Poll

Moet de studentenkaart een kleurtje krijgen?

rood
1 (4.5%)
groen
6 (27.3%)
paars
3 (13.6%)
blauw
7 (31.8%)
rose
5 (22.7%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: OV-chipkaart  (gelezen 86303 keer)

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #20 Gepost op: 3-01-2010, 18:37:26 »
Nee Vieffan, mijn zusje had hem ook netjes aangevraagd, maar die heeft hem pas na veel gedoe afgelopen week gekregen. De NS, of wie er ook over die kaarten gaat, was haar foto kwijt geraakt. Ik heb zelf ook twee keer foto's moeten inleveren.

Ik ben gisteren langs zo'n oplaadpunt gegaan, maar dat bleek niet nodig, want mijn OV-weekabonnement stond er al op. Goed nieuws, lijkt het. Maar er staat ook dat mijn abonnement pas vanaf 10 januari ingaat. Terwijl de papieren kaart vanaf 1 januari niet meer geldig is. Ik ben benieuwd of de conducteur morgen gaat zeiken.

Bij mijn zusje stond er ook al een abonnement op haar kaart en zelfs een die al in 2008 is ingegaan, maar zij heeft alleen maar weekkorting, in plaats van gratis reizen.... ::)

Echt niet te geloven, zo'n zooitje als ze ervan gemaakt hebben.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #21 Gepost op: 3-01-2010, 19:41:47 »
Je kunt je oude kaart nog tot eind januari gebruiken hoor!

Maar wat een flippo's zeg, ze hebben bij mij een foto gebruikt van toen ik 15 was! En ik ben nu 23! Ze hebben ook nooit gevraagd om een foto op te sturen, blijkbaar hadden ze deze nog in hun archief ofzo.  >:(

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #22 Gepost op: 3-01-2010, 23:17:42 »
Nee Vieffan, mijn zusje had hem ook netjes aangevraagd, maar die heeft hem pas na veel gedoe afgelopen week gekregen. De NS, of wie er ook over die kaarten gaat, was haar foto kwijt geraakt. Ik heb zelf ook twee keer foto's moeten inleveren.

Ik heb er, niet overdreven, 4 in moeten leveren eer dat ik eindelijk eens een kaart kreeg.
The sun came up and reality set in.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #23 Gepost op: 3-01-2010, 23:26:47 »
Hoezo vier?  :-\\ Zijn er drie in de prullenbak beland ofzo? Raar hoor.

En helemaal raar dat ik maarzo een kaart krijg zonder ook maar één foto te sturen. En dan nog zo'n kei-oude ook, waarbij je m'n oren niet ziet en ik wel lach enzo. Dat mag ook niet meer dus waarom ze die dan weer gebruiken...?

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #24 Gepost op: 3-01-2010, 23:42:12 »
Hoezo vier?  :-\\ Zijn er drie in de prullenbak beland ofzo? Raar hoor.

Geen idee, nooit meer iets van gehoord.
The sun came up and reality set in.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #25 Gepost op: 4-01-2010, 00:22:29 »
Ik zat vanavond in de trein, en ik zag hoe conducteurs stonden te stuntelen met het uitlezen van de kaarten. Ze konden er geen touw aan vastknopen, en toen werd er omgeroepen dat ook ''zwart'' of ''grijs'' reizende studenten gewoon mochten reizen. Het bleek ondoenlijk te zijn om iedereen te controleren. Daarvoor ontbrak het de NS aan personeel, en op die manier werd de discussie uit de weg gegaan.

Of dat eerlijk is tegenover studenten die alles intussen WEL in orde hebben weet ik niet, maar ik vond het wel sportief van de NS, omdat ik er ook vanuit ga dat geen enkele student de intentie heeft om zwart te rijden (mits ze natuurlijk hun reguliere rit maakten).

