Auteur Topic: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?  (gelezen 16699 keer)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Gepost op: 11-09-2007, 11:31:45 »
Vandaag is het dinsdag 11 september. De vorige ''dinsdag 11 september'' zette de wereld compleet op zijn kop.

Ik vraag me af, hebben we er met zijn allen iets van geleerd, of heeft de moslimwereld zich op 11 september 2001 met de aanslagen slechts een probleem op de hals gehaald, dat het westen en de islam definitief tegenover elkaar heeft gezet, zonder uitzicht op enige serieuze toenadering?

Ik bedoel: waarom zou 1 van de 2 moeten wijken voor de ander?


Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #1 Gepost op: 11-09-2007, 15:58:24 »
Ik denk wel dat er zonder 9/11 geen Geert Wilders of PVV was geweest.

Offline Suzy89

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2007, 16:28:49 »
we hebben er niks van geleerd, er zal ooit wel weer een aanslag komen in Amerika en dan begint die heisa weer van voren af aan..
zusje van Mirtjee :D

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2007, 16:44:45 »
De wereld is zeker veranderd. De angst voor aanslagen is door 9/11 ontzettend toegelopen. In Amerika loopt het af en toe de spuigaten uit. Na de aanslagen in Madrid is het aangewakkert en na de aanslagen van Londen ben ik toch ook wel bang geworden, want nu kwam het wel heel dichtbij. Maar goed, in het dagelijks leven ben ik niet echt panisch ofzo. Ik ga zonder angst met de trein en de metro, de kans dat je dood gaat door een aanslag is nogal klein en ik ben verder toch al niet bang om dood te gaan.

De vraag is wat je aan moet met terrorisme. Je kunt het denk ik niet stoppen. Natuurlijk kunnen we de kans wel minimaliseren, zoals we nu al doen (en met succes, in Schotland werden aanslagen verijdeld en in Duitsland ook al 2x), maar oplossen kunnen we het niet.

Het blijft een moeilijke zaak.

Offline Jorg23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do you think you can tell heaven from hell
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2007, 17:20:06 »
Een kritische kanttekening in deze zaak: telkens wanneer er belangrijke dagen mbt terrorisme voor Amerika aan zitten te komen, wordt er een video van Osama Bin Laden uitgezonden, misschien een boodschap van Bush: dames en heren, zijn we nog wel genoeg bang?
After all those years do you still think you can tell heaven from hell

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2007, 17:48:58 »

 misschien een boodschap van Bush: dames en heren, zijn we nog wel genoeg bang?
vervang het woordje ''van'' door ''aan'', en je krijgt een heel andere discussie.

Momenteel is de algemene opvatting: ''de'' moslims zijn door en door slecht, en dat wordt in Nederland nog maar eens aangewakkerd door het orakel uit Venlo.

Wanneer die morgen roept: we noemen de kleur groen voortaan rood, dan wordt die opvatting alleen al overgenomen ''omdat'' hij dat roept.

Niemand is door en door slecht, niemand is door en door een heilig boontje. Ik roep daarom ook niet ''de'' moslims zijn, of ''de'' islam is slecht, alleen maar omdat iemand in de Tweede Kamer roept dat het zo is.

Natuurlijk zijn er problemen. En die moeten hard worden aangepakt. Het volstaat echter niet om simpelweg maar te gaan orakelen dat alle buitenlanders maar weg moeten. Want die maatregel is veel te rigoreus, en ook onuitvoerbaar. Het antwoord laat namelijk niet lang op zich wachten. Mensen realiseren zich namelijk niet dat Nederland al sinds de Gouden Eeuw een multiculturele samenleving is.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #6 Gepost op: 14-09-2007, 09:44:23 »
en als de welvaart zo ongelijk is verdeeld en er politiek vieze spelletjes worden gespeeld zul je altijd strijd hebben.
nee, 'we' hebben niks geleerd.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #7 Gepost op: 17-09-2007, 23:02:15 »
Nu zal ik wel weer iemand op mijn nek krijgen,maar de meeste oorlogen en aanslagen enzo,komen gewoon door iets dat gewoonweg niet bestaat;dat stom geloof  ::jaja:: vroeger had je de kruistochten,Hitler had het tegen de Joden,de Joden hakken de Moslims in de pan,de Moslims hebben het dan weer gemunt op de westerse welvaart enz,enz,Pfffttt zonder al dat gezever zou de wereld er veel beter voor staan!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #8 Gepost op: 17-09-2007, 23:19:39 »
En ik ben nog iets vergeten te zeggen  ::jaja:: Ze maken die Moslims wijs dat als ze een aanslag plegen en het loodje leggen men als martelaar in de hemel 1000 maagden tot hun beschikking krijgen .  :o :o Bij ons krijg je(als je gans je leven braaf bent geweest)rijstpap met een gouden lepeltje  :-\\ Moest er een iemand met harde bewijzen afkomen,dan wordt ik meteen Moslimextremist  ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #9 Gepost op: 17-09-2007, 23:29:17 »
Je kiest voor een aantal mensen hier misschien niet de juiste woorden, maar ik begrijp je boodschap.

