Auteur Topic: [Pool] Tour de France 2026  (gelezen 1630 keer)

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
[Pool] Tour de France 2026
« Gepost op: 25-06-2026, 10:03:01 »
Met een bijzondere ploegentijdrit langs de Sagrada Familia start volgende week zaterdag het mooiste wielerevenement van het jaar alweer! Vrijwel elke topper is aanwezig (behalve Wout  :\'( ) en spektakel is dus gegarandeerd.
Extra leuk dus om je ploeg ook dit jaar weer samen te stellen. Dat kan via onderstaande link!

https://www.realitynet.org/Tour2026

Graag even aandacht voor onderstaande zaken (Let vooral even op de Ploegentijdrit)

- Het budget voor dit jaar is 235 miljoen! En je ploeg aanpassen kan tot 4 juli tot 17:00 uur.
- Met als uitgangspunt gebalanceerde teams te krijgen liggen de waardes van de helpers (net als vorig jaar) weer wat dichterbij elkaar. Elk miljoentje wat je bij de toppers weet te besparen kan een leukere helper in je team opleveren.
- Ik heb bewust de verschillen tussen de beschermers qua budget ietsjes groter gemaakt. Het is daardoor (denk ik) budgettechnisch niet mogelijk om alle dure beschermers te kiezen, maar ik hoop dat het daardoor ook spannender wordt omdat er een keuze gemaakt moet worden tussen de nét wat goedkopere beschermers.
- Deze keer geen sprinters tussen de kopmannen. Iets wat ik altijd wél probeer te doen, maar met deze start en veel concurrentie was ik uiteindelijk bang dat (top)sprinters dan niet gekozen gaan worden. Terwijl daar juist ook leuke dilemma's liggen. Dus ik heb ze voor deze keer beschermd gemaakt. Dat maakt denk ik ook dat het budget krapper aanvoelt, omdat je ze nou eenmaal niet allemaal kan kiezen.
- Ik verwacht nog wel een aantal 1 miljoen renners die toegevoegd gaan worden aan de lijst, voor als mensen budgetpaniek krijgen. De teams van Caja Rural, TotalEnergies, Picnic, Lotte, Pinarello etc. zijn nog verre van volledig. Om een budget van 235 het best werkend te krijgen reken ik wel op deze 1 miljoen renners, dus komt vast goed  ;).
- PLOEGENTIJDRIT: Dit jaar een ploegentijdrit als start volgens het nieuwe format. In de pool houden we qua rituitslag de puntentelling aan voor de ploegentijdrit. Dat wil zeggen, punten voor de gehele ploeg als één renner van de ploeg de rit wint. Als bv. Pogacar dus de snelste tijd rijdt in rit 1 dan krijgt heel UAE punten volgens de ploegentijdrit puntentelling die in de spelregels staat. Voor het algemeen klassement houden we uiteraard het klassement van de Tour aan, omdat de tijden individueel worden opgenomen.

Het was met het opzetten een flinke puzzel, maar hopelijk werkt het goed zo. Misschien is het frustrerend dat je niet alle toppers kan kiezen, maar ik hoop dat het zo werkt.
« Laatst bewerkt op: 25-06-2026, 10:33:15 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Nieky

• Actief Lid
  • Wielergek
Re: [Pool] Tour de France 2026
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2026, 11:38:46 »
Ik gooi toch hier graag even een balletje op over 2 vraagstukken waar ik deze week lang mee geworsteld heb.

1) Geen sprinter als kopman. Is het toch wenselijk om een sprinter over te hevelen naar kopman? Wellicht ruilen voor één van de goedkopere kopmannen (ook qua geld).

2) Budget; Ik weet dat het budget krap is nu, dat ervaar ik zelf ook zo. Maar ik denk persoonlijk dat er nu veel routes zijn die je kan bewandelen. Een aantal dure beschermers en weinig geld voor helpers. Goedkopere kopmannen en meer duurdere beschermers (misschien is voor die route dus toch een sprinterkopman nodig?). Een evenwichtige verdeling. Etc.

Qua budget is de moeilijkheid altijd; Zorgt een budgetverhoging voor meer variatie (bv. doordat mensen meer gaan investeren in helpers) of wordt er juist gekozen voor die ene duurdere kopman/beschermer die veel mensen sowieso al hebben.

