Auteur Topic: Aflevering 1 - In het duister tasten  (gelezen 3931 keer)

Offline Miek1999

• Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
Aflevering 1 - In het duister tasten
« Gepost op: 28-02-2026, 18:03:46 »
Bespreek hier aflevering 1!
« Laatst bewerkt op: 28-02-2026, 22:23:39 door Hadewychisdemol »
I will follow my inner gold

Online Brtdm

• Forum Moderator
Re: Aflevering 1 - In het duister tasten
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2026, 22:01:20 »
Ik vond het wel een prima start.  ::ok::
Heel andere sfeer voor een openingsaflevering, omdat ze normaal vrijwel altijd beginnen in de stad. Het voelde nu aan als een aflevering 5/6 met 10 kandidaten die je nog moet leren kennen.
Beginnen met een kleine mindfuck, tweede opdracht hele fijne setting en goeie combi tussen het mentale en fysieke spel. Derde opdracht iets traditioneler, maar prima. Ben wel blij dat ze voor het geld hebben gekozen.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2026, 22:23:54 door Hadewychisdemol »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2026, 22:04:00 »
Waanzinnig land; zoveel vrije natuur nog. The Big Five, indrukwekkend. Supermooie edit, met de landing van het vliegtuigje en de welkomstgroet van de Massai. Dit belooft heel veel  ::bravo::   En dat maar liefst 80 minuten. Hulde.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2026, 22:24:32 door Hadewychisdemol »

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2026, 22:14:46 »
Ik vond dit een heerlijke openingsaflevering. De dynamiek in de groep is leuk. Sfeer voelt totaal anders dan in Cambodja weer (ook qua land), maar bedoel meer montage en opdrachten.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2026, 22:24:54 door Hadewychisdemol »
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2026, 22:17:44 »
Vooral fijn dat er overal iets te speuren was. Voornamelijk door zaken die de mol zeer graag zou willen (sturen) en een kandidaat minder erg. Er zijn genoeg afleveringen geweest waar je op die manier eigenlijk niks mee kon, dus dit stemt mij blij en vol hoop.

- Juist plaatsnemen achter de schermen end de reacties erbij.
- De strategische keuzes om met weinig/geen geld naar de drie koffertjes te raken, of met veel geld "af te te gaan".
- Niet bij een paaltje staan. De olifant openen.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2026, 22:25:06 door Hadewychisdemol »

« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2026, 22:20:29 »
Voor mij een van de leukere eerste afleveringen van de laatste jaren. Vond het een verademing dat de kandidaten (ofwel Bram) die bij Rik kwamen met geld, niet hun geld moesten inleveren in ruil voor een kistje
« Laatst bewerkt op: 28-02-2026, 22:25:21 door Hadewychisdemol »

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2026, 22:32:14 »
Hele mooie openingsdag levering! Inderdaad een totaal andere vibe dan eerdere seizoenen, dit komt deels door het gebruik van de muziek, maar de fantastische natuur en geweldige groep helpen ook mee.

Offline Feodora

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2026, 22:40:59 »
Ik sluit mij hier bij aan. Wat een prachtige beelden. Het leek soms of ik zelf in Tanzania zat. En wat een leuke groep ook.

En ook fijne opdrachten om mee te beginnen. En genoeg verschillende manieren om te saboteren.

Offline Mol2024

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2026, 22:41:11 »
Eens met de reacties hierboven maar wel jammer dat de mysterieuze vibe totaal weg is gehaald, ook doordat ze opeens geen muziek meer hebben bij de test invullen... voelt daarnog nóg meer alsof je naar een groep vinden die op reis zijn zit te kijken maar inhoudelijk was het een goede aflevering vond ik.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2026, 23:09:02 »
Trouwens ook even credits voor de fijne kaartjes en visuals in beeld  ::bravo:: ::bravo::
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #10 Gepost op: 28-02-2026, 23:15:20 »
Mooie openingsaflevering, prachtige filmische beelden. De muziek is mij soms wat te bombastisch en dominant aanwezig en geeft meer Out of Africa sfeer dan mystery, maar dat kan ook aan mij liggen. Wat anderen al zeiden: genoeg te speuren gelijk en leuke afwisselende opdrachten. Viel me wel tegen dat niemand van deze kandidaten tegendraads genoeg was om vrij ergens te gaan zitten bij de zitjes met schermen, net na aankomst. 

