Auteur Topic: Serieuze Valentijns Vraagstukken  (gelezen 6580 keer)

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Gepost op: 2-02-2005, 20:47:08 »
Heb jij een dilemma, een lastige situatie, deel het met ons ::jaja::


Ik vroeg me ook eik even het volgende af: Een valentijnskaartje kan je anoniem sturen, tenminste dat wordt veel gedaan. Waarom is dat eigenlijk? Als je iemand echt je liefde wilt verklaren zal je toch echt moeten zeggen wie je ben, wil je dat niet dan kom je toch geen steek verder?
Help me out here please?  ::joehoe::
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #1 Gepost op: 2-02-2005, 20:50:19 »
Ik vroeg me ook eik even het volgende af: Een valentijnskaartje kan je anoniem sturen, tenminste dat wordt veel gedaan. Waarom is dat eigenlijk? Als je iemand echt je liefde wilt verklaren zal je toch echt moeten zeggen wie je ben, wil je dat niet dan kom je toch geen steek verder?
Help me out here please?  ::joehoe::
Is het niet het idee dat als diegene jouw ook leuk vind dan ook reactie teruggeeft zonder zeker te weten dat het van jouw komt?
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #2 Gepost op: 2-02-2005, 20:57:57 »
Maar dat weet je dan nooit van elkaar :-\\ Dus A stuurt kaartje naar B en toevallig stuurt B  ook kaartje naar A maar ze weten allebei niet van wie het kaartje komt. Ze willen allebei anoniem. Er komt dan toch een dag dat je moet gaan opbiechten. Eigenlijk gelul dus want het gehele proces duurt alleen maar erg lang.

Zeg het vooral als ik iets zeg wat niet klopt ::tandpastasmiley::
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #3 Gepost op: 2-02-2005, 21:01:20 »
* doet net of ie er verstand van heeft...

Misschien moet je dan wel niet helemaal anoniem versturen, maar een zeer cryptische hint die alleen die persoon snapt...
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #4 Gepost op: 2-02-2005, 21:05:51 »
* doet net of ie er verstand van heeft...

Misschien moet je dan wel niet helemaal anoniem versturen, maar een zeer cryptische hint die alleen die persoon snapt...
Hehe ja dat heb ik ook een keer gedaan toen ik nog jong en onbezonnen was, hééééél lang geleden
Maar dat werkt natuurlijk ook niet want dan valt de hele point van anonimiteit weg. Of je zegt wie je ben, of je doet het niet. Ik ben er nog steeds niet uit.
Wie legt het me uit?
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #5 Gepost op: 2-02-2005, 21:08:49 »
Dorine: Speciaal voor jou het antwoord!

Wat is Valentijnsdag?
Hoe is het eigenlijk begonnen, dat gebruik om een geliefde een attentie te sturen op 14 februari?
En waarom hoort dat eigenlijk anoniem te gebeuren?
Geschiedenis

Over de oorsprong van Valentijnsdag doen een aantal verschillende verhalen de ronde.
In de meeste gevallen wordt de oorsprong gezocht in het oude Rome.
14 Februari was de dag van de Godin Juno.
Zij was de koningin van alle goden en godinnen en de beschermheilige van vrouwen en het huwelijk.
Op het festival dat een dag na haar feest begon, werden Romeinse jongens en meisjes door middel van een soort loting samengebracht. Dit festival zou de voorloper zijn van het latere Valentijnsfeest.

Een andere legende verhaalt van de Romeinse priester Valentijn, die in het geheim huwelijken voltrok in een tijd dat het voor soldaten verboden was om te trouwen.
Deze priester werd gevangengezet en overleed.
Hij werd begraven op 14 februari 270 V.C.


Een andere christelijke priester werd vervolgd, gevangen genomen en gemarteld vanwege zijn geloof.
Ondanks de martelingen genas hij de dochter van zijn bewaker van blindheid.
Op 14 februari werd hij onthoofd.
Die ochtend stuurde hij het meisje nog een liefdesbriefje dat hij ondertekende met 'jouw Valentijn'.

In Rome werd bovendien op 14 februari een vruchtbaarheidsfeest gevierd in de grotten waar Romulus en Remus, de stichters van de stad, opgevoed waren door de wolven.
Ook dat kan de oorsprong zijn geweest voor de traditie van Valentijnsdag, omdat het een groot feest van liefde en vruchtbaarheid was.
Nog een uitleg voor het ontstaan van de traditie hangt nauw samen met vruchtbaarheid.


