Auteur Topic: Godsdienst/Levensbeschouwing...  (gelezen 20998 keer)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #100 Gepost op: 10-03-2010, 19:43:35 »
Ik ga door het leven als atheïst maar zou mezelf strikt formeel een agnost moeten noemen. Immers het niet-bestaan van iets is niet te bewijzen en daardoor is het niet met absolute zekerheid te zeggen dat ‘iets’ niet bestaat. Echter het bestaan van een God is voor mij net zo onwaarschijnlijk als het bestaan van een harpij, centaur, chimera of vliegende theepot en daarom zou de term agnost de lading niet dekken. Ik bezie het Christendom bijvoorbeeld op dezelfde wijze als ik Noorse of Griekse mythologie bezie. Een verzameling mythen van een volk, religie of sociale groep waarin bepaalde thema’s aan bod komen zoals het ontstaan en vergaan van de wereld, de herkomst van de mens en de strijd tussen goed en kwaad. Tot de verbeelding sprekende verhalen waarmee men poogt het voor hen onverklaarbare te verklaren.

Binnen het Christendom vormt de accumulatie van deze verhalen de Bijbel. Zoals hier al diverse keren is opgemerkt is een letterlijke interpretatie van de Bijbel eigenlijk onmogelijk omdat het vol met onwaarheden staat. Dus veel gelovigen laten hun eigen interpretatie op de Bijbel los en dat heeft voor een gigantische verscheidenheid aan gelovigen gezorgd. Er zijn niet alleen grote verschillen tussen Christelijke stromingen maar ook grote verschillen tussen gelovigen die dezelfde stroming aanhangen. Bijkomend gevolg is dat veel gelovigen enkel uit de Bijbel halen wat ze aanspreekt en zwijgen over de rest.

Ik zet derhalve ook grote vraagtekens bij de Bijbel als morele gids. Indien je de Bijbel niet letterlijk interpreteert is het problematisch om het als leidraad te gebruiken, want dan haal je namelijk ergens anders morele waarden weg (opvoeding/ervaringen/conventies) en projecteer je die op de Bijbel. Toch willen de meeste gelovigen geen afstand doen van dit heilige boek omdat dan enkel een onpersoonlijke God rest waarover eigenlijk niks te zeggen valt. Tenzij je ervan overtuigd bent dat deze God tot je spreekt of je gebeden aanhoort/beantwoord. Een gedachte waarover ik niet zal uitweiden omdat het enkel tot absurditeiten leidt.

God is sinds de mens hem heeft uitgevonden eigenlijk een God van de gaten. Gebruikt door gelovigen ter verklaring van onbegrijpelijke verschijnselen. Wanneer er naar verloop van tijd een verschijnsel toch wetenschappelijk wordt verklaard is er weer een gaatje gevuld, en wordt God alleen nog voor de resterende onbegrijpelijkheden gebruikt. Tegenwoordig is het niet meer exceptioneel dat een gelovige de evolutietheorie voor waar aanneemt terwijl dat een eeuw terug bijna ondenkbaar was. Toch is het aantal gelovigen nog altijd ongekend hoog. Mijns inziens door een combinatie van indoctrinatie, ongeletterdheid, koppigheid, domheid en bovenal angst. Geloof schept tenslotte hoop op een hiernamaals, en wat voor hiernamaals: een plaats waarin alles perfect is en we tot in de eeuwigheid van elkaars gezelschap mogen genieten. Daar wil natuurlijk iedereen wel in geloven, zelfs ik hoop dat er zo’n plaats bestaat (met een paar kanttekeningen weliswaar) maar geloven doe ik het absoluut niet. Het alternatief is bijzonder deprimerend maar aan de andere kant een hele goede reden om te proberen van elk moment op aarde te genieten.

