Auteur Topic: Aflevering 6 - Door de bril van een ander zien  (gelezen 3741 keer)

Offline Miek1999

• Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
Aflevering 6 - Door de bril van een ander zien
« Gepost op: 4-04-2026, 19:58:04 »
Bespreek hier aflevering 6  :)
« Laatst bewerkt op: 4-04-2026, 20:32:16 door Hadewychisdemol »
I will follow my inner gold

Offline Webjoker

• Forumlid
Re: Aflevering 6 - Door de bril van een ander zien
« Reactie #1 Gepost op: 4-04-2026, 21:33:57 »
Heerlijke aflevering!

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #2 Gepost op: 4-04-2026, 21:42:12 »
Ontzettend gelachen  ::tandpastasmiley::  Daan komt eindelijk lekker los, en met Bram is het toch een ontzettend grappig droog duo; en dat allemaal tijdens een bezoek aan de massai, ik kon me bijna aan dat niets-gewend-zijnde rijkeluis westerling geklaag ergeren.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #3 Gepost op: 4-04-2026, 21:44:39 »
Heerlijke aflevering  ::bravo:: Wat zijn die Masai lieve mensen  ::love:: en dat einde, dit is pas echt een cliff (i.t.t die van vorige week).
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Cornelis

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 4-04-2026, 21:54:40 »
Ik vond het een GEWELDIGE aflevering. Zowel qua opdrachten als de onderlinge interactie. Super veel gelachen met Daan en Bram, maar ook Tanzania en haar inwoners maken veel  indruk.
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #5 Gepost op: 4-04-2026, 21:59:38 »
Zou het kunnen dat het doorvertelverhaal een lastminute-bypass opdracht was voor iets spectaculairders dat niet door kon gaan..? Ik hou echter heel erg van dit soort ‘simpele’ opdrachten. En dat het gewoon 'in en om het verblijf’ is net als de wandelopdracht bewijst dat een goede aflevering helemaal niet hoeft te komen van bungee jumpen of abseilen of andere spectaculaire dingen.

Offline JP1999

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 4-04-2026, 22:17:08 »
Oef ik vond dit juist de minste aflevering van het seizoen. Erg eendimensionale opdrachten, en één ronde doorgeefspelletje als laatste opdracht… its giving bedrijfsuitje.

Daan overduidelijk de mol. Speelt zich deze aflevering bij Bram in de kijker om zijn vriend te redden van afvallen. Erg doorzichtig allemaal tho. 

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 4-04-2026, 22:32:52 »
Oef ik vond dit juist de minste aflevering van het seizoen. Erg eendimensionale opdrachten, en één ronde doorgeefspelletje als laatste opdracht… its giving bedrijfsuitje.

Daan overduidelijk de mol. Speelt zich deze aflevering bij Bram in de kijker om zijn vriend te redden van afvallen. Erg doorzichtig allemaal tho.
Ik denk dat Bram de vorige keer met het zien van de mollicitatie van Daan al meer op hem zat omdat wat Daan daar zei, een bondje aangaan en anderen ertoe bewegen zich mols te gedragen, precies was wat Daan had gedaan. Bram let nu extra op, zoals bij dat springen en hij wordt bevestigd in zijn vermoeden.

Btw, ik vond het een mooie aflevering, prachtige beelden.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2026, 22:39:00 door Run »

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 4-04-2026, 23:26:21 »
Mijn probleem wordt nu wel echt dat Daan zoooooo duidelijk de mol, dat het bijna ongeloofwaardig wordt… of ben ik de enige (of één van de weinige) die er zo naar kijkt? Ik zou bijna van Daan afstappen hierdoor. Maar wie dan???
Laten we jabberen joekelen.

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 5-04-2026, 00:00:19 »
Ik wil niet zeiken, maar ben ik de enige die het een beetje "cringe" vind hoe de widm groep het tussen de Masai zit te vertoeven?

