Auteur Topic: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?  (gelezen 5222 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Gepost op: 21-04-2007, 20:49:01 »
Zijn er hier computertechneuten die tips kunnen geven, of wellicht een kan en klaar script, om op een forum een spamfilter in te stellen?

Bijvoorbeeld het bewust laten overtypen van een cijfer-/lettercode, waar spamrobots dus over struikelen?

Het gaat om een forum waar ik moderator van ben, waar een aantal subfora dagelijks vervuild wordt door deze spammers. Op de meeste subforums kun je alleen posten door je te registreren, maar het beleid is om voor enkele forums die drempel weg te laten. Wat tot gevolg heeft dat ook ongewenste figuren hun kans schoon zien.

Handmatig verwijderen kan wel, maar zonder spamfilter is het dweilen met de kraan open.

Oh, het forum draait onder SMF 1.1 RC3, net als Realitynet.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2007, 12:55:30 »
Upgraden naar 1.1.2. Dan kan je die code zo aanzetten. Dat zit er namelijk standaard in.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2007, 14:42:13 »
Ik heb de tip doorgegeven aan de admin, bedankt.

Die 1.1.2 is van begin februari, geloof ik?

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2007, 16:07:06 »
Zoiets...11 februari idd.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

anoniem 10311

  • Gast
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2007, 16:09:24 »
hebben we het nu over captcha-verificatie voor de registratie?
of over catptcha-verificatie voor het posten als niet lid?

het eerste stel je in bij "registration / settings" in je adminpanel
het tweede is niet standaard geregeld, daar is wel een mod voor...
die heet:     Visual Verification Options
« Laatst bewerkt op: 22-04-2007, 16:12:50 door lise »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #5 Gepost op: 22-04-2007, 17:06:19 »
Ik heb het over het tweede. Het Maastrichtse forum, waar ik momenteel 1 van de 2 algemeen moderators ben (jaja..... ::rofl::), heeft als beleid, dat 1 of 2 subforums zijn die toegankelijk moeten zijn voor niet-leden.

Als je het mij persoonlijk vraagt, vind ik het posten door niet-leden niet wenselijk, maar het is nu eenmaal beleid.

Het gaat er dus om dat juist die twee forums waar je ongeregistreerd kunt posten, regelmatig bezoek krijgen van spamrobots.

Momenteel haal ik die berichten handmatig weg, zet een IP-blok op het eerste deel van het IPnummer, en vervang de rest door sterretjes (*.*), zodat die hele range, die daar in de buurt zit, geen toegang meer heeft. Dat is eigenlijk net vliegen vangen. Je vangt er een, maar een tweede glipt ertussenuit.

Omdat die spamrobots doorgaans, dat viel mij op, het eerst toegankelijke forum opzoeken, bedacht ik een tussenoplossing in de vorm van een vangnet, en liet dat bovenaan zetten. Helaas, om de een of andere reden werd dat dus overgeslagen, en kwam de spam (aan de URLs te zien, echt gore spam) alsnog verkeerd terecht.

Cynneke en Lise, ik ga het eens uitproberen. En wat het resultaat betreft, dat laat ik snel weten.


Edit: overigens zie ik dat inmiddels de 1.1.2-patch is ingesteld, dat is dus de filter voor het eerste probleem.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2007, 17:23:46 door Bodejos »

anoniem 10311

  • Gast
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #6 Gepost op: 22-04-2007, 20:18:40 »
(aan de URLs te zien, echt gore spam)

dan kan je eventueel ook nog gaan voor de mod:No Spam by Guests!
Die voorkomt het posten van links door gasten

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #7 Gepost op: 22-04-2007, 20:48:57 »
That will do the trick.

Dankjewel Lise. Ik denk dat ze dat eigenlijk zochten.

anoniem 10311

  • Gast
Re: Hoe stel ik een anti-spamfilter op een forum in?
« Reactie #8 Gepost op: 26-04-2007, 07:04:59 »
graag gedaan hoor!

btw.. op http://custom.simplemachines.org en http://www.smfhacks.com kan je zelf zulke "mods" terugvinden