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #26 Gepost op: 4-01-2010, 13:43:27 »
Ik vind dat het niet duidelijk genoeg is allemaal. Wie moet er nou wel zijn dingen activeren, want blijkbaar hoeft niet iedereen dat. En die site is ook hartstikke onduidelijk. En dan komt er nog bij dat het in praktijk nog niet echt goed werkt...

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #27 Gepost op: 4-01-2010, 14:10:52 »
Volgens mij moet iedereen activeren en tot die tijd staat er een voorlopig abonnement op... ??(hierdoor raakte ik in de war waardoor ik dachtd at t er al op stond..)
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #28 Gepost op: 4-01-2010, 14:17:20 »
Ik zat gisteren in de trein, vrij vooraan, waardoor ik mee heb gekregen, dat de kaarten wel uitgelezen kunnen worden.

Momenteel is het zo, dat de uitlees-apparaten kunnen constateren dat er een tegoed op de kaart staat, en zodra dat het geval is, mag je reizen. Niemand hoeft bang te zijn voor een boete. Veolia daarentegen, dreigt vooral studenten met boetes, als ze met hun OV-chipkaart reizen in Veolia-bussen en -treinen. Belachelijk, want ze gaan dan  uit van kwade opzet bij de reizigers.

Als ik van 1 ding overtuigd ben, is dat reizigers deze ellende beslist niet hebben gewild,en dan mag je ven een vervoersmaatschappij als Veolia (die geen haast maken met het plaatsen van incheckpaaltjes), wel enige coulance verwachten.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #29 Gepost op: 4-01-2010, 18:22:32 »
mijn pas is opgewaardeerd, vanmiddag gedaan na tentamen, moest toch wachten op dat station ;D
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #30 Gepost op: 4-01-2010, 21:37:28 »
En helemaal raar dat ik maarzo een kaart krijg zonder ook maar één foto te sturen. En dan nog zo'n kei-oude ook, waarbij je m'n oren niet ziet en ik wel lach enzo. Dat mag ook niet meer dus waarom ze die dan weer gebruiken...?

Waarschijnlijk heb je die de allereerste keer dat je een OV-kaart ging ophalen op het postkantoor ingeleverd. Een jaar of vier/vijf geleden wilden ze namelijk telkens twee foto's hebben. De ene kwam op je OV-jaarkaart, de andere zou op de chipkaar komen, maar die liet nog vijf jar op zich wachten. Ik heb er ook een zes jaar oude foto opstaan, met lach en contactlenzen (ik draag al weer jaren een bril). 8)

In de bus vandaag viel het me op dat bijna niemand in- en uitcheckte. Maar door de enkeling die het wel deed, ontstond er complete chaos bij het uitstappen op Utrecht centraal. Mensen moesten zoeken naar hun kaartje, het apparaat werkt minder de snel dan dat mensen kunnen uitstappen, een jongen liet zijn kaart vallen waardoor er mensen over hem heen struikelden.
Dat wordt nog wat als iedereen gaat in- en uitchecken.

In de trein heb ik vandaag geen conducteur gezien.

Sowieso snap ik niet waarom ze willen dat mensen die gratis reizen in- en uitchecken. Zodra de conducteur mijn kaart leest, ziet hij sowieso dat ik een weekabonnement heb en gratis reis. Als er nou ook nog eens iemand met een IQ hoger dan dat van een chimpansee had nagedacht over die chipkaart, had hij kunnen bedenken dat je de studentenkaart ook een apart kleurtje had kunnen geven. Dan had alles 'ouderwets' kunnen werken, scheelt de conducteur ook weer tijd.

Als er wel over nagedacht is, dan wil de NS (of een andere dienst die inzicht heeft in de OV-kaarten) blijkbaar stiekem toch heel graag weten wanneer en waar we reizen. Maar dan is het dus een schending van onze privacy.  ::vergroot::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #31 Gepost op: 4-01-2010, 21:44:45 »
Dat is een goed idee, van dat kleurtje. Ik vraag me ook nog steeds af wat in alle vrede de logica is van het in- en uitchecken. Het zou me ook niks verbazen als ze willen weten hoeveel er gereisd wordt. Zeker zodat ze de het gratis reizen een keer af kunnen gaan schaffen omdat er naar veel meer plekken gereist wordt dan alleen naar school.


Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #32 Gepost op: 4-01-2010, 21:46:39 »
...
Sowieso snap ik niet waarom ze willen dat mensen die gratis reizen in- en uitchecken. Zodra de conducteur mijn kaart leest, ziet hij sowieso dat ik een weekabonnement heb en gratis reis. Als er nou ook nog eens iemand met een IQ hoger dan dat van een chimpansee had nagedacht over die chipkaart, had hij kunnen bedenken dat je de studentenkaart ook een apart kleurtje had kunnen geven. Dan had alles 'ouderwets' kunnen werken, scheelt de conducteur ook weer tijd.

Als er wel over nagedacht is, dan wil de NS (of een andere dienst die inzicht heeft in de OV-kaarten) blijkbaar stiekem toch heel graag weten wanneer en waar we reizen. Maar dan is het dus een schending van onze privacy.  ::vergroot::

Goede post. Alleen jammer dat het weer een chaos wordt als de studenten moeten switchen naar de nieuwe chipkaart mét kleurtje.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #33 Gepost op: 4-01-2010, 21:56:49 »
Ik heb er een poll aan toegevoegd. Beetje voor de flauwekul, maar met een serieuze ondertoon: het werkt in feite alleen maar nog meer chaos in de hand (hoewel het kleurtje helemaal niet gek bedacht is.


En van die chimpansee klopt ook: de kaart zou eigenlijk CHIMP-kaart moeten heten. :)

Alle gekheid op een stokje: die incheck-paaltjes worden op termijn uitgebreid met poortjes, maar dan is de ellende helemaal niet te overzien.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #34 Gepost op: 4-01-2010, 21:59:46 »
Om het nog wat verwarrender te maken: de week- en weekend-studenten-OV moeten een verschillende kleur hebben ;) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #35 Gepost op: 4-01-2010, 22:03:17 »
Ze moeten het gewoon doen zoals in de metro in london... Gewoon een kaartje kopen en dan je kaartje door een poortje heen halen... Werkte perfect toen ik daar was.. Waarom kan dat hie rniet?
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #36 Gepost op: 4-01-2010, 22:08:32 »
dat werkt zo in verreweg de meeste metro's. In Munchen zou je er nog omheen kunnen, daar kun je vanuit je hotel ongeveer zo de metro in stappen, maar ALS je dan gepakt wordt zonder geldig vervoersbewijs, dan ben je het haasje, en niet zo misselijk ook.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #37 Gepost op: 4-01-2010, 22:09:21 »
dat werkt zo in verreweg de meeste metro's. In Munchen zou je er nog omheen kunnen, daar kun je vanuit je hotel ongeveer zo de metro in stappen, maar ALS je dan gepakt wordt zonder geldig vervoersbewijs, dan ben je het haasje, en niet zo misselijk ook.

Nee idd...

Zo'n ingewikkeld systeem is het niet... en zwartrijden is volgens mij bijna onmogelijk
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #38 Gepost op: 4-01-2010, 22:13:17 »
Ik was eens in Parijs met mijn broer en zijn klasgenoten. 1 persoon kocht steeds een kaartje, en de anderen liepen tegelijk met die persoon door het omklappende poortje. Later hebben ze die dingen technisch zo aangepast, dat je wel haast anorexia moet hebben om dat klaar te spelen.

Maar snel weet OT: ik vraag me af waarom de eerst alleen die incheckpaaltjes, en pas over een jaar ofzo incheck-poortjes gaan plaatsen.

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: OV-chipkaart voor studenten
« Reactie #39 Gepost op: 4-01-2010, 22:14:32 »
Dat snap ik ook niet helemaal... Doe alles gewoon in een keer goed... dat scheelt een hoop geld...
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!