Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 163897 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #460 Gepost op: 9-02-2013, 14:46:50 »

Waarom zou je dat doen tov Willem?
*Willem brengt ook geen respect op voor jouw standpunten wanneer hij het er niet mee eens is.
*Jullie meningen liggen voor zover jullie dit weten te ver uit elkaar
*Willem zijn standpunt lijkt indoctrinerend. Het is het enige juiste.

Waarom doe je dat niet tov mij?
*Ik laat blijken dat ik jouw mening en standpunt ook respecteer en mee wil denken vanuit jouw oogpunt.
*Ik laat blijken dat we ondanks verschillen ook overeenkomsten hebben
*Ik durf mijn eigen standpunt in twijfel te trekken omdat ik weet dat ik niet alles weet/kan weten.

Ik hoop dat beiden bereid zijn water bij de wijn te doen, te zoeken naar overeenkomsten en niet naar verschillen, want ik zie wel degelijk sterke punten en argumenten in het verhaal van Willem en als je deze met andere ogen zou lezen denk ik dat je die er ook uit kunt halen.

P.s.: Mocht dit misschien door deze post niet tot uiting worden gebracht. Ik heb wel degelijk respect voor jullie beiden!



Ik wil ook zeker niet respectloos zijn tegenover Willem. Wat dat betreft ben ik altijd fan van deze uitspraak:

"ik verafschuw je mening, maar ik zal me doodvechten dat je hem uiten mag"

maar ik denk dat je drie punten hebt met wat je schrijft. We zitten zo ver uit elkaar,het lijkt bijna zinloos om door te praten.

Jouw verhaal zag ik meer als een uitgebreide beschrijving van denken en bedenken. Vooral je laatste nuancerende regels (iets in de trant van: je gedraagt je niet altijd een 4, in sommige situaties zul je tot fase 6 zijn gekomen vond ik daardoor weer herkenbaar.


Waarom een mens superieur is aan een dier vind ik heel lastig om uit te leggen HDD.
Ik ben al twee keer aan het typen geslagen waarbij als ik daarbij het woord dier door een bepaald mensenras zou veranderen ik meteen opgepakt zou kunnen worden. Dat is ook het lastige van het woord "superieur".

Maar goed waarom is een mens superieur aan een dier is omdat de mens de dieren kan inzetten voor zijn voedselproductie en andersom geldt dat niet. De mens kan dat door de verder gevormde technologie, intelligentie en capaciteiten die dieren niet hebben.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #461 Gepost op: 9-02-2013, 15:45:37 »
Intelligentie, dankjewel Lukie, dat zocht ik denk ik. Ik was ook al aan het proberen te schrijven waarom ik vind dat een mens meer waard is dan een dier (niet superieur, maar ik vind het meer van belang om een mensenleven te redden dan een dierenleven). En ik dacht eerst aan 'omdat een mens kan denken' maar toen bedacht ik me dat dieren dat ook kunnen. Het mensenras is intelligenter dan welk dierenras dan ook, wij kunnen onze hersenen inzetten voor het ontwikkelen van zaken, wij leren makkelijker en wij kennen zaken als mededogen, schuldgevoel, beschaving, etc.

Ik kan me een discussie tussen Dwaas en Lukie herinneren die hier ook over ging, en ik weet nog hoe moeilijk het was voor Lukie om zijn standpunt duidelijk te maken, en ik kon hem daar toen ook al niet bij helpen. Het is gewoon een overtuiging in mij, waardoor ik het belangrijker vind om bijv geld te geven aan een goed doel voor mensen dan aan Wakker Dier. Nee, wij mogen dieren niet misbruiken, maar ja, wij mogen dieren wel gebruiken als voedselbron, als we er maar zorg voor dragen dat dieren een zo waardig mogelijk bestaan hebben tot die tijd.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #462 Gepost op: 9-02-2013, 15:50:34 »
:) die discussie met de dwaas die was ook boeiend ja.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #463 Gepost op: 9-02-2013, 17:04:25 »
Ik zou zeggen dat dat afhangt van de maatstaven die de aanhanger van deze filosofie als uitgangspunt neemt.
Deze redenen zouden van belang zijn, omdat het alleen naar al de mogelijkheid van het opeten van de ander kan leiden. Je kan wel zeggen dat de rups superieur is, en daarom de mens op mag eten; maar dat is niet heel erg boeiend. tenminste niet in de huidige stand van ontwikkeling van de rups.
dat is toc puur afhankelijk van je uitgangspunten.

