Auteur Topic: Het Olympisch Dagblad  (gelezen 12781 keer)

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Olympisch Dagblad
« Reactie #20 Gepost op: 18-08-2004, 21:02:24 »
Mia Audina heeft in de halve finales van het enkelspel op niet mis te verstane wijze afgerekend met de Chinese Ruina Gong. De nummer één van de wereld werd met een 11-4, 11-2 nederlaag naar huis gestuurd door de Rotterdamse, die het publiek op magistraal badminton trakteerde.

De overwinning betekent dat Audina haar prestatie van 1996, toen zij als 16-jarige Indonesische in Atlanta zilver veroverde, minimaal gaat evenaren en Nederland voor het eerst in de olympische historie eremetaal bij het badminton gaat bezorgen.


Zo goed had ze nog nooit gespeeld, moest Audina toegeven. In zes voorgaande ontmoetingen met Gong had ze slechts één keer weten te winnen. Dat die ene keer - in april van dit jaar tijdens de finale van het Yonex Open in Japan - zich uitgerekend tijdens de laatste ontmoeting voltrok, moet echter als een mokerslag zijn aangekomen van Gong. Geen moment wekte de Chinese de indruk zich op haar gemak te voelen in de Goudi Hal.

Audina nam direct het heft in handen. Met zeer gevarieerd spel en veel kort-lang-werk liet ze Gong achter de feiten aan hollen. Met overtuigende cijfers (11-4) ging de eerste game naar de Nederlandse, die niet te beroerd was er in de omloop nog een schepje bovenop te doen. Terwijl Audina de wedstrijd dicteerde, stapelde Gong fout op fout. Herhaaldelijk verkeek de Chinese zich op de lengte van de door Audina geproduceerde slagen: de shuttle viel steevast binnen de lijnen en niet erbuiten zoals ze inschatte, of misschien wel hoopte.

Pas nadat er een sensationale 10-0 op het bord was verschenen, gunde de Rotterdamse haar opponente enkele puntjes. Letterlijk eigenlijk, want Gong dankte de produktie aan fouten van Audina. Na twee weggevertjes vond de nummer twee van Atlanta het echter welletjes.

"Dit is niet menselijk meer. Dit moet God zijn geweest", keek de zeer gelovige Audina terug op haar magistraal gespeelde partij. "Ik ben heel nerveus geweest. Ik moest zelfs huilen van de spanning. Maar heel veel mensen hebben voor mij gebeden. Na het bidden kreeg ik rust in mijn hart."

Die rust zal ze morgen ook nodig hebben als ze in de finale weer tegenover een Chinese staat. "Ik denk dat ze Ning Zhang tegen mij laten spelen. Maar ik wil zo graag goud hebben. Zilver heb ik al. Ik wil nu een andere kleur. Morgen moet ik alles eruitgooien."
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Olympisch Dagblad
« Reactie #21 Gepost op: 18-08-2004, 21:05:06 »
Pieter van den Hoogenband heeft zijn olympische titel op de 100 meter vrije slag geprolongeerd.

Na een indrukwekkende eindsprint wist de Brabander de als een haas gestarte Zuid-Afrikaan Roland-Mark Schoeman op het nippertje te achterhalen. Ian Thorpe pakte het brons.



“Ik word gek”, gilde Van den Hoogenband het uit na zijn gouden race. “Ongelooflijk. Ik tikte aan, de camera zoomde op me in en het bleek dat ik gewonnen had. Het is werkelijk fantastisch. Er was zoveel druk, vooral van mezelf. Ik wilde zo graag winnen. Het is leuk om een gouden medaille te winnen, maar om hem te verdedigen...Tjonge, jonge”

De sfeer in het olympische bad haalde bovendien het beste in Van den Hoogenband naar boven. “Het was een gekkenhuis, maar daar kick ik op. Toen ik de Nederlandse vlag zag, al die supporters die uit Nederland waren gekomen om mij te zien zwemmen en werd aangekondigd, dacht ik: deze ga ik winnen, deze is voor mij.”

