Auteur Topic: Het grote Reality-spellingstopic  (gelezen 14360 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Het grote Reality-spellingstopic
« Gepost op: 7-02-2010, 11:01:18 »
Ja, of de topictitel nou correct gespeld is?


Ik kwam op het idee van dit topic, door de dictee-opdracht die Arjen en Kim moesten uitvoeren in Japan. Het leek me leuk, om daar iets mee te gaan doen hier op het forum.

Het valt me regelmatig op, dat mensen het niet zo nauw nemen met de spelling. Zo ook op dit forum, Realitynet vormt daarop dus geen uitzondering.

Nu is er onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld spellingsfouten, taal- of stijlfouten, en gewoon ''tikfouten''. Ook kunnen die door verschillende oorzaken zijn ontstaan. Dyslectie is een oorzaak, maar dan krijg je bijvoorbeeld ''hte'', in plaats van ''het''.


Vaak is het echter ook onvoldoende aandacht voor wat je schrijft, onverschilligheid, of gebrek aan goed taalonderwijs op school. Ja, en wie is dat dan te verwijten? Tegenwoordig zie je vaak dat zogenaamde ''breezah-taal'' verweven wordt in de schrijftaal, en dat gaat dan steeds verder. Op het laatst weet niemand meer hoe het hoort, en wordt het een zootje (of ''zooitje'', net wat je wil).

Duidelijker wordt het er vervolgens niet op, mensen moeten wel weten wat je bedoelt te zeggen. Geschreven taal stel je immers niet samen met cijfers. Ja, iedereen weet wat er staat, wanneer je ''w8 ff'' schrijft, maar zo hoort het dus niet. Dat doe je maar als je twittert of in een sms-bericht. In feite komt het erop neer dat een woord soms een heel andere betekenis kan krijgen, doordat je het net even iets anders spelt.


Wat mij (en ik denk, niet alleen mij) stoort, zijn de vele fouten die gemaakt worden met het vervoegen van werkwoorden. Of ''Ik zech'', zoals ik laatst zag, een ander voorbeeld is ''niewschierig''. Ja, je HOORT dat je ''nieuwsgierig'' bedoelt, maar het is beroerd geschreven. En dat heeft echt niets met dyslectie te maken.

Het is de bedoeling dat mensen hier basisregeltjes neerzetten. Hoe vervoeg je een werkwoord, bijvoorbeeld. Mensen gebruiken vaak de dt-regel in de verleden tijd, of schrijven een D waar een T hoort, of andersom.

Dit topic zou een soort naslagwerk moeten worden, en iedereen kan er aanvullingen plaatsen. Misschien leuk voor de onderwijzenden onder ons, om hier iets neer te zetten?

Voel je vrij om daar dit topic voor te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 11:15:49 door Bodejos »

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #1 Gepost op: 7-02-2010, 13:24:21 »
Ja, ik erger me er ook dood aan, maar heb al lang geleden geleerd om er niets van te zeggen omdat ik anders een hele strontkar over me heen krijg. Het meest gehoorde argument is wel: "Je weet toch wat ik bedoel?"

Inderdaad, meestal wel, maar taal is een communicatiemiddel. Onzorgvuldig taalgebruik betekent automatisch onzorgvuldige communicatie, zeker als je - zoals op een forum - voor 100% afhankelijk bent van taal en geen lichaamstaal kunt gebruiken.

Overigens heb ik wél het idee dat het taalonderwijs er erg op achteruit is gegaan.  ::jaja::
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #2 Gepost op: 7-02-2010, 13:38:10 »
Dat is ook wat ik wil zeggen: je weet toch wat ik bedoel? Nou, zoals je zelf aangeeft: vaak wel, soms niet. Het nonchalante in een dergelijke reactie vind ik niet prettig.

En als je maar wat aan gaat klooien, gaat het steeds verder achteruit. Het is ook niet belerend bedoeld, maar een topic als dit, mits goed gebruikt, kan juist als ''referentie'' dienen. Twijfel je aan een vervoegingsregel, of hoe je een woord spelt, dan kun je hier richtlijnen vinden.