Samenvattend zou ik zeggen dat het meer om uitgangspunten gaat dan uitkomst.

Absoluut, zonder meer.

Het lijkt me zodoende veeeel interessanter om te kijken wat achterliggende gedachten zijn dan daadwerkelijk te stellen OF een mens superieur is aan dieren.
Want dan krijg je eeuwig welles/nietes, waarbij beide partijen gelijk hebben doordat ze verschillende definities hanteren ;)


--

Waarom een mens superieur is aan een dier vind ik heel lastig om uit te leggen HDD.
Ik ben al twee keer aan het typen geslagen waarbij als ik daarbij het woord dier door een bepaald mensenras zou veranderen ik meteen opgepakt zou kunnen worden. Dat is ook het lastige van het woord "superieur".

Maar goed waarom is een mens superieur aan een dier is omdat de mens de dieren kan inzetten voor zijn voedselproductie en andersom geldt dat niet. De mens kan dat door de verder gevormde technologie, intelligentie en capaciteiten die dieren niet hebben.

Ja, de makkelijke vragen stel ik wel in de relaxhoek ::)

Okay, dus de mogelijkheid dus een andere groep in te zetten voor voedselproductie maakt de andere groep ondergeschikt [om even het eveneens gecontamineerde woord 'inferieur' te omzeilen].
Technologie en dergelijke vormen componenten die deze mogelijkheid bewerkstelligen.

Dat klinkt als een vrij.. doelgericht proces.
Volgens mij komt dit in de dieren- en plantenwereld vrij zelden voor.

In mijn geheugen gravend zijn er enkele uitzonderingen:
- Mieren die een bepaald soort larven opvoeden om vervolgens op te eten - betekend dit dat de mieren superieur/bovengeschikt aan de larven zijn?
- Kolibri's die slechts op bepaalde momenten bij bloemen nectar kunnen slurpen, en zodoende zijn 'afgericht' door de bloemen. Hier gaat het niet om het inzetten van een andere groep voor voedsel maar voortplanting. Zijn deze bloemen bovengeschikt aan kolobri's?


-> Het gros van de dieren/planten zullen daarentegen niet anderen inzetten voor voedselproductie, of worden ingezet.

Betekent dit dat geen daarvan boven/ondergeschikt zijn?

--


Intelligentie, dankjewel Lukie, dat zocht ik denk ik. Ik was ook al aan het proberen te schrijven waarom ik vind dat een mens meer waard is dan een dier (niet superieur, maar ik vind het meer van belang om een mensenleven te redden dan een dierenleven). En ik dacht eerst aan 'omdat een mens kan denken' maar toen bedacht ik me dat dieren dat ook kunnen. Het mensenras is intelligenter dan welk dierenras dan ook, wij kunnen onze hersenen inzetten voor het ontwikkelen van zaken, wij leren makkelijker en wij kennen zaken als mededogen, schuldgevoel, beschaving, etc.

Mhm, intelligentie.
Misschien in plaats van superieur of bovengeschikt moeten we naar 'meerwaardig' - alsin welk leven als meer waard wordt geacht?

Dus als ik je goed lees zijn mensen meerwaardig door hun intelligentie. Zijn hier nog andere componenten, of is er een direct verband/relatie tussen intelligentie en meerwaarde?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #464 Gepost op: 9-02-2013, 17:16:36 »
Bij intellegentie, heb ik een vervolg vraag. De ene mens is intelligenter dan de andere. Geldt hetzelfde principe dan ook?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #465 Gepost op: 9-02-2013, 17:18:26 »
Nee, dat beschreef ik dus al in een vorige post. Als je in plaats van een dier een mensenras invult volgt er (terecht) direct een strafproces.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #466 Gepost op: 9-02-2013, 17:31:11 »
oh sorrie, ik dacht je mensenras invulde, en dat je dat niet zou moeten willen omdat je dan aan een hele groep een mate van intelligentie zou toekennen.

