Auteur Topic: Vleeseter of vegetarisch?  (gelezen 163911 keer)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #520 Gepost op: 2-05-2017, 22:50:51 »
 ???

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #521 Gepost op: 2-05-2017, 22:57:40 »
Laatste keer dat ik in Rome was dacht ik daar heel anders over nadat ik voedselvergifteging had gehad van een stukje vlees ;D ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #522 Gepost op: 2-05-2017, 23:05:09 »
@ Moni  ik bedoel dat er altijd best hoog opgegeven wordt van het belang van mensen bewust laten worden van dingen. In mijn ervaring levert dat zelden resultaat op.
Ik bedoel hoe duidelijk kon je laten zien dat Trump een vrouwonvriendelijke eikel was en toch stemden ze op hem.
Hoeveel beelden van zielige varkentjes die geslacht worden moeten nog op tv? We eten ze nog steeds.
Iedereen weet dat sigaretten dodelijk zijn en toch worden ze nog dagelijks opgestoken.

@D*N  ai dan sla je inderdaad volgende keer wel een stukje vlees over en neem je sla ::)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #523 Gepost op: 2-05-2017, 23:32:24 »
De manier van bewustwording maakt natuurlijk ook uit. Het gaat ook om mensen aanzetten tot actie en niet elke manier is daarvoor even effectief. Er worden hele studies aan gewijd op welke manier je dingen moet communiceren zodat het mensen ook daadwerkelijk tot actie aanzet - er wordt natuurlijk genoeg gedaan wat helemaal niet blijkt te werken.

Maar ik heb het idee dat wel steeds meer mensen bezig zijn met minder vlees eten en milieuvriendelijk zijn enzo, wat toch komt doordat mensen zich er steeds meer van bewust zijn dat onze keuzes op dat gebied wat uitmaken. Bewustwording zelf is misschien vaak niet genoeg, maar het lijkt me wel een eerste stap zodat mensen in ieder geval de mogelijkheid hebben om een geïnformeerde keuze te maken.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #524 Gepost op: 3-05-2017, 00:22:26 »
bewustwording is echt overrated    ::lukie:: zegt lukie . vind je dat alleen of is het een mening, dat is wel hetzelfde, maar is dat ook zo met de enorme energie en of opwarmingsproblematiek. Vlees eten kóst werkelijk erg veel (ook het milieu lijdt er onder en niet weinig, dat weet je ook best.  maar ik vind dat een ieder vrij mag zijn iets overrated  te noemen. het ijs is bijna weg. ( Het bedrijfsleven  zie RTL Z +  zie nieuwere nieuwsberichten))  is zijn nu eens zelf naar de Noordpool gaan kijken. ook zij vonden het doorlopend overrated. maar ze gaan ook aktie onder nemen en neme het al serieuzer.
God zij dank zijn we vrij om anders te denken . ook overrated..  ...  vr. groet (gemeend ). ;)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #525 Gepost op: 3-05-2017, 07:10:31 »
@ Moni  ik bedoel dat er altijd best hoog opgegeven wordt van het belang van mensen bewust laten worden van dingen. In mijn ervaring levert dat zelden resultaat op.
Ik bedoel hoe duidelijk kon je laten zien dat Trump een vrouwonvriendelijke eikel was en toch stemden ze op hem.
Hoeveel beelden van zielige varkentjes die geslacht worden moeten nog op tv? We eten ze nog steeds.
Iedereen weet dat sigaretten dodelijk zijn en toch worden ze nog dagelijks opgestoken.

Mijn  ??? was ook meer bedoeld van, huh, heb ik iets gemist in het nieuws, omdat er in dit topic al ruim een maand niet gepost was en ik jouw opmerking niet kon plaatsen.