In 1381 werd reeds neergeschreven dat 14 februari de dag was dat de vogels begonnen met paren.
Ook bij mensen zou de  'paringsdrang' op die dag de kop op steken.

De bijnaam 'Valentines' voor liefdesbrieven komt van een Franse graaf.
Hij werd in het begin van de vijftiende eeuw gevangen genomen door de Engelsen en vastgezet in de 'Tower of London'.
Hij schreef zijn vrouw liefdesgedichten en -brieven, die hij 'Valentines' noemde.

Duidelijk is in ieder geval dat één van bovenstaande personen de echte Sint Valentijn of Valentinus moet zijn geweest en dat 14 februari een speciale dag is voor geliefden.



Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #6 Gepost op: 2-02-2005, 21:09:46 »
Hehe ja dat heb ik ook een keer gedaan toen ik nog jong en onbezonnen was, hééééél lang geleden
* checkt leeftijd van Dorine...
Oe, hoe oud moet ik dan wel niet zijn... :P

Maar ik geloof dat ik je nie ga kunnen helpen... ::)


[edit] En dat hoeft zo te zien ook niet meer... ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #7 Gepost op: 2-02-2005, 21:11:36 »
En nog een over valentijn! die alles verteld denk ik!:

Sint-Valentijn

Tot aan de hervorming van de heiligenkalender van de rooms-katholieke kerk in 1969 kon op 14 februari Sint-Valentijn vereerd worden. Daarna is deze heilige van de kalender afgevoerd.

14 februari gold als de dag waarop in de derde eeuw twee heiligen met dezelfde naam Valentinus om hun geloof gedood waren en daarom op deze dag vereerd werden. De een was priester in Rome, de ander bisschop van Terni. Niet uitgesloten is dat het toch een en dezelfde heilige betreft.

Uit wat er over hun leven bekend is, valt geen enkel aanknopingspunt te vinden met de gebruiken van Valentijnsdag.

Om in die achteraf geconstateerde leemte te voorzien is rond het midden van de twinigste eeuw, waarschijnlijk vanuit de bloemenbranche, de ‘oude legende van broeder Valentijn’ bedacht. In kranteberichten wordt deze ‘legende’ regelmatig met allerlei variaties doorverteld. Valentijn zou in ‘de middeleeuwen’ monnik zijn geweest van een Italiaans klooster. Stelletjes die hem bezochten, schonk hij geluksbloemen, die hij kweekte in zijn kloostertuin.

Engeland en Amerika
De oudste verwijzingen naar wat nu Valentijnsdag heet dateren uit Engeland uit de vijftiende eeuw. Geliefden uit gegoede kring noemden elkaar ‘valentine’ of schonken elkaar een ‘valentine’, een soms kostbaar cadeau. In de jaren 1660 noemt Samuel Pepys het gebruik enkele malen in zijn dagboek. Vanaf de tweede helft van de achttiende eeuw gaan verliefden elkaar op Valentijnsdag zelfgemaakte kaarten sturen met een kort liefdesgedicht. Vooral in de tweede helft van de negentiende eeuw waren deze kaarten, in Engeland en ook in Amerika, buitengewoon populair. In de twintigste eeuw ondervindt de Valentijnskaart in toenemende mate concurrentie van de kaarten verstuurd met Kerstmis. Niettemin werd in Amerika in 1995 een miljard Valentijnskaarten verstuurd naar, in volgorde van belangrijkheid, leraren, kinderen, moeders, echtgenotes en geliefden.

Nederland
Eind jaren veertig ging het in Nederland goed met de export van bloemen, maar stagneerde de binnenlandse vraag. Om daar wat aan te doen werd in 1949 door een kort tevoren uit Amerika teruggekeerd bestuurslid van de Vereniging De Nederlandse Bloemisterij voorgesteld om ook in Nederland Valentijnsdag of ‘bloemendag’ in te voeren. Dit te meer, omdat juist tegen Valentijnsdag grote hoeveelheden bloemen naar Amerika en elders werden uitgevoerd.

