Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 86307 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
OV-chipkaart
« Gepost op: 30-12-2009, 10:13:38 »
Ik ben geen student meer, maar hoor om me heen allerlei angstige geluiden van studenten, die vanaf 1 januari in delen van het land niet meer kunnen reizen, door de overstapop de chipcard.

Mijn oplossing: laat die studenten die oude kaart toch gewoon houden. De reden is simpel: die kaart gaf toegang tot het hele OV-net in Nederland, en het leidt tot discriminatie voor bepaalde groepen studenten, omdat die deels moeten reizen over trajecten die niet bediend worden door NS-treinen en bussen die het nieuwe systeem niet gebruiken.

Die studenten hebben dat hele systeem niet gewild, die hadden immers een goed lopend systeem, waarvoor ze overigens zelf wel betaalden (in tegenstelling tot wat veel mensen denken).

Het nieuwe systeem werkt averechts. Als ik plotseling voor een deel van de route moet betalen, terwijl dat voorheen ´gratis´ was, werkt dat onvermijdelijk zwartrijden in de hand.

Als een student vanaf 1 januari in een Syntus- of Veolia-trein zit, is ie dus plotseling een zwartrijder? Gaat me net iets te ver. Die bedrijven hebben nagelaten om hun systemen aan te passen,en daar horen reizigers niet de dupe van te worden.
« Laatst bewerkt op: 8-08-2010, 18:09:36 door Bodejos »

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2009, 17:30:33 »
Nu je toch dit topic opent:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

 ::)

Nee echt, wat een baggersysteem die OV-chipkaart. Ik moet nog eens goed kijken hoe ik hem nou kan activeren. Maar die brief van de NS die er bij zat ("nu wordt alles veel gemakkelijker en klantvriendelijker") slaat werkelijk nergens op. Inchecken, uitchecken, dan moeten we er nog een kaartje bij hebben voor trajecten waar die chip-apparaten nog niet werken en hoe we vanaf nu in het weekend korting krijgen en anderen met korting met ons laten meereizen, daar lijkt überhaupt nog niemand over nagedacht te hebben.

Ze hadden al dat geld van die OV-chip-ongein in de wisselverwarming moeten steken, want daarvoor schijnen ze nu geen cent meer te hebben, waardoor een sneeuwvlokje het complete spoorwegennetwerk kan platleggen, zoals we vorige week hebben gemerkt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2009, 18:19:26 »
Nu je toch dit topic opent:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

 ::)

Nee echt, wat een baggersysteem die OV-chipkaart. Ik moet nog eens goed kijken hoe ik hem nou kan activeren. Maar die brief van de NS die er bij zat ("nu wordt alles veel gemakkelijker en klantvriendelijker") slaat werkelijk nergens op. Inchecken, uitchecken, dan moeten we er nog een kaartje bij hebben voor trajecten waar die chip-apparaten nog niet werken en hoe we vanaf nu in het weekend korting krijgen en anderen met korting met ons laten meereizen, daar lijkt überhaupt nog niemand over nagedacht te hebben.

Ze hadden al dat geld van die OV-chip-ongein in de wisselverwarming moeten steken, want daarvoor schijnen ze nu geen cent meer te hebben, waardoor een sneeuwvlokje het complete spoorwegennetwerk kan platleggen, zoals we vorige week hebben gemerkt.

Idd! Ik ga zelf niet met de Trein maar wel met de Amsterdamse metro. Ze deden het ook voor het Zwartrijden.. Nou als ik incheck en doorloop dan lopen er 3 gassie's achter me aan.. Irriteer me er dood aan! En het is heel erg duur!
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2009, 19:07:35 »
Iknoemde het wel de OV-chipkaart voor studenten, omdat dit issue toevalling nu in het nieuws is. Maar inderdaad doet zich het probleem  niet alleen bij reizende studenten voor, maar bij iedereen die op het dagelijksde woon-werktraject te maken krijgt met meer vervoerders. Je zou maar in Nijmegen wonen, en ik Kerkrade of Valkenburg werken. Dat  betekent drie keer in- en uitchecken, en even zovaak starttarief betalen.

Stelletje dieven.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2009, 01:05:44 »
Iknoemde het wel de OV-chipkaart voor studenten, omdat dit issue toevalling nu in het nieuws is. Maar inderdaad doet zich het probleem  niet alleen bij reizende studenten voor, maar bij iedereen die op het dagelijksde woon-werktraject te maken krijgt met meer vervoerders. Je zou maar in Nijmegen wonen, en ik Kerkrade of Valkenburg werken. Dat  betekent drie keer in- en uitchecken, en even zovaak starttarief betalen.

Stelletje dieven.

Nee, je hebt 30 minuten overstaptijd en je betaalt dus maar één keer starttarief.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2009, 09:57:03 »
Is dat de huidige situstie, of  is dat na protest uit de belangengroepen zo gewijzigd?