Dan een andere vraag. Als we mensen buiten beschouwing laten, is er ook een onderscheid tussen de dieren? Is er iets wat het ene dier meerwaardig maakt dan de ander?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #467 Gepost op: 9-02-2013, 17:36:18 »
Nee vind ik niet echt.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #468 Gepost op: 9-02-2013, 17:41:36 »
Maar we kunnen toch zeggen dat bepaalde dieren intelligenter zijn dan andere dieren?
Waar zit het dan in dat dat onderscheid wel geldt tussen mensen en dieren en niet tussen andere levende wezens onderling?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #469 Gepost op: 9-02-2013, 17:50:46 »
als ik dat onder woorden kon brengen :(
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #470 Gepost op: 9-02-2013, 21:33:40 »
Bedankt voor het compliment. Ik ben dus niet dom, maar ik heb alleen geen verantwoordelijkheidsgevoel. Tis een wonder dat ze me een basisschool laten leiden.  

Je capaciteiten gebruiken om met (jonge) mensen om te kunnen gaan, is nog niet hetzelfde als je verantwoordelijk voelen voor anderen die je niet als gelijkwaardig beschouwt.

Je hebt kennelijk ook les miserables gezien? 
Nee, nog niet gezien. Ik ben wel veel met geschiedenis bezig geweest.

En dit is jouw mening, geen feit
En het is ook maar een mening dat een Afrikaan een ander is. 200 Jaar geleden was dat geen feit, of in ieder geval de mening was dat niet zo was. Kom niet af met meningen, want meningen zijn subjectief. Is het een mening dat de maan rondvormig is, of kun je de mening hebben dat het een platte schijf is? Ja, ik weet het, de wetenschap heeft het van alle kanten bekeken. Maar er zijn ook dierenpsychologen die uitgebreid onderzoek doen naar de psyche van dieren en tot de conclusie komen dat een dier ook een persoonlijkheid is. En wat zijn we meer dan een dier met persoonlijkheid?

De ontwikkeling is nog nooit zo snel gegaan als in de laatste 100 jaar, wat bedoel je nu ? 
Kijk eens naar de communicatiemiddelen, de ruimtevaart, de bouw, de mogelijkheden in de agrarische sector. Geen ontwikkeling ????

Ik heb het niet over technisch, maar over geestelijk, bewustzijn naar een ander toe. Of vind je dat atoombommen maken en die ook gebruiken ook ontwikkeling van bewustzijn? Vind je clusterbommen maken ook een ontwikkeling van bewustzijn? Heel technisch, maar ook heel egoïstisch.  Dat soort ontwikkeling bedoel ik. Willen dat het voor iedereen beter wordt, en niet alleen voor je zelf. Dat noem ik ontwikkeling. Daarover kunnen we natuurlijk van mening verschillen.

 En dit hele stuk vind ik heel erg onwaar. Ik voel me vrij in mijn keuzes. Ik kies vlees, niet vanwege de wetenschap, nee omdat ik het lekker vind.
En dus ben je gevangen in je smaakpapillen die je laat voorgaan op bewustzijn. Smaak is overigens een geprogrammeerd iets. Bijna ieder kind zal suiker lekker vinden. Maar ik ken kinderen die totaal zonder suiker zijn opgevoed. Die vinden suiker op latere leeftijd bijna altijd vies. Ik vond vlees vroeger ook lekker. Maar als ik het nu ruik vind ik het vies ruiken. Je hoeft niet te zeggen dat ik gestopt ben omdat ik het vies vond. Ik werd me alleen ineens bewust wat het was. Maar ik lustte het heel graag.  En ik kende geen andere vegetariër op dat moment,  dus mij is dat niet aangepraat, integendeel. Smaak is dus ook wel min of meer opgelegd. Alleen is dat in de eerste 3 jaar gebeurd waardoor je je dat niet herinnert. Het is je ook opgelegd omdat toenertijd de wetenschap dat dicteerde aan de ouders. En nog wel. Je bent dus niet zo vrij als je denkt. Heel veel is manipulatie.