Straks, met solliciteren: als je dan een sollicitatiebrief schrijft die barst van de fouten, weet je niet waarom je bent afgewezen. Al zit ie structureel goed in elkaar: je had de baan gehad, als je spelling ook correct was geweest.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 13:40:38 door Bodejos »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #3 Gepost op: 7-02-2010, 14:51:46 »
Op het travianforum zag ik laatst een heel mooi topic, ik zal er eens wat van naar hier kopieren ::jaja::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #4 Gepost op: 7-02-2010, 14:55:05 »
Snelcursus Nederlandse Taal, leer hier de fijne kneepjes van de Nederlandse Taal/Grammatica.
Overgenomen van Het Travianforum


De Inhoud

1. Persoonsvormen
2. Werkwoorden
3. Voltooid Deelwoord
4. Bijvoeglijk Naamwoord
5. Zelfstandig Naamwoord
6. Leestekens
7. Dubbelop
8. Kofschip, Fokschaap en XTC-Pufshake

Persoonsvormen


Je hebt in het Nederlands de volgende persoonlijke voornaamwoorden :

Ik
Jij/je
hij/zij(ev)
wij
jullie
zij (mv)

Voorbeeld : met het Werkwoord : "Werken"

Ik werk
jij/je werkt
hij/zij werkt
wij werken
jullie werken
zij werken

Je ziet dat de vorm zich aanpast.
Als je de uitgangen uit je hoofd kent, dan ben je al heel ver.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #5 Gepost op: 7-02-2010, 14:55:15 »
Werkwoorden

Werkwoorden heb je in elke zin (bijna elke).
Hier zie je een aantal werkwoorden, die zijn er heel veel.
(hele) Werkwoorden staan altijd in de meervoudsvorm.

Werken, sturen, zenden, maken, houden, doden, branden, graven, bewaren.

Dat zijn er heel wat door elkaar, hier zie je werkwoorden die eindigen op de -t-
in de verleden tijd.

Je kent de Tegenwoordige Tijdsvormen al.
Ik
jij/je
hij/zij
wij
jullie
zij

Die gebruik je ook in de verleden tijd.
maar dan meer samengevat

Hier het voorbeeld met : werken

Ik/jij/je/hij/zij werkte
wij werken Wij/jullie/zij werkten


Dit zijn voorbeelden van werkwoorden (wwen) die eindigen op -t-
Maken, werken.

Hier met een -d-. We nemen het woord : Branden

Ik/jij/ze/hij/zij brandde
wij branden Wij/jullie/zij brandden


Allemaal op een D(e- en)

Branden, doden.

Maar je hebt ook werkwoorden die NIET op d of t eindigen.

Voorbeelden.
Roepen, vechten.

ik/jij/je/hij/zij riep
wij/jullie/zij riepen
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 14:57:50 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #6 Gepost op: 7-02-2010, 14:55:28 »
Voltooid Deelwoord

Het Voltooid Deelwoord maak je als volgt: Er staat altijd één van deze 3 werkwoorden in.
Worden(werden) hebben(had), zijn(is)

En altijd met : Ge-, ver- of be-
Voorbeeld:

ik word gedood
ik heb (iemand) gedood
wij zijn gedood

Ik heb verloren ( verliezen )

Ik word bezocht

Dat was even een "Snelcursus Voltooide Deelwoorden"


Zelfstandig Naamwoord

Hier is maar een snelle en korte uitleg voor.

Een zelfstandig naamwoord is iets wat NIET vervoegd kan worden in het : Ik, hij, wij, jullie, zij schema.

Voorbeeld:
Huis

Dus niet:
Ik huis
Jij huis
wij huis
etc.

Hier wat woorden :
Huis, paard, boom, steen, tegel, vloer, plafond, lamp (ga zo maar door).
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 14:58:48 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #7 Gepost op: 7-02-2010, 14:55:40 »
Bijvoeglijk Naamwoord

Een bijvoeglijk naamwoord is iets dat je vóór het Zelfstandig Naamwoord zet.