Ik denk dat veel mensen de beelden wel heel erg heftig vinden, maar de volgende dag het speklapje toch niet koppelen aan die zielige beelden. Dus wat dat betreft heb je volgens mij wel gelijk. Veel mensen zijn ook te gehecht aan hun stukje vlees.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #526 Gepost op: 8-03-2018, 21:12:14 »
Guess who's giving this a try? ::joehoe::

Dag 5 zonder vlees:
Sta in de supermarkt, dammit geen ovenpizza die vegetarisch is  :\'(. Alleen mozarella maar dat is echt ::kots::. Wel wat nieuwe groenten uitproberen squash, kikkererwten enz. Ben benieuwd ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #527 Gepost op: 8-03-2018, 21:46:58 »
Kikkererwten kan je echt prima door Indiase curries gooien ::ok::
Zoals bijvoorbeeld bij deze, waar het als vleesvervanger werkt: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186979/bloemkoolcurry-met-ananas-amandelsalsa

(De bloemkoolcurry zelf vind ik vrij saai to be honest - maar de ananassalsa die erbij hoort is echt rocking)

En ik geloof dat er ook Mexicaanse gerechten zijn waar ze een combinatie van rijst, bonen en maïs gebruiken als vleesvervanger ofzo.
Ben geen expert op dat gebied, maar geloof dat je met peulvruchten redelijk los kunt. Also, ze zijn goedkoop ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #528 Gepost op: 8-03-2018, 21:51:58 »
Guess who's giving this a try? ::joehoe::

Dag 5 zonder vlees:
Sta in de supermarkt, dammit geen ovenpizza die vegetarisch is  :\'(. Alleen mozarella maar dat is echt ::kots::. Wel wat nieuwe groenten uitproberen squash, kikkererwten enz. Ben benieuwd ;D.
::rofl::

Daarom moet ik ook maar geen vegetariër worden, als je geen kaas lust kun je dan buitenshuis ongeveer niets meer eten :( (ja of je moet meteen veganistisch eten maar dat is er bijna niet)

Ik had deze week m'n moeder overgehaald om mee te doen aan de week zonder vlees. Deden op zich nog wel de vaste 2x per week groente, vlees en aardappel, maar de overige dagen waarop we pasta/rijst oid eten, eten we vegetarisch. Dus ik vond dat ik wel supergoed bezig was. Tot ik me vandaag ineens realiseerde dat ik wel elke dag vleeswaren op brood had gedaan :-X
« Laatst bewerkt op: 11-11-2021, 13:21:09 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #529 Gepost op: 8-03-2018, 22:14:56 »
Goeie tip Hdd ::ok:: sowieso omdat ik ook best wel van de curry's ben ;D. Ik heb ze nu als side dish gedaan met honing en kaneel (uit de oven), smaken prima ::jaja::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #530 Gepost op: 8-03-2018, 22:33:51 »
Tot ik me vandaag ineens realiseerde dat ik wel elke dag vleeswaren op brood had gedaan :-X
Oeps... Ik dacht van de week nog dat dat echt zo'n vergeet dingetje is. Wel s avonds opletten maar dan wel op je brood doen.
Ik ben tijd terug gestopt met vlees eten op brood om zo vlees te minderen. Thuis eet ik eigenlijk nooit vleeswaren op m'n brood maar bij anderen wil ik nog wel eens zondigen. Beetje ook vanwege het gebrek van ander lekker beleg. Thuis heb ik wel genoeg alternatief. Ik eet ook veel houmoes op m'n brood, erg lekker. :)

Wij doen ook mee met de eet geen vlees week. Alleen mijn vriend at deze week nog wel vlees op brood want dat lag er nog en ik hoorde er eigenlijk pas van net voor de week in ging. Nu eten wij sowieso al niet zo veel vlees/vis dus hoef er weinig moeite voor te doen. Alleen gisteren kreeg ik ergens hapjes aangeboden maar de vegetarische waren op, dus maar niks genomen. Normaal zou ik waarschijnlijk wel iets anders pakken.

Alleen wij houden thuis niet zo van de bonen (wel sperziebonen, snijbonen enzo maar niet bruine bonen, kidneybonen, linzen, etc) en mijn vriend niet van pompoen en zoete aardappel. Dus juist goede dingen om te eten als je geen vlees eet. Maar goed, ook dan is er nog genoeg lekkers over.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #531 Gepost op: 8-03-2018, 22:43:41 »
Pompoen en zoete aardappel ::love::, en dan de soepvariant daarvan omg zo lekker.

Het is nog allemaal een beetje zoeken qua goeie gerechten. Mijn probleem is dat ik geen kaasliefhebber ben, en dat wordt vrijwel overal doorheen gegooid bij vegetarische gerechten. Maandag was makkelijk want bij de wok kon ik gewoon udon noedels nemen, paprika, sperzieboontjes, ananas, cashewnoten, gebakken uitjes en een ei erbij en je hebt zo een lekkere maaltijd. Afgelopen twee dagen een curry gegeten waarbij ik de kip gewoon had vervangen door ei. Vandaag gebakken aardappeltjes met paprika en ui en dan kikkererwten als side dish.