Het Masai-volk is een van de meest "geaarde" volkeren ter wereld, vanwege hun diepe spirituele verbondenheid met de natuur en hun semi-nomadische levensstijl. Afhankelijk van veeteelt, een cultuur gebaseerd op communaliteit, ruilhandel. Maar helaas een onoverkomelijke opkomst van kapitalisme.

Het zijn toffe beelden en leuke interacties, echt mooi. Maar ergens voelden een aantal scenes gek.
Zonder een felle discussie te starten... ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe jullie dit ervaren?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 5-04-2026, 00:13:02 »
Ik had zo gehoopt dat we echt kennis zouden maken met de Masai. Helaas krijgen we een toeristenattractie waarin drie fantastisch Engels sprekende Masai wat laten zien. We zien niets van hun dagelijkse leven. Het blijft een Westerse blik. Hoeveel mooier was het geweest als ze een nacht hadden overnacht bij de Masai of bij mensen thuis waren geweest? Ondanks deze bezwaren vond ik het een respectvol in beeld gebrachte opdracht, waar ik toch weer wat kleine dingen van heb geleerd over een andere cultuur.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #11 Gepost op: 5-04-2026, 00:29:41 »
Ik ben het eens met joligmolletje.

Ik mis hier een echte interactie met de mensen.
Je ziet wel meer van de Masai, maar het komt op mij over dat ze vooral in dienst staan van de opdracht.

Qua opdrachten vond ik dit niet de meest interessante aflevering. Veel gezelligheid onderling (op zich fijn dat het een leuke groep is), maar niet zo heel veel spanning rondom de zoektocht naar de mol.
Een pluspunt vind ik wel dat de minst verdachte kandidaat ervoor beloond werd.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Online Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 5-04-2026, 01:22:33 »
Alle opdrachten waren erg vlak, weinig spanning en laagjes. Behalve opdracht 2 kun je dit ook gewoon in Nederland doen.

Wel weer mooie beelden en leuke interactie met de Masai.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 5-04-2026, 09:34:41 »
Mijn probleem wordt nu wel echt dat Daan zoooooo duidelijk de mol, dat het bijna ongeloofwaardig wordt… of ben ik de enige (of één van de weinige) die er zo naar kijkt? Ik zou bijna van Daan afstappen hierdoor. Maar wie dan???
Ik heb dit ook, maar dat heb ik bijna elk jaar als het te makkelijk lijkt. Ook bij Jurre voorbeeld. Ik denk echt wel dat het Daan is en anders eventueel Matteo of zelfs nog Bram. Eveline kunnen we al uitsluiten. Quinty en Milan heb ik nooit verdacht, maar denk dat we hen ook uit kunnen sluiten vanaf volgende week, want vaak is de mol niet weg van de groep, omdat de mol zo weinig invloed heeft. Maar ligt eraan wat ze moeten doen, we gaan het zien.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 09:36:42 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline marver1982

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 5-04-2026, 09:59:59 »

Er wijst heel veel naar Daan inderdaad. Merk dat ik hem niet kan betrappen op gedrag wat extreem afwijkt van zijn “klieren en stieren” tactiek. Doordat Nienke Daan op 1 zet ontstaat er bij mij ruimte voor een andere Mol (heb daar in het topic van de opdracht ook wat over gezegd). Ik ben er inmiddels redelijk van overtuigd dat de Mol een man is. Matteo vind ik te sturend (mannen moeten stammen doen bij de olifant en we moeten op 2 personen letten bij het diner). Dat zie ik een Mol niet doen. Milan teveel een nepmol in your face die echt lijkt te schrikken als Delilah afvalt. En Bram lijkt oprecht als hij bijvoorbeeld zegt dat hij door het diner doorheeft dat de rol van de Mol niks voor hem zou zijn (of is dat een rookgordijn). Daarnaast verdenk ik Bram ook van nepmol in your face gedrag (zo dat andere kandidaten je gaan verdenken). Lang verhaal kort: ik kijk ook naar de andere kandidaten, maar heb op dit moment ook geen alternatief voor Daan :)

Daarnaast heb ik weer het gevoel dat deze afleveringstitel naar Daan zou kunnen wijzen. Hij vind het aardig, maar ook vreemd, dat hij een joker van Bram krijgt. Daan probeert volgens mij door de bril van Bram te bekijken waarom hij deze joker krijgt. Daan heeft besloten om Bram “niet uit het oog te verliezen”.