Hoe komen ze in de hemel dan aan 1000 maagden?   ::zwaai::

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #10 Gepost op: 17-09-2007, 23:43:56 »
@Koekoe:

Je hebt gelijk dat religies voor veel ellende hebben gezorgt. Maar dit zegt denk ik meer over de mens dan over de religie. Wat jij doet is alle religies de schuld geven van het feit dat er ellende is in de wereld, en ze vervolgens afdoen als 'fout' en dat soort dingen. Ik ben het niet eens met jou redenering. Je leest namelijk nergens in de bijbel dat God graag een kruistocht wilde, maar het kwam omdat de mensen dachten dat het zo was. De fout ligt dus bij de mensen, en niet bij de religie.

De Islam is een andere zaak, want daar staat wel duidelijk in dat ze een jihad oid moeten voeren, maar er zijn ook heel veel moslims die ook daar geen gehoor aan geven. De meeste moslims zeggen: Osama Bin Laden is gewoon slecht. Maar een beperkt deel van de moslims (en dat is minder dan 20%) is extremistisch. Het probleem is alleen dat deze mensen het meeste lawaai maken en daarom het woord religie een slechte naam geven.

Oh en over Hitler en joden, dat had niks met religie te maken.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #11 Gepost op: 17-09-2007, 23:51:03 »

 Het probleem is alleen dat deze mensen het meeste lawaai maken en daarom het woord religie een slechte naam geven.


En omdat het orakel uit Venlo het zegt, moeten alle moslims op 1 hoop worden gegooid, en is de islam dus slecht. En jammergenoeg trapt daar een groot aantal mensen in.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #12 Gepost op: 17-09-2007, 23:52:48 »
En omdat het orakel uit Venlo het zegt, moeten alle moslims op 1 hoop worden gegooid, en is de islam dus slecht. En jammergenoeg trapt daar een groot aantal mensen in.

Ja, dat klopt inderdaad helemaal ::jaja::

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #13 Gepost op: 17-09-2007, 23:54:36 »
Je kiest voor een aantal mensen hier misschien niet de juiste woorden, maar ik begrijp je boodschap.

Hoe komen ze in de hemel dan aan 1000 maagden?   ::zwaai::
idd, maar da's toch je reinste bullshit? Persoonlijk vind ik die Moslimextremisten van kleinsaf gehersenspoeld.Als normaal mens kan je daar toch niet inkomen? Dat je gelovig bent okee,dat maakt ieder voor zich uit,maar ik probeer mij in hun idealisme in te leven.....dat lukt mij niet zo goed  ::ohno:: Stel Meneer Pastoor belt morgen bij mij aan en hij heeft mij een vest vol explosieven en zegt tegen mij "Ga morgen naar de Efteling,blaas jezelf op,maak zoveel mogelijk slachtoffers,dan ben jij een held en krijg jij van mij alle meiden die je wil. Eerst zou ik wat van mijn melk zijn,maar dan zou ik zeggen F*ck *ff,doe het zelf  ::rofl::
Ik zeg het nu misschien een beetje al spottend,maar ik bedoel ermee dat ik er gewoon niet kan inkomen dat die mannen een vliegtuig gekaapt hebben en zich in een toren geboord hebben  ??? ??? Als ze dan toch de twin towers wilden neerhalen,waarom dan niet enkele raketten erop afvuren of weet ik veel wat? Waarom dan weer dat Allah is groot gedoe?

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #14 Gepost op: 17-09-2007, 23:55:56 »
idd, maar da's toch je reinste bullshit? Persoonlijk vind ik die Moslimextremisten van kleinsaf gehersenspoeld.Als normaal mens kan je daar toch niet inkomen? Dat je gelovig bent okee,dat maakt ieder voor zich uit,maar ik probeer mij in hun idealisme in te leven.....dat lukt mij niet zo goed  ::ohno:: Stel Meneer Pastoor belt morgen bij mij aan en hij heeft mij een vest vol explosieven en zegt tegen mij "Ga morgen naar de Efteling,blaas jezelf op,maak zoveel mogelijk slachtoffers,dan ben jij een held en krijg jij van mij alle meiden die je wil. Eerst zou ik wat van mijn melk zijn,maar dan zou ik zeggen F*ck *ff,doe het zelf  ::rofl::
Ik zeg het nu misschien een beetje al spottend,maar ik bedoel ermee dat ik er gewoon niet kan inkomen dat die mannen een vliegtuig gekaapt hebben en zich in een toren geboord hebben  ??? ??? Als ze dan toch de twin towers wilden neerhalen,waarom dan niet enkele raketten erop afvuren of weet ik veel wat? Waarom dan weer dat Allah is groot gedoe?

