Auteur Topic: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt  (gelezen 9772 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Gepost op: 27-12-2009, 13:14:56 »
Wie herinnert zich niet de overgang van het 2e naar het 3e millennium? Die werd wereldwijd, behalve in landen met een andere jaartelling als de onze, een jaar te vroeg gevierd.

In diverse media duiken de decennium-overzichten nu weer op.In kranten,op radio en televisie, op  het internet.  Ik heb het altijd jammer gevonden dat mensen die  het konden weten, toch mee gingen met deze rekenfout, die op diverse manieren aan te tonen is.

Waar maak ik me druk om, zou je denken? Er is toen veel discussie over geweest, en  de vergissing werd weliswaar toegegeven,maar men ging toch mee in de massale opvatting dat de overgang van het ene naar het andere millennium, gevierd moest worden toen het jaar 2000 begon.

Men beloofde beterschap,en zou de fout niet nog eens maken,zo zei men.

Kennelijk  is iedereen die afspraak vergeten.

Hoe zit het nou precies, volgens jullie?

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #1 Gepost op: 27-12-2009, 15:18:51 »
er zijn 2000 jaar voorbij op het moment dat 2001 begint. iets anders kan ik er niet van maken.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #2 Gepost op: 27-12-2009, 15:39:22 »
En dat houdt simpelgezegd in, dat het nieuwe millennium begon op 1 januari 2001, en het nieuwe decennium op 1 januari 2011. Geen speld tussen te krijgen,toch?

Maar waarom maken zoveel mensen dan toch die denkfout, zou je zeggen........

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #3 Gepost op: 27-12-2009, 15:55:12 »
Ik denk niet dat het een denkfout is, ik denk dat men het gewoon mooier vind om als het voorste getalletje veranderd, de balans op te maken. En ik kan me er niet druk om maken eerlijk gezegd  ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #4 Gepost op: 27-12-2009, 15:56:15 »
er zijn 2000 jaar voorbij op het moment dat 2001 begint. iets anders kan ik er niet van maken.

Als je op 0 begint te tellen zijn er toch 2000 jaar voorbij op 1 januari 2000? Begin je bij 1 te tellen is een decennium pas voorbij op 1 januari 2001.

Gaat analoog aan een decennium:

jaar 1: 0-1
jaar 2: 1-2
jaar 3: 2-3
jaar 4: 3-4
jaar 5: 4-5
jaar 6: 5-6
jaar 7: 6-7
jaar 8: 7-8
jaar 9: 8-9
jaar 10: 9-10
Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #5 Gepost op: 27-12-2009, 16:13:46 »
@Test, je geeft precies aan waar het verschil ontstaat.

Er leeft niemand meer die kan zeggen dat het jaar NUL zelf heeft bestaan. Voor mij is het zo; al heeft dat jaar slechts bestaan uit een paar dagen (in veel landen wordt Kerstmis immers gevierd op 25/26 december, terwijl die datum ook later pas is vastgesteld.

Gevoelsmatig klapt er iets in ons hoofd om, als een nieuw jaar eindigt op een nul......en dat is wat Test aangeeft.

Deze discussie zal eindeloos gevoerd kunnen worden, het ligt er maar net aan of je als criterium het begrip ´tellen´ dan wel het begrip ´meten´ gebruikt.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #6 Gepost op: 28-12-2009, 11:03:34 »
owkeee

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #7 Gepost op: 28-12-2009, 11:22:36 »
Als je op 0 begint te tellen zijn er toch 2000 jaar voorbij op 1 januari 2000? Begin je bij 1 te tellen is een decennium pas voorbij op 1 januari 2001.

Gaat analoog aan een decennium:

jaar 1: 0-1
jaar 2: 1-2
jaar 3: 2-3
jaar 4: 3-4
jaar 5: 4-5
jaar 6: 5-6
jaar 7: 6-7
jaar 8: 7-8
jaar 9: 8-9
jaar 10: 9-10
Je geeft het hier ook aan; jaar 1 is voorbij als de laatste dag van dat jaar voorbij is. jaar 10 is voorbij als dat jaar compleet is. Je zou het op iedere tijdseenheid kunnen toepassen.