Ik hoorde van vrienden van mij, die nu studerende kinderen hebben, dat er hier een regio is (Parkstad, onder meer), waar de chipkaart helemaal NIET geldt, omdat ze het technisch niet voor elkaar krijgen. Die mededeling hangt ook in de bussen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2009, 10:14:05 »
Dit stond deze week in de krant,en onder meer hierop is dit topic gebaseerd.



Studenten zijn in 2010 op hun ov-chipkaart aangewezen. Maar hoe moet dat dan in Limburg, waar Veolia nog niet berekend is op zo'n digitaal vervoersbewijs?
Door Roel Ophelders

Voor de boordcomputers in de lijnbussen is de informatie op het stukje plastic vooralsnog Chinees. En op de treinstations staan geen chiplezers, laat staan poortjes. Veolia loopt achter met de invoering van de ov-chipkaart en maakt weinig aanstalten tot een snelle inhaalrace. Niet verrassend nu ook het provinciebestuur onderschrijft dat de kaart Limburgers heel wat nadelen oplevert en niemand gebaat is bij een snelle invoering volgens het huidige draaiboek.

Limburg kan het zich permitteren om pas medio 2010 met de invoer te starten, want de strippenkaart en het papieren kaartje worden voorlopig nog niet afgeschaft. Dat zit anders bij de ov-studentenkaart. Het papieren vervoerbewijs waarmee studenten een deel van de week gratis mogen reizen, verdwijnt morgen wél. In 2010 geen geplastificeerde kaart meer die aan de chauffeur of conducteur moet worden getoond, maar een digitaal vervoersbewijs dat tegen een chiplezer gehouden moet worden. Laat Veolia die nu, in tegenstelling tot vele vervoerders elders, nog niet hebben. De oplossing ligt voor de hand, meldt Veolia. Zolang de apparatuur er nog niet is, wordt de digitale kaart op de zelfde manier gebruikt als de analoge voorganger. Gewoon laten zien aan de controleur dus. Maar in het hoofdpijndossier dat ov-chipkaart heet zou een oplossing geen oplossing zijn als deze niet meteen twee nieuwe problemen zou creëren.

Probleem één: aan de buitenkant van het pasje valt niet te zien of het een week- of weekendkaart betreft. Die informatie staat er immers digitaal op. Probleem twee: de kaart ‘weet' of een student wel of geen 'reisrecht' heeft en hoeft dus na afstuderen niet te worden ingeleverd. Oud-studenten die al driekwart jaar over hun bul beschikken, hebben vaak nog zo'n pasje, dat voor een Veolia-medewerker ogenschijnlijk nog steeds een geldig vervoersbewijs is.

Slimmeriken die hopen dat ze nu ongemerkt illegaal de hele week op en neer door Limburg kunnen reizen, komen echter bedrogen uit. Eventuele fraude is in de kiem gesmoord, meldt Veolia. "We hebben twintig handheld kaartlezers besteld. Daarmee kunnen stewards in de treinen en bussen straks de kaart uitlezen”, zegt directeur René de Beer. Niet echt veel voor álle Limburgse voertuigen, maar Veolia heeft momenteel simpelweg niet meer stewards. "We zullen ze dus zo gericht mogelijk moeten inzetten. Uit ervaring weten we waar grote stromen studenten samenkomen, en daar zullen we intensiever controleren.”

Of ‘grijsrijders' daarmee een aanmerkelijk risico lopen betrapt te worden, moet de praktijk straks uitwijzen. Voorlopig hebben ze vrij spel, al is het maar voor even. De lezers worden immers pas halverwege januari geleverd.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2009, 10:23:11 »
Nee, je hebt 30 minuten overstaptijd en je betaalt dus maar één keer starttarief.
Dat is gedeeltelijk waar, binnen 35 minuten overstappen bespaart je het nieuwe starttarief: wie langer moet reizen, en zeker via meer vervoersbedrijven, betaalt steeds opnieuw het starttarief,

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2009, 16:16:33 »
IDd, hoe moeten anderen met mij meereizen???? allemaal n beetje gek...

Ik wilde m 2 weken geleden activeren en toen stond er dat m'n week ov er al op stond.... Er  viel dus niet zo veel te activeren en nu staat er op die site weer dat ik m pas vanaf 4 januari kan avtiveren.... en helemaal zo vervelend is dat waar ik woon ik dat weer niet kan doen en dat ik naar n andere stad moet daarvoor.... heel irri

EDIT: Ik heb t al gevonden.... Als er iemand met mij meereisst moet diegene nog een normaal papieren kaartje kopen... Onhandig
« Laatst bewerkt op: 31-12-2009, 16:26:25 door -ELISE- »
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2009, 16:32:21 »
Uhh.. ik heb nog helemaal geen kaart, maar bij navraag bleek dat je je oude vodje nog tot eind januari kunt gebruiken.