Het kunnen alle kleuren zijn :
Rood, Geel, Blauw, Zwart etc.

Maar ook verklein-, vergrootwoorden.

Groot huis
Klein huis
Grote jongen, NIET groot jongen.
kleine jongen, NIET klein jongen

Maar ook uiterlijke woorden :
Lelijk(e)
Mooi(e)
Stom(me)
Gek(ke)
enz.

Korte uitleg over de Bijvoeglijke Naamwoorden.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 14:59:08 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #8 Gepost op: 7-02-2010, 14:55:50 »
De Leestekens, altijd belangrijk!


Soms worden er vele fouten gemaakt in het gebruik van leestekens, daarom hier een korte uitleg.

Kommagebruik
Hieronder vind je enkele situaties waarbij je een komma moet gebruiken:
- voor of na een aanspreking: Joost, wil je even helpen, jongen?
- tussen de delen van een opsomming: legionairs, praetorianen, zwaardvechters en (laatste deel) knuppelvechters;
- tussen twee persoonsvormen

Nog een paar zinnen waar de komma is gebruikt bij voorkeur. Dit hoeft niet, maar het zorgt wel voor meer leesgemak.
Ik vind dat het zo moet zijn, omdat ik dat goed vind.
Ikzelf heb in dit geval voor de indianen gekozen, omdat je hiermee goed verschillende…
Een tent, wat nu een huis is, is een heel ander verhaal.

Dubbele punt
Hieronder vind je enkele situaties waarbij je een dubbele punt moet gebruiken:
- voor een citaat: De moderator zei: ‘niet spammen!’
- voor een opsomming: Gert houdt veel van browser based MMOG games: Travian, en ....


Aanhalingstekens

En hieronder vind je twee situaties waarbij je aanhalingstekens moet gebruiken:
- bij citaten: ‘kan die legionair die phalanx verslaan?’ vroeg Hans
- als het woord zelf bedoeld wordt en niet de betekenis: hoeveel w’s komen er voor in ‘wereldwonder’?

Puntkomma
Een puntkomma betekend ‘en’, bijvoorbeeld: Mijn broertje wil straks achter de pc; dat laat ik hem niet toe.
De puntkomma wordt ook gebruikt om lange opsommingen af te sluiten (zie hierboven bij ’kommagebruik’).

Hoofdletters en kleine letters
Soms zie je topics waarin iemand bij elke letter een hoofdletter heeft geschreven, of juist helemaal geen hoofdletters heeft geschreven. Vooral dat eerste leest erg irritant, daarom:
Wanneer gebruik je een hoofdletter:
- bij het eerste woord van een zin: Ik heet OW456
- bij eigennamen: personen, straten, plaatsen, provincies, landen, rivieren, talen, kerken, planeten, religieuze feestdagen, geschiedkundige periodes, merken, kranten, wetten;
- bij bijvoeglijke naamwoorden die van eigennamen zijn afgeleid: Italiaanse Equites, Traviaans nieuwsblad.

Je gebruikt een kleine letter:
- als je bij eigennamen niet meer aan een bepaald persoon denkt: de achillespees, sint-bernardshond;
- bij soortnamen: een plat stukje edammer
- bij religieuze groeperingen: protestants, katholieks
- bij windstreken: noordwesten, zuidzuidoost
- bij afleiding van geschiedkundige periodes: middeleeuwse
- bij namen van seizoenen, maanden of weekdagen.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 15:00:28 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #9 Gepost op: 7-02-2010, 14:56:02 »
Dubbelop

Schrijvers typen heel vaak dingen dubbelop. Meestal is dat fout, behalve bij uitdrukkingen (enkel en alleen, nooit of te nimmer, vast en zeker).
Twee voorbeeldzinnen van dubbelop schrijven:
Ik wil de aanval naar een later tijdstip uitstellen.
Vanzelfsprekend zal ik jou natuurlijk het eerst helpen.

Als je twee woorden of uitdrukkingen verwart en ze ten onrechte vermengt, heet dat een contaminatie.
Voorbeeld:
Nachecken (nakijken + checken)


Kofschip, Fokschaap en XTC-Pufshake


Op verzoek: 't Kofschip of 't Fokschaap.

Dit is een hulpmiddeltje om te zien of zwakke werkwoorden in de verleden tijd een d of een t krijgen, hetwelk meteen ook geldt voor het voltooid deelwoord.

Zwakke werkwoorden zijn de werkwoorden, die in de verleden tijd 'te' of 'de' als uitgang krijgen, in tegenstelling tot de sterke werkwoorden, die van vorm veranderen.

Voorbeeld: werken, hij werkte, hij heeft gewerkt is een zwak werkwoord.
lopen, hij liep, hij heeft gelopen is een sterk werkwoord.


Hoe weet je nou welke werkwoorden 'te' krijgen en welke 'de'?

Hiervoor is 't fokschaap. Werkwoorden waarvan de stam (de ik-vorm) eindigt op één van de medeklinkers uit 't Fokschaap, krijgen de uitgang 'te'

Voorbeeld: werken, stam = werk. Eindigt op een K, dus de verleden tijd is werkte
tekenen, stam = teken. Eindigt op een N, de de verleden tijd is tekende

Let op: de T telt ook mee, vandaar dat er overal zo nadrukkelijk 't fokschaap staat.

Nog iets om op te letten: de F geldt alleen voor werkwoorden waar de F en V niet verwisselen. Bij vertoeven is het hele werkwoord vertoeven, maar de stam is vertoef. Hier moet je uitgaan van het feit dat er in het hele werkwoord een V staat, die niet in 't fokschaap staat. De verleden tijd wordt dus vertoefde

Bij blaffen daarentegen is het blaffen, blaf, blafte


Zo gauw je weet of een werkwoord in de verleden tijd 'de' of 'te' krijgt, weet je ook op welke letter het voltooid deelwoord moet eindigen. Werkwoorden die 'de' krijgen, eindigen op een D, werkwoorden die 'te' krijgen, eindigen op een T.


Je gaat bij het verbuigen van een werkwoord altijd uit van de stam, of dit nou in de tegenwoordige tijd is of in de verleden tijd. Neem de stam, en plak de correcte uitgang erachter. Voor de tegenwoordige tijd staan ze duidelijk beschreven in de eerste post van dit topic.


Nog even ter volledig overbodige toevoeging: alleen werkwoorden vervoegen op deze manier.
Doden is wel degelijk een werkwoord, maar in de zin 'Hij is dood' is het een bijwoord en hoeft het dus niet vervoegd te worden. Ik las hier laatst op het forum daadwerkelijk 'Hij is doodt'

Ik erger me niet aan een spelfoutje hier en daar, ik ben zelf ook niet perfect, al maak ik beduidend meer tyepfouten dan spelfouten. Maar de basisregels van de Nederlandse taal zijn niet zo vreselijk moeilijk, en hoofdletters en punten invoegen is ook niet zoveel moeite.


Dit was de Snelcursus van de beginsels van de Nederlandse Taal.

Ik hoop dat degene die dit lezen/leren er veel van geleerd hebben.

Mede mogelijk gemaakt door :
Beukerbaby
Charad-Rha
« Laatst bewerkt op: 7-02-2010, 15:01:11 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #10 Gepost op: 7-02-2010, 15:03:09 »
Bedankt Swifty, voor deze snelcursus. De dank gaat uiteraard ook uit naar Beukerbaby en Charad-Rha

Aanvullingen blijven uiteraard welkom.

Het is trouwens ''degenen''.........:)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #11 Gepost op: 7-02-2010, 15:20:05 »
O, nu moet ik dus ook hoofdletters gaan typen :( .

ik vind het ook erg jammer dat men het Nederlands niet goed meer beheerst, maar ik weet zelf ook veel regeltjes niet meer (met dank aan de diverse spellingswijzigingen die ik al heb meegemaakt). toch zie ik fouten van anderen en het vervelende daarvan is dat het vreselijk afleidt van de inhoud; ik zie alleen nog maar de fout die me dan bezighoudt in plaats van wat de ander wil overbrengen.
als mijn zoons op mijn correcties "boeiuh" antwoorden, geef ik hen (of is het hun?) dit voorbeeld: ik schijt afval en ik scheid afval.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #12 Gepost op: 7-02-2010, 15:29:14 »
Het beroerde is dat het Grrot Dictee der Nederlandse Taal doorgaans gewonnen wordt door een Vlaming.