Ik heb ergens een website gezien van een zekere Jan Zuidhoek, die aangeeft dat de eeuwwisseling van 19e naar 20e eeuw wel op 1 januari 1901 gevierd is. In onze moderne tijd gaat men gek genoeg daaraan voorbij.

Wat ik jammer vind, is dat deze discussie tien jaar geleden ook gevoerd is, en dat mensen die toen deze fout maakten, beterschap beloofden.Dat kon niet bij een volgende millenniumwisseling,maar wel met een decenniumwisseling.


het is ook geen halszaak,moet ik erkennen,mmaar het kost toch hetzelfde om de terugblikken, herdnkingen enzovoorts, op het juiste tijdstip te houden?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #8 Gepost op: 28-12-2009, 16:58:53 »
Je hebt helemaal gelijk, Bodejo! Ik denk dat het inderdaad alleen maar is omdat het beter klinkt... Het jaar 2000 in inderdaad nog de 20e eeuw...
Ich bin ein Bärliner!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #9 Gepost op: 3-01-2010, 08:41:43 »


Er leeft niemand meer die kan zeggen dat het jaar NUL zelf heeft bestaan.
Jawel  ::jaja:: ibung  ::tandpastasmiley::

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #10 Gepost op: 3-01-2010, 09:53:46 »
Jawel  ::jaja:: ibung  ::tandpastasmiley::
::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: foei koekoe gij zult nooit spotten met de leeftijd van een dame ;D
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #11 Gepost op: 3-01-2010, 09:58:50 »
::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: foei koekoe gij zult nooit spotten met de leeftijd van een dame ;D
ja maar dat is niet spotten, dat is de realiteit  ;D ;D

Offline kolko

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #12 Gepost op: 3-01-2010, 12:47:55 »
Het is helemaal geen fout. Een decennium is gewoon een periode van 10 jaar, dus dit was het einde van het decennium dat begon op 1 januari 2000.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #13 Gepost op: 3-01-2010, 17:08:49 »
bij het begin van de jaartelling was ik al een fossiel, dus kan ik er geen zinnig woord meer over zeggen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #14 Gepost op: 3-01-2010, 23:56:01 »
Het is helemaal geen fout. Een decennium is gewoon een periode van 10 jaar, dus dit was het einde van het decennium dat begon op 1 januari 2000.
Jij gaat in dit geval uit van het bestaan van het jaar nul. Prima, maar heb je daar argumenten voor waarmee je kan aantonen dat dat jaar moet hebben bestaan?

Er zijn slechts 2 opties, het jaar nul heeft wel bestaan, of het jaar nul heeft niet bestaan.

Kijk wat er gebeurt, als je het jaar nul meetelt:

0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10


Zet nu ONDER de getalletjes (in gedachte) een tijdsbalkje dat steeds loopt van 1 januari t/m 31 december, doe dat dus eerst als je bij nul begint, en daarna als je bij 1 begint. Je zult zien dat er geen speld tussen te krijgen is.

Jij gaat uit van het bestaan van een jaar nul. Ok, tel maar mee vanaf die 0 in het rijtje. Na afloop van het jaar 9 zijn er 10 jaar voorbij. Bestaat het jaar nul, dan heb je gelijk.

Nu tel je vanaf het jaar 1, dan zul je het 10e jaar mee moeten tellen om aan 10 jaar, een decennium, te komen. Hetzelfde geldt voor een eeuw en voor een millennium.

Als je nu door telt, zie je dat alles draait om dat magische jaar nul.

Het argument dat het decennium voorbij is, omDAT het op 1 januari 2000 begon, gaat dus niet op.

Toen jij ooit voor de klas moest komen, en je onderwijzer vroeg je om hardop tot 10 te tellen, wat deed je toen?