Om bekendheid te geven aan de nieuwe feestdag reikte de vereniging, omgeven met de nodige publiciteit, aan mensen die zich voor hun omgeving, vaak zonder op te vallen, verdienstelijk hadden gemaakt een ‘nationaal Valentijnhuldeblijk’ uit, in de vorm van een bloemenmand of een taart. Deze werden soms overhandigd door ‘broeder Valentijn’ in persoon. Via de kranten werd men aangespoord gegadigden voor deze huldiging op te geven. Een commercieel initiatief kreeg op deze manier een ideëel karakter. Gehoopt werd uiteraard dat men dit voorbeeld in eigen kring zou navolgen.

Hoewel het beeld bestaat dat de viering van Valentijnsdag in Nederland niet veel voorstelt, bleek uit een in 1996 door het bureau Trendbox gehouden representatieve steekproef onder vijfhonderd Nederlanders dat ruim de helft van de ondervraagden wel eens een Valentijnskaart of -cadeau had gekregen. Hun aandeel was het hoogst in de categorie van 16 tot 24-jarigen en in de grote steden was het gebruik beter bekend dan op het platteland. Het zijn mogelijk vooral meisjes op middelbare scholen die Valentijnskaarten sturen. Deze kaarten worden nu al in de miljoenen verstuurd, al is dat maar een fractie van het aantal verzonden kerstkaarten. De laatste tijd raakt ook het plaatsen van kleine Valentijnsadvertenties in zwang en kunnen via het internet Valentijnswensen worden verstuurd. De Horeca biedt Valentijnsdiners aan en soms worden, bijvoorbeeld voor alleenstaanden, Valentijnsfeesten georganiseerd.

Zoals te verwachten is bij de overname van een ‘vreemd’ gebruik, heeft Valentijnsdag zich, vergeleken met de oorspronkelijk viering in de Angelsaksische landen, aangepast aan de Nederlandse situatie. Voor de invoering van Valentijnsdag in Finland is op hetzelfde proces gewezen.

In Nederland had Valentijnsdag aanvankelijk vooral het karakter van een ‘Dag der Vriendschap’, een dag voor het uiten van gevoelens van respect en waardering. Bijzondere mensen of hele groepen, zoals de wegenwacht en reddingwerkers, werden voor hun belangeloze inzet met een bloemetje bedankt. De landelijke organisatie maakte hierbij steeds meer plaats voor lokale of particuliere initiatieven. Het beroep op de (vaag Italiaanse, in ieder geval Europese) figuur van ‘broeder Valentijn’ en de gepropageerde ideële achtergrond lijken gevoelens van weerzin tegen een ‘gekunstelde’ invoering van een ‘commerciëel’ of ‘Amerikaans’ feest, al werden en worden die wel geuit, enigszins de wind uit de zeilen te hebben genomen.


Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #8 Gepost op: 3-02-2005, 09:00:14 »
* checkt leeftijd van Dorine...
Oe, hoe oud moet ik dan wel niet zijn... :P

Ja stokoud he jij ;D

Heey Gukkie, dank je wel ::ok::
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #9 Gepost op: 3-02-2005, 19:11:39 »
Ja stokoud he jij ;D
::wandelstok:: :P
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #10 Gepost op: 7-02-2005, 15:07:21 »
Wat een lappen tekst, een wijsman zei ooit: 'Ik ben Mulisch niet' 

Mijn valentijnsvraagstuk:

Waarom al die roze rode bende, welke idioot heeft die nare kleuren bedacht?

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #11 Gepost op: 7-02-2005, 16:25:37 »
"Rood is de kleur van de liefde"
"Door een roze bril"
Mijn prinsje is chriz!!

Stamgast

  • Gast
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #12 Gepost op: 8-02-2005, 11:32:56 »
"Rood is de kleur van de liefde"
"Door een roze bril"

Bij de liefde horen hartjes, en als ik de anatomie-lessen nog goed weet te plaatsen, klopt de kleur met ons kloppend orgaan(Sorry, foute woordkeus, wordt ws. verkeerd uitgelegd ( ::trots::) ) tikkende centrale spier (da's hoop ik beter). Verder worden ook rozen geassocieërd met een liefdesbetuiging, en dan met name de rode variant. En niet te vergeten de blozende wangen...

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #13 Gepost op: 8-02-2005, 12:12:00 »
tikkende centrale spier (da's hoop ik beter).
das veel beter ja... ::)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Serieuze Valentijns Vraagstukken
« Reactie #14 Gepost op: 9-02-2005, 22:15:10 »
als het dan toch zo plastisch moet: het is een pompende centrale spier.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw