Auteur Topic: Kunstschaatsen  (gelezen 9477 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Kunstschaatsen
« Gepost op: 6-02-2010, 21:07:19 »
Kunstschaatsen (eigenlijk 'kunstrijden op de schaats') is een sportieve gebeurtenis waarbij solisten, paren en groepen schaatsers rotaties, sprongen en andere bewegingen op het ijs maken, die meestal onder begeleiding van muziek wordt uitgevoerd. Een serie van schaatselementen wordt in deze sport een "kür" genoemd.

Solisten

Een solist schaatst een wedstrijd die bestaat uit twee onderdelen: de korte kür en de vrije (lange) kür. De korte kür bevat verplichte, door de ISU jaarlijks opnieuw vastgestelde elementen en mag maximaal 2 minuten en 40 seconden duren. De elementen bestaan uit sprongen, pirouetten en pas-combinaties.

De vrije kür mag maximaal 4 minuten duren bij de dames en 4,5 minuut bij de heren. Deze kür is volledig vrij, maar men moet wel naar de normen van de niveaus de elementen kiezen. De schaatsers kunnen er al hun creativiteit in kwijt en hierin worden vaak de moeilijkste combinaties gesprongen om zoveel mogelijk punten te behalen.

                                                     

Paarrijden
De eisen van de ISU zijn voor dit onderdeel dezelfde als bij de solisten, echter hierbij is ook het synchroon bewegen een belangrijk criterium. Ook ziet men bij dit onderdeel vaak zogenaamde 'geworpen sprongen', waarbij de man de vrouw de lucht in werpt. Zij maakt dan een pirouette (of sprong) en komt met één schaats weer neer op het ijs.

 IJsdansen
IJsdansen onderscheidt zich van paarrijden doordat het gebaseerd is op een klassieke dans en geen sprongen kent. De ISU bepaalt per toernooi welke dans de verplichte kür vormt, voor de vrije kür mogen de paren dit zelf bepalen. In het ijsdansen is de artisticiteit van groter belang dan bij het paarrijden. Dit is moeilijker dan solist want men moet veel geduld en samenspel hebben. Men moet goed op elkaar passen en elkaar helpen als het nodig is.

Maandag 15 februari    01.30 uur Paarrijden korte programma
Dinsdag 16 februari    02.00 uur Paarrijden vrije programma

Woensdag 17 februari   01.15 uur Mannen Korte programma
Vrijdag 19 februari    01.00 uur Mannen Vrije programma

Zaterdag 20 februari   01.45 uur IJsdansen verplichte dans
Maandag 22 februari    01.15 uur IJsdansen originele dans
Dinsdag 23 februari    01.45 uur IJsdansen vrije dans

Woensdag 24 februari   01.30 uur Dames Korte programma
Donderdag 25 februari  02.00 uur Dames Vrije programma

Zondag 28 februari     01.30 uur  Exhibition Gala

Kanshebbers bij het Kunstschaatsen zijn:
Paarrijden: Savchenko/Szolkowy (Dsl), Zhang/Zhang (Chn), Kavaguti/Smirnov (Rus)

Mannen: T. Verner (Tsj), Lysacek (Usa), Brezina (Tsj), Ponsero (Fra), Abbott (Usa)

IJsdansen: Dominina/Shabalin (Rus), Davis/White (Usa), Virtue/ Moir (Can)

Vrouwen: Kim (Zko), Kostner (Ita), Asada (Jap), Lepisto (Fin), Rochette (Can)


« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 11:43:17 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2010, 10:20:20 »
Shen Xue en Zhao Hongbo vierden Valentijnsdag en het Chinese Nieuwjaar met een nieuw wereldrecord in het korte programma bij het paarrijden.

Het getrouwde stel was het eerste op het ijs en deden alles goed tijdens hun twee en een halve minuut durend optreden op de muziek van Queen- who wants to live forever.

Shen, 31, and Zhao, 36, leiden met 76.66.
Op de tweede plaats staan de wereldkampioenen uit Duitsland Aliona Savchenko en Robin Szolkowy met maar 0.70 punt achterstand.
Het Russische koppel Yuko Kavaguti en Alexander Smirnov zijn derde met 2.50 achterstand.

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2010, 10:21:05 »
 Kunstrijders Shen Xue en Zhao Hongbo hebben in Vancouver een olympische kroon op hun toch al rijke loopbaan gezet.

De Chinezen veroverden in het Pacific Coliseum goud met een totaal van 216,57 punten.

Hun landgenoten Pang Qing en Tong Jian grepen door een uitstekende vrije kür verrassend het zilver.

Aliona Savchenko en Robin Szolkowy, de wereldkampioenen van 2008 en 2009 uit Duitsland, moesten genoegen nemen met de bronzen medaille.

Shen en Zhao (wereldkampioenen in 2002, 2003 en 2007 en goed voor brons in Salt Lake City én Turijn) stopten in 2007 en trouwden, maar de aantrekkingskracht van olympisch goud bleek onweerstaanbaar.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2010, 17:32:06 »
Tijdens het wachten op het vervolg van de 500 meter afgelopen nacht heb ik een aantal paren gezien  ::jaja:: ::jaja::

Je kan er van houden of niet: het was echt heel mooi om naar te kijken. Ik heb in ieder geval met open mond zitten kijken  ::oink::
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2010, 09:58:18 »
Iedereen verwachtte dat kunstrijder Evgeni Ploesjenko (foto) donderdag wel even het goud zou ophalen. De Rus, die zijn carrière na een pauze weer oppakte omdat hij zijn mogelijke opvolgers incompetent vond, is drievoudig wereldkampioen en won vier jaar geleden ook al olympisch goud.

Bovendien schaatste de gedoodverfde favoriet dinsdag een perfecte korte kür en begon derhalve aan de afsluitende vrije kür als koploper.


Druk
De druk werd de 27-jarige Rus, die als laatste mocht starten, echter te veel. Op de melodie van Tango Amore wankelde hij meerdere keren bij het landen. 'Ik was ontzettend nerveus,' stamelde hij na afloop.

'Mijn hele land verwachtte olympisch goud.' De 'showman' blies na afloop nog wel wat handkusjes in de camera, overtuigd dat hij na Turijn weer met goud naar huis zou gaan, maar zijn wankele optreden bleek uiteindelijk toch niet goed genoeg.

Beschimpt
De Amerikaan Evan Lysacek troefde de Rus af met 1,31 punt verschil. De regerend wereldkampioen had gekozen voor minder risico, zonder een viervoudige sprong. Ploesjenko had hem daarover eerder nog beschimpt.

'De afgelopen twee jaar zijn jongens wereldkampioen geworden zonder een 'quad' te laten zien. Dat was voor mij onverteerbaar. Daarom moest ik wel terugkomen.' Lysacek voerde zijn oefening echter wel foutloos uit, wat de jury meer kon waarderen dan de moeilijke sprongen en haperende landingen van Ploesjenko.

Eerste Amerikaan, tweede Rus
De Rus moest derhalve genoegen nemen met zilver, de Japanner Daisuke Takahashi, die na zijn viervoudige sprong viel, won het brons.

Een dolblije Lysacek was de eerste Amerikaanse kunstrijder in 22 jaar die met goud naar huis gaat. 'Dit was mijn beste vrije kür van het seizoen,' jubelde hij. 'Hier heb ik heel het seizoen op zitten wachten. Ik moest me echt inhouden, ik wilde na elke sprong uit vreugde mijn vuist opsteken.'

Ploesjenko kan zich troosten met de gedachte dat hij pas de tweede Rus is die meer dan twee medailles wint op de Olympische Winterspelen. Naast goud in Turijn en zilver in Vancouver is hij ook in het bezit van een zilveren medaille uit Salt Lake City.

einduitslag heren

1. E. Lysacek (Usa)
2. E. Ploesjenko (Rus)
3. D. Takahashi (Jap)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2010, 15:38:24 »
Lysacek had wel voordeel dat hij Amerikaan is. Het is namelijk de laatste jaren opvallend hoe bij sporten als kunstrijden en turnen Amerikanen zo vaak hoog scoren terwijl anderen beter waren...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2010, 15:53:01 »
Lysacek had wel voordeel dat hij Amerikaan is. Het is namelijk de laatste jaren opvallend hoe bij sporten als kunstrijden en turnen Amerikanen zo vaak hoog scoren terwijl anderen beter waren...
OMG hoe kun jij nog leven met al die complot theoriën.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2010, 16:51:16 »
Dat is dus geen theorie. Of het hier is gebeurd weet ik niet, want ik heb het niet gezien, maar ik weet dat er bewijzen zijn uit het verleden waar dit wel is gebeurd (zo uit het hoofd o.a. Mary Lou Retton turnen LA 1984) En ik heb het niet bedacht, hoor! Ik heb daarnet al ergens gelezen waar zoiets al werd aangehaald!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2010, 17:43:02 »
::ohno::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 23-02-2010, 19:39:52 »
ijsdansen einduitslagen

1. T. Virtue & S. Moir  (Can)
2. M. Davis & C. White (Usa)
3. D. Oksana & S. Maxim (Rus)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2010, 20:15:29 »
dames einduitslag

1. Y.N. Kim (Zko)
2. M. Asada (Jap)
3. J. Rochette (Can)

ik volg dit niet echt (echt niet) maar ben erg verrast door het feit dat de aziaten hier ook al de top bereiken.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2010, 21:19:30 »
Met bewondering heb ik naar de Canadese Rochette gekeken; afgelopen weekend is haar moeder overleden en dan nu zo presteren.....petje af hoor!
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Kunstschaatsen
« Reactie #12 Gepost op: 28-02-2010, 15:00:11 »
Met bewondering heb ik naar de Canadese Rochette gekeken; afgelopen weekend is haar moeder overleden en dan nu zo presteren.....petje af hoor!
Ze kreeg als ondersteuning van Celine Dion een boeket bloemen. Als dank daarvoor danste ze op een nummer van haar tijdens het traditionele gala.

Ik keek ernaar met tranen in mijn ogen. Drama's horen helaas ook bij de Olympische Spelen.