Auteur Topic: 20 jaar geleden.  (gelezen 4876 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
20 jaar geleden.
« Gepost op: 9-11-2009, 06:58:50 »
Grappig om hier op een forum te zitten met mensen die er nog niet eens aren, toen de DDR uit elkaar klapte. Maar die laatate groep heeft e toch wel over gelezen in de geschiedenisboekjes.....

Wat dacht je, toen je dit las, en voor degenen die  het min of meer hebben meegemaakt, waar was je, waar was je mee bezig, en hoe heb je de gebeurtenissen van toen gevolgd?


Een beetje gemotiveerd antwoord zou leuk zijn.......

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #1 Gepost op: 9-11-2009, 10:34:46 »
Ik zat op de basisschool en ik herinner me nog dat er extra aandacht aan besteed werd, dmv een project. Ik vond het maar raar, een muur door je stad. Weet ook nog dat mn vader naar Berlijn ging toen, hals over kop, met vrienden, want die wilde de muur nog zien ofzo.
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline -Lieke-

  • Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #2 Gepost op: 9-11-2009, 11:54:42 »
ik werd toen geboren ::)
ik weet niet precies meer wanneer ik erover hoorde, maar ik weet nog wel dat ik het een heel vreemd idee vond dat Duitsland pasgeleden nog twee landen was

Offline lord menno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oranje is de bomp
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #3 Gepost op: 9-11-2009, 13:07:18 »
ik weet het nog heel goed. het was een onbeschrijvelijk gevoel wat ik toen kreeg, maar wel heel mooi. ik denk er nog vaak aan terug, de tijd dat ik nog de hele dag niks hoefde te doen en in mijn luier mocht poepen ::jaja::
Menno is gek

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #4 Gepost op: 9-11-2009, 13:37:01 »
ik weet het nog heel goed. het was een onbeschrijvelijk gevoel wat ik toen kreeg, maar wel heel mooi. ik denk er nog vaak aan terug, de tijd dat ik nog de hele dag niks hoefde te doen en in mijn luier mocht poepen ::jaja::
goede oude tijd!
Ik mocht helaas nog niet in me luier poepen :(. ik kon nog niet eens poepen ::ohno::

Offline Rutg3rDutchWolf

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • MWAM
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #5 Gepost op: 9-11-2009, 16:50:34 »
20 jaar geleden........was ik niet eens geboren.
Why don't I ever listen to me?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #6 Gepost op: 9-11-2009, 19:14:02 »
Maar mijn tweede vraag was: wat hebben jullie op school ervan meegekregen. Hoie wordt het in de geschiedenisboekjes weergegeven, of is dit meer iets voor Maatschappijleer, wat de meesten van de twintig-minners toch ook op school hebben gehad?

Mijn eigen ervaring: heel toevallig was het zo dat in die periode mijn moeder in het ziekenhuis lagt, en alles met stijgende verbazing heeft zitten volgen vanuit haar ziekenhuisbed (op televisie dan.....), en dat ze nu weer in het ziekenhuis ligt, en af en toe de berichtjes over de terugblik meekrijgt.

Zelf heb ik het ervaren als een heel wonderlijke periode. Ik schreef toen met enkele mensen uit de DDR, die de laatste maanden wel voelden komen dat de val van de muur aanstaande was (het werd immers op de West-Duitse zenders uitgebreid uitgezonden wat er vooraf in Hongarije gebeurde), maar niemand wist wanneer de val een feit zou zijn.

De eerstvolgende berichten van mijn Oostduitse penvrienden kwamen uit Wenen. En daarna heb ik niets meer van ze vernomen, helaas.

Je kon in die tijd met een dagtocht naar Berlijn, je huurde vervolgens ter plaatse een pikhouweel, kreeg een kwartier om jouw eigen stukje uit de gehate muur te hakken. Vervolgens ging de reis in omgekeerde richting. Dat zelf uithakken heb ik niet gedaan, hoewel ik wel een paar mensen ken, die er omgerekend 60 euro voor over hadden (reis plus huur van het gereedschap). Het was de enige manier om er zeker van te zijn dat je echt een authentiek stukje muur te pakken had. In 2006 kon je overigens nog steeds ansichtkaarten kopen met daarin een vakje met een piepklein stukje cement, maar dat was dus geen authentiek deeltje. Kwam gewoon uit de fabriek.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #7 Gepost op: 9-11-2009, 19:31:44 »
20 jaar geleden was ik....20 jaar  8) 8) en was ibung nog jong en Swifty nog een piepkuikentje,had bodejos nog wilde lokken,kwam Bakkertje nog niet opzetten met haar befaamde  ::ontopic:: ,had ik reeds een futuristische droom dat ooit een onbekende man mij zou steunen in de strijd tegen het onrecht dat mij zou worden aangedaan anno 2009 door 2 inwoners van een bepaalde streek in een land ten noorden van mijn vaderland en dat ze hulp kregen van een meisje uit de mosselstreek alhoewel zij haar ware ouderdom stellig weigert prijs te geven.Misschien is zij nu reeds 100 jaar ofzo?....De komende 20 jaar zal meer duidelijkheid schenken......

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #8 Gepost op: 9-11-2009, 21:37:31 »
ik had avonddienst (dus aan het werk)en zag het allemaal op tv. gebeuren.  moest er wel een beetje van huilen, zo mooi vond ik die blijdschap en bevrijding van de oost berlijners. de macht van het volk!
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #9 Gepost op: 9-11-2009, 21:38:31 »
Iets minder dan 20 jaar geleden (herfstvakantie 1990) was ik in Berlijn met mijn ouders. En het maakte allemaal diepe indruk op mij. Alle trabantjes in de straten, het museum bij Checkpoint Charlie, het grote Unter der Linden.
Maar vooral de tegenstellingen tussen West en Oost. In West stonden mooie gebouwen, allemaal goed gerestaureerd, volop in de schijnwerpers iedere avond. In Oost waren ook vele mooie gebouwen, maar die waren niet onderhouden, zagen er niet uit. Her en der stonden bouwkranen bij half afgemaakte flatgebouwen, gewoon gestopt met bouwen toen de muur viel en de Oostduitse staat dus niet meer voor het werk verantwoordelijk was. En de muur, her en der stonden nog stukken muur. Vol grafiti. Met aan de Oostkant vele meters braakliggende grond, waar wachttorens op uitkeken...

Heel indrukwekkend allemaal. De waanzin van die muur, die afscheiding dwars door de stad, de Westberlijners die gewoon opgesloten hadden gezeten al die jaren, zo raar...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #10 Gepost op: 9-11-2009, 22:33:56 »
Ik dacht altijd dat er een ijzeren gordijn hing... ??? ::)
Geniet nooit met mate...

Offline -Lieke-

  • Winnaar pool PE2005, PE2007 én Idols'05/'06
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #11 Gepost op: 9-11-2009, 22:51:15 »
Op school heb ik er eigenlijk bijna niks over geleerd. Nu met mijn studie wel, zoals Swifty al zei zijn de gebouwen daar erg slecht onderhouden.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #12 Gepost op: 9-11-2009, 23:39:06 »
k was er nog niet toen...
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #13 Gepost op: 10-11-2009, 07:05:27 »
ik had avonddienst (dus aan het werk)en zag het allemaal op tv. gebeuren.  moest er wel een beetje van huilen, zo mooi vond ik die blijdschap en bevrijding van de oost berlijners. de macht van het volk!

idem hier...ik kan me nog goed herinneren dat één van de bewoners de fout in ging en dat we hem moesten ontzetten en dat we daardoor een stuk moesten missen van de uitzending. Ik geloof dat ik zelf nog ben gebleven tot ver in de nacht want ik was gewoon aan de buis gekluisterd. Dat kwam mede omdat ik een aantal jaren ervoor met school naar de DDR was geweest en dat had toen al een diepe indruk op me achtergelaten...
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline langkousonline

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #14 Gepost op: 10-11-2009, 10:52:23 »
Ik was ietsjes ouder dan Koekoe en zat voor de buis genageld. Wat ik het meest ontroerende vond dat de mensen zo warm binnengehaald werden door de "West-Duitsers" Ze werden als ware helden onthaald en ik vond dat zo mooi om te zien!
"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch."