NUL-EEN-TWEE........, of EEN-TWEE-DRIE?


Ik baseer me niet op de bijbel, ik baseer me op gezond verstand, en logisch nadenken. Ik heb op de lagere school geleerd dat ik bij 1 moest beginnen als ik van 1 tot 10 moest tellen, en eindigde derhalve bij 10, en niet bij 9.

Inzichtelijker kan ik het niet maken.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #15 Gepost op: 4-01-2010, 17:09:17 »
even  terzijde want deze discussie vind ik eigenlijk niet zo boeiend ::schaam::

op dit moment vindt er binnen het onderwijs een (wel boeiende) discussie plaats om het getal 0 op te nemen in de telrij. Dan beginnen we dus bij 0 met tellen.......
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #16 Gepost op: 4-01-2010, 17:30:05 »
Dacht dat ik in het molforum zat, begon Jos z'n hele relaas te lezen en denk: waar héb je het over...  ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #17 Gepost op: 4-01-2010, 17:40:47 »
Dacht dat ik in het molforum zat, begon Jos z'n hele relaas te lezen en denk: waar héb je het over...  ::rofl::
Het gaat ook nergens over.  Maar dit is niet het Mol-gedeelte van het forum..........

Offline kolko

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #18 Gepost op: 9-01-2010, 12:19:03 »
Jij gaat in dit geval uit van het bestaan van het jaar nul. Prima, maar heb je daar argumenten voor waarmee je kan aantonen dat dat jaar moet hebben bestaan?

Er zijn slechts 2 opties, het jaar nul heeft wel bestaan, of het jaar nul heeft niet bestaan.

Kijk wat er gebeurt, als je het jaar nul meetelt:

0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10


Zet nu ONDER de getalletjes (in gedachte) een tijdsbalkje dat steeds loopt van 1 januari t/m 31 december, doe dat dus eerst als je bij nul begint, en daarna als je bij 1 begint. Je zult zien dat er geen speld tussen te krijgen is.

Jij gaat uit van het bestaan van een jaar nul. Ok, tel maar mee vanaf die 0 in het rijtje. Na afloop van het jaar 9 zijn er 10 jaar voorbij. Bestaat het jaar nul, dan heb je gelijk.

Nu tel je vanaf het jaar 1, dan zul je het 10e jaar mee moeten tellen om aan 10 jaar, een decennium, te komen. Hetzelfde geldt voor een eeuw en voor een millennium.

Als je nu door telt, zie je dat alles draait om dat magische jaar nul.

Het argument dat het decennium voorbij is, omDAT het op 1 januari 2000 begon, gaat dus niet op.

Toen jij ooit voor de klas moest komen, en je onderwijzer vroeg je om hardop tot 10 te tellen, wat deed je toen?

NUL-EEN-TWEE........, of EEN-TWEE-DRIE?


Ik baseer me niet op de bijbel, ik baseer me op gezond verstand, en logisch nadenken. Ik heb op de lagere school geleerd dat ik bij 1 moest beginnen als ik van 1 tot 10 moest tellen, en eindigde derhalve bij 10, en niet bij 9.

Inzichtelijker kan ik het niet maken.

Lees jij nou maar eens eerst wat ik schrijf voor je me vertelt waar ik van uitga. Volgens Vandale is een  de·cen·ni·um het; o -nia, -niën een tijdperk van 10 jaar. Als men dus zegt dat men terugkijkt op het voorbije decennium dan heeft men dus volledig gelijk dat men vanaf 1 januari 2000 gaat kijken. Daar kan je over gaan mierenneuken, maar het blijft wel kloppen.

Offline dech2410

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Millenniumfout 10 jaar na dato opnieuw gemaakt
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2010, 17:16:03 »
Het gaat er in dit geval niet om dat er 1000 jaar zijn verstreken, het gaat erom dat eindelijk na duizend jaar we geen 1 meer gebruiken maar een 2 om ons jaartal te beginnen. en DAT wordt gevierd. de discussie is dus zo irrelevant :P