Auteur Topic: Mappa Mondo  (gelezen 4342 keer)

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Mappa Mondo
« Gepost op: 13-01-2006, 16:27:17 »
Mappa Mondo?

De Hoteliers van Hotel Big Brother gaan in acht weken tijd zoveel mogelijk geld ophalen voor Mappa Mondo. Maar wat is Mappa Mondo precies?
In 1997 start het Nederlandse Rode Kruis haar eerste Mappa Mondohuis. De deuren gaan open voor kinderen tot 18 jaar met een ernstige ziekte. Voor hen is het een gezinsvervangend of tweede thuis. Al snel blijkt de noodzaak van Mappa Mondo en worden er plannen gemaakt voor meerdere locaties. Naast Wezep en Rijswijk komt nu ook in Waalre een Mappa Mondohuis. Nadat de Hoteliers genoeg geld verzameld hebben voor de verbouwing, kunnen hier zo’n dertig kinderen per jaar terecht. Financiële hulp is hard nodig, want het huis in Waalre is van groot belang. Voor kinderen en ouders uit het zuiden is de afstand tot de bestaande huizen namelijk te groot.

Kind zijn

Letterlijk vertaald betekent Mappa Mondo ‘wereldkaart’. Die naam is wel heel toepasselijk, want voor de kinderen die in het huis leven is Mappa Mondo hun wereld.
Kinderen met bijvoorbeeld leukemie of aids worden hier met de grootst mogelijke zorg omringd. Sommigen van hen blijven alleen slapen, anderen komen alleen overdag, of beide. Als het ondanks de ziekte mogelijk is, gaan de kinderen naar school, spelen ze buiten en krijgen ze bezoek van familie en vriendjes. Want naast de verplichte medische en verpleegkundige begeleiding hebben de kinderen behoefte aan warmte, tijd en aandacht net als ieder ander kind. En dat krijgen ze, want naast ziek, zijn ze bovenal kind!

Draag ook je steentje bij

Door de jaren heen is gebleken dat Mappa Mondo een geweldig initiatief is. Maar het kost ook enorm veel geld. Niet alleen voor het huis en de inrichting maar vooral ook om het huis draaiende te houden. Wilt u net als de BN’ers helpen? Inspireer hen dan door ideeën in te sturen, of kom een bijdrage langsbrengen bij Hotel Big Brother!


Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Mappa Mondo
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2006, 16:30:38 »
"Een kind hoort te leven"

In een Mappa Mondohuis wonen of logeren in totaal acht kinderen met uiteenlopende ziektes. Zij kunnen om diverse redenen niet altijd thuis zijn. Hier krijgen ze veel aandacht én is er naast de zorgen een hoop gezelligheid: “We zijn net een groot gezin.” Hotel Big Brother zamelt geld in voor de realisatie van het derde Mappa Mondohuis in Waalre (Noord-Brabant). De internetredactie liep alvast een dagje mee in Rijswijk.



Het Mappa Mondohuis in Rijswijk

Vandaag is het een doordeweekse dag. Het is minder druk dan in het weekend, want dan komen de meeste logés. Kinderen tot achttien jaar kunnen in het Mappa Mondohuis
terecht. Sommige van hen hebben een levensbedreigende ziekte en sterven soms aan de gevolgen. “Daar wen je nooit aan”, zegt Franca van Bakel, locatiemanager van Mappa Mondo Haaglanden. “Een kind hoort te leven.” Andere kinderen zijn chronisch ziek.



Vandaag is onder andere Malou aanwezig, een zesjarig vrolijk meisje met het Syndroom van Down. In de speelhoek kauwt ze actief op een boterham van kunststof. Als we een foto van haar maken, zegt ze “Kijken!” en staart ze nieuwsgierig naar zichzelf op de digitale camera.



Franca van Bakel, locatiemanager Mappa Mondo Haaglanden

Net een groot gezin

Franca van Bakel benadrukt hoe gezellig het kan zijn.
“Het is hier eigenlijk heel gewoon.” Ze legt uit dat het om het welzijn van de kinderen gaat, en dat ook hier in het dagelijks leven wordt gepraat over wat ze willen worden of binnenkort gaan doen. “Er komen hier zieke kinderen over de vloer, maar ook broertjes en zusjes die met hen spelen. Sommige ouders komen dagelijks binnenlopen. Mappa Mondo heeft een laagdrempelige sfeer. We zijn net een groot gezin.”



Kamail, ruim 1 jaar

Pret met politiewagen
Verpleegkundige Jolien vertelt over de uitjes die ze wel eens met de kinderen maken. Ze moet lachen als ze zegt: “Bij die keer met het zeilen waren sommigen zo superactief dat we bang waren dat ze overboord gingen!” De vele vrijwilligers dragen sowieso hun steentje bij aan leuke momenten. Soms komt hun beroep ook mooi van pas. “Wat vrijwilligers werken bij de politie, die kwamen met een politiewagen voorrijden en namen de kinderen mee. Voor sommigen is dat echt een hoogtepunt.”
Foto's zeiltocht

Een moeder vertelt
 
Natasja heeft haar dochtertje Britt van tien maanden op schoot. Deze lacht af en toe lief naar haar. Natasja is blij met het Mappa Mondohuis. Elke avond brengt ze haar dochtertje er naartoe. Britt heeft het zeldzame Syndroom van Edward, een dodelijke afwijking aan de chromosomen. “De verzorging van Britt is erg intensief, vaak word ik moe en kribbig als ik weinig slaap. We willen nog zoveel mogelijk van haar genieten, dus is ze overdag thuis. Ik heb ook nog een zoon die ik aandacht wil geven. Omdat Britt altijd in het Mappa Mondohuis terecht kan, ben ik een stuk rustiger.”



Natasja en Britt.

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Mappa Mondo
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2006, 16:31:36 »
Elke ouder wil snel bij z’n kind zijn

“Eigenlijk zouden er meer huizen moeten zijn. Elke ouder wil snel bij z’n eigen kind kunnen komen. Had dit huis niet bestaan, dan had ik niet geweten hoe ik het allemaal had moeten regelen. Alle zieke kinderen hebben recht op goede zorg.”



Vrijwilligster Sabrina is publiek bij de dansende Malou en Nijntje

Rondleiding

Kleine Malou leidt de gasten graag rond. Samen met Sabrina, een jonge vrijwilliger die hier sinds een maandje werkt, toont ze de slaapkamers van de kinderen. De logeerruimtes van de vrijwilligers worden niet overgeslagen: soms overnachten deze hier wel een week. Sabrina zegt: “Ik kan je alles over crèmes vertellen, want ik kom uit de parfumerie.” Maar liever wilde ze wat ervaring opdoen in de zorg. Thuis doet ze nu een studie om zowel jongeren als ouderen te kunnen bijstaan. Bij Malou gaat haar dat in ieder geval goed af.



Malou (6) babbelt met de cameramensen van Hotel Big Brother.