Als jij vanaf je geboorte bent ingepraat dat jij alle meiden krijgt die je wil als je met die tas vol bommen naar de efteling gaat, dan doe je wel anders. Vergeet dit niet.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #15 Gepost op: 18-09-2007, 00:07:05 »
Als jij vanaf je geboorte bent ingepraat dat jij alle meiden krijgt die je wil als je met die tas vol bommen naar de efteling gaat, dan doe je wel anders. Vergeet dit niet.
Sorry,ik kan niet meer volgen,dus bij deze stop ik over het geloof.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #16 Gepost op: 18-09-2007, 00:08:40 »
Sorry,ik kan niet meer volgen,dus bij deze stop ik over het geloof.

Zwak...

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #17 Gepost op: 18-09-2007, 11:03:38 »
Mijn mening over het geloof werd me vaak ook net in dank afgenomen. Ik heb om meerdere redenen, en wel bij vol bewustzijn, al heel lang geleden besloten me met geen enkel geloof meer in te laten.

Geloof is iets ontastbaars, en dus moet je er niet aan twijfelen dat het er is......

Dat is me te kort door de bocht. Ik snap wat Willemson zegt: als je het met de paplepel ingegoten krijgt, weet je niet beter dan dat een wereld zonder geloof niet bestaat. Nou? Ik kan prima leven zonder geloof, voel me er een stuk vrijer door.

Wil niet zeggen dat ik er maar op los leef. Ik jat niet, hou me aan uitvoerbare wetten en regels, gebruik geen geweld, en voel me er prima bij. Wat voegt voor mij het geloof in noem maar op dan aan mijn leven toe? Er is een Engelse uitdrukking: (Don't) take it for granted.....

Door in de discussie over verschillende geloofs-opvattingen de mogelijkheid op te nemen dat er misschien helemaal niets bestaat, breek je in mijn ogen de boel open. Door die optie weg te laten, staan de verschillende stromingen alleen maar tegenover elkaar zonder elkaar maar een strobreed toe te geven.

Wanneer er op wereldniveau geen topdialoog komt, zal een aantal landen zich voorlopig geroepen voelen om andere landen binnen te vallen, degenen die zich ertegen verweren, doen dit dus met zelfmoord-aanslagen. Dit zijn lapmiddelen waar niemand iets aan heeft. Want wie zegt mij dat Amerika het beste voor heeft met de wereld? Ze willen alleen de touwtjes in handen hebben, en vooral houden.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #18 Gepost op: 18-09-2007, 13:22:35 »
Citaat
fout ligt dus bij de mensen, en niet bij de religie.

natuurlijk ligt het bij de mens (bij het menselijk individu ligt overigens altijd de verantwoordelijkheid), die heeft spirituele gevoelens tot machtsmiddel gemaakt. religie is een krachtig middel gebleken om de zin van leiders door te drijven: en houdt het volk gewoon arm en dom zodat ze niet nadenken, hersenspoel de massa, dreig met hel en verdoemenis of 79 maagden om nog meer macht te krijgen.

liefst zie ik een wereld zonder religie, (enig religieus of spiritueel gevoel is me vreemd en kan me niet voorstellen dat mensen echt in een hemel of 79 maagden geloven) niet dat het iets oplost; de mens zal altijd uit zijn op macht.


Citaat
Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand.
Karl Marx

Religion is the opium of the masses.
Karl Marx
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 11 september. Heeft de wereld er iets van geleerd?
« Reactie #19 Gepost op: 18-09-2007, 18:18:40 »

 dreig met hel en verdoemenis of 79 maagden om nog meer macht te krijgen.



 
daar heb je het al. jij hebt het over 79 maagden. Koekoe over 1000. Vraag ik me af waar die andere 921 zijn gebleven. ::rofl::

Het klinkt inderdaad keihard, een wereld zonder religie, maar waarom zou dat niet kunnen?

Gelovigen hebben nog nooit aangetoond dat hun geloof op iets concreets gebaseerd is, maar ik ben eerlijk genoeg om vast te stellen dat niet-gelovigen het tegendeel ook nooit hebben kunnen aantonen.

In de loop der tijd heb ik uiteraard wel geleerd mijn mening genuanceerd weer te geven. Ik weet dat hier op RN mensen zitten, die juist wel diep-gelovig zijn, en hun mening respecteer ik dan ook, ook al is het niet de mijne.

Sommige dingen hierboven lijken offtopic te zijn, maar hebben weldegelijk raakvlakken met wat ik wilde met dit topic.
« Laatst bewerkt op: 18-09-2007, 18:38:50 door Bodejos »