Tot slot: ik vind het geloof als ongelovige een bijzonder leuk thema om over te praten/discussiëren en begrijp niet waarom de conversaties over dit onderwerp vaak eindigen in een soort woordenruzie waarbij de emoties hoog oplopen. Hierboven heb ik slechts mijn visie op het geloof gegeven en daar is eigenlijk alles mee gezegd. Het is mogelijk dat ik ernaast zit (al acht ik die kans zelf natuurlijk erg klein). Aanstoot nemen aan de woorden van een ander inzake het metafysische is dan ook bizar als je er over nadenkt. Je hoort welbeschouwd louter een van de vele meningen omtrent dit onderwerp. Daarbij is het logisch dat mensen ernaar streven hun gedachten te ondersteunen met argumenten en anderen er op wijzen wanneer hun gedachten in strijd zijn met bepaalde argumenten. Maar uiteindelijk komen gelovigen en ongelovigen vaak op een punt terecht waar de visies onverenigbaar zijn en dan doe je er verstandig aan dat gewoon te accepteren en elkaars visie te respecteren.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2010, 23:46:50 door Goyathlay »
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #101 Gepost op: 10-03-2010, 20:21:25 »
Het is mogelijk dat ik ernaast zit (al acht ik die kans zelf natuurlijk erg klein).

::rofl:: Heerlijk, die zelfverzekerdheid :P

Maar al met al moet ik zeggen, goed gesproken Goyathlay ::ok:: Je zet hier een aantal punten neer waar ook ik mijn geloof op baseer: ik weiger aan te nemen dat ons leven zinloos is, dat we sterven en dat er daarna niets meer is. Waarom leven we dan, waarom is er zo'n kleine planeet in zo'n groot stelsel waarop leven is?

Waarom conversaties over dit onderwerp zo oplopen? Omdat je discussieert over iets wat abstract is. Ik geloof, ik weet niet zeker dat God bestaat. Jij als agnost weet ook niet zeker dat hij niet bestaat.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #102 Gepost op: 10-03-2010, 22:19:18 »
1. Je bedoelt 'de zonen van de goden'?
Genesis 6 is overigens het verhaal van Noach en de ark, en er is wetenschappelijk bewijs voor een zondvloed ::)

2. Tja, de hele bijbel lezen, dat moet je niet al te letterlijk nemen in mijn geval, Leviticus heb ik bijvoorbeeld niet van A tot Z gelezen, al die voorschriften...

3. Ik vraag me af in welke zin jij 'duidelijker' bedoeld. In de zin van 'een duidelijker beeld van God', of meer in de zin van 'een duidelijke geschiedenis' ipv vage dingen als 'hij werd 140 jaar oud'?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #103 Gepost op: 10-03-2010, 23:53:51 »
Je zet hier een aantal punten neer waar ook ik mijn geloof op baseer: ik weiger aan te nemen dat ons leven zinloos is, dat we sterven en dat er daarna niets meer is. Waarom leven we dan, waarom is er zo'n kleine planeet in zo'n groot stelsel waarop leven is?

Het leven in zijn totaliteit is inderdaad zinloos als je voortplanting, aanpassing en de strijd om te overleven achterwege laat. Dat is niet bepaald een vrolijke gedachte maar dat gezegd hebbende denk ik wel dat individuele zingeving aan het leven mogelijk is. Ieder mens kan zijn eigen doelen creëren. Het zoeken van een doel achter alles is niettemin nogal menseigen, misschien zijn bepaalde zaken gewoon doelloos. Wat is het doel van een ster die miljoenen lichtjaren van ons afstaat? Ik denk niet dat die ster een bepaald doel heeft.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #104 Gepost op: 11-03-2010, 00:03:04 »
Hé heerlijk, hier zat ik nou op te wachten!

Ik denk dat een hoop van de ruzies over dit onderwerp voortkomen uit het feit dat religie en wetenschap altijd strikt gescheiden zijn gebleven. Maar ... als we dat nou eens niet zouden doen? Als we ze nu eens zouden proberen te integreren? Hiertoe zal ik enkele vragen stellen. Deze zijn hoofdzakelijk bedoeld voor mensen die de Bijbel goed kennen, hoewel het iedereen natuurlijk vrij staat er naar vermogen op te antwoorden.