Ik kies een zwart bankstel omdat het lekker zit. Mmm, als je blind bent, zou het dan veel uitmaken welke kleur het heeft?

Ik kies mijn werk, mijn vakantie, niet omdat de buren het willen (daar praat ik namelijk niet mee), omdat ik het zelf fijn vindt om dingen te bezoeken. Ik hou wel van een complottheorie op zijn tijd maar Willem je schiet hier in mijn ogen echt veel te ver door.

Wat is complot theorie? Waarom heb je dat idee? Omdat de wetenschap en regering je zegt dat complotten belachelijk zijn en dat dat soort dingen niet meer gebeuren, daarom kom je daar nu mee. Maar mensen blijven hetzelfde. Alleen noemen ze het nu anders. Nu noemen ze het "sensibiliseren". Alles in het kader van de economie. Brood eten is eigenlijk alleen een bijvoeding, maar voor de regering heet het dat je 5 tot 12 boterhammen moet eten. 2 is genoeg, keislecht om er zoveel te nemen. Werkt onder andere suikerziekte in de hand als je zoveel brood eet. Je moet 100 gram vlees eten en 3 glazen melk per dag. En op je 50e cholesterol pillen en suikerziek. Je hoeft maar 150 gram groente te eten en 3 stuks fruit, zeggen ze. Je moet 2400 calorieën op een dag binnen krijgen. Dat is geen eten meer, maar eten naar binnen werken waar de helft niet van verteert. En:"Mijn auto, mijn vrijheid." Een auto kost 1/5 van je inkomen. Dat is 1 werkdag per week. Lekkere vrijheid. Ik zeg niet dat ze het met opzet doen, want ook de regering werkt met mensen die ook gemanipuleerd worden. Pardon, gesensibiliseerd. Het draait gewoon om bewustzijn. Waar ben ik mee bezig? Wat doet dat? Dit is ook niet om dwars te liggen of om iemand iets te verwijten. Ik vraag alleen eens er over na te denken. Niet om daar een of andere strijd over te voeren.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #471 Gepost op: 9-02-2013, 21:42:45 »
Ik wil ook zeker niet respectloos zijn tegenover Willem. Wat dat betreft ben ik altijd fan van deze uitspraak:

"ik verafschuw je mening, maar ik zal me doodvechten dat je hem uiten mag"

maar ik denk dat je drie punten hebt met wat je schrijft. We zitten zo ver uit elkaar,het lijkt bijna zinloos om door te praten.

Jouw verhaal zag ik meer als een uitgebreide beschrijving van denken en bedenken. Vooral je laatste nuancerende regels (iets in de trant van: je gedraagt je niet altijd een 4, in sommige situaties zul je tot fase 6 zijn gekomen vond ik daardoor weer herkenbaar.


Waarom een mens superieur is aan een dier vind ik heel lastig om uit te leggen HDD.
Ik ben al twee keer aan het typen geslagen waarbij als ik daarbij het woord dier door een bepaald mensenras zou veranderen ik meteen opgepakt zou kunnen worden. Dat is ook het lastige van het woord "superieur".

Maar goed waarom is een mens superieur aan een dier is omdat de mens de dieren kan inzetten voor zijn voedselproductie en andersom geldt dat niet. De mens kan dat door de verder gevormde technologie, intelligentie en capaciteiten die dieren niet hebben.