Offline VK

• Forumlid
  • Wielerspel en nog een beetje mollenvangen
« Reactie #15 Gepost op: 5-04-2026, 10:38:08 »
Ik had zo gehoopt dat we echt kennis zouden maken met de Masai. Helaas krijgen we een toeristenattractie waarin drie fantastisch Engels sprekende Masai wat laten zien. We zien niets van hun dagelijkse leven. Het blijft een Westerse blik. Hoeveel mooier was het geweest als ze een nacht hadden overnacht bij de Masai of bij mensen thuis waren geweest? Ondanks deze bezwaren vond ik het een respectvol in beeld gebrachte opdracht, waar ik toch weer wat kleine dingen van heb geleerd over een andere cultuur.

Grotendeels mee eens, het is “Kuifje in Afrika” anno 2026. Ik erger me er al een paar afleveringen aan.
Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 5-04-2026, 16:22:11 »
Ik erger me er totaal niet aan, het is toch geen docu over de Masai! Ze lijken het zelf ook totaal niet erg te vinden (zie ze veel lachen om de kandidaten) en verdienen zo blijkbaar ook wat.

Leuke afl weer; erg gelachen en goed te volgens opdrachten!

Wat in eerste instantie opviel: Bram heeft het over speerwerpen voor ze het spel zien.

Daan die stuurt op het foute antwoord bij het diner en tevens degene is die vraagt hoe je ‘proosten’ in Masai zegt (is discussie over en Daan zegt niets).

Quincy is trouwens degene die uiteindelijk het verkeerde antwoord doorgeeft aan Rik.

Afl titel, ‘de anderen zien het antwoord (diner) door de bril’ van Daan en gaan mee met zijn oplossing. Milan die het juiste antwoord ‘oog oplossing’ van Nienke direct afwijst.

Quinty die niet meedoet met het huis insmeren en het foto’s maken overneemt van Nienke en flink tijd rekt (iemand roept ook dat ze moet opschieten).

Daan die oké is met het krijgen van de joker maar ik mis echte blijdschap (wat je normaal wel ziet bij kandidaten).

Verder moet ik nog even terug kijken!

Daan meest verdacht, Milan een beetje en Quinty eigenlijk ook een beetje, valt me nu voor het eerst op.

Offline VK

• Forumlid
  • Wielerspel en nog een beetje mollenvangen
« Reactie #17 Gepost op: 5-04-2026, 17:48:45 »
Ik erger me er totaal niet aan, het is toch geen docu over de Masai! Ze lijken het zelf ook totaal niet erg te vinden (zie ze veel lachen om de kandidaten) en verdienen zo blijkbaar ook wat.

We zouden er een apart topic over kunnen starten. We kijken er op een andere manier naar.
————

Overigens vond ik de aflevering zeker OK en leuk, maar zouden de persoonlijke voordelen iets minder kunnen. Daan ligt er wel erg dik bovenop en dan denk ik dat hij het niet kan zijn. Maar dat is in Nederland al een paar jaar  niet meer zo….
Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 5-04-2026, 17:58:37 »

Zo denk ik er precies ook over. Ik vind het leuk om bepaalde dingen te leren over het land, maar voor mij is het een spelprogramma en geen reisprogramma waar ik constant nieuwe dingen leer over het land.

Maar vond niet de meeste leuke aflevering van dit seizoen, maar het was oké.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 18:02:18 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline kdvu

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 9-04-2026, 18:46:58 »
Ik vind het opvallend dat deze groep geen enkele intentie heeft om van penningmeester te wisselen. Zelfs Rik checkt het deze aflevering nog eens voorzichtig bij de groep.