Maar hoe en waar vraag ik eigenlijk een ov aan? Voor studenten dus? Mijn vriendin had 'm thuis gekregen maar ik heb niks gehad.  ???

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2009, 16:34:25 »
HIER

Ik moest een extra pasfoto inleveren en toen kreeg ik ook gewoon thuis gestuurd
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2009, 16:36:50 »
Ik kan je geen raad hierover geven: ik wilde met het topic aantonen dat het een chaos is, en dat veel mensen gewoon niet meer weten waar je aan toe bent.

Over die overstaptijd gesproken: voorheen was het mogelijk met een los kaartje je reis te onderbreken, en die later op de dag voort te zetten op het betaalde traject. Voortaan moet je daar dus extra voor betalen.

Die overstaptijd: hoe weet het kaartje of poortje, dat je op een station bent waar je moet overstappen? Door ter plekke uit te checken en vervolgens weer in te checken? Als je trein vertraging heeft, weet dat poortje dat dan ook, en telt het dan geen nieuw starttarief?

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #12 Gepost op: 1-01-2010, 14:16:08 »
Er staat op die site: Heb je al een Studenten OV-chipkaart in je bezit hebt die er zo uitziet? Dan kun je vanaf 1 januari direct reizen met alle openbaar vervoer in Nederland. Op je kaart staat al een tijdelijk week- of weekendabonnement. Daarmee kun je de héle maand januari reizen als je recht hebt op studiefinanciering.

En mijne ziet eruit als 1 van die dingen. Moet ik hem nu nog activeren?


en toen ging ik kijken waar er bij mij in de buurt zo'n punt zit. Dus ik kijk op 50 km omgeving. is er er geen! ::oink::
« Laatst bewerkt op: 1-01-2010, 14:17:58 door Vieffan »

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #13 Gepost op: 1-01-2010, 22:28:16 »
en toen ging ik kijken waar er bij mij in de buurt zo'n punt zit. Dus ik kijk op 50 km omgeving. is er er geen! ::oink::

Waar woon jij dan? In Utrecht staan sinds kort ook oplaadpunten bij de normale AH-winkels. Misschien dat dat bij jou ook is?
The sun came up and reality set in.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #14 Gepost op: 1-01-2010, 22:30:14 »
Bij ons staat er zelfs één op school.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #15 Gepost op: 1-01-2010, 22:40:26 »
Er staat op die site: Heb je al een Studenten OV-chipkaart in je bezit hebt die er zo uitziet? Dan kun je vanaf 1 januari direct reizen met alle openbaar vervoer in Nederland. Op je kaart staat al een tijdelijk week- of weekendabonnement. Daarmee kun je de héle maand januari reizen als je recht hebt op studiefinanciering.

En mijne ziet eruit als 1 van die dingen. Moet ik hem nu nog activeren?


en toen ging ik kijken waar er bij mij in de buurt zo'n punt zit. Dus ik kijk op 50 km omgeving. is er er geen! ::oink::



dr staat er 1 op utrecht cs.... Moet je ff zoeken... t is gewoon zo'n soort kaartjes automaat waar je je ov chipkaart op kan scannen.. Anders ff vragen aan iemand.

En je moet m nog activeren wat wat erop staat is dus blijkbaar toch tijdelijk
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #16 Gepost op: 1-01-2010, 23:21:16 »
maar waar kan ik dan vinden wanneer ik hem moet activeren.

Ik heb trouwens op hun google map gekeken en er is en gewoon 1 op het station in Houten... Maar die zoekfunctie werkt blijkbaar niet.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #17 Gepost op: 1-01-2010, 23:46:22 »
http://www.studentenov-chipkaart.nl/

En dan de eerste letter van je achternaam invullen daaronder.

Jij moet dus tussen 22 januari en 31 januari en tot die tijd kun je dus met dat tijdelijke reizen
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #18 Gepost op: 3-01-2010, 14:22:37 »
Ook hier slechte ervaringen. Ik hoorde dat pas 95% van de studenten z´n chipkaart ontvangen heeft, wat moet die andere 5% morgen ?
Daarbij is Nederland duidelijk nog niet klaar voor de OV-chipkaart, maar de IBG probeert hem er al door te drukken ..... Geeft veel onzekerheid, én extra kosten voor studenten.

Activeren ging trouwens makkelijk hier, waren 2 oplaadpunten in 't locale kleine winkelcentrum (terwijl ze niet op die website aangegeven staan, die site loopt kennelijk flink achter).

Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #19 Gepost op: 3-01-2010, 15:38:12 »
Die andere 5% heeft denk ik hem te laat aangevraagd. Niet alle daarvan denk ik, maar een groot deel wel.