Toch zag het er lange tijd niet naar uit dat de gouden plak op het koningsnummer opnieuw naar Nederland zou gaan. Van den Hoogenband moest toezien hoe Schoeman, die zich als snelste had geplaatst voor de finale, halverwege een halve seconde onder het wereldrecord zwom. De Brabander keerde zelf als vijfde en leek het gat ook op de tweede 50 meter niet meer te kunnen dichten. Met een ultieme jump passeerde hij echter de Zuid Afrikaan op de laatste twee slagen.

“Ik weet niet precies waar ik hem inhaalde”, hijgde Van den Hoogenband. “Ik was in een soort trance. Ik deed mijn werk en dacht niet na. Dan blijkt dat je hebt gewonnen. Geweldig.”

Van den Hoogenband schaarde zich met zijn overwinning in een illuster rijtje. Hij is na de Amerikanen Duke Kahanamoku (1912, 1920) en Johnny Weismuller (1924, 1928) en de Rus Aleksandr Popov (1992, 1996) pas de vierde zwemmer die de olympische titel op het koningsnummer met succes weet te verdedigen.

Ook Thorpe was in zijn nopjes met zijn bronzen plak, die mooi kleurde bij de twee gouden en een zilveren medaille die de Australiër eerder veroverde in Athene. “Ik geloof dat ik nu de set compleet heb”, lachte Thorpe. “Ik had niet gedacht dat dit zou gebeuren. Maar ik ben heel erg tevreden met de wijze waarop ik hier heb gezwommen.”
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: Het Olympisch Dagblad
« Reactie #22 Gepost op: 21-08-2004, 18:24:44 »
Duitsland raakt goud military kwijt  21-08-'04   
     
 De Duitse eventingformatie en Bettina Hoy raken alsnog hun gouden medaille kwijt, die woensdag werd gewonnen. Het internationale sporttribunaal CAS stelde Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS na hoger beroep in het gelijk.

De commotie rondom de Duitse hippische equipe heeft te maken met Hoys race. De Duitsers drukten bij haar start de klok te laat in, waardoor zij hun titel in eerste instantie kwijtraakten.

Duitsland ging daartegen succesvol in beroep, maar dankzij de uitspraak van het CAS raken ze het goud alsnog kwijt. Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS zijn nu officieel uitgeroepen tot winnaars van het eremetaal.   

Déjà vu trampolinespringer Villafuerte  21-08-'04   
     
   
Het noodlot dat trampolinespriner Alan Villafuerte vier jaar geleden in Sydney trof, heeft weer toegeslagen.

De 27-jarige Alkmaarder kwam tijdens zijn tweede oefening met een been naast de trampoline en mist daardoor de finale. Vier jaar geleden overkwam Villafuerte hetzelfde, destijds in de eindstrijd. Door de misser eindigde hij nu met een puntentotaal van 44,90 en moest hij genoegen nemen met de 15de plaats.

Geen Nederlandse zeilmedailles  21-08-'04   
     
   
Het olympisch zeiltoernooi heeft voorlopig geen eremetaal voor Nederland opgeleverd. Het team van stuurvoruw Annelies Thies kwam met de vierde plaats nog het dichtst bij een medaille.

Thies, Annemiek Bes en Petronella de Jong finishten in de laatste race in de ynglingklasse als tweede, maar slaagde er niet in de Deense boot bij te halen.

In de 470-klasse moesten Lisa Westerhof en Margriet Matthijsse genoegen nemen met de vijftiende plaats in hun laatste race, waarmee ze eindigden op een zeer teleurstellende negende plaats in het eindklassement.

De broers Sven en Kalle Coster sloten hun laatste race af met de zesde plaats, dezelfde plaats die ze in het algemeen klassement van de 470-klasse bezetten.

Finn-zeiler Jaap Zielhuis werd twaalfde in de laatste race en bleef in het algemeen klassement steken op de negentiende plaats.