Uiteindelijk heb ik, samen met 2 andere AL's, deze verdeling grofweg gemaakt, maar als hier collectief/massaal andere meningen leven dan ben ik nog wel bereid om er naar te kijken. Zo is het in het verleden ook wel eens gegaan en uiteindelijk moet het voor iedereen plezier opleveren. Kijk daarbij dan wel niet naar je eigen ideale team, maar naar hoe variatie tussen teams gaat ontstaan  ;).
« Laatst bewerkt op: 25-06-2026, 11:42:08 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2026, 12:41:12 »
Budget heb ik nog niet naar gekeken, maar geen sprinters tussen de kopmannen vind ik zelf ideaal...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MitchK

• Actief Lid
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2026, 13:13:54 »
Ik vind de puzzel nu lastiger te leggen en dat zullen meer mensen ervaren. Ik verwacht juist daardoor veel variaties. Het budget is misschien laag, maar daar heeft iedereen last van. Ik denk dat er veel mooie combinaties te maken zijn.
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline VK

• Forumlid
  • Wielerspel en nog een beetje mollenvangen
« Reactie #4 Gepost op: 25-06-2026, 13:27:10 »
Goed bezig @Nieky!,  Eens kijken of mijn plan qua budget past :-)
Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #5 Gepost op: 25-06-2026, 13:28:28 »
Ik had geen plan en bleef prima binnen budget

Offline VK

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 25-06-2026, 13:30:54 »
“ 1) Geen sprinter als kopman. Is het toch wenselijk om een sprinter over te hevelen naar kopman? Wellicht ruilen voor één van de goedkopere kopmannen (ook qua geld).”

Volgens mij is het beter geen sprinter bij de kopmannen te zetten, tenzij er een dik boven uitsteekt. Maar dat is nog maar zelden (of nooit) het geval.

Offline Nieky

• Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #7 Gepost op: 25-06-2026, 15:13:26 »
“ 1) Geen sprinter als kopman. Is het toch wenselijk om een sprinter over te hevelen naar kopman? Wellicht ruilen voor één van de goedkopere kopmannen (ook qua geld).”

Volgens mij is het beter geen sprinter bij de kopmannen te zetten, tenzij er een dik boven uitsteekt. Maar dat is nog maar zelden (of nooit) het geval.

Ja, ik ben hier ook voor de komende rondes wel benieuwd naar. Milan werd in de Giro toch best veel gekozen als kopman en bleek ook de beste keuze als 2e kopman. Zelfs met matige Giro.

Echter; in de Giro waren minder absolute klassementstoppers aanwezig of ze vielen snel.
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 25-06-2026, 21:28:24 »
Ayuso en lipovitz vind ik kopmannen

Offline VK

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 25-06-2026, 23:29:12 »
Ayuso en lipovitz vind ik kopmannen

Lijkt me niet. Lipowitz is geen puntenkanon en Ayuso is zo wisselvallig als de pest. De gekozen 5 zijn prima.

Offline VK

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 26-06-2026, 12:18:43 »
Die 17 van Meeus exit is een probleempje voor mijn eerste opzetje :)

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 26-06-2026, 14:38:36 »
Na een geslaagde giropool , begint de tour weer binnenkort.
Echt koffiedik kijken, 2 hele grote mannen en een shooting star die net zo goed kan falen over de periode van 3 weken.
Ik heb een ploegje staan waarbij het alle kanten in kan .
Le mort ou les gladioles.

Leuk dat het er weer aankomt

Offline MitchK

• Actief Lid
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #12 Gepost op: 26-06-2026, 16:09:20 »
Wil iedereen zijn/haar gouden (goedkope) tip met mij in een PM delen? Dat helpt mij ook weer :P ::rofl::
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline VK

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 26-06-2026, 16:25:26 »
De punten voor tussenklassementen worden alleen toegekend op de rustdagen (2*) toch?

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #14 Gepost op: 27-06-2026, 11:00:58 »
- Ik heb bewust de verschillen tussen de beschermers qua budget ietsjes groter gemaakt. Het is daardoor (denk ik) budgettechnisch niet mogelijk om alle dure beschermers te kiezen, maar ik hoop dat het daardoor ook spannender wordt omdat er een keuze gemaakt moet worden tussen de nét wat goedkopere beschermers.

Goeie move denk ik  ::ok::

Heb geen problemen met geen sprinters bij de kopmannen, maakt denk ik de keuze qua beschermers alleen maar interessanter. En met de huidige 5 kopmannen is het ook geenszins gezegd dat iedereen dezelfde combo maakt.