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 28-02-2026, 23:34:37 »
Hele fijne eerste aflevering, totaal andere sfeer dan in de vorige seizoenen. Opdrachten waren duidelijk en ook goed in beeld gebracht, zelfs met infographics. ::ok::

De groep is fantastisch, wat een fanatiekelingen bij elkaar.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 28-02-2026, 23:45:28 »
Heerlijk dat het weer is begonnen!

Filmisch weer fantastisch, een hele leuke kandidatengroep en ook fijne infographics.

Wel vond ik het af en toe meer safari/schoolreisje vibes hebben. Ik snap dat je het land op een bepaalde manier neer wil zetten, maar het haalde voor mij toch wat spanning en gelaagdheid weg.
Toch credits dat ze weer iets totaal anders proberen.

En fijn kennismaken met de kandidaten door hun reactie op het wel/niet de mol zijn te laten zien en geen hele voorstelvideo’s tussendoor.

En zoals anderen hierboven al vermeldden er valt deze aflevering echt wat te speuren.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #13 Gepost op: 1-03-2026, 01:04:39 »
Ja ik benoemde het ook al even, ze laten genoeg zien van iedere kandidaat waardoor er voor iedereen iets te zeggen valt. Ook binnen de context van de opdrachten is er genoeg om op te borduren.

Het geld is ook beter in verhouding zeker voor de eerste aflevering met maar 2 opdrachten.
(Al begint het hele geld uit de pot kwestie nu al weer in mijn achterhoofd te kriebelen... :-X)

Zoals al gezegd een goed begin is het halve werk, dus hopelijk volgende week de tweede helft. :P
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 1-03-2026, 11:31:59 »
Tot nu toe positief verrast! Sterk begin wat mij betreft en ook een prettige groep.

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 1-03-2026, 17:26:31 »
In de chat met crewleden van Wie is de Mol? staat:

Citaat
Charlotte helpt ons alvast op weg: “In Tanzania komen de kandidaten oog in oog te staan met de Big Five. Maar misschien ook wel met de Mol...?! In verschillende opdrachten gaan we dat voorleggen aan de kandidaten en bestaat de kans dat dat gebeurt.”

Het lijkt erop dat de kandidaten in de tweede aflevering een nieuwe kans krijgen om oog in oog te staan met de Mol, namelijk door de M (van Mol) te draaien aan het rad. Onder de M staat de afbeelding van een oog.

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #16 Gepost op: 1-03-2026, 20:20:29 »
Ik heb mijn 'Follow the Money'-schema voor aflevering 1 bijgewerkt:
https://scratch.mit.edu/projects/1274726546

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #17 Gepost op: 3-03-2026, 11:30:21 »
Dit was inderdaad een mooie eerste aflevering, met tot nu toe een leuke groep!
Ich bin ein Bärliner!

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #18 Gepost op: 4-03-2026, 19:01:21 »
Als Matteo Daan aanspreekt over zijn afleidingsmanoeuvre dan valt Geraldine Matteo meteen bij.
Als Matteo zegt dat hij twee jokers heeft zit ze met open mond te kijken en reageert met een damn jongens (das veul).
Precies wat een mol moet doen, maar behoorlijk opvallend.

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 5-03-2026, 07:43:58 »
Als Matteo Daan aanspreekt over zijn afleidingsmanoeuvre dan valt Geraldine Matteo meteen bij.
Als Matteo zegt dat hij twee jokers heeft zit ze met open mond te kijken en reageert met een damn jongens (das veul).
Precies wat een mol moet doen, maar behoorlijk opvallend.

Hetzelfde met de keuze voor het wel of niet openen van de olifant. Eerst zegt ze: we kunnen wel een risico nemen in aflevering 1, en daarna switcht ze oppeens naar 'nee, het is teveel geld'. Dat is als Mol echt wel slim, eerst een balletje opgooien naar het gewenste resultaat en dan de ander de keuze laten maken. En als dat slecht uitpakt, ga je gewoon met de groep mee en gooi ze zelf ook nog even snel in de groep dat het openen van de olifant te veel geld kost.