Voor de zeilers in de mistral-, star- en tornadoklasse is het toernooi nog niet afgelopen.   

http://www.nos.nl/os2004/nieuwsoverzicht/index.html
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!

Offline Nostradamus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Never say more than is necessary
Re: Het Olympisch Dagblad
« Reactie #23 Gepost op: 21-08-2004, 18:25:50 »
Dressuurploeg valt buiten de prijzen  21-08-'04   
     
   
De Nederlandse dressuurploeg is in de landenwedstrijd als vierde geëindigd. De equipe moest Amerika net voor laten. Het goud was voor favoriet Duitsland, Spanje pakte het zilver.                     
 
Het uitvallen van Edward Gal, vlak voor de Spelen, bleek van grote invloed. Anky van Grunsven, die met Salinero een goede kür reed: "Ontzettend jammer. Als Edward erbij is, ga je voor een medaille. Maar ja, als, als, als...".                   
                                       
Van Grunsven over Salinero: "Ik had mijn handen vol aan 'm. Hij was echt bang. Dat zijn dingen waar je in de bak niks meer aan kunt doen. Hij draaide een keer heel snel weg, dat kost punten. Maar ja, hij is jong en onervaren.     
 

Nederlandse volleyballers uitgeschakeld  21-08-'04   
     
   
De Nederlandse heren hebben zich niet weten te plaatsen voor de kwartfinales. Tegen Italië werd kansloos verloren met 0-3 (19-25,21-25,20-25), waardoor zelfs elke theoretische kans op een plaatsje in de volgende ronde werd verspeeld.

Op de zege van de Italianen viel weinig af te dingen. Oranje wist hen geen enkel ogenblik het vuur na aan de schenen te leggen. In de laatste set kwam Nederland nog van 9-16 tot 17-19, maar verder liet Italië het niet komen.

Het toernooi is nog niet helemaal voorbij voor Nederland. Maandag speelt de ploeg van bondscoach Bert Goedkoop nog tegen Australië.

Zevenkampster Ruckstuhl zakt ver terug  21-08-'04   
     
   
Karin Ruckstuhl is op de zevenkamp ver weggezakt. Onze landgenote - na vier onderdelen verrassend derde - stelde op het verspringen teleur met een afstand van 5,90 meter.

Ruckstuhl haalde die afstand bij haar eerste sprong, maar die liet ze volgen door twee ongeldige pogingen, waardoor ze haar favoriete onderdeel slechts als 24ste afsloot.

Met het speerwerpen en de 800 meter nog voor de boeg, zeker niet haar beste nummers, kan Ruckstuhl een hoge notering waarschijnlijk vergeten.

Carolina Kluft heeft het goud voor het grijpen. De Zweedse sprong 6,78 meter en bouwde haar voorsprong uit tot 329 punten. 

Boogschutters stranden in kwartfinales  21-08-'04   
     
   
De Nederlandse handboogschutters zijn er niet in geslaagd de halve finales van het olympisch landentoernooi te bereiken.  Het trio bestaande uit Wietse van Alten, Pieter Custers en Ron van der Hoff verloor nipt van Zuid-Korea: 249-250.

Eerder op de dag werd er wel gewonnen van Mexico.
 

Britse roeiers winnen thriller  21-08-'04   
     
   
Groot-Brittannië heeft de olympische titel in de vier-zonder geprolongeerd. Matthew Pinsent, James Cracknell, Steve Williams en Ed Coode hielden in een ongekend spannende race wereldkampioen Canada van zich af. Italië eindigde als derde.

Halverwege de race leken de Canadezen weg te lopen van de Britten, maar door een ijzersterke eindsprint finishte de de boot van Pinsent cs met een miniem verschil voor het geslagen Canada.

Voor Pinsent is het de vierde gouden medaille op evenzoveel Spelen. Met zijn prestatie treedt hij in de voetsporen van zijn illustere landgenoot Steven Redgrave, die vijf keer goud won. 

http://www.nos.nl/os2004/nieuwsoverzicht/index.html
Never interrupt your opponent while he is making a mistake.. You're now making one!