Geen mening verder qua budget, want ik heb nog niet zitten klussen.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #15 Gepost op: 27-06-2026, 21:28:19 »
Oef, wat een krap budget. Gezien de renners die je wel moet hebben om mee te doen in het spel, blijft er eigenlijk weinig over om te kiezen. Het klopt dat je door het lage budget gedwongen wordt keuzes te maken tussen de goede beschermde renners, maar het risico is natuurlijk dat de meesten daar dan toch noodgedwongen dezelfde keuzes maken. Concreet betekent dat vervolgens dat je eigenlijk alleen maar helpers van 1 miljoen opstelt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Telminator

• Winnaar pixelprikken PE 2006, pool Pelgrimscode 2011
  • Forumlid
  • Winnaar Tour 06,07,12,15,18,22&23; Klassiekers 24
« Reactie #16 Gepost op: 28-06-2026, 21:02:20 »
Eens met KD, het risico is nu wel heel erg groot dat het superkrappe budget leidt tot heel veel 1m renners bij alle spelers, waardoor 6/8 slots slechts zeer beperkt benut worden. 

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #17 Gepost op: 28-06-2026, 22:52:22 »
Ik heb nog niet gekeken dus zeg niks over het budget. Maar sprinters bij de beschermde renners ipv bij de kopmannen lijkt mij interessanter. Anders worden ze toch vrijwel niet gekozen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #18 Gepost op: 30-06-2026, 12:42:37 »
Dat was een enorme puzzel... Ik zat in eerste instantie (met al een in mijn ogen goedkope ploeg) ruim 20 miljoen boven budget... Maar de voorlopige selectie is uiteindelijk gelukt. Van de week nog maar eens rustig overzien of ik nog wat zou moeten wisselen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

• Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #19 Gepost op: 30-06-2026, 13:57:44 »
Ik heb de startlijst aangevuld. Alleen de selectie van Pinarello ontbreekt nog.

Jullie mogen best weten; ik heb de afgelopen dagen in de hitte ontzettend zitten malen over het budget. Voor beide ''kanten'' van het verhaal valt denk ik iets te zeggen. Voor mij/ons als organisatie is het gewoon heel moeilijk inschatten wat de strategie van mensen gaat/kan worden. Mijn angst is altijd dat mensen hun volledige budget in de dure obvious kopmannen en beschermers stoppen en dat als ik nu 5 miljoen aan het spel zou toevoegen die 5 miljoen volledig naar een upgrade daar gaat, met als gevolgd dat de meerderheid diezelfde obvious renners heeft.

Anderzijds snap ik de deelnemers die aangeven dat het leuker is als het budget wat hoger is zodat je in leuke helpers kan investeren en dat minder als opvulling voelt (zeker sinds we naar 6 helpers zijn gegaan) ook erg goed. Je wil je plekjes in je team gewoon leuk benut hebben, dat voel ik als wielerliefhebber ook.

Eigenlijk merk ik dat dit het dilemma is waar ik elke keer bij het opzetten van deze pool tegenaanloop. Daarom wil ik jullie vragen om na afloop van de deadline als we vaak toch ons eigen team gaan presenteren, indien mogelijk, aan te geven waar een investering van 5 miljoen bij jou grofweg heen was gegaan.

Het helpt trouwens ook niet dat we een dikke topfavoriet hebben die altijd enorm geprijst is. Wellicht moet ik gewoon incalculeren bij het berekenen van het budget dat de meerderheid hem toch wel kiest i.p.v. mijn old school rekenmethode.

Ik laat het budget dus zo staan. Ik zie een aantal mensen die het echt krap vinden (en nogmaals dat snap ik), maar ik heb het ook écht goed besproken met andere actieve leden en ik zie hier in het topic zowel deelnemers die het budget oké-isch vinden als deelnemers die het echt te krap vinden, en dus geen grote consensus om het actieve leden-overleg te overrulen.
Daarbij zijn er, gelukkig, ook al een hoop mensen die de pool hebben ingevuld en die misschien niet altijd hier reageren. Dus voor hen zou ik het ook te dicht op de deadline vinden om het budget nog aan te passen.

Hopelijk hebben we toch allemaal heel veel spelplezier. Dan maar net zonder die leuke helper of dure extra beschermer in je team. Er zijn wel genoeg opvulopties in ieder geval. Er pakt vast iemand punten  ;)

::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 30-06-2026, 13:59:33 door Nieky »
You'll never walk alone