Auteur Topic: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?  (gelezen 8452 keer)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Ik heb hyves, en kennelijk heb ik me in een grijs verleden ook aangemeld bij Facebook, en Netlog.

Af en toe krijg ik een bericht met daarin de vraag: zijn DIT je vrienden? En dan volgen er wat namen, waarbij de meesten me niets zeggen.

Maar dan staat er af en toe een naam tussen van iemand, met wie ik jaren geen contact heb gehad, en in sommige gevallen niet eens een email-adres heb uitgewisseld. Sterker nog, in 1981 bestond email nog niet eens in de vorm die wij nu kennen. Toch dook er vandaag een naam op van een vrouw, die ik in dat jaar als meisje van 14 heb meegemaakt, ze zat met haar ouders in hetzelfde hotel als ik in Lloret de Mar. We hadden wel contact, ik wist haar naam, maar meer ook niet. Toch heeft ze een zodanig unieke naam, dat ik dacht: het kan geen kwaad dat ik gewoon eens op haar hyves-profiel klik. Wat blijkt? Ze IS het. Momenteel dus een dame van 42 jaar, getrouwd, een paar kinderen. Ik doe er verder niets mee hoor (ik kon gewoon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen).

Toch vind ik dat het een akelig randje heeft. Ook iemand die ik van nog langer geleden ken, dook op die manier op via facebook op. Maar dat kan ook via Schoolbank gegaan zijn, door de school waar wij beide (en ook in een andere periode) op hebben gezeten.

Blijft de vraag hoe dat andere profiel aan mij gekoppeld is.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: 11-09-2009, 11:33:03 »
meestal is dat via vrienden van je, hebben jullie misschien gezamenlijke vrienden?
Ik weet niet hoe facebook werkt

maar misschien zal het ook wel zo zijn dat ze jouw profiel een keer hebben bekeken en dat door hyves wordt geregistreerd ???
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2009, 11:52:59 »
Er moeten wel ergens gezamenlijke vrienden zijn, ik weet wel dat het tot 1 of twee ''lagen'' werkt. Maar dit vind ik wel erg opmerkelijk.


Ik heb best een paar vrienden in Brabant, waar zij ook nog steeds woont volgens haar profiel, maar dan blijft het nog steeds wonderlijk dat via hyves iemand na 28 jaar opduikt.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2009, 12:30:52 »
Bij Facebook heb je misschien ook ingevuld op welke scholen je hebt gezeten en zo? Het systeem stelt mij ook iedere keer personen voor, met de vraag of ik ze ken, omdat ze ook op Rijksuniversiteit Groningen hebben gezeten  ::)
Keep calm and eat chocolates!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?
« Reactie #4 Gepost op: 11-09-2009, 13:26:13 »
Ja, alleen: na 28 jaar? Er is bij mijn weten geen binding via hyves. Ik heb bij facebook geen scholen ingevuld.

Toch is het niet ondenkbaar. Er is eens onderzocht dat iedereen met iedereen contact kan hebben na het doorlopen van slechts 7 lagen.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?
« Reactie #5 Gepost op: 1-11-2009, 19:03:31 »
Ik heb ook wel eens van die vage bekenden bij Hyves waarvan ik geen enkel idee heb hoe ze dat kunnen weten. Ben ook best benieuwd eigenlijk.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?
« Reactie #6 Gepost op: 1-11-2009, 23:01:47 »
Sint-Nicolaas zal toch bij iedereen wel in de hyver-lijst staat, toch?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Hoe werkt Hyves, Facebook, en soortgelijke netwerken eigenlijk?
« Reactie #7 Gepost op: 8-12-2009, 19:09:46 »
Sint-Nicolaas zal toch bij iedereen wel in de hyver-lijst staat, toch?
::ohno::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.