Het scheiden van religie en wetenschap is noodzakelijk omdat het binnen de wetenschappelijke theorie van groot belang is dat een hypothese te falsificeren is. God is niet te falsificeren. Er is geen experiment te bedenken waarmee het niet bestaan van God bewezen kan worden. De claims van religie zijn derhalve in tegenspraak met de wetenschappelijke methode. Het veranderen van die wetenschappelijke methode zou de gehele wetenschap ondermijnen. De Bijbel doet ook geen wetenschappelijke uitspraken want dit werk is niet samengesteld met behulp van een wetenschappelijke methode. De Bijbel verklaart niet maar beschrijft en bovendien ook nog eens op een wijze die regelrecht tegen de meeste wetenschappelijke bevindingen van de afgelopen eeuwen in gaat. Het staat vol met onwaarheden. En dat kan ook niet anders daar het werk geschreven is in een periode waarin vergeleken met onze tijd weinig bekend was. Dit alles staat nog los van andere obstakels zoals tegenstrijdigheden in de Bijbel en de noodzaak van een letterlijke interpretatie om op eenduidige wijze uitspraken te kunnen doen over hetgeen in de Bijbel staat.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Godsdienst/Levensbeschouwing...
« Reactie #105 Gepost op: 11-03-2010, 14:44:32 »
Ik ga tot nu toe inderdaad uit van het traditionele Christendom en de Bijbel omdat jij die eerder aanhaalde. Echter het maakt in dit geval niet veel uit welke religie je als uitgangspunt neemt: geen enkele religie is op geloofwaardige wijze te combineren met de huidige wetenschappelijke methode. Dat men in het verleden wel geprobeerd heeft religie en wetenschap te combineren is natuurlijk geen argument ten gunste van een herinvoering van dit model. Integendeel zelfs: door het dogmatische karakter van religie werd het beoefenen van wetenschap dikwijls tegengewerkt. De wetenschap staat open voor nieuwe bewijzen en past zich aan wanneer er nieuwe feiten op tafel komen die bestaande modellen tegenspreken. Religie doet eerder het tegenovergestelde door halsstarrig vast te houden aan dogma’s.

En om nog even iets recht te zetten: ik zeg nergens dat het niet wetenschappelijk bewijsbaar is dat God bestaat, ik zeg dat het niet-bestaan van God niet te bewijzen is. Dat is natuurlijk heel wat anders. Waarom is dit van belang? Omdat zonder falsificeerbaarheid de meest idiote claims gedaan kunnen worden onder het mom van ‘bewijs maar eens dat het niet zo is’. Het punt is natuurlijk dat het niet-bestaan van iets niet te bewijzen is. De passage over de ster die op miljoenen lichtjaren afstand staat heb je ook niet correct geïnterpreteerd want dat was enkel een voorbeeld om aan te geven dat doelmatig denken eigenlijk problematisch is wanneer je rekening houdt met het grotere geheel. Als ongelovige zie ik de aarde geenszins als kosmisch middelpunt. Dat is juist een standpunt dat veel gelovigen innemen. De acceptatie van een heliocentrisch zonnestelsel werd bijvoorbeeld vertraagd doordat de Rooms-katholieke kerk voornamelijk op basis van de Bijbel een geocentrisch zonnestelsel aanhing.

Ik begrijp trouwens niet goed welke andere invalshoek je wilt uitproberen. Een synthese tussen religie en wetenschap is namelijk niet mogelijk zonder dat een van deze twee gebieden (om maar even neutraal te blijven al vind ik ze totaal niet vergelijkbaar) verregaande concessies gaat doen. Wil je dat religie een wetenschappelijke transformatie ondergaat of wil je dat de wetenschap het punt van falsificatie laat vallen?
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."