. Deze "mol" heeft ook altijd pech.

Ze had al drie keer dominostenen omgegooid, daarna deed Isidoor dat bij haar op schoot en tot slot vlak voor de "Putain" van Noah, vlak voor het einde nog een keertje. Dat is vaker dan Philip.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2021, 11:35:16 door foxhunter »

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #64 Gepost op: 8-04-2021, 14:30:12 »
Ik heb eens een foto gemaakt van het origami hondje zoals het was en zoals het zou moeten zijn. Volgens mij is niet alleen het staartje fout, maar zeker ook de oortjes. Dit heeft ook tot gevolg dat het hoofdje te smal is. En het neusje is getekend als een open rondje en dat moet dicht zijn. Bovendien zit het volgens mij ook niet op de goede plek, boven het driehoekje i.p.v. erin.
Kortom, een eventuele mol had hier dus meer mogelijkheden om deze opdracht te doen mislukken.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2021, 14:38:31 door MartinJ »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #65 Gepost op: 8-04-2021, 15:54:41 »
Ik vind het echter verbazingwekkend goed gedaan...

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #66 Gepost op: 8-04-2021, 20:27:46 »
Dan raad ik je aan om eens te googelen op "origami burr puzzle". Dan zie je wat echt knap is. Maar dat even terzijde.
Een vierkant 2 keer dubbel vouwen, 3 keer een hoekje omvouwen waarvan 2 keer hetzelfde. Wat is hier moeilijk aan?
Ik heb zelf even de stoute schoenen aangetrokken en 2 hondjes gevouwen. Eentje zoals hij hoort en eentje zoals Annelotte heeft gevouwen. De oortjes zijn niet alleen fout omgevouwen, er is ook een veel te groot stuk gevouwen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #67 Gepost op: 8-04-2021, 23:57:20 »
Wauw, jij gaat echt heel ver met je research!   ::ok::

Maar wiens fout zijn die niet correcte oortjes nou? Schrijf je dat op het conto van Lennart of van Annelotte?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #68 Gepost op: 9-04-2021, 00:53:52 »
Klinkt misschien een beetje flauw als ik dit op het conto van Lennart (mijn molverdachte) schrijf. Maar, geloof mij, als het andersom zou zijn geweest zou ik het ook zeggen. Hoe dan ook, om dit oortje correct te vouwen is een beschrijving ongeveer als volgt nodig volgens mij (maar ik ben slecht in dingen uitleggen).

Uitgaande van de driehoek met de punt naar beneden.
We gaan een klein puntje omvouwen tot een oortje dat uitsteekt naar buiten.
Breng de punt naar het midden van de schuine zijde en maak een klein vouwtje aan de bovenkant. Hiermee markeer je een punt halverwege het uiteinde en het midden van de schuine zijde. Dus op een kwart van de schuine zijde.
Trek nu een denkbeeldige lijn vanaf dit punt loodrecht op de rechte zijde van de grote driehoek.
Let op, dit is niet de vouwlijn! Het om te vouwen driehoekje sluit aan op deze lijn.
Als alles goed is, loopt de zijkant van het oortje evenwijdig met de middellijn van de grote driehoek. Maak de vouw pas als dit zo is.
Dit doe je aan beide kanten.
Duidelijk zo?

Annelotte kan natuurlijk altijd nadere aanwijzingen vragen als ze dit niet begrijpt. Ik schrijf het nu op zoals het duidelijk zou moeten zijn zonder vragen.
« Laatst bewerkt op: 9-04-2021, 00:57:56 door MartinJ »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #69 Gepost op: 9-04-2021, 15:24:41 »
Annelotte leek opvallend snel van begrip. Ze deed het voorkomen alsof ze het heel precies snapte en ze wilde ook persé vouwen want daar was ze goed in. Lijkt me toch de ideale positie als mol, want je kunt natuurlijk altijd zeggen dat de ander het niet helemaal duidelijk heeft gemaakt hoe het moest. Andersom lijkt me als mol lastiger. Zelfs als je het fout doorgeeft kun je de pech hebben dat de ander zo slim is om door te hebben hoe het wel moet. Plus dat diegene het dan doorheeft ook, dat je het fout hebt uitgelegd. De betere molpositie lijkt mij hier de vouwer.

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #70 Gepost op: 9-04-2021, 16:26:51 »
Het lijkt me waarschijnlijk dat de mol zijn keuzes voor de duo's door heeft gegeven tijdens de kandidaatbiechten die we zien de avond ervoor. Wat daarbij opvalt:
- De enige die we niet zien biechten is Philip
- De audio van Katrien's biecht klinkt anders dan die van de anderen

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #71 Gepost op: 9-04-2021, 20:51:43 »
Ik vind de volgende dingen bij de keuze's van de duo's vooral opvallend.