Ja, die intelligentie die ze ook gebruiken om atoom- en clusterbommen te gebruiken. En zijn we dan ook superieur aan andere mensen die niet zo ver ontwikkeld zijn dan? Mensen die leven in de natuur, geen technologie hebben, en geen scholing en dus minder in staat om met mensen zoals wij te filosoferen? Zijn die mensen dan ook minder? Zijn wij superieur aan geestelijk gehandicapten omdat die niet de intelligentie en capaciteit hebben als wij hier op het forum? En kom niet weer af met dat ik geestelijk gehandicapten of natuur mensen niet moet of zo. Want jullie willen dat kennelijk mij in de mond leggen omdat jullie niet goed willen lezen wat de bedoeling van de vraag is of opmerking is. In plaats van te vragen wat ik bedoel wordt er gelijk een conclusie getrokken. Of willen jullie de bedoelingen niet begrijpen en is het makkelijker iemand afschuwelijk te noemen? Want dan hoef je niet na te denken over wat de bedoeling van de vraag of opmerking is. Het is maar een vraag, geen verwijt.

« Laatst bewerkt op: 9-02-2013, 22:00:35 door Willemtk »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #472 Gepost op: 9-02-2013, 21:58:23 »
Het is wat Go-Ahead zegt. Wij gaan elkaar nooit begrijpen.

Ik wens je alle goeds ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #473 Gepost op: 9-02-2013, 22:28:01 »
Het is wat Go-Ahead zegt. Wij gaan elkaar nooit begrijpen.

Ik wens je alle goeds ::ok::

Als we niet communiceren, als we het afsluiten, inderdaad, dan gaan we elkaar nooit begrijpen. Begrijpen kan alleen na een hele lange communicatie. Waarbij wellicht al eens een verkeerd begrepen zin uitmondt in het kwetsen van elkaar. Maar is dat een reden om te stoppen? Veel huwelijken gaan uiteen omdat mensen niet sterk genoeg zijn om elkaar te begrijpen. Door kwetsende opmerkingen die niet bedoeld zijn om iemand te pijnigen, maar gewoon kwetsen omdat ze niet begrepen zijn. Maar je moet je inderdaad wel durven openstellen voor dingen die je nog niet gehoord hebt en die je in eerste instantie niet begrijpt. dingen die confronterend zijn. Dat komt ook omdat mensen vast zitten in het idee goed en slecht. In plaats van: Ik heb iets niet begrepen, daardoor heb ik me vergist en lijden bij iemand veroorzaakt, willen ze het lijden ontkennen, want dat is toch slecht als je lijden veroorzaakt? Daar is op zich niets fout mee, ook al is dat jammer voor het slachtoffer. Wat wel jammer is om op de zelfde weg door te gaan. Daardoor ontwikkel je je niet als volledig wezen. Maatschappelijke ontwikkelingen, die iedereen begrijpt, zijn natuurlijk veel aantrekkelijker omdat je daarvoor geprezen wordt. Wat ik doe, dat is een gevecht tegen onbegrip. Maar dat was het ook voor de vakbonden die de rijke geeduceerde mensen van toen moesten zien te overtuigen dat werkers ook personen waren. Nu zijn we vergeleken met toen allemaal kapitalisten. Nu heb ik hetzelfde probleem als de vakbonden toen. Net zo min als de rijken van toen een stukje luxe wilden opgeven voor wezens die ze niet als personen beschouwden omdat ze niet rijk en ontwikkeld waren, zo is het nu ook hetzelfde probleem met de mens van nu die zoveel luxe heeft dat ie niet meer 14 uur 6 dagen in de week moet werken, te overtuigen een stukje gewoonte op te geven die men als lekker beschouwt. Omdat men het wezen van dat vlees niet als persoon kan erkennen. De rijke van 120 jaar geleden zag niet de persoonlijkheid in de werker. En nu ziet de westerse relatief rijke mens, ook de persoonlijkheid niet in het dier. Terwijl iedereen weet dat wij ook dieren zijn. Als die dieren geen persoon zijn, dan wij ook niet. De graad van (technische) ontwikkeling doet niet ter zake, want daar kijken we bij een geestelijk gehandicapte ook niet naar. En nee, ik vind een geestelijk gehandicapte niet minder omdat hij geen techniek kan leren. Voordat dat weer verkeerd opgevat wordt. Maar een dier is dan ook niet minder omdat hij geen techniek kan leren.