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #15 Gepost op: 10-11-2009, 15:35:45 »
Ik was drie. ::trots::
Ik kan me best nog dingen herinneren van toen ik drie was, maar die val van de muur is me totaal ontschoten... Jammer, want ik had het best willen meemaken. Lijkt me toch een ontzaggelijk tof moment.

Natuurlijk hebben we de val van de muur tot in den treure bij geschiedenis en Duits gehad...onze leraar Duits haalde voor die gelegenheid altijd even zijn stukkie muur uit de vitrinekast.
Tell me what your telescope says

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #16 Gepost op: 10-11-2009, 15:57:58 »
Ik was toen 15; wat gaat de tijd toch snel... Wat ik me nog van die dag kan herinneren is dat het, ondanks wat er de weken ervoor al was gebeurd, voor mij toch nog als een verrassing kwam. Maar het waren onvergetelijke beelden.

Het jaar erop zijn we in de zomervakantie 2 weken naar Berlijn geweest. En toen is mijn voorliefde voor die superstad begonnen. Er hing nog compleet een gedeelde sfeer, wat tegenwoordig veel minder is (hoewel er nog steeds een deling is...). Ik kan me ook nog herinneren dat ik heel kort na de officiele eenwording van Duitsland een speciaal treinautootje van deze heugelijke (?) dag heb gekocht, die nog steeds ergens in een vitrine staat. Twee jaar later zijn we weer naar Berlijn geweest; en man, wat was er toen al veel veranderd! Na een dag of 10 zijn we ook nog eens een dag of 10 naar Boedapest geweest; daar heerste op dat moment nog een echte Oost-Europa-sfeer...
Ich bin ein Bärliner!

Offline fugazi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #17 Gepost op: 24-11-2009, 12:41:20 »


Natuurlijk hebben we de val van de muur tot in den treure bij geschiedenis en Duits gehad...onze leraar Duits haalde voor die gelegenheid altijd even zijn stukkie muur uit de vitrinekast.

Dit is wat mij nog het beste bijstaat; mensen die eigenhandig de muur neer aan het halen waren. Velen die een stukje meenamen als een aandenken aan deze historische gebeurtenis. Mensen van Oost en West die elkaar in de armen vlogen. En het historisch, legendarische concert van Pink Floyd dat vrijwel over de gehele (westerse) wereld live werd uitgezonden. "tear down the wall"; kippenvel moment.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #18 Gepost op: 24-11-2009, 13:55:08 »
Ik zat ook aan de buis gekluisterd. Was zo blij. We zijn toen een maand later naar Berlijn geweest en hebben stukjes muur gehakt en vooral politie uitgedaagd ::schaam::.
Maar dat kwam omdat we vroeger vaak in Tsjecho Slowakije kwamen en altijd dwars gezeten werden door de staatspolizei.
Gelukkig is het oostblok bevrijdt.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 20 jaar geleden.
« Reactie #19 Gepost op: 24-11-2009, 20:50:43 »
Ik was 10 en heb wel een beetje beelden gezien van feestende mensen en het afbreken van een muur.

Alleen zei het me toen niet veel. De scheiding van Oost- en West Duitsland zei me weinig en dat er dan in Berlijn (waar lag dat in hemelsnaam?)  een muur stond die ze af gingen breken? Tja, boeiend....maar niet heus...

Pas later op de Middelbare School kregen we bij geschiedenis eerst de Weimarrepubliek en daarna ook nog een stukje over de verdeling van Oost- en West Duitsland. Dat Berlijn in Oost lag en dat ze dus een luchtbrug op moesten richten om in West-Berlijn te komen. En natuurlijk Checkpoint Charlie e.d. En dat dat allemaal kwam door de oorlog en de verdeling van Duitsland en Berlijn onder de geallieerden.

Maar de val van de muur heb ik niet echt actief meegemaakt.....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.