Poll

Wat vind je van het het elektronisch patiëntendossier?

Prima, ik doe mee ::ok::
Lijkt me helemaal niks! ::ohno:: Ik ga bezwaar maken.
Ik weet het nog niet... ???

Auteur Topic: Het elektronisch patiëntendossier  (gelezen 8149 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Het elektronisch patiëntendossier
« Gepost op: 4-11-2008, 09:36:49 »
Als het goed is, heeft iedereen het informatie-setje hierover afgelopen zaterdag ontvangen.

De klus was iets te groot voor mijn werkgever, want het moest allemaal in 1 dag, bovendien werken wij op zaterdag niet.

In mijn flathal liggen al verschillende ongeopende enveloppen.

Mensen nemen niet de moeite de envelop te openen, en die verdwijnt dus ongelezen bij het oud papier. Maar wat ze niet weten, zou het de mensen eigenlijk wel interesseren, is dat men op deze manier instemt met het aanmaken van een dergelijk dossier. Maak je bezwaar, dan moet je juist actie ondernemen, terwijl het misschien beter andersom had kunnen zijn. Het lijkt een beetje op de manier waarop men met het donorcodicil is omgegaan: je wordt donor, tenzij je bezwaar maakt.

Los van het inhoudelijke, het mogelijke nut van het EPD (het fijne daarvan kan ongetwijfeld Swifty wel uit de doeken doen), betwijfel ik of mensen wel krijgen wat ze eigenlijk willen. Als het straks wordt ingevoerd, en mensen komen erachter dat hun gegevens beschikbaar zijn bij instellingen waarvan ze dat eigenlijk helemaal niet willen, dan krijgen ze uiteraard te horen: Ja, je hebt de gelegenheid gehad om  bezwaar te maken met het terugsturen van je formulier, en dat heb je NIET gedaan.

En dan gaan ze zeggen: huh, welk formulier, heb ik niet gehad..........


Het ligt in mijn aard als postbezorger (ook al heb ik dit dan niet meebezorgd), om mezelf vragen te stellen bij de manier waarop de overheid de mensen informeert. En ik vind eigenlijk dat men hier weer eens ernstig tekort is geschoten.

Wat vinden jullie daarvan?

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #1 Gepost op: 4-11-2008, 10:34:24 »
Wat ik heeeeeeeeeeel slecht vind is dat het zelf niet eens persoonlijk aan iemand gericht is. ::oink:: Er staat alleen maar "aan de bewoners van dit adres".
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #2 Gepost op: 4-11-2008, 10:37:27 »
dat is een deel van mijn bezwaar, mensen zien het aan voor ongeadresseerde reclame.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #3 Gepost op: 4-11-2008, 11:35:44 »
Het wordt enorm opgeklopt in allerlei media. Het is niet zo dat ik als apotheker zomaar toegang krijg tot allerlei gegevens. Ik kan alleen de geneesmiddelen inzien van mensen die ik gericht oproep. Alles wat ik doe wordt geregistreerd. Mocht ik dus gegevens oproepen van ene JP Balkenende zonder dat ik aan hem iets heb hoeven afleveren(om maar een voorbeeld te geven) dan wordt dat op mijn naam geregistreerd, en ben ik daar strafbaar voor.

Een arts krijgt ook alleen maar toegang tot gegevens die voor hem van belang zijn. Allerlei bangmakerij die ik nu op internet lees, dat is dus allemaal onzin.

Overigens is er bij het donorcodicil juist voor de omgekeerde weg gekozen: je bent geen donor tenzij je zelf aangeeft van wel. (dus anders dan jij daar post Jos) Er is destijds wel opgeroepen tot het systeem van 'wel donor, tenzij bezwaar' maar dat is nooit zo ingezet.

En verder wordt er een grote campagne gevoerd op radio en tv, als mensen dit missen lopen ze wel met hele grote oogkleppen op rond.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #4 Gepost op: 4-11-2008, 11:58:08 »
Allerlei bangmakerij die ik nu op internet lees, dat is dus allemaal onzin.

Ik denk niet dat het alleen maar bangmakerij is. Tuurlijk zitten er voordelen aan het systeem. Maar als men kwaad wil, zijn gegevens natuurlijk op deze manier wel erg makkelijk bereikbaar. Daarbij ben je overgeleverd aan hoe behandelaars dingen opschrijven en hoe andere hulpverleners deze verslagen dan weer intepreteren. Ik bepaal liever zelf welke informatie ik op welk moment aan een behandelaar geef.
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #5 Gepost op: 4-11-2008, 12:23:52 »
Ik weet wel dat het met dat donorcodicil uiteindelijk anders is gelopen als men voor ogen had, het gaat me er dan ook meer om, dat de manier waarop ze dit doordrukken (8 miljoen huishoudens hebben die ongeadresseerde brief ontvangen), in mijn ogen niet de juiste methode is. Er liggen hier dus diverse brieven ongeopend bij het oud papier, tussen de reclame.

Mensen hebben uiteraard de spotjes gezien, maar koppelen daar niet automatisch aan, dat ze door NIET te reageren op de brief (invullen en terugsturen van het formulier), stilzwijgend toestemming geven om zo'n dossier aan te maken.

De algemene opvatting bij heel veel mensen is namelijk: wanneer ik niet reageer, doe ik niet mee.