Quote Ghandi: "De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan."

Wel te rusten
« Laatst bewerkt op: 9-02-2013, 22:30:37 door Willemtk »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #474 Gepost op: 9-02-2013, 22:29:06 »
Het is wat Go-Ahead zegt. Wij gaan elkaar nooit begrijpen.

Ik wens je alle goeds ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #475 Gepost op: 9-02-2013, 22:37:58 »



Ja, dat er onwil is, dat was te denken. Geeft niet hoor. Jammer voor de dieren, de natuur, en ook nog een hoop andere mensen die geterroriseerd worden voor vleeseters gewoontes, maar ik hoop dat je via andere wegen je daar nog eens van bewust wordt. Misschien denk je dan zelfs  ::tandpastasmiley:: nog eens aan mij. Slaap wel

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #476 Gepost op: 9-02-2013, 22:39:22 »

Ja, dat er onwil is, dat was te denken. Geeft niet hoor. Jammer voor de dieren, de natuur, en ook nog een hoop andere mensen die geterroriseerd worden voor vleeseters gewoontes, maar ik hoop dat je via andere wegen je daar nog eens van bewust wordt. Misschien denk je dan zelfs  ::tandpastasmiley:: nog eens aan mij. Slaap wel
nodeloos provocerend

Het is wat Go-Ahead zegt. Wij gaan elkaar nooit begrijpen.

Ik wens je alle goeds ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Go_ahead

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #477 Gepost op: 9-02-2013, 22:39:50 »
Waar het verhaal van Willem eigenlijk op neer komt, is dat je de technische ontwikkelingen pas goed kan noemen als deze voor goede doeleinden gebruikt worden (dit betekent dat het voor iedereen (mens&natuur) goed moet zijn). Dat gebruiken van mensen of wetten pas goed zijn wanneer hierbij niemand (mens&natuur) geschaad wordt. Het is dus niet perse goed dat wij met brood ontbijten, Engelsen met bonen in tomatensaus, Amerikanen met Cornflakes, etc.. Het is niet perse goed dat wij in een stenen huis wonen, gas en licht gebruiken, want wie weet nou eigenlijk echt wat hier allemaal bij komt kijken en wat de precieze gevolgen zijn van jouw keuzes?!

Het enige wat Willem vraagt en daar sluit ik me volledig bij aan is dat we ons afvragen wat de automatismen die wij als mens ontwikkeld hebben eigenlijk wel recht doen aan iedereen. En als je alleen geeft om mensen, dan bedenk je je of hetgeen jij doet tegemoet komt aan alle mensen (rijk, arm, dichtbij, ver weg, groot of klein, wit of zwart). Als je alleen geeft om je eigen omgeving of al je keuzes daar tegemoet aan komen (vrienden en familie, buren, collega's, medestudenten, etc.). Als je alleen geeft om..., .... etc. etc. etc.

OT: Ons afvragen of eigenlijk alles wat wetenschappers, voedseldeskundigen over voedsel beweren wel kan kloppen als je het tegen elkaar afzet?! En ons afvragen of hetgeen wat wij eten niet ten koste gaat van anderen (mens&natuur)?!

Ik ben best bereid om dit af te vragen. Ik weet niet hoe het met jou zit en dat moet je vooral zelf bepalen maar dat is wat Willem wil bereiken!
« Laatst bewerkt op: 9-02-2013, 22:45:51 door Go_ahead »
Ananas

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #478 Gepost op: 9-02-2013, 22:41:56 »
man ik krijg zo'n zin in een worst van dit topic
heerlijk sappig vlees  ::fluit::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Willemtk

  • Forumlid
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #479 Gepost op: 9-02-2013, 22:42:17 »
Hoe zit het verder dan met deze zin: Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Is dat dan een holle frase, of doe je er ook iets mee Luk?