Brood heb ik geen last van want dat eet ik heel weinig, en anders met hagelslag ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #532 Gepost op: 8-03-2018, 22:53:49 »
Ja zelf houd ik wel van zoete aardappel en ook wel van pompoen (zeker de soep!) dus we eten het wel :D

Kaas wordt inderdaad wel vaak ergens door heen gegooid bij vega gerechten. Nu heb ik daar niet zo'n probleem mee want ik houd wel van kaas  ::love:: Heb vorig jaar een boek gehad met vega recepten zonder kaas of iets (zijn geloof ik allemaal vegan) en dat heeft mij wel geholpen voor inspiratie. Sowieso, currys ::love::

Ik houd er ook altijd wel van een berg groente in de oven te gooien (knolselderij, zoete aardappel, wortel, pastinaak maar ook met later toegevoegde paprika, courgette, etc.). Lekkere kruiden erbij en hebt heerlijke maaltijd.  Werkt ook goed voor restjes groente die je nog hebt. :)

Offline Molduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • keep calm and be happy’s
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #533 Gepost op: 9-03-2018, 11:04:40 »
de zoete aardappel en pompoen gerechten klinken heel lekker alleen mijn man houd er niet :(
hij is een echte vleeseter. sperzie en snijbonen daar houden we allebei. kikkererwten lust hij ook niet.
en ik vind hummus ook lekker op brood.

curry's zijn wel een goed idee om een keer te proberen.  :)
deelnemer WIDMO 18 :)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #534 Gepost op: 9-03-2018, 12:20:53 »
Ik houd er ook altijd wel van een berg groente in de oven te gooien (knolselderij, zoete aardappel, wortel, pastinaak maar ook met later toegevoegde paprika, courgette, etc.). Lekkere kruiden erbij en hebt heerlijke maaltijd.  Werkt ook goed voor restjes groente die je nog hebt. :)

Yeah, kan je ook heel goed ratatouille achtige recepten maken.
En dan in de zomer, met Focaccia of ander stokbrood erbij, glaasje rosé.. lekker hoor.



Zodra je geen kaas wilt, is het inderdaad stuk uitdagender.
Hoewel je met eieren alsnog redelijk los kunt gaan. Bijvoorbeeld een gado gado.

Of, bijvoorbeeld, om nog even een recept te linken, koriandereieren met gele rijst/nasi: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R460626/pittige-koriandereieren-met-kerrierijst
(Moet je alleen wel meer tomaten doen, bv dubbel zoveel, want anders kan het geheel wat droog worden)



Maar ik moet bekennen dat ik weinig kennis van veganistische recepten heb (als in, recepten die ook nog de instelling hebben om lekker te zijn ipv alleen fuzzy warme gevoelens dat je zo wereldreddend bezig bent terwijl je op een rauwe aardappel kauwt). Maar dan zou ik denk ik neigen naar Indiase en Marokkaanse. En misschien Koreaans, Japans, en delen van Chinese. Maar not sure.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #535 Gepost op: 10-03-2018, 02:21:12 »
Maar door vegetarische gerechten gaat echt niet altijd kaas hoor.  ::ohno::

Houden jullie wel van bijvoorbeeld tempeh of tahoe? Tahoe kun je ook gebruiken i.p.v. vlees in bijvoorbeeld Chinese gerechten.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #536 Gepost op: 10-03-2018, 10:44:43 »
Ik vind tofu wel lekker, geen idee hoe/of dat verschilt van tempeh en tahoe? Verder kan vegetarische gehakt ook prima zijn :)

Maar vooral buiten de deur zijn vaak de enige vegetarische opties met kaas, toch wel jammer. Er zijn idd genoeg hele lekkere vegetarische recepten zonder kaas :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #537 Gepost op: 11-03-2018, 23:18:17 »
Pizza Caprese vandaag gehad ::love::. Vegetarische pizza is gelukkig nog net zo lekker :).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #538 Gepost op: 12-03-2018, 09:36:25 »
Ondanks de mozzarella? ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Vleeseter of vegetarisch?
« Reactie #539 Gepost op: 12-03-2018, 11:35:08 »
 ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human