Jasmien zit bij Katrien, dat duo had de opdracht ervoor met de baasjes zoeken vrij goed gespeeld. Waarom zo een mol die twee weer zo snel bij elkaar zetten?
Sven zit bij Noah, Sven is toch wel iemand die waarschijnlijk Noah makkelijk kan overhalen om voor pasvragen te spelen. Slimme keuze van de mol om die twee bij elkaar te zetten of juist om zichzelf bij Noah te zetten?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #72 Gepost op: 9-04-2021, 23:40:54 »
Jasmien zit bij Katrien, dat duo had de opdracht ervoor met de baasjes zoeken vrij goed gespeeld. Waarom zo een mol die twee weer zo snel bij elkaar zetten?
Als de Mol niet bij deze twee zit: omdat hij erop gokte dat ze na een goede opdracht wel een keer voor zichzelf zouden willen gaan?

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #73 Gepost op: 11-04-2021, 12:03:30 »
Kijk even naar het plaatje hieronder om te zien hoe makkelijk het eigenlijk is om het oortje correct te vouwen. Vouw een hoekje om langs de vouwlijn PQ. De hoek waaronder gevouwen wordt is de helft van een hoek van 45 graden. P is het midden van OT en kan makkelijk bepaald worden door de punt O naar T te brengen.
OP komt dan precies op PR te liggen (loodlijn). De zijkant QR is precies evenwijdig aan de middellijn van de grote driehoek.
Merk op dat Annelotte het hoekje vouwde om PR. Als je dit weer terugvouwt en vervolgens het hoekje door midden vouwt ben je er ook.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #74 Gepost op: 11-04-2021, 13:16:44 »
Het is maar wat je makkelijk noemt :-[ ???
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #75 Gepost op: 11-04-2021, 16:06:09 »
Het is inderdaad echt knap -zeker binnen de kaders van Widm- dat deze origami zo goed lukt, en daarom opvallend dat het venijn hem in de staart ligt, letterlijk. Het was volgens Gilles het makkelijke deel. We missen Lennart zijn duidelijke uitleg in de uitzending en horen vooral het commentaar / verwijt van Annelotte.
Stel dat ze de Mol is, heeft ze Lennart om zijn fanatisme tot nu toe uitgekozen -hij ging ook inderdaad voor de €1000-steen- en hoefde ze alleen maar een klein deel van de perfect uitgevoerde opdracht om zeep te helpen. Ze stuurde duidelijk erop aan dat zij het beste kon vouwen. Ze kon daarna lekker verbouwereerd doen bij de stenen en de vermoorde onschuld 'wij gingen voor het geld'. Ze zat ook al bij de hondenuitlaatservice waar Philip vooral verdacht naar voren kwam, speelde daar ook al de verontwaardigde kandidaat ('ik zei toch 6 teefjes' -lekker te laat), dus mijns inziens verdacht.
De vraag is, of ze net als Philip veel geld wil verspelen met verdacht gedrag als kandidaat. Ik ben er nog niet uit. Sven lijkt zo vaak de lachende derde, die het bijltje bij de dominosteentjes er al steeds bij neergooide, en op het eind naast Samina grijnzend op de bank zat.

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #76 Gepost op: 11-04-2021, 19:40:58 »
Het is maar wat je makkelijk noemt :-[ ???
In de tekening laat ik alleen zien hoe je met hulplijnen tot de exacte oplossing kan komen.
Bij de vouwinstructie hoef je dit natuurlijk niet allemaal te benoemen.
De instructie van Lennart waren nogal vaag als je het mij vraagt en je zou haast denken dat Annelotte voorkennis had om überhaupt een soort van oortjes te produceren.

Citaat:
Dan heb je een driehoek voor u liggen met de punt naar uzelf gericht.
Volg even die lijn naar boven en outhoud waar die lijn is (hij heeft het hier blijkbaar over een lijn vanaf de rechte hoek naar boven, richting schuine zijde).
Daar moet je een soort van oortjes van maken.
Einde citaat

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #77 Gepost op: 18-04-2021, 22:45:21 »
Philip zei bij de eliminatie van Samina dat zij gingen voor de pasvragen, dus normaal gesproken Sven en Noah voor het geld dan?

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #78 Gepost op: 18-04-2021, 22:52:24 »
Dat moet dan wel ja. Annelotte en Lennart gingen voor het geld. Katrien en Jasmien voor de pasvragen. Philip en Samina dus ook voor de pasvragen en dan blijven Sven en Noah voor het geld over. Dat maakt Sven behoorlijk onverdacht.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #79 Gepost op: 18-04-2021, 23:10:10 »
Philip zei bij de eliminatie van Samina dat zij gingen voor de pasvragen, dus normaal gesproken Sven en Noah voor het geld dan?

Zou dit (als hij bijv Sven verdenkt) niet een manier zijn om anderen af te leiden en zijn mol uit de tent te lokken?