Ik denk dat daar het taal-onderricht in hoger aanzien staat dan bij ons.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #13 Gepost op: 7-02-2010, 15:51:21 »
Het beroerde is dat het Grrot Dictee der Nederlandse Taal doorgaans gewonnen wordt door een Vlaming.

Ik denk dat daar het taal-onderricht in hoger aanzien staat dan bij ons.

Ze houden het toch in de Tweede Kamer? Heb nooit gezien dat het in een grot plaatsvond ...
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #14 Gepost op: 7-02-2010, 15:52:24 »
O, nu moet ik dus ook hoofdletters gaan typen :( .

ik vind het ook erg jammer dat men het Nederlands niet goed meer beheerst, maar ik weet zelf ook veel regeltjes niet meer (met dank aan de diverse spellingswijzigingen die ik al heb meegemaakt). toch zie ik fouten van anderen en het vervelende daarvan is dat het vreselijk afleidt van de inhoud; ik zie alleen nog maar de fout die me dan bezighoudt in plaats van wat de ander wil overbrengen.
als mijn zoons op mijn correcties "boeiuh" antwoorden, geef ik hen (of is het hun?) dit voorbeeld: ik schijt afval en ik scheid afval.

Ik geef hun een voorbeeld, of

Ik geef aan hen een voorbeeld.
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #15 Gepost op: 7-02-2010, 15:54:28 »
Ze houden het toch in de Tweede Kamer? Heb nooit gezien dat het in een grot plaatsvond ...
Ik dacht dat het de Ridderzaal of dat van de Eerste Kamer was.

Toch liggen de feiten er: eind 2009 werd het dictee voor het eerst sinds jaren weer eens gewonnen dor een Nederlander (een Eindhovenaar).

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #16 Gepost op: 7-02-2010, 15:56:02 »
Ze houden het toch in de Tweede Kamer? Heb nooit gezien dat het in een grot plaatsvond ...
Eerste Kamer ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #17 Gepost op: 7-02-2010, 15:56:21 »
Ik dacht dat het de Ridderzaal of dat van de Eerste Kamer was.

Toch liggen de feiten er: eind 2009 werd het dictee voor het eerst sinds jaren weer eens gewonnen dor een Nederlander (een Eindhovenaar).
::ohno::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #18 Gepost op: 7-02-2010, 15:56:54 »
Ik dacht dat het de Ridderzaal of dat van de Eerste Kamer was.

Toch liggen de feiten er: eind 2009 werd het dictee voor het eerst sinds jaren weer eens gewonnen dor een Nederlander (een Eindhovenaar).

De feiten liggen er inderdaad: jij hebt het over een grotdictee.
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Het grote Reality-spellingstopic
« Reactie #19 Gepost op: 7-02-2010, 17:23:15 »
De Leestekens, altijd belangrijk!


.....
Puntkomma
Een puntkomma betekend ....

Ai, zo zie je maar, het is niet makkelijk. Een foutje is snel gemaakt. Ik ben er persoonlijk ook wel alert op, maar maak ook fouten.
Ben het met jullie eens dat het vaak uit de hand loopt en je dan dus afgeleid wordt van de inhoud. Dat is jammer, want iemand heeft waarschijnlijk serieuze bedoelingen om iets te vermelden en krijgt dan vervolgens niet de juiste aandacht daarvoor.
Een typefout is natuurlijk iets anders dan een spelfout, dat eerste overkomt de meeste mensen wel eens en zelfs ik maak me er soms vanaf door 'wrs' te typen, in plaats van waarschijnlijk. Of 'idd' i.p.v. inderdaad... Da's gewoon luiheid/gemakzucht en kan m.i. prima op een forum en zéker op de chat.
Twijfel is het begin van wijsheid