Het bleek een stuk goedkoper en sneller verspreid te kunnen worden, wanneer de brief niet aan personen gericht zou worden. Kijk, daar heb je de kruideniersmentaliteit van de overheid weer: iets minder banken steunen, dan kun je de brief persoonlijker maken, en wordt ie tenminste opengemaakt, en misschien wel gelezen.

Het gaat me er in deze niet om, of het dossier zinvol is of niet (want ik zie best voordelen, hoewel de complexiteit van de medische geschiedenis van veel mensen ook weer problemen kan opleveren)
« Laatst bewerkt op: 4-11-2008, 22:35:23 door Bodejos »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #6 Gepost op: 5-11-2008, 13:30:37 »
post zonder naam wordt inderdaad minder gelezen, maar er staat wel duidelijk op de voorkant dat het belangrijke informatie bevat.
als je het dan maarzo weg gooit, ligt het ook wel aan jezelf hoor.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #7 Gepost op: 5-11-2008, 17:53:41 »
post zonder naam wordt inderdaad minder gelezen, maar er staat wel duidelijk op de voorkant dat het belangrijke informatie bevat.

Dat staat vaak ook op enveloppen van vage loterijen en andere onzinnige post. ::)
Geniet nooit met mate...

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #8 Gepost op: 5-11-2008, 18:03:34 »
Dat staat vaak ook op enveloppen van vage loterijen en andere onzinnige post. ::)

klopt! (zat er nog aan te denken toen ik het postte).
maar dit heef toch een zakelijke uitstraling en de tekst zegt ook al veel natuurlijk.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #9 Gepost op: 5-11-2008, 18:25:41 »
op mijn werk moet ik trouwens ook de post filteren, en deze heb ik opgengemaakt, dus het zal niet zo reclamerig over zijn gekomen denk ik (dat gaat direct de prullenbak in :P)

Offline m@ri@nne

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #10 Gepost op: 5-11-2008, 18:32:28 »
Maar even een persoonlijke vraag, gaan jullie accoord met het verstrekken van je medische gegevens aan andere zorgverleners , of dienen jullie bezwaar in tegen de EPD.
Een appel valt niet ver van de boom, vooral niet als De Mol zijn kop boven het maaiveld uit steekt.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #11 Gepost op: 5-11-2008, 19:12:13 »
Ik maak geen bezwaar, maar dat was wel duidelijk denk ik  ::tandpastasmiley::
Keep calm and eat chocolates!

Offline m@ri@nne

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #12 Gepost op: 5-11-2008, 19:30:31 »
 
Ik maak geen bezwaar, maar dat was wel duidelijk denk ik  ::tandpastasmiley::

Ik ook niet hoor, laat dat ook duidelijk zijn ;D
Een appel valt niet ver van de boom, vooral niet als De Mol zijn kop boven het maaiveld uit steekt.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #13 Gepost op: 5-11-2008, 19:36:09 »
Ik heb even een polletje toegevoegd aan het topic.
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #14 Gepost op: 5-11-2008, 22:09:30 »
kijk, dat vind ik nou handig........had ik zelf ook kunnen doen.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #15 Gepost op: 8-11-2008, 16:29:16 »
Ha ha ha,

Als dit niet voor een golf aan bezwaarschriften gaat zorgen ;)

http://www.nu.nl/news/1828808/50/Hackers_stelen_miljoenen_pati%EBntendossiers.html
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #16 Gepost op: 10-11-2008, 00:02:04 »
Het is per definitie een slecht idee.

Niet om wat er nou door de professionals mee gedaan word, maar dat er weer iets centraal geregeld word.
Dat mag niet. Dat is volgens de wet privacy van persoonsgegevens namelijk al verboden.
Uitzondering hierop is het BKR in Tilburg Tiel ::) ::), de Belastingdienst en de gemeentelijke instanties.
Deze zijn echter allemaal om er voor te zorgen dat je zeker ergens bent en woont/leeft, en hoe jij omgaat met de veiligheid vn instanties (ja, teveel lenen is een risico voor een bank)

Ik ben tegen, ze kunnen me de pot op
« Laatst bewerkt op: 15-11-2008, 15:23:06 door Megan, Reden: ahum »
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #17 Gepost op: 10-11-2008, 00:05:17 »
Niet om wat er nou door de professionals mee gedaan word, maar dat er weer iets centraal geregeld word.

Zonder mijn mening erover tegeven... volgens mij is de data niet centraal opgeslagen of geregeld. Je kunt alleen op de plek waar het nodig is, gegevens opvragen vanuit diverse plekken.

Overigens heeft ieder fatsoenlijk ziekenhuis al lang een ziekenhuisbreed EPD...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #18 Gepost op: 10-11-2008, 08:09:43 »
Zonder mijn mening erover tegeven... volgens mij is de data niet centraal opgeslagen of geregeld. Je kunt alleen op de plek waar het nodig is, gegevens opvragen vanuit diverse plekken.

Overigens heeft ieder fatsoenlijk ziekenhuis al lang een ziekenhuisbreed EPD...

Helemaal juist. Ik heb de gegevens van mijn patiënten gewoon bij mij staan. Als het ziekenhuis in Harderwijk de medicatie historie nodig heeft, bekijken ze die bij mij.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het elektronisch patiëntendossier
« Reactie #19 Gepost op: 16-11-2008, 00:49:48 »



een beetje de boel op